Skip to content

154 Comments

  1. Stefan A
    Jul 6, 2012 @ 22:10

    Fin båt! Verkar vara ett kul gäng som bygger den också.

    Reply

  2. Mikael
    Jul 6, 2012 @ 22:50

    Trevlig! Verkar välbalanserad, ej för bred, snygg profil. Rutan på sidan ser märklig ut men jag antar att den betyder att man kan se ut när man sitter i salongen vilket man ju inte kan om den sitter i ruffsidan. Motorlösningen blir intressant att se om det fungerar.. verkar vara svårt att få till (Elan etc, dessutom glömmer jag aldrig motorbrunnen på föräldrarnas gamla IF…). Hoppas att fockskotpunkten går att få till till trots det indragna undervantet. Ser bökigt ut på filmen men det är ju prototyp.

    Någon som känner till priset? Är POGO 30 på gång snart?

    Reply

  3. Jeppe
    Jul 7, 2012 @ 15:01

    50’€ enl websidan. Ser riktigt schysst ut!

    Reply

  4. Sebastian
    Jul 8, 2012 @ 19:49

    Kul att se att den verkar ligga lättare i vattnet än ex A27 trotts 4 besettningsmän. Känns dock lite underligt att man envisas med Elan 210:ans motorlösning. Skulle vara kul att se den med vattenstag för peken så att man skulle våga rigga en fet CodeZero på rulle i lättvind.
    Jag ser med spänning fram emot fler filmer och även en titt innuti eftersom man tråkigt nog verkar ha valt att ha en vattentoalett i stor del av båten.

    Reply

  5. Lars
    Jul 9, 2012 @ 08:25

    Tyvärr……
    Jag tror inte att strykjärnsformen fungerar för svensk sommar med lättvind, jmf med liknande konstruktioner som seglar i våra vatten idag som har svårt att hävda sig på kappseglingar, den våta ytan och därmed förmågan att glida från by till by blir för dålig även om man lyckas hålla vikten nere.
    Hoppas jag har fel.

    Reply

    • Riktigt trött
      Jul 9, 2012 @ 09:21

      Problemet är inte hur dåligt dessa båtar går i lättvind och även kryss, för det vet ägarna om… Nej bekymret är att SRSgruppen som sätter mätetalen verkar tro att alla Svenska tävlingar bara innehåller frisk halvvind och slör, därav att alla resultat för strykjärnen uteblir. Nya Elanbåtarna mfl. mindre kända båtar har fått mätetal som inte fungerar under svenska förhållanden.

      Reply

      • Lars
        Jul 9, 2012 @ 10:12

        Så en Elan borde ha lägre SRS än en en motsvarande båt med ett roder och liknande LÖA och segelyta?

        Reply

    • Peter Gustafsson
      Jul 9, 2012 @ 10:08

      “Riktig trött”, har du några bra exempel där båtmodeller missgynnas i nya SRS?

      Om du tar Elan 350 som exempel så mäter den ungefär likadant i IRC, ORCi och SRS. Tillochhmed högre i NorLYS.

      SRS 1,282-1.305
      IRC 1.025-1.038
      ORC 582.5-627.0

      Nedan lite intressanta jämförelser.

      http://www.bjpo.com/32web_newyachts/elan350/E350_IRC%20Study.pdf
      http://www.wne-yachting.nl/cms/wp-content/uploads/2011/06/Elan350_ORCi_SWE38.pdf
      http://matbrev.svensksegling.se/ReportViewer/ReportView.aspx?id=1807

      En stor del av de högre mätetalen på denna typ av båtar kommer från de lite mer avancerade undanvindsgarderoberna som man så klart vill ha för att matcha båtens potential.

      Ett bra exempel är väl Dufour 36P som är bred som en ladugård och har massor av segel. Landar på ett alldeles för högt SRS = 1,322? Men med en bra besättning så lyckas man segla upp till detta… Även Humpreys 30 och HP1030 hamnar väl i samma kategori?

      Som sagt, vore bra med lite konkreta exempel?

      Reply

      • Peter
        Jul 9, 2012 @ 21:07

        både Humphrey 30 och HP1030 h korrektion på sig medan en del mindre båtar inte har det…

        Reply

  6. Mikael
    Jul 9, 2012 @ 09:53

    Dessutom ser väl denna båt betydligt mer balanserad ut och “lätt i vattnet” än andra i samma klass? Undrar om inredningen är färdig..

    Tror ni att kölen håller? Två fästpunkter är lite jämfört med tex 8 bultar i en Express?

    Reply

    • Stefan A
      Jul 9, 2012 @ 10:05

      Om man går in på Seascape 27-tråden på Sailing Anarchy så finns det ett helt gäng med filmer på båten där man kan se hur kölen är konstruerad.

      Varför gör man strykjärnsformen? J/Boats verkar ju kunna få sina båtar att plana fint utan att man har en extrem akter…

      Reply

    • Peter Gustafsson
      Jul 9, 2012 @ 13:25

      “Strykjärnsformen” handlar om att få mycket formstabilitet för att kunna gasa på rejält på halvvind och slör. Detta är ju naturligt i ett Mini Transat, VOR eller Vendee Globe. För cruisers så är en positiv bieffekt att man får massor av volym.

      Men man betalar ett pris för denna stabilitet. Våt yta, som så klart gör sig påmind på lätt kryss.

      J/boats (eller en Melges) har inte alls samma formstabilitet utan måste hikas hårt och hanteras varsamt på en hård slör.

      Reply

  7. ulf Brändström
    Jul 9, 2012 @ 10:54

    Sescape killarna kommer från Mini klassen och är därigenom inne på ”Strykjärn” spåret. Manuard är designern och varvet kan uppenbarligen tillverka båtar. (Seascape 18 har fått många många utmärkelser )
    Vi ska komma ihåg att seglingen på den franska kusten inte går att jämföra med seglingen i Stockholms området där det är begränsat med vind och mestadels skogs segling. Om man ska ha en bred båt så kanske västkusten är bättre på grund av mindre skogs segling och i genomsnitt en högre vindstyrka.
    Om jag förstår det rätt så är SRS talen framtagna för en medelvind mellan 3-7 sekundmeter vilket gör att jag har lite svårt att förstå de planande båtarnas förhållandvis höga SRS tal. Givetvis kan en seglare så som Collberg eller som han nu mera kallas Rode(r)bäck få fart på i stort sätt vilken båt som helst och där igenom segla upp till talen, men om samma jämför tex en Elan 310 mot en Omega 10 så skulle jag vilja påstå att Elan seglaren måste ha många trix i rockärmen för att slå Omegan i ovan vindstyrka.
    Jag tycker att nedan länk är lite intressant när det gäller planande roliga båtar så som Sescape 27.

    http://piano-swe27.blogspot.se/2012/03/mest-for-srs-nordar.html

    Det skulle vara intressant och lärorikt att höra TKs argumentation.

    Reply

    • ulf Brändström
      Jul 9, 2012 @ 11:31

      Ni fattar säkert vad jag menar trotts att inlägget gick lite fort….-:)

      Reply

    • Peter Gustafsson
      Jul 9, 2012 @ 13:20

      Återigen;

      Farr 30 vinner massor av respitrace. Cheetah 30 vann SRS-cupen förra året, Melges 24 vinner regelbundet race, HP1030 och Dufour 36P har placerat sig bra, Humphreys 30 vann väl också med Claesson till rors? SunFast 3200 och Class 40 vinner en del i Norge.

      Så jag ser inte trenden?

      Finns det konkreta exempel på riktigt välseglade “strykjärn” som har fel SRS?

      Reply

      • ulf Brändström
        Jul 9, 2012 @ 14:37

        Farr30/Cheetah 30/Melges24/Hp1030/Humphrey 30/Pacer27 är väl knappast “strykjärn”
        Frågan är inte om strykjärn kan vinna eller ej gennerellt.
        Om det är så att att SRS är baserat på 3-7 s/m så borde” Strykjärn” (båtar med stor våt yta) så som Classe40/Elan350/Elan310/Dufour36P ha lägre srs tal. Om däremot SRS är baserat på vindstyrkor mellan 6-12 så skulle man nästan kanske tycka att class 40 har ett helt ok srs tal i Norge? (Mer likt de franska förhållanderna med öppet hav)
        Jag frågarsätter inte om SRS systemet är rättvist eller inte. Undrar bara hur man tänker gällande vindstyrkor kontra SRS tal.

        Reply

      • Jesper Hoffstedt
        Jul 9, 2012 @ 15:26

        Hehe, vi ska bara lära oss segla först Peter ;). Det kommer, det kommer… Men ändå, har inte Ulf en poäng i att riktiga strykjärn, som t ex en Pogo 6.50 eller Classe 40, inte riktigt får utväxling för sin stora våta yta i 3-7 m/s. Det är ju just runt 8 m/s det börjar släppa lite mer långvarigt? Kanske mer Norgeförhållanden?

        Reply

      • Peter Gustafsson
        Jul 9, 2012 @ 17:47

        Ok, trodde frågeställningen gällde “de planande båtarnas förhållandvis höga SRS tal”? Men det gäller visst bara de båttyper som inte kappseglats särskilt aktivt de senaste åren (Class 40 och Mini) ;-)

        Dufour 36P och First 30JK är väl utmärkta exempel på att även denna typ av båtar värderas på ett rimligt sätt och har bra potential med duktig besättning.

        Sedan förstår jag att det är svårt för en regel att korrekt bedöma båtar som är ritade för undanvind i 15 m/s och som plötsligt skall seglas i 3 m/s på djungelbana i skärgården och ha precis samma chans som båtar som är designade för denna typ av segling. “Horses for courses”.

        En annan sak som man kan notera är att väldigt få av dessa båtar tar ut 100% på de bogar som är “deras”. Är det slör i 12 m/s så är det läge att dominera, inte att byta ner till lilla gennakern eller bryta peket.

        Så när någon duktig seglare tar ut 100% ur sin båt men ändå inte spikar kan vi ta en skarp diskussion.

        Reply

        • Peter
          Jul 9, 2012 @ 21:31

          jag utgår ifrån att båttypklassning inte har ändrats nämnvärt. Då finns de “franska open båtar” i en klass. Frågan blir naturligtvis om båttypen har klassas som en sådan eller ej och hur SRS-tekniska kommiten klarar av att lägga de extrema egenskaper som vissar båtar har i formeln/bedömning.
          Krav på “när någon duktig seglare tar ut 100% ur sin båt men ändå inte spikar kan vi ta en skarp diskussion” är löljigt då det kommer troligtvis inte ske för alla båttyper eller inte accepteras som sådant.
          De flesta aktiva seglare kan dock se hur båtarna går på banan om de bara använda lite god vilja.

