David Raison vann Transat 6,50
Det blev till sist David Raison som vann Mini Transat med sin helt unika TeamWork Evolution. Mini-klassen har genom åren sprutat fram innovationer, några bra, några andre mindre bra. Men det här verkar funka bra och tidvis sägs David ha gått en knop fortare än sina konkurrenter. Hela havet före – och nytt rekord på sträckan.
Nu är ju frågan vilket genomslag det här kommer att få bland andra designers? Jag gissar att det kommer att experimenteras en del med konceptet.
David Raison wins the Transat 6,50 onboard TeamWork Evolution
David Raison has won the singlehanded Transat 6,50 on his innovative boat TeamWork Evolution. His achievement will be a milestone in the world of yacht racing.
Salvador de Bahia, Octobre 30, 2011 — David Raison crossed the arrival line at 18 43 UT; he sailed the 3120 miles long second leg between Madeira and Salvador de Bahia in 17 days, 6 hours and 13 minutes, at an average speed of 7,53 knots. The skipper from Lorient beats the previous record on this course by twenty minutes.
David Raison took the lead soon after the Cape Verde Islands. He sailed superbly and kept the lead since crossing the Doldrums. He crossed the arrival line 130 miles ahead of his direct opponent, Thomas Normand, and 330 miles ahead of the pack.
David’s boat, with her strange looking round nose, has proved to be excellent on this difficult course, and especially when sailing between 60 and 90° from the true wind, where she was simply unbeatable, achieving speeds up to one knot superior to her opponents.
« When I saw that I was ahead of the fleet coming out of the doldrums, I thought “this race is for you! Don’t mess it up, don’t fall in the water, don’t break the boat”, said David Raison soon after the arrival. “This boat is fast and exceptional; she helped to compensate some tactical mistakes. Sometimes, I was even slowing down because the boat was banging hard. I slept better last night. I wanted to be in good shape today, I didn’t want to miss the arrival… This was my fourth transatlantic race and my last goal was to finish before nightfall and see Bahia under the sunlight. Tonight I can enjoy a nice big piece of meat in the restaurant; it’s fantastic!”
David’s victory is in line with the history of the Mini Class, who has seen innovations such as canting keels, ballasts or carbon masts, used today on all race boats. Nobody knows yet whether this type of boats will be seen on other, bigger classes in the future; yet one thing is sure: everyone is going to have to think about it.
Philippe Rey-Gorrez, the President of TeamWork, travelled from Geneva in order to welcome the winner. « We already came for Alex Pella’s stopover victory in 2005 under TeamWork’s colours. It is always a wonderful moment and we are hugely happy. We are pleased to have been able to contribute to this success and no, we wait impatiently for Etienne David’s arrival. His goal in his first transatlantic race is to finish in the top ten. He currently fights in the top group and can get a great result following his superb fourth place in the first leg.”
Updatering 111101: fler bilder på båten nedan. Stort tack till Joakim Hoppe.
Staffan Calluna S-73
Oct 31, 2011 @ 07:49
Häftigt!
Liknar en bredare och plattare Flipper med svängköl och dubbla roder. Kallas Scaw om jag inte minns fel. Går nog som tusan på undanvind med tidig planingströskel. Är nog inte fullt så rolig i stampig motsjö. Verkar dock perfekt för rådande förhållanden och aktuell mätregel.
Hans
Oct 31, 2011 @ 08:16
Tror faktiskt att den går bra även stampig motsjö.
Djupa V – formade förskepp är inte så bra som vi trott.
Det gäller ju att segla ovan( ha fören ovan vattenytan) vattnet och inte under vattnet och då fungera denna typ av för bra. Spana in surfbrädor, jetskis etc.
skipper Worse
Oct 31, 2011 @ 16:24
Scow (på svenska kallad galosch??)
Har funnits i flera hundra år, främsta skälet oftast (tror jag) att det ger ett enkelt byggsätt. Jag minns ett bygge i masonit.
Sam V
Oct 31, 2011 @ 19:14
Är inte galosch en motorbåt, racer med rund för bredare än häck? Typ http://www.nauticraft.se/sidor/kund_batar/info_kundbatar/info_galosch.html
F424
Oct 31, 2011 @ 08:28
Grymt nice när out of the box thinking fungerar :-)
Johan O
Oct 31, 2011 @ 09:20
Är detta döden för modet med raka stävar?
