Skip to content

58 Comments

  1. PeterChamsiin
    Sep 25, 2012 @ 21:04

    Herr Gustavsson målar med den breda penseln idag! Från Layday vid poolkanten till eremitsegling på öppet hav. Hur otroligt det än må låta så kan den sistnämda tävlingsformen lätt mäta sig med Laydays. Inkommer med en insäljning….stay tuned

    Reply

  2. Rasmus Tørnqvist
    Sep 25, 2012 @ 21:11

    Vi som bor i Vest-Norge har stadigvek BergenShetlandRace.
    Men også her minker det på lengre seilasen. Frem for alt blir det stadig færre som seiler regatta og da spesielt de lengre (hav) seilasene.

    Reply

  3. Per X Lundqvist
    Sep 25, 2012 @ 21:18

    Eller så är det så att just kombinationen är intressant? Bansegling och dagslånga race enligt den modell som användes på ORCi VM i Helsingfors. Jag tror det ligger något i att race som tar tre dar är lite tråkiga. Om som på årets ÅFOR sprider ut båtarna maximalt så blir det garanterat tråkigare än när vi startade inom några timmar från Sandhamn. Nästa år kommer Sandhamn Open att bjuda på havssegling igen och på EM i augusti i Sandhamn blir det två dagslånga race. Jag tycker det en bra modell. Men varför inte lägga upp en omröstning om det hela? Sen har ju segling runt öar sin speciella charm.

    Reply

  4. Johan O
    Sep 25, 2012 @ 21:29

    Östersjön är ingen ocean, det är väl inte ett hav heller, det ser man på namnet. Att segla runt öar är trevligt och samlar fler båtar än att dra iväg ut på havet.
    Bansegling är mest rättvist och roligast med entypsbåtar, först i mål är den bästa besättningen eftersom det ej går att SRS pimpa i entypsklasser.

    Frågor på det?

    Reply

    • JIMMY
      Sep 25, 2012 @ 22:04

      Ja, jag har några funderingar kring detta:

      I teorin är det kanske så att först i mål är den bästa besättningen i “entypsklasserna” men är det verkligen så i praktiken, i alla entypsklasser, att det inte skiljer något på båtarna och att den vinnande besättningen även hade vunnit med vilken annan båt i flottan som helst?

      Dock har du förstås rätt i att det inte går att “SRS pimpa” i entypsklasser eftersom man då inte seglar efter SRS-klassreglerna. “Klassregel-pimpa” kanske är ett mer rättvisade ord i detta fall när man optimerar båten inom klassreglerna för entypsregeln? ;)

      Reply

    • Peter Gustafsson
      Sep 25, 2012 @ 22:28

      Låt oss inte göra detta till ännu en tråd om entyp vs srs vs pimpning vs …

      Jag har sett att det finns några andra som tar upp det ;-)

      Och det finns ett par trådar om att entypssegling med några få undantag också har det ganska trögt Så analysen är knappast att “rättvisare segling regerar”.

      Reply

    • srsseglaren
      Sep 26, 2012 @ 07:39

      Finns många aspecter med olika typer av segling.
      Benet från Svenska Björn – Hoburgen i 12-15 m/s är väll sådär ?
      Ofta roligare med lite kontakt mellan båtarna ?

      Men håller med Stures inlägg nedan havskappsegling ger god träning i bra sjömansskap.
      Alla finner antagligen sina favoriter?
      Riktigt kul segling var Östersjö Rallyt.

      Reply

  5. Peter Gustafsson
    Sep 25, 2012 @ 22:41

    Jag är med på att det är roligt att segla bana och runt öar. Och jag gillar också att vara iland före fem för att kunna hänga på after-sail.

    Men jag kan få känslan av att det seglas mer offshore på andra ställen i världen? Och att tuffa utmaningar och strapatser är en trend i många andra sporter? Så varför är det tvärt om inom seglingen?

