Solo Challenge 2012
Jimmy Hellberg, Ulf Brändström och ett antal andra shorthanded-entusiaster träffades nyligen för att se om man kunde få till en solokappsegling i Sverige. Här är resultatet.
Låter ju skitkul! Helt rätt att börja i det lilla formatet med hanterbara distanser för att locka de som är nyfikna.
Solo Challenge 2012
Förra veckan var vi ett gäng som träffades och diskuterade om vi hur vi bäst skulle kunna skapa en solo-segling som helst lockar så många som möjligt.
Detta är en summering från mötet:
Det behövs fler bra shorthandseglingar runt om våra svenska kuster, det står ganska klart. Problemet vi har i Sverige är att även om vissa arrangörer bjuder in till shorthand i samband med sin vanliga regatta så är det få som kommer. Detta kan bero på vår kultur där folk i allmänhet är för prestigefulla och resultatmedvetna, man stannar hellre hemma än att kappsegla shorthanded mot andra med full besättning. Eller så kanske man kappseglar för den sociala bitens skull och då är det inte heller någon större vits, åtminstone inte att segla solo.
De shorthandseglingar som har blivit succé i Sverige har alla varit dedikerade shorthandseglingar, några exempel är Bohusracet och Watski 2 Star. Sannolikt är det detta koncept som gäller om man ska anordna en solosegling också.
Hittills har det inte funnits några dedikerade soloseglingar men det vill vi alltså ändra på. Det blir en ännu större utmaning än att segla på två man och gemenskapen seglarna emellan blir ännu bättre då alla är utan en egen besättning. Detta vet vi med erfarenhet av den franska solo-kulturen.
Vi vill göra en segling för alla och alla typer av båtar, oavsett om man är tjej eller kille, med jolle, kölbåt eller flerskrovsbåt. ALLA är välkomna och allt som behövs är ett SRS-tal på sitt flytetyg. Det blir således ett endagars äventyr i dagsljus, var och en ensam från start till mål för att sedan umgås med alla andra soloseglare över en trevlig regattamiddag med tillhörande förfriskningar. Vi tror att den sociala biten är precis lika viktig som seglingen i sig så vi kommer att lägga stor vikt vid detta.
Vi siktar på att ha två olika banor som man själv väljer utefter hur stor utmaning man vill ha. Den ena kommer att vara ca 20 distans och den andra ca 40 distans, det innebär ca 5-10timmars solosegling. Tillsammans med det nya SRS-systemet inför 2012 där man till i år har infört båtindividuella avdrag för segling utan undanvindssegel och sedan tidigare möjligheten till alternativa segelsättningar med sk ”shorthand-mätbrev” så blir möjligheterna ännu större att anpassa sitt redskap för denna typ av segling.
Kappsegling i all ära, men just detta är i första hand en segling som handlar om att utmana sig själv, om äventyret, och om gemenskap seglare emellan. Kort och gott ”det franska sättet att segla och umgås”. Sedan vet vi också att det finns ett behov för ännu mer krävande soloseglingar men i detta tidiga skede var vi alla ense om att vårt nuvarande upplägg kommer att attrahera ett större antal seglare.
Planerat datum är den 18:e augusti med start och mål i Sandhamn där vi också ordnar mingel, eftersnack och regattamiddag.
Några frågetecken vi har är framförallt kring hur banorna skall se ut för att locka så många som möjligt. Den kortare banan är vi ganska överens om hur den skall se ut, men när det gäller den längre som skall vara lite tuffare och mer utmanande så är det mer ovisst, båda har sina för och nackdelar som vi ser det:
”Banan runt Möja”
Fördelar: Absolut inga speciella säkerhetskrav, standard Cat 5 ”Inshore Racing” alltså och alla kan vara med. Blir det mycket vind så är denna bana skyddad från kraftig sjögång och man har alltid nära till land och lä. Trevligt och mer taktiskt med skärgårdssegling? Eventuellt känner sig fler mer ”hemma” i skärgården än ute på öppet hav vilket kanske lockar fler?Nackdelar: Det blir stressigare med fler manövrar och mer navigation. Risken att gå på grund blir större inne i skärgården. Troligtvis blir de flera ställen där man inte kan köra ”för fullt” med diverse undanvindssegel utan man blir helt enkelt tvungen att slå av på tempot.
