Related Posts
Sweet… Aspect 45
Specifications in English. Senaste från Rolf Tannergård, som ju tog initiativet till Aspect 40 för ett antal år sedan. Nu snäppet större och med massor av kluriga och högteknologiska lösningar: ett skrov under 300 kg, självslående fock på 110%, hybriddrift, trimroder, uppfällbar köl som tål att gå på grund med, mm Grundparametrarna är definitivt rätt, […]
Sweet… Shogun 42.6
Shogun 50 var ju en av förra sommarens snackisar. Men där det var lite svårt att avgöra om det var en one-off för en ambitiös ägare/projektledare eller något mer… Men när man nu flyttar ner samma tänk i en mer hanterbar storlek, och som också passar våra vatten mycket bättre, så ser det riktigt roligt […]
Sweet… Shogun 50 från Linjett
Det här en båt som väl har varit en “officiell hemlighet” ett bra tag nu. Det är svårt att samla expertis från många olika håll, utan att det märks. Framförallt när Rosättra Varv dök upp i diskussionen… det här är ju inte riktigt vad man väntar sig från dem. Jag har ju tidvis tyckt att […]
10 Comments
Leave a Reply Cancel reply
This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.
Mr G
Sep 17, 2011 @ 00:51
Sune regerar!! Goare gubbe finns inte!
large
Sep 17, 2011 @ 03:55
Skulle vara fint om man haft ett peke att halsa gennackern från. Annars fin båt!
Niklas
Sep 17, 2011 @ 11:18
En stor tumme upp för denna skuta! En ‘osvensk’ design där man vågar renodla lite, och slipper höra det vanliga familjebåtstugget(kompromissandet) och det slaviska följandet av mode.
Positiva saker enligt mig
– Lite mer egen design på kölen är befriande.
– Vanligt storskot.
– En slank båt.
– Snygga linjer utan slag och larv.
– En snyggt vinklad stäv
– Okomplicerad inredning
– Utan peke!
– Rorkult!
Stefan Kolmodin
Sep 18, 2011 @ 22:17
Håller med – skön låda. Ett snäpp större så hade man haft en perfekt 4-mansbåt.
Hasse
Sep 17, 2011 @ 11:52
Sportig men lättseglad och en ocean av innerutrymmen jämfört med Nepparen:-) Vill ha!!!
Peter Gustafsson
Sep 17, 2011 @ 17:52
Jag gillar också Tarac. Men tittar man på seglingsegenskaper och innerutrymmen så är J/105 ett sjysst alternativ med liknande tänk. Framförallt om man vill köra lite mer offshore:
Tarac vs J/105
LÖA 9,96 vs 10,51
LVL 8,85 vs 8,99
Bredd 2,70 vs 3,35
Djupgående 1,75 vs 1,98
Deplacement 3200 vs 3515 kg
Kölvikt 1400 vs 1542 kg
Kölvikt 44% vs 43%
Storsegel 39 vs 35 m2
Krysställ 61 vs 53.6 m2
Gennaker 80 vs 93 m2
SRS 1.28-1.29 vs 1.27-1.28
Clifford
Sep 17, 2011 @ 19:09
Lite väl stor skillnad på bredden. är inte J/95 ( min J-favvo, förutom J/42 och förstås J/125) en intressantare jämförelse?
Gustaf Dyrssen
Sep 17, 2011 @ 19:18
Vad glad jag blir när man ser Sune dyka upp. och att ställa upp på detta, bra gjort oliven. Jag skulle se lika glad ut som du om jag fick åka ut och segla med Sune.
Tomas Östling
Sep 18, 2011 @ 10:26
+1 för Sune!
+1 för Tarac!
Lars
Sep 18, 2011 @ 13:01
+1 för Sune och Tarac !!