Sweet… Summit 45
På samma tema (som nedan) så har Mark Mills och Summit Yachts i Summit 45 fått till en storasyster till 35 och 40 (tidigare känd som King 40). Är det förresten någon som vet om det byggs några nya 40:or? De var ju mitt i prick när de kom, men jag har inte sett några nya på länge…
LOA 13.87 M
LWL 12.75 M
BEAM 4.10 M
DRAFT 3.1 M
DISPLACEMENT 6,250 KG
BALLAST 3,844 KG
SAIL AREA UP 125 SM
SAIL AREA DOWN 266 SM
Feb 16, 2012 @ 09:08
Tiller steering, I like!
Feb 16, 2012 @ 10:50
+1
Feb 16, 2012 @ 17:47
Rorkult is da shit ;)
Feb 16, 2012 @ 20:48
Håller med, men den ser ut att sitta rätt långt fram.
Feb 16, 2012 @ 19:18
Enligt Jason Ker är utfallet på Ker 40 ungefär 50/50 rattar/rorkult. Generellt ratt = offshore, rorkult = inshore.
Feb 16, 2012 @ 22:55
Varför är det bättre med ratt på havet?
Feb 17, 2012 @ 11:32
Ska jag tolka bristen på svar på min fråga som att det inte finns några fördelar med ratt? :)
Min fråga var inte menad som en menlös provokation utan som en fråga.
Feb 17, 2012 @ 11:37
Ja, orimligt lång väntetid :-)
Jag tror fördelarna finns på längre (och hårdare) undanvindar. Framförallt orkar man mycket längre, då man kan byta position relativt enkelt. Jag upplever också att man får en bättre överblick när man står upp.
Feb 17, 2012 @ 14:30
Jag tror som Peter.
Ratten är faktiskt rätt bra att hålla i sig i, med rorkult måste man hålla i sig med den lediga handen. Men detta är nog ett problem som få är förunnade :-). I mindre båtar prioriter man nog mer yta för besättningen att arbeta på = rorkult.
Feb 17, 2012 @ 16:46
Tiller=upwind
Wheel=downwind
Difficult combination, but probably the best one :-)