Skip to content

29 Comments

  1. /HenrikB
    Oct 17, 2012 @ 21:14

    Nu kanske jag kan börja prenumerera igen… ;)

    Reply

    • Erik
      Nov 8, 2012 @ 19:42

      Var det något fel på Joakim eller?

      Reply

  2. Clifford
    Oct 17, 2012 @ 21:31

    Kul! Lycka till Emma.
    Ett tips är att titta på hur tidningen Veteranbåten, som ges ut av Museiföreningen Sveriges fritidsbåtar, utvecklats från ganska innehållslös, tunn, S/V medlemstidning till ett riktigt intressant magasin. Varje nummer överraskar numera med djup och bredd. Man gräver fram sådant som inte ligger framme på nätet varje dag. SEGLINGS förre red. Bengt Jörnstedt sitter med i redationen…..

    Reply

  3. TobbeG
    Oct 17, 2012 @ 21:48

    Grattis Emma och som henke och clifford redan sagt kanske det nu kan vara möjligt att åter prenumerera på en bra svensk segeltidning:-). Bengt j hade en grym touch i magasinet när det begav sig, med lite modernare layout i kombo med ett tydligt fokus på kappsegling och båt/pryl reportage med tanke förbättring av såväl mig som seglare som utrustning borde vara något som funkar.Hur som helst ser vi fram emot en utveckling av tidningen!

    Reply

  4. Peter K
    Oct 17, 2012 @ 22:45

    Emma är säkert inte obekant med de utmaningar som ligger i framtiden för tryckt media. De kan aldrig vara först men de kan alltid vara bäst.
    Fördjupningar och seriositet är det som gäller. Vi som prenumeranter måste känna att vi får MER information än vad vi kan få av snabbfotade bloggar, typ denna.

    Sen tror jag att framtiden är att koppla web och tidning vilket skulle ge de som köper tidningen ett mervärde. Men där är inte LRF Media ännu vad jag förstått….

    Reply

  5. Dan Ekström
    Oct 17, 2012 @ 23:09

    Vet inte vad alla andra tycker men om man läser tidningen segling tycker jag man ser en enorm potential till förbättring, bara kolla tidningen “Search Magazine”…shit vilken skillnad! Extremt intressant läsning nästan rakt igenom! Och det är en “gratis tidning”!?

    Inte alls för att klanka ner på de som jobbat med “Segling” men det är läge för någon som brinner för ämnet, som ett “kall” med förslagsvis kappsegling som huvudfokus och långsegling därefter. Inga ytliga tramsreportage utan detaljerade ingående artiklar som verkligen ger mervärde. Vill man få reda på hur man plastar igen ett hål eller vinterkonserverar en motor läser man “Praktiskt båtagande” som täcker sin nisch på ett mycket bra sätt.

    Vet inte vad ni andra tycker men att läsa “segling” har blivit det samma som sticka ut tungan utanför rutan i friska luften när man är sugen på stekt sill. Man vill ju ha lite smak! Det finns massor att skriva om men de som gör en tidning måste brinna för sin sak.

    Har ingen aning vem Emma är men oasvett vad…se till att tänka annorlunda och få liv i tidiningen. Passion och jävlar enamma är bra led ord! Och om tidningen är bra lär alla som lägger enorma pengar på sin båt ha råd att avsätta en promille av kapitalet för en bra tidining! Bollen är din Emma!

    Reply

    • Anders Averdal
      Oct 18, 2012 @ 09:04

      Jag förstår inte varför alla dissar segling och prisar Search. Tycker själv att de båda är ganska slätstrukna. Ibland dyker det upp något lite intressantare reportage. Båda tidningarna är fyllda till bredden med reklam och en massa pressrealeaser om nya produkter.
      Båda brukar hamna i pappersåtervinningen efter någon timme.

      Reply

      • Henrik N
        Oct 18, 2012 @ 20:51

        +1

        Reply

      • Fredriksson
        Oct 20, 2012 @ 18:59

        Fördelningen mellan annonser och redaktionell text i några av båttidningarna:
        Båtnytt 22 sidor annonser av totalt 82 = 27%
        Segling 23-29 sidor annonser av totalt 82 = 28-35%
        Search Mag, 35 sidor annonser av totalt 132 = 26%

        Med tanke på att Search är en gratistidning tycker jag att ca 100 sidor redaktionell text är rätt okej.

