Göteborg Offshore Race 2010

gor10-14.jpg
Årets Göteborg Offshore Race blev ett kanonskönt race med bästa tänkbara väder och en varierande och utslagsgivande bana. Tyvärr var det få deltagare, och många som hoppade av i sista stund.

gor10-1.jpg
Taktiksnack före start. Förutom det vanliga gänget hade vi med oss Jonas Grandér på stor. Jonas har ju J/109 Matador i Stockholm, och har haft med sig några av mina gubbar på Sandhamn Race Week och Gotland Runt. Kul att kunna köra race på varandras båtar.

Starten gick utanför Långedrag i 5-7 m/s från SO, som sedan skulle avta under dagen. Det skulle också komma ett par rejäla vrid frampå kvällen som det gällde att ha koll på.

Kort spinnakergång mot första märket, där vi inte lyckades riktigt. men vi var ändå med och hade hyfsad kontakt framåt. IRC-båtarna Royal Blue och JV 41 Inschallah IV rullade såklart i väg, så där skulle det bara bli en kamp mot klockan.

gor_blur_from_aero-1.jpg
Efter rundning var det sträckbog ut till Måvholmsbåden. Vi började med fock, men satte ganska snabbt vår lite mindre reachinggennaker och kom ifatt de andra båtarna. Det var så klart omöjligt att komma om Elan 410 Alice med en hårt bevakande Fredrik Åstrand till rors. Foto: Mattias Nordin (Mumm 36 Aero).

gor10-2.jpg

gor_blur_from_aero-2.jpg
Foto: Mattias Nordin.

gor10-3.jpg
Efter en bidevind var det dags för rundning av Trubaduren. Bavaria 38 Draklunne före IMX-40 Blues och Alice.

gor10-4.jpg
David på fördäck gjorde ett gediget jobb som vanligt.

Vi valde att segla lite högre för att hålla fart i sjön och i jakt på mer ström längre ut i havet. Det visade sig också att det stod lite mer vind, så vi kunde långsamt segla om Mumm 36 Aero och ikapp 40-fotarna. Dock ville vi inte spika hörnet, så på ett bra skift gippade vi tillbaka österut och gick då förbi Draklunne och ikapp Blues, Alice och Manix2 som skulle bli våra följeslagare varvet runt.

Här hade vi också lite tur för när vi kom närmare Marstrand var det högern som gick bäst. Och när det vred emot så blev både Draklunne och First 40 La Veuve Noir efter när de fick läns in till Hätteberget.

gor_blur_from_aero-3.jpg
Vi har fått bra fason på undanvindstrimmet med den nya North-gennakern och stagseglet som vi lärt oss att trimma. Foto: Mattias Nordin.

gor10-5.jpg
Kanonskönt väder.

gor10-6.jpg
Blues med Lars Idmyr till rors.

Efter rundningen av Hätteberget körde de flesta (utom Draklunne?) rhumbline mot Skagen. Ett första litet motvrid förebådade det 180-gradersvrid till NV som de flesta prognoser hade lovat. Några hade det vid 17:00 andra mycket senare på natten. Men redan efter någon timme kom det, och alla kunde slå mot Skagen. De sydligaste båtarna med Inschallah och manix 2 hade nog lite mindre motström, för de gled iväg bäst. Men Blues och Allice gick så klart också fort när vi kunde släppa lite på skoten.

