Skip to content

63 Comments

  1. Kalle
    Nov 13, 2011 @ 21:52

    De har ju inte varit blyga med färgvalet på åka-fort-seglen i alla fall :)

    Reply

  2. Andres
    Nov 13, 2011 @ 21:55

    That yellow kite sure looks odd. There’s definitely something wrong with the shape. Boat looks nice :-)

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Nov 14, 2011 @ 08:23

      The shapes of both kites was very different to what we’re used to. A good effort from a local sailmaker, but hard to compare with what the bug guys are doing.

      With the boats performace profile it’s a good thing to spend some time designing the downwind wardrobe. Depending on where you sail you could go with larger kites. I think our proposed A2 ended up at 150 m2.

      Reply

  3. Richard Göransson
    Nov 14, 2011 @ 07:56

    Utrikiska?!

    Reply

  4. o
    Nov 14, 2011 @ 08:42

    Gosh, the bug guys.

    Reply

  5. Erik Barkefors
    Nov 14, 2011 @ 09:07

    Härliga bilder som verkar gett ännu mer blodad tand! Men slot #18 är säkert passerad. Vad är leveranstid nu?

    Har du någon närbild på hur seglen var byggda? Kanske samma leverantör som Boding använder?

    Reply

  6. Sam V
    Nov 14, 2011 @ 10:22

    Enkelhet verkar vara strävan här, gott så. Tänker på däckslayouten, hur upplevde du att t ex storskotet fungerade? Väl ett större segel än på J109, tysk båt men ingen tysk skotning. Kicken, åtminstone på J-boats hemsida, spänns i en råtta integrerad med taljan framme vid masten. Nästan lite för enkelfierat och svår att nå. Överlag verkar det vara få beslag och linor ner till pit, och inga dubbeldragningar.

    Sådant är ju lätt åtgärdat, men kan varvets strävan gjort det för avskalat på bekostnad av funktionaliteten?

    Reply

    • Mattias Bodlund
      Nov 14, 2011 @ 10:33

      Stor skotet fungerade fint. Den enda detaljen vi diskuterade var att även föra upp fin skotet till kanten så man kan nå det enklare.
      Angående kicken så var den dragen bak på just denna 111:a. Det enda som satt framme vid masten var uthalet men önskar man så går det också enkelt att dra bak.

      Reply

      • Sam V
        Nov 14, 2011 @ 10:40

        Tack för snabbt svar. Låter som om en köpare kan behöva skruva lite, efter eget behov. Förbättra däckslayout är ju roligaste mecket. :)

        Reply

    • Peter Gustafsson
      Nov 14, 2011 @ 10:43

      Däckslayouten är i stort sett samma som på vår J/109… inte massa linor överallt utan fokus på det som måste justeras. Rådet från andra var då att prova setupen en säsong innan jag meckade och då förstod jag vitsen med en annorlunda placering.

      Storskot 1:5 + fintrin 1:4 funkar kanon. Storen är faktiskt lite mindre än vår. Det man skulle kunna göra är att dra upp fintrimmet på sidan bredvid vagnen för att vara lätt tillgänglig, men det är helt ok som det är.

      Kicken cleatas normalt vid masten, men kan köras från vanten av mastmannen eller rorsman vid solosegling (funkar faktiskt över förväntan). Men jag tror att man vill ha dubbelkommando med Spinlock PXR.

      Uthalet sitter under bommen och nås av de flesta på railen. Tillräckligt enkelt att justera.

      Sedan verkar det finnas två skolor kring infuckers. Standard är att justera i lä, så att trimmern kan justera vagn och infucker från samma ställe. Vi gillar att ha dem i lovart för att justera från railen. Men det är ju lätt att dra om.

      Reply

      • Thomas Ottosson
        Nov 14, 2011 @ 13:05

        Vad är det för utväxling på uthalet?

        Reply

        • Peter Gustafsson
          Nov 14, 2011 @ 20:53

          1:12

          Reply

          • Thomas Ottosson
            Nov 14, 2011 @ 23:01

            Tack. Då kör jag det på vår båt också.

  7. Anders
    Nov 14, 2011 @ 13:37

    Toppen på storseglet är väldigt avkapad och inte så där modernt utbyggd som tex CB66 eller de gamla AC-båtarna. Varför det? Här finns ju en massa gratis segelyta att hämta.