        Reply

        • Tomas
          Oct 20, 2012 @ 19:54

          Segling har idag färre sidor men fler nr per år. Men en sida redaktionellt ur Segling på Jörnstedts tid är mer att jämföra med två sidor idag då den är betydligt luftigare. Färre tecken helt enkelt, bra för ögat och layouten men å andra sidan får man bara 50% mot tidigare 100% :-)

          Och på tal om Segling, det här skrev jag en gång på ett forum:

          Jag kan ge ett exempel på hur det kan fungera när marknaden inte får styra över innehåll fullt ut. Jag gjorde -97 en intervju med Bengt Jörnstedt om hans arbete med tidningen Segling. Han satte en ära i att alltid se till att tidningen var på 100 sidor (minnet kan spela mig ett spratt om exakta antalet sidor). Men det viktiga i kråksången var att han aldrig fyllde ut med 6 sidor reklam eller drog bort 4-8 sidor även om läsarna knappt skulle märkt av det och han skulle gjort en ökad vinst på flera hundra tusen per år på det viset. Det är, menar jag skillnaden mellan någon som sätter en heder i att leverera en produkt som upplevs som bra även för den specialintresserade. Han tjänade pengar på tidningen men kunde säkert ha tjänat mer, alltså som det troligen går till idag när inte en ensam person bestämmer till 100% över innehåll. Tidningen var i mitt tycke för en seglare bättre på den tiden – för mig som läsare. Då kombinerades affärsidé med personligt intresse och det avspeglades i kvaliten på tidningen. Har man istället ett förlag med många titlar inom vitt skilda områden är risken stor att affärsidén går ut över innehållet, ur läsarens perspektiv alltså. Ur en ekonoms perspektiv är det säkert en bättre produkt idag.

          Kontentan är väl att det var bättre förr, ju förr desto bättre:-)

          Reply

          • srsseglaren
            Oct 20, 2012 @ 20:56

            Vet inte om jag minns rätt men ändrades inte antalet utgivna tidningar till färre per år, under Jörnsted´s tid ?

            Artiklarna var oftast mycket bra skrivna, blir gärna så när man som redaktör måste ha en bra anledning att inte segla själv ?
            Till skillnad mot JH som behövde en bra anledning att ställa upp i GR ?

            Vill man få fart på tidningen så kanske man behöver ta till sig bra och engagerade seglare och inte som på JH´s tid bra journalister ?

            Visst var tidningen bättre förr, lyckligtvis finns det en engagerad redaktör i Blur : )
            Kanske skulle vara en lyckad sammanslagning ?

        • Anders Averdal
          Oct 22, 2012 @ 14:48

          Är på många sätt imponerad av hur Search lyckas få ihop sin produkt utan att ta betalt. Det var inte det jag utryckte min åsikt för.
          Utan det var snarare en förvåning över hur extremt ensidig debatten om de två tidningarna är. Det verkar som att Blurs läsare tycket att allt Segling gör är skräp och allt Search gör är fantastiskt.
          Det enda jag efterlös var en lite mer nyanserad debatt och lite konstruktivitet.

          Tydligen är det bara Henrik N som tycker att jag hade en poäng.
          Jag kommer fortfarande att hämta upp senaste Search varje gång, jag kommer även att sno svärfars Segling så länge han prenumererar. Än så länge tar det mig lika lång tid att läsa dem. Men om Andy fortsätter i den utsakade riktningen så kommer Search garanterat ta längre och längre tid att läsa.

          Reply

          • Anders Averdal
            Oct 22, 2012 @ 14:52

            Danny…

          • Peter
            Oct 23, 2012 @ 09:09

            +1

  6. johnny
    Oct 17, 2012 @ 23:23

    Hej

    Mer segling……………. enkelt.

    Reply

  7. Ulf Palm
    Oct 18, 2012 @ 08:48

    Rolig nyhet. Har redan återupptagit prenumerationen.

    Reply

    • Anders
      Oct 18, 2012 @ 09:01

      Då kan man ju fråga sig om det var tidningens kvalitet eller om det enbart var personligt att du inte prenumererade.

