ORC och ISAF Annual Meetings
Sten Edholm sammanfattar ORC och ISAF Annual Meetings i Puerto Rico.
SHF 2010-11-10 Sten Edholm
Sammanfattning av ORC och ISAF Annual Meetings i Puerto Rico 2011-11-05—09
1. Allmänt
Offshore Racing Congress (ORC) Annual Meeting samlade omkring 50 representanter från ett drygt 20-tal länder. ORC respitregler används idag i 42 länder och har 33 Rating Offices. De största flottorna på över 1.000 båtar finns i Holland och Italien. ORC olika kommitteer arbetar under AGM i totalt fyra dagar, därutöver två dagar för ISAF Offshore Committee och ISAF Special Regs Committee.
2. Förändringar av ORC VPP
Få förändringar, få motioner för att modifiera VPP hade kommit in, detta är ett tecken på att ORCInt anses fungera hyfsat väl.
Inför 2012 kommer dock bl a följande förändringar genomföras ;
– Fine tuning av transom drag
– Reducering av Dynamic Allowance
– Ta bort inverkan av ankare
– Ny regel för Code 0 (skall alltid sättas flygande) mm
En första testkörning av ORC så kallade Test Fleet har gjorts med de nu beslutade förändringarna, körningen ger att >90% av alla båtar kommer att få 1-2 seklägre GPH-tal (motsvarar 0,1–0,5 %). Enstaka båtar får > 1 % straff, endast enstaka får gynnsammare GPH. Sammanfattningsvis små förändringar.
Exempel på ändrade GPH-tal;
– X-332 från 658,3 till nytt 655,4 (~0,4%)
– Arcona 460 från 552,9 till nytt 555,1 (~0,3%)
– First 36,7 från 637,1 till nytt 636,3 (~0,2%)
– Landmark 43 från 540,1 till nytt 539,1 (~0,2%)
– J-109 från 614,9 till nytt 613,4 (~0,2%)
– Mumm 36 från 590,6 till nytt 590,3 (~0,1%)
– X-35 från 605,1 till nytt 604,8 (<0,1%)
– Farr 30 från 618,8 till nytt 618,3 (~0,1%)
– Tp52 från 461,8 till nytt 461,8 +/- 0
– First 40,7 från 598,6 till nytt 598,6 +/- 0
– IMX-40 från 591,7 till nytt 591,6 +/- 0
Det skall observeras att detta är värden för båtindivider, variationer kan förekomma.
Ett nytt ”Offshore Single Number Handicap” (OSN) har tagits fram för att komplettera nuvarande GPH-tal. Bygger på något högre vindstyrkor, registret är 8-16 knop True Windspeed. Förväntas ge omkring 5 % snabbare mätetal än nuvarande GPH, men anses bättre spegla förhållandena under offshore.
En BETA-version av VPP distribueras i närtid till Rating Offices, ORC vill gärna ha förslag på kompletteringar före årsskiftet då slutlig version skall vara fastställd.
3. Större tävlingar 2011 och 2012
ORC World Championship 2011 gick i juni 2011 i Cres, Kroatien, 119 båtar från 16 länder deltog, spannet 34-60 fot. Förutom indelning i två klasser så delades också ut särskilda priser för ”Corinthian” (Icke proffsbåtar) samt till ”Ownerdriven boats”, dvs där ägaren själv står vid rodret. Dessa två priser blir vanligare och vanligare. 66 olika båttyper deltog med bra spridning, inga typer som utmärkte sig som särskilt gynnade.
European Championship 2011 gick i Hankö , Norge med 25 deltagande båtar i spannet 34-44 fot, endast tre deltagande länder, blygsamt deltagande från Sverige och Tyskland. Delat i två klasser vid GPH=600 sek/Nm (samma i WM).
Följande tävlingar är bekräftade för 2012 och vidare;
– World Championship i Helsingfors 2012-08-04—11. Man har samordnat så att de finsk-estniska offshore mästerskapen ”Baltic Offshore Week” går dagarna före WM. Efter WM kommer direkt WM i X-41 på samma ställe
– EM 2012 kommer att gå i Punta Ala, Italien.
– Tävlingen Baltic Sprint Cup byter mätregel från IRC till ORC, startar i trakten av Travemünde 2012-07-20, går över Karlskrona, Västervik, Klaipeda med mål omkring 2012-07-28. www.balticsprintcup.com
– WM 2013 på Italienska östkusten i Ancona.
– Preliminärt EM 2013 i Sverige, KSSS är beredda att arrangera detta, prel i Sandhamn i början av augusti.