”Den kustnära banan”
Fördelar: Benen blir längre och rakare vilket medför att man kan köra hårdare och säkerligen mer med undanvindssegel, känslan av ett solorace över öppet vatten blir mer påtaglig. Det blir mindre stress med manövrar och navigation. Bantypen gör det lättare för de med större och mer svårmanövrerade båtar. Risken att gå på grund är väldigt liten.Nackdelar: Det kan eventuellt krävas en högre säkerhetsnivå, Cat 4 vilket utesluter vissa båtar. ”Category 4: Short races, close to shore in relatively warm or protected waters normally held in daylight”. Blir det mycket vind så blir det såklart betydande sjögång och det kan nog kännas tuffare att vara solo ute på havet vilket eventuellt avskräcker fler? Längre och rakare ben på flera timmar uppfattas som tråkigare och mindre taktiskt krävande?
Vad tycker du?
Banalternativ
Banan runt Möja (ca 40 distans, antalet waypoints kommer minskas till ett minimum, dessa är bara för att illustrera den ungefärliga banan):
Kustnära banan (ca 40 distans):
Korta banan (ca 20 distans, antalet waypoints kommer minskas till ett minimum, dessa är bara för att illustrera den ungefärliga banan):
Peter Gustafsson
Feb 8, 2012 @ 11:17
Fan vad det skall seglas i gruset hela tiden :-)
JIMMY
Feb 8, 2012 @ 11:21
Om det är vad folk vill ha så fixar vi det, vill de segla på böljan den blå så fixar vi det! :)
Peter Gustafsson
Feb 8, 2012 @ 11:37
Mmm… så klart.
Fast jag tror folk underskattar det utrymme man behöver när något skiter sig. Typ spinnakerstrumpan eller code-rullen strular – då blir 10 minuters meck på fördäck 2000 meter. Stor skillnad på hur man hanterar båten när man är två.
Richard Göransson
Feb 8, 2012 @ 12:14
Det är ju inte så många som röstat ännu, ändå förvånande att fler väljer Möja-alternativet.
Johan S
Feb 8, 2012 @ 12:39
Knepigt val faktiskt. Båda banorna är gissningsvis underbara i lätt till medelvind. Båda blir knepigare om det brallar en smula. Jag valde den kustnära, så kanske jag får chansen att se en livs levande planande Mini med fullt ställ på en längre undanvind. Och kanske mysa (?) i nåt mer långsmalt på kryss om det är lite mer sjö. Det känns också roligt att kunna se de andra båtarna under större delen av banan.
JIMMY
Feb 8, 2012 @ 12:31
Det är ju som vi har kommit fram till, man kommer inte kunna köra med undanvindssegel i alla lägen där man hade gjort det med full besättning, man måste kanske slå av på tempot på Möja-banan på vissa ställen även om den går över relativt stora fjärdar. Beror förståss på vindriktnin och vindstyrka också, en dag med måttlig sydlig vind har man rätt mycket utrymme även på banan runt Möja. Båda banorna har som sagt sina för och nackdelar. Blir spännande att följa röstningen!
Johan S
Feb 8, 2012 @ 12:33
Tricket är att ha en tillräckligt långsam båt!
Ola Danielson
Feb 8, 2012 @ 13:54
Snyggt jobbat! Jag röstar på kustnära banan. Känns säkrare. Mindre navigation ger mer segling och även tid att trasssla ut snörena lite. Jag ser gärna att man seglar prickrent i farleder osv för att undvika onödiga chansningar och fokuserar mer på seglandet. Less is more!
Roger H NF Magda
Feb 8, 2012 @ 17:46
Jag håller med. Den kustnära känns klart bättre för en solosegling.
Magnus Nordgren
Feb 8, 2012 @ 14:07
Låter kul detta. Ser med spänning fram emot detta.
/HenrikB
Feb 8, 2012 @ 14:31
Hum, dags att montera AP på CB:n…? ;)
Pär Bäck
Feb 8, 2012 @ 15:35
Jättekul initiativ. Men det är synd om bara detta skall bli en sak på ostkusten.
Är det någon som vill köra Solo på Pantaenius Bohusracet så är ni välkomna.
Blir det fler än 3 båtar sätter jag upp ett vandringspris för er också (Obs ett snyggare denna gången). Sedan va klart pris för toppbåtarna om det blir många.
Egen start är väl kanske bra också.
Välkommen med en anmälan.
Pär Bäck och Pantaenius Bohusracet
Anders Dahlsjö
Feb 9, 2012 @ 13:12
Det skulle vara en utmaning!
Jag tror inte jag skulle rekomendera någon att börja segla solo på Bohusracet. Då bör man nog var grymt rutinerad.
Uddevalla-Smögen kanske?
Leino
Feb 12, 2012 @ 00:16
Jag är på om vi blir mer än tre solobåtar.
SWE54
Feb 13, 2012 @ 20:06
Det blev i princip ett solorace för min del förra året även om vi var två, men orkade bara ett dygn. Klart intressant med soloklass, man ska bara förbereda sig lite bättre denna gången…:) Tanten jobbar lite dumt den helgen så mycket talar för att jag seglar solo.