          Reply

        • Peter Gustafsson
          Jul 9, 2012 @ 22:06

          Nej Peter, att inte segla sina båtar för fullt och sedan skylla på SRS när det inte går bra, det är fånigt!

          Med undantag av en handfull Melges & Cheetan så seglas de flesta sportiga båtar på halvfart när det blåser (det är inte lilla gennakern eller rev som gäller på slör i 11 m/s) i en HP eller Mini.

          Utan konkreta exempel så håller inte argumentationen.

          Jag skulle kunna gnälla på 1.40 på en 36-fotare. Eller så seglar jag den stenhårt i ett par säsonger och ser vad som händer…

          Reply

          • Peter
            Jul 9, 2012 @ 22:20

            det är inte bara segern som visar vad en båt går för… Vinst eller förlust avgörs inte heller endast av den egna prestationen utan även en hel del andra faktorer… inte minst motståndarnas prestation.

            Finns för övrigt även båtar som har svårt att hävda sig även i bottenskikt. Dels pga den egna presttaion men även att de missgynnas mot medtävlande i deras nivå. Mina tankar går då till bla. Poseye. Men så är inte seglare eller båttypen välkänt på västkusten och därför väl inte så intressant heller…

          • Patrik A
            Jul 9, 2012 @ 22:30

            Vi seglade inte på halvfart varken på TR2010 med mig som rorsman eller TR2011 med Sten B. som rorsman men en plats mitt i listan båda åren är inte med våra krav OK (nu har vi fått höjt ytterligare 2pinnar) när man presterar bättre som rorsman i andras båtar eller i lånade “vanliga” båtar så känns det lite tungt. Tack för att jag fick uttrycka mig men nu lämnar jag tråden.

          • Peter Gustafsson
            Jul 9, 2012 @ 23:27

            Patrik. Jag vet att ni inte kör på halvfart.

            Men ni hamnar på övre halvan i en tuff klass med massor av duktiga seglare. Jämt med Kwanza, Chamsiin, Surfer Girl och andra båtar med koll på läget. Ni har säkert högre ambitioner, men resultaten är inget att skämmas för. Ni är också snabbare än HP1030, som är en modernare variant av samma koncept?

            Men Alltiett 35 har varit svår att få fart på även för en stormeckare som Sten Bergqvist. Både i lätt vind och på kryssbogarna. Så det finns säkert mer potential i den designen vilket så klart är frustrerande. När ni åker wakeboard efter båten så är det klart att ni ger sken av att vara snabbare än familjeracers i samma storlek :-)

            Väger din “bara” 3.670 kg och de norska (Friendship & Fast Born) 4.750? 30% skillnad.

          • Patrik A
            Jul 10, 2012 @ 06:44

            Med tillräckligt stor motor (55hk) och platt botten samt draglinan i masttoppen går det att få wakeboardfart på det mesta. Egentligen inte så märkvärdigt, men häftigt på bild.

          • Andreas i HP
            Jul 10, 2012 @ 08:48

            Hej
            Blanda inte in oss i detta peter!
            Jag hoppas INGEN i en HP klagar över deras SRS! Jag vet att vi seglar upp till detta lika bra som någon annan båt. Jag e trött på alla som gnäller på SRS. Ut o kör!
            Vi är väl den enda HP du sett Peter?
            så vi är väl den som seglar på halvfart du menar?

            För din info är nog inte en HP ett strykjärn eller av samma koncept som en Alltiett.
            Vår båt är 3,27 bred o en alltiett är väl 3,80 tex. Dvs där skrovbredd ger mycket för det ökande momentet.

          • Peter Gustafsson
            Jul 10, 2012 @ 09:20

            Jag skrev ju att ni placerat er bra, just som ett exempel på att planande båtar (efter några år) har lättare att segla upp till sitt mätetal.

            Sedan har vi sett ett antal andra HP, så du behöver inte ta åt dig. Det här är ju inte snabbt t.ex:
            HP 1030 stoned

          • Andreas i HP
            Jul 10, 2012 @ 09:35

            Men Peter, denna båt i TJR låg väl 4a(eller nått) totalt innan denna olycka?
            Är det vad du anser dålig prestation?
            MIsstag pga orutin är väl tillåtet då de hade en ny båt?
            De hade sin starkaste bog in i stigfjorden då detta hände.

          • Peter Gustafsson
            Jul 10, 2012 @ 10:15

            Exactly my point!

            På precis de bogar när man skall dominera så är det alltid något som ställer till det? Man klarade inte av att köra stora gennakern i 10 m/s, man var för otränade, peket gick av, …

            Och det handlar inte om HP1030, utan de flesta moderna sportiga båtar som kräver både rutin och lite guts för att få ut full potential. Inget konstigt med det.

            Min ståndpunkt här handlar bara om att folk borde kappsegla sina båtar lite tuffare, innan man gnäller på felaktiga mätetal.

          • Jesper Hoffstedt
            Jul 10, 2012 @ 11:20

            I 3-7 m/s?

          • Patrik A
            Jul 10, 2012 @ 12:45

            +1 till Jesper :-) Det var ju i mellanvind på rundbana som SRSgruppen skulle göra sin bedömning.

          • Peter
            Jul 10, 2012 @ 20:34

            @Andreas, HP hade fått kanske 1,34-1,35 om det hade gått efter formeln. Jag är dock glad att du tycker att 1,29-1,31 är rätt för båttypen. det har kostar mycket blod…

          • Andreas i HP
            Jul 11, 2012 @ 12:22

            @Peter
            Om HP1030 fått SRS 1,34 så tror jag inte det förändrat min uppfattning.
            Jag valde båten för kul segling, den har jag fått oavsett mitt mättal.
            Problemet är för mig att båten blev så pass tyngre, dvs min båt väger 30% mer än konstruerat vikt.
            Det är klart det påverkar båtens egenskaper negativt. Sen kan man reflektera över om konstruktionsvikten är rimlig o nåbar o kanske borde gjorts om lite för att anpassas till byggspec/verklighet.

            Så om jag fått 1,32 istället så skulle det ge mig en “challenge” på ett 4hrace på ca 4-5? min. Det är 2 broachar? eller lite bättre vägval?
            Jag ligger idag mer efter de bästa så för mig hade det varit försumbart men fortfarande möjligt.
            De smårace jag vunnit skulle nog vunnits ändå för då stämmer allt 100%igt, då vi seglar dåligt beror det oftare på misstag och då straffar en snabbare båt hårdare, då skillnad i sträckan i 14knops fart blir lång på 2 min som en broach tar att driva i 2 knop…Vi har lång väg att gå, men vi går i rätt riktning.(tex tvekar vi inte sätta stora gennakern på 2 pers nu i 10-12 m/s, mot förra året då det fegades o vi körde lilla gennakern istället)

            Som det är nu är båten ingen lys raket men ganska fair prestanda i förhållanden till övriga båtar.

            Deplacement på båten gör ganska stor skillnad, likaså kolmast påverkar båtes egenskaper mera.

            Men tack för er att ni i SRS kommitten visar en flexibilitet o anpassningsbarhet mot nyare båtar som är svårbedömnda.

            EN Seascape27 eller en HP1030 eller andra mindre båttillverkare, kan aldrig jämnföras med tex enJ111 i avseende prestanda/tid för att nå prestanda mm , för vi har inte segelställ som är utvecklade av segelmakare osv. Här är det upp till köparna att ihop med segelmakare komma vidare. Det tar tid att lära sig en ny båt där man inte har ett företag som står bakom utveckling o entypssegling såklart.
            Dock har vi fått en mycket stark båt som är svensktillverkad och anpassad efter våra önskemål som gör att vi är nöjda ändå.

            Nu skall vi ut o segla i 4 veckor o njuta, kanske Hermanö runt inemellan?

            Vi ses
            MVH Andreas

          • Peter Gustafsson
            Jul 11, 2012 @ 13:56

            Andreas, jag vet inte vad du far efter, men “tid för att nå prestanda” skiljer inte så mycket mellan en HP1030 eller en J/111. Eller en Elan 310 och en Omega 10.

            Visst kan man få bra hjälp av sin segelmakare eller andra duktiga seglare, men det är ni som måste lägga tiden och engagemanget. Vi valde att segla Spi Ouest mot en handfull riktigt duktiga entypsbåtar. Det kanske vi kan spara en säsongs eget slit på. Visst krävdes det mycket av hela besättningen, men “no pain – no gain”.

            Det hade inte varit svårt för er att åstadkomma samma sak. Samla 4-5 aktiva HP1030, bjuda in designern, HP, segelmakarna och jobba hårt över en helg. Alla inblandade har ett intresse av att båtarna seglas bra och får ni inte det stödet av er segelmakare kanske man skall fundera på varför.

            http://www.blur.se/2010/07/11/getting-up-to-speed/

            På samma sätt så finns det en anledning till att Omega 10 ser ut att vara enn lättseglad SRS-raket. Har man följt Johan Granaths vedermödor och sett vilken oerhörd känsla han har för detaljer så är man inte förvånad över att det går bra. Och jag är övertygad om att han hade vunnit i en Elan 310 också om han hade lagt ner samma tid och energi.

          • Pelle P
            Jul 11, 2012 @ 12:55

            @Andreas, jag köper det mesta du skriver men att påstå att ex Hamel inte är en segelmakare, då blev det lite fel. Tror jag förstår vad du menar men köper inte “tidsargumentet” fullt ut; köper man en “udda” båt och samtidigt har visioner om att vara “på topp” inom ett par tre år så måste man jobba hårt! Vilket ni redan gör idag!
            Vi ses (hoppas jag) på Hermanö R!!

          • Andreas i HP
            Jul 11, 2012 @ 13:54

            @Pelle P
            Isåfall uttryckte jag mig felaktigt.
            Hamel sail är väldigt supportande o duktiga.
            Men storsegelytan är /var inte fastlagd från start. Jag tror inte något loft var med o utvecklade klass segel vid lanseringen till båten där det kan sägas de blev lite utvecklade, inga klassregler definierades heller. Det har gett oss båtägare storsegelytor mellan 41+50m2. Likaså en gennakerytan skiljer sig ganska mycket. Ganska stor skillnad på en tänkt entyps seglare?
            Vi har gått ner i 2 omgångar på storsegelytan för att hitta rätt i förhållande till båtens egenskaper.

            Sedan har kompetens på oss seglare störst impact vilket jag försöker infomera om högst upp…O så länge jag gör så stora fel på banan överskuggar det den verkliga båtens potential.
            Inga bortförklaringar alltså…Vi kör på o har kul o blir bättre o bättre samtidigt som vi får en snabbare båt.

