SHF Offshore Clinic | 24 november 2012
Havskappseglingsförbundet inbjuder i samarbete med KTHSS till en fängslande heldag den 24 November med information om
seglingssäsongen 2013, intressanta och tankeväckande föredrag samt mingel och inspiration i höstmörkret. Plats: KTH, Sing Sing1, Lindstedtvägen 30. Stockholm (mer information och karta kommer senare).Banben 1: 10.00–12.00 Moderna hjälpmedel för strategi och prestandautveckling
- Kan man verkligen beräkna en båts prestanda noggrant? Hur fungerar ett VPP program? Hur väl fångas en båts prestanda? Stämmer mitt polardiagram? Jakob Kuttenkeuler och Mikael Razola, KTH Marina System.
- Gribfiler ‐ vad är det? När kan vi lita på dem? Hur produceras de? Hur tar man hänsyn till lokala förhållanden? Hur kan vi seglare validera en gribprognos i verkligheten? Magnus Baltscheffsky, Weather Tech.
- Ruttoptimering – hur går det till? Hur kan gribfiler och polardiagram användas för att bestämma optimal rutt i Expedition. Risker och felkällor, Kalibrering av VPP. Anders Lewander, North Sails
- Riskhantering och kalibrering. Hur kan observationer och sunt förnuft användas för att stödja/kalibrera prognoser under pågående race. Risk managment. När vet jag att det stämmer fullt ut? Panelen diskuterar.
Banben 2: 12.00 ‐ 12.30 Volvo Ocean Race
- Volvo Ocean Race – världen hårdaste entypsregatta! Richard Brisius
Banben 3: 13.00 – 15.00: Utrustning, Regler, Säkerhet
- Nytt på regelfronten, internationell utblick, uppdatering av IMS (ORCi) och nya GPH‐tal till 2013, Sten Edholm
- Moderna segel i tufft väder. Hur får jag mina segel att hålla i hårt väder, hur hanterar man moderna laminatsegel i 12+ m/s? Vad behöver jag ha i garderoben? Björn Österberg, North Sails.
- Havskappsegling och Säkerhet, W2S – hur hanterar man hårt väder med underbemannad båt? OXSS och seglare som var med. Frågor och diskussion med panelen.
Banben 4: 15.15 – 16.00 Seglingar 2013
- Erfarenheter från ÅFOR 2012 – nyheter ÅFOR 2013, KSSS
- Information om cuper 2013 (ORCi och SRS), SHF m.fl.
- EM ORCi 2013 i Sandhamn, KSSS
- Royal Ocean Cup 2013 – info från SHF
Banben 5: 16.00 – 18.00 seglarpub och mingel, filmvisning (fritt inträde efter 16.00).
Detta arrangeras i samarbete med KTHSS.
- Prisutdelning Avantime Cup sker 16.00, Avantime
Arrangör: Havskappseglingsförbundet i samarbete med KTH, KTHSS, North Sails, KSSS, Avantime, Weater Tech, Volvo Ocean Race, OXSS, m.fl.
Anmälan till Stefan.Peterson@kaptenia.se senast söndagen den 18 november. Betalning till SHF konto 6137‐698 260 392.
Pris 300 kr/pers inkl lättare lunch (detta inkluderar medlemskap i SHF för 2013).
Seglingsintresserade studenter på KTH deltar gratis i mån av plats (egen lunch).
Nov 4, 2012 @ 22:41
Noterar att anmälningarna börjar strömma in. Hela min besättning kommer påstår de. Året 2012 är ju inte slut än så nån gång ska väl alla “ordinarie” var på plats…
What’s Up 1245 | BLUR
Nov 5, 2012 @ 09:20
[…] 24 Nov – SHF Offshore Clinic, KTH […]
Nov 5, 2012 @ 10:59
Nu 20 anmälda och då är inte hela Explorers besättning inräknad tror jag.
What’s Up 1246 | BLUR
Nov 12, 2012 @ 08:40
[…] 24 Nov – SHF Offshore Clinic, KTH […]
Nov 27, 2012 @ 09:21
Några rapporter? Presentationer? Film?
