Skip to content

40 Comments

  1. Andres
    Oct 3, 2012 @ 11:09

    3:20-3:25 – look at what the leeward hull is doing. that is crazy!

    Reply

  2. Håkan
    Oct 3, 2012 @ 11:20

    Finns det ett “tänk” bakom vinkelskillnaden mellan lovart- och läskrov eller är det ett flex som man inte kommer ifrån? ETNZ ser stabilare ut tycker jag.

    Reply

    • Tompa
      Oct 3, 2012 @ 12:18

      Mmm, man kan se att lätofflans nos rör sig upp och ner jämfört med lovart, när foilen går igenom vågorna.

      Kanske så enkelt att båten är konstruerad som en katta utan foil, där kraftkomposanten för vattenmotståndet (form+våt yta) är tänkt att gå rakt igenom nedre delen av skrovet, straxt under balkarnas fästen.

      Nu angriper vattenmotståndet en eller två meter längre ner (i foilboarden, heter den så?) plus att hela båtens hela tyngd dessutom hålls i luften av foilboarden.
      Klart att konstruktionen skjuvar.

      Säkert någon i forumet som är mer kunnig och kan elaborera lite mer…

      Reply

      • Richard Göransson
        Oct 3, 2012 @ 18:46

        Oracle 14 Såg lika flexibel ut. Jag tyckte det såg fel ut då men insatta berättade att det var så den var designad och den var ju i alla fall snabbare än helt styva Alinghi.

        Artemis håller väl på att reparera en trasig vinge. Så det dröjer väl innan dom seglar.

        Reply

  3. Sam V
    Oct 3, 2012 @ 11:35

    Vad händer med Artemis 72:a? Det är sex veckor sedan den kom till SF.

    Togs de andra på sängen när ETNZ foilade? Eller är allt lika hemligt som det brukar vara i AC-sammanhang?

    Reply

  4. Peter Gustafsson
    Oct 3, 2012 @ 11:58

    Annars verkar den stora snackisen vara team-baserna i SF. Så här skrev Dean Barker på sin blogg i veckan:

    Bombshell in San Fran

    Today the Event organisers dropped a bombshell on the Americas Cup competitors when they announced they will no longer be requiring the Teams to be based on Piers 30 and 32, and more importantly would not be paying for any redevelopment of the Piers as has been promised for the last 18 months.

    I am sitting here completely stunned. We are a little over 6 months from relocating our base to San Fran to what we have been told would be a fully functioning base area complete with Team hospitality spaces and full access for the public to watch the teams preparing and launching their boats. It is now going to be a concrete slab with absolutely nothing on it which will now require us to secure cranes, jettys, and all services required to function. We have never budgeted for this and to be dropped on us now is quite unbelievable.

    I have to say we are a long long way from the vision presented to us back in September 2010. Larry Ellison has done a lot for this AC and has put a lot of his own financial resource into making the Americas Cup next year a big event. However I think in terms of a lot of decisions made along the way by different people here we are with only 3 challengers and now no base facility to operate out of. This is a long way from the success of 2007 in Valencia no matter how you package it.

    The catamarans are great but the AC72’s are just way too expensive. Not only is the design and build of the new boats extreme, but then you need a small army just to launch and retrieve the boat each day let alone the work to maintain it.

    There is no question the AC72 racing next year will be spectacular. That is fortunate because the rest of the show looks to be well below expectations.

    On the AC45 front we had a good practice day in what was the most amazing day I have experienced in SF. Tomorrow we have the official practice races which will be good before the racing proper kicks off Wednesday.

    All for now

    Dean

    För att släta över det hela i går…

    Practice day in SF

    It would be fair to say my blog from yesterday created a lot of unintended interest throughout the sailing media. It was not to expose any situation, just my own personal view on how things are unfolding in this edition of the Americas Cup. San Francisco is a great venue and we enjoy being here. Next year will be amazing.