Vi försökte få koll på ställningen vid Skagen för att välja rätt taktik på nästa ben:

Blur 1.30 11.05.25 (korr)
Manixen 1.34 +12.40
Blues 1.38 +23.17
Madame Blå 1.32 +31.12
Draklunne 1.31 +32.20
Alice 1.38 +33.21
Aero 1.36 +57.57
First 40 +1.06.15

gor10-7.jpg
Solnedgång med jagande båtar. Jag tror att det är Aero, Draklunne och First 40.7 Madam blå. Sedan kommer shorthandedklassen in för rundning utanför Skagen.

gor10-8.jpg
Helt fantastisk natt. Varmt (jag körde i shorts till 01:00), mareld och helt stjärnklart. Och massor av stjärnfall. Jag tror någon ombord räknade till 50 stycken.

gor10-10.jpg
Pelle Pedersen som kör taktik håller koll på konkurrenterna med sin lilla pejlkompass. Otroligt nyttigt att jobba hårt för att hänga med snabbare båtar.

gor_blur-sunset-1.jpg
Blur i solnedgången. Foto: Adrian Gerstädt (Elan 410 Alice).

gor10_chart1.jpg
Vi trodde på nordgående ström på bägge sidor om Läsö, så vi ville gärna komma ner norr om ön i stället för att ta oss till svenska sidan. Det fanns också ett par vädermodeller som visade på att det skulle vrida förbi nord och kanske tillochmed lite NNO, och då var det ju också rätt att gå höger.

Men vi ville inte släppa Manix2 eftersom de var den båt som låg närmast på korrigerat. Vi trodde vi skulle kunna hålla Alice & Blues rent fartmässigt i den lätta vinden, men det skulle vara farligt att släppa iväg Manix2 på några äventyr. Så det blev en nervös kombination av att hålla höger, hamna i fas med skiften och gå in och få koll på Manix2. När det var som mörkast var vi nära att tappa bort henne ett par gånger.

Sedan hade vi tur att nästan ingen annan båt drog höger. Det var bara La Veuve Noir som var höger om oss på sista gippen in mot Läsö.

Vi jobbade på bra hela natten, med bra rotation på både rorsman och trimmer för att hålla fullt fokus. Och när det ljusnade så hade vi alla bakom oss.

gor10_matsedel.jpg

gor10-11.jpg

gor10-12.jpg

gor10-13.jpg

gor10-15.jpg
La Veuve Noir i soluppgången. De var de som gjorde det största klippet norr om Läsö, och prickade också sista gippen bra. Vi gick lite för lång söderut, men fick bra skärning in mot märket.

De var 100 meter före vid boj #4 (söder om Fladen) och vi hade kanske 10 minuter till godo på Blues, Alice & Manixen,

gor10_chart2.jpg
Efter rundningen så blev det 30 distans kryss norrut i 5-6 m/s. Trots att vi var långt före på korrigerad tid, så hade det ju varit extra kul att vara före de större båtarna på scratch. Så fullt häng och lätt bevakning. La Veuve Noir tågade förstås iväg.

Vi trodde på ett vänstervrid (som kom lite senare än vad vi trodde) så vi försökte hitta balans mellan detta, strömmen och samtidigt ha koll på de andra… Kul segling trots att vi nu var ganska trötta. Och helt sjukt att vi lyckades hålla dem bakom oss… Men med superbra fart och koll på skiften så gick det uppenbarligen.

gor10-16.jpg
Vid trubaduren var vi ett par 100 meter före de andra tre. Och när det blev halvvind så gick framförallt Alice mycket fort. Vi hade sedan tur när de försökte sätta spinnaker utan att lyckas då det var alldeles för brant. De tappade 100 meter och då kändes det som vi skulle kunna hålla undan. Och så bråkade de ju ganska bra med varandra…

gor10-17.jpg
Målgången blev supertajt. 27 timmars segling med närkontakt nästan hela vägen. Och så skiljer det bara sekunder i mål.

Men på korrigerat så vann vi både SRS och IRC med över en timme. Vi hade superbra undanvindsfart i den lätta vinden, gjorde bra vägval (tack Pelle) och körde 100% hela varvet runt. Lite samma känsla som på Skagen Race i våras. Och det är otroligt kul med en duktig besättning som kör fullt dygnet runt.

