Sista Chansen 2012
Idag var det Sista Chansen i Björlanda. Säsongsavsluting och avgörande i flera av cuperna. För vår del var det framför allt West Side Cup som stod på spel där vi i morse låg 2:a, 2 poäng efter Kyhlebäck/Larsson i deras välseglade First 40. De slog oss på Stora Oset och Hermanö Runt. Vi tog dem på Pater Noster Race och Tjörn Runt.
Nu skulle det avgöras…
Uppladdning innan start. Förutom ordinarie gäng så hade vi med oss Felix Pedersen, 13 år (längst till höger). Kul också att Mattias Bodlund kommer upp från Köpenhamn för att köra ett race på 15 distans. Visar att vi har något speciellt.
Som snabbaste båt i ett jaktstartsrace så fanns det gott om tid att testa segel, trim, och vinklar innan start.
Mikael Vesalas Cheetah 30 var redan överlägsen seglare i Liros SRS Cup Nord men det hindrar inte att de kommer söderöver för att visa vad de går för. De har slitit som tusan de senaste åren och är alltid farliga.
Man försöker lägga en bana med så mycket kryss/läns som det går, men då start och mål körs från tribunen så brukar det alltid bli sträckbogar i början och slutet. Första bogen blev TWA 100 för att halvvägs öppna upp till TWA 120. Perfekt för en code 0. Vi gick långt efter fältet, men bara en minut efter First 40 som vi kanske halverade avståndet till redan vid första rundningen.
Sedan så bevakade de oss hela kryssen. Så fort vi slog så slog de på oss. Rena matchracingen från start alltså. Och kryssfarten i dessa förhållanden är ruggit jämn. De går någon grad högre, men vi kanske gasar lite mer. Men det går inte att skilja oss åt på kryssarna.
Första länsen blev ganska odramatisk. First 40 hade problem, men gick ändå fort, och vi lyckades inte hitta någonting extra för att ta oss förbi. Men planen var att segla konservativt och inte ta för stora risker.
Andra kryssen blev ännu intensivare än de första. De bevakade oss stenhårt och såg till att vi fick segla i skitvind. Till sist fick vi till en split men då var vi i ofas med skiften. Det här verkade tufft…
Inför andra kryssrundningen så hade vi börjat komma ikapp båtarna framför. Nu blev det lite mer trafik i rundningarna vilket kanske kunde skapa möjligheter för oss att ta oss förbi?
Efter rundning och en bra sättning så var det dags att hitta ett eget spår. En av utmaningarna med jaktstart är ju att försöka passera 30 eller 60 båtar utan att fastna på sådana som vill bråka. Och det har vi varit ganska bra på i år där vi inte försatt oss i ett enda dumt läge.
Och mycket riktigt så blev det ett par “pile-ups” precis framför oss. Här kunde vi gippa bakom hela gänget och ta oss ut på högerkanten där det fyllde på med mer vind. First 40 hade problem med focken och kunde inte gippa, så vi fick ganska mycket separation.
När vi gippade tillbaka in mot länsmärket så var vi före dem. Inte mycket men tillräckligt. Det här blev tydligen en ganska stökig rundning med en del kollisioner, men vi kom igenom på ett bra sätt.
Nu var rollerna omvända. Vi försökte täcka lite löst på styrbord men ligga tajt på dem på den långa babordsbogen. Det gick ganska ok, även om de lyckades gasa ur det allra värsta läget. Just när de går på fart märks det att de är en ganska mycket större båt.
Vi kallade layline mycket bra och kunde rycka 3-4 båtlängder i sista rundningen.
Sedan var det bara en spinnakerbog i mål. Bakom oss var det bara Cheetah som hade bra drag, i övrigt låg fokus på att hinna ikapp båtarna framför. Det var långt fram till första kungan med Folkbåten, Expressen och en hög båtar till men det fanns inte en teoretisk chans att hinna ikapp dem.
Till sist var vi en meter bakom X-99 eXilia i mål och hade fått in Cheetah mellan oss och Firsten. Bland de större båtarna var återigen J/97 först. Enligt mina kalkyler så saknas det en poäng för att vinna West Side Cup… Tufft.
Det skall bli mycket intressant att se de korrigerade tiderna från det här racet. Det snackas ju om att jaktstart gynnar de stora båtarna, men så var det definitivt inte i dag. Med tanke på detta så var vi mycket nöjda med vår insats och det hade varit svårt att göra det särskilt mycket bättre.