Nov 27, 2012 @ 10:02
Blev lite snack när Jakob Kuttenkeuler och Mikael Razola hade räknat ut att en gubbe på kanten (på Farr 38 s/y Pandion) gjorde runt 40sek på 300M. De tog också fram ett räkneexempel på DSS som i måttliga vindar gör mer skada än nytta enligt deras VPP.
Magnus Baltscheffsky från Weather Tech förklarade hur gribfiler fungerar med upplösning, etc och hur man bör tolka informationen i dem.
Björn Österberg, North Sails pratade hårdvindssegling. Björn är ju alltid intressant att lyssna på, massor av erfarenhet och många bra tips och tricks.
KSSS Sten Edholm och ÅF VD Jonas Wiström hade inte riktigt samma syn på hur ÅFOR skulle se ut, Jonas mål är “En bana, en klass, en start för alla.” Jonas sa något i stil med “Jag vet att det är många ORCi seglare här och jag gillar också att segla ORCi, men på ett race som sträcker sig över flera dygn så spelar det ingen roll vilket handikappsystem man använder, vädret har mycket större påverkan och av den anledningen tycker jag att det vore bättre om alla kör SRS så att vi får EN totalvinnare”. Sten kontrade med något i stil med att “Detta var inte möjligt, av två skäl, i SRS kan man inte sätta korrekta tal på nya båtar och det är inte ett internationellt system, stora utländska båtar som Morning Glory etc tycker nog inte att det är så kul att segla SRS så då lär inte dom komma.”
De var inte heller överens om startordningen, KSSS kommer att starta de stora båtarna först för att minska trängseln i Oxdjupet, Jonas Wiström ville hellre få iväg de mindre båtarna först så att dessa inte “fastnade en natt till på havet”, de stora färjorna kan ta en “grön” dag och lägga till i Öregrund, de gjorde Birka i år så det borde inte vara omöjligt att få övriga att följa efter. Helt klart en intressant debatt!
Att KSSS dessutom vänder på banan i år verkade inte heller uppskattas helt av Jonas, det slutade med handuppräckning där majoriteten tyckte att “de spelar ingen roll”, näst efter “Medurs” och sist “moturs”.
Det var min rapport :)
Nov 27, 2012 @ 10:10
Som arrangör och festfixare är 130 personer mellan 10 och 18 ett perfekt resultat. Nu vet vi mer om var seglarnas intressen ligger och mer fokuserade kvällsaktiviter kommer till våren. Tack alla för att ni kom och tack till KTH ss som hjälpte till med det praktiska.
Nov 27, 2012 @ 17:08
Tack Jimmy, skall man sätta sina pengar på Jonas eller Sten?
:-)
Intressant kommentar “i SRS kan man inte sätta korrekta tal på nya båtar”. Kanske du skall ta en sittning med SHF och briefa dem på hur nya SRS fungerar?
Nov 27, 2012 @ 18:10
skulle ändå sätta en slant att ORCi är mer korrekt än SRS och det redan från början.
Nya båtar avser säkerligen kommentar om att nya SRS förutsätter bra konstruktion och det förekommer empiriska korrektioner, dvs. kända fel som inte tas hand om av formeln kompenseras. Sen är det en annan femma hur och när och om man når rätt kompensering/korrigering (och alla andra frågor kring det).
Jag tror nog att Sten har en del input från TK (han sitter väl själv med där).
Nov 28, 2012 @ 10:40
Det finns många aspekter på det här med respitsystem.
Fördelen med ORCi, som jag ser det, är när man seglar korta kryss-läns banor då man kan ta hänsyn till vindvinklarna och vindstyrkan man faktiskt seglar i, tack vare att det är ett VPP-baserat respitsystem. Dock handlar det mycket om båthantering och andra ”dynamiska” faktorer på den här typen av fleetrace och hur båten är att hantera tar inte VPPt hänsyn till, tex skulle Pac-Man i ORCi inte få någon respit för behovet att flytta vattenballast i var slag vilket i praktiken gör att båten är hopplös på en tajt kryss-länsbana med många båtar. Vidare finns det en anledning till att man gärna ser till att vara största båt i sin klass då det medför en rad fördelar. Med tanke på dessa egenheter som uppstår när man seglar korta kryss-länsbanor på respit så förstår man ganska snabbt att det inte är helt lätt att skapa ett ”rättvist” respitsystem oavsett om det är VPP-baserat eller inte.