Erik
Feb 8, 2012 @ 17:17
Har man jolle och vill segla stora banan känns den kustnära banan mer avskräckande än den runt möja.
Fredrik
Feb 8, 2012 @ 17:32
Jag röstade i slutändan på kustbanan (det där med manöverutrymme känns ganska relevant för mig), men jag ser fördelar i bägge banorna och kommer definitivt att köra. Tack Jimmy, det skall bli skitkul!
JIMMY
Feb 8, 2012 @ 17:49
Fan va kul!!
Refanut: 19m båt och 26 ton, RESPEKT!!!
Peter Gustafsson
Feb 8, 2012 @ 22:39
Respekt!
Då måste nästan Erik Lindgren ta ut sin nypimpade Baltic 50 Spirit också. Men efter att ha kört den på två på 2star så tror jag han skulle föredra att köra på havet :-)
Ulf Brändström
Feb 8, 2012 @ 19:06
Super kul att detta nu blir av!
Jag är dock förvånad av hur många som väljer Möja banan på pollen.
Vad seglar ni som är för att köra möja?
Personligen tycker jag som ni vet att den kustnära banan kompletterar 20nm banan väl..
Även om jag har loggat över 5000Nm i solorace över det senaste åren så tycker jag att det kommer att bli mycket stökigt att köra banan med större båt.
Men är det verkligen Möja vi vill köra så blir det så.
Per
Feb 9, 2012 @ 03:57
Omega 36
Brallar det för mycket drar jag mig ur av säkerhetssynpunkt. Kan tänka mig båda banorna men röstade på “Möja” då den måste vara helt underbart vacker OCH taktisk i en skön sommarbris.
Lysande initiativ för övrigt…bangar dock om prognosen säger >10 m/s…
:)
JIMMY
Feb 9, 2012 @ 10:44
Inte direkt så att vi blev så mycket klokare av pollen, eller vad säger du Ulf? Jag hade ju önskat att det var klar majoritet på något av valen.
Sedan har jag mycket svårt att tro att det blir över 160 båtar som nu har röstat. Hur många kommer egentligen?
ulf Brändström
Feb 9, 2012 @ 12:37
Ja det intressanta att veta är hur många verkligen kommer att köra.
Personligen tror jag att det är viktigt att vi kör den längre banan på öppet vatten både för säkerhet och för att kunna erbjuda de större båtarna utrymme.
Mina frågor är/
Kommer du anmäla dig?
20nm eller 40nm bana?
Vad har du för båt?
Detta är bra att veta så vi får en känsla hur vi kommer att gå vidare för att säkerhetställa att detta blir ett riktigt skoj event.
Peter Ask
Feb 8, 2012 @ 19:12
Trevligt initiativ, kul. Båda banorna har sina fördelar. Säkerheten är oerhört viktig då ingen extra besättningsman plockar upp en vid man över bord. Så oavsett bana bör kopplad livsele vara ett krav. Antar att start och måltid är upp till var och en. Tycker gemesam start är en tjusning i sig, vore kul om vi blev många den 18 aug.
SwedeStar 370
S/Y Embla
JIMMY
Feb 8, 2012 @ 19:23
Det blir individuella starter, troligtvis jaktstart/omvänt SRS så att alla får gott om manöverutrymmer och inte riskerar att kollidera med medtävlare.
Sam V
Feb 8, 2012 @ 20:35
Rafflande omröstning, helt jämnt nu. Jag, som inte kommer vara med, tycker det är givet med den kustnära banan. Ska man segla solo vill man väl ha tid att segla och inte bara rådda? Oavsett hur det blir heders åt initiativet!
Jonas Claesson
Feb 8, 2012 @ 22:03
Bra jobbat grabbar det verkar som det finns ett stort intresse, då får man köpa båt igen då!
Pelle P
Feb 9, 2012 @ 13:56
Du får väl lufta “bananbåten”??
Jonas Claesson
Feb 9, 2012 @ 15:12
Helt rätt Pelle hade lite glömt den, eller kanske förträngt?
Pelle P
Feb 9, 2012 @ 15:14
:)
Johan
Feb 9, 2012 @ 15:28
Claes – Tack för ett underbart referat från VM-finalen i Almaty. Jag lyssnade på det först idag efterhand… såg förstås finalen på Tv3. Vilken drabbning. Nu var det inte bandy, utan Segling….
Du som känt ansikte i idrottssverige och redan expert på radiosporten, varför inte expert under OS-seglingarna i London?
Staffan Sollerhag
Feb 8, 2012 @ 22:03
Hej röstade på kustnära. Känns relevant även för mig att ha lite svängrum.