I vilket fall, stort grattis till Folkan och de andra båtarna i topp. Och tack till BKSS för ett bra race.
1 Nordisk Folkbåt Göran Börjesson 0.968
2 Express Mikael Karlsson 1.114
3 Cumulus Johan Söderberg 1.104
4 Omega 30 Hans Caspersson 1.118
5 J/97 Ulf Jacobsson 1.224
6 Dominant Race Niklas Öberg 1.157
7 Acent Johan von Otter 1.037
8 X99 Team eXilia 1.254
9 J/111 Peter Gustafsson 1.399
10 Cheetah 30 Mikael Vesala 1.31
11 First 40 Larsson/Kylebäck 1.387
12 Späckhuggare Claes Edström 1.054
13 X-332 Martin Hansson 1.215
14 Cumulus Olof Zachrisson 1.104
15 Farr 30 Peter Lundgren 1.348
16 Accent Johan Lindstedt 1.037
17 cumulus Magnus Fredriksson 1.104
18 SwedeStar 370 Stefan Möller 1.281
19 First 35 Carl Turén 1.295
20 First 35 Krister Gustafson 1.295
Hemseglingen blev grädde på moset. Upp med gennakern och stadigt 10 knop hem till Långedrag. Nice! Helst hade man bara velat fortsätta söderut…
Johan SWE256
Sep 23, 2012 @ 00:19
– Bra bana med riktig kryss – läns bana. Det är väl kanske inte peke-bana som en rundbana runt en ö ofta kan bli.
– Göran och Pontus (idag med Sören) har haft riktigt bra fart på Folkbåten i höst, så någon överraskning att de var med i toppen var det inte. Den besättningen kan de här vattnen. Gött & Grattis!
– Jämn fördelning på topp 20 mellan båtar över 1,20 och under 1,20. 50/50?
– BKSS-båtar som kanske kan vattnen bäst 1-3:a + ytterligare två topp-tio.
– Jaktstartstävlingar kanske ändå ska räknas korrigerad tid?
Pontus Forsberg
Sep 23, 2012 @ 15:41
Tack för dessa fina ord och ett gott motstånd på gårdagens race!
mvh Pontus Forsberg
BKSS
Sep 23, 2012 @ 01:13
För de som önskar finns nu även en inofficiell resultatlista baserad på korrigerade tider. Tack vare att vi prickade idealtiden väldigt bra i år så blev placering 1-8 samma även om man räknar på korrigerade tider. Även längre ner i listan var det små förändringar.
Vi har även laddat upp bilder från seglingen, håll till godo!
Gå in på .
Sir
Sep 23, 2012 @ 08:09
På vad sätt gynnades de mindre båtarna? Den korrigerade visar att de mindre missgynnades.
Patrik A
Sep 23, 2012 @ 08:22
Kul berättelse och fina bilder !
Vid Omvänd SRS gynnas alltid de små båtarna, jag tror inte de med små båtar fattar vad svårt det är att segla förbi ett helt startfält där somliga gör allt för att stoppa dig. Räkna ihop vad varje hindrande båt bromsar dig i tid och lägg ihop så kanske du förstår denna “lilla” nackdel.
Sir
Sep 23, 2012 @ 08:40
“Alltid” – Det är inte seriöst.
Patrik A
Sep 23, 2012 @ 22:23
För det mesta kanske var ett bättre ordval, känns det bättre nu ?
Sir
Sep 24, 2012 @ 07:02
Mycket bättre, men inte 100. Vad seglar du för båtar och vilka tävlingar? Det finns mycket som spelar in för att dra sådana slutsatser generellt. Kryssstart, spinnakerstart, omvänt målgång, hur ser startfältet ut? Hur ser geografin ut?
Peter Gustafsson
Sep 24, 2012 @ 07:26
Så länge både små och stora båtar känner sig missgynnade så är det väl ganska rättvist :-)
oskar
Sep 23, 2012 @ 11:02
Ja, visst är det orättvist…
Peter Gustafsson
Sep 23, 2012 @ 11:42
Att vara minsta båt har sina utmaningar. Att segla med 1.40 har sina.
Att segla korta banrace med en Corby 29 mot 40-fotare kräver att man har en väldigt tydlig idé om hur man använder sina fördelar och begränsar nackdelarna. Att vara minsta båt på Watski Skagerrak Twostar är inte heller helt lätt.