      Reply

      • Ulf Palm
        Oct 23, 2012 @ 09:36

        Både och. Med ny chefredaktör ger jag den en ny chans. Sen får vi se…

        Reply

  8. Stefan A
    Oct 18, 2012 @ 10:46

    Tror personligen att den svenska marknaden är för liten för ett seglingsmagasin. I alla fall om man ska kunna lyfta sig till en attraktiv kvalitetsnivå. Mitt tips till Emma är att utöka samarbetet med Seilas, Search, Blur(?) etc. Skapa gemensamma digitala plattformar, events, tester mm. Då tror jag att man kan få en riktigt bra produkt som klarar av att täcka in ett bredare spektra.
    Sen skulle jag kontakta Seilas (och i viss mån Search) med ödmjukhet. De ligger ljusår före Segling både digitalt och i tryckt form.

    Hej.

    Reply

    • Fidde
      Oct 18, 2012 @ 15:09

      Det är en sak att bedriva copy+paste journalistik på en blogg, en annan att försöka skapa en lönsam papperstidning. Jag utgår att Seglings red. får samma pressreleaser som kommer till diverse bloggar. Tror dessvärre inte Segling lyfter med den nya redaktören som saknar all kunskap om kappsegling. Det blir nog fler reportage om tursegling och att det var bättre förr-reportage!

      Reply

    • Thomas
      Oct 18, 2012 @ 19:32

      Håller med dej om att seilas är mycket bra. med fräck segling från medelhavet med maxi båtar TP 52 Wallys mm.
      Bengt Jörnstedt, hans bäst före datum tycker jag gått ut….

      Reply

  9. Sture Smith
    Oct 18, 2012 @ 12:40

    Som storbåtseglare sedan många år tillbaka kunde jag bara konstatera hur Segling gick ner sig efter att Jörnstedt lämnade rodret.
    Men som sagts ovan det är ingen lätt uppgift plus att media marknaden verkligen är i förändring och om Search skulle vara så mkt bättre än segling så skulle ju dom kunna ta betalt för den.
    Sedan måste man ställa sig frågan varför blir någonting bättre bara för att det är gratis………Search har en lååång väg att gå men är på rätt väg.
    Viktigast är att om man skriver om Segling så måste man kunna hantverket och vara initierad, mkt djup kunskap om ämnet för att läsarna skall lägga tid på alstret.
    Och det är väl här Segling kört lite i diket plus att Segling gav sig in i diskussionen om det elktroniska mediat kontra papperstidningen som jag aldrig riktigt förstod. Det är en oundviklig utveckling som om man är i branchen måste anpassa sig till.
    Vilket vår Norska grannar lyckats med, läs Seilas och Seilmagasinet.
    Vi hoppas att Segling klarar sig och sätter i gång att utvecklas i samklang med sina läsare.

    Prenumerant sedan 25 år.

    Sture Smith
    Dehler 39SQ
    “Sjöglans”

    Reply

    • srsseglaren
      Oct 18, 2012 @ 12:47

      +1

      Reply

    • Lars M
      Oct 18, 2012 @ 18:05

      +1, Jörnstedt var väldigt bra.

      Reply

  10. Sam V
    Oct 18, 2012 @ 19:48

    Ska bli kul att följa Seglings utveckling och hur de kommer hantera konkurrensen från Search och webben. Och om redaktören har luckor kan hon säkert hitta kunnigt folk som kan fylla dem. Det är väl sex-sju år sedan BJ slutade som redaktör och jag vill minnas att det knarrades en hel del på tidningen mot slutet. Undrar när folk börjar säga att det var bättre under JH:s tid? Jag hoppas att tidningen utvecklas i tiden och lyckas hantera och bredda sin målgrupp. Detta osagt om hur den varit tidigare. Har 32 årgångar på vinden.

    Reply

  11. aro
    Oct 18, 2012 @ 20:38

    Se BådNyt danmark. Lokala reportage i varje nummer men från olika ställen om olika saker som intresserar seglare. Ha heltäckning på sverige.

    Arrangera events och dela ut tidningens instiftade pris (sölv spilern, sölv rodret).

    Testa udda häftiga båtar som ingen hört talas om.

    Välj något intressant och gör reportaget “vad hände sedan”.

    Reply

  12. Raketen
    Nov 9, 2012 @ 10:21

    Premunerar och läser både Segling och Search.
    finns naturligtvis bättringspotetial för påda publikationerna.

    Vad gäller Segling, så har man nog styrda ramar från LRF media…

    Reply

    • Lars M
      Nov 9, 2012 @ 13:27

      Allra bäst var ändå gamla Seahorse med Jason Holtom i redaktionen :-) man kunde hålla på och läsa tidningen i en hel månad.

      Reply

      • Pelle P
        Nov 9, 2012 @ 13:45

        :)

        Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.