Skip to content

19 Comments

  1. Johnny
    Mar 1, 2012 @ 06:54

    Hej.. inte för att vara sådan inte alls bra med nya tankar.. Men jag vill se att mitt ankare är uppe. Och vill ha något hålla i på båda sidor i en trappa mm Ser underbart ut på bild men .. Annars så är det ju väldigt bra i hamn och underbara lösningar när båten ligger stilla. Kan nog komma lite enskilda lösningar som kommer att andvändas.

    Reply

  2. Peter Kross
    Mar 1, 2012 @ 07:20

    Är Dufour 36 P verkligen så snabb? I franska HN-tabellen ligger båten i gupp 26,5, vilket borde motsvara ett SRS på ca. 1,28.

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Mar 1, 2012 @ 07:30

      Vi kommer att veta det efter före Spi Ouest i påsk :-)

      Sett till alla andra båtar med mätbrev så är jag beredd att satsa mina pengar på att SRS har mer rätt än fransmännen.

      Reply

      • Stefan P
        Mar 1, 2012 @ 14:10

        Äh den har ju peke så den funkar inte i våra vatten. :)

        Reply

    • Olav
      Mar 1, 2012 @ 15:01

      Franskmennene har fått med seg at Dufour P36 veier alt for mye.

      Reply

      • Peter Kross
        Mar 1, 2012 @ 15:45

        Det förstår jag inte. HN har den på 6,4 ton likaså som E4484. Även återförsäljare anger 6,4 ton. Varför ska fransmän anget för hög vikt?

        http://www.beckerbat.se/?id=0304&-session=beckerbat:42F948D41b58b19934Ymr2322220

        Reply

        • Olav
          Mar 1, 2012 @ 19:21

          Sammenlignet med f.eks X-38 der skroget (total vekt minus kjølvekt) veier 3650 eller Elan 350 med skrogvekt på ca 3700 blir Dufour 36 P med skrogvekt på 4500 kg for tung. Det samme gjelder First 35, den veier alt for mye. First og Dufour er temmelig enkle innvendig og det burde jobbes mer med å få vekten ned. Prisen øker og IRC favoriserer tunge båter. Det er vel derfor disse båtene veier for mye.

          Reply

          • Olav
            Mar 1, 2012 @ 19:25

            Jeg mente Xp – 38. Se Axel i Seilas sine betraktninger om vekt: http://www.seilas.no/wip4/detail.epl?id=1148072

          • Öresund Regatta, AN
            Mar 2, 2012 @ 07:44

            Ganska värdelöst att dra slutsatsen att en båt som är 60 cm bredare inte skulle vara tyngre.
            First 35 väger 5713kg verifierad vikt och Dehler 34 SV 5733 kg. 6400kg på Dufour 36 är ingen lättviktsbåt men båten har ett stort skrov.
            11mx3.6m är mycket volym.
            Blir säkert bättre med Fathead stor än triangelstor. Seilas skriver att 1900kg skulle ge en styv båt men det är väl framför allt bredden som ger styvheten.
            Segelytan i underkant till fixad med en Fathead och utbyggd fock gör att den kan säkert röra på sig.

  3. D4
    Mar 1, 2012 @ 08:05

    Notera segelgarderoben för Dufour 36 med SRS mätbrev, bland annat har den flathead stor på nästan 50 kvm som inte är original. Originalstoren är på ca 40 kvm

    Reply

  4. Erika
    Mar 1, 2012 @ 08:39

    Hej, på vilken sajt finner man de Franska mätetalen som de refereras till…?!

    Reply

    • Peter Kross
      Mar 1, 2012 @ 13:57

      Du kan kolla på följande sida.

      http://www.ffvoile.net/ffv/web/pratique/habitable/HN/FRA/tables/home2.asp?CL=TOUT&BATEAU=&GR=&Submit=Valider

      klickar du på båttypen kan du få fram utrustningasstandard.

      För analysen för omräkningsfaktor kan följande sida vara intressant, dvs. hur HN ser på hastigheter i de olika grupper.

      http://www.ffvoile.net/ffv/web/pratique/habitable/HN/FRA/tables/coef.asp

      I just grupp 26,5 får man intruck att det tendera mot 1,29 (får kolla om jag använder rätt omräkning – kanske justera lite???). det finns båtar som Bavaria 35M (1,286), First 36.7 (1,281), Hanse 370e (1,264), J/105 (1,282), X362 Sport (1,292) och X382 (1,295). J/109 finns också med men då med fock.

      Sen får vi väl se vart det dra med just Dufour 36 Performance.

      Från de ovannämnda sidor kan man ävennavigera sig till båtarnas bedömningar. Det finns en bit över 10.000 båtar. jag vet dock inte om alla dessa är aktuella men det är i alla fall en bra bas…

      Reply

      • Peter Kross
        Mar 2, 2012 @ 09:33

        det kan vara ett tips att multiplicera “Coefficient multipl.” med 1,4 för att få fram ett ungefärlig SRS.

        Reply

  5. Per
    Mar 1, 2012 @ 12:19

    All aboard:) det verkar bara bra och praktiskt, inget fel i det:)

    Reply

  6. Urban Olsson
    Mar 1, 2012 @ 18:47

    Hoppsan, hamnade här i falsk förhoppning “Allt för sjön” innebär tydligen inte motorbåtar, som ju ändå är livets krydda! kanske dags att lämna denna “sittbrunnen” nu innan nån stagvänder.

    -ha det bra på sjön och glöm inte höger regeln när ni går för maskin.

    Reply

  7. Raketen
    Mar 3, 2012 @ 17:25

    Eftersom min planering fått lite “grus i maskineriet”. Så kan jag inte åka å glutta runt på mässan, käka glass m.m.

    Några “suprise” nyheter? Skandaler eller annat skvaller? :)

    Reply

  8. Lasse Bergkvist
    Mar 3, 2012 @ 18:49

    Raketen!
    Man möts i entréhallen av otroligt vackra 5.5m Apriori i mahogny – ursnygg.
    SRS-tal på 1.14 och hon vann Gullviverallyt 2011 med + 100 båtar!
    5 stycken 2.4M finns utplacerade på mässan med mycket bra finish – vill ha!
    Längst ned i A-hallen finns de som tillverkar 2.4M, Charger Composites – de gör också havskajaker och visar på mässan 8 stycken. En är ett specialbygge helt i kolfiber som är gjord enligt mina specifikationer – jag ska mellan Kieler Woche och VM i ORCi hinna med att paddla runt Sveriges kust från Svinesund till Haparanda i den kajaken. Den är byggd efter mina specifikationer med skott och sits på rätt plats efter min kroppslängd och finishen på kajaken var grym! Mer info om detta “lilla” sidoprojekt till havskappseglingen finns på sajten: http://lasseruntsverige.blogspot.com/
    Kommer till starten att lägga ut en länk till Google Earth så att det via en SPOT2 går att följa framfarten – som är planerad till 60 NM per dygn. / Lasse Bergkvist

    Reply

  9. Peter Gustafsson
    Mar 4, 2012 @ 10:20

    Reply

    • Raketen
      Mar 4, 2012 @ 19:50

      Säkert ett bra projekt i allmänhet. Men inget jag hetsar upp mig över.

      Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.