Att i en J/111 segla om 50 båtar på drygt tre timmar som på senaste Hermanö Runt (eller årets Pater Noster Race) är en annan sorts utmaning. På samma sätt är det inte trivialt att baxa runt en Baltic 50 i Watski 2star Baltic.
Och att köra med en mellanstor båt är inte lätt det heller (vädret gynnar ofta båtar i ena ändan av spektrat).
Alla båttyper och storlekar har för- och nackdelar. Alla har sin dag på havet.
Jag tycker att det här är saker som kryddar seglingen lite extra och som tvingar mig att tänka till riktigt ordentligt. Och anpassa min strategi efter fältet.
Fredde
Sep 23, 2012 @ 12:19
Helt Off Topic…. Peter, du o jag maialde om Carbonautica rattar för ett år sen. Jag köpt en av Craig och är störtnöjd. En båtbroder ville nu beställa en men Carbonautica verkar helt bortblåst från nätet. Vet du vad som hänt eller hur man får tag i dem numera?
Peter Gustafsson
Sep 23, 2012 @ 12:24
Jag sonderar.
Johan Åström
Sep 23, 2012 @ 08:43
Fantastiskt fina bilder med underbara kommentarer till. Det är lätt att leva in sig i händelserna.
Tack för i år.
Johan
J97
Jesus for Life
Peter Gustafsson
Sep 23, 2012 @ 08:52
My bad.
De korrigerade tiderna stämmer ju bra med placeringarna i mål, så mitt antagande visade sig vara fel.
BKSS bilder på http://www.bkss.se/bilder-fran-sista-chansen-2012-09-22/
Johan SWE256
Sep 25, 2012 @ 11:20
Jag trodde precis som Peter att det skulle bli korrigerad tid till båtarna med lägre SRS-tals nackdel. Nu blev det inte omräkning och det blev till nackdel för de mindre båtarna igen jämfört med korrigerat tid, om än “marginellt”. Även om det för en del handlar om ett par placeringar. Jag föredrar korrigerad tid, som förrut… ” En placering hit eller dit”, det kan vara ungefär som att ta sitt straff eller inte. Jag vill ha ett så rättvist resultat som möjligt, även om vind/strömförhållanden etc kan störa det.
Jag tycker det är lite lustigt att ute på banan så sker en del regelbrott t ex babordsbåten inte väjer för styrbordsbåt. Möjligen av att man sett båten för sent eller inte, ändå tar man inte sett straff. Man kan ju tappa en placering…
Jag förstår den babordsbåten som missade oss vid Vanguardsgrund i vågorna vid Höstknalten och inte tog sitt straff i de vågorna, det hade varit lite lurigt, för lurigt.
Men det finns andra situationer då och då i tävlingarna som man undrar och önskar lite bättre disciplin bland seglarna att ta sitt självklara straff.
Seglade en jolletävling utanför Långedrag för ett par veckorsedan och de 15-talet i klassen tog alla sina straff. Det var förbaskat roligt att segla den tävlingen. Sedan var det inte så roligt att segla på märket redan vid första rundningen, fastna, för att sedan få snurra ett varv, vilket jag gjorde…där blev det mer än en placering… typ 2/3-delar av startfältet, men så är det! Att göra fel ska kosta.
Som Dupontarna skulla ha sagt: “Det är min åsikt och den delar jag”
Johan
Sep 25, 2012 @ 12:54
Det finns ett enkelt botmedel för att få “babordsbåten att ta sitt straff”. Det är att protestera och fullfölja protesten med en förhandling. Har man ett starkt case så kommer babordsbåten att bli diskad. Blir den friad så var det kanske inte så att att babordsbåten störde styrbordsbåten… Men, en oberoende tredje part har fått granska fallet och avgjort vem, om någon har gjort fel. Efter det kommer babordsbåten garanterat vara mer försiktig och ta sitt straff när det är kallat.
Björn Svala
Sep 25, 2012 @ 13:13
+1
Borde ju vara självklart.
Det händer iofs att man behöver fundera över om man varit felande båt eller inte ibland och därmed kanske blir något sen men att ta sitt straff tycker jag är självklart. Annars får man leva med att gå på protestförhandling.
För har man blivit utsatt för ett regelbrott tycker jag att flaggan skall upp per automatik. Annars har vi snart vilda västern på banorna.
