Related Posts

Newport Bermuda Race on J/111 Blur
Finally had some time to put together a video from our race to Bermuda. Full race report here.

Dominant Race | Salander
This week’s reader question comes from France. Hello, Peter,I am Vassili and I live in France (Brest). I bought last month a Dominant Race Special.I have some work on it and I’m trying to optimize it.I’m also looking for information about the boat and the boatyard because there is no plate on it and the […]

J/121 från Marstrand till Falsterbo
När det känns lite extra segt så här mitt i vintern, så brukar jag plocka fram den här videosnutten. Hela storyn här.
27 Comments
Leave a Reply Cancel reply
This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.
Apr 5, 2012 @ 17:33
Vad säga ? varför vänta på ett ointressant nr av tidskriften segling när man erhåller sådan seglingskänsla på Blur :-)
Keep up the good work.
Apr 5, 2012 @ 22:04
+1
Apr 5, 2012 @ 22:31
Så lätt var det få gåshud…!
Apr 6, 2012 @ 13:48
Gjorde 16,5 knop på hamnfjärden i Västervik flera gånger på 80-talet, det är härliga minnen som hänger med,en underbar båt.
Apr 6, 2012 @ 20:18
Den där sista halva knopen måste ha gett pirr i magen ;)
Apr 6, 2012 @ 21:31
Gött seglat Mikael! Nästan lite Cumuluskänsla…
Apr 6, 2012 @ 23:36
Alla ny designade båtar är snabbare sas det på någon tråd tidigare i år…..Okey, men känslan från denna rulle säger ngt annat.
Dejavu för undertecknad… 21 år med Wasa 38 “Intuition” och många runs tex Göteborgs Offshore Race 1999 Anolt nordöstra till Trubaduren 60 Nm med 9,75 Knop i snitt.
För inte så länge sedan hörde jag; Du som varit med så länge? Planade båtarna på undanvind på förra årtusendet? Jo Jo
Sture Smith
Dehler 39SQ
“Sjöglans”
Apr 7, 2012 @ 00:31
Vet inte om det är undertecknad som blandar ihop korten eller ?
Tänker du på tråden om “bästa kryssbåten?” så avsågs det som skrevs kryss och inte undanvind som denna film framhåller ?
Dessutom framgick att det inte gäller för att en båt är “modern” ny ? utan på vilket sätt den är byggd ?
Nu är vi inne på undanvind?
9.75 knop i snitt på ett ben, inte kryss och läns ? då fattas nog en del för att kunna jmf med d:o Dominant race på hård undanvind jmf http://www.youtube.com/watch?v=zYXU-pD4qfo
Är det jag som inte är med ?
Apr 7, 2012 @ 09:16
Det var den tråden jag refererade till.
Som började med nyare/senare designer är snabbare och det gällde kryss helt riktigt som sedan gled in på byggnadssätt material val (vilka material som var tillgängliga över tiden). Samt hur väl/skickligt en besättning kan krama ut fart ur en båt.
Dominant filmen visar med all tydlighet precis det jag skriver plus att moderna båtar enligt tidigare tråd inte bara är snabbare på undanvind utan helt överlägsna så det behöver vi inte ens diskutera sas det.
Vidare är det viss skillnad på Pater Noster 25 NM och GOR 180 NM med ben på 6-10 timmar över natten och havssegling. Jag pratar snittfart inte toppfart i 11-13 m/s på natten klockren slör och lite surf, inga broachar utan lungn och behaglig segling.
Jansson med Wasa 38 Mobitex toppade i Gotland Runt under en lång slör 23-24 knop med mer vind än i mitt exempel.
Väl designade byggda och seglade 80 tals båtar kan man även få att gå ordentligt fort på undanvind.
Ok min Dehler är naturligtvis snabbare med vinylester, kevlar, kol, Judel& Vrojlik design osv. Men så stor är inte skillnaden.
Sture Smith
Dehler 39SQ
Sjöglans
Apr 7, 2012 @ 12:11
Visst planade man på -70 och -80 talet den som inte upptäckt det satt nog i fel båt ?