SRS
1 Blur J109 1,3 35.00.30 (korr)
2 Manix 2 Finn Flyer 36 1,35 36.21.48 +1.21.18
3 Draklunne Bavaria 38 Match 1,31 36.58.47 +1.58.17
4 La Veuve Noir First 40 1,4 37.07.44 +2.07.14
5 BlueS IMX 40 1,38 37.10.05 +2.09.35
6 Alice Elan 410 1,38 37.10.12 +2.09.42
7 Aero Mumm 36 1,36 38.26.25 +3.25.55
8 Madame Blå First 40,7 1,32 38.39.21 +3.38.51

IRC
1 Blur J109 1,041 28.02.01 (korr)
2 Royal Blue Maxi 1,45 29.15.21 +1.13.20
3 Inschallah IV JV 41 1,169 30.30.09 +2.28.08

Shorthanded
1 Lady Godiva Dominant 105 1,25 37.35.39 (korr)
2 Finess Dufour 40P 1,31 38.11.18 +35.39
3 Dolores X-332 Sport 1,26 38.12.47 +37.08
4 Elusive First 35 1,32 40.56.38 +3.20.59

De som orkade avslutade med en trevlig middag på Seglarkrogen i Långedrag. Tyvärr hade GKSS (återigen) strulat till det med resultaten, och vi fick inget pris för SRS-segern trots double-scoring och övertydlig anmälan från oss. Kompromissen blev en rättad resultatlista men inga priser. Vilket var ok med mig, eftersom det ändå inte fanns några vandringspriser.

I ett separat inlägg skall jag försöka samla mina tankar kring varför det är så svårt att få till ett vettigt Offshore Race.

För det är ju synd att man inte kan locka fler? Och när några av Sveriges mest ambitiösa offshore-kappseglare (First 40 Teknova och Arcona 430 UK Syversen) ligger kvar i hamnen när det enda offshore-racet på västkusten körs, så är det något som är allvarligt fel!

35 Comments

  1. Micke G Aug 15, 2010 Reply

    Åter igen Grattis och grymt snyggt jobbat.
    Kul race, synd som att inte fler hänger på.
    Gkss engagemang lämnar precis som du säger mycket mer att önska.
    Härlig bana och toppen väder.
    Mvh Micke

  2. o Aug 15, 2010 Reply

    Varför inte börja med att flytta racet till en klubb som bryr sig?

  3. Johan Aug 15, 2010 Reply

    Grattis och trevligt och insiktsfullt skrivet.
    – Längtar efter att få komma i mål och känna att det faktiskt var 100% hela vägen…
    /J

  4. Torgeir Aug 15, 2010 Reply

    Grattis Blur ! Men hva skal dere egentlig med ny båt……

  5. Anders Dahlsjö Aug 15, 2010 Reply

    Kanon segling! Jag har kommit fram till att jag och Jimmy seglade lite för långt ost på vägen söderut mot Läsö, i jakt på bättre tryck, som inte fanns och fastnade i strömmen. Vi tappade då ledningen i doublehanded klassen. Men som tur var gick vi som tåget på kryssen till Trubaduren, det kan nog Håkan och Lena hålla med om och grabbarna på First 35an som rundade samtidigt som oss och var bara en prick på horisonten när vi rundade Trubaduren.
    Hoppas det blir av nästa år igen och då med dubbelt så många båtar och med en “riktig” regatta middag efteråt.

  6. Brorsan Aug 15, 2010 Reply

    Snuskigt fina bilder och toppenbra skrivet. Kanske blir en vbok till slut med alla race o fina bilder (:

  7. Ulf Aug 15, 2010 Reply

    Grattis Manix2 till en fin andraplats.