Det var också intressant att Jakob Kuttenkeuler och Mikael Razola tog upp för och nackdelar med VPP i sitt föredrag och förklarade att fördelarna med VPP är att det är bra på att urskönja små skillnader i konfiguration, vilket är ett bra verktyg när man konstruerar eller optimerar en båt, men VPP är mindre bra på att uppskatta faktisk fart, dvs skapa ett korrekt polärdiagram och därmed urskönja skillnader mellan helt olika båttyper. Detta kan vara en av anledningarna till att SRS-talen oftast korrelerar förvånansvärt väl med ORCi GPH-talen, trots att ORCi har mycket mer avancerad mätning för beräkning av GPH-talen.
Detta tyder i sin tur på att det inte spelar någon större roll vilket system man använder om det är den typ av kappsegling där man använder GPH-talet i ORCi. Än mindre har betydelsen av respitsystem om man seglar under flera dygn då vädret faktiskt har en utslagsgivande roll, vilket just ÅFs VD Jonas Wiström påpekade.
Samtidigt påpekade Patrick Forsgren (skeppare på First 36.7 Arken Zoo) på SHF Offshore Clinic att just ÅFOR är ORCi-klassens enda stora havskappsegling i Sverige så det vore väldigt tråkigt om man skulle ta bort ORCi från ÅFOR. Jag håller med Patrick och det vore inte bra om ORCi dör i Sverige. Kanske skulle man kunna tänka sig att köra Double Scoring med totallistan efter SRS så att media enkelt kan identifiera segraren om man nu ska köra efter devisen ”En bana, en klass, en start för alla”?
Nov 29, 2012 @ 10:13
En kommentar gällande hur ORCi används. Det stämmer som Jimmy säger att man kan lägga in faktiska vindstyrkor och -riktningar per banben, liksom att man kan använda enbart GPH för scoring. Inget av dessa alternativ används dock i Sverige för ORCi. Det absolut vanligaste är att vi använder PCS – Performance Curve Scoring – i Sverige liksom internationellt. Det kan sägas vara ett mellanting som bygger på varje båts prestandaprofil men använder sig av implicita värden för vindstyrka och -riktning. Systemet utser en “scratchbåt”, vanligtvis den snabbaste seglade tiden i fleeten, vilket tillsammans med banlängden ger en implicit vindstyrka som man sedan plottar mot varje båts prestandaprofil i den vindstyrkan. Prestandaprofilen för varje båt beror på hur mycket kryss, reach, och länsvinklar man har med och formeln räknar här implicit beroende på hur mycket det blåser. Vid låg implicit vindstyrka räknar man mest kryss och länsvinklar, vid hög implicit vind räknar man mer reachingvinklar. Minns inte exakt proportionerna.
Det här systemet fungerar bra både i havskappsegling och på kryss/länsbanor och tar bort faktorn att även kappseglingskommittén kan göra fel i att mata in faktiska vindvärden, särskilt på långa banor.
Någon som är expert på ORCi kan säkert beskriva mer exakt/korrekt hur det fungerar, men jag ville i alla fall nämna hur vi praktiskt tillämpar ORCi i Sverige (och i många andra länder).
Nov 27, 2012 @ 23:08
Verkar bli start för alla klasser på söndagen enligt KSSS.. Coolt om det bara skulle bli SRS.. Vilket race.. Dock döden för ORC seglarna..
Hur blir det med pitstopp i Sandhamn, någon som hört något ?
Bra med förmälande till reducerat pris.. Redan ett 50-tal anmälda, är båten under 12,19 m blir det 2500 kr, det är ju billigt.