Johan S
Feb 8, 2012 @ 23:43
Rafflande omröstning. 143 röster, strid på kniven. Om en större del av de röstande verkligen är sugna på att deltaga fyller vi såväl fjärd som krog. Blir väldigt intressant att se vart det här bär av!
Anders pers
Feb 8, 2012 @ 23:55
Kanon med denna segling! Men om vi ska segla i typ 8 timmar så låter det väldigt trist med havsbana/kustnära där man ÅKER ut på havet 4 timmar och sedan vänder… Äta och vila kan vi göra på kvällen! Under kappseglingen behöver vi ha lite aktion med banben på max ca 1 timme. Runda Möja blir perfekt. Lagom långa banben, vi får säkert både kryss, slör och läns och med tanke på säkerhet håller man sig alltid ganska nära land. Det blir mer “segling”. Taktik, vägval… ska man gå nära land eller hålla ut, båthantering, navigering etc. Det kommer finnas mycket att snacka om efter en sådan segling, det är kul. Många situationer. Fina/roliga bilder! Till skillnad från en kustnära segling. Runt Möja är ett givet val och kommer dra många fler seglare.
Anders B
Feb 9, 2012 @ 00:34
Seglade Augustimånen några år i början på 90-talet med en halvplanande centerbordsbåt (PUH, som senare utvecklades till Z31). Med en bansträckning ungefär som Möjabanan. Vi var två navigatörer ombord och 4 som skötte resten. Skulle inte vilja köra den banan ensam om det brallar (ens i dagsljus). Röstar på den kustnära banan!
Hans Gunnarsson
Feb 9, 2012 @ 00:56
Röstade kustnära. Vill man köra inomskärs kör man 20-distansaren tycker jag.
Kommer nog köra, beror lite på vilken båt jag har. Bismarck är till salu, så får jag den såld måste jag skaffa nåt annat. Några tips? Kriterier: Mindre, snabb, enkel för shorthanded, bobar för korta stunder (typ helg/kanske vecka), trailerbar ett plus men inget krav. Kommer J/70:n vara bobar över huvud taget?
/Hans
large
Feb 9, 2012 @ 06:08
Nya Pogo 30……
Peter Gustafsson
Feb 9, 2012 @ 07:32
Annars har jag en fin J/105 till salu :-)
För er som undrar så är det den här fina båten som Hans säljer:
http://www.blocket.se/stockholm/Mycket_valutrustad_Dehler_36_J_V_fran_2004_38476049.htm?ca=11&w=1&last=1
Staffan Larsson
Feb 9, 2012 @ 09:53
Såg en J92s som kom upp på blocket igår, kanske kan passa, vet inte om den är mindre, men verkar i alla fall fin.
Staffan Larsson
Feb 9, 2012 @ 09:56
Ahh, om du har en Dehler 36 så är ju J92an mindre, verkar passa som hand i handske då eller?
ulf Brändström
Feb 9, 2012 @ 10:24
Pogo 2!
Den rådande växelkursen gör dem billiga. En otroligt trevlig och snabb båt som är förhållandevis stor inuti.
Hans Gunnarsson
Feb 9, 2012 @ 14:35
Pogo 2, hur ser den ut inuti? Går det sova fler än 1? 2?
Pogo 30 och J92s känns lite för stora och “långsamma” tror jag.
J/105, då behåller jag nog hellre Dehlern ;)
/Hans
Erik Barkefors
Feb 9, 2012 @ 14:48
Pogo 2 tillverkas i USA nuförtiden. Kika på deras sida för bilder:
http://www.opensailingusa.com/Boats/Pogo2/
Klassförbundet har massor av begagnatannonser:
http://www.classemini.com/?titre=&mode=petites-annonces&fiche=85
ulf Brändström
Feb 9, 2012 @ 15:15
Nja, kanske inte så likt Dehlerns inredning-:)
http://imagenes.cosasdebarcos.com/barcosOcasion/3/5/3/9/structures-pogo-2-84539030081554685554495056484548g.jpg
Finns dock “typ” två kojer som är plana lite längre akterut som inte syns på bilden. Det går förvisso att köpa till och eftermontera förpiks skivor. (Eller så kan jag fixa fram kojbottnar i kol för en billig peng och då kanske samtidigt matchande stacking shelves…-:))?
ulf Brändström
Feb 9, 2012 @ 15:20
http://www.youtube.com/watch?v=RmkaXMcBRDQ
Inredning av en Pogo2 i race mode
ulf Brändström
Feb 9, 2012 @ 15:32
Pogo2 life
http://www.youtube.com/watch?NR=1&v=dj-uaxZC-V8&feature=endscreen
Hans Gunnarsson
Feb 9, 2012 @ 20:04
Ja, får nog leva med lite mer spartanskt än Dehlern. Lite poängen också.
