The Wing
Artemis har fått upp sin stora vingmast på en ORMA 60-trimaran. Sjukt cool. Foto: Sander van der Borch/Artemis Racing
Artemis Racing debuts full scale AC72 wing
The culmination of more than 35,000 man hours and a tremendous amount of hard work on the part of the entire team came to fruition today when Artemis Racing sailed with the team’s first AC72 wing.
While the Defender and other Challengers for the 34th America’s Cup have chosen to train and test elements for the AC72 catamarans using smaller boats, specifically AC45 and SL33 catamarans, Artemis Racing opted to build a full size wing from the outset.
“We chose the full scale strategy. Our decision was more time consuming, but it allows us to learn how to handle this powerful wing. Before performance, there is the safety of our team. San Francisco Bay in July and August is an unforgiving place” said CEO Paul Cayard.Towering more than 13 stories high, the AC72 wing is a pure work of art. The 40 metre high structure, predominantly built of carbon fibre, measures 260 square meters yet weighs just over one tonne.
“It was a team effort. It was amazing to see the wing out on the water. It looks great, but at the same time threatening. We will be going through a series of structural tests in the next few days,” said Principal Designer Juan Kouyoumdjian.
Mar 15, 2012 @ 19:59
På bilden med AC45:an blir den som dödsstjärnan mot en x-wing.
Mar 15, 2012 @ 21:31
De borde låta John Williams göra musiken till AC också :)
Mar 15, 2012 @ 21:46
Hvete!
Tyckte inte det var nått märkvärdigt förräns jämförelsen. Jösses!
Mar 16, 2012 @ 10:12
Otroligt vad långt bak klaffarna sitter. Jämför med AC45an. Helt otroligt, undrar om masten kan svänga mot “mitt” delen (dvs att det dom har som en separat mast rotation) eller om dom har kommit fram till att klaffen skall sitta så här långt bak i alla fall. ser inte ut att var någon slott mellan delarna och inga andra vortex generatorer heller vad jag kan se som hjälp att böja vinden.
Skall bli kul att följa hur olika vingar ser ut.
Mar 16, 2012 @ 13:04
35 000 timmar…. Hade de inte kunnat sysselsätta sig med något vettigare under den tiden istället för denna miljardärcirkus. Rätt sjukt om man tänker på alla samhällsproblem som man måste finna lösningar på.
Mar 18, 2012 @ 17:05
Har du inget vettigare att sysselsätta dig med än att dra den tröttsamme janten ett varv till?
Mar 16, 2012 @ 14:01
Sinnes!
Mar 16, 2012 @ 20:13
Byggs i Henån just nu….på fd Najad varvet tacka Micke Gustavsson för det. Swedish Quality
Mar 18, 2012 @ 17:06
Vingen är byggd i Valencia, bara skroven som laminerats i Sverige.