Nov 28, 2012 @ 10:28
Om ÅF skulle köras enbart i SRS ser inte jag det värt arbetet att delta, då är det enbart öppet spår och säker en rolig segling för dem som söker den sortens utmaning. Det är inte enbart mätregel det handlar om det är hela sättet hur man ser på sin kappsegling. ORCi är för närvarande där de båtar och besättningar finns som lägger mest resurser på sin kappsegling och där vi kan mäta oss med likasinnade från andra nationer. I framtiden kommer det säkert komma någon annan regel. SRS kommer aldrig bli en internationell regel, antingen bejakar vi segling där vi får möjlighet att möta båtar från andra nationer på bästa möjliga sätt. Eller så håller vi på och träter om mätetal och känner oss förfördelade här lokalt. När nu även Danmark verkar se ORCi som en regel för internationellt utbyte känns det extra positivt med EM i Sandhamn 2013 och VM i Kiel 2014. Om ÅF väljer enbart SRS finns BOW och antal andra ORCi seglingar på andra sidan Östersjön där vi kan mäta oss med likasinnade.
Nov 28, 2012 @ 22:17
Jag förstår, jag ser mer ÅF som ett marknadsjippo än en seriös kappsegling nuförtiden, då kan man ju lika gärna segla i en mätregel, sen om det är SRS, ORC spelar egentligen ingen roll för resultatet, utan mer för deltagandet, en seriös besättning vinner ändå.. Angående den internationella aspekten håller jag med..
EM låter lockande, kanske mäter in båten och kör.
Nov 27, 2012 @ 17:37
är inte alla i samma klass en bra tanke?
Nov 28, 2012 @ 11:35
Nej under några dygn och 300 Nm så seglar inte 80 ft i samma vind som 30 ft båt oberoende av mätetal. Det måste ske en uppdelning även inom ett mätetal oberoende av vad media eftersträvar. Det är nog vi som måste stå på oss lite mer inte ens media förväntar sig rallybilar, F 1-3 och touringbilar på samma bana och där en segrare koras.
Nov 28, 2012 @ 11:39
+1
Nov 29, 2012 @ 12:54
Men det funkar i Fastnet, man har klasser men alla seglar under samma mätregel och en totalsegrare kan utses…
Nov 29, 2012 @ 13:33
Javisst men hur relevant är den segraren en seglade i medström och en annan i motström. Alla kan köra samma bana, simma samma bassäng eller åka samma spår och visst kan man kora en totalsegrare men det säger inte mycket egentligen mer än att alla använt samma bana. :-).
Nov 29, 2012 @ 13:53
Det bästa bode vara att alla hade varsin klass, 270 båtar 270 klasser, alla blir vinnare och ingen kan klaga över ett orättvist mätetal.
Nov 28, 2012 @ 09:25
Det hade varit mycket intressant om någon ville räkna på förra årets race:
a) ORCi-klassen med ORC2012
b) ORCi-klassen med ORC2013 (de nya talen)
c) ORCi-klassen efter SRS
Nov 28, 2012 @ 10:48
Gjorde en snabbanalys av ORCB & ORCC på “havsdelen” av ÅF. X-41 och Dehler 41 bytte placering, men i övrigt identiska resultatlistor om man kör SRS eller ORC.
Samma analys har vi från EM i Marstrand och Ystad där resultatlistan diffar mycket lite. Framförallt toppbåtarna når samma placeringar oavsett hur man räknar.
Nov 28, 2012 @ 11:18
Menar du att man ska köra EM eller andra regattor med internationellt deltagande som ambition lika gärna kan köra efter SRS?
Eller hur tänker du?
Nov 28, 2012 @ 11:30
Det sa jag inte. Bara att resultatlistan i stort sett ser likadan ut oavsett om du räknar efter ORCi eller LYS/SRS.
Så klart skall man segla mästerskap i ORCi, men skall man utse en titalsegrare i ÅFOR så finns det ju en vits att få med alla båtar i stället för 20%
Nov 28, 2012 @ 11:41
är det inte arrangören som fastställer vilka vindförhållande fanns för att räknar fram ORCi? då kan det vara svårt om man inte ha programvaran och den input att räknar om ORC med VPP-data för 2013.
Nov 28, 2012 @ 11:47
vad är syfte med omräkningarna?
Nov 28, 2012 @ 15:00
Hur många “Peter” finns det på Blur?
