Skip to content

50 Comments

  1. Peter Kross
    Nov 30, 2011 @ 22:17

    intressant utveckling antal mätbrev för ORC och IRC. Har IRC haft sin topp och är på väg ut medan ORC visar stabil styrka?

    Reply

  2. Sam V
    Nov 30, 2011 @ 23:11

    Tack för rapport! One world One rule skulle väl innebära att både IRC och ORC(i) formellt skulle försvinna. Återstår nog en del seglingspolitik och förseningar innan det blir klart – men visst vore det bra. Ännu bättre om USA var med, de tillhör ju ändå One world.

    Reply

    • Erik Barkefors
      Dec 1, 2011 @ 07:46

      Tyvärr har du nog fel i att USA ingår i vår värld. Det visar de både i viljan att betala sin del av FN och i sin vilja att uppfylla Kyotoprotokollet osv.

      Reply

      • Sam V
        Dec 1, 2011 @ 07:48

        Det var skrivet med en knivsudd ironi.

        Reply

      • Raketen
        Dec 2, 2011 @ 22:25

        Ännu mer ironiskt, är att det var USA, som var initiativtagare till FN. När mustach-putte, drällde ikring och sprätte med högerarmen, likt en Hitler spridare?
        Nåväl, liiite off topic.. ;)

        Reply

  3. Centralkommittén
    Dec 1, 2011 @ 10:46

    “Generellt sett en mycket negativ attityd till att Race Committe skall avgöra om det skall bäras flytväst eller inte. Skall vara skepparens sak, lika väl som om det skall revas eller inte.”

    Men hur? SSF säger ju att skeppare inte kan fatta dessa beslut?
    Nu blir jag orolig.

    Reply

    • Stefan
      Dec 2, 2011 @ 23:06

      Att RC bestämmer om flytväst eller ej finns ju redan i KSR/RRS. Se regel 40….. Kul om RC underlåter att använda regeln och om det händer ett drunkningstillbud……..

      Reply

  4. Lasse Bergkvist
    Dec 2, 2011 @ 22:47

    Under 2011 kändes det uppenbart att ORCi tog mer hänsyn till tidigare “felhanterade” båtar – de som var mer tänkta att seglas under IRC.
    Till exempel tror jag att norska ORCi mästerskapen vanns av en X-41, som tidigare hade det tufft i ORCi. Om nu regeln anpassas lite mer så att nya, roliga båtar som tex Corby 36 kan tävla på bra villkor så är ju alla vinnare – i och med att ORCi tar hänsyn till vindstyrka så blir det mer åt det hållet att för dagen bästa prestation vinner. Skulle vara skoj om det blev så jämnt att alla kör samma respitregel och att vi då får många båtar i samma fartklass på startlinjerna. Det var redan i år cirka 50 båtar i 33-37 fots-storleken på ORCi i Kiel – kanske några fler nästa år? Vi ses där! Mvh Lasse Bergkvist

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Dec 2, 2011 @ 23:20

      Tjena Lasse, vilka race hade 50 båtar i lilla klassen i år? Maior hade 7 och Kiel Cup hade 17 men det kanske var någon stor regatta jag har missat?

      Reply

  5. Lasse Bergkvist
    Dec 4, 2011 @ 16:30

    Hej Peter!
    Du har helt rätt ! Jag hade fått det som info från en kontakt, men ser nu när jag kollar att kontakten måste felaktigt ha lagt ihop ORCi 17 deltagare med ORC Clubs 32 = 49. Tyvärr helt fel, det är bara 17 i lilla ORCi klassen och inget annat – men det är mycket bra info inför säsongsplaneringen 2012 – tack Peter! /Mvh Lasse

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Dec 4, 2011 @ 17:02

      Skönt. Hade ju varit pinsamt om jag hade missat en så stor regatta :-)

      När de stora organisationerna slåss med sin statistik så gäller det att syna siffrorna en extra gång.