– För 2014 ännu ingen inriktning, beror mycket på den nya regeln.
Det finska WM 2012 går av stapeln på fästningsön Särkkä, ingår i den större fästningen Suomenlinna/Sveaborg som är ett av UNESCOS World Heritages. Båtar förtöjs inne i Helsingfors vid Brunnsparken. Arrangör är klubben Merenkävijät grundad 1922 med klubbhus från 1750. Merenkäviät betyder ungefär ”Sjöfararna” och har arrangerat ett flertal större events. Seglingarna förutses gå på omkring 8 alternativa banor, allt från inre vatten som Kronobergsfjärden och utomskärs mot Harmaja och Trutkobben.
På sikt med en ny regel så måste mästerskapen kompletteras. Nuvarande varannan års rytm med växling mellan Medelhavet och Nordeuropa kommer sannolikt att ifrågasättas av länderna kring t ex Brittiska Kanalen. Vi bör i Norden på sikt komplettera med regionala mästerskap av typ Baltic Championship mm.
Formaten för Offshore-delarna i ett ORC WM/EM kommer modifieras till antingen två seglingar med 10-14 tim för långsammaste båt eller en segling med 30-36 tim för långsammaste båt. En av två offshorerace kan få räknas bort, däremot inte det långa offshore på 30-36 tim om det nyttjas. Koefficienterna kommer inte ändras, trots vissa förslag kring detta. Viktigt att bygga in avkortningsmöjligheter.
Inshore Races (WW/LW) rekommenderas vara 1-2 tim.
Generellt sett en mycket negativ attityd till att Race Committe skall avgöra om det skall bäras flytväst eller inte. Skall vara skepparens sak, lika väl som om det skall revas eller inte.
4. ORC Classes
GP 42-klassen är i princip upplöst, båtarna är spridda över hela världen och någon sammanhållen Race Circuit finns inte längre.
GP 33-klassen existerar inte, GP 26 byggs i enstaka ex men är för spridda för att
kunna tävla som egen klass.
ORC administrerar därutöver delar av Maxi-klasserna vad gäller mätning, mätbrev, klassregler mm.
5. Mät- och mätbrevsfrågor
ORC har nu utvecklat sin hemsida med en ”Sailors Services” så att vem som helst själv kan plocka fram mätbrev, egna variationer på segel, stabilitetscertifikat, polardiagram mm för såväl egen som andras båtar. Att ta ut ett mätbrev kostar 10€, ett Stability Certificate eller ”Speed Guide” kostar 35€ och man kan få köra tester av segel, besättningsvikt mm för 10€. Användarna är generellt mycket nöjda.
ORC arbetar för att det skall finnas gratis tillgång till ORC-mätbreven i alla länder, några länder stretar emot, bland annat Italien. Bör dock kunna lösas under 2012.
Vägning av båtar kommer i utökad utsträckning tillåtas istället för de traditionella skrovfilerna och fribordsmätningarna.
Ett seminarium för Rating offices/Chief Measurers kommer preliminärt att ordnas våren 2012.
6. Safety
Strävan är att i ökad utsträckning endast införa förändringar vartannat år, dvs det som nu avhandlas avser gälla från 2012-01-01;
– Ställföreträdare till skepparen skall finnas utsedd.
– Livlinor/däcklinor av s k HMPE (High Modulus Polyethylene, t ex Dyneema och Spectra ) blir tillåtet.
– Brandfilt skall finnas i alla båtar med kök med öppen låga.
– Heavy weather jibs kommer att få ha rev (ej tillåtet tidigare p g a riska att den revade nederdelen skulle samla vatten på fördäck)
– Uppblåsbara livvästar måste ej ha automatisk utlösning, OK med bara manuell utlösning med kolsyrepatron + manuell uppblåsning.
– Inget krav längre på revbart storsegel eller trysail i Cat 4.
– Inspektion/service för flottar ISO 9650 har reglerats till enligt tillverkaren, dock minst tre år för Canister och varje år för s k Valise (Sverige försökte få två år, men röstades ned)
Nya rekommendationer;
– Livbojar/lifeslings bör vara gula/röda (många är vita idag)
– Batterier anskaffade efter 2012 bör vara av typ ”Sealed”
– Stormsegel anskaffade efter 2014 jan bör vara enfärgade i starka ”varningsfärger” (dvs ej vita med en färgcirkel)
– Stormsegel bör ha ett eget förstag, trysails bör ha en egen skena (motsv)
Bland avslagna motioner kan noteras;
– Att s k ORC-flottar inte längre får användas (De kommer få användas tills servicestationerna säger att de är i alltför dåligt skick p g a åldrande gummi mm)
– Krav på båtmansstol ombord (anses ej lämplig för användning under segling)
– Nya material istället för koniska träpluggar
– Krav på PLB 406 MHz i Cat 0-2 från 2015 (bör avvakta teknikutvecklingen, bl a PLB med AIS finns nu tillgängliga).