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Nov 14, 2011 @ 20:54

      Inte så modernt, men enkelt och funkis.

      Och kan jag få speed utan dubbla häckstag så tycker jag det känns vettigt, framförallt shorthanded.

      Reply

  8. fredde
    Nov 14, 2011 @ 15:28

    Hej Peter,
    Härligt reportage o hoppas du får din egen snart:-)

    Har en fråga om din Carbonautica-ratt, på Flickr ser det ut som att du har compositvarianten (inte helkol)? Är du nöjd med styvheten i den kringlan. Är på väg att beställa en 150 cm Y-spoke. Har känt på dem på X-båtar, Dehler o Elan o de är riktigt snygga

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Nov 14, 2011 @ 16:44

      Helkol kostar en förmögenhet, men den här är helt ok i pris. Styv så det räcker och toksnygg. Go for it!

      Reply

      • Mats Andersson
        Nov 14, 2011 @ 18:08

        Var hittar man info om compositvarianten. De visar bara Y-spoke på hemsidan. Finns det någon återförsäljare i Sverige?

        Reply

    • Pelle P
      Nov 15, 2011 @ 10:59

      Kan bara flika in lite; har seglat en hel del X41 och nu BLUR. På 41:an är det som bekant kolratt och visst är den styvare men BLUR´s ratt är inte långt efter! De enda klagomålen jag har hört är från mina ungar som tycker det är för få ekrar att hålla i när dom styr…

      Reply

  9. Centralkommittén
    Nov 14, 2011 @ 17:11

    Härlig båt med skön prestanda! Platsar helt klart under epitetet Sweet!
    Men om ORCi säger att den seglar i paritet med en X-41 så gör den ju det:-)

    Nu när IRC läggs ned i Sverige så återstår LYS segling för redaktören.

    Reply

    • Joakim
      Nov 15, 2011 @ 10:47

      Finns det någon skillnad mellan ORC och IRC angående J/111? J/111 har 1,086-1,122 i IRC och 572.4-590.4 i ORC Club (ORC International för J/111 finns inte ännu, troligen skulle den vara lite långsammare). X-41 har 1.122-1.129 i IRC och runt 570 i ORC International som OD och kanske ändå till 585 med klart mindre segel.

      J-Xcentric har 1.086 och 590.4 altså 3,5% långsammare än X-41 OD enligt båda. Vad har Piranha i IRC?

      Reply

      • orandzh
        Nov 15, 2011 @ 12:39

        great observation,

        it seams there are so many prejudicial opinions towards ORC vs IRC, but as matter of fact those two rules are becoming similar. The fact that ORC doesn’t punish the modern IRC boat like J111 too much (well not much more than IRC does), only proves this point.

        Reply

      • Pelle Lindell
        Nov 15, 2011 @ 13:32

        Om man tittar på hur båtarna är konfigurerade så tror ju jag att man relativt säkert kan säga att ORC ratar samma J/111 1-2% snabbare än IRC.
        En “standard” J/111 (ca. 4350 kg och 120 kvm spinn) verkar mäta ca. 1.095 i IRC och 575 i ORCclub. Vid en snabb koll verkar en rimlig “översättning” mellan dagens ORC och IRC vara IRC=640/ORC, vilket skulle ge att 575 motsvarar ca. 1.110 i IRC. J-Xcentrix ORC rating på 590 skulle då motsvara 1.085 vilket verkar stämma bra med samma båts IRC-E rating på 1.086 men i ORC brevet väger båten 4981 kg mot “bara” 4550 kg i samma båts IRC-brev. Även om IRC-vikten normalt är 2% lägre än ORC-vikten (pga av olika utrustingsnivå i respektive mätkondition) är skillnaden onormalt stor så den jämförelsen är nog inte riktigt pålitlig. Antingen är båten olika kofigurerad eller också är det fel i minst ett av mätbreven.

        Piranha har större spinnaker (130 m2) och relativt låg vikt så relativt sett är inte 570 i ORC orimligt och min gissning är att hon skulle landa på ca. 1.105 i IRC

        Reply

        • Pelle P
          Nov 15, 2011 @ 13:58

          Chefen har talat!!!

          Reply

          • Pelle Lindell
            Nov 15, 2011 @ 14:23

            Chefen? :-/
            Sådana här jämförelser är alltid vanskliga eftersom det är en jämförelse relativt den fleet man seglar i som är intressant för den enskilda båtägaren och omräkningsfaktorerna kan variera rätt mycket beroende på vilka båtar man jämför med.