            MVH Andreas

          • Andreas i HP
            Jul 11, 2012 @ 14:49

            Peter G ,
            Jag far inte efter något :-) utan kan konstatera att
            -Vi seglar inte denna båt optimalt
            -vi lär oss
            -vi gnäller inte över SRS
            -vi har ett bra srs mot båtens prestanda.
            – båten när vi gör allt rätt, är snabb
            -misstag kostar mer i denna båten är i IF båten…
            -det är upp till oss att bli snabbare
            -om vi hade ett större varv bakom HPn hade det nog varit mer struktur o förarbetat. Föredömme är J boats med J11 o även X-yacht med X-35an där varven initierade o gjorde mycket bra arbete vid lanseringen. (Tror även Dehler med nya34/35an var duktiga då de kom)
            -optimeringar/förändringar görs fortfarande o listan blir hyfsad inför vintern.
            -Men tid o energi finns det gott om så detta löser vi:-)
            -båtvikten spelar stor roll på båten

            Detta var i kortform.
            Ingen kritik, inget farande efter något, bara glädje o ambitioner o framförsikt!
            MVH Andreas

        • Jonas
          Jul 10, 2012 @ 12:50

          Det danska respitsystemet (DH 2012) tar hänsyn till båtkonstruktion, banläggning, vindriktning samt vindstyrka, kanske något att överväga även i Sverige. Systemet förtar samtidigt inte att båten seglas optimalt under alla förutsättningar vilket förefaller självklart för mig. Dags för ett skandinaviskt/nordiskt respitsystemet snart?

          Reply

    • Marc
      Jul 9, 2012 @ 22:44

      Min brorsa gick häromdagen ut för att ta hand om en kappsejsad Seascape 18. Det brallade ordentligt men det var i ganska skyddat vatten. Besättningen hade redan bärgats av Sjöräddningskryssaren och eländet flöt upp och ner med kölen infälld. Med hjälp av sjöräddningen som kom tillbaka försökte de bärga båten. Detta visade sig mycket svårt för att kölen behövdes fällas ut och var en rejäl fara för de två som jobbade med det, typ guillotine, ramlade kölen tillbaka efter den hade fällts ut. Att båten var oförsäkrad var väl enda anledningen att de kämpade så mycket för den, annars hade de dragit upp den på stranden i upp och ner-läge bara. Jag måste bara skriva det här när Seascape 18 kallas för utmärkt. Att denna båten har kategori C, alltså Coastal waters, är en joke. Man tror bara att man har en köl, livsfarlig.

      Reply

  8. Patrik A
    Jul 9, 2012 @ 21:00

    Ulf är inne på spåret, dvs. att om vindstyrkan varit 8m/s+ så har strykjärnen en chans. Men om bedömningsgrunden är “rundbana i medelvind” som det står i SRShandledningen, så är inte bedömningsgrunden rätt med ORC och andra mätsystem som jämförelse. Den våta ytan gör att båtarna verkligen klistrar fast i vattnet under 5m/s.
    Jag har mycket bra koll på jämförelsen med Melges och min egen båt (strykjärn) en Melges är en SRSraket under 5m/s och seglar klart över sitt SRStal. Grejen med en Melges är att den är fantastiskt snabb i alla andra vindstyrkor också.
    Dufour 36 och First 30 är inga riktiga strykjärn, till det har de alldeles för mycket bottenkurva, bara för att en båt är bred över däck i aktern och har chines är det inget strykjärn.

    Reply

    • Stefan A
      Jul 9, 2012 @ 21:20

      Kanske en dum fråga, men vad har du för egen båt?

      Reply

      • Patrik A
        Jul 9, 2012 @ 22:00

        Jag har en Alltiett 35 som chockhöjts till 1.312 ett tal som vi inte har en chans att segla upp till (tredje året i rad med höjning utan att vi egentligen presterat något alls med båten), problemet är extremt stor våt yta i lätt vind och för lätt köl 950kg 25% av båtvikten gör även den friska vinden jobbig.

        Reply

        • Peter
          Jul 9, 2012 @ 23:54

          jag kollade mina gamla anteckningar 2010 borde du har fått samma som 2009. Visst har du sen fått 0,03 sen dess i höjningar och de märks.

          Reply

        • Bosse
          Jul 12, 2012 @ 06:36

          Funkar inte i lättvind och jobbig i frisk vind.

          När seglar en Alliett 35 som bäst?

          Reply

          • Patrik A
            Jul 22, 2012 @ 15:31

            5m/s kryss som råkar öka till +10m/s vid rundningen när gennakern skall upp på undanvinden :-)

    • JIMMY
      Jul 12, 2012 @ 00:56

      Jag hade tidigare en Elvström 717, strykjärnens strykjärn (7,17×3,23m) och min erfarenhet av denna båttyp är att den kräver stor besättningsvikt (fyra till fem man) både i lätt mellan och hård vind. I lättvind satt alla (utom rorsman) längst fram och i lä för att lyfta det feta arslet ur vattnet. Då hade vi inga problem att segla jämt med de mest välseglade J/80 och CB66:orna oavsett bog. Båten var riktigt snabb i lättvind och sög inte alls fast.

      I mellanvind, framförallt på öppna bogar upplevde jag att man led mest med en kort, lätt båt som mäter relativt högt då man kör fast i skrovfart och inte orkar upp i halvplaning medans längre båtar glider på. Trots detta lyckades vi ta klasseger på Ornö Runt 2007 som bjöd på mellanvind i starten och sedan mer tryck på kryssen längst ostsidan. Något som jag var sjukt nöjd med då det inte var vindar som gynnade båttypen.

      Jag skulle gissa utan att ha seglat Performance 35:an att den fungerar på samma sätt som min Elvström med stor bredd och lätt köl, vilket innebär att man sannolikt behöver minst åtta man på kanten, kanske upp till 10 och att man verkligen jobbar med besättningsvikten, fram, bak, in och ut för att utnyttja skrovets bredd, formstabilitet och minska den våta ytan när så krävs.

      Ett tips är att läsa Frank Bethwaites bok “High Performance Sailing” och speciellt avsnittet där han beskriver “The fourth mode”.

      Reply

      • Peter
        Jul 12, 2012 @ 01:30

        kan klasssegern beror på att ni gjorde färre misstag än medtävlande???

        jag känner igen att arbete med besättningsvikten är avgörande även på 717’s lilla syster. Även hos oss går det bättre även i lättvind med fler i besättning.

        Det finns en hel uppsjö av faktorer som gör att man placerar sig som förväntat eller ej.
        Varför denna fokus på vinster för övrigt? Det finns även en del att avläsa längre ner i listan, inte minst i slutet. Gäller då naturligtvis att man observera under själva tävling också…

        Reply

        • JIMMY
          Jul 12, 2012 @ 11:05

          Visst är det så Peter, gör man färre misstag än sina konkurrenter, har bättre bottenfinish, fräshare segel och lite mer tur så placerar man sig oftast i topp.

          Anledningen till fokus på vinster och topplaceringar är att det är lättare att korrelera detta mot båttypens potential utan att behöva fundera allt för mycket på besättningens skicklighet. I alla fall när det gäller båttyper som anses ha höga mätetal vilket nu är fallet för “strykjärnen”.

          Hursomhelst så är vissa båtar svårare att segla än andra och “strykjärn” kräver definitivt mer av besättningen än en Mamba men det är inget som SRS-talet speglar.

          Reply

      • srsseglaren
        Jul 12, 2012 @ 05:21

        +1 Hur många passerade ni längst ned i lä vid Ornö huvud ? borde vart ett 50-tal båtar från klasserna innan ?
        Som skrivet fram med besättningen på läsidan i lättvind, mycket effektivt.
        Grattis till bra segling även denna gång: )

        Reply

      • Patrik A
        Jul 12, 2012 @ 05:50

        Tack jimmy.. men det där med att flytta besättning jobbar vi redan aktivt med och det kan jag väl sedan jolletiden.

        Reply

        • srsseglaren
          Jul 12, 2012 @ 07:17

          För att nå tillräcklig effekt kanske det behövs min 8 kanske 10 man som verkligen hikar i lä, precis som Jimmy skriver ?
          jmf vinkel på denna Ravage http://maxknots.com/itnet/?svensk
          här uppnåd genom vindtryck.
          med:
          http://maxknots.com/itnet/?svensk för få för långt bak ?

          Vad lätt det är att torrsegla andras båtar ; )

          Reply

  9. Per
    Jul 10, 2012 @ 13:02

    Hehe ut och segla och ha kul. Vill man nödvändigtvis vinna så köp en 70-talare och hotta up.

    Reply

  10. Anders B
    Jul 10, 2012 @ 13:44

    En Hansson 31 alltså? Skämt åsido – andra har redan skrivit det: det finns blekskenare, det finns båtar som flyger i hårdvind. Köp en First 30, kör utan gennaker, hoppas på slör och 18 m/s, då är du svårslagen. Vi skärgårdseglare kan vår Express (typ), vi kan våra skärgårdskryssare. Jag gillar Blur-iden: anta utmaningen att få fart på en båt som ska seglas efter ett helt annat koncept. Och som ska kunna hävda sig i HELA vindregistret.

    Reply

  11. Lars
    Jul 11, 2012 @ 06:51

    Jag tror att viss formstabilitet är possitivt även på kryss, vissa konstruktioner är mer mer lyckade än andra. Överdriven bredd för långt bak tror jag är fel i våra vatten. Regeln kan väl inte ta hänsyn till dålig design? Det gäller att köpa rätt båt…… Efter att ha seglat upp oss till 3:e plats vid Hoburgen shorthandutan utan besättning på kanten känner ja mig rätt nöjd med mitt val av Arcona 340, en design med både formstabilitet och lågt motstånd genom vattnet.

    Reply

  12. Peter
    Jul 11, 2012 @ 09:28

    SRS ska vara en regel för breddsegling? Ska då gälla att man ska ha rätt båttyp?

    Sen är det väl mycket vanligt i princip de flesta mätregler att det gynnas en viss typ av båt. På så sätt missgynnas andra båttyper som just inte ha de gynsamma egenskaper/former/utrustningar.

    Jag håller för övrigt med att Arcona 340 är en fin båt (tyvärr inte överkomlig för min plånbok).

    Reply

    • Bosse
      Jul 11, 2012 @ 11:43

      Vad är rätt båttyp?
      Vilken båttyp har gynnats?
      Vilka båttyper har missgynnats?
      Vilka former på en båt är gynnsamma?

      Reply

      • Lars
        Jul 11, 2012 @ 20:24

        1) Allround inte för extrema kryss/ undanvind
        2) Förmåga att segla i lättare vind, tillräckligt med segel

        ex FG 33, IMX 40, First 36.7, X 332

        Reply

      • Peter Gustafsson
        Jul 11, 2012 @ 20:59

        Titta i resultatlistorna och dra en slutsats.