Övrigt;
– Dyneema/Spectra@ mantåg kommer alltfort tills vidare inte accepteras i UK och USA, men attityden blir alltmer positiv.
– Mycket diskussion kring radarreflektorer, AIS som Personal Locator Beacon (PLB). Särskild arbetsgrupp tillsatt.
– En arbetsgrupp för att se över åtgärderna efter haverierna med Rambler, Wingnut m fl allvarliga haverier.
En handbok för kurser i Offshore Safety Survival finns framme i utkast, publiceras våren 2012.
En tragisk olycka i USA med båten Wingnuts där två besättningsmedlemmar drunknade har aktualiserat frågor kring vilka normer som skall gälla för stabilitet. Kraven kommer sannolikt ökas.
Hela regelverket för GMDSS kommer att ses över på grund av den snabba teknikutvecklingen. AIS utvecklas så att signalerna även skall kunna tas upp av satelliter på sikt.
7. ISAF Oceanic & Offshore Committee
ORC och RORC redovisade sina verksamheter 2011. Antal mätbrev ;
2008 2009 2010 2011 sept/okt
ORC 7.100 7.273 7.247 7.220
IRC 7.740 7.372 7.222 6.189
ORC har båtar i 42 länder, IRC i 27 länder.
Rapporterade ORC mätbrev i Östersjön 2011-11-01; Sverige 105, Finland 104, Estland 110, Lettland + Litauen 76, Polen 77 och Tyskland (Östersjön) omkring 500.
Därutöver ett okänt men mindre antal i S:t Petersburg. Totalt omkring 900 ORC-mätbrev i Östersjön.
I Östersjön finns total omkring 85 IRC-mätbrev (Sverige 18, Tyskland omkring 50 och Finland 36). Läget är stabilt eller något vikande.
ISAF har tagit initiativ till att skriva avtal med organisatörerna av de större ”Oceanic Races” för att harmonisera tidplaner och regelverk. För närvarande har sex av de stora organisatörerna som Volvo, Five Oceans m fl skrivit avtal, två ytterligare är på gång.
8. Arbetet med ny global mätregel för Offshore Racing
Efter ett inledande möte i Paris våren 2010 under ISAF ledning så har ORC och RORC arbetat vidare med målet ”One World – One Rule”. Arbetet är försenat, främst på grund att brittiska RORC och franska UNCL har problem med de ekonomiska förutsättningarna vad gäller VAT mm. Oaktat detta så bekräftar ORC och RORC ordföranden sitt gemensamma mål – ”One World – One Rule”. Målet är nu att få det administrativa med ett gemensamt bolag klart under de närmaste 12 månaderna. Under 2012/2013 förvaltar man då bägge reglerna, parallellt startar det tekniska arbetet med den nya regeln, nu med målet att den nya regeln skall kunna nyttjas sommaren 2014. Tidplan skall finnas framme i november 2012.
Generellt kan man uppfatta en efterhand mer och mer positiv inställning till detta projekt från såväl RORC som ORC. Det anses också att de senaste årens modifiering av resp regel har gett en alltmer likvärdig rating av båtar och tävlingsresultat.
ORC har vidare nyligen blivit kontaktade av US Sailing (Stan Honey) och New York Yacht Club som vill att ORC skall hjälpa till att administrera en ny High Performance Rule (HPR) för USA, ORC är principiellt positivt inställda. Kanske kan man få med US Sailing på den nya internationella regeln??
9. Övrigt
ORC kommer att byta hemsida under våren 2012. Inga dramatiska skillnader. Normalt 5-600 besökare dagligen, under World Championship loggades 200.000 besök från 9.000 olika datorer.
En ORC årsbok kommer att publiceras våren 2012, i huvudsak med översikter och bakgrundinformation. Kommer att finnas tillgänglig på nätet.
ISAF Classification Codes används alltmer för att erbjuda seglingar för ”Corinthian Sailors” utan professionell anknytning till segling. Numera bara två klassificeringar – Group 1 dvs amatörer och Group 3 dvs seglare som på något sätt arbetar/är avlönade under de senaste två åren inom någon bransch som är relaterad till segling.