Niels Jeppesen Ravage 36,Banner 30 samt X-79 torde vara bevis nog, finns en rad andra likvärdiga båtar Dominant Race(en av få med bulb) inte minst.
Jeppesen samt liknande båtar kom att straffas i både Scandicap (hänvisade till K-klassen)samt LYS med relativt höga LYStal vilket ledde till att X-båtar även Dehler kom att lägga sin fokus på IOR, dåtidens regel för satsande konstruktörer och besättningar.
Denna regel straffar som bekant stabiliteten vilket ledde till att få båtar hade bulbkölar, vilket kompenserades med ökad bredd, högre formstabilitet.
Större delen av svenska båtfloran härstammar från den utvecklingen så det finns en anledning till att många felaktigt tror att gamla båtar inte planar.
Under -70 och -80 talet så försökte man öka farten utan att regeln straffade det vilket gav lustiga aktrar jmf Guy 33, så småningom blev även IOR båtarna bredare akteröver samt mindre v-formade skrov och dessa kunde surfa riktigt bra, Wasa 38 inte minst, dock saknades bulb samt de hade kvar indragningarna i akterskeppet för att lura regeln, att båten var mindre jmf Wasa 38, 360, 31R bakom rodret, rena raka/linjer ger mindre motstånd, men surfa kunde dom.
Några båtar som kom att ses som banbrytande för sin tid,byggda utan regelhänsyn kanske var 707, Banner 30,Contrast 33 samt Dehler 33(IMS) alla kunde surfa.
Idag kan man få allt dvs djupa kölar med bulb(hög stabilitet) korta från framkant till akterkant samt rena raka linjer och låg vikt,uppnås med bla infusion gjutning samt kolfiber jmf J 111, Aspect 40 kanske synd att vi inte har så många begade att tillgå ?
Snart är sommarn här så vi kan segla istället för chatta : )
Apr 7, 2012 @ 19:02
Knappast planing…forced mode kanske….men inte planing. Endast skiffs och vindsurfingbrädor klarar planing vad jag vet.
/besserwissern
Apr 9, 2012 @ 09:44
Visst är det skillnad på 15 knop och 23, men gå upp till din segelmakare och fråga om kölbåtar kan plana.
Vore kul att höra vad han sa ?
Inga fler smaschbollar ?
Apr 9, 2012 @ 11:51
Svaret blev: kölbåtar (ej inkluderat svängkölar) planar inte. De kan surfa utför höga vågor i mkt höga farter och med gynnsam båttyp komma upp i “forced mode”….men planar gör de inte
Apr 9, 2012 @ 14:05
Problemet med surf i grov sjö för mindre båtar är att det blir lite berg och dal bana, fort utför broms uppför, vill man ligga kvar i utför mode så underlättar det om det inte finns högre sjö jmf Pater Noster 2011 med Dominanten tydligen slutade den med DNF oklart vad som bidrog till detta ?
Kanske har Sture rätt att det blev lite over the edge för mycket duk uppe ?En mindre hårdvinds blåsa på runt 25-30kvm kanske givit en mer balanserad fart ?
filmen framgår rätt väl att det inte handlar om ngn deplacement fart. En logg hade uppskattats så utan att veta så skulle en grovgissning hamna runt 14 knop med toppar runt 17-18 ? kanske kan få skepparn på tråden ?
Så för att undvika uppförsbackar kan man lägga kursen ngt snett sjön alt. segla intill land med frånlandsvind.
Ej inkluderat svängköl ? antar att han då menar köl som fälls akterut ?Dvs ej cantingkeel ?
Då borde denna båt vara en ganska stor skiff http://www.youtube.com/watch?v=Kybm_1O0Q84&feature=related
OBS att kursen ligger ngt skärande mot sjö trots storleken på båt.
Finns en del kloka designers som kan räkna på båtars deplacement fart samt vågmotstånd som säkert kan bringa en del klarhet i ämnet.
Själv skulle vilja kalla en surf ngt korvarigt,utför en våg, medans en planande fart för ngt med längre varaktighet, längre än till nästa våg.