  8. Göran B Aug 15, 2010 Reply

    Grattis Dahlsjö till Doublehandsegern. Du måste ha haft grymmefart från Läsö till Göteborg. Vi får fortsätta trimma. Trodde vi knäckte dig när vi tog rätt beslut norr om Läsö. Vi är ändå nöjda eftersom detta var första gången vi seglade tillsammans. Eftersom jag bor i Uddevalla o är van vid välordnade arrangemang samt tävlat väldigt mycket när jag var yngre slås jag av hur en respekterad klubb som GKSS missköter arrangemanget på detta sätt. Framgång skapas med rätt attityd, trevligt bemötande samt stort engagemang. Då måste alla detaljer vara med. Mitt tips till GKSS: Lär av Per Bäck o hans gäng i Uddevalla. Annars bli det inget mer GOR. Det vore synd eftersom banan är kul.

  9. Urban Edvardsson Aug 15, 2010 Reply

    Grattis Blur. Fina bilder med text. Man blev lite avundsjuk på att man inte vara med.

  10. Hans Aug 16, 2010 Reply

    Att GKSS, trots att de väl är den största klubben i regionen, inte prioriterar kölbåtskappsegling är väl ingen nyhet. Dvs matchracing undantaget.
    Men det är väl klubbens medlemmar som får ändra på detta genom att välja in nytt folk i styrelsen.

    • Joachim Aug 16, 2010 Reply

      GKSS är en konservativ klubb. Det är inte bara kölbåtsseglingen som inte utvecklas. Pratade med jolleseglare som upplever samma sak när det gäller klasser som ännu inte är helt etablerade. De får tjata sig till det stöd som t e x Laser seglarna får.
      Sedan är hela rapporteringen av GOR under isen vad gäller snabbhet och precision vilket ju gör det svårt att följa vad som händer på banan. Kanske lade man allt krut på Marstrand? Men som Hans skriver, det är upp till medlemmarna att nyttja sina röst på årsmötena…

      • Anders D Aug 16, 2010 Reply

        Sluta gnälla, det är väl upp till oss seglare att anmäla oss och deltaga. I år fanns väl inga bra ursäkter att inte vara med. Det var ju låg anmälningskostnad, gratis båtplats, bra bana, rätt tidpunkt på sässongen.
        Tävlingen promotades länge här på blur. Ändå uteblev båtarna.
        Vi som seglade hade ändå bra interna fighter och jag hade årets skönaste tävling.

  11. Sture Smith Aug 16, 2010 Reply

    Läser med stort intresse ännu en utmärkt inslag på Blur, vilket visar med all tydlighet hur spännande havskappsegling kan vara i våra hemma vatten.
    Kunde själv tyvärr inte vara med i år pga segling till Skottland. Men med 12 GOR tycker jag att det är bland de bättre vattnen att genomför riktiga havs-kappseglingar på för att Du erbjuds alla utmaningar precis utanför knuten.
    Men varför är det fler svenskar som seglar Faerder än GOR kan man fråga sig och varför ökar Bohusracet så dramatiskt.
    Ser fram mot en analys Peter men vi behöver verligen överväga om GKSS är den rätta klubben för GOR.
    Start och mål i Långedrag tycker jag är bra då det är logistiskt enkelt om nu Marstrand är dyrt. Tidpunkten tycker jag oxå är bra.
    Vi får inte glömma att det var Havskapplseglingsförbundets GBGs del som startade GOR efter att västkustens stolthet Skaw Race med Skagerack Cup gått i graven vilket arrangerades av GKSS.
    GKSS har alla verktyg för driva upp GOR till en vederhäftig havskappsegling där självklart Doublehanded ingår. Vi pratar då om 50-70 deltagande båtar vilket borde vara en bra bas för att kunna utveckla GOR vidare och locka deltagare och sponsorer.
    Men huvudfrågan tycker jag är om GKSS har intresset och engagemanget som krävs för att göra detta jobbet. Det är så många andra intressenter som drar inom GKSS.
    Ett arrangemang av GORs kaliber måste vara seglarnas tävling, vi som seglar och satsar tid och pengar på segling måste känna att GOR vill jag vara med på igen. Finns inte denna basen finns ingen tävling. Här är Bohusracet ett lysande exempel på vad som engagemang kan åstakomma, både från seglarna och framför allt från ett antal eldsjälar i Uddevalla.
    Vi lär återkomma till denna debatt.
    Sture Smith
    “Sjöglans”
    Dehler 39 SQ

  12. Göran B Aug 16, 2010 Reply

    Det är inte gnäll Anders. Det är rimliga krav vi bör ställa på en kappseglingsarrangör. Vi måste jobba fär att få många att ställa upp på denna typ av kappsegling. Att tävla mot 4 båtar är lite tunnt.
    Annars håller jag med dig om att det är frivilligt o att det var en härlig segling.