Ett nytt scoringprogram presenterades, finns på www.yachtscoring.com.
Peter Kross
Nov 30, 2011 @ 22:17
intressant utveckling antal mätbrev för ORC och IRC. Har IRC haft sin topp och är på väg ut medan ORC visar stabil styrka?
Sam V
Nov 30, 2011 @ 23:11
Tack för rapport! One world One rule skulle väl innebära att både IRC och ORC(i) formellt skulle försvinna. Återstår nog en del seglingspolitik och förseningar innan det blir klart – men visst vore det bra. Ännu bättre om USA var med, de tillhör ju ändå One world.
Erik Barkefors
Dec 1, 2011 @ 07:46
Tyvärr har du nog fel i att USA ingår i vår värld. Det visar de både i viljan att betala sin del av FN och i sin vilja att uppfylla Kyotoprotokollet osv.
Sam V
Dec 1, 2011 @ 07:48
Det var skrivet med en knivsudd ironi.
Erik Barkefors
Dec 1, 2011 @ 08:29
;-)
Raketen
Dec 2, 2011 @ 22:25
Ännu mer ironiskt, är att det var USA, som var initiativtagare till FN. När mustach-putte, drällde ikring och sprätte med högerarmen, likt en Hitler spridare?
Nåväl, liiite off topic.. ;)
Centralkommittén
Dec 1, 2011 @ 10:46
“Generellt sett en mycket negativ attityd till att Race Committe skall avgöra om det skall bäras flytväst eller inte. Skall vara skepparens sak, lika väl som om det skall revas eller inte.”
Men hur? SSF säger ju att skeppare inte kan fatta dessa beslut?
Nu blir jag orolig.
Stefan
Dec 2, 2011 @ 23:06
Att RC bestämmer om flytväst eller ej finns ju redan i KSR/RRS. Se regel 40….. Kul om RC underlåter att använda regeln och om det händer ett drunkningstillbud……..
Lasse Bergkvist
Dec 2, 2011 @ 22:47
Under 2011 kändes det uppenbart att ORCi tog mer hänsyn till tidigare “felhanterade” båtar – de som var mer tänkta att seglas under IRC.
Till exempel tror jag att norska ORCi mästerskapen vanns av en X-41, som tidigare hade det tufft i ORCi. Om nu regeln anpassas lite mer så att nya, roliga båtar som tex Corby 36 kan tävla på bra villkor så är ju alla vinnare – i och med att ORCi tar hänsyn till vindstyrka så blir det mer åt det hållet att för dagen bästa prestation vinner. Skulle vara skoj om det blev så jämnt att alla kör samma respitregel och att vi då får många båtar i samma fartklass på startlinjerna. Det var redan i år cirka 50 båtar i 33-37 fots-storleken på ORCi i Kiel – kanske några fler nästa år? Vi ses där! Mvh Lasse Bergkvist
Peter Gustafsson
Dec 2, 2011 @ 23:20
Tjena Lasse, vilka race hade 50 båtar i lilla klassen i år? Maior hade 7 och Kiel Cup hade 17 men det kanske var någon stor regatta jag har missat?
Lasse Bergkvist
Dec 4, 2011 @ 16:30
Hej Peter!
Du har helt rätt ! Jag hade fått det som info från en kontakt, men ser nu när jag kollar att kontakten måste felaktigt ha lagt ihop ORCi 17 deltagare med ORC Clubs 32 = 49. Tyvärr helt fel, det är bara 17 i lilla ORCi klassen och inget annat – men det är mycket bra info inför säsongsplaneringen 2012 – tack Peter! /Mvh Lasse
Peter Gustafsson
Dec 4, 2011 @ 17:02
Skönt. Hade ju varit pinsamt om jag hade missat en så stor regatta :-)
När de stora organisationerna slåss med sin statistik så gäller det att syna siffrorna en extra gång.
I stora klassen så verkar “modernare” designer som TP52 (!) och Farr 40 klara sig helt ok (skall vi sätta en back pilsner på att TP52 vinner ÅF Offshore Race?). I lilla så är det mer klassiska båtar som regerar, så där känns inte trenden så tydlig?