Hursomhelst är denna konstruktion perfekt vid tilläggning i narurhamnar, man kan stå 2-3 pers i bredd. Kunna vinkla peken långt ut från centrumlinjen m.m.
sillstryparn
Oct 31, 2011 @ 10:18
Hade en jobbarkompis som trodde stenhårt på detta koncept för just Mini-Transat för ca 10 år sedan.
Han fick utstå en hel del glirningar.
Hur fel kan man inte ha?
Peter
Oct 31, 2011 @ 10:39
Som sagt, det gäller att ha bra bärighet i fören på undanvindar, speciellt när man har liten möjlighet att själv flytta barlasten akteröver. Gammal teknik, i princip alla skepp som konstruerades på 1600-talet hade en mycket bärig för. Kan tänka mig att de inte uppskattade en nosedive då de till största delen seglade undanvind. Optimisten är ju också ett exempel på en totalt galen konstruktion som inte borde segla särskilt bra i förhållande till sin storlek och vinklade platta för!
Mikael Vesala
Oct 31, 2011 @ 10:42
Helt underbart att det lyckades, och något för traditionalister att hacka i sig ;-) ! Denna designen löser ju problemet med att breda platta båtar ställer sig på näsa och kanar på sidan vid krängning, Den av vattnet upplevda vattenlinjelängden blir ju längre och formstyvheten ökar.. det finns alla anledning att vidareutveckla detta. Ett frågetecken är ju egenskaperna i lättvind, det måste ju bli väldigt mycke våt yta att släpa på?
Pelle P
Oct 31, 2011 @ 11:39
Men då är det väl bara att vinkla kölen åt fel håll!!??
Mikael Vesala
Oct 31, 2011 @ 11:53
Ja, det är ju ett sätt som prövats, men såna konstruktioner med kölar som ska kunna vinklas dels i sidan, dels kunna vridas för att kompensera för avdrift, blir jäkligt invecklade och fungerar ofta sämmre ju större båten är av nån orsak. Löser man problemet med en viss skrovdesign i stället så är det mer pålitligt och lätthanterat anser jag.
Hannu
Oct 31, 2011 @ 11:00
Synd att det ser förj…..t ut bara….
Tim S
Dec 4, 2011 @ 09:01
Skönhet sitter i betraktarens öga. Alla nya designkoncept för segelbåtar ser dj-t fula ut innan hjärnan hunnit anpassa sig och i stället tycka att det nya är det snygga och häftiga och det gamla mossigt och fult.
Erik Barkefors
Dec 4, 2011 @ 09:45
Funktion kan vara vackert!
Fler som är inne på samma linje…
http://segelochpaddel.blogspot.com/2011/12/papicat-mini-class-40.html
Kolla flytläget under segling!
Johan
Oct 31, 2011 @ 11:08
Ser ut lite som en förvuxen Optimistjolle :D
Johan Andersson
Oct 31, 2011 @ 12:03
Inte helt olikt en modern vindsurfingbräda, är det såhär båtarna kommer se ut i framtiden? som en vägfärja :P Men det är väldigt häftigt med lite inovation i seglingssporten
Thomas Wiberg
Oct 31, 2011 @ 12:29
Helt underbart! Först ett stort grattis till David för en skickligt utförd segling där han förvaltat konceptets egenskaper fullt ut hela vägen, och det är lååångt! Och stooort!
Scowens ursprung är nästan lika gammalt som kappseglingen. Det finns exempel från andra halvan av 1800-talet, främst i USA. Där har man fortsatt och förvaltat konceptet och har i dag ett antal nationella klasser man kappseglar i. En byggare av scows är Melges Boatworks i Zenda som bygger ett antal olika modeller parallellt med produktionen av Melges sportbåtar.
Här hemma är väl Flipperjollen det mest kända exemplet. Den klassen var jättestor i mitten av 70-talet, innan Seglarförbundet tog död på bredden i jolleseglingen med sina rekommenderade klasser.