Peter Gustafsson
Feb 9, 2012 @ 17:07
Pogo 2 är ju superkul för att slöra över Atlanten, men hur bra är den egentligen för att köra race här hemma?
Jag funderade så klart mycket på det när jag bytte båt, och jag tror man måste ha en båt som klarar av att kryssa i skärgården i lätt vind och inte fastnar bakom första bästa udde. Class 40, Pogosar och minis är inte så allround och har mycket svårt att hävda sig. Har man ambitioner att segla andra race där de funkar så är det så klart vettigt att träna i rätt båt, men skall man köra shorthandedrace här hemma så finns det massor av bättre båtar.
ulf Brändström
Feb 9, 2012 @ 17:58
Ja tyvärr är det nog så. Men då är ju frågan vad som är en bra shorthandbåt för Hans i den storleksklassen han är ute efter?
A27?J70?J80?
Hans Gunnarsson
Feb 9, 2012 @ 20:08
Ja, jag är nog inte direkt ute efter att träna för Mini Transat, utan nåt som är kul, snabbt, shorthandedfunkis, möjligt att övernatta i och funkar i Stockholms skärgård med omnejd.
/Hans
Staffan Larsson
Feb 9, 2012 @ 22:41
Trimaran? Typ en dragonfly 800 eller något? Om det är enskrov som gäller kan väl J80 som Ulf säger vara något. Eller Beneteau 25, kommer dock inte riktigt ihåg hur den ser ut inuti, det går väl att hitta på nätet. Nya lilla Bavarian?
Peter E
Feb 10, 2012 @ 15:21
Ett alternativ är ju absolut Elan 210:an. Den har dessutom 4st fullängdskojer att tillgå då familjen vill komma med (förutom toa, pentry och wc). Trailerbar så man kan segla både på fram- och baksida samt en tur till andra delar av Europa. klart najs.
Hans Gunnarsson
Feb 10, 2012 @ 17:29
Trimaran har jag funderat på, men vet inte riktigt. Dyrt med ny, hur är de begagnade?
Elan, är inte den lite tung? Inte riktigt “sportbåt”?
Ulf, kollade lite på din blogg, hur är Pacer 27?
PS: Sorry Peter för hijackingen av bloginlägget, vi är väl lite offtopic nu, men man får ju så bra input här ;) Du får säga till om jag ska lägga av.
Peter Gustafsson
Feb 10, 2012 @ 17:31
Kör hårt. Jag tror alla är nyfikna på vad det blir.
Hans Gunnarsson
Feb 10, 2012 @ 17:39
Jag med ;)
Staffan Larsson
Feb 10, 2012 @ 19:31
Min erfarenhet av trimaraner begränsar sig till att min bror har haft två (Dragonfly 800 och Seaon 96) som jag seglat med på en del. De har varit riktigt skoj att segla båda två, man behöver inte ens anstränga sig för att segla fort, Dragonflyen kunde lätt komma upp mot 14-15 knop utan att det kändes dramatiskt och Seaonen kändes rätt lugn upp till knappa 20 knop. Så fart får man, och det krävs inte stor besättning.
Mitt bästa tips för att få reda på mer är att snacka med de som är inbitna trimaranseglare, typ Mats Johansson (kallades väl flerskrovsjesus i hamnens dragonfly-test) och Ulrich Lindberg som är entusiast och säljer Corsair i Sverige. De kan säkert hjälpa dig till en provsegling, du kommer inte att ångra dig. Corsair har flera små, enkelt beboeliga och relativt nya modeller som är överkomliga även nya (relativt din Dehler) och som jag sett seglas fort på två personer.
Dessutom gör de skärgården mer tillgänglig genom sitt lilla djupgående.
/Staffan
Ulf Brändström
Feb 10, 2012 @ 19:51
Har ingen aning hur pacern kommer att funka shorthanded ( bara 430kg i kölen) Vi får väl se om jag får fart på henne i sommar. Jag gillar båten för den är gjord för tuffa tag o vi har för avsikt att piska henne hårt-:)
Erik Barkefors
Feb 10, 2012 @ 20:41
Ulf; Då kanske du ska döpa båten till Eldkvarn eftersom musikgruppens ursprungsnamn var “Piska mig hårt” ;-)
JIMMY
Feb 10, 2012 @ 23:03
LIFE 7.5 kanske kan vara något?
