Blurs guide till Allt för sjön
Så på fredag är det dags för Allt för Sjön.
Här har ni lite tips på vad ni bör spana in.
Det överlägset mest hypade projektet är utan konkurrens All Aboard. Idén är kanonbra; låt ett gäng duktiga tjejer tänka nytt kring funktioner ombord. Men jag blir lite skeptisk när man under flera år kör traditionell PR med fokus på tjejer/bildesign utan att visa något? Ett sådant här projekt, framförallt med finansiering från Vinnova och andra innovationsdrivare, borde kunna leda en mycket mer öppen innovationsprocess och på det sättet skapa ännu fler bra idéer (och attitydsförändring).
Whatever. Det skall bli kul att se resultatet:
Bland nyheterna så känns nästan Dufour 36 Performance mest spännande? Även om den ser ut som All Aboards båt ovan så kan den nog pinna på. SRS på första båten blev 1.334 vilket är snabbare än de flesta andra i samma storleksklass (samma som en Mumm 36 t.ex.).
PÅ segelbåtssidan finns det en del annat fint att spana in, även om det inte är så mycket nyheter.
Sedan måste man ju kolla in SeaCart 26. Det ryktas om en cup, så det får vi säkert veta mer om. Klabbe och Whyshore kör ju bra sponsrade cuper för X-35 och Drake så det kommer säkert att bli kanon även på flerskrovssidan. Stay tuned.
Vad händer mer då?
Hamnen.se har tagit tag i sin TV-idé och skall sända live. Way to go.
Information om SRS 2012 på Allt för sjön
Missa inte ett utmärkt tillfälle att informera dig om nyheterna kring SRS 2012. Den 3 mars håller SSF flera informationsmöten på båtmässan i Stockholm. I samband med båtmässan ”Allt för Sjön” i Älvsjö utanför Stockholm kommer Jimmy Hellberg och Göran “Juppa” Olsson från SSF att informera och svara på frågor rörande SSF:s respitsystem för breddsegling, SRS 2012. Det kommer under dagen att hållas fyra dragningar varav den första är inriktad till segelmakare och de följande tre är för allmänheten.Plats: Stockholmsmässan, Sammanträdesrum M13
Tid: 3 marskl 10:00 – Information om SRS 2012, för segelmakare
kl 12:00 – Information om SRS 2012, för allmänheten
kl 14:00 – Information om SRS 2012, för allmänheten
kl 16:00 – Information om SRS 2012, för allmänhetenAntalet platser är begränsat till 28 personer, först till kvarn gäller.
Har man tid så lyssnar man på “Best way to prepare and execute ARC” söndag 11 mars 13:00, sal K11.
Sedan blir det så klart tjejtema 8 mars som är internationella kvinnodagen. En bra sammanställning hittar ni här.
Mässan har gjort en bra sammanställning över nyheter. och även Dagens Båtliv har bra idéer på vad man skall spana in.
Fler bra tips?
Mar 1, 2012 @ 06:54
Hej.. inte för att vara sådan inte alls bra med nya tankar.. Men jag vill se att mitt ankare är uppe. Och vill ha något hålla i på båda sidor i en trappa mm Ser underbart ut på bild men .. Annars så är det ju väldigt bra i hamn och underbara lösningar när båten ligger stilla. Kan nog komma lite enskilda lösningar som kommer att andvändas.
Mar 1, 2012 @ 07:20
Är Dufour 36 P verkligen så snabb? I franska HN-tabellen ligger båten i gupp 26,5, vilket borde motsvara ett SRS på ca. 1,28.
Mar 1, 2012 @ 07:30
Vi kommer att veta det efter före Spi Ouest i påsk :-)
Sett till alla andra båtar med mätbrev så är jag beredd att satsa mina pengar på att SRS har mer rätt än fransmännen.
Mar 1, 2012 @ 14:10
Äh den har ju peke så den funkar inte i våra vatten. :)
Mar 1, 2012 @ 15:01
Franskmennene har fått med seg at Dufour P36 veier alt for mye.
Mar 1, 2012 @ 15:45
Det förstår jag inte. HN har den på 6,4 ton likaså som E4484. Även återförsäljare anger 6,4 ton. Varför ska fransmän anget för hög vikt?
http://www.beckerbat.se/?id=0304&-session=beckerbat:42F948D41b58b19934Ymr2322220
Mar 1, 2012 @ 19:21
Sammenlignet med f.eks X-38 der skroget (total vekt minus kjølvekt) veier 3650 eller Elan 350 med skrogvekt på ca 3700 blir Dufour 36 P med skrogvekt på 4500 kg for tung. Det samme gjelder First 35, den veier alt for mye. First og Dufour er temmelig enkle innvendig og det burde jobbes mer med å få vekten ned. Prisen øker og IRC favoriserer tunge båter. Det er vel derfor disse båtene veier for mye.