  13. Mattias W Aug 16, 2010 Reply

    Visst finns det brister hos GKSS. Men utan seglare blir det aldrig något roligt och bra arrangemang. Många lovade att komma i höstas, men många uteblev. Lite märkligt att våra framgångsrika västsvenska segelmakare inte ställer upp med sina fina och snabba båtar. Borde vara föregångare om vi skall fortsätta att utveckala storbåtsseglingen.

    • Carl fjällman Aug 17, 2010 Reply

      Jag skickade till och med iväg båten utan rorsman(mig) för att vi lovade att ställa upp höstas, trotts att vi vi saknade rorsmänn +taktiker.
      Jag kan inte förstå varför inte detta event kan locka fler, lagom bana perfekt miljö, nära (behöver inte åka till Norge för att segla). Har dock hört att många inte fått svar på mailen när dom mailat och frågat GKSS det är ju minst sagt synd.

      /Madam blå
      First 40.7

  14. Pär Bäck Aug 16, 2010 Reply

    Tack för alla fina ord om Bohusracet men jag vill ge GKSS en eloge för att dom ville satsa ett år till.
    Fick en känsla av att intresset inte var så stort förra året från dom, men GKSS lysnade (Tror jag) på seglarna och körde ett år till.
    Jag hoppas att dom hänger i och att de som var med ger lika bra inlägg i denna debatt som Peter ha gjort i denna notis. Det är det som lockar seglare tror jag.
    Dock vill jag slå ett slag för att tillåta midre båtar också. Förr i tiden kunde man ju segla Gotland Runt i en Havs fidra så varför inte kunna delta med en IF eller liknade på en kortare bana.
    Så snälla ni som var med in och ge GOR en push med era egna rapporter om hur kul det var.
    Jag kan bara prata för mig själv men att läsa alla notiser på blogar om Bohusracet får ialla fall mig att villa satas ändå mer på att fixa en bra tävling även nästa år.
    GKSS är en stor klubb men det är dom som ställer uppfrivilligt som får till tävlingar av denna typ på kusten.
    Hjälp dom istället för att själpa dom.

    /Pär

  15. krister gustafson Aug 16, 2010 Reply

    Hej Alla GOR seglare och Gkss .

    vi på elucive hade en hel kul segling , med bra spinnakerbogar och en underbar stärnfalls natt. solnedgång i skagen ..vi tappade mycke på den långa kryssen hem , men vi jobbar vidare med segel o trim för att lära oss båten.

    vi tycker att denna segling ska återkomma nästa år , så anmäl er alla seglare , så tror jag att gkss kan göra det bättre nästa år,,och till alla dom som stannade på middag på kvällen, Blur Madam blå vi och några till..riktig trevlig kväll ..mera sådant..

    Tack för en go kväll ,

    mvh Krister o Fredric på Elucive

  16. Matts A Aug 16, 2010 Reply

    Grattis Blur!

    I år visade ni och de som kom tills start vilken fight det kan bli även på 20 startande. Eloge till den lilla, lilla, kärna av arrangörer som hört havskappseglarnas önskan att försöka nystarta GOR på en helg som passar havskappseglarna. En tuff uppgift samma vecka som GKSS jubilerar 150år med 57 arrangörer på plats i Marstrand.