    Och vad tycker Havskappseglingsförbundet i frågan? Även där verkar bansegling vara det som gäller. Och inget fel i det.

    Reply

    • Per X Lundqvist
      Sep 25, 2012 @ 22:55

      Det kommer under hösten att arrangeras minst tre samlingar runt havskappsegling i alla dess former i Göteborg, Stockholm och Malmö. Detta är väl en alldeles perfekt fråga att debattera vid dessa tillfällen. Hur vill vi seglare ha det?
      I stockholm blir det preliminärt en heldag Lördagen 10/11 på KTH. Boka in det.
      Vi räknar med att avhandla hemligheterna bakom VPP beräkning (hur fungerar det), Grib-filer (hur får man fram dem och hur tillförlitliga är de) och weather routing (bl.a expedition). Sen blir det prisutdelningar, info om säsongen 2013, Åfor, info om EM,i seglarpub, säkerhetsdiskussioner, uppdateringar av regler etc etc. Programmet kommer att vara klart om någon vecka. Det blir en höjdare…

      Reply

      • Jonas S
        Sep 26, 2012 @ 10:46

        10 Nov 13:00 prisutdelning W2S på North loftet!?

        Om min kallender stämmer blir det en rejäl krock….

        Reply

        • Per X Lundqvist
          Sep 26, 2012 @ 22:45

          Krock skall absolut undvikas. Tror dessutom W2S kommer in för styrbord:-) Vi har redan börjat jobba på två veckor senare. Kul med två riktigt trevliga arrangemang i höstmörkret. Mer info kommer efter grundliga efterforskningar…

          Reply

    • kalle
      Sep 25, 2012 @ 23:02

      Jag seglade Öland runt ett anta gånger under -80-talet, en segling jag tyckte var lagom lång med sina 200 NM. Tillräckligt långt för att vara en rejäl segling, men tar ändå inte så många dagar i anspråk som t ex ÅFOR. Utsidan på Öland bjuder på havssegling som stundtals kan vara tuff, även om det förstås inte kan jämföras med väststorm på Nordsjön. Tyvärr var det inte tillräckligt många som uppskattade seglingen.
      Att trassla runt i skärgården bland stock och sten kräver mer navigering än segling många gånger, men tycks uppskattas av många. W2S är en kul form av segling som lockar många, men jag tror att många andra backar för att segla på det viset på två man. Det är inte helt trivialt att få ner en spinnaker i mörker när det brallar hårt och man är trött pga sömnbrist. Med t ex sex man ombord är det jämförelsevis en barnlek.
      Hur många kan tänkas ställa upp på Öland Runt om det skulle återuppstå? Blir det bara locals, eller finns intresse att transportsegla till Borgholm?

      Reply

      • Niklas/Tangosailing
        Sep 26, 2012 @ 07:50

        Har hör att Öland Runt skall återuppstå 2013.

        Reply

        • Patrik Schander
          Sep 26, 2012 @ 08:07

          Niklas. Tyvärr så är det inte sant. Öland Runt är lagt på is tillsvidare då vi (klubben) inte riktigt har någon eldsjäl som brinner för Öland Runt som Ulf Andersson gjorde under ett stort antal år.
          Diskussionen är visserligen levande i styrelsen men 2013 blir det inget Öland Runt.

          / Patrik S

          Reply

      • Malou
        Oct 28, 2012 @ 15:54

        Hej,
        vi är ett par tjejer (och några grababr) som seglar i Blekinge. Vi har alla seglat en hel del men inte några längre kappseglingar och är verkligen sugna på att testa våra gränser lite. Närvi var små seglade våra föräldrar både Öland o gotland runt. Och detta är vi sugna på med. Men verkar ju tyvärr inte bli något i år då.
        Men visst finns det intresse för denna typen av kappseglingar även bland oss längre ner i sverige. Lite reklam o engagemang så kan vi nog få in fler som vill segla.