Var och en får ha sin uppfattning, har men en gång suttit till rors i 15 knop så handlar mycket om att få tillfälle att komma tillbaka :-)
Nov 9, 2012 @ 22:35
Melges 24 när det blåser mer än 6 m/s.
Apr 7, 2012 @ 17:44
Planade gjorde man redan på 1910-talet. Fenkölsracern Esther 15×4 m, under 4 ton och 120 m2 :-)
Apr 9, 2012 @ 11:14
Stabilitet, bulb, snörpta häckar, IOR Vs Lys Scandicap osv.
Att Dehler och X Yacht fokuserade på IOR var ju för att det var ju den alenarådande regeln och där seglades det om de officiella VM pokalerna samt att Admirals cup osv seglades alla under IOR.
Maxi 77 har ju bulb så att det i stort sett bara var Dominant är ju lite att ta i. Det vara flera båtar med bulb.
Att sätta på en bulb så blir båten stabilare är ju att förenkla IOR och till viss del IMS. Bulben gav ju båten högre pitch motstånd vilket försämrade kryss egenskaper i havssjö. Man ökade då stabiliteten med inre barlast (Blyhagel) Jepesson var ju en mästare på detta. 3/4 tons VM i Marstrand 1985 var full av sådana lösningar. Han vann detta VM med sådan optimerad båt och den gick fort.
Hans Leander var mkt tveksam till bulb för denna båttyp vilket även gav ökat skrovmotstånd och försämrade lättvindsegenskaper. Vissa IOR/IMS lådor skenade i lättvind.
Jag ville byta köl på min Wasa 38 men Hans vägrade och föreslog att byta roder och akter i och med IMS kom in bilden. Eleptisk roder och ej snörpt akter gjorde susen och gjorde att lateral planet balanserade bättre. Båten gick nu ännu bättre i sjön. Att bygga bort snörpen finns det ju flera mer eller indre lyckade exempel på.
Sture Smith
Dehler 39SQ
“Sjöglans”
Apr 9, 2012 @ 12:42
Vet inte hur mycket som det ligger i det ? men enligt vad som sas upplevde han att han blev satt i karantän med K-klassen, vore kul med få info direkt från källan ?
Visst går det att åka fort utan bulb, alt.är att göra kölen djupare/tyngre fler gubbar på railen.
Eliptiska kölar var ju poppis ett tag kanske var dom snabbare på lätta kryssar ? dock verkar det som bulbens ökande stabiliteten verkar tagit över ?
Bulbens ökande stabilitet ,helst i bly, ger bra kryssegenskaper framförallt i ökande vindar samtidigt som den håller ned båtens totalvikt vilket alltid är bra och i synnerhet på hårda undanvindar då man försöker komma upp i surf så tidigt som möjligt, att det dessutom (trots ökad stabilitet) går att komma in i fler hamnar med mindre djup blir “icing ot the cake”.
Minns en gammal bild från på en X-102 som på en hård undanvind får hela havet över däcket en bra bit bakom masten vilket resulterade i en kinesgipp, ibland gick man lite väl långt i med den invändiga optimeringen.(att luckorna på taket var av skjutkonstruktion gorde den förmodligen inte helt torr invändigt ?).
Såg ngnstans att Jeppesen kan ha varit inblandad i konstruktionen av vinnaren av 1/2 VM 1984 i Marstrand en Elan? (Den var ny om det stämmer ) men har inte kunnat hitta ngt som bekräftar detta? Ngn som vet ?
En annan info om att den första IOR maxi som deltagit i GR skulle ha varit Condor under 1983 vore också kul och veta om det stämmer ?
Var inte den 1:a Dehler 33 en beställning av en Finsk kund som ville ha en snabb lättdriven midsize cruiser för långsegling?
Blir till och surfa vidare.