        • Joakim
          Nov 15, 2011 @ 14:53

          2% skillnaden i vikten räcker inte för OSR/ORC Cat 3 utrustning. Det är oftast 150-200 kg och 2% är bara 87 kg. Altså 2% är inte normalt det är bara vad RORC använder om man har ORCi vikt.

          Piranha har mycket låg ORC vikt, ingen mast vikt, ingen fribord mätning osv. Troligen skulle den ha ~580 i ORCi.

          För X-41 är 640/570=1.123 altså samma som J-Xcentric har. J-Xcentric har dock större en vanligt skillnad mellan ORC och IRC vikt. Men även om J-Xcentric skulle ha ORC Club vikt 4685 kg, skulle den ha GPH=585,6 och 640/GPH=1,093 altså ganska nära 1,086. J-Xcentric har också mycket stor besättningsvikt av 810 kg.

          Jag tror nog att skillnaden mellan IRC och ORC för X-41 mot J/111 är mindre än 1%. Men ingen kan väta före någon J/111 är mät i ORCi och IRC i samma konfiguration

          Reply

      • Peter Gustafsson
        Nov 15, 2011 @ 15:22

        Som sagt, det diffar en del mellan konfigurationerna, men Piranha är ganska nära det som skall bli OD. Det kan vara så att ORCi blir bättre, men det kändes ändå anmärkningsvärt med 572.

        Det som verkar svårt i alla VPP-baserade regler (både DH och ORCi) är beräkningar på assymetriska spinnakrar.

        Körningar på min J/109 pekar på att bästa VMG finns vid 176.9° i 20 knop (Speed Guide för J/111 säger 172.0° i 16 knop). Det är inte rimligt att snitta dessa vinklar på en länsbana även med mycket träning och en riktigt bra gennaker. Så VPP stämmer inte alls för mindre/tyngre gennakerbåtar.

        Tyvärr är underlaget för uppdateringar obefintligt då ingen seglar med denna konfig i mästerskapen.

        Kommer man upp till TP52, så har ORCi en mycket bättre uppfattning om vinklarna, som ligger på 138.1° 139.1° 144.6° 146.7° 148.3° 142.7° 142.0° beroende på vindstyrka. Och TP52 verkar ju inte ha några problem i ORCi.

        Reply

        • Joakim
          Nov 16, 2011 @ 11:07

          Vad menar du med “VPP stämmer inte alls för mindre/tyngre gennakerbåtar”? Enligt ORC VPP är polaren mycket “platt” nära bästa VMG. Dvs. att den bästa VMG vinkeln är mycket känsligt. För J/109 är det bara hundradels knop skillnader i VMG från TWA 165 till 180 i 16-20 knops vind.

          Du har sagt tidigare att ni kan köra ungefär lika djupt som spinnakerbåtar. Då borde TWA 165 vara ingen problem!

          Att TP52 skär mycket mera har (nästan) ingenting att göra med gennaker vs. spinnaker. En TP52 skär lika mycket med spinnaker enligt ORC VPP. Det finns skillnader, men bara några graderl.

          Om man jämför gennaker vs. spinnaker med samma yta i J/109 och TP52, blir J/109 lite snabbare men TP52 lite långsammare i GPH med spinnaker. På platt läns i 16-20 knop är båda snabbare med spinnaker, men skillnaden är bara 0,05-0,07 knop (0,6%) för TP52 och 0,13-0,16 knop (1,9%) för J/109.

          Reply

          • Pelle Lindell
            Nov 16, 2011 @ 13:00

            Det är väl just det att ORC-polaren är så
            “platt” även för en (mindre) gennakerbåt som känns lite konstigt?

            En annan faktor som inte ORC tar med i beräkningen är ju den taktiska dimensionen som gör att seglare i “normala båtar” upplever gennakern som missgynnad. Med spinnaker på på bom får man ju mer flexibilitet och taktisk valfrihet medan man med en gennaker är mer låst till sina optimala vinklar. Alla som seglat gennakerbåt har väl svurit över att man gippat mot märket tre längder för tidigt eller när man blir låst mellan spinnakerbåtar som bara plattar ner mot märket eller genom ett sund. Det kan ju vara så att ORC har rätt i en idealisk, ostörd omgivning men vi som seglar mindre båtar än TP52’or har ju sällan en sådan miljö annat än på havsrace. Det kan ju vara så att regler som har en empirisk dimension (IRC, NorLYS, SRS mfl.) tenderar att ta hänsyn till detta och därför ratar gennakerbåtar lite mer generöst.

