Skip to content

10 Comments

  1. Richard Göransson
    Feb 16, 2012 @ 09:08

    Tiller steering, I like!

    Reply

    • Mats V
      Feb 16, 2012 @ 10:50

      +1

      Reply

  2. Jocke_R
    Feb 16, 2012 @ 17:47

    Rorkult is da shit ;)

    Reply

    • Lars M
      Feb 16, 2012 @ 20:48

      Håller med, men den ser ut att sitta rätt långt fram.

      Reply

  3. Peter Gustafsson
    Feb 16, 2012 @ 19:18

    Enligt Jason Ker är utfallet på Ker 40 ungefär 50/50 rattar/rorkult. Generellt ratt = offshore, rorkult = inshore.

    Reply

  4. Jocke_R
    Feb 16, 2012 @ 22:55

    Varför är det bättre med ratt på havet?

    Reply

  5. Jocke_R
    Feb 17, 2012 @ 11:32

    Ska jag tolka bristen på svar på min fråga som att det inte finns några fördelar med ratt? :)

    Min fråga var inte menad som en menlös provokation utan som en fråga.

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Feb 17, 2012 @ 11:37

      Ja, orimligt lång väntetid :-)

      Jag tror fördelarna finns på längre (och hårdare) undanvindar. Framförallt orkar man mycket längre, då man kan byta position relativt enkelt. Jag upplever också att man får en bättre överblick när man står upp.

      Reply

    • Anders Dahlsjö
      Feb 17, 2012 @ 14:30

      Jag tror som Peter.
      Ratten är faktiskt rätt bra att hålla i sig i, med rorkult måste man hålla i sig med den lediga handen. Men detta är nog ett problem som få är förunnade :-). I mindre båtar prioriter man nog mer yta för besättningen att arbeta på = rorkult.

      Reply

  6. Per weiskvist
    Feb 17, 2012 @ 16:46

    Tiller=upwind
    Wheel=downwind
    Difficult combination, but probably the best one :-)

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.