Så här såg det ut på de Norska Mästerskap du refererade till:
1 X-382
2 First 40.7
3 Bavaria 42 Match
4 GS 37 B&C
5 First 40.7
EM i Norge
1 Salona 37
2 X-332 Sport
3 GS 37 B&C
4 First 36.7mod
5 X-382 MK2
På Maior:
1 X-332 Sport
2 X-37
3 Comfortina 42
4 Nissen 11m
5 X-382
På Kiel Cup:
1 First 35
2 X-332 Sport
3 X-332
4 X-382
5 X-332S
Joakim
Dec 5, 2011 @ 11:52
Vilka båtar anser du som “modernare” av dom som skulle vara i lilla klassen? First 35, Dehler 35, Arcona 340 osv. duger inte?
Peter Gustafsson
Dec 5, 2011 @ 12:14
Min kommentar var ett svar på påståendet att det var enklare för “nya, roliga båtar”.
Exempel på sådana hittar man t.ex i topp på Færderseilasen (som samlar 100 båtar i motsvarande racingklasser: First 30, Archambault 31, T34, X-35, Seaquest 36, Bashford 36, … Även X-99 och Farr 30 skulle kunna sättas i kategorin roliga båtar som är jätteaktiva i Norge men stannar hemma från NM.
Så jag tycker inte man kan dra slutsatsen i att båtbeståndet har ändrats/moderniserats pga justeringar i regeln?
Mats V
Dec 6, 2011 @ 11:19
Det finns ju även den lilla, lilla faktorn vilka som sitter i båten också. ;-) I de mindre “moderna” båtarna har man oftast hunnit sitta lite längre och seglar därför dessa väl. Tycker man glömmer bort det ibland i debatten – såklart lite mer kul att fokusera på nya konstruktioner.
Erik Kristiansen
Dec 7, 2011 @ 19:07
Støtter deg 100% der Mats.
Feks tok det oss 4 år å hevde oss i EM ;)
Lasse Bergkvist
Dec 5, 2011 @ 09:51
Hej Peter!
En dubbelkoll bara, gick in på norska sidan och klippte ut följande:
Rettmessig blir NM medaljene utdelt til følgende:
Gull til NOR 10 Wolfpack, Thomas Nilsson med mannskap, KNS, X-41 OD
Sølv til NOR 9976 Xanthippe, Jan Henrik Bryde med mannskap, Asker Seilforening, IMX-40
Bronse til NOR 50, Xeffect, Thomas Oksmo med mannskap, Frdrikstad Seilforening, x-41 OD
Vet du om det stämmer eller inte? Mvh Lasse
Peter Gustafsson
Dec 5, 2011 @ 09:59
Jag tittade bara på lilla klassen. I smmanräknade mästerskap så har nästan aldrig de mindre båtarna någon chans. På samma sätt tror jag aldrig att ni har någon chans mot en TP52, oavsett om det är race week eller runt Gotland.
fills
Dec 6, 2011 @ 22:54
Begagnad TP52?
http://www.medcup.org/news/world_sailing_management_official_press_release_5452
Joakim
Dec 7, 2011 @ 09:16
Eller helt ny: http://www.medcup.org/news/audi-medcup-circuit-2012-a-new-botin-partners-design-for-audi-azzurra-sailing-team_5435
Lasse Bergkvist
Dec 6, 2011 @ 16:25
Hej igen Peter och alla BLURare!
Vi på Team Arken Zoo (First 36.7 SWE 88, Malin) kommer att segla ner till Kiel för att delta i alla seglingar där under Kielveckan. 2012 är det ju stort VM-år för ORCi i Helsingfors den 4-11/8 så det känns bra med en internationell uppladdning i Kiel. Det vore skoj om många svenska båtar åker ner till Kiel så att vi kan öka deltagarantalet till 30? eller 40 båtar?! Man hinner ner efter Sandhamn Open och man hinner upp till ÅF Offshore Race. Kiel kommer att vara ett perfekt genrep inför VM – så det 20-tal svenska båtar som pratar om VM är välkomna! Mvh Lasse
Roger
Dec 6, 2011 @ 18:15
Du slår inte en TP idag. Varken IRC eller ORCi. Kör du en TPs VPP mot mätbrevet så förstår man. Internationellt följer man däremot rekomendationen i IRC och tillåter inte för stor spread i hullfactor(gräns 10.4). Dvs TP får brottas med andra kolfiberholkar och inte standardskrov. Totalen går till TP:n givetvis.
Personligen hade jag föredragit IRC som nu har lite erfarenhet.
Mitt stalltips för VM är Team DataCom i en uppdaterad TP52:-)
Peter Gustafsson
Dec 6, 2011 @ 19:34
@Mats V @Roger
Det som är lustigt är att man i lilla klassen skall ha en äldre tung båt som man har seglat i 15 år för att vinna. Men i stora så skall man ha en ny lätt båt som man bara tränat med i 15 minuter för att göra rent hus i ORCi.