        Top 5 i cuperna runt om i Sverige de senaste 18 månaderna innehåller: Accent, Albin 78, Albin Alpha, Arcona 370, Bavaria 38 Match, CB 66 racer, Cheetah, Comfort 30, Compis 363, Cumulus, Dehler 29, Dehler 34 DD, Express, Facil 30, Fenix, Finn Flyer 36, Finngulf 33, First 36.7, First 40.7, H-båt, HP1030, IMX 40, J/105, JOD-35, Linjett 33, Luffe 40, Luffe 4004, Mumm 36, Murena, Mustang, Omega 30, Optimist, Smaragd, Sun Fast 32i, X-332 Sport, X-34, X-342 partial, X-79, X-95, X-99 och X-102.

        Verkligen enahanda. SRS-raketer allihop?

        Kort och långt. Lätt och tungt. Planande och långsmalt.

        Och att det inte finns några Rivaler, Mini 6.50 och Elan 310 på listan måste ju bero på att de är missgynnade :-)

        Reply

        • Jonas
          Jul 11, 2012 @ 21:55

          Alla de båtar du nämner seglas sannolikt av duktiga och hängivna seglare vilket inte nödvändigtvis korrelerar med SRS talen. Vart hän vill du komma med exemplet? Föreslår att du själv sätter dig i en Rival 22 på Tjörn runt i år och styrker det resonemang du tidigare styrkt i tråden.

          Reply

        • Peter Gustafsson
          Jul 11, 2012 @ 22:20

          Ja, för visst ligger bevisbördan på mig. Jag måste visa att övriga 800 båttyper faktiskt går att kappsegla framgångsrikt?

          Ett enklare sätt (också för att få attention hos SRS-gruppen) vore ju att de som drog igång debatten namnger en enda “missgynnad” båt som kappseglats aktivt av ett duktigt gäng ett par säsonger utan att kunna prestera.

          Bara en idé.

          Reply

  13. tomas
    Jul 11, 2012 @ 10:30

    Eftersom SRS ska vara en regel för breddsegling borde den se till att den stora massan seglar så rättvist som möjligt och “straffa” extremern. Med mera indata och fler extremer kommer över tid de båtar som faller utanför stora massan att långsamt införlivas i den stora massa.
    Att man blir straffad med en extrem båt i SRS får man kompensera med att man har så mycket roligare segling.
    Det är inte ett bra sätt att få fram spjutspetsarna utan ett sätt att få så många som möjligt att tycka det är med.

    Reply

    • Peter
      Jul 11, 2012 @ 20:44

      jag håller med att regeln borde se till den stora massan men varför straffa extremern? Vi har sett detta under 80 och 90-tal där ULDB i princip var utklassade, dvs. de fick inte ens vara med. Vi kunde även ser det med jollar som fick respittal som låg långt över det som omvärlden bedömde båtarna.
      Alla båtar och båttyper har sina vindar och förhållande. Går det inte att låta det jämnas ut över tiden, dvs.jag menar att tänka mer i termer serie än enstaka tävlingar.

      Reply

  14. ulf Brändström
    Jul 11, 2012 @ 12:09

    Tomas +1
    Jag ville öppna för en diskussion gällande den grundläggande bedömningsgrunden som är rundbana i medelvind (3-7m/s) som det står i SRS handledningen samt viktningen mellan kryss och undanvind egenskaper. I det sammanhanget är det oväsentligt vem som pushar sin båt till max eller inte i 12s/m.
    Vidare står det i SRS handledning att vid klass indelning bör man inte bara beakta SRS-talet utan även båttypernas olika seglingsegenskaper. Man menar att man hellre ska placera t,ex alla långsmala båtar och sportbåtar i separata klasser även om det blir ett relativt stort span i respit tal. Vidare rekommenderar man också att flerskrov ska segla i egen klass.
    Gennerellt tror jag inte vi sportbåt seglare klagar över SRS systemet. Vi vet att våra båtar är vad vissa anser extrema och är svåra att jämföras mot. Vi seglar dem huvudsakligen för det är så otroligt skoj. Ska man segla helt ”rättvist” så finns entyp. Jag tycker vi kan lämna sportbåtarna och de långsmala båtarna utanför denna diskussion på grund av vad SRS redan säger i handledningsplanen för arrangörer.
    Det finns dock båtar som man skulle kunna klassa som ”strykjärn” men som inte tillhör ”sportbåts” kategorin och då skulle man kunna ta Elan 310 samt Elan 350 som ett bra exempel.
    Designen på Elan310 samt 350 har det förhållande vis tungt på en rundbana när det blåser mellan 3-7m/s, deras styrka är hårdare vind vid mer öppna bogar. Är då tolkningen att man enligt regeln inte ska ha deras prestanda vid öppna bogar i åtanke?. Återigen detta inlägg gäller den grundläggande bedömningsgrunden. Inget annat. (Låt oss hålla en trevlig ton när/om vi diskuterar detta)

    Reply

    • Peter
      Jul 11, 2012 @ 21:05

      att just Elan 310 och 350 och en del andra drabbas ligger förmodligen i att skrovformerna klassas relativt grovt. Det är ett försök att kompensera för bristande indata. Nästan alla andra mätregler har t.ex. mått som bredden i vattenlinje. Även det är relativt grovt. Här kommer det till att en empiriskt bedömning skulle kunna utjämna formelns svagheter. På sikt tror jag nog att SRS utvecklar sig dit för att just kunna men det kan ta tid. vissa undantag finns redan isdag men troligtvis krävs det mer och ett annat sätt att handlägga. Med dagens sätt är det svårare då inte alla båtar och båttyper handläggs på samma sätt.

      Reply

  15. Peter Gustafsson
    Jul 12, 2012 @ 09:17

    Eftersom just Elanbåtarna tycks vara huvudexempel, så finns det väl bara en båt som kappseglas riktigt aktivt i Sveriige? Det är Elan 350 Max Matthiessen, som förresten skriver mycket bra racerapporter. Värt att följa:

    http://www.maxmsailing.se/

    De har kappseglat båten drygt ett år och i det perspektivet tycker jag att deras resultat är mycket bra, Minst lika bra som de vi hade med J/109 vid samma tidpunkt.

    Man har en mix av jättebra och lite sämre resultat. När det går dåligt så beror det ofta på strul (precis som för oss). Hade man inte tjuvat på Sandhamn Open hade man varit topp 10 och jämt med massa andra riktigt bra båtar.

    Jobbar man på i samma takt så kommer man om ett år att stadigt vara på topp 10.

    Det är intressant att titta på ÅF Offshore Race 2011. Då valde man att köra IRC och ORCi:
    – ORCi = 5:a av 31, 2% efter segraren korrigerat
    – IRC = 5:a av 23, 7.5% efter segraren
    Hade man valt att segla SRS på årets 1.305 så hade man blivit 6:a av 56 båtar, 2.5% efter segrande S/Y Maskinen. Så ingen stor skillnad mellan olika regler.

    Värt att notera är att man oftast kör på 6 personer. Jag skulle nog fundera på vad det skulle innebära att köra med 8 eller 9… Det är i linje med Jimmys resonemang ovan. Moderna båtar kräver att man jobbar som tusan med vikten. Den J/111 som vann Round the Island var 10 man (ja, visst är shorthanded är ett br alternativ).

    Jag har pratat en del med Mats och jag vet hur frustrerande det är när man inte når hela vägen. Men det är bara att ha tålamod. Och nöta på. Så kommer det!

    Reply

    • Peter
      Jul 12, 2012 @ 10:59

      var det 3-7 m/s runt hela banan? var det en rundbana?
      Det spelar in många olika faktorer om en besättning vinner. Visst är den egna prestation en viktig faktor men till det kommer även medtävlandes prestation, väderförhållande för just berört båttyp och även respittalet (oberoende om det är ORCi, IRC DH eller SRS).

      Reply

  16. Pelle P
    Jul 12, 2012 @ 11:43

    Någon som kommer ihåg IOR?? Halvtonnaren mätte 22,0fot (eller var det 22,5?), entonnaren mätte 30,5 fot (1984 och framåt) osv. Korrigera mig om jag har fel men visst var det så att mätetalet styrde hur många som fick vara ombord? Halvtonnaren hade fem pers?! Poängen med mitt snack? Det gjordes en del “studier” redan då på vad besättningsvikten/rätande moment betydde kontra mätetalet och vad jag kan komma ihåg var det direkt avgörande att vara tunga, skillnader på 0,5fot med 10-15kg mer i snitt/pers var inga problem att se. Självklart var 80-talets IOR-båtar extremt känsliga på detta men faktum kvarstår även nu; att komma åkandes med en 35-37 fotare utan att ha minimum 650-700 kg på kanten ska inte fungera. Det är väl ingen som tar ut sin X102:a, drar runt den på 4 pers och sedan klagar på mätetalet för att man inte vann. Vivet ju alla att 102:an kräver 6-7 pers för att fungera till 100%. Samma gäller J111 Elan 350, Alltiett 35 mfl men då med 8-9 ombord…

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Jul 12, 2012 @ 11:55

      Och för att föregripa diskussionen om att besättningsvikt borde vara en parameter i SRS…. Även när man, som i ORCi, har med det i regeln så ligger alla toppbåtar på max. D.v.s. betydelsen av att ha det i regeln är inte så stor.

      Som en indikation kan man titta på några av de bästa båtarna i denna storleksklass just nu…
      XP38 = 750 kg
      GS37 = 735
      Salona 37 = 720
      X-362 = 680

      Reply

      • Peter
        Jul 12, 2012 @ 14:58

        Då kommer man lätt till frågan ska i en breddregel vara allt på max, dvs. max optimerad, inkl. besättningsvikt?

        Reply

        • Pelle P
          Jul 12, 2012 @ 15:57

          Ja, “tyvärr” kan man inte hindra folk från att optimera/maxa sin båt. Eller säg så här; ska man hindra båtägare från att köpa ett bättre segel eller ta upp båten innan ett race?? Tror inte det… Och hur var det nu med rekryteringen till sporten segling?? Nä du får stanna hemma, vi blir för många ombord och då blir konkurenterna sura på mig!!

          Reply

      • Peter Gustafsson
        Jul 12, 2012 @ 15:11

        Ja, vad vet jag… Alla breddregler jag har sett har fri vikt. Och även när det finns med i avancerade regler (som i ORCi) så lönar det sig att köra med många på kanten. Så det blir egentligen en icke-fråga.

        Men det kanske finns något bra exempel på motsatsen?