        Har som ungseglare märkt att det finns mycket intresse bland mina jämnåriga vänner, men tyvärr nästan enbart “gamla gubbar” som seglar. Mycket av informationen om eventuella kappseglingar och gemensamma aktiviteter sprids mellan dem muntligt och aldrig ut i de medier vi använder. Så vi missar jämt all skoj.
        Men visst finns intresset bland oss unga att komma ut och kappsegla!!

        Reply

      • Malou
        Oct 28, 2012 @ 15:57

        Tips på andra kappsegliingar som är “lagom” långa??

        Reply

        • Erik Barkefors
          Oct 28, 2012 @ 17:12

          Seglarförbundet kappseglingskalender kan ge en del info och sedan får man gå in på respektive klubbs hemsida för detaljerad info.
          Om inte berget vill komma till Muhammed så får Muhammed komma till berget – dvs ni får inte förvänta er att klubbarna dyker upp i “era medier” ;-)
          http://www.svensksegling.se/Kappsegling/Tavlingskalender/

          Reply

        • Mattias Ottevi
          Oct 28, 2012 @ 22:10

          Blå Jungfrun Race tycker jag är en lagom lång (80 nm) segling med en härlig naturupplevelse. Tyvärr har det varit väldigt få startande de senaste åren.
          http://www.skkaparen.org/new/content/blajungfrun.asp

          Reply

        • Peter
          Oct 28, 2012 @ 23:51

          runt bornholm kan också vara något, Öland runt gjordes väl ett försök för något år sen.

          En annan sak kan vara att våga sin ner på andra sidan pölen. Det finns säkerligen en del intressanta kappseglingar i Polen, Litauen, Lettland eller Estland (t.ex. Dagö eller Pärnu). Vet dock ej vad som seglas där men det går att kolla här http://www.puri.ee/web/index.php?lang=en&page_id=1085 .
          I Tyskland kunde “Stralsunder Woche” vara av intresse. Där seglas bl.a. “Runt Rügen” och “Runt Hiddensee”.

          Reply

    • Erik Barkefors
      Sep 26, 2012 @ 06:00

      Fördelningen/intresset att segla offshore eller runt öar kanske speglas av tillgången på öar?

      Reply

      • Mats V
        Sep 26, 2012 @ 08:41

        Så enkelt. Så klokt.

        Reply

      • Peter Gustafsson
        Sep 26, 2012 @ 08:44

        Sist jag kollade så var öppet vatten inte heller någon bristvara :-)

        Reply

        • Henrik
          Sep 26, 2012 @ 09:49

          Jag har fördelen av att ha både skärgård och någorlunda öppet vatten i närheten av hamnen, sväeringen bng babord eller fortsätt rakt fram, typ. När jag seglar kölbåt för nöjes skull blir det oftast öppet vatten, lägger tiden, energin och njutningen på seglingen i sig, skönt att inte lägga fokus på navigeringen. Seglar jag jolle blir det mer skärgårdssegling, navigeringen består i att hålla lite koll i vattnet, när det är alltför grunt slår jag. Underbart att kryssa omkring mellan öar och skär. Om det inte går en massa sjö, då blir det havet förstås.
          Speglar inte storleken på båten om man föredrar hav eller grus? Går båten 2,5 meter djupt ser man inte stenen innan det smäller.