      I stora klassen så verkar “modernare” designer som TP52 (!) och Farr 40 klara sig helt ok (skall vi sätta en back pilsner på att TP52 vinner ÅF Offshore Race?). I lilla så är det mer klassiska båtar som regerar, så där känns inte trenden så tydlig?

      Så här såg det ut på de Norska Mästerskap du refererade till:
      1 X-382
      2 First 40.7
      3 Bavaria 42 Match
      4 GS 37 B&C
      5 First 40.7

      EM i Norge
      1 Salona 37
      2 X-332 Sport
      3 GS 37 B&C
      4 First 36.7mod
      5 X-382 MK2

      På Maior:
      1 X-332 Sport
      2 X-37
      3 Comfortina 42
      4 Nissen 11m
      5 X-382

      På Kiel Cup:
      1 First 35
      2 X-332 Sport
      3 X-332
      4 X-382
      5 X-332S

      Reply

      • Joakim
        Dec 5, 2011 @ 11:52

        Vilka båtar anser du som “modernare” av dom som skulle vara i lilla klassen? First 35, Dehler 35, Arcona 340 osv. duger inte?

        Reply

      • Peter Gustafsson
        Dec 5, 2011 @ 12:14

        Min kommentar var ett svar på påståendet att det var enklare för “nya, roliga båtar”.

        Exempel på sådana hittar man t.ex i topp på Færderseilasen (som samlar 100 båtar i motsvarande racingklasser: First 30, Archambault 31, T34, X-35, Seaquest 36, Bashford 36, … Även X-99 och Farr 30 skulle kunna sättas i kategorin roliga båtar som är jätteaktiva i Norge men stannar hemma från NM.

        Så jag tycker inte man kan dra slutsatsen i att båtbeståndet har ändrats/moderniserats pga justeringar i regeln?

        Reply

      • Mats V
        Dec 6, 2011 @ 11:19

        Det finns ju även den lilla, lilla faktorn vilka som sitter i båten också. ;-) I de mindre “moderna” båtarna har man oftast hunnit sitta lite längre och seglar därför dessa väl. Tycker man glömmer bort det ibland i debatten – såklart lite mer kul att fokusera på nya konstruktioner.

        Reply

        • Erik Kristiansen
          Dec 7, 2011 @ 19:07

          Støtter deg 100% der Mats.
          Feks tok det oss 4 år å hevde oss i EM ;)

          Reply

  6. Lasse Bergkvist
    Dec 5, 2011 @ 09:51

    Hej Peter!

    En dubbelkoll bara, gick in på norska sidan och klippte ut följande:

    Rettmessig blir NM medaljene utdelt til følgende:

    Gull til NOR 10 Wolfpack, Thomas Nilsson med mannskap, KNS, X-41 OD
    Sølv til NOR 9976 Xanthippe, Jan Henrik Bryde med mannskap, Asker Seilforening, IMX-40
    Bronse til NOR 50, Xeffect, Thomas Oksmo med mannskap, Frdrikstad Seilforening, x-41 OD

    Vet du om det stämmer eller inte? Mvh Lasse

    Reply

  7. Lasse Bergkvist
    Dec 6, 2011 @ 16:25

    Hej igen Peter och alla BLURare!
    Vi på Team Arken Zoo (First 36.7 SWE 88, Malin) kommer att segla ner till Kiel för att delta i alla seglingar där under Kielveckan. 2012 är det ju stort VM-år för ORCi i Helsingfors den 4-11/8 så det känns bra med en internationell uppladdning i Kiel. Det vore skoj om många svenska båtar åker ner till Kiel så att vi kan öka deltagarantalet till 30? eller 40 båtar?! Man hinner ner efter Sandhamn Open och man hinner upp till ÅF Offshore Race. Kiel kommer att vara ett perfekt genrep inför VM – så det 20-tal svenska båtar som pratar om VM är välkomna! Mvh Lasse

    Reply

  8. Roger
    Dec 6, 2011 @ 18:15

    Du slår inte en TP idag. Varken IRC eller ORCi. Kör du en TPs VPP mot mätbrevet så förstår man. Internationellt följer man däremot rekomendationen i IRC och tillåter inte för stor spread i hullfactor(gräns 10.4). Dvs TP får brottas med andra kolfiberholkar och inte standardskrov. Totalen går till TP:n givetvis.