        Reply

        • Öresund Regatta, AN
          Jul 12, 2012 @ 17:22

          När danskarna utvecklade nya VPP baserade Danskt Handicap (DH) så drog man dock slutsatsen att det man lastade på för kryssen förlorade man på undanvinden. Därför fanns det tex ingen anledning att ha ett särskilt shorthanded brev av den anledningen.
          Detta stämmer inte helt tycker jag efter att ha sätt danska Farr 30 som lastade på ordentligt med folk (10? om jag minns rätt) och de var helt oslagbara. Svenskarna som körde efter entypsregeln gick inte alls lika bra i den hårda vinden. Jag är säker på att det inte handlade om att svenskarna seglade sämre.
          På flera hårdvindsrace (10-15m/s) har vi sett att båtarna haft ordentligt med “överlast” på kanten. 10 man på en 35-37 fots båt då tullar man nog på de flesta teorierna när det gäller beräknade mätetal. Att veka breda båtar “tjänar”på fri besättningsvikt är väl ändå självklart eller?
          Besättningsvikt kan man ju tackla på åtminstonde 3 sätt.
          – ORCi – tar med faktisk vikt som besättningen väljer att vara och räkna med det i varje fall.
          – DH-regeln – anse att det finns en optimal besättningsvikt, räkna ut den och på så vis ta hänsyn till vikten. Låta besättningen hitta den optimala själv.
          – SRS och IRC – inte ta hänsyn till det
          Vilket som är bäst?
          Jag förordar ORCi sätt då slipper man se 4 manna besättningar i lättvind och 12 i hårdvind på samma båt. Eller vill vi kanske ha det så?

          Reply

    • Patrik A
      Jul 12, 2012 @ 16:08

      Det var mycket duktiga båtkonstruktörer här.. är en båt ritad för ett depl. på 2.500-2800kg och färdig båt väger 3670kg och du lastar 750kg besättning =4420kg så stannar båten fullständigt i lätt vind. Läkrängning och folk på fördäck hjälper inte utan tynger bara ner båten ännu mer.
      Ta en E-jolle och inte blir den snabbare i lätt vind bara för att bästa kompisen sitter fram vid masten, läkränger och trimmar segel som en besatt. Börjar det blåsa smådjävlar så är klart kryssen kanske skulle funka, men båtens edge på undanvind skulle försvinna totalt av nerlastningen.
      Felet är att ni räknar hur en normalbåt med rejäl bottenkurva fungerar och där gör inte extra kilona så mycket bara de placeras rätt på båten, men för en båt som ser ut som en OpenClass i botten är det att döda båten totalt om man lastar ner den i lätt/mellanvind.
      Ni kan även jämföra med en planande motorbåt där det sitter för liten motor då spelar det ingen roll hur snabbt skrovet skulle vara i planande läge om det inte orkar upp i planing. Ibland känner jag att det saknas lite elementär konstruktionskunskap med vissá undantag.

      Reply

      • Pelle P
        Jul 12, 2012 @ 18:42

        Man behöver inte vara båtkonstruktör för att inse/förstå att vikt på kanten lönar sig. Vem är “ni” som du refererar till? SRS tekn kommitté?

        Reply

        • Patrik A
          Jul 12, 2012 @ 19:19

          Självklart är vikt på kanten av godo när den behövs för att motverka riggens krängande kraft och plocka ut “hästkrafter” när det blåser mer än “mellanvind på rundbana”.
          Men hoppas inte ni tror att en 35fotsbåt som är lika plan i botten som en E-jolle blir snabbare i lättvind med fler man ombord bara de sitter långt fram och läkränger .
          Jag vet också att en E-jolle inte behöver besättning för att läkrängas och minska våt yta, grejen var om du /ni tror att E-jollen skulle bli snabbare runt banan med en extragast ombord ?
          Jag hoppas och tror inte att “Ni” är SRSgruppen.

          Reply

          • srsseglaren
            Jul 12, 2012 @ 19:30

            Var grejen hur att få fart på en E-jolle ? eller hur att få fart på en kölbåt av strykjärnstyp ?
            Finns naturligtvis fler parametrar som tex vägval,taktik, bra segel, slät botten, lätt båt som kan ha viss inverkan ; )
            Kanske finns en anledning att resultaten inte infinner sig ?

      • Bosse
        Jul 12, 2012 @ 18:53

        2,5 ton på en så pass stor båt kräver en duktig båtkonstruktör.

        Reply

        • Pelle P
          Jul 12, 2012 @ 19:58

          Och vi får hoppas att konstruktören kalkylerade med en besättning på ca 6-700kg = ca 3,2ton… Att det sedan slutade med 400kg (utan besättning!…) mer låter som en “liten” felbedömning från konstruktörens sida.

          Reply

          • Bosse
            Jul 12, 2012 @ 20:06

            400? Snarare 1150 kilo mer.
            Elan 350 har det ännu jobbigare, 5,39 ton med samma segelyta och i övrigt likanande mått. 350 kilo mer köl.

      • Peter Gustafsson
        Jul 12, 2012 @ 19:00

        Jag må sakna konstruktionskunskap (mer än det man får på Chalmerskursen i segelbåtskonstruktion) men det är något som gör det här till en helt unik båt?

        En “Open-design” på 40 fot går rejält mycket fortare än det mesta i samma storlek (ja, jag har seglat mot Solo på Oslofjorden och W2S)? En Open 6.50 har också bra mycket mer sprutt än en lika lång Fabola Campus. Samma sak med en Figaro. Och en 717 går tydligen också att få fart på.

        Men en lätt “open style” 35-fotare som tillochmed heter “Performance” skulle alltså vara långsammare än familjebåtar i samma storlek som väger 60% mer???

        PS. Såg att du bara har en enda fock i mätbrevet. Är det en lättvindsfock eller den som ni körde på TR011? I så fall kan det ju vara ett skäl till att ni lider i det lätta? http://maxknots.com/ITNetData/33/892.jpg

        Reply

        • Patrik A
          Jul 12, 2012 @ 19:50

          Tack Peter för ert engagemang :-)
          Med halva kölvikten ersatt av inredningsvikt är jag inte säker på att Solo eller Open 6.50 skulle vara riktigt lika fantastiska.
          Frisk undanvind är båten “Performance”, jag vet inte vilka familjebåtar från 1999 som du jämför med.. titta gärna längre ner på mätbrevet så ser du att det är angett 2försegel måtten är maxmåtten.
          Vill Collberg eller någon annan “trovärdig toppseglare” låna båten på TR så varsågoda, ingen skulle vara gladare än jag om båten presterade.
          Har inte de 717 som gjort resultat varit ganska så rejält pimpade ?

          Reply

          • Hansen
            Jul 16, 2012 @ 22:35

            Fathead, topphissad Gennaker, viktoptimerad, optimerade profiler, rejält peke och vingar är bara småjusteringar………
            Vi gjorde fina resultat med vår 717. Flera gånger i topp på TR fast på den tiden fick vi inte som Sportbåt vara mer och slåss om totalen.

      • Peter Gustafsson
        Jul 12, 2012 @ 19:50

        A35 är en annan båt med samma problem. En superdjup lättvindsfock och massor av folk framför masten är deras recept. De jobbar också mssor med riggtrim i det lätta för att få fram power (som de flesta moderna fockbåtar).

        In the light, the boat does go, but it’s super tweaky. You need to keep the boat flat until litterally 0 TWS, with lightweight genoas super deep and slack trimmed mains upwind. Downwind you really need an Assy on a pole until about 12 too keep the boat moving. Both upwind and downwind you have to get at least 3 crew in front of the mast, more if you’re skinny fuckers like me.

        http://www.blur.se/2007/04/17/faster-than-a-fat-kid-to-a-doughnut/

        Reply

        • Patrik A
          Jul 12, 2012 @ 20:17

          Matnyttig info :-) då en A35 har lite rundare rockerkurva så behöver jag nog minst 5man på fördäck, bara att leta mer besättning.
          Kanske ett Fatheadstorsegel och Genua igen och en lång bom till Gennaker så det blir Assyspinn.. undrar om jag får samma SRS då? eller samma som er då menar jag ;-)

          Reply

          • srsseglaren
            Jul 12, 2012 @ 20:45

            Först verkar det ha fastnat på sådant som eg. inte var intressant för att få fart på den egna båten ? som bemanning av E-jolle, men nu verkar de komma intressanta idéer att pröva : )
            Vanliga båtar kan räcka med rätt lutning(folk på lä) men de moderna strykjärnen verkar gå bättre med mycket folk för om masten ?
            Sorry för tonen, roligare utan.

          • Patrik A
            Jul 12, 2012 @ 21:12

            Till SRSseglaren: E-Jollen var ett sätt att förklara vad extremt platt båten är i botten och de som seglat E-jolle vet att riktiga tungviktare göre sig icke besvär i lätt/mellanvind, de väljer Laser eller Finn dvs. båtar med bättre bärighet.
            Inte alls min avsikt att vara vass i tonen, men det är lite jobbigt när man blir tipsad på nybörjarnivå efter 40 år som aktiv seglare

        • Peter Gustafsson
          Jul 12, 2012 @ 20:51

          Haha…

          ja, det är en svår avvägning så klart. Vi som har tweaky båtar måste hitta balansen mellan att hålla nere mätetalet eller att ladda på för att gå riktigt fort. Men det är tydligen det som är charmen med en udda båt.

          Reply

  17. srsseglaren
    Jul 12, 2012 @ 17:42

    Hur hålla fart i en strykjärnsbåt i lättvind ? en E-jolle löser det på samma sätt som tidigare föreslagits,dvs genom att minska den våta ytan genom att vinkla båten jmf
    http://www.billig.se/segling/1985/slides/1985%20Fredrik%20Billig%20-%20E-jolle%201712%20-%20utanf%C3%B6r%20KBS.html

    En E-jolle har centerbord istället för köl, kan därför uppnå detta utan fler gastar ?
    Kan man uppnå vinkeln med så få gastar som möjligt så är det nog bra ?

    Att se Jan Doe passera 50 båtar i lä med den vinkeln blev en väckarklocka : )

    Reply

    • Peter
      Jul 12, 2012 @ 20:17

      Jan Doe var väl pimpad??? Angående krängning så tillkommer naturligtvis att segelytan blir mindre effektiv, den aktiva segelprofilen blir mindre (pga ändrad vinkel).

      när det pratas om vikter så är olika båttyper olika viktkänslig. Performance 35:an borde tillhör den mer känsliga kategorin.

      Sen ligger familjebåtar i den storleken och samma konstruktionsår kring 1,20 och då exkluderar jag Cruiser-Racers.

      Reply

      • JIMMY
        Jul 12, 2012 @ 21:05

        Jane Doe var inte pimpad men hyfsad optimerad enligt LYS-databladet, alltså en standard tabellbåt.