För det här ändamålet (oceankappsegling) torde konceptet vara klockrent. Formstabiliteten är enorm och vid krängning är undervattenskroppen relativt smal, rak och lång. Allt detta fungerar naturligtvis i en boxregel men jag är ganska säker på att det är omöjligt att trycka in den i en traditionell typformande mätregel som ORC eller ens IRC utan att mätetalet blir astronomiskt. Vi får väl se om konceptet slår inom Open 40 och 60! Helt klart uppfriskande och skitkul! Vad gäller utseende så tycker jag den är döfräck! Den är ju snabb!
Ulf Brändström
Oct 31, 2011 @ 12:44
Båten är enligt han själv nästan omänsklig att segla som den sliter oerhört på kroppen med allt slamming. Först etappen var det mer än 1000Nm kryss. Han måste alltid hålla krängningen till mer än 20 grader på kryssen för att inte stampa fast. En oerhörd prestation. Han har sattsat allt och lyckats i en av de hårdaste Transat 6.50 som någonsin har genomförts.Stort!!!
Hoppas vi får ta del av den 2 timmar långa intervjun Annika Lennstam gjorde med honom innan starten från Madeira….
Sam V
Oct 31, 2011 @ 14:32
Ulf. På öppna bogar kan man förstå att det blir åka av men behöver han gå lägre än ni normala Minis på kryssen för att få rulle? Ser ut som om fockens skotvinkel är ganska stor.
Och, trots allt, stort grattis till din insats!
Pelle P
Oct 31, 2011 @ 13:10
Längtar till Juan K´s svar…
Henrik H
Oct 31, 2011 @ 14:05
Vem kommer att bli först med att tokpimpa en gammal Flipper och framstå som ultramodern till nästa säsong? Ska man gissa på Jimmy Hellberg?
JIMMY
Oct 31, 2011 @ 15:56
He he ;)
Stefan L
Oct 31, 2011 @ 14:45
Moth-klassen (11-fotare) har alltid varit en föregångare i utvecklingen, se bara på dagens bärplansbåtar som utklassar allt utom kite! Se t.ex. http://www.youtube.com/watch?v=l29gGKzmlkU Dagens mode med smal för och bredast i aktern såg vi på motharna redan på 60-talet, kallades strykjärn och “uppfanns” i Australien. Vid det enda VM som gått i Sverige (Viggbyholm 1975) vann en scow och tvåa ett strykjärn, bägge från AUS. Båda båtarna blev kvar i Sverige, skulle vara kul om nån vet vad som blev av dom.
Johan Granath
Oct 31, 2011 @ 22:26
Aha – möjligen ägde jag en av dom dårå – tidpunkten verkar stämma. Den firade triumfer i Mättingeviken och både OK och Triss jollar fick se sig slagna på banan ut till Märhällan. Den fick ersätta den stäv Moth (väldigt lik E-jollen) jag skaffade efter att ha växt ut optimisten. När den dök på snabba undanvindar i lite sjö var det inte så rolig. Såg ut som dom här http://www.youtube.com/watch?v=VrlfXIclueU fast min hade inga vingar.
Ulf Brändström
Oct 31, 2011 @ 15:03
Tack Sam.
Ja han går lågt men grymt snabbt när han inte sover. (Tydligen ruskigt svår hanterlig med autopilot i skvalpig motsjö.)När jag såg båten i action första gången under Fastnet 2010 då det var det kryss mot Wolf Rock i ca 40 knops vind blev Jag inte avis ……. Båten höll dock tyvärr inte den gången.
Det första som slår en när man ser båten i verkligheten är hur enormt mycket kraftigare allt är dimentionerat gentemot övriga protos.
Är det skvalpig sjö o kryss så hörs han verkligen lång väg.
Sam V
Oct 31, 2011 @ 15:25
Tack för snabbt och uttömmande svar! Man blir ju väldigt nyfiken på vad det här kommer föra med sig.
JIMMY
Oct 31, 2011 @ 15:55
Stability is King, brukar det heta och “Magnum” som David Raison kallar designen är ett bra bevis på detta. Magnum har med sin svängköl i “osvängt” läge samma rätande moment som en normal mini med svängkölen i sitt yttersta läge!
Pelle P
Oct 31, 2011 @ 16:27
Dags att leta Flipper på Blocket!!!