    Personligen hade jag föredragit IRC som nu har lite erfarenhet.

    Mitt stalltips för VM är Team DataCom i en uppdaterad TP52:-)

    Reply

  9. Peter Gustafsson
    Dec 6, 2011 @ 19:34

    @Mats V @Roger

    Det som är lustigt är att man i lilla klassen skall ha en äldre tung båt som man har seglat i 15 år för att vinna. Men i stora så skall man ha en ny lätt båt som man bara tränat med i 15 minuter för att göra rent hus i ORCi.

    Strange…

    Reply

    • Patrick L
      Dec 6, 2011 @ 19:44

      Fast det är väl i och för sig inte så konstigt. Om man i stora klassen kommer med en TP när resten är 37-40 fot cruiser/racers så får man segla i fri vind hela tiden och behöver därför bara “ställa in skorna” :) På andra änden av skalan finns vi som seglar Farr 30 i stora klassen och därför alltid är täckta. Det är därför vi aldrig vinner. #sådetså

      Reply

      • Erik Barkefors
        Dec 6, 2011 @ 19:54

        Kul att ni blir allt fler trots det “handikappet”!
        Ni får hoppas på lätt eller riktigt hårt så det inte bara blir vattenlinjeåka…

        Reply

        • Patrick L
          Dec 6, 2011 @ 20:22

          Jag var lite ironisk men resonemanget stämmer ofta på kryss/länsbanor i mellanvind. Det är dock inget unikt för F30 utan mindre båtar har ju generellt svårare i en mixed fleet, det är väl därför det allmänt sett anses väldigt fördelaktigt att vara snabbast i sin startgrupp.

          På havet är det lite annorlunda. Där har ju Farr 30:or numera vinster i både IRC och SRS. Woxén och gänget på Sogeti/Solsidan hade f.ö vunnit även ORCi-klassen på Gotland Runt 2010 om de hade kört där, men de seglade ju endast IRC då. Vi körde double scoring och var väldigt nöjda med vår 5:e plats i ORCi Bravo på Gotland Runt (tror vi blev 7:a i IRC). Det är det bästa resultat jag har varit med och presterat på ett Gotland, så det är inte bara vara vinster som räknas. Man glömmer lätt att gubbarna i båtarna kanske inte är bättre (eller att de är just så bra)…

          Reply

    • Peter Gustafsson
      Dec 6, 2011 @ 20:07

      Nja… Nya i båten spikade man alla banrace utom ett, havsracet på SM och ÅF offshore race. Så det var nog inte bara att man “skitade” hela fältet på förstakryssarna.

      Men inte skulle väl ett så ypperligt VPP kunna ha fel ;-)

      Reply

      • Patrick L
        Dec 6, 2011 @ 20:25

        Visst är det ironiskt att det som sades vara omöjligt för tre-fyra år sedan (vinna ORCi med en TP52) nu har slagit om och det verkar nästan omöjligt att misslyckas även om man trålar spinnaren någon halvminut i en länsrundning men vinner ändå. Eller är de helt enkelt så mycket bättre?

        Reply

      • Sam V
        Dec 7, 2011 @ 11:07

        Enda racet de inte spikade har jag för mig att de kom tvåa (resultatlistan borta på KSSS web). Slagna av oss i en femton år gammal, “liten och tung” båt, dvs en X332 Sport. Att vi är hyfsat samspelta ombord spelar nog roll.