        Jag fick äran att pinna henne så sent som förra året på Sandhamn Race Week, med exakt samma setup som när jag ägde henne och hon pinnade på precis som vanligt, och även om jag inte är speciellt vass på bankappsegling med allt vad det innebär så blev ändå resultatet godkänt. Kanske finns det bra och dåliga strykjärn också? http://old.ksss.se:10000/visaklass.php?segling=292&klass=SRS

        I övrigt finns historen om Jane Doe här: http://samst.se/?page_id=33

        I riktigt lätta vindar är det bra med lälut och segelytan blir då MER effektiv tack vare att gravitationen tvistar seglen. Utan tvist får man inget driv. Rätt form och tvist för att undvika separation är prio och maximal projecerad yta är sekundär. Alltså hellre luta och få rätt form och tvist än att segla upprätt med max projecerad yta.

        När trycket är tillräckligt för att seglen ska stå och tvista av vindtrycket kan man segla mer upprätt, förutsatt att båten inte har ett extremt fett akterskepp som släpar och fortfarande kräver att man seglar på nosen med lite lälut… Det är i alla fall min erfarenhet med Jane Doe. Performance 35 må vara en helt annan best.

        Reply

        • Peter
          Jul 13, 2012 @ 09:32

          det låter nästa att lägga seglet på vattnet skulle ge bäst driv… Naturligtvis är det bra att luta båten något så att seglet får en profil. Sen är det en fråga hur mycket båten ska lutas tills det slår över att bli ineffektivt.

          Det var ovanför vattenytan och gäller alla båttyper men vi pratade om strykjärnen. hur mycket ska de då lutas för att bli mest effektiva?

          Gällande placering av besättning längs med båten så finns på min båt en optimum. För mycket vikt i fören bromsar igen. Men så är det väl med allt som diskuteras här. Frågan är då vad är startpunkten och jag tror nog att Patrik A känner sin båt tillräckligt för att veta vad som gäller för just hans båt.

          Jag var något osäker angående pimpning av Jane Doe. Hade för mig att har hört att hon var pimpat. Så har vi rett ut det. Fast hon är pimpat om man jämför med standard 717.

          Reply

    • Misilen
      Jul 13, 2012 @ 08:55

      E-jollen är inget strykjärn, snarare en avkapad kanot med en botten som planar ut akter om centerbordet. En optimist har är plattbottnad med skarpa slag, precis som VOR båtarna ser ut akterifrån.

      Reply

      • Patrik A
        Jul 13, 2012 @ 09:41

        Tror det är lika bra vi lägger ner detta, går bara att konstatera: Alla båtar har liknande egenskaper, ju lättare en båt är ju snabbare går den(oavsett kölvikt%), alla som har synpunkter på höjda eller höga SRStal är dåliga seglare och sist men inte minst SRSgruppen har aldrig gjort fel i en bedömningl. Nu tar vi upp någon annan tråd med roligare ämne.

        Reply

        • Peter
          Jul 13, 2012 @ 13:50

          +1

          Reply

        • Jocke
          Jul 13, 2012 @ 15:09

          Tycker det är bra att det är högt i tak och jag lär mig massor av denna diskussion och samtidigt får mer insikt i hur svårt/komplext båtdesign kan vara.
          Tack för att alla delar med sig!

          Reply

          • Peter
            Jul 13, 2012 @ 18:25

            Det handlar egentligen mindre om båtdesign utan om bedömningen av båtarnas potential. Det är komplex och även kompromisser.
            mycket intressant tycker jag bedömning av Posseye. mått- och viktmässigt ligger den rätt högt men en del som sett båten och tävlad emot den säger sig att det ligger för högt. Nu är det dock ingen båttyp som tävla i toppen. 2011 på Watski Two star hade en sänkning av respittalet med 0,090 inneburit en näst sista plats. Så dåligt seglar inte besättningen.

  18. Stefan A
    Jul 13, 2012 @ 10:08

    Men Seascape då. Har den så himla svårt i lättvind egentligen? Den är ju bara 2,5 m bred och verkar ha ganska mycket segel. Jag kan ju verkligen inget om båtkonstruktion men om jag förstår resonemanget rätt så torde den ha hyfsat lätt att få upp häcken i vädret med sin ringa bredd samtidigt som den har mycket kraft. Rätt/fel?

    Reply

  19. Stefan A
    Jul 13, 2012 @ 10:53

    Får göra det. När den är färdig ;)

    Reply

  20. Anders B
    Jul 13, 2012 @ 21:42

    Den viktigaste informationen i den här tråden (för mig) är att SRS TK på allvar anser att dom hel och halvplande båtarna har rättvisande mättal för vindintervallet 3 – 7 m/s. Den höga fartpotentialen i hårdvind har ingen som helst inverkan. (???). Det gäller bara att segla/hantera båten rätt. Några exempel har beskrivits som stor segelgarderob, båtlut och besättningen placerad framtill i lä i lättvind. Men exemplen är få. Samtidigt hävdar man att hela SRS systemet och ORCi systemet också för den delen vilar på en gedigen teoretisk/empirisk grund. Jag får bara inte ihop resonemangen.

    Reply

  21. srsseglaren
    Jul 13, 2012 @ 23:53

    Kan se att det finns poänger i den kommentaren, även om det inte skall ses som samma som LYS så har mycket info/data ärvts från den tiden ?
    Det skulle även bättre gå att få ihop med en del nya tal om vindintervallet vore tex 2-10 m/s ?
    Den empiriska delen kanske grundas på så mycket relevant info som möjligt ?
    Åtminstonde skulle den behöva det för att bli bra ?

    Då det finns sådan enorm skillnad på båtdesigner/egenskaper så skulle det eg.behövas fler mättetal för olika vindar och båt för att kunna komma rätt ?

    Men det verkar också vara mindre komplicerat att få fart på en vanlig båt en än modern prestanda båt ?

    Sen förefaller det som vissa har lättare att se/tänka nytt för att förbättra segelegenskaperna än andra ?
    Hur många sjuttitalsfamiljebåtar lutar masten en meter föröver på undanvind ?
    eller har vinklat en kölbåt som det vore en jolle i lättvind ?

    Kanske skulle det behövas fler vindanpassad SRStal, kopplat med SRSp för varje båt och skeppare för att bli helt rätt ?

    Någon som vill ha uppdraget ?

    Reply

    • Peter
      Jul 14, 2012 @ 13:36

      Frågan är bara var är egentligen den empiriska delen och hur hanteras båtar för att fånga upp behovet att lägga på en empiriskt bedömning?

      Reply

  22. Ulven
    Jul 13, 2012 @ 23:57

    Istället för att tjöta om SRS-tal jämt och ständigt på Blur; träna istället på att få ut max av din befintliga båt och segel, få en samtrimmad besättning som verkligen kan ge allt, pricka vindskiftena rätt. Om du gör allt detta rätt så tror jag det spelar mindre roll om du har 1.34 eller 1,32. Förr eller senare kommer du få känna segerns sötma. Har seglat mycket entyp och även mycket seglingar i respitklasser. I entypssegling märker man direkt om man seglar bra/dåligt. I respitklasser gör man ofta inte det eftersom man inte har flera jämförbara båtar omkring sig. Det jag vill säga är att man oftast kan få ut mycket mer i sin båt än hur man verkligen seglar den. Sen har ni ju själva gjort ett val att segla respitsegling som aldrig kan bli 100% rättvist. Tycker Peters sammanställning på vilka båtar som vunnit SRS tävlingar talar sitt tydliga språk. Det är vilka som sitter bakom rorkulten och trimlinorna som avgör resultatet.

    Reply

    • Peter
      Jul 14, 2012 @ 13:35

      Peter’s sammanställning säger att båtar med olika skrovtyper har vunnit men det säger inte så mycket om det finns båttyperinom respektive kategori som är gynnade eller missgynnade.

      Reply

    • Patrik A
      Jul 14, 2012 @ 15:27

      Om du är en duktig seglare och möter dåliga/sämre seglare så spelar naturligtvis inte några pinnar på SRStalet så stor roll, men om du möter andra lika duktiga seglare så är “några pinnar” fullständigt avgörande.
      Tror du på fullaste allvar att du vinner ett EntypsSM med en båt som går några procent/pinnar långsammare än konkurrenterna, eller om du får köra kryssfock när alla andra kör Genua i lättvindsracet (1pinne på SRSét)
      Sluta tjata om att det bara är att träna mer, för så enkelt är inte verkligheten med tuff konkurrens.

      Reply

      • srsseglaren
        Jul 14, 2012 @ 16:13

        +1
        Tror inte det heller att det sitter i vanlig segling.
        En del båtar verka kräva mer för att nå sin potential ? har uppfattat tex Banner 28 som sådan ?

        Elvström 717 väger 1100 kg på pappret, det finns en med brev som vägts till 1350 kg.
        Jane Doe gick mycket bra i lättvind med 6 man ombord, på en 1100kg design ?

        Reply

      • Ulven
        Jul 14, 2012 @ 16:43

        Patrik, du kommer att för all framtid segla med dessa förutsättningar så länge du seglar respitsegling. Så jag förstår inte dina argument eller vart du vill komma. Alla gör vi ett val över vilken typ av segling vi vill segla. Det är svårare att utvecklas som seglare i respitsegling vs entyp. Det är också en av anledningarna att jag helt och hållet slutat segla annat en entypsklasser. Om man nu skall dela upp seglare i olika fack så pratar respitseglaren ständigt om sina mätbrev, SRS tal etc etc. Entypsseglaren diskutterar ett snyggt slag, ett taktiskt drag. Nu hårddrar jag det lite men jag tycker det stämmer överens med verkligheten ganska bra. Att segla en 606 regatta med 20 båtar på linjen är mer värt än att segla ORCi VM för ens egen utveckling.

        Ibland räcker det inte heller med att träna mer för att slå konkurrenterna. Andra har av naturliga själ mer talang än en själv. Men i ärlighetens namn; hur ofta är SRS/ORC teamet ute och tränar? Tränar på vad förutom boathandling och att segla mot sina teoretiska farter? Svårt att göra en riktig analys om man inte kan segla mot en likadan båt.

        Reply

        • Patrik A
          Jul 14, 2012 @ 21:17

          Ulven.. heter man så ? Naturligtvis är det skojigare att kappsegla entyp, jag har gjort det också men det finns många anledningar till att man seglar SRS.
          Båten behöver vara semesterbar för familjen, du bor på en liten ort där du får vara glad om du samlar ihop ett SRSstartfält om något alls, kanske så att ditt övriga liv inte tillåter att du egoistiskt drar iväg på regattor med din entypsbåt varje helg osv.
          Men detta utesluter ju inte att vi kan sträva efter rättvisa´re SRStal.

          Reply

        • srsseglaren
          Jul 15, 2012 @ 06:32

          Entypssegling gör bra seglare tveklöst, skulle en bra entypsseglare hamna i en klass med Performance 35 så tar han sig troligen fram i täten efter en tid ?