Apr 9, 2012 @ 19:59
Jag är har kamera ansvaret ombord, men jag kan kanske svara på några funderingar iallafall :-)
Angående just vår dominant så är den en av de senast byggda, byggd 1999 efter dominant race special konceptet, dock den enda som kör med originalriggen. Så det är framför allt att kölen och rodret som skiljer sig från originalet.
http://i.imgur.com/zYcJi.jpg
Har förhållandevis högt deplacement jämfört med segelarean, jämfört med andra båtar/sportbåtar med liknande srstal typ cb66 som vi har upplevt har lägre planingströskel än oss. Men den “tunga” djupa kölen lönar sig på kryssen och gör att båten går stabilt även när det väl börjar gå ordentligt fort på undanvinden.
Så angående pater noster race, så gick vi oerhört stabilt och skrämmande fort tills vi gjorde en rejäl broach, då vi råkade dyka rakt in i en stor våg… spinackern lyckades dra med sig fockfallet, och knöt fast sig i masttoppen. Samt att spinnbomsfästet i masten knäcktes helt. Så det var dessvärre slutseglat för oss i vad som såg ut och bli årets segling för vår del. Vi fick iallafall seglat hem med ett nytt fartrekord – 20,4 knop(!) enligt gpsen, dvs fart över grund, har ingen koll på hur stark strömmen var.
Men ang planingsdiskusionen så kan man säga att vår båt börjar surfa och sticker iväg fint vid 8-12 knop, men går det fortare än så får jag en känsla av att det “planar”, båten lägger sig högre i vattnet, flyter lättare och mer studsar fram på vågorna, typ likt en motorbåt…
Apr 9, 2012 @ 22:40
Årets segling blev det för oss andra också 20.4 knop Najs,
Känslan med skrämmande fort framgår av filmen därav funderingar på mindre blåsa, men man vill ju inte ta höjningen med tre inmätta spinnackrar varav en endast kan användas i vindar över 14m/s, stort tack för både film och info.
Fortsatta äventyr på film uppskattas mycket :-)
Apr 10, 2012 @ 10:10
Även en humla kan plana eller vad kallas detta ?
http://www.youtube.com/watch?v=US4wrLd1XRo
Apr 10, 2012 @ 13:56
Lite mer skiffsailing
http://www.youtube.com/watch?v=olg636aLZzg&feature=related
:-)
Nov 9, 2012 @ 15:22
Dominant Race “magda” är eventuellt till salu vid rimligt bud om någon är intresserad. :-)
pga nytt båtköp, så kommer vi antagligen inte att ha tid underhålla och kappsegla 2 stycken båtar…
lite snabbfakta:
toppskick och 100% byggd för kappsegling
byggd 1999 med djupa kölen
nya segel 2012- stor och 110% fock UK MatriX kevlar/kolfiber,
2011 – Genua1 UK Tape-drive S-glas
med mera..
mer info:
http://www.dominantrace.wordpress.com
mail:
mikael.ekbrand@hotmail.com
Nov 9, 2012 @ 15:33
Grattis till Melgesen!!
Nov 9, 2012 @ 18:10
Vem har köpt en Melges?, supergrattis till en fantastiskt rolig båt att segla och välkommen till ett växande fleet.
Jul 18, 2018 @ 16:51
Dear Dominant Race Team!
As I see the page not really activ right now, but I try to ocntact you.
I bought a Dominant 78 last november from Sweden.
Of course I know that your boat is a special racing boat not same as my classic Dominant 78, but I would lika to contact with you the reason of the same base.
I woudl like to correspondance with the boat builder, I need some basic information for example what is the maximum capacity of the boat, I mean how many person allowed to stay on board at same time? I need official information if it is possible. Our Transportation Agency gave me 6 person but they do not know why, my friend for an X79 got 7 person permit, but the size of the boats quiet same.
So would like to correspondace with Dominant 78 owners, if it is possibble.
Thank you for your answer in advance!
Regards,
Zsolt
Apr 10, 2022 @ 11:28
To srsseglaren Apr 9 2012:
Some evidence of Jeppesen involved in Elan 1/2-ton:
https://www.njuskalo.hr/jedrilice/elan-31-oglas-23372343
Not -84 in Sweden. Scotland and I cannot find the yacht:
http://www.histoiredeshalfs.com/Half%20Ton%20Cup.htm