Nov 28, 2012 @ 16:37
Jag har bett Peter Kross att skriva under sitt vanliga namn (som han brukade göra) :-)
Nov 28, 2012 @ 16:48
Anders, se det positivt; är du SRS seglare och möter (på SRS) en ORC seglare som gjort bra resultat och du kanske tom slår honom/henne!!! = du kanske skulle ha en bra chans i ORC!
Nov 28, 2012 @ 19:31
eller DH eller vilken regel som hellst. Men jag förstod inte vad poängen var.
Nov 29, 2012 @ 09:49
+1 Anders!
Poängfrågan; kan det vara ren nyfikenhet Peter Gustafsson? Eller kanske belysa att både ORC och SRS (kan för lite om DH) faktiskt hanterar mätetalen ganska bra?
Nov 29, 2012 @ 10:31
Poängen?
Jag gillar att avliva myter. Och det finns många vanföreställningar och heliga kor inom segling.
Sedan gillar jag fakta. Jag litar mer på mina instrument än på bryggsnacket när det gäller ström. Jag litar mer på resultatlistor och tider än på eftersnacket när det gäller vem som seglade bra. Och när det gäller olika mätregler så tycker jag det ger mer att räkna igenom resultaten än köpa argumenten från respektive organisation.
Och just i det här fallet så tyckte i alla fall jag att det var en aha-upplevelse att resultaten blev så lika oavsett om man körde ORCi eller SRS. Detta ledde väl också till en ökad tilltro till att SRS funkar fint för enklare bansegling som Marstrand Big Boat.
Nov 29, 2012 @ 13:01
Det funkar säkert alldeles utmärkt.
Jag har själv seglat första IRC racet i år och vi hade hur kul som hellst. Så är det bara om man vill köra Rolex Middle Sea Race. Vore dumt att stanna hemma på grund av att man vill segla SRS eller någon annan regel.
Sen kan jag tycka det är märkligt att en JPK 1010 får 1.007 och en Dehler 34SV 1.020. Det hade inte hänt i ORCi.
Ser förövrigt framemot att komma till Marstrand till sommaren. Hoppas på riktigt varmt väder med salta böljor med mycket båtar.
Nov 29, 2012 @ 13:27
:)
Nov 29, 2012 @ 14:08
Att hävda det inte hade hänt i ORCi är ett rätt riskabelt uttalande. Det finns en JPK 10.10 som har ett 2012 club-brev på GPH 631.5 medan fockkonfigurerade Dehler 34 SV ligger mellan ca 630 ner till 627 dvs ORC tycker att Dehlern skall vara cirka 0.5% snabbare och IRC tycker den skall skall vara drygt 1% snabbare……ingen större skillnad i min bok och sen beror det givetvis ännu mer på hur båtarna är uppsatta och det vet jag inte. Min point är att det knappast går att uttala sig om frågan utan att ha mätbrev i bägge systemen för samma båtar. Att sen JPK’n kanske är snabbare på havet i verkligheten kan ju bero på att det är bättre design eller många andra saker ;-)
Nov 29, 2012 @ 15:03
JPK 1010 har som grundstandard en fenköl utan bulb och ett roder. Sen finns option främst för solo- och shorthandedseglare med tyngre bulbköl och dubbla roder. Så förmodligen har den lägre viktstabilitet än Dehler 34SV.
Nov 29, 2012 @ 15:11
Pelle Lindell
Det var helt ofarligt att hävda att det inte händer i ORCi eftersom jag har hört med varvet om någon har gjort en skrovfil. Så är inte fallet. :-)
Båten med 1.007 hade rak köl utan bulb med dubbla roder. Ska vara snabbaste varianten i förhållande till hur den mäter i ORCi enligt varvet.
Nov 29, 2012 @ 15:19
Pelle, orc-club är inte samma som ORCi.