Feffe
Oct 31, 2011 @ 16:57
Detta måste vara en av de fulaste båtar som någonsin vunnit en kappsegling ?
Magnus
Oct 31, 2011 @ 17:50
Titta på danska 70-talsbåten Grinde. Den är också ganska trubbnosig.
Öresund Regatta, AN
Oct 31, 2011 @ 18:28
Jo, men den gick ju knappast 1 knop snabbare än samtiden. ;-)
Clifford
Nov 1, 2011 @ 08:34
Jo, faktiskt så gick den nog nästan 1 knop snabbare än andra båtar i 8 meters-klassen.
johnny
Nov 1, 2011 @ 18:48
Hej
vem har inte försökt segla från en Speckhuggare eller för den delen båten Marsvin som är lillasystern. Båda är väldigt trubbiga och platt i botten och har helt otroliga kölar och roder. Ja för att vara båtar från 60-70-talet båda seglar fortfarande bra
http://www.peterbruun.dk/
Clifford
Nov 1, 2011 @ 08:48
Fast det är inte relevant att jämföra Grinden med denna.
Dr. Cunningham
Oct 31, 2011 @ 19:20
Flippern seglar både högt och fort på kryss i alla förhållanden. Gäller att segla upprätt som med alla jollar. Mycket vatten får man in när det är lite extra skvalpigt men med Elvströms största självlänsar åker vattnet ut lika fort. Fireballen är också platt framtill. Den går mycket bra på kryss i alla förhållanden. Med en stor gast i trapetsen planar den på kryssen.
Dr. Cunningham
Fredrik
Oct 31, 2011 @ 19:39
Jag seglade mycket Flipper när det begav sig. Den var verkligen ingen raket i motsjö. Saknar inte stampandet, det var en befrielse att få sätta sig i en 470.
För kryss i krabb sjö är inte denna skrovform den bästa, på öppnare bogar är det däremot en annan sak.
Dr. Cunningham
Oct 31, 2011 @ 20:37
Hi Fredrik,
Vi har uppenbart helt olika erfarenheter av Flipperjollen. Själv upplevde jag den som oerhört trimkänslig och jag kan efter 35+ år, sakna den känsla av total kontroll över seglingen som Flippern kunde ge.
Dr. Cunningham
Gert F
Oct 31, 2011 @ 23:29
Var det du och lillebrorsan Magnus som for omkring som tättingar på Vättern på 70-talet?
Dr. Cunningham
Nov 1, 2011 @ 07:18
Hi Gert,
Nä, till Vättern kom jag nog bara någon enstaka gång för att kappsegla. Kommer du ihåg 70-talet? – Varenda liten by med anslutning till vatten ordnade kappsegling. Det var alltid både lördag och söndag. Vi kunde kappsegala så gott som varje helg från maj till september. I Flipper klassen var startfälten på 20 – 30 båtar och på den årliga Guldflippern var vi ungefär 120 startande. -Vilka tider ! När man ser hur allting har förändrats är man tacksam över att ha fått uppleva 70 och 80 talen då jollesegling var som störst.
Dr. Cunningham
Gert F
Nov 1, 2011 @ 08:15
Dr Cunningham:
Ja.det var tider det…det var bättre förr eller hur?
Nåväl,min fråga var riktad till Fredrik. Åstrand Brothers från Jönköping var ju synnerligen aktiva då.
Fredrik
Nov 1, 2011 @ 08:45
Tjena Gert. Jo jag är en av Åstrand Brothers.
Andreas i HP
Oct 31, 2011 @ 20:40
Tänk att jag skulle få säga att en Impression 434 eller cruiser är lite för vassa i förskeppet för att segla bra:-)
hehe
Erik Barkefors
Oct 31, 2011 @ 20:53
Jag tycker det är jättekul att en radikal design lyckades. Nu kommer vi säkert att få se många nya varianter nästa gång och många saker som svängköl, tiltbar mast osv kom först på Mini 650 innan de stora båtarna tog till sig det.
Jag tror dock att den här scowformen är mycket belastningskänslig. Det gäller förmodligen att hålla den lätt annars riskerar den att bli pråm…
Rasmus Jonsson
Nov 1, 2011 @ 07:22
På tal om Flipper, vet någon var det finns en trimguide att tillgå? Eller någon som har detaljfoton på en någonsånär komplett jolle?