Strange…
Patrick L
Dec 6, 2011 @ 19:44
Fast det är väl i och för sig inte så konstigt. Om man i stora klassen kommer med en TP när resten är 37-40 fot cruiser/racers så får man segla i fri vind hela tiden och behöver därför bara “ställa in skorna” :) På andra änden av skalan finns vi som seglar Farr 30 i stora klassen och därför alltid är täckta. Det är därför vi aldrig vinner. #sådetså
Erik Barkefors
Dec 6, 2011 @ 19:54
Kul att ni blir allt fler trots det “handikappet”!
Ni får hoppas på lätt eller riktigt hårt så det inte bara blir vattenlinjeåka…
Patrick L
Dec 6, 2011 @ 20:22
Jag var lite ironisk men resonemanget stämmer ofta på kryss/länsbanor i mellanvind. Det är dock inget unikt för F30 utan mindre båtar har ju generellt svårare i en mixed fleet, det är väl därför det allmänt sett anses väldigt fördelaktigt att vara snabbast i sin startgrupp.
På havet är det lite annorlunda. Där har ju Farr 30:or numera vinster i både IRC och SRS. Woxén och gänget på Sogeti/Solsidan hade f.ö vunnit även ORCi-klassen på Gotland Runt 2010 om de hade kört där, men de seglade ju endast IRC då. Vi körde double scoring och var väldigt nöjda med vår 5:e plats i ORCi Bravo på Gotland Runt (tror vi blev 7:a i IRC). Det är det bästa resultat jag har varit med och presterat på ett Gotland, så det är inte bara vara vinster som räknas. Man glömmer lätt att gubbarna i båtarna kanske inte är bättre (eller att de är just så bra)…
Peter Gustafsson
Dec 6, 2011 @ 20:07
Nja… Nya i båten spikade man alla banrace utom ett, havsracet på SM och ÅF offshore race. Så det var nog inte bara att man “skitade” hela fältet på förstakryssarna.
Men inte skulle väl ett så ypperligt VPP kunna ha fel ;-)
Patrick L
Dec 6, 2011 @ 20:25
Visst är det ironiskt att det som sades vara omöjligt för tre-fyra år sedan (vinna ORCi med en TP52) nu har slagit om och det verkar nästan omöjligt att misslyckas även om man trålar spinnaren någon halvminut i en länsrundning men vinner ändå. Eller är de helt enkelt så mycket bättre?
Sam V
Dec 7, 2011 @ 11:07
Enda racet de inte spikade har jag för mig att de kom tvåa (resultatlistan borta på KSSS web). Slagna av oss i en femton år gammal, “liten och tung” båt, dvs en X332 Sport. Att vi är hyfsat samspelta ombord spelar nog roll.
TP 52:ans mätetal spelar säkert roll men de hade de facto helt fri vind varenda race under SM. Även när de startade i lä då de hade dubbelt så hög mast som alla andra. De blåste igenom fältet på någon minut sen var de borta. Arrangörer borde dela upp starterna när det är så olika båtar. Vill minnas en liten Corby 26 på IRC-RM för ett par år sedan som led av samma problem ;)
Peter Gustafsson
Dec 7, 2011 @ 11:35
De var 3:a i första. Det var väl den träning de behövde för att kunna dominera resten av säsongen.
Vår serie i fältets minsta båt på IRC-RM var 1-2-3 i våra tre bästa race. Det är inte lätt att vara minsta båt: http://www.blur.se/2009/09/14/irc-masterskap-2009-2/ Men om Landmark 43 hade spikat alla race utom ett (trots kassa starter och strul i manövrarna) för att de var största båt, så hade nog de flesta surnat ihop ganska rejält.
Även när ni delar upp starterna (a la ÅF Offshore) så rensar de prisbordet. Då var de >9% snabbare än första “lilla båt”. Ouch!
http://race.ksss.se/Documents/Resultatpdfer/%c3%85FOR%20TOTAL%20RESULT.pdf
Men de är väl för bra helt enkelt?
Joakim
Dec 7, 2011 @ 13:48
Datacom vann allt i Sverige med Sinergia före och nu med TP52. Men samtidigt har varken Sinergia eller TP52 varit överlägsen på internationella nivå (dock båda ha varit bra).