    Det finns absolut en Pär och Leif Bäck även inom GKSS. Men de behöver bli fler – och dörren är öppen för alla som vill hjälpa till. Speciellt trång sektor är det med dedicerade it-gurus som kan ta tag i resultatrapportering, tracking, video osv. Ni behövs och kommer vara guld värda för att utveckla tävligen kommande år. Kappsegling är idag så mycket mer än inbjudan, bojar & startskott!

  17. Hans Aug 17, 2010 Reply

    Att sätta gränsen för att få vara med vid 1.19 gjorde att vi inte kunde/fick vara med.
    Vi har 1.18 i en båt som åtminstone utomlands används till off shore kappsegling.
    Så jag håller med Pär Bäck – tillåt mindre båtar. Det är inte storleken som bestämmer om en båt är säker.
    Och Anders D, jag gnäller inte utan konstaterar bara att GKSS inte arrangerar speciellt mycket för oss “vanliga” kölbåtsseglare. För 10 år sedan körde GKSS tex kvällskappseglingar med hyfsade deltagarsiffror, något som min nuvarande klubb fortfarande gör. Men inte GKSS….

    • Anders Dahlsjö Aug 17, 2010 Reply

      Jag håller med, varför ha en gräns på 1,19. Låt alla va mé. De långsammare båtarna kan ju få en lite kortare bana, så de hinner till middagen. Jag hade ju själv länge 1,18 i LYS-tal. Hade jag inte fått va med hade det ju aldrig blivit höjt till 1,25 och då hade inte alla förstått att Edvarssons ritade bra båtar på 70-talet :-).
      Men jag tycker synd om de funktionärer och tävlingsledare som försöker att få till något bra och sedan kritiseras de bara och speciellt om man inte ens har varit där.

      • Hannu Aug 18, 2010 Reply

        Mjaa, lite kritik måste dom allt tåla, alla klagar ju på att det är för lite båtar med, men även jag har lystal på 1,18 (First 31,7) och kan inte vara med på grund av det!
        Är övertygad om att om Lys gränsen höjs till 1,30 så blir garanterat mindre båtar med på tävlingen ;)

  18. Stefan Aug 17, 2010 Reply

    Var är norrmännen?

  19. Leif Arild Aug 18, 2010 Reply

    Gratulerer, Gøteborg Offshore Race virker som en kjempgøy regatta.

  20. Roland Moberg Aug 18, 2010 Reply

    Grattis till Blur och GRATTIS till seglingssporten som fått en man som skickar så fina bilder med texter som BLUR. Gubben nedan blir ju nostalgisk till tusen

    Undertecknad var i slutet av 80-talet med som gast på en Lord Helmsman med lys 1.07 under nattsegling Lysekil-Skagen i tre år och varje gång i kulingvindar dit Ägaren var en man som var i plus 70 årsåldern och kallades för Lille Långköl Hans namn var Lennart Brunnhage och han seglade Gotland Runt redan på 60 talet
    Han bad mig vara med o gasta på sin Lord Helmsman i Lysekil när vår Express blev såld 1985
    Lysekil SSG hade kappsegling dit på en junifredagskväll och sedan håll igång i Skagen på lördagen Kappsegling hem på söndag morgon
    Jättekul med ca 15 deltagande båtar, men slut med intresset nu

    Lennart skulle gillat detta race mycket och att det blev för lite mindre båtar också

    Tack vare fina bilder och texter från seglingar kan man nu var med via datorn i seglingshappening
    Hoppas det blir en mindre bana och att alla båtar med lys från !.00 -1.20 är med nästa år
    Peter – lägg upp bilden jag tog på dig ätande ärstsoppa i Smögen efter Bohusrcacet. Den var toppen tycker Roland i Lysekil o Uddevalla

    • Author
      Peter Gustafsson Aug 18, 2010 Reply

      Tack Roland.

      Fast resten av världen vill nog hellre se fina soluppgångar än bilder på mig efter 36 timmar utan sömn eller mat :-)

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.