          Reply

  6. Sture Smith
    Sep 26, 2012 @ 01:59

    Havskappsegling på Skagerack och Kattegatt är naturligtvis en riktig höjdare och en sann utmaning för vilken seglare som helst. Skaw Race och Sedemera GOR blir liksom segling på riktigt och innehåller de flesta parametrar.
    Det är tillräckligt långa race för att man skall uppleva mer än ett vädersystem och en god träning i vad gott sjömannskap innebär i praktiken. Som sedan är lätt att omsätta i den vardagliga seglingen. Du lär, verkligen känna Din båt och besättning.
    Med dagens båtar är det naturligtvis betydligt lättare och mycket mer bekvämare än för bara 10-15 år sedan då allsjöns teknik, båtarnas strukturella styrka samt hur bra en modern båt går i sjön.
    Jag är helt övertygat om att det finns ett stort intresse för havskappsegling och att det krävs ett genomarbetat proffessionellt upplägg där alla de viktiga delarna är på plats för att attrahera ägarna att dra ihop besättningen. Detta går med gemensamma krafter och är ett mödosamt arbete som kan ta några år, och borde vara något att försöka.
    Varför inte väcka liv i Trindel Race i samband med MBBR eller ngt liknande. Bara en Ide´. Det finns säkert flera och bättre.

    Sture Smith
    Dehler 39SQ
    “Sjöglans”

    Reply

  7. Seglare
    Sep 26, 2012 @ 07:10

    Kom ihåg att Gotland runt har bytt namn till Stockholm-Gotland runt, inget annat.

    Reply

  8. Team exilia
    Sep 26, 2012 @ 07:23

    Vore kul med havskappsegling om det inte vore för all säkerhetsutrustning man måste köpa/underhålla. Det skrämmer säkert bort en hel del seglare.

    Reply

    • Gustav
      Sep 26, 2012 @ 08:32

      Håller helt med! Viss utrustning är säkert befogad, men jag har en känsla av att det har gått inflation i det? Precis som i andra sporter som försöker vara lite farliga – typiska jämförelsen är långfördsskridskor där flera klubbar verkar tycka att det är coolt med att det ska vara farligt och därför kräver allehanda utrustning istället för att bara få med folk!

      Jag tror det handlar om att underlätta & uppmuntra istället för att skrämmas med utrustning för +40k…

      Reply

      • Per X Lundqvist
        Sep 26, 2012 @ 09:01

        De senaste årens mästerskap med kustnära banor har inneburit att flotte inte varit ett krav (sandhamn open/VM oh sannolikt EM 2013) . Återstår ÅFÅr och watski 2star. övrig utrustning känns rimlig att ha i alla fall. Raketer, reservantenn, pluggar etc. Vad exakt uppfattar ni som onödigt av detta?

        Reply

        • Gustav
          Sep 26, 2012 @ 09:05

          Jag tar inte ställning till vad som är onödigt, men startsträckan är väldigt lång!

          Reply

    • Mikael Vesala
      Sep 26, 2012 @ 09:13

      Jag håller helt med dig, ogillar det focus på säkerhetsprylar som är runt havskapp. tycker focus skulle ligga mer på människan. Att få folk att kunna bedömma säkerhetsrisker bättre och ta eget ansvar för sig själv och andra tror jag räddar fler liv än prylar för stora pengar. Appropå det förresten, jag har emellanåt sett somligas kommentarer att det väl inte är så mycket pengar det är frågan om, och det är klart har man båt för 1-2- eller kanske 4 mille så känns kanske säkerhetsprylar och annat för 15-40 tusen som en småsak, men har man båt för 50-150 tusen så kanske kassan är en annan och relativt båten mycket är det mycket pengar…

      Reply

      • johnny
        Oct 29, 2012 @ 08:18

        Ja och inte tänka på vad som händer om man seglar hårt på grund när man är ute med familjen. Eller råka hitta något hårt att segla på som ligger vattenytan och flyter eller masten ramlar… Då är det ju bra att ha säkerhetsprylar.
        Kan tycka att detta borde finnas med alltid.

        Sen hur långt vi ska segla är en annan sak, tycker att en natt och två dagar borde vara minimum. Se så långt från land att land inte syns.
        Max två nätter tre dagar.

        Tror att det borde finnas intresse för minst en sådan tävling.

        Varför ska allt vara så lätt enkel, fort dit “få det över” och fort hem igen ?????