    Today we had the official practice racing which was the final tune up for racing proper tomorrow. We have the match race qualifiers and start off racing against Artemis Red which is being sailed by their new recruit Nathan Outteridge. Should be a bit of fun.

    All for now

    Dean

    Reply

  5. Gustaf Dyrssen
    Oct 3, 2012 @ 17:49

    Ryktet säger att Artemis inte kan foila……………

    MVH,

    Reply

    • Fabian
      Oct 3, 2012 @ 18:16

      Jasså, vart har du hört detta rykte?

      Reply

    • Adrian
      Oct 3, 2012 @ 18:29

      Jag har hört att Artemis inte seglar

      Reply

      • Gustaf Dyrssen
        Oct 3, 2012 @ 22:33

        Adrian, du har rätt förstås.
        Vad jag menar är att ryktet vill göra gällande att Artemis båt inte är designad för att foila. Men det går väl att andra på antar jag även om det kostar och tar tid.

        Reply

      • Adrian
        Oct 4, 2012 @ 00:04

        Aha, men trots det har det ju diskuterats om 72orna kommer tjäna på att foila, det blir klurigt att få balans på farkosten utan klaffar på bärytorna och när båten dunsar ner i vattnet igen så tappar man ju fart/tryck.

        Reply

        • Gustaf Dyrssen
          Oct 4, 2012 @ 13:13

          Dom kommer absolut tjäna på att foila om man kan få det att fungera bra. Katamaraner bygger fartvind så man kan falla, inte bara farten ökar utan även (eller kanske främst) vinkeln.
          Hela ämnet förefaller otroligt svårt där dom bästa designerna som finns ibland lyckas och ibland inte.
          Filmen med nya Nacran, den flyger ju också upp några gånger och mag plask landar, något jag inte tror Marströms katamaran gör. A-Kattor som ‘DNA’ med curved foils har lagom lyft (för att inte flyga men minska vatten motståndet) medan Martin Fischers efterföljare *mayfly* tydligen tar lite flygturer och plaskar till i landningen.
          ETNZ stora ser ut att flyga fint men är den tillräckligt aggressiv för att gå fort ?? Oracles design ser ju onekligen ut att ha mindre vindmotstånd i skroven, något som säkert kommer spela in om utvecklingen går riktigt långt.

          En sak är säker, det kommer bli sjukt cool racing oavsett om det blir tight eller inte.
          Och nästa gång (antagligen med mjuka segel isf vinge för att sänka kostnaderna) kommer prestandan vara hög och jämn hos alla teamen.

          Reply

        • Adrian
          Oct 4, 2012 @ 18:49

          Ja på allt, men vad innebär din definition av magplask?

          Mjuka segel, hm menar du lakan då eller?

          Reply

          • Fredrik Lönegren
            Oct 4, 2012 @ 19:59

            Tror han menar att foilsen kaviterar/suger luft och tappar lyftkraften. (liknelse är när roderet tappar taget på en brant undanvind, kommer in luft)

    • Peter Gustafsson
      Oct 3, 2012 @ 22:40

      Juan K. Har han helt tappat greppet? Jag trodde man valde honom för att det var han som flyttade fram gränserna?

      Reply

  6. Jonas Caspersson
    Oct 4, 2012 @ 19:27

    Det ser onekligen ut som om dom är desperata våra vänner från det stora landet i väst. Men jag är som flera av er skeptiska till denna jakt på fart, vi pratar ju ändå om match racing. Jag antar att fartjagandet baserar sig på förhoppningen om att bara komma loss i starten och sen dra… Men att stagvända dessa monster tar förmodligen en evighet. Jaja, blir spännande att följa.

    Reply

  7. Linus S
    Oct 4, 2012 @ 20:49

    Vad är det för fart de seglar i? Nån som har koll på det?