          • Joakim
            Nov 16, 2011 @ 16:06

            Men om VPP är “rätt” vid 165 TWA spelar det ingen roll om den är för snabb vid 180 TWA eftersom den ger (nästan) samma VMG. Den viktiga frågan är om VMG är noggrann eller inte, den bästa TWA har (nästan) ingen betydelse för respitregel.

            Taktiska saker är sen en annan fråga. Man gippar lätt för tidigt också med spinnaker och det finns olika spinnakerbåtar med olika TWA, dock bara i ganska lätt vind. Vid 12+ knop skär vanliga spinnakerbåtar inte alls.

          • Peter Kross
            Nov 16, 2011 @ 17:10

            …kan det vara så enkelt att det är helt är oberoende om regel med empiriskt inslag (som SRS och IRC t.ex.) eller ej? …at man inom ORC har gjort helt enkelt en annan bedömning? Motion/förslqag kom in men så gjordes en annan bedömning av ORCs tekniska kommittén?
            Samma kan väl hända med SRS också i liknande frågor nuförtiden?
            Just det, jag glömde att det finns väl ingen organisation som kan lämna motion/förslag (utom kanske blur.se)…

      • Peter Gustafsson
        Nov 15, 2011 @ 17:46

        Denna diskussion återspeglas också inom ORC. Norge, som är ett av de länder som har flest båtar med peke som seglar ORCi (King 40, Landmark 43) hade i år ett förslag:

        ASYMMETRIC SPINNAKERS

        PROPOSAL
        ITC should investigate if asymetrical spinnakers are correctly rated on moderate displacement boats. It seems like the models today are based on light-driven boats like TP52, GP42 etc.

        RATIONALE
        In Norway the Yardstick system allows up to 33% larger asymmetric spinnakers compared to symmetric spinnakers without having any rush of boats changing to asymmetric spinnakers.

        ORCs svar:

        Some test with different spinnaker configurations (symmetric, asymmetric on CL and on pole) with same surface spinnakers and same poles length where done with no strange behavior was found. There are many factors that this submission doesn’t take into account:

        The efficiency of asymmetric spinnakers on moderate to heavy displacement boats is clearly not comparable to that of light boats
        The current aero model is based on wind tunnel experience that obviously is independent of boat displacement.

        In this season races a lot of boats with asymmetric performed very well even winning the series.

        ITC thinks that there is no need to revise the aero model for asymmetric spinnakers and the submission is not supported, but in any case the committee will keep this item in 2012 agenda.

        Reply

  10. fredde
    Nov 14, 2011 @ 18:17

    Hej Mats,
    Kompositversionen är vad de kallar GFC. Det finns en massa andra utföranden än de de visar. De har ingen ÅF i Sverige.

    Jag har haft kontakt med deras brittiske agent Craig Dymock o han är verkligen serviceminded. Du hittar hans mailadress under contacts på Carbonautica.com

    Reply

  11. Raketen
    Nov 14, 2011 @ 19:58

    Som någon annan utrycker det. SWEET!

    Den är ju riktigt, riktigt snygg!
    Även om inredningen är enkel. Hur tycker du den skulle fungera om man vill vara ute och semestra ett par veckor i sträck? Även om frugan inte är petig och måste ha massa lullull. Skulle hon stå ut?
    =)

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Nov 14, 2011 @ 21:00

      Jodå. Även om hon blivit bortskämd i J/109:an som Curt Gelin tycker är spartansk :-)

      Det stora problemet är nog stuvutrymme, men det är en issue på alla båtar med dubbla akterhytter. Helst hade man velat ha en “akterbänk” av det slag som finns på 109:an, men man kanske kan fixa det på något sätt.