        Reply

    • Richard D.
      Sep 26, 2012 @ 09:41

      + 1

      Reply

  9. Oskar
    Sep 26, 2012 @ 09:09

    Vad kostar över 40.000:- utöver den normala säkerhetsutrustningen som en båt bör ha?

    Om man slöseglar till Gotland så bör man väl ha flytvästar, selar, raketer, kastlina och en VHF, eller?

    Däremot kanske man inte behöver ha segel för hundratusentals kronor som det kostar om man ska topputrusta en 35+-fotare.

    Reply

    • Tobbe
      Sep 26, 2012 @ 09:47

      Livflotte är den största kostnaden för segling typ W2B som jag har erfarenhet av. Den andra stora kostnaden är AIS (som är krav för W2B, men kanske inte alla havskappseglingar).
      Sist jag kollade priset på en godkänd livflotte för W2B hamnade den på 18000 kr. En AIS kostar mellan 6-8 tkr, lite höftat.

      Inget av dessa känner jag något behov av under min Gotlandssemester. Övrig säkerhetsutrustning som krävs har jag givetvis alltid ombord.

      Beträffande livflotte, har jag en med mig på semester. Denna är dock inte godkänd för havkappsegling. Så vi måste hyra livflotte då vi kappseglar. Den vi hyr är av samma klass som den jag äger privat (ORC-flotte). Fast min privata flotte är nyare (årsmodell 2008). Du måste ha en ORC-flotte som är äldre än 2003 för att den ska vara godkänd.

      Som tur är kan man oftast hyra flotte och AIS. Det landar på ca 4500 kr dessa två prylar. Hade det inte gått att hyra, kan du få räkna med att lägga upp 25 tkr för att starta i din första havskappsegling, utäver all den andra utrustningen (som du kanske bör ha ändå).

      Reply

      • Patrick L
        Sep 26, 2012 @ 15:40

        Du *måste* ju inte ha en gammal flotte för att den skall vara godkänd. Om jag har tolkat reglerna rätt så skall flottar som är tillverkade före 2003 uppfylla “ORC-reglerna” (OSR Appendix A part 1 eller 2). För nyare flottar gäller att de skall uppfylla kraven i ISO 9650-1 vilket väl nya flottar som SeaSafe, Transocean m.fl. uppfyller.

        Reply

        • Tobbe
          Sep 26, 2012 @ 15:50

          Det är så jag tolkat reglerna också.
          Och det är därför jag har två flottar. En nyare ORC-flotte (som följde med båten, men som inte uppfyller ISO-9650-1), samt en äldre ORC-flotte som är godkänd (tackvare att den är äldre).

          Reply

          • Patrick L
            Sep 26, 2012 @ 15:57

            Ok, då missförstod jag bara din formulering!

    • Carl Fjällman
      Sep 26, 2012 @ 10:57

      Reply

  10. Marcus Sylvin
    Sep 26, 2012 @ 09:46

    Var det inte väldigt många som skulle komma och delta i de sist senaste seglade GOR, som uteblev?
    Varför blev det så, om man vill ha havskappsegling.
    De var mycket prat om liv lotten då om jag inte minns fel, men det fanns ju möjligheter att kunna lösa detta om jag inte minns fel.

    Reply

  11. Calle P
    Sep 26, 2012 @ 10:16

    Långa havskappseglingsben har blivit mycket roligare när man kan kolla konkurrenter på AIS

    Reply

  12. Göran Bäckström
    Sep 26, 2012 @ 10:41

    Välkomna att segla Pantaenius Bohusracet nästa år.