    Reply

    • Lars M
      Oct 4, 2012 @ 21:57

      ETNZ låg runt 40 knop (sades det i en av deras videos)

      Reply

  8. UZ
    Oct 5, 2012 @ 00:51

    Här är en artikel om Artamis eventuellt. Om det är så har, har de valt en annan lösning än de andra två.

    http://www.sail-world.com/USA/index.cfm?SEID=2&Nid=101999&SRCID=0&ntid=0&tickeruid=0&tickerCID=0

    Reply

    • gurra
      Oct 5, 2012 @ 20:17

      mm, typiskt är att EURO design använder inclined eller lutande lyftytor, det finns flera exempel, och att U.S kör med horisontella ytor på bärplan.
      Otroligt spännande att få se den vinnande lösningen.

      Reply

  9. Bosse
    Oct 5, 2012 @ 09:15

    Att skrovet flexar är ju intressant, kraften som går åt till att få skrovet att flexa kommer någonstans ifrån, i detta fallet från seglen.
    Tittar man på Sailing Anarchi (felstavat?) där man intervjuar Marström och Kåre så har dom en klar mening om att det måste vara helstumt. Även skrovets utformning i fören genererar mer sprut än en rak stäv, att göra sprut kostar energi, energi som istället kunde driva framåt.

    Reply

    • Gustaf Dyrssen
      Oct 5, 2012 @ 11:31

      Gissar att pitcha kostar mer än att fören sprutar lite vatten emellan åt, därav wave piercing förar som samtliga AC team (hitintills ) har. Men det kanske ändrar sig om man hittar på andra bra sätt att få skroven att gå jämnare.

      Reply

      • Petter
        Oct 5, 2012 @ 12:16

        Wave Piercing stäven bidrar inte till att minska risken för pitcha (välta framåt), tvärtom har den formen på stäv betydligt mindre volym och därmed lyftkraft än en fylligare stäv. Det måste finnas andra bevekelsegrunder för en WP-stäv. Hoppas att det inte bara är för att det ser fränt ut ;-)

        Reply

        • Gustaf Dyrssen
          Oct 5, 2012 @ 18:07

          För mig är pitch gungningar i längs led, vid pitchpole (dykning framåt) tar det givetvis tvärstopp vilket inte borde vara snabbt i något läge.

          Min katta har negativ för och den genererar väldigt lite vatten som trycks upp (trotts att vi är ganska tunga och då gärna kör på fören i ansträngningar att minska drag) men visst ibland händer det att lite trycks upp.

          När fören är under vatten (ganska djupt men givetvis inte hela för däcket) kan fortfarande min katta accelerera. Så jag tycker det känns som moderna designer är ganska okänsliga och inte behöver någon extra volym i fören men väl runt främre balken. Dessutom om rorsmannen är riktigt bra (vilket inte jag kan anklagas för men killen jag seglar med är) så vet han hur man skall styra och hantera båten i vågor för att inte dyka framåt.

          Om man skulle dyka (vilket ändå händer) så är det helt ok för mig. Jag vill ha en båt som är konstruerad för att ligga på gränsen (och då gå riktigt fort). Det är en del av katamaran segling som gör den spännande och intressant.

          Reply

      • Bosse
        Oct 5, 2012 @ 13:48

        Men Gustaf D, om nu pitchning kostar mer än vattensprut så talar väl det än mer emot WP-för?

        Reply

    • Kåre
      Oct 5, 2012 @ 12:24

      Wave piercing förar genererar betydligt mer sprut än raka förar. Klassiska lutande stävar ger minst sprut men man förlorar vattenlinjelängd.

      Reply

      • srsseglaren
        Oct 5, 2012 @ 13:14

        Tror Gustaf D. har rätt att spruta vatten är mindre farthämmande än alternativet ?
        Kanske inte mer bekvämt för besättningen ?

        Ngn med koll på Pitching ? har uppfattat det som upp- och nedgående rörelser av fören snarare än tendens att välta ?