      Reply

  12. Jim Zaky
    Nov 15, 2011 @ 04:45

    Firstly BLUR, Fantastic Website! Thanks for all the great info you provide! We have J-111 hull #17 “MADMEN” in San Francisco. We will be racing and day sailing the boat short/ double handed most of the time. With the assistance of our dealer Sail California (Norman Davant) we have made some changes to the “factory” running rigging that have made huge improvements in our ability to manage the boat effectively in the breezy summer conditions in SF Bay. 25 knots true in the afternoons in the summer is not uncommon.
    1) The single mast base vang control has been moved to the cockpit with port and starboard cam cleats on the deck house. 2) Cunningham moved from the mast base to the cockpit through a deck house sheet stopper with heavier line. 3) Single line reefing changed to dual line reefing with independent luff and leech lines lead aft through sheet stopper port and starboard.
    We are chatting about leading the outhaul aft as well.
    We moved to the 9300 lb. J-111 from a larger/much heavier (23000 lb.) cruiser racer. After sailing the 111 a couple of times we almost named her NO LOAD…We absolutely love the boat; she is meeting the mission statement to a tee! Easily short handed in breezy SF Bay, stable, fast, light, day sailer with enough amenities for over nights…

    Reply

  13. Andreas i HP1030
    Nov 15, 2011 @ 15:00

    8m/s, 12-13 knop o lilla gennakern.
    Verkligen bra prestanda.
    låter helkul o vår båt är uppe på land…suck…

    Men hur gick den i vattnet?
    Verkar som storen behödes luftas en del?
    Hur lyfter fören o hur tar den sjön?

    MVH Andreas

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Nov 15, 2011 @ 15:34

      Nu skrev jag inte att vi snittade 12-14 knop utan det var utför vågorna. I och för sig ganska långa stunder, men det borde vara de siffror du ser på din båt också.

      I 16 knop luftas storen på de flesta moderna, lite lättare båtar? Ungefär samma trim som vi har på J/109:an fast då med fler gubbar på kanten.

      Jag var lite orolig för sjöarna, men som du ser på bilderna så är fören bra uppe i de flesta lägen. Så klart kör man in i vågor när man skall gasa i 7.1 knop, men faktiskt nästan torrare än J/109:an.

      Samma sak på undanvind, där det verkar som att den håller upp fören bra. Kolla in filmerna där det definitivt ser ok ut även när det blåser mer. Sedan handlar nog mycket om trim och besättningsplacering.

      Pressad halvvind med bara en gubbe på kanten är så klart att provocera, men den beter sig helt ok. Lika lite förvarning inför broachen som på J/109 :-) Jag tror att en jibtop för undanvindar i brall är en bra ide…

      Reply

  14. Sture Smith
    Nov 15, 2011 @ 15:22

    Fantastisk båt, riktigt läcker.
    Hur var den att segla, smala skrov även för och akter kan vid stort segel tryck i kombination med shoppy see/högre farter, tex med gennaker ha tendenser att “gräva”.
    Man får den känslan från bilderna att den kan ha vissa tendenser att till det. Jag kan ha fel skrovbärigheten kan mkt väl räcka till. För övrigt verkar båten vara väldigt styv.

    Sture Smith
    “Sjöglans”
    Dehler 39SQ

    Reply

  15. sillstryparn
    Nov 15, 2011 @ 17:53

    Båten är åkaj, inte mer.

    Reply

  16. f424
    Nov 15, 2011 @ 21:01

    Ser ju fantastiskt nice ut på havet. Kan bli en dräpare på Bohusracet med edge både i lättvinden på natten och i brant nerförsbacke upp mot Kosterfjorden. Skall man kritisera nått tycker jag stängbar toa o ett bättre pentry hade varit värda ett par kilo.
    Hoppas få se en så’n Blur!

    Reply

    • Janne E.
      Nov 16, 2011 @ 10:51

      Om de blir en dräpare hänger väl ihop med vilket SRS som blir aktuellt?
      Men visst, den ser riktigt trevlig ut!
      Lika härlig spartansk inredning som på en gammal X99. =)

      Reply

      • F424
        Nov 16, 2011 @ 11:18

        Helt riktigt. Därför skrev jag “kan” och inte “kommer att” :-)
        Kul att du verkar sugen på segling igen, Janne.
        Blir det några race 2012 eller blir klimax på nytt insatsen som f.d. på TR i en 47.7:a med rullat framsegel?

        Reply

        • Janne E.
          Nov 16, 2011 @ 12:33

          Ok, jag trodde ett tag att du syftade på att konstuktionen verkar riktigt snabb på olika bogar i olika vindstyrkor, men som vanligt är det alltså SRS allt handlar om?! =)
          Jäpp, de blir nog lika många seglingar 2012 som de blev i år.
          Men det kanske kan bli fler om någon behöver en småfet “föredetting” som ofta hörs innan han syns i något spännande projekt och kan betala en slant för de… eller åtminstånde kan bjuda på en kall öl.