        TP 52:ans mätetal spelar säkert roll men de hade de facto helt fri vind varenda race under SM. Även när de startade i lä då de hade dubbelt så hög mast som alla andra. De blåste igenom fältet på någon minut sen var de borta. Arrangörer borde dela upp starterna när det är så olika båtar. Vill minnas en liten Corby 26 på IRC-RM för ett par år sedan som led av samma problem ;)

        Reply

      • Peter Gustafsson
        Dec 7, 2011 @ 11:35

        De var 3:a i första. Det var väl den träning de behövde för att kunna dominera resten av säsongen.

        Vår serie i fältets minsta båt på IRC-RM var 1-2-3 i våra tre bästa race. Det är inte lätt att vara minsta båt: http://www.blur.se/2009/09/14/irc-masterskap-2009-2/ Men om Landmark 43 hade spikat alla race utom ett (trots kassa starter och strul i manövrarna) för att de var största båt, så hade nog de flesta surnat ihop ganska rejält.

        Även när ni delar upp starterna (a la ÅF Offshore) så rensar de prisbordet. Då var de >9% snabbare än första “lilla båt”. Ouch!

        http://race.ksss.se/Documents/Resultatpdfer/%c3%85FOR%20TOTAL%20RESULT.pdf

        Men de är väl för bra helt enkelt?

        Reply

        • Joakim
          Dec 7, 2011 @ 13:48

          Datacom vann allt i Sverige med Sinergia före och nu med TP52. Men samtidigt har varken Sinergia eller TP52 varit överlägsen på internationella nivå (dock båda ha varit bra).

          ÅF Offshore hade så olika vindar att man kan inte alls jämföra olika båtar. Tex Inferno 31 var klart snabbaste båten i IRC från Hoburg till Sandhamn. Den var klart sista (8 timmar från 1.) men vann med 3 timmar marginal. Den måste väl ha helt fel IRC (0,905) eftersom den var snabbare än FF42, Landmark 43 osv.?

          Reply

        • Peter Gustafsson
          Dec 7, 2011 @ 14:03

          Nej, men det är fånigt att låta dem köra i ett mästerskap om man inte kan säkerställa att det blir någorlunda rättvist?

          Man får inte köra ÅF i breddklasser med SRS över 1.50-någonting. Men i mästerskap i en noggrannt uträknad ORCi-racingklass är det ok att hysta in en båt som är 30% snabbare än alla andra och med helt annan karakteristik. Whatever. I min värld så har man skjutit sig själv i foten.

          Reply

          • Sam V
            Dec 7, 2011 @ 15:43

            Nu är Datacomgänget som alla vet duktiga och de gjorde varken kassa starter eller dåliga manövrar. Deras banrace under ORCi-SM var i princip alla med samma vägval och manövrar så de blev allt bättre på den banan :)

            Men visst blir det märkligt med så olika båtar i samma race och på samma banor.

        • Patrick L
          Dec 7, 2011 @ 16:14

          När det gäller havskappsegling blir väl jämförelsen svårare, man seglar både olika banor och i helt olika väder. Jag tycker det i så fall är mer anmärkningsvärt att DataCom var 2,8% snabbare än Ran?

          Reply

    • Mats V
      Dec 7, 2011 @ 14:07

      He, he – mycket strange. Det var väl också ungefär så jag menade; oavsett båt så måste det seglas också. Datacom-gänget är duktiga – det vet vi – och har självklart en fördel av att segla fritt med en TP52. Besättningen på X-332:an från Tyskland är duktig – det vet jag – och har seglat båten länge och optimerat den (lättvind hade blivit tuffare för dem).

      Reply

    • Erik Kristiansen
      Dec 7, 2011 @ 19:17

      Der er jeg for en gangs skyld enig med deg Peter ;) Det er merkelig, men nå skal det sies at det få nye båter i liten klasse i forhold til i stor, så helt matematisk er muligheten større for en eldre båt å vinne den lille fremfor den store klassen. Generelt er det også flere halv / helproffe seilere i stor klasse som gjør at “læretiden” er kortere for disse båtene enn amatørene i de små båtene

      Reply

      • Mats V
        Dec 8, 2011 @ 14:21

        Lilla klassen = amatörer. Stora klassen = proffs / halvproffs. Den var ny.