        Reply

        • Petter
          Oct 5, 2012 @ 14:06

          Många begrepp å hålla reda på..
          Hobby horsing är ett annat som väl benämner en båts tendens att gunga i längsled. Det måste ju kosta massor av energi?
          Och fylliga ändskepp motverkar ju det.
          Ni som kan, Vad är anledningen till WP stävarna? Dom kommer ju även på “vanliga” båtar och motorbåtar. Kanonkryssarna från första världskriget och tidigare hade ju samma stuk också..?
          What goes around, comes around.

          Reply

        • Adrian
          Oct 5, 2012 @ 14:44

          Finns 100 åsikter och 10000000 åsiktare. Göran är väl en av dom som hävdar dess undermåttlighet.

          Reply

        • srsseglaren
          Oct 5, 2012 @ 16:04

          Finns tydligen många tolkningar på pitching enl. Wiki ?
          En verkar vara pitchpole= dykning framåt ?
          Pitching=gunghäst tendens ?
          Fler tolkningar ?

          Var inte Petterssonbåtar WP ?

          Reply

        • L-B Gustafsson
          Oct 5, 2012 @ 18:38

          pitch, roll och yaw är vinkelförändring kring resp. av fartygets axlar.
          Heave, sway och surge rörelse längs samma axlar.

          http://en.wikipedia.org/wiki/Ship_motions

          Reply

    • Anders B
      Oct 6, 2012 @ 11:38

      Om skroven flexar i förhållande till varandra innebär väl det att energi som kommer från seglen tillfälligt lagras som elastisk energi och sedan återförs som framdrivningsenergi när skroven flexar tillbaka. Som vilken hälsena som helst när man springer!

      Reply

      • Bosse
        Oct 6, 2012 @ 14:54

        Njae, varför skulle den energin som byggs in i flexen vara framåtdrivande? En racercykel vill man ha så stum som det bara går, byggs i kolfiber inte enbart för att vara lätta. Energin som ger flexen i en vek cykel ger framdrivade i en hel stum cykel i kol.

        Reply

        • Anders B
          Oct 6, 2012 @ 17:23

          Om racercyklar vet jag inte mycket. I många mekaniska sammanhang använder man elastiska fjädrande system för tillfällig energilagring, stavhopparens hoppstav böjs för att ta hand om rörelseenergin från ansatsen och omvandlar den till vertikal rörelse. En flexande AC-katamaran lämnar tillbaka energin genom att masten får en rörelse bakåt och mot lovart vilket ökar relativ vind och som dessutom vrider vindvektorn åt ett gynnsamt håll. Fast jag tror att den här effekten är väldigt marginell ur fartsynpunkt.

          Reply

          • gurra
            Oct 6, 2012 @ 19:23

            ro en roddbåt med åror utan svikt – not !

        • Mikael Vesala
          Oct 8, 2012 @ 02:38

          För mig är det rätt klart. Om du har en rak kraft som du vill ha ut utan att lagra den så är det bäst att ha så stum förbindelse som det bara går. som i skot,mm, Tänk dig en motor. En kolv får en schuss neråt av ett förbränningsslag. om vevaxeln då sviktar undan utan att föra kraften vidare mot växellådan, så går ju effekten förlorad. Dess motsatsförhållande blir ju tex ett känguruben, En känguru behöver en ringa energi för att studsa långa sträckor pga sin enorma hälsena. För varje skutt behöver den endast tillföra en liten del energi. Jämnför med en trampolin. För varje studs kommer man högre, varför??? jo för att du tillför enegi utan att några egentliga förluste finns, och att studsfrekvensen är stämmer med muskelslagen!

          Reply

  10. Bosse
    Oct 5, 2012 @ 14:53

    Är dessa båtar autoklavbakade? Oracle, artemis..

    Reply

    • Kåre
      Oct 5, 2012 @ 15:21

      Nej, det var tillåtet enligt den första versionen av reglerna, senare förbjöds det för skrovbyggnation.

      Reply

      • Bosse
        Oct 5, 2012 @ 15:28

        Markligt då man kan förvänta sig att detta ska vara high-Tech på högsta nivå.

        Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.