    -Inget krångel med stor besättning
    -Kombination av hav och skärgård
    -Alltid båtar nära eftersom vi är så många
    -Social samvaro före och efter
    -Lagom med krav på säkerhetsutrustning (kustsegling)
    -Lätt att söka nödhamn om man måste.
    -Inga stora dyra segelgarderober
    -Uppladdningen börjar redan på Båtmässan i Göteborg
    -Måste klara allt med båten på 2 man vilket ger hög sjömans- och seglarkompetens
    -mm mm

    :) :)

    Reply

    • Sture Smith
      Sep 26, 2012 @ 18:09

      Göran, vi är redan många havskappseglingsrävar som seglar Bohusracet med största nöje och behållning, och håller med i Din införsäljnings listning.
      Vi stöder Double handed och Bohusracet.
      Men att jämföra och eller ställa de olika diciplinerna mot varandra ger lite dålig smak i munnen. Double handed finns ju redan sedan flera år på havet och vad som efterlyses är fully crewed havskappsegling som är en helt annan sak och som innehåller så mycket mer. Eller segling på en helt annan nivå.
      För övrigt har jag svårt att förstå vad det är som är problemet med att ha en väl utrustad båt vad det gäller säkerhet. Det som krävs för Klass III havskappsegling mot vanlig havssegling är väldigt lite.
      Att segla med familjen till Gotland utan flotte är att ge “poor semansship” ett ansikte. Samtidigt som vi utrustar vår båtar med allehanda utrustning som vi inte behöver. Det är en fråga om kunskap och prioritering.
      Vid mitt första Bohusracet 2009 blev jag mkt förvånad av säkerhets nivån, fullständingt vansinninigt. Flera båtar hade inte ens livselar och band på däck.
      Detta är en icke fråga och ngt man inte kan kompromissa om.

      Sture Smith
      Dehler 39 SQ
      “Sjöglans”

      Reply

  13. classe
    Sep 26, 2012 @ 12:13

    Beror inte detta på åldersfördelningen idag när det gäller havskappsegling. Finns inte många ungdomar(20 – 40år) som seglar och de som nu gör det är 40-60 talister och då vill man ha det lite bekvämare. I östergötland finns det nästan ingen tillväxt av yngre seglare. Vi är ungefär samma grupp av folk som på 80-talet fast färre.

    Reply

  14. Patrick L
    Sep 26, 2012 @ 14:41

    Det som inte riktigt håller i kostnadsresonemanget är att det krävs flotte och AIS även på Watski 2Star Baltic som drar ut 100 båtar på havet varje år. Och då är det ändå bara två pers ombord för att dela kostnader etc.

    Nej, jag tror att förklaringen är en annan, bl.a har det blivit svårare att hitta folk som vill havskappsegla och många är förtvivlat dåliga på att planera i tid. Ovissheten kring ORC, IRC och SRS har kanske också bidragit men där är vi på rätt väg igen. Vi måste också få ut entypsklasserna på havet igen. I Farr 30-klassen hade vi ÅFOR i vår cup för första gången i år och kommer att ha det nästa år också, målsättningen är att dubbla till 10 deltagande Farr 30:or. Vi får se om vi lyckas…

    Reply

  15. Team Styrbord
    Sep 26, 2012 @ 15:10

    Att satsa på Säkerhetsutrustning är bortkastade pengar….så länge inget händer!!!
    Det var ju inte så länge sedan en båt brann upp ute på havet mitt under ÅFOR eller GR som tävlingen hette då.
    Att göra avkall på säkerhet tycker jag inte är ett alternativ.

    Reply

    • JIMMY
      Sep 26, 2012 @ 15:27

      Fast dom hade ingen vidare nytta av varken livflottar, AIS, nödraketer, etc… En PLB i någons ficka hade varit bra mycket mer värd!

      Reply

      • Team Styrbord
        Sep 26, 2012 @ 16:00

        Det finns sina fördelar att grejorna i sittbrunnen….så att säga

        Reply

        • JIMMY
          Sep 26, 2012 @ 16:19

          Mmm, men det står inte som ett krav i OSR Cat 3 för alla årsmodeller på båtar. Liksom PLB bara är en rekommendation och inte ett krav. Föreskrifter i all ära men det är nog bra att tänka själv…

          Reply

  16. Micke Ö
    Sep 26, 2012 @ 16:46

    Hej

    Tror det handlar om tid. GR tar massor med tid och besättning. Tiid som är idag en bristvara för många.