ÅF Offshore hade så olika vindar att man kan inte alls jämföra olika båtar. Tex Inferno 31 var klart snabbaste båten i IRC från Hoburg till Sandhamn. Den var klart sista (8 timmar från 1.) men vann med 3 timmar marginal. Den måste väl ha helt fel IRC (0,905) eftersom den var snabbare än FF42, Landmark 43 osv.?
Peter Gustafsson
Dec 7, 2011 @ 14:03
Nej, men det är fånigt att låta dem köra i ett mästerskap om man inte kan säkerställa att det blir någorlunda rättvist?
Man får inte köra ÅF i breddklasser med SRS över 1.50-någonting. Men i mästerskap i en noggrannt uträknad ORCi-racingklass är det ok att hysta in en båt som är 30% snabbare än alla andra och med helt annan karakteristik. Whatever. I min värld så har man skjutit sig själv i foten.
Sam V
Dec 7, 2011 @ 15:43
Nu är Datacomgänget som alla vet duktiga och de gjorde varken kassa starter eller dåliga manövrar. Deras banrace under ORCi-SM var i princip alla med samma vägval och manövrar så de blev allt bättre på den banan :)
Men visst blir det märkligt med så olika båtar i samma race och på samma banor.
Patrick L
Dec 7, 2011 @ 16:14
När det gäller havskappsegling blir väl jämförelsen svårare, man seglar både olika banor och i helt olika väder. Jag tycker det i så fall är mer anmärkningsvärt att DataCom var 2,8% snabbare än Ran?
Mats V
Dec 7, 2011 @ 14:07
He, he – mycket strange. Det var väl också ungefär så jag menade; oavsett båt så måste det seglas också. Datacom-gänget är duktiga – det vet vi – och har självklart en fördel av att segla fritt med en TP52. Besättningen på X-332:an från Tyskland är duktig – det vet jag – och har seglat båten länge och optimerat den (lättvind hade blivit tuffare för dem).
Erik Kristiansen
Dec 7, 2011 @ 19:17
Der er jeg for en gangs skyld enig med deg Peter ;) Det er merkelig, men nå skal det sies at det få nye båter i liten klasse i forhold til i stor, så helt matematisk er muligheten større for en eldre båt å vinne den lille fremfor den store klassen. Generelt er det også flere halv / helproffe seilere i stor klasse som gjør at “læretiden” er kortere for disse båtene enn amatørene i de små båtene
Mats V
Dec 8, 2011 @ 14:21
Lilla klassen = amatörer. Stora klassen = proffs / halvproffs. Den var ny.
Erik Kristiansen
Dec 8, 2011 @ 21:44
@Mats:
Dette mener du bare er tull eller? Du kan jo enkelt telle over antall seilmakere / bransje folk som er mannskap på båter i den store klassen fremfor i den lille.
Per X Lundqvist
Dec 8, 2011 @ 23:39
Detta blir intressant att följa. Hypotesen är alltså att Branchfolk och segelmakare per definition är bättre seglare?
Hans Gunnarsson
Dec 9, 2011 @ 09:02
Per: Det är väl en ganska rimlig hypotes? Att proffs generellt är bättre än amatörer?
Jämför fotboll, hockey, motorsport…
Därmed inte sagt att det inte finns duktiga amatörer och sopiga proffs, men om man ska generalisera.
/Hans
PS. “per definition” är ett lite överutnyttjat uttryck tycker jag. Jag ser ingen definition någonstans i Eriks inlägg. DS.
Per X Lundqvist
Dec 9, 2011 @ 23:36
Nu har jag kommit på det. På stora båtar i stora klassen finns det ju helt enkelt mer plats ombord för lite branchfolk på railen. 5-6 feta segelmakare på kanten gör susen…synd bara att grabbrna på vårt loft är så magra. Tveksam nytta ombord alltså:-)
Erik
Dec 9, 2011 @ 23:54
@Per: Hvis jeg tolker dine kommentarer korrekt mener du at seilmakerne ikke er noen bedre seilere enn en Heismontør og en Blikkenslager (Som eier en GS37)
Hadde jeg hatt den mening om våre seilmakere som, Thomas Nilsson, Christen With, Pål Berntsen mfl på North loftet hadde jeg byttet seilloft promte.
De må jo være bedre seilere ellers har de jo ingen nytte av å levere seil til oss, eller hva?
Rune
Dec 9, 2011 @ 09:36
Läs gärna analysen ORC gjort på flottan som seglade VM ifjol.
Uppenbart att lilla och stora klassen är olika verktyg.