          Men alla båtar hanteras inte lika, man slår inte lika ofta på skiften i en Scampi som med en NF ? Är man tidig till linjen i starten med en Express kanske man snurrar ett varv, gör man det med en std Flamingo 40 blir man troligen sen ?
          En del båtar är svårare att hitta växlarna,dvs hur hålla fart i olika lägen ?
          Man väljer naturligtvis av många skäl vilken typ av segling man vill hålla på med.
          Vill man ha vanlig segling så kanske man skall välja en vanlig båt ?
          Eller så lägger man ned mer på att försöka finna vxlarna ? samt optimera segel och mättetal utifrån platserna man oftast seglar ?

          Vill minnas att det inte var helt lätt i början med Expressen heller ? Var inte en H-båt först i Båtnytts on of a kind segling ? före snabbseglare som Express, X-79, J 24,Maxi racer ?

          Reply

          • Ulven
            Jul 15, 2012 @ 11:31

            Båttyperna spelar så klart stor roll. Extra tydligt är det i Matchracing där nästan varje regatta seglas i olika båtar med helt olika egenskaper. Även entypsseglare seglar olika båtar och måste lära sig detta.

    • Peter Gustafsson
      Jul 14, 2012 @ 22:05

      Det behöver inte alltid vara tjat om mätetal! Vi seglade en helg helg på Marstrand med 37 båtar och 250 seglare utan att mätetal var på tapeten. Då blandade vi allt från Farr 30 och Cheetah till X-50. Alla visste förutsättningarna, det seglades av bara tusan och alla verkade nöjda efteråt.

      Inte heller på ÅF upplevde jag att mätetal var en stor fråga.

      Det som känns lustigt är när det kommer en uddabåt och kör ett enda (buskigt) race mot det här motståndet. Utan samtränad (och fulltalig) besättning… utan 8-10 träningar och 4-5 race mot liknande båtar. Och när man inte placerar sig på topp 10 så är det så klart fel på mätetalet?

      Reply

      • Peter
        Jul 14, 2012 @ 22:15

        rätt person som säger det. Minns så sent som 16/6 en kommentar om class 40:ans respittal.

        http://www.blur.se/2012/06/14/watski-skagerrak-twostar/#comment-87766

        Reply

      • Peter Gustafsson
        Jul 14, 2012 @ 22:54

        Och?

        Att SRS funkar utmärkt för oss i Liros- och West Side Cup och Marstrand Big Boat Race har inte så mycket att göra med hur norrmännen gissar konstiga NorLYS-tal på 40-fotsracers?

        Reply

        • Peter
          Jul 14, 2012 @ 23:55

          …vilken tjat om mätetal…

          Reply

        • Peter Gustafsson
          Jul 15, 2012 @ 00:13

          Du kanske kan föreslå några ämnen som intresserar dig mer?

          Reply

          • Peter
            Jul 15, 2012 @ 00:41

            …avsåg “gissar konstiga NorLYS-tal”. Mycket underligt resonemang. Får man då dra slutsatsen att SRS är perfekt medan inom NORLYS gissar man sig fram till respittalen?

            Du får väl träna mer inför seglingar i Norge istället. ;-)

          • Ulven
            Jul 15, 2012 @ 00:59

            Ett ämne skulle kunna vara att läsarna fick dela med sig av deras berättelser från kappseglingar man vunnit/placerat sig bra på och även beskriva anledningarna till varför det gick bra. Det hade varit kul att läsa om och säkert också lärorikt.

      • Patrik A
        Jul 15, 2012 @ 15:46

        Antar att det är mig du menarPeter G. med uddabåt och buskrace..
        Hade inga synpunkter alls på vår placering i “buskracet” som du kallar TjörnRunt men ställer mig mycket undrande till årets samt fjolårets höjning av SRStalet med 1+2=3pinnar, har extremt bra koll på vad båten presterar i straight line speed på alla bogar i alla vindar efter 10 år i den.
        Jag vet nu också via inside att en medlem i SRSgruppen lobbat hårt för att få båten höjd baserad på ett resultat utan att ta reda på fakta kring tävlingen från mig.

        Reply

        • Jan Dejmo
          Jul 15, 2012 @ 20:15

          Patrik

          Under den perioden du talar om har SRS-talen överhuvudtaget inte bedömts på de sätt som du antyder.

          Om du anser att ditt SRS-tal är felaktigt så kan du begära en omprövning:
          http://www.svensksegling.se/Batteknik/SRS/Matbrev/Matbrevsrevision

          Jan Dejmo

          Reply

          • Patrik A
            Jul 15, 2012 @ 21:08

            Tack Jan det skall jag göra, om det betyder att den empiriska delen numera är avskaffad så gäller det ju mer än någonsin att välja duktig konstruktör och rätt båttyp då misslyckade kurvor och appendages samt profiler med dåliga harmonier inom måttramarna inte kompenseras inom formeln.
            //Patrik

          • Peter
            Jul 15, 2012 @ 23:52

            @Jan Dejmo, om du hävda att det inte förekommer inga empiriska bedömningar så är det inte sanningen och det vet du mycket väl. Det finns båtar som inte som har fått annat respittal än formelns resultat. Detta gäller både tabell och mätbrevsbåtar.

          • Jan Dejmo
            Jul 16, 2012 @ 01:10

            Peter Kross

            Har jag hävdat att “det inte förekommer empiriska bedömningar”?

            På sidan 2 i Information om SRS 2012
            http://www.svensksegling.se/ImageVaultFiles/id_7495/cf_32/SRS%20Information%202012%20v3_2011-12-07_.PDF
            finns rubriken: “SRS är ett empiriskt respitsystem

            Vidare kan man läsa under samma rubrik:
            “På grund av systemets uppbyggnad är underlaget för beslut om nya eller ändrade SRS-­‐tal och/eller SRS-­‐tabellsplacering inte offentligt.”

            Därför ska ingen som har, eller vid någon tidpunkt har haft, kännedom om systemets uppbyggnad diskutera detta offentligt.

            Jan Dejmo

          • Peter
            Jul 16, 2012 @ 08:24

            @jan Dejmo, då kan du förklrar vad du syfta med följande uttalde?

            “Under den perioden du talar om har SRS-talen överhuvudtaget inte bedömts på de sätt som du antyder.”

          • Jan Dejmo
            Jul 16, 2012 @ 08:36

            Peter Kross

            Jag har inget att tillägga till vad jag skrev.

            Jan Dejmo

          • Misilen
            Jul 16, 2012 @ 19:17

            Så mycket glädje som sprids i dessa diskussioner ;-)

  23. Misilen
    Jul 14, 2012 @ 01:03

    Respitregler är lika gammalt som kappsegling i sig, Sveriges äldsta regionala kappseglingsklubb, GKSS (egentligen GSS) hade det redan för över 150 år sedan och det var hela tiden föremål för diskussion .

    Reply

    • Svea-Jonas
      Jul 14, 2012 @ 09:37

      Ursäkta mig men Härnösands Segelsällskap bildades redan 1858…

      Reply

    • Gustaf Dyrssen
      Jul 14, 2012 @ 11:48

      KSSS grundades i Stockholm 1830 under namnet Svenska Segel Sällskapet. Under de första åren kan man ur olika källor se att Sällskapet benämnas med olika namn som Segel Sällskapet och Skandinaviska Segel Sällskapet för att slutligen 1878 få kunglig status och den nu gällande benämningen Kungl Svenska Segel Sällskapet.

      Reply

      • Ulven
        Jul 14, 2012 @ 13:01

        Frågan är om det är ett segelsällskap eller ett socitetssällskap som arrangerar diverse segeltävlingar?

        Reply

      • Svea-Jonas
        Jul 15, 2012 @ 00:06

        Vad har KSSS med biffen att göra? HSS är äldre än GKSS i lantisdivisionen.

        Reply

    • Peter Gustafsson
      Jul 15, 2012 @ 00:20

      Reply

      • Misilen
        Jul 15, 2012 @ 04:21

        Speciellt gillar jag; “Tabell öfver kajutdimensioner och dimensioner” . Varje jakt över 7 meters mätningstal måste vara utrustad enligt tabellen.

        Man var väldigt noga med att betona den idrottsliga delen, redan vid bildandet framstod det klart att det var seglingsidrott man skulle utöva!

        Ännu intressantare blir det när man läser om den första respitseglingen i GKSS historia. Den 18 augusti 1861 genomfördes den första regattan med 8 båtar, man hade prispengar, 24 kronor stod på spel.Respitregeln var enkel, till sin seglade tid hade man hade ett tidstillägg på en halv minut per seglad sjömil “för hvarje fot af båtens längd öfver stäf”.
        Ända sedan dess har alla varit överens om samma sak, att alla r oense om mätetalen :-)

        Reply

  24. Anders B
    Jul 16, 2012 @ 23:46

    Ingen som har inblick i SRS systemet kan yttra sig pga att systemet är hemligt. Vi andra försöker förstå. Men jag blir förvirrad. Modern politisk strategi är att hålla käften, mer och mer framgår det att för SRS systemets ansvariga till fullständig absurditet – håller käften. Dags att komma ut!

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Jul 17, 2012 @ 01:47

      Anders B & Peter Kross,

      kan det vara så att det inte finns någon konspiration???

      De allra flesta seglare tycker att SRS har blivit bättre än vad LYS var på slutet (den frågan har vi ställt ett antal gånger). Det är bättre ordning, går snabbare och känns mer trovärdigt. Visst finns det fortfarande konstigheter och saker som vi inte förstår. Men det är ett enkelt system som låter oss kappsegla både hemma i viken på kvällarna och lite mer seriöst i andra sammanhang.

      Även statistiken talar sitt tydliga språk. Fler deltagare på många (framförallt lite mindre) race, och en del som har återupptagit kappseglingen igen efter många år. Det är säkert inte SRS förtjänst, men argumentet “det var bättre förr” biter inte!

      Det kommer så klart kritik från lite olika håll. Främst från Peter Kross, som är på kollisionskurs med SSF efter sitt engagemang där. Den konflikten hanteras nog bäst offline och inte här bland kommentarerna? Jag förstår om Peter är besviken, men även förtroendevalda måste acceptera de beslut som tas eller ta konsekvenserna av att man inte håller med. Ett långvarigt skyttegravskrig gynnar inte svensk breddsegling!

      Sedan finns det ett antal grupper som tycker att man har för högt SRS. Det är naturligt att föra en dialog kring både för höga och för låga mätetal. Och i vissa lägen kan det vara en kul akademisk övning – som den som Anders gör på sin blogg.

      Men i slutet av dagen så vill vi bara ha ett system som upplevs som rättvist av de flesta. Inte ett som vi måste förstå till 100% (för det orkar inte breddseglarna hålla på med).