Har en kompis som håller på att totalrenovera en sådan jolle men vet inte var allt ska sitta. Det kanske blir hon som tokpimpar en Flipper. Sist jag såg en sådan jolle höll den på att sjunka utanför Gävle…
/Rasmus
Dr. Cunningham
Nov 1, 2011 @ 19:14
Hi Rasmus,
Den mesta utrustningen på Flippern är ganska enkel och ger sig nästan själv hur den ska sitta. Eftersom klassen varit stendöd i många år kan det möjligen finnas något material eller tips att få hos Bernt Lindquist med Fabola och Campus båtarna. Bernt sålde Flipper på den tiden. Möjligen också Peter Bruun i Danmark som numera mest säljer reservdelar till Späckhuggare och Grinde kan hjälpa till. Han, eller snarare hans pappa som ritade båten, var nog den största byggaren av Flippern. Övriga byggare av Flippern tror jag har försvunnit ur marknaden. När klassen var som störst fans det en byggare i Sverige, tre byggare i Danmark. Jag tror att det gjordes något försök i Finland också.
Önska din kompis ett stort lycka till med projektet. Det skulle var kul att se resultatet.
Dr. Cunningham
Finngulf
Nov 1, 2011 @ 09:04
Jimmy kanske dags att rita en IOM med Scow för samt chines hela vägen från förskeppet. Skulle slippa dykningar på undanvinden
johnny
Nov 1, 2011 @ 18:51
Tanken har varit där. Jag ritade en som såg mer ut som en Mirror i fören… men men man ska möjligt pröva bygga den :-)
JIMMY
Nov 1, 2011 @ 20:21
Ja Finngulf, kanske det. Juan K sa samma sak 2008 till mig.
Det här får jag väl äta upp men… Jag är inte så säker på att det skulle fungera väl på en IOM av flera skäl. En bra IOM måste vara mycket allround, man kan inte bara prioritera lätt eller hård vind, kryss eller läns. Vidare så är en IOM relativt tung i förhållande till sin längd så att få dem att plana i “normala” förhållanden kan man nog glömma. Att en IOM dyker på hård undanvind är inte heller ett stort problem för redan innan det händer så är den mindre riggen snabbare både på kryss, i slag och andra manövrar så dyker båten på länsen så har man helt enkelt inte riggat ner i tid. Det som är intressant med Scow-konceptet är att det ger så mycket extra stabilitet men frågan är om en IOM blir så snabbare med mer stabilitet då stabilitet alltid kommer till en kostnad i form av mer motstånd. Ett exempel: I mitten av 90-talet dominerade en design från Australien vid namn ”TS2”. Denna båt var ganska lik en skiff och med en extrem bredd på 290mm. Jämfört med en av de smalaste designerna vid namn ”Scharmer” så har TS2 hela 35% mer rätande moment och det kan ju verka attraktivt då skillnaden i våt yta bara är 13% och det kan mycket väl vara så att en TS2 har en del edge på kryssen i smult vatten men verkligheten är oftast en annan för våra små båtar då minsta krusning är förhållandevis stor jämfört med båten. Kontentan blir att det smalare skrovet penetrerar vågorna med mindre motstånd och mindre rörelse så att den totala framåtdrivande kraften jämfört med motståndet blir större för det slanka skrovet med mindre stabilitet, speciellt då man tar med riggens rörelser i ekvationen. Av samma anledning är sällan IOMer med extremt hög prismatisk koefficient snabba. De pitchar helt enkelt för mycket vilket minskar riggens effektivitet. Vidare så har en IOM en extremt djup och tung köl så båten är som ett spett i lättvind, ett Scow-koncept innebär mer våt yta om man inte har en svängköl eller en stor besättning som man kan placera i lä och på så sätt kränga båten till mindre våt yta.
Som sagt, ovanstående får jag kanske äta upp då någon testat konceptet på en IOM, för det lär inte bli jag som är först men en IOM-Scow då HELLBOAT 2 precis är i pipen med mer konventionell form… ;)
Sam V
Nov 2, 2011 @ 08:16
En Starbåt med rund för?
viktor
Nov 1, 2011 @ 11:12
Intressant med stabilitetstestfotot. Vore ju perfekt att fixa nåt sånt i båtklubben :-) Både enkelt att göra rent och bottenmåla.