Erik Barkefors
Feb 11, 2012 @ 08:32
En viktig sak är väl att det går att nå det mesta på ett enkelt sätt. Seglade en H-båt en gång som var nästa hopplös att segla solo pga att rorsman var låst bakom en hög skotbalk och fockvinscharna satt på rufftaket utom räckhåll. En del saker är enkelt att bygga om medan annat är svårare att ta sig runt.
Hans Gunnarsson
Feb 12, 2012 @ 14:07
Life 7.5 verkar klart intressant. A27 också. Lilla bavarian verkar ha samma problem som J/70:n för mig: ingen inredning, omöjlig att sova i?
Tarac lite för stor för det jag letar efter.
Trimaran är nog nåt att fundera på också.
Tack allihop för input, har lite att fundera på…
/Hans
Jesper Hoffstedt
Feb 10, 2012 @ 10:12
Problemet med “undanvindsslädar”, som Minin kallas i gäddvassen, är att vi i Sverige oftast seglar runt öar. Gotland, Öland, Lidingö, Tjörn och Ornö. Då blir ofta halva sträckan kryss. Och för en undanvindssläde blir det då kryss under 75 procent av den seglade tiden. Och under denna tid seglar vi tyvärr mycket sällan upp till mätetalet. Skulle vi kunna få till rena undanvindsrace i Sverige? Vi transportseglar/cruisar båtarna mot vinden för att dåna hemåt under tävling. Det behöver nog slipas lite på ett sånt koncept för att få det att funka, men det vore kul :)
Peter Gustafsson
Feb 10, 2012 @ 10:16
Me like!
JIMMY
Feb 10, 2012 @ 10:45
I höst kan ju vi med “undanvindsslädar” hitta en helg för att dra ner till Nynäshamn och sedan bränna 60dist längst kusten upp till Sandhamn. SRS eller scratch?
(Fast Airbender är nog mer av ett spjut än en släde på undanvind) ;)
Ulf Brändström
Feb 10, 2012 @ 12:01
Ja e på!!! -:)
Jesper Hoffstedt
Feb 10, 2012 @ 13:58
Jag också :)
Peter Gustafsson
Feb 10, 2012 @ 11:00
På västkusten kan vi köra The Vinga Challenge.
Snabbast från Skagen till Vinga. Tre klasser. Solo, doublehanded och fullcrew. Körs när som helst under året (när det kommer en bra front) så får man skicka in sin GPS-fil och så hamnar man på topplistan. Enkelt.
Pelle P
Feb 10, 2012 @ 11:34
Me like!!!!!!!!!!!!!!
Gustaf Dyrssen
Feb 10, 2012 @ 11:48
Det är en riktigt cool ide.
Det kanske går att bestämma redan nu att man ses tex 30 Sept på Lipp för at gå igenom resultaten (prisutdelning) och ta en öl. Man spelar in lite ansträngningar från båtarna och kör det ihop klippt på wide screen….. eller något liknande.
Niclas
Feb 10, 2012 @ 12:31
Bra idé!
Mikael Vesala
Feb 11, 2012 @ 19:23
Det där låter riktigt jäkla skoj! Slippa den masiga kryssen och bara låta Cheetah:n få sträcka ut vore ju underbart… skulle vara spännande att se vad hon är kapabel till! Är det någon som vet vad krävs för att få ut en fil från en Garmin 526 som visar tid o routen ?
Peter K
Feb 11, 2012 @ 19:33
Jag är “på”.
Raketen
Feb 11, 2012 @ 19:54
Enn logger som kan leverera loggfiler som inte kan manipuleras. :)
http://www.lxnavigation.si/avionics/flight-recorders.html
ulf Brändström
Feb 13, 2012 @ 13:06
Vad tror Hans/ni om den kommande Seascape 27 ?
Erik Barkefors
Feb 13, 2012 @ 13:58
Kul! Och smart att de kikat på ISAF Cat3 redan från start!
Betydligt mer användbar än Bavarias B-One eller en C-66.
Hans Gunnarsson
Feb 13, 2012 @ 14:00
Ja, rätt lik Life 7.5 som koncept men lite mer bobar och offshore verkar det som.
Verkar bli dyrare också.
Intressant koncept som jag tror på.
/Hans
ulf Brändström
Feb 13, 2012 @ 14:53
Det jag tycker ser bra ut med Seascape är följande/
Kölvikt
Varvet kan bevisningen kan göra bra båtar (Seascape18)
Bobar
Rätt pris (Förhållandevis)
Bra designer. Sam Manuard
Mast långt bak
Fylligt förskepp
Jag tycker båten ser helrätt ut, Inte för bred men ändå mycket kraftfull.
ulf Brändström
Feb 13, 2012 @ 15:04
http://uk.boats.com/boat-content/tag/seascape-27/
Ola Danielson
Feb 13, 2012 @ 16:39
Köp en Elliott 770. Skulle passa som handen i handske. Lite lite kölvikt för shorthanded när det blåser kanske.
large
Feb 13, 2012 @ 18:14
En annan båt somser cool ut är K650, ser ut som en liten VO70
http://www.youtube.com/watch?v=DKQYXgy46qg&feature=related
Alex ekberg
Feb 11, 2012 @ 16:22
Låter som att en tarac borde passa fint!