Björn s
Johan SWE256
Sep 25, 2012 @ 13:36
Tycker det helt rätt att ta upp flaggan, men tycker det är roligare att segla när vi tar våra straff direkt på sjön! :)
Carl Fjällman
Sep 25, 2012 @ 13:51
Mumm 36 (Roger & Co) gjorde ju en kamikaze/grosshandlare rundning trotts ingen chans till överlapp, på oss i First 35:an Elusive, vi tappade ganska många placeringar på det. Roger, ser fram emot en runda öl till besättning. Lämnade inte in en protest då vi var före i mål.
/Carl
Johan
Sep 25, 2012 @ 16:09
@Carl Fjällman
På sätt och viss kan jag väl tycka att det är onödigt att lämna in en protest mot en båt som ni ändå är före. Men det känns ändå lite konstigt för du säger typ
“Jag har rätt i situationen/rundningen, tänker inte pröva den tesen, och jag vill ha öl som tack för det”
Gentlemannasegling? Är det alltså ok att bryta mot reglerna så länge du får öl istället? När vill du ha två öl för besväret…?
Vad gör du om Roger & Co nu säger “ingen öl till dig, vi hade överlapp, du var i vägen för oss”. Är det du som bjuder på öl då???
Carl Fjällman
Sep 25, 2012 @ 17:03
@Johan,
Hittills på västkusten har vi hållit en bra nivå, när det gäller sådant här. Det har ju blivit några whiskyflaskor genom åren, eller en runda öl, jag tycker det är en bra nivå. Då vet man att man har gjort fel och det mindre sannolikt att det upprepas igen. Speciellt då Mumm 36:ans djupgående gör att de inte kommer in i bkss där protestförhandlingen hade hållits….
Nu kör vi lys och inte SM/VM i entyp, men jag förstår din poäng.
Johan SWE256
Sep 25, 2012 @ 17:18
Förklarar varför Mummen inte väjde för babord för ett tagsedan i just O R. Vad kostar det?
Johan
Sep 25, 2012 @ 17:24
Tack Carl för påminnelsen att när jag lämnar VM och SM-arenorna och kommer till västkusten för att segla LYS (är det samma som SRS?) så ska jag ha kölsvinet fullt med öl och whiskey. Men ni kör med babord väjer för styrbord, eller har ni egen tolkning på det också?
Johan SWE256
Sep 25, 2012 @ 17:32
*Ber att få korrigera (…när han kom för babord…), men kan ju nästan tro att det fanns någon egen tolkning på den regeln vid det tillfället. :-)
Johan SWE256
Sep 25, 2012 @ 13:32
Det jag menar är att en del inte vill köra korrigerad tid för en placering hit eller dit inte spelar någon roll, medan en del inte vill ta sitt straff för att de kan missa en placering. Det är klart att det är roligare att segla när alla justerar sina uppenbara fel genom att ta sitt straff. Sedan finns det ju situationer där det blir “Bomber och Granater” och en protestförhandling får avgöra vem som har rätt och fel.
Jag plockar hellre en placering på att det är korrigerad tid än att lägga ner tid på en protest. För fridens skull.
Sir
Sep 25, 2012 @ 23:49
+1
jonas w
Sep 23, 2012 @ 09:23
Bra berättande! Film?
Peter Gustafsson
Sep 23, 2012 @ 09:47
Nope. GoPron buggade ur innan start. Det hade nog varit svårt ändå att få till något bra på kort kryss/länsbana i gråmulet väder.
Peter Gustafsson
Sep 24, 2012 @ 22:04
Rapport från Cheetah 30 här.
Intressant reflektion från ett gäng som verkligen har jobbat långsiktigt med både båt och besättning.
Från mitt perspektiv, som konkurrent och påhejare, så ser jag också stor skillnad. Man seglar båten mycket hårdare nu. Man är bättre på att begränsa förlusterna på de svaga bogarna, och man kör verkligen gasen i botten när man har chansen. Man har seglat extremt mycket och varit ödmjuka inför uppgiften.
Det här är ett gäng som har förtjänat sina framgångar. Way to go!
Pelle P
Sep 25, 2012 @ 08:36
Fy f-n!!! Har du inte nått max än Micke!!!:) skämt åsido, oavsett var man så betalar sig timmar i båten. Cheetahn blir jobbig nästa år…
Mikael Vesala
Sep 25, 2012 @ 15:53
Tackar tackar, det är kul att höra, och du kan ge dig på att vi kommer att göra vad vi kan för att bråka med er ;-)… annars är en stående målsättning och motivation till träning att slå alla Melges24:or på beräknat på TJ… Trägen vinner….