Men hur f-n förtöjer man …och winchar man ner båten med spinnfallet eller vad?
Peter Kross
Nov 1, 2011 @ 14:22
jag drar i storfallet… lättast att ta det som nå längst upp.
Erik Barkefors
Nov 1, 2011 @ 15:45
Kan vara bra att hissa ett block med yttre lina i t ex spinnfallet. Då slipper man nötningen i sidled i mastingången där uppe.
Tobbe
Nov 1, 2011 @ 22:19
Jag fäster storfallet i en travare och hissar i likrännan. I travaren finns ytterliggare en lina som går ut till akterförtöjningsbojen. Sedan lägger jag båten bredsides och vräker kull henne för att, just precis spola botten.
Ska väl tillägga att jag kan vinscha upp kölen, så det hela gå ju mycket enkelt.
Har du båt med fast köl, ska du nog inte använda akterbojen. Du lär få ett och annat att förklara för en inte allt för glad hamnkapten :)
Peter Gustafsson
Nov 1, 2011 @ 11:18
Jag fick lite fler detaljbilder på båten från Joakim Hoppe som hade spanat in den i Lorient.
Lade dem ovan.
Hans
Nov 1, 2011 @ 12:22
Även isbrytaren Oden har ju samma förskepp men av en annan anledning – den brutna isen skall pressas neråt…
fredde
Nov 1, 2011 @ 14:12
Stefan L, min brorsa köpte den 1975 år vinnarscow från Moth VM i Viggbyholm. Han var pallkung med den under några år. Har för mig att fördäcket var i 1,5mm plywood och att båten vägde 26kg o men trots att den var en av de lättaste höll den bra (för att vara Moth). Den klotade mindre sällan än övriga Mothar.
Tror den lämna jordelivet för länge sen
Peter P
Nov 1, 2011 @ 19:24
kanske vore en ny tävling på blur “fulaste båten någonsin” ;-)
Thomas Wiberg
Nov 1, 2011 @ 21:13
Ulf B, först grattis till en hedervärd insats som ju tyvärr tog slut för fort på grund av allvarliga hälsobekymmer. Hoppas du har hämtat dig och blivit frisk i de så viktiga benen igen!
Det skulle vara väldigt intressant att höra hur Davids seger påverkar hur du resonerar kring val av båt inför eventuell ny satsning! Lika intressant att höra dina tankar om hur detta kommer att tas emot och hanteras inom Classe 650, dels organisationen, dels hos övriga seglare. Om ett lika stort genombrott hade inträffat inom IOR eller IMS hade vi ju fått regeländringar till nästa säsong och båten hade kallats en rule-cheater! Jag hoppas på att Classe 650 hanterar sin boxregel på ett öppnare och mildare sätt! Vad tror du?
Lasse Bergkvist
Nov 1, 2011 @ 22:55
Peter P!
Tror att det har funnits en omröstning om fulaste båten på Blur.
Peter G, dags för ny tråd – kommer att bli lång.
Min röst på fulaste båten kommer otvetydigt på Furioso – parodin på Tvålkoppen! (seglar dock bra, men det gjorde miniTransatbåten tydligen också!). Mvh Lasse
Peter Gustafsson
Nov 1, 2011 @ 23:03
Vi har haft uppe frågan:
http://www.blur.se/2009/05/22/sveriges-fulaste-segelbat/
&
http://www.blur.se/2008/11/15/samsta-svenska-segelbaten-nagonsin/
Jag började fota riktigt fula båtar och tänkte att jag skulle ha en omröstning. Men det finns 4-5 kandidater i varje hamn. Och efter en helg i Medelhavet så hade jag >40 riktigt anskrämliga båtar. Det finns helt enkelt för många :-)
Frode Stette
Nov 2, 2011 @ 09:27
Jeg ser at båtens nummer er 747. Det passer jo bra, da det er noe mini-jumbo-jet over den. :-)
Uansett er det en flott prestasjon og et interessant konsept. Hvem vet, men dette lover godt for neste generasjon turbåter som får en stoooor dobbeltseng i forpiggen.