        Reply

        • Erik Kristiansen
          Dec 8, 2011 @ 21:44

          @Mats:
          Dette mener du bare er tull eller? Du kan jo enkelt telle over antall seilmakere / bransje folk som er mannskap på båter i den store klassen fremfor i den lille.

          Reply

          • Per X Lundqvist
            Dec 8, 2011 @ 23:39

            Detta blir intressant att följa. Hypotesen är alltså att Branchfolk och segelmakare per definition är bättre seglare?

          • Hans Gunnarsson
            Dec 9, 2011 @ 09:02

            Per: Det är väl en ganska rimlig hypotes? Att proffs generellt är bättre än amatörer?

            Jämför fotboll, hockey, motorsport…

            Därmed inte sagt att det inte finns duktiga amatörer och sopiga proffs, men om man ska generalisera.

            /Hans

            PS. “per definition” är ett lite överutnyttjat uttryck tycker jag. Jag ser ingen definition någonstans i Eriks inlägg. DS.

          • Per X Lundqvist
            Dec 9, 2011 @ 23:36

            Nu har jag kommit på det. På stora båtar i stora klassen finns det ju helt enkelt mer plats ombord för lite branchfolk på railen. 5-6 feta segelmakare på kanten gör susen…synd bara att grabbrna på vårt loft är så magra. Tveksam nytta ombord alltså:-)

          • Erik
            Dec 9, 2011 @ 23:54

            @Per: Hvis jeg tolker dine kommentarer korrekt mener du at seilmakerne ikke er noen bedre seilere enn en Heismontør og en Blikkenslager (Som eier en GS37)
            Hadde jeg hatt den mening om våre seilmakere som, Thomas Nilsson, Christen With, Pål Berntsen mfl på North loftet hadde jeg byttet seilloft promte.
            De må jo være bedre seilere ellers har de jo ingen nytte av å levere seil til oss, eller hva?

  10. Rune
    Dec 9, 2011 @ 09:36

    Läs gärna analysen ORC gjort på flottan som seglade VM ifjol.
    Uppenbart att lilla och stora klassen är olika verktyg.

    ORCi har misslyckats med att finansiera nya körningar på moderna skrov och profiler.
    Lägg till opportuna förändringar i regeln för att passa moderna och båtar som tex TP ser sina mätetal bli killers. Men det gäller även andra lätta, lite större och kraftfulla båtar.
    Gamla typformade IMS holkar som GS56 mfl har uppdaterat främst sina RM med bulbdesign men helt klart är att en Salona 37 inte kommer ha skuggan av en chans mot en TP. Varken på bana eller ÅF. Givetvis gäller att jämförda båtar seglas kompetent och skickligt! Däremot kan man ha tur…
    Återigen, internationellt vet man detta. RORC skulle aldrig tillåta sammanslagna startgrupper och man jobba aktivt på att höja status på klassegrare.

    Men det blir samma soppa om TP börjar segla SRSv i Sverige, det mätetalet har man bara översatt från TCC. Ett TCC som var sponsrat från början för att locka ägare.
    Skyddet, internationellt, var IRCs klassindelning. Men vem i SRSv har koll på det?

    Fota båten från sidan? En TP? Kom igen:-)

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Dec 9, 2011 @ 10:58

      +1

      ORC hade ett seminarie om det här på Hankø. Tyvärr var det nästan bara jag och hela besättningen från vinnande Silva Hispaniola där. Seriösa killar. Övriga fokuserade på pilsner på bryggan :-)

      Analysen finns här: http://www.orc.org/news/2011/110704.htm#news0

      Då diskuterades just det statistiska underlaget i lilla klassen. Och att man på dessa siffror inte heller kan dra slutsatsen att “profilen” i lilla klassen har förändrats de senaste åren.