Mar 1, 2012 @ 19:25
Jeg mente Xp – 38. Se Axel i Seilas sine betraktninger om vekt: http://www.seilas.no/wip4/detail.epl?id=1148072
Mar 2, 2012 @ 07:44
Ganska värdelöst att dra slutsatsen att en båt som är 60 cm bredare inte skulle vara tyngre.
First 35 väger 5713kg verifierad vikt och Dehler 34 SV 5733 kg. 6400kg på Dufour 36 är ingen lättviktsbåt men båten har ett stort skrov.
11mx3.6m är mycket volym.
Blir säkert bättre med Fathead stor än triangelstor. Seilas skriver att 1900kg skulle ge en styv båt men det är väl framför allt bredden som ger styvheten.
Segelytan i underkant till fixad med en Fathead och utbyggd fock gör att den kan säkert röra på sig.
Mar 1, 2012 @ 08:05
Notera segelgarderoben för Dufour 36 med SRS mätbrev, bland annat har den flathead stor på nästan 50 kvm som inte är original. Originalstoren är på ca 40 kvm
Mar 1, 2012 @ 08:39
Hej, på vilken sajt finner man de Franska mätetalen som de refereras till…?!
Mar 1, 2012 @ 13:57
Du kan kolla på följande sida.
http://www.ffvoile.net/ffv/web/pratique/habitable/HN/FRA/tables/home2.asp?CL=TOUT&BATEAU=&GR=&Submit=Valider
klickar du på båttypen kan du få fram utrustningasstandard.
För analysen för omräkningsfaktor kan följande sida vara intressant, dvs. hur HN ser på hastigheter i de olika grupper.
http://www.ffvoile.net/ffv/web/pratique/habitable/HN/FRA/tables/coef.asp
I just grupp 26,5 får man intruck att det tendera mot 1,29 (får kolla om jag använder rätt omräkning – kanske justera lite???). det finns båtar som Bavaria 35M (1,286), First 36.7 (1,281), Hanse 370e (1,264), J/105 (1,282), X362 Sport (1,292) och X382 (1,295). J/109 finns också med men då med fock.
Sen får vi väl se vart det dra med just Dufour 36 Performance.
Från de ovannämnda sidor kan man ävennavigera sig till båtarnas bedömningar. Det finns en bit över 10.000 båtar. jag vet dock inte om alla dessa är aktuella men det är i alla fall en bra bas…
Mar 2, 2012 @ 09:33
det kan vara ett tips att multiplicera “Coefficient multipl.” med 1,4 för att få fram ett ungefärlig SRS.
Mar 1, 2012 @ 12:19
All aboard:) det verkar bara bra och praktiskt, inget fel i det:)
Mar 1, 2012 @ 18:47
Hoppsan, hamnade här i falsk förhoppning “Allt för sjön” innebär tydligen inte motorbåtar, som ju ändå är livets krydda! kanske dags att lämna denna “sittbrunnen” nu innan nån stagvänder.
-ha det bra på sjön och glöm inte höger regeln när ni går för maskin.
Mar 3, 2012 @ 17:25
Eftersom min planering fått lite “grus i maskineriet”. Så kan jag inte åka å glutta runt på mässan, käka glass m.m.
Några “suprise” nyheter? Skandaler eller annat skvaller? :)
Mar 3, 2012 @ 18:49
Raketen!
Man möts i entréhallen av otroligt vackra 5.5m Apriori i mahogny – ursnygg.
SRS-tal på 1.14 och hon vann Gullviverallyt 2011 med + 100 båtar!
5 stycken 2.4M finns utplacerade på mässan med mycket bra finish – vill ha!
Längst ned i A-hallen finns de som tillverkar 2.4M, Charger Composites – de gör också havskajaker och visar på mässan 8 stycken. En är ett specialbygge helt i kolfiber som är gjord enligt mina specifikationer – jag ska mellan Kieler Woche och VM i ORCi hinna med att paddla runt Sveriges kust från Svinesund till Haparanda i den kajaken. Den är byggd efter mina specifikationer med skott och sits på rätt plats efter min kroppslängd och finishen på kajaken var grym! Mer info om detta “lilla” sidoprojekt till havskappseglingen finns på sajten: http://lasseruntsverige.blogspot.com/
Kommer till starten att lägga ut en länk till Google Earth så att det via en SPOT2 går att följa framfarten – som är planerad till 60 NM per dygn. / Lasse Bergkvist
Mar 4, 2012 @ 10:20
http://di.se/Artiklar/2012/3/3/260640/Weekend-Reportage/
Mar 4, 2012 @ 19:50
Säkert ett bra projekt i allmänhet. Men inget jag hetsar upp mig över.