Nov 29, 2012 @ 15:48
Anders
I så fall är det du påstår ännu mer luft….och ser man på det club-brev som finns för n JPK1010 är det baserat på en skrovfil som heter jpk1010.off så det är ju ett rimligt antagande att det finns en skrovfil. Det kan förvisso vara så att den är något som det franska mätkontoret fantiserat ihop men det tror jag knappast. Club och ORCi är samma VPP men i club får man ha enklare indata och det är ofta men inte alltid så att en båt får lite bättre tal när man gör en full ORCi-mätning. Speciellt eftersom man i club måste gissa stabiliteten och då lägger sig på den “säkra” sidan. Skulle JPK’n ha gjort en “riktig” ORCi-mätning är det inte osannolikt at utfallet hade varit att den skulle vara 1-2% långsammare än en “typisk” Dehler men som sagt skillnaden mellan olika individer kan vara väl så stora och min point är att det går inte att uttala sig tvärsäkert utan ha mätbrev i bägge systemen för samma individer i samma konfiguration. Allt annat blir hörsägen.
Nov 29, 2012 @ 15:53
Pelle Lindell
Kan du på så vis se om det finns ett brev någonstans? Är mycket intresserad av detta.
Viktigare än övriga diskussionen. Du får rätt om du hittar ett brev. ;-)
Nov 29, 2012 @ 15:58
FOGGY DEW FRA-37310 har i ORC Club 631.5 och i IRC 1.005.
Med klassiska omräkningsformler (tack Pelle):
808/631.5 = SRS 1.28
1.005*1,25 (+0.01?) för IRC optimerade båtar = 1,27
Med bakgrund av att det är en optimerad IRC-design, så tycker jag nog att mätetalen i de båda reglerna ser rimliga ut för just detta ex.
En IRC-trimmad Dehler 34 typ DELINQUENT låg på 1.006. Å andra sidan vanns Round the Island i år av JPK 10.01 Strait Dealer med IRC TCC på 1.014. Så det finns alla varianter…
Nov 29, 2012 @ 16:08
Anders, i ORC Sailor Services så finns bara club-brev på JPK 10.10. ORC säger till mig att detta skall vara en skarp databas, alltså inga ORC International-brev.
Men som Pelle säger ser det ut att finnas en offsetfil.
Nov 29, 2012 @ 16:14
Anders
Det är bara att registrera sig på ORC Sailor Services i vänstermarginalen på ORCs hemsida så finns världens alla orc-brev tillgängliga eller http://m24.myownb3.com/F37310.pdf
Nov 29, 2012 @ 16:44
Dehler 34 Delinquent är en DD. SV ligger kring 1.020. En så där som Doris designad av Dehler Design team.
Nov 29, 2012 @ 20:49
“PeterG, i formeln från IRC till SRS lägger du till 0,01. Varför?
Jag fick utan tillägget 1,256. med tanken att det finns en viss osäkerhet i omräkningsfaktor och det ligger så nära gränsen skulle jag säga 1,25/1,26 istället…
det finns naturligtvis även för omräkningen från ORC en viss osäkerhet med men 1,27/1,28 verkar rimligt.
@PelleL, jag diskuterade ORC-club med Kjell M för några år sen och han var inte speciellt förtjust i ORC-club. Enligt honom var det tvekasm om den var bättre än LYS. Han nämnde dock inte varför det slog. Jag misstänker jag att det hängde ihop just med indata som du nämnde.
Nov 28, 2012 @ 12:04
Peter G, kul jämförelse. Det ger ju en viss trovärdighet åt både SRS och ORCi. Som tydligen räknar på lite olika sätt men då kommer fram till snarlika resultat.
Nov 28, 2012 @ 12:47
är det så allmänt eller varså bara på dessa två tävlingar?
Nov 28, 2012 @ 16:41
Den som vill och är tillräckligt nördig kan säkert räkna på fler tävlingar. Jag har räknat på alla race på 2 EM (Marstrand + Ystad) och nu ÅFOR. Det är så klart inget statistiskt underlag men i en “relativt homogen fleet” så spelar mätregeln liten roll.
Nov 28, 2012 @ 23:19
just där borde det spelar roll men kanske fattar jag bara inte poängen…
Nov 30, 2012 @ 10:23
Är inte nyckelordet “relativt homogen fleet”?
Jag seglar helst i ORCi eftersom jag är av den uppfattningen att det skall vara den mest “rättvisa” regeln. På en segling som Gotland runt är tid på banan något som avgör resultatet speciellt vid varierande meteorologiska förhållanden. mao nyckeln är att få så homogena klasser som möjligt så att båtarna seglar under liknande meteorologiska förhållanden. Möjlighet för större klasser får man om man seglarunder en regel.