Martin
Feb 9, 2012 @ 12:15
Jag är ingen kappseglare men har soloseglet en del runt Möja. Passagen runt Roskär är rätt krävande om det blåser, många friliggande grund, det är svårt att veta exakt mellan vilka bränningar man måste köra samt att det inte alltid finns en reträttväg om det skiter sig. Har man inte kört där tidigare måste man antagligen sitta klistrad vid plottern och då får det helt enkelt inte skita sig…
large
Feb 9, 2012 @ 12:22
Lägg in en duble-handed klass så sänker ni ribban för de tveksamma…………..
Havsbanan är det enda realistiska om man ska köra undanvind och det vill man ju….
Perry
Feb 9, 2012 @ 17:27
Hej,
Vi som var med på möte var alla överens om att det bara skall vara en solo klass och inte erbjuda alternativet DH. Vi vill försöka lyfta solo segling och inte generellt shorthand segling.
Erik Barkefors
Feb 9, 2012 @ 12:42
Det speciella med det här racet är att det är solo – håll det så! Det finns redan några shorthandedrace och det går att ställa upp på vilken kappsegling som helst med två mans/kvinns besättning.
En bra grej med nya SRS är att det redan från början finns ett specifikt utan-spinn-tal för varje båt. Gör att ribban redan sänkts för de som vill mjukstarta utan spinn.
JIMMY
Feb 9, 2012 @ 13:19
Vi vill verkligen trycka på att kappseglingsmomentet och resultat är sekundärt i denna segling. Detta är mer av en personlig utmaning, ett äventyr! Man måste inte alls vara som Ulf och slänga upp spinnen så fort det går utför (han har mer rutin på solosegling än många av oss andra tillsammans). Detta är helt nytt för de allra flesta faktiskt så ta det lungt och ha kul, känn ingen press, det finns inga måsten! :)
Oavsett om det blir havsbana eller mer i skärgården så är det nog så att majoriteten inte känner sig bekväma med att sätta spin solo, inte minst när vinden och vågorna bygger eller då man vet att man snart blir tvungen att göra ett antal gippar, etc.
Vill man absolut placera sig så kan det nog många ggr vara bättre att lämna spinnakern hemma då spinnakeravdragen är individuella till i år. Är man inte lika resultatmedveten (eller helt grön på att segla spin solo) så kan man ju ta med den och testa om man känner att det är läge för det, då tror jag man är mest nöjd med sig själv när man gott i mål!
Min sambo som bara har seglat nån säsong är supersugen på att köra runt lilla banan med sin Helmsman 23:a, självklart med bara fock och stor vilket hon tycker är en utmaning för henne.
Utmaningen ligger i att segla solo och det enda som är viktigt är att ha kul!
Alex ekberg
Feb 9, 2012 @ 13:50
min sambo är sugen på en repa på lilla banan med. vem har en båt att låna ut till mig då? ;)
Dagseglare
Feb 9, 2012 @ 14:34
Det är lätt att lägga ut både 20 och 40 nm på Mysingen med både långa och korta ben utan sten. Start och mål utanför Utö. Då blir det säkert och utmanande för alla. SSRS har nära från Dalarö också om något allvarligt inträffar. Alla båtarna är relativt samlade vilket ger en större upplevelse som någon skrev ovan.
Är det ett seriöst alternativ – eller tror ni att transportsträckan kanske avskräcker seglare norr om Bullandö? å andra sidan kan Södertörnseglare lockas.
Samtidigt är det väl segla man vill göra om man vill vara med i detta race så trp kanske inte är så stort hinder…
Erik Barkefors
Feb 9, 2012 @ 14:45
Mysingen är ju ännu bättre för mig och jag har också kul minnen från regattor på Utö med Skärgårdsgryta på Värdshuset på kvällen ;-)
Jakob
Feb 9, 2012 @ 18:14
Med lite träning så skulle man kanske våga sig på detta. Att sätta spinn solo i >8 m/s inne bland öar samtidigt som man försöker undvika gruset tycker jag känns lite sketchy.
Hellre broacha ute på “havet” så man har lite tid på sig att få ner det flaxande vilddjuret.
Frågan tror jag handlar om hur mycket mer safe (personlig säkerhet) det är att köra runt möja?