Peter Gustafsson
Nov 2, 2011 @ 09:35
… och rejält med “slamming” när man ligger på svaj :-)
Gert F
Nov 2, 2011 @ 10:38
Häpp! En perfekt förpik för “slamming”. ;))
Johan
Nov 2, 2011 @ 11:15
Mycket av konsensusen i diskussionen ovan pekar på att scow-fören har problem i skumpiga förhållanden, och att enbart box-regler rimligen inte straffar ut designer likt Raisons.
– Kommer vi därför att få se 6 nya designer på TP52 medcup nästa år ?
Hittills har ju desa båtar varit tydligt spetsiga…
Heidvall
Nov 2, 2011 @ 21:51
Sätt ihop 2 så har du en Ljungströmare
Thomas Wiberg
Nov 3, 2011 @ 04:32
Johan, med tanke på det ekonomiska läget får vi nog vara glada om det blir några nya TP52 nästa säsong över huvud taget. Eftersom insatsen för en säsong inklusive båt kanske är 50 ggr kostnaden för en satsning på Mini Transat så är incitamenten för ägarna att vara relativt sett försiktiga ganska många i kronor räknat. Det är teoretiskt möjligt att konstruera en TP 52 med ett scowbaserat skrov, men eftersom klassen ägs av ägarna till båtarna så skulle en sådan bara dansa max en tävling, absolut inte en hel sommar. Jämför Juan K:s genombrott med Crazy Coyote med ostagad kolfiberrigg som inte heller blev långlivad trots att det var en inmätt IMS-båt. För att hon skulle få segla vidare fick man hänga på en traditionell rigg. Jag tror som jag skrev nånstans ovan att störst risk/möjlighet för konstruktioner av denna typ finns i oceankappseglingen och då i openklasserna.
Mikael Vesala
Nov 3, 2011 @ 09:25
I klartext menar du att en sån här skrovform sannolikt skulle förbjudas av klassbörbundet för TP52, mest för att konceptet ogillas? Märkligt i så fall. Folk har en rätt stor benägenhet att anamma tekniska framskridande som tex 3di segel, och exotiska material i skrov mm, men när någon kommer på en ny revolutionerande skrovform blir folk ängsliga och oroliga…och förbudsbenägna….
Erik Barkefors
Nov 3, 2011 @ 09:58
Gissar att det handlar om oro för att de gamla båtarna ska bli osäljbara pga tekniksprånget. Imoca har skapat Eco60 som en klass för de gamla Open60-båtarna och det har varit ett visst intresse. Riktiga facit för det får vi väl nästa höst när Vendée Globe sticker ut igen.
Peter Gustafsson
Nov 3, 2011 @ 11:17
I alla regler handlar det om att hitta en bra mix mellan innovation och “investmet protection”.
I proto-klassen är det ingen som förväntar sig att en båt skall vara mer än 1-2 säsonger. Pengar i sjön vilket är ok när man vet förutsättningarna.
Men de flesta vill försöka hålla nere kostnaderna genom att begränsa antalet proffs, sgelköp och udda designer genom en restriktiv segel. En TP kostar 20-30 Mkr om året, och då är man intresserad av tight och bra racing över flera säsonger.
GP42 gick väl i den fällan. Kostade “bara” 10 Mkr om året, men båten brev värdelös när konkurrenterna tog fram en ny bättre design. Ohållbart i längden.
På samma sätt är det enkelt att förespråka galna idéer, om de inte drabbar en själv. Vad skulle du säga om jag byggde en specialdesignad Sheetah-kopia som på något magiskt sätt gick 1 knop fortare än din men hade samma SRS? Med en värdelös/osäljbar båt skulle du antagligen undra om det var rimligt :-)
lars
Nov 3, 2011 @ 07:07
Förstag i dynema………varför inte………
Anders B
Nov 3, 2011 @ 10:34
Som jag förstår scowkonceptet för havsgående båtar så krävs 1. lätt båt, 2. därför också svängköl, 3. daggerboards som är vinklade för att ge sidkraft utan att det smala skrov man seglar med då båten lutar inte släpas snett gm vattnet. Det är nog nödvändigt att vinkla upp kölen för att undvika snedanströmning från “fel” håll (lovart) som skulle innebära en ren broms. Den nästan horisontella kölen är då ur vägen och ger inga sidokrafter. Utan bara nyttig motvikt mot segelkrafter.