Vidare bör vi givetvis vara så internationella som möjligt, därför bör fokus vara att göra ORCi tröskeln så låg som möjligt så att vi får en stor fleet i ORCi.
Jag tror att jämförelsen av resultatlistor i ORCi och SRS haltar något när den görs för race där meteorologin har varierat mycket. Däremot intressant och relevant där det har varit stabila förhållanden under hela regattan.
Lars K.
Nov 30, 2012 @ 12:24
håller med
Dec 5, 2012 @ 21:15
jag tittade på hur ORCi skiljer sig mot SRS (basen är de svenska båtar). Medel blir 0,014 och median 0,010/0,012 beröende vilken omräkningsfaktor man använder. 808/GPH kan kanske stämma bra. De svenska ORC-båtarna indikerar 805/GPH. Här kan dock observeras att de flesta är moderna Cruiser/racer (klassning i SRS).
Jag kollade dock inte om ORC och SRS utrustningsnivå stämmer överens. Statistiken tar dock hand om enstaka avvikelse. Därför lägger jag mer fokus på median istället för medel.
https://docs.google.com/leaf?id=1Vh6__8pAike6XxLHJMoebUWqlYpnZX-n0FmriCLBp7M
jag kollade sen upp hur mycket det skiljer mellan placeringarna på ÅF2012. För enklehetens skull tittade jag endast på havsköret. Medel skillnad blir då 1,18%och median 0,81%. Omman nu hade använd SRS istället för ORCi hade det med säkerhet blivit en del ändringar i listan. Jag har då svårt att förstår att ändringen i listan skulle inte kunna påverkar toppen också.
För skojskull gjorde jag samma övning för Mastrand Big Båt race.intressant att medelskillnaderna minskar från race till race. Medianskillnad ligger utom för det andra racet kring 0,4%.
https://docs.google.com/leaf?id=1ahvaU92D5ooav4ejK1OXutPkVWnMduCd05OG1nclQFs
samma övning för Tjörn runt ger skillnaderna som ligger på nån promille. Med andra ord en liten skillnad på ca. 1% i respit ger en skillnad på flertal placeringar. Det är kanske inte så konstigt heller.
Det man också br tänka på att ändringar från ORCi till SRS är +/- 0,01 och det kan medföra att skillnaderna påverkas av båtar sinsemellan och inte bara av en båt.
Dec 5, 2012 @ 21:29
Det är något med rättigheterna till dina filer.
Sättet jag gjorde det på var att ta seglade tider och räkna om dem enligt SRS. Alltså “double scoring” för de båtara som finns i bägge systemen.
På samma sätt räknade jag om alla enskilda race på de två EM-regattorna och fick nya platssiffror som gick in i en ny total. Här är exemplet från Marstrand 2008 http://www.blur.se/2009/01/11/orci-em-lys-analys/
Notera också att jag uppfann LYS+ med tre decimaler :-)
Dec 5, 2012 @ 21:39
tack för info om rättigheterna. ibland är filerna öppna när jag inte frväntar mig och sen är de stängda när de ska vara det… (troligtvis SBS).
En faktor kan naturligtvis vara hur tight fältet var och man kan antar att det blir tightare om det finns många båtar med i leken.
Dec 6, 2012 @ 19:32
var för inte 10 decimaler? måste väl vara än mer rättvist?
som sagt tittade jag även på Tjörn runt. skillnaden mellan första och sista båt i mål är ca. 60% men mellan båtarna ligger medel på 0,24% och median ligger på 0,07%. en skilland på 0,01 SRS ger då en del placeringar. (mest för att visa att mindre skillnader i respittal påverkar när det blir många båtar)
https://docs.google.com/leaf?id=1tVfuzys-PtiBR51zZ0INJVkXI3ilIq7o5OHOHjA8sFs
SRS för totalen i ÅF Offshore Race? | BLUR
Jan 5, 2013 @ 12:40
[…] havskappseglare i sin Grand Soleil 37 Amarone, vilket så klart ger ett unikt perspektiv. I november tog han upp frågan om att ÅF Offshore Race skulle kunna avgöras i en enda klass, då han sa […]