    Framtiden är kustnära och skärgårdskappsegling med 2man eller solosegling.

    mvh
    Micke

    Reply

    • Erik Barkefors
      Sep 26, 2012 @ 17:53

      Tidsmässigt så är väl Watski2StarBaltic och Gotland Runt helt jämförbara fast med skillnaden att det gäller 2 personer istället för en full besättning (5-8 personer). Säkerhetskraven är ju också samma förutom kraven på mantågshöjd ;-)

      Reply

      • JIMMY
        Sep 26, 2012 @ 18:25

        Förutom att W2S har lägra krav på flotten så att det är ok med en flotte med icke isolerat golv, dvs att man har precis samma överlevnadschans i en överlevnadsdräkt…

        Jag surar fortfarande över att jag inte får köra med 30cm höga (låga) mantåg när jag har både överlevnadsdräkter och PLBs som kompensation, vettiga prylar som gott och väl höjer säkerheten.

        Reply

  17. Peter Gustafsson
    Sep 26, 2012 @ 17:44

    Tid finns väl om det är tillräckligt prioriterat och kul? Vasaloppet, en triatlontävling eller NY Marathon är väl inte avklarat i en handvändning heller?

    Och en normal “segla runt en ö”-aktivitet tar ju ändå tre dagar med transport och annat.

    Gällande säkerhetskraven så anger många seglare det som ett stort hinder. Bara för att bli avfärdade av arrangörerna.

    Så klart är många av kraven ytterst rimliga, men nivån har successivt skruvats upp de senaste 15 åren. Här ser ni de senaste ändringarna: http://www.blur.se/2012/05/10/sakerhet-infor-af-offshore-race/

    Det senaste som fick mig att gå i taket var att flottar i väska skall inspekteras varje år, trots att det enligt standarden och tillverkarrna själva räcker med vartannat år. Man hävdar att den slits i solen men många har ju ett speciellbyggt fack ombord.

    Först skall man ta reda på var det görs, lägga en dag på att fixa flotten fram och tillbaka och betala ett par tusen för besväret. Över 5 år så kostar det mig kanske 4 dagar och 10.000 extra. Utöver inköpet och normal service. För vad? Vilket problem löser man? Hur många liv räddas? Det är enkelt för icke-seglare att sitta i möten och tycka att säkerheten blir ännu högre. Men för mig så passeras rimlighetens gräns.

    Detta i kombination med nitiska arrangörer som vill ha lista på alla anhöriga till besättningen + deras telefonnummer innan vi får segla ett kort race i skärgården. Kom igen! Om min fördäckare skadar sig, exakt när skall arrangören ringa till hans sambo? Eller har man listan om hela besättningen försvinner strax innanför Styrsö?

    Man borde kunna göra det attraktivt; tajt tidschema, låga kostnader (man behöver inte mängder av funktionärer), Cat 3 utan flotte och en vettig bana. Men det är klart, GOR 2010 http://www.blur.se/2010/08/15/goteborg-offshore-race-2010/ vart ju ingen succé trots många av dessa ingredienser?

    Fast det är klart. Nystarten kanske är shorthandedsegling. Det är där utmaningen finns.

    Det som var tjusningen att segla GR eller Skaw Race i en livsfarlig entonnare, där masterna for som plockepinn så fort det blåste lite, finns inte i en modern 100% säker 40-fotare. Då måste man hitta andra vägar som gör att adrenalinet pumpar. Och som gör att man vill sätta av en sommarvecka för att segla på havet.