      Och i diskussionen så finns det mycket få exempel på orättvisa mätetal (åt endera hållet). Min tes är att man kan vinna race med vilken båt som helst. Rätt meckad och med ett bra gäng som kör tillsammans ett par år. Håller ni inte med så får ni gärna visa på motsatsen med några bra exempel.

      Just resonemanget med planande båtar är spännande. Cheetah har ett extremt högt SRS-på en sådan liten båt. Vesala gör allt för att få den att gå fortare vilket kostar ännu mer i mätetal. Och alla hade väl dömt ut konceptet… Men efter 4 år av slit, frustration, träningar, nya segel och massor av timmar i båten så är de stadigt i topp och vinner SRS-cupen. Borde de “teoretiskt” ha ett lägre SRS-tal för att det är en planande båt? Vem bryr sig. Uppenbarligen seglar de, Melges, Viper, Dominant Race, 717 och andra sportiga båtar upp till sina mätetal. Och när vare sig ägarna, eller deras konkurrenter, tycker att mätetalen är fel så har SRS nog hamnat ganska rätt i sin ansats.

      Jag har ju också gjort hemläxan på vår egen båt. Kommer vi att ha svårt mot en First 40 i 3-7 m/s? Jajjamen! Vi måste segla extremt bra för att hålla dem bakom oss. Men i 1-3 och 9+ så kommer vi att ha det lättare och blir det undanvind i 10+ då är vi borta. Känns detta som en ok deal mätetalsmässigt? Jag tycker det. Och jag känner inte att jag kan kriga för sänkt mätetal bara för att jag är långsammare i ett visst vindspann.

      Sedan kommer det alltid att finnas båtar där det är lättare att få ut 100% av prestandan. Och andra som är betydligt svårare. Men ytterst få är beredda att lägga den tid och engagemang som krävs för att komma “up to speed” på kort tid.

      Reply

      • srsseglaren
        Jul 17, 2012 @ 05:18

        +100
        Det finns några mätbrev samt även några i tabellen som kunde få en granskning, för det finns det bra rutiner : )

        Reply

        • Peter
          Jul 17, 2012 @ 16:39

          finns det bra rutiner? Jag är tveksam att de finns men det kan väl bli bättre?

          Reply

  25. Jan Dejmo
    Jul 17, 2012 @ 01:01

    SRS-systemet är avsett att ge ett rimligt respittal utan omfattande mätning. För att detta ska kunna fungera så måste metoden för att ta fram respittal vara hemlig. I IRC:s “programförklaring” kan man läsa följande som också stämmer väl in på SRS: “Calculation of IRC ratings is secret and contains subjective elements.

    SRS-systemet har dock delvis “kommit ut”genom möjligheten till ansöka om provmätbrev för variationer av rigg och segel.

    För den som vill ha ett respitsystem som helt “kommit ut” så finns t.ex. ORCi.

    Jan Dejmo

    Reply

  26. Mats V
    Jul 17, 2012 @ 01:08

    Känns som det åter är dags ge dem som jobbar med SRS-systemet – vad jag förstår utan större (någon?) ersättning – cred för all tid de lägger ner för att vi andra skall kunna kappsegla. Heder till er.
    Att det sedan alltid blir diskussioner om enskilda respittal är naturligt men försök att hålla det på en nivå som gör att dessa entusiaster fortfarande tycker att det är värt att lägga ner tiden.

    Reply

  27. Fredrik Lönegren
    Jul 17, 2012 @ 10:40

    Peter kan du inte starta en ny tråd om hur stor del i procent olika delar i konceptet påverkar i SRS segling
    Träning, vägval, väderkuskap, bottenfinish, talang, mtrl, SRStalet, segling, …….osv

    Reply

    • srsseglaren
      Jul 17, 2012 @ 15:19

      Misstänker att det ser lite olika ut beroende på vad och var man seglar ?

      Fråga en rutinerad NF-seglare i Stockholm ?
      samt en som seglar mer distansseglingar på västkusten så kanske det skiljer redan på valet/behovet av instrument nav-hjälpmedel? trots samma båt ?

      Eller så är det som skepparn på Swan 36 Tarantella kom fram till:
      -“en bra metod är att placera sig själv mellan konkurrenterna och nästa märke” ?
      Kanske funkar i jaktstart ?

      Reply

      • Peter
        Jul 17, 2012 @ 16:37

        Taranellas skeppare använder sig bara av traditionell försvarstaktik. Ligger man mellan konkurenten och nästa märke förlorar man inte vid eventuella vindskifte även om man kanske inte segla det mest optimala vägvalet, mao. konkurenten kan inte få nytta av eventuella vindskifte eller att ligga på rätt sidan av bana.

        Svårt blir det dock när fältet är utspredd att kunna lägga sig mellan motståndare och nästa märke.

        Reply

    • Fredrik Lönegren
      Jul 17, 2012 @ 16:45

      Förlåt min dåliga svenska ska själv klart vara.. kan du starta en (Glöm ordet inte)

      Reply

    • Peter Gustafsson
      Jul 17, 2012 @ 18:11

      Hmmm… tål att tänkas på.

      En bra utgångspunkt hade varit lite resultatlister i entyp. Express, 606 eller andra klasser där det skiljer en del i material och kompetens. Men nästan inga arrangörar anger tider vid entypssegling?

      Med detta hade man kunnat jämföra diffen mellan toppseglare, median och des som stänger grinden. Steg två vore att dela upp detta i komponenter. Båtfart (som i sin tur består av många delar), strategi & besättningsarbete…

      Skulle kunna bli en uppsats på idrottshögskolan :-)

      Reply

      • Anders B
        Jul 17, 2012 @ 18:50

        Resultat från tex Express SM är nog ganska värdelöst i ett sånt här sammanhang eftersom alla klungor skapar mycket större tidsdifferenser än vad som motsvaras av skillnader i båtfart. Timing i start och vägval (och att segla rätt i ström) är alltid superviktigt. Närvaro, båthantering, läsa bana, väder, ström och konkurrenter motsvarar väl minst 0,05 i SRS på korta banor.

        Reply

      • Fredrik Lönegren
        Jul 17, 2012 @ 21:14

        Men om man inte viktar sina förmågor och möjligheter så blir det svårt att lägga krutet på rätt ställe.
        Att förbättra sin taktiska förmåga och segla en bättre väg kan vara flera gånger bättre än att strategiskt hålla på att mrtl pilla och optimera SRS tal.

        Reply

        • Göran Säwensten
          Jul 18, 2012 @ 16:16

          Håller fullt med Fredrik L. i detta inlägg. Att segla med hygglig fart åt rätt håll är avsevärt mycket bättre än att segla med en jäkla fart åt fel håll för då kommer man bara längre bort från märket.
          SRS eller annan regel eller för den del entyp kan a l d r i g bli 100% rättvist. Segla smartare än konkurrenterna istället.

          Reply

          • Misilen
            Jul 19, 2012 @ 11:41

            Problemet med att segla i ett startfält där fartegenskaper är olika är att de med bäst egenskaper har en större möjlighet att först göra vägvalet. Du kan t.ex göra den bästa starten i en mindre båt och bli överseglad av en större som då hindrar dig i ditt strategiska förstahandsval. Har själv upplevt det ett flertal gånger. Likaså på undanvinden, då man kanske helst vill behålla ett spår, men tvingas gippa då en större båt kommer med fart bakifrån och ger dig skitvind. Strategin och taktiken får ett annat innehåll i respitsegling, helt olikt entypsegling där man har relativt sätt lättare att förutsäga konkurrentens vägval, och där en bra start förblir en bra start med större möjlighet att genomföra sin plan.det finns ju en logik till att de toppseglare som hoppar in i någon respitsegling oftast väljer båtar med större fartpotential. Sen kan det ju trots allt bli den mindre båten som vinner på beräknad tid.

          • Peter
            Jul 19, 2012 @ 12:56

            oftast kommer det väl flera stora båtar efterstarten som seglar över en. Det är en nackdel med mindre båt särskilt på kortare banor.Långa banor är det troligtvis inte det största problemet då mindre och långsammare båtar kan använda de snabbare båtar som indikator för vilken sidan, vilket vägval är gynnsamma eller ogynnsamma.

            val av sida är inte heller så självklart då de stora oftast trängs även på lovartsmärke som skulle kunna ge lite större möjlighet att bestämmer sitt vägval.

            Gör arrangören ett bra jobb med startlinjen så är den mycket långt, helst för långt än för kort, för att ge möjlighet för de mindre båtarna att hitta ett ställe där störrningnar är mindre. Jag lärde mig på en funktionärskurs att startlinjen bör vara summa av alla båtars längd plus 10%. Det kan vara långt men jag uppleva för ofta att startlinjen är oftast i det kortaste laget.

            Även klassindelning som tar hänsyn till det kan hjälpa att minska detta problem för mindre båtar.

      • Peter Gustafsson
        Jul 19, 2012 @ 11:20

        SM är ju speciellt då det kanske inte motsvarar ett snitt av Expresseglarna… men det vore ändå intressant. Sedan är det ju inte så mycket klungor i vare sig toppen (som brukar kunna välja väg som de vill) och botten (det finns alltid några båtar som inte hänger med alls).

        Men det hade varit intressant att få fatt på lite målgångstider för ett tajt entypsfält.

        Reply

  28. Peter K
    Jul 18, 2012 @ 19:04

    Otroligt engagemang kring rättvisan i SRS eller inte.
    Alla system har vinnare och förlorare och det är bara att acceptera, om man ej kör entyp. Allt annat resonemang är “bara” optimistiska teorier.

    Vad som bör diskuteras för att få seglingen i Norden att växa till sig är ETT enhetligt system för SE/DK/NO & FI? (vet för lite om ostkusten). Många seglingar ligger närmare utanför ett lands gränser än andra inom gränserna. Att ha ETT system skulle utöka seglingsbasen och konkurrensen och attrahera fler deltagare i varje race.

    Dagens situation med flera olika nationella system är ett hinder som jag själv upplevt och troligtvis många fler med mig. Bättre att eftersträva enhetlighet över gränserna än 100% rättvisa som är en utopi, nära nog rättvist räcker. Seglings insatsernas påverkan är tack och lov stora nog, åt båda hållen :)

    Reply

    • Peter
      Jul 18, 2012 @ 21:04

      …just det och det är därför det behöver inte strävas efter rättvisan. Det går ändå inte att uppnå…

      Reply

  29. Wrap Up 2012 | BLUR
    Dec 29, 2012 @ 21:22

    […] båtar som det snackades om: Dehler 38, J/70, J/111, Life 7.5 Life 10.0, , Seascape 27 och Xp 33 som nog blev årets snackis på […]

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.