ORCi har misslyckats med att finansiera nya körningar på moderna skrov och profiler.
Lägg till opportuna förändringar i regeln för att passa moderna och båtar som tex TP ser sina mätetal bli killers. Men det gäller även andra lätta, lite större och kraftfulla båtar.
Gamla typformade IMS holkar som GS56 mfl har uppdaterat främst sina RM med bulbdesign men helt klart är att en Salona 37 inte kommer ha skuggan av en chans mot en TP. Varken på bana eller ÅF. Givetvis gäller att jämförda båtar seglas kompetent och skickligt! Däremot kan man ha tur…
Återigen, internationellt vet man detta. RORC skulle aldrig tillåta sammanslagna startgrupper och man jobba aktivt på att höja status på klassegrare.
Men det blir samma soppa om TP börjar segla SRSv i Sverige, det mätetalet har man bara översatt från TCC. Ett TCC som var sponsrat från början för att locka ägare.
Skyddet, internationellt, var IRCs klassindelning. Men vem i SRSv har koll på det?
Fota båten från sidan? En TP? Kom igen:-)
Peter Gustafsson
Dec 9, 2011 @ 10:58
+1
ORC hade ett seminarie om det här på Hankø. Tyvärr var det nästan bara jag och hela besättningen från vinnande Silva Hispaniola där. Seriösa killar. Övriga fokuserade på pilsner på bryggan :-)
Analysen finns här: http://www.orc.org/news/2011/110704.htm#news0
Då diskuterades just det statistiska underlaget i lilla klassen. Och att man på dessa siffror inte heller kan dra slutsatsen att “profilen” i lilla klassen har förändrats de senaste åren.
feelgood
Dec 9, 2011 @ 16:44
Fy på dig Peter, större delen av Salona gänget satt där troget.
Martin
Peter Gustafsson
Dec 9, 2011 @ 17:20
Ja, ni var så klart med. Sorry.
Pelle Lindell
Dec 9, 2011 @ 11:34
Som jag (min högst privata åsikt) ser det är det fullständigt befängt att tro/hoppas på att vilket respitsytem som helst skall klara av att på ett rimligt sätt hantera båtar som skiljer mer än säg 10% i fart. Nu gör ju alla det i alla fall men man kan inte komma ifrån att arrangörerna har ett avsevärt ansvar för hur man delar upp sina klasser och hur man väljer promota/publicera resultaten. I Storbrittanien är man rätt bra på detta men andra delar av IRC-världen tex. Australien verkar lida av samma sjuka som i Sverige med max fokus på “totalen”
ORC-studien visar ju tydligt på att lilla klassen inte har ändrats speciellt mycket men frågan om det beror på att “experimentlustan” är lägre när man har mindre budgetar och fler privatfinanserade projekt (där man åtminstonde här nordeuropa racar med “familjebåten” eller om det verkligen är så att racigare båtar är missgynnade?
Peter Gustafsson
Dec 9, 2011 @ 12:13
Det skruvas ganska friskt även i lilla klassen, så det finns/fanns nog stålar. Men designers har ju bra koll på vad som gäller.
Ett bra exempel är väl vinnarbåten på VM, M37 Low Noise. Den ligger ju i orginalkonfiguration ungefär mitt i skalan i ORCis undersökning.
Men så har man optimerat den ganska rejält:
LOA = 11.22, Depl = 5,513. Kölen är lättare med bulb, men inte djupare. Stabiliteten är låg jämfört med många andra och i stort sett oförändrad sedan den tidigare kölen, så det har inte varit prio.
Crew Weight = 700 kg dvs ganska nära max, trots lättvind.
Segelgarderoben är helt ny. Storen har 48 cm fathead, men minskade P och E mått. Verkar vettigt med yta högt upp, men inte maxad storkleksmässigt. Men spinnaker är bara fraktionshissad på 87 m2 (orginal 100 m2). Dessutom lade man i land man iland den assymetriska som man körde 2010 för att i stället ha 4 st symmetriska.
http://data.orc.org/public/WPub.dll/Plans/5613.jpg
Ganska homogen undanvindsgarderob i lilla klassen…
http://www.scor.hr/images/regate/ORCWC2011/ORCWC2011-30.jpg
JIMMY
Dec 9, 2011 @ 19:17
Verkar ju inget typformande alls längre…
Peter Gustafsson
Dec 14, 2011 @ 06:59
Uppsnappat på http://aidaracing.wordpress.com/2011/12/13/seglingsprogram-2012/ apropå ÅF Offshore Race och mätregler. Lite humor…