      Reply

      • feelgood
        Dec 9, 2011 @ 16:44

        Fy på dig Peter, större delen av Salona gänget satt där troget.

        Martin

        Reply

      • Peter Gustafsson
        Dec 9, 2011 @ 17:20

        Ja, ni var så klart med. Sorry.

        Reply

  11. Pelle Lindell
    Dec 9, 2011 @ 11:34

    Som jag (min högst privata åsikt) ser det är det fullständigt befängt att tro/hoppas på att vilket respitsytem som helst skall klara av att på ett rimligt sätt hantera båtar som skiljer mer än säg 10% i fart. Nu gör ju alla det i alla fall men man kan inte komma ifrån att arrangörerna har ett avsevärt ansvar för hur man delar upp sina klasser och hur man väljer promota/publicera resultaten. I Storbrittanien är man rätt bra på detta men andra delar av IRC-världen tex. Australien verkar lida av samma sjuka som i Sverige med max fokus på “totalen”

    ORC-studien visar ju tydligt på att lilla klassen inte har ändrats speciellt mycket men frågan om det beror på att “experimentlustan” är lägre när man har mindre budgetar och fler privatfinanserade projekt (där man åtminstonde här nordeuropa racar med “familjebåten” eller om det verkligen är så att racigare båtar är missgynnade?

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Dec 9, 2011 @ 12:13

      Det skruvas ganska friskt även i lilla klassen, så det finns/fanns nog stålar. Men designers har ju bra koll på vad som gäller.

      Ett bra exempel är väl vinnarbåten på VM, M37 Low Noise. Den ligger ju i orginalkonfiguration ungefär mitt i skalan i ORCis undersökning.

      Men så har man optimerat den ganska rejält:

      The Class B World Champion Low Noise is not a ‘stock’ production M37, but has actually had significant design optimization work performed on her by co-designer Matteo Polli and CFD simulations by Matteo Ledri. The new features made to Low Noise included fitting a new T-keel for lighter weight and greater stability, a larger roach square-top mainsail, and an all-symmetric downwind sail inventory.

      LOA = 11.22, Depl = 5,513. Kölen är lättare med bulb, men inte djupare. Stabiliteten är låg jämfört med många andra och i stort sett oförändrad sedan den tidigare kölen, så det har inte varit prio.

      Crew Weight = 700 kg dvs ganska nära max, trots lättvind.

      Segelgarderoben är helt ny. Storen har 48 cm fathead, men minskade P och E mått. Verkar vettigt med yta högt upp, men inte maxad storkleksmässigt. Men spinnaker är bara fraktionshissad på 87 m2 (orginal 100 m2). Dessutom lade man i land man iland den assymetriska som man körde 2010 för att i stället ha 4 st symmetriska.

      http://data.orc.org/public/WPub.dll/Plans/5613.jpg

      Ganska homogen undanvindsgarderob i lilla klassen…
      http://www.scor.hr/images/regate/ORCWC2011/ORCWC2011-30.jpg

      Reply

      • JIMMY
        Dec 9, 2011 @ 19:17

        Verkar ju inget typformande alls längre…

        Reply

  12. Peter Gustafsson
    Dec 14, 2011 @ 06:59

    Uppsnappat på http://aidaracing.wordpress.com/2011/12/13/seglingsprogram-2012/ apropå ÅF Offshore Race och mätregler. Lite humor…

    ORCi har i år fått behövligt uppsving då ORCi och IRC har kommit överens om att skippa IRC och alla seglar därför ORCi eller SRS. Det blir fler som seglar ORCi och de som flyttar över från IRC är undanvindsslädar som har svårt att konkurrera med oss i ORCi i de flesta vindar (tror, hoppas jag).

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.