// Jakob
Kalle
Mar 27, 2012 @ 18:53
Tror inte många sätt spinn i > 8 m/s även ute på havet…o känner du dig osäker…anmäl dig utan så blir det ingen press :)
Micke Ö
Feb 10, 2012 @ 10:17
Bra race för Nova:n med sefltacker.
Man blir sugen att vara med.
Micke Ö
Erik Barkefors
Feb 11, 2012 @ 21:49
Det här måste väl vara rekord i kommentarer för ett ämne som inte har SRS som huvudämne ;-)
Ulf Brändström
Feb 11, 2012 @ 22:15
Ja det ska bli kul och se var detta leder oss-:)
Johan S
Feb 12, 2012 @ 11:11
Hav förtröstan, SRS-debatten lär nog ta fart när vi ser hur talen utan undanvindssegl blir.
ulf Brändström
Feb 12, 2012 @ 11:37
Vi vill igen betona det vi tidigare sagt
’’Kappsegling i all ära, men just detta är i första hand en segling som handlar om att utmana sig själv, om äventyret, och om gemenskap seglare emellan. Kort och gott ”det franska sättet att segla och umgås”. Sedan vet vi också att det finns ett behov för ännu mer krävande soloseglingar men i detta tidiga skede var vi alla ense om att vårt nuvarande upplägg kommer att attrahera ett större antal seglare.’’
Accentseglaren
Feb 11, 2012 @ 23:34
det vore ju jättekul om det kunde fixas någon solo-tävling även på västkusten!
:-)
JPrison
Feb 14, 2012 @ 20:19
Instämmer helt. Ett soloalternativ till Bohusracet som kan vara lite mastigt som första solosegling. Och uteslut för all del inte öppna flerskrovsbåtar! Håller på och expeditionskittar min HC 18F för att kunna köra lite mer strapatsrika sologrejer i egen regi men det behövs arrangerade event så att likasinnade kan träffas och umgås.
SWE54
Feb 14, 2012 @ 20:45
Nu verkar det ju vara såpass många som är sugna på solo så det borde väl gå att få till en solo klass i dom race som redan finns kanske? Jag är med!
Pia Lobry
Feb 12, 2012 @ 23:48
Härligt initiativ!
Som gjort för Multi23an – jag kommer definitivt! Kan säkert få med mig fler av de m23:or som seglar i Sverige. Vi hade tänkt köra DH från Köpenhamn – Stockholm i juli, så det kan ju fungera som en bra uppvärmning.
cool.
Gustaf Dyrssen
Feb 13, 2012 @ 08:14
Multi23, Köpenhamn – Stockholm………… Nice
gurra
Feb 13, 2012 @ 09:59
Lätt att säga för er som seglar snabba flerskrovare !
Solo Challenge | banalternativen | BLUR
Feb 13, 2012 @ 21:48
[…] diskussion om Solo Challenge förra veckan. Att över 200 personer röstade var också lite oväntat, så nu vill killarna ha lite hjälp att […]
bosse
Mar 27, 2012 @ 08:26
Att segla hela bohusracet ensam är alldeles för jobbigt och farligt. Uddevalla (eller stenungsund) via Hätteberget till Smögen blir perfekt! Tidig start.
Peter Gustafsson
Mar 27, 2012 @ 08:49
Uddevalla-Hätteberget är nog den sträcka jag helst inte seglar solo :-)
Get-together på Marstrand dagen innan, lite fram-och-tillbaka på Marstrandsfjorden för underhållningens skull och sedan norrut till Smögen?
SWE54
Mar 27, 2012 @ 16:39
Jag är med vilken bana den nu än blir.
Anders
Mar 28, 2012 @ 22:00
Jag skulle vilja se en solosegling med start i regionen mellan Nynäshamn och Västervik.
Alternativ A.
Dag 1 start från fastlandet med målgång i Visby.
Dag 2 skulle vara i motsatt riktning.
Alternativ B Kustnära
Dag 1 Kustnära ca. 50 M
Dag 2 Kustnära ca. 50 M
Seglingen bör kombineras med party
Finns det fler seglare som är intresserade?
Finns det någon båtklubb som vill arrangera?
Erik Barkefors
Mar 29, 2012 @ 07:29
Du har Westerviks Shorthanded 9-10 juni. Det är två dagar med skärgård/kustnära segling. De har tillåtit solosegling tidigare.
http://www.sailxtreme.se/wshr/
Sen finns Visbyseglingen från Västervik-Visby-Västervik 10-12 augusti. Vet ej om man får segla solo men kolla!
http://www.wss.nu/sektioner/seglingssektionen/kappsegling/