    Reply

    • JIMMY
      Sep 26, 2012 @ 18:11

      +1

      Reply

    • Sture Smith
      Sep 26, 2012 @ 18:37

      Du får inte ge Dig så lätt PG och trilla tillbaka till Shorthanded.
      Där ligger inte problemet, då jag tror shorthanded går en ljus framtid till mötes ändå.
      Hard Core säkerhetstänkande tror ingen är fram tiden men att nivån behöver vara lite högre än vad den var 2009 på Bohusracet är ställt utom allt tvivel. Och några mer Demolition rally hoppas jag att vi slipper, vansinnigt.
      MBBR är ju en klassiker i repris i moderntappning som blev en dundersucce och varför skulle inte detta även fungera för en bara en riktig havskappsegling på skagerack/kattegatt per år.

      Kämpa på.

      Sture Smith
      Dehler 39SQ
      “Sjöglans”

      Reply

    • Patrick L
      Sep 26, 2012 @ 19:16

      Peter, det finns (som vanligt) många bra poänger i ditt inlägg. Men jag är ändå inte övertygad. Jag håller med om mycket – att packa om väskflottar varje år t.ex. Men det är ändå inte många av de jag har talat med under åren som har nämnt överdjävliga säkerhetskrav som ett skäl för att inte ställa upp i GR/ÅFOR. Däremot har många team nämnt att det är svårt att få tag i (rätt) besättning, att det har varit krångligt med mätbrev och klasser, att man inte *kan* säkerhetskraven tillräckligt bra etc. Jag tror att ambitionsnivån hos många har legat högre än man klarar att få ihop till en startlinje och då sjunker viljan att vara med nästa år. Här har shorthandtrenden gått i motsatt riktning. När folk känner en prestigelöshet inför kappseglandet så verkar inga säkerhetskrav i världen kunna hålla dem kvar vid bryggan?

      Reply

      • Anders Nilsson
        Sep 26, 2012 @ 20:27

        Själv kan jag nog känna att jag resonerar olika vid olika race vad gäller säkerhetsutrustning.

        När MAIOR i Kiel krävde ISAF Cat 3 (livflotte) för bankappsegling nära kusten så tyckte jag en redan dyr Valborg gick över gränsen. 2012 så hade man tagit bort kravet och då blev det aktuellt för oss att vara med. Nu blev våren sen och jag hann inte få henne klar. Nytt försök 2013.

        Gotland Runt skulle inte jag vilja vara ansvarig skipper på en båt om något händer utan livflotte. Ett Gotland Runt är för oss ett jätteprojekt och vi som är långväga kan inte vara målgrupp. Personligen så är Gotland Runt ett race jag gärna skulle vilja ha gjort.

        ORCi EM 2013 som till 80% är banrace lockar säkert fler deltagare om det genomförs utan livflotte krav. Detta går att genomföra med längre distanskör men inte med nattrace.

        Prestigelöst kappseglande. Här har du nog en poäng Patrick. Vi ser familjeseglingar/klasser på regattorna öka. Ven runt och ÖRC är exempel här nere i Öresund.
        Shorthanded har väl också en större andel äventyr av totalupplvelsen än full crew racing. Kanske också kan förklara en del.
        Framför allt tror jag att det är enklare att få till kvalitetsträning ju mindre besättning man är. Här tror jag också ett av problemen ligger för att bygga laganda och hålla ihop besättningar.
        Att köra race och inte vara samkörda är ingen höjdare. Lätt att tröttna då. Shorthand blir ett alternativ då kanske.

        Reply

  18. PeterChamsiin
    Sep 26, 2012 @ 23:13

    Vilar fortfarande på hanen…stay tuned

    Reply

  19. Per
    Oct 28, 2012 @ 21:36

    Tja allt är väl relativt. Har själv uppgraderat min Dehler 34 SV till kat 2.. till en kostnad som ungefär motsvarar ett storsegel så den utgiften tycker jag är okej. Själv hade jag hellre sett en begränsning på antal segel för att sänka kostnaderna.

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.