Det måste inte vara ett scowskrov för att utnyttja fördelarna i Team Work Evoloution konceptet. Det finns flera båtar på marknaden idag som ur prestandasynpunkt troligen skulle må bra av ett skifte till svängköl/daggerboard, tex Elan 310 och First 30 (nu svär jag väl i kyrkan). Egentligen dom flesta triangelbåtar (spetsiga med bred-bred akter).
Thomas Wiberg
Nov 4, 2011 @ 00:57
Ja, visst hade dom blivit intressanta invändigt med “badkar” och kölända som puttas från sida till sida i salongen av ett par feta hydraulkolvar! Kanske inte så familjevänligt? Struligt också på veckoseglingarnas korta banor. Lösningar som ger fart får ofta negativa konsekvenser för andra egenskaper.
lars
Nov 4, 2011 @ 04:26
Hur fungerar scowkonceptet utan svängköl?
Anders B
Nov 4, 2011 @ 13:35
Jag tror det måste vara en lätt båt, dvs en äkta gammaldags scow. Med fast köl måste skrovet gå snett genom vattnet på kryssen för att man ska få sidkraft på kölen, scowens platta botten tillåter detta utan att skrovmotståndet ökar.
Anders B
Nov 4, 2011 @ 14:03
Racingscowar – tex Melges A-scow, 38 fot lång – har “bilge bords”, i princip samma sak som assymetriska daggerboards. En fast köl till scow kräver nog att skrovmaxbredden ligger långt fram så att vattnet strömmar mot kölens läsida när man lutar (som en gammal Herlinbåt alltså). Om man har centerbord, så kan man alltig klaffa det, dvs sätta klotsar som fixerar bakkanten i sidled. I kombination med en bred centerbordstrumma så vinklas centerbordet åt rätt håll. Och skrovet seglar utan avdrift.
Stefan G
Nov 4, 2011 @ 08:34
Inget vidare i lättvind om man inte har någon annan form av flyttbar massa, t ex tillräcklig besättningsvikt i förhållande till båtens vikt, som kan användas till att kränga båten åt lä. En kompromiss skulle kanske kunna vara att göra en längsgående knäck i köllinjen, alltså en v-botten med bred för. Då kan båten seglas upprätt i lättvind med liten våt yta och kränga ned på det halva scowskrovet när det blåser. Kölen kommer ut i lovart och man får en rak undervattenskropp. Det skulle ju kränga rätt bra för att funka, så man kanske behöver kunna luta riggen åt lovart. Kompromiss, som sagt
Sam V
Nov 4, 2011 @ 11:44
Eeuwh, v-skrov med scowför, bevare mig ;)
Att sätta svängköl på befintliga båtar för att uppnå Team Evolutions fördelar tror jag är väldigt svårt. Skrovet bör vara anpassat för att alltid segla på högkant på kryss.
Till nästa säsong kommer vi säkert se några båtar som tar konceptet vidare, förhoppningsvis Class 40 eller rentav Imoca 60. Sedan återstår att se om det blir lyckat. Havsrace med mest undanvind förmodligen. Övrigt förmodligen inte.
Anders B
Nov 4, 2011 @ 13:41
Min första tanke när jag såg First 30 på mässan i Gbg var att skrovet är ritat för att seglas med ordentlig lutning. Dessutom trubbig i fören (inte i klass med TWE men ändå) så att det blir en kraftfull skrovform på kryss i mellanvind. Det saknades bara svängköl och daggerboard för att det skulle vara en äkta JK konstruktion. Men benetaufolket backade väl i den delen av konstruktionen. Till Tomas W vill jag kommentera att för skärgårdssegling har jag inga andra funderingar än fast köl
JIMMY
Nov 4, 2011 @ 14:07
Fast First 30 har sin sweet spot vid ca 16 graders lutning och allt över 20 är långsamt…
Ulf Brändström
Nov 4, 2011 @ 14:56
Är inte Firsten lite tung för att det ska finnas någon “sweet” spot -:)