          Reply

  17. Craig Dymock
    Nov 18, 2011 @ 12:14

    Shame about the wheel! There are some nice ones on the market you know!!

    Reply

  18. Per Engdahl
    Nov 19, 2011 @ 14:17

    Här en resultatlista med tider J/111 mot en del andra båtar,,

    Reply

    • Per Engdahl
      Nov 19, 2011 @ 16:25

      Reply

      • Lars M
        Nov 20, 2011 @ 11:05

        M34:an verkar vara rätt grym. Är det några sådana på väg till Sverige?

        Reply

        • Pelle Lindell
          Nov 20, 2011 @ 11:23

          Det finns (fanns i somras i alla fall) en i Stockholm

          Reply

        • Erik Barkefors
          Nov 20, 2011 @ 14:09

          En M34 anmäld till Watski 2 Star Baltic 2012.

          Reply

      • Öresund Regatta, AN
        Nov 20, 2011 @ 11:15

        Tittar man i listan så är det några större båtar, M-34 och J-111 inkluderat, som seglat mot ett gäng J-80.
        Säger inte så mycket tycker jag.
        @Peter – J-111 ser läcker ut. Men att jämföra med J-80? Är J-80 en sån höjdare?

        Reply

    • Peter Gustafsson
      Nov 20, 2011 @ 17:58

      Kestutis Sasnauskas (fd J/105) fick sin M-34 förra året och körde bland annat ÅF Offshore Race. SRS på 1.42 men man låg ändå bra till i början. Massor av omstarter är ju inte så kul när man har snabbaste båten…

      Och Anders, jag vet inte hur din Dehler är att segla, men jag vågar säga att J/80 är roligare att segla (framförallt på undanvind) än de flesta cruiser/racers i 35-fotsklassen – inklusive J/109. Det var där liknelsen kom in.

      Reply

      • Öresund Regatta, AN
        Nov 21, 2011 @ 21:43

        Jag tycker 35-fotare är riktigt kul så just nu saknar jag inget. Ingen annan kölbåt i alla fall.
        De danska höstracen, Bröndby Sailors Cup, Mumm-Stelton och Race Rig-Tig var en riktig vitamininjektion.
        Skulle jag skaffa en riktig leksak så står nog en A-cat före på listan än att byta till någon annan kölbåt.

        Reply

  19. Henrik
    Nov 21, 2011 @ 22:29

    Reply

  20. Nyår i Sydney | BLUR
    Jan 4, 2012 @ 20:25

    […] var ju andra gången jag seglade J/111 (den första var i Kappeln i november). Nu blåste det kanske 8-10 m/s och vi körde full stor och #3 då man trodde det skulle öka. På […]

    Reply

  21. Blur³ is a J/111 | BLUR
    Jan 18, 2012 @ 00:23

    […] went to check out boat #1 in Newport and recently we’ve test sailed boats in Germany, Australia and the Netherlands. But we also needed to sell the J/109 and now she’s got a new […]

    Reply

  22. Baltic Sprint Cup 2012 | BLUR
    Feb 7, 2012 @ 23:38

    […] Christian Rönsch was one of the first and registered brand new SY “Piranha” […]

    Reply

  23. J/70 på gång till Kappeln | BLUR
    Jul 4, 2012 @ 21:56

    […] verkar de först J/70 vara på väg till våra trakter. Kappeln är ju trevligt. Vi var där och testade J/111 i höstas och det var också Mittelman som hjälpte oss när vår egen J/111 kom från […]

    Reply

  24. J/111 Piranha Speedsailing | BLUR
    Oct 27, 2013 @ 00:40

    […] vid den här tiden för två år sedan var vi i Kappeln och provseglade J/111 Piranha. Nu verkar det som om Christian Rönsch har fått bra ordning på prylarna och är ute och kör […]

    Reply

  25. Hemsegling av Blur³ | BLUR
    Feb 2, 2014 @ 23:20

    […] trailer till Mittelmann’s Werft i Kappeln i norra Tyskland. Vi var ju där och provseglade J/111 Piranha i höstas och de hade mycket bra kvalité på sina målningsarbeten. Därför valde vi att […]

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.