Skip to content

44 Comments

  1. Johan
    Nov 8, 2012 @ 09:15

    Du kan få smyga med på min båt Peter

    Reply

  2. Peter K
    Nov 8, 2012 @ 09:42

    TACK Peter,
    Jag är nöjd med responsen, så här efter första sommaren.

    Att komma in som helt ny i en tuff bransch under en tuff tid och lyckas, visar att konceptet “enkelt, snabbt och snyggt” håller. Att dessutom samtidigt kunna ha så kul är en dubbel bonus :)

    Det är tydligt att fler än jag vill ha ett enklare och roligare båtägande.

    De två andra seglingarna i LIFE 7.5 Cup 2013 kommer köras i yttre Oslo fjorden, troligtvis kring Tönsberg samt i Siljan (…eller ev. på Ostkusten).

    Reply

  3. Team YXI (Mårten)
    Nov 8, 2012 @ 09:49

    Kikade på denna på under båtmässan i Oslo – riktigt snygg!
    Kul att den i tilägg seglar bra.

    Reply

  4. Sam V
    Nov 8, 2012 @ 09:53

    Helt rätt. Att satsa på egna arr och entyp banar väg för fortsatt framgång. Grattis och häng i!

    Reply

  5. Staffan Calluna S-73
    Nov 8, 2012 @ 10:52

    Kul att se att de arbetar ordentligt med bomuthalet för att få
    rejält med kraft på öppna bogar. Hur har det gått
    resultatmässigt för denna vackra båt 2012?

    Reply

    • Peter K
      Nov 8, 2012 @ 14:16

      Trimtamparna används när de sitter bra till hands :)
      Att ha ALLA storsegeltrim mitt i sittbrunnen är optimalt.

      Tyvärr var resultatet 2012 lite “si och så”.
      Man kan skylla på högt SRS, men mer troligt så tar det tid att lära sig en HELT ny båt, ingen att fråga och inga tips på nätet (än). Lättare var det med Vipern…där nätet är fullt med bra segel och trim information.

      Dessutom beror det eventuellt “lite” på de som sitter i båten…och vi kan erkänna att vi inte är samtrimmade än på lång väg.

      Vidare har sportbåtar tuft att segla upp till SRS talen när det är mycket hårdvindskryss, Marstrand Big boat (+10m/s) & Bohusracet (kryss med top på 18m/s).

      Klart är att vi känner båten bättre 2013 än vad vi gjorde 2012 :) och nu får vi lite entyps seglingar också…kul!!!

      Reply

  6. Dan Ekström
    Nov 8, 2012 @ 12:54

    Bara att gratulera Peter!

    Eftersom jag kom i kontakt med dig när jag försökte köpa din Viper 640 har jag följt LIFE projektet från ganska tidigt stadie. Tycker det är imponerande det ni gjort, att från skratch designa, bygga och sedan tvärs emot konjukturen dessutom lyckas sälja en unik design likt LIFE 7.5 är en ypperlig prestation. Ett tecken på att ni tänkt rätt och vågat ta chansen. Hatten av!

    Och kanske är detta bara första modellen av fler kommande LIFE båtar i modell större!?

    Önskar dig/er lycka till! /Dan

    Reply

    • Peter
      Nov 8, 2012 @ 13:52

      +1

      Reply

    • Peter K
      Nov 8, 2012 @ 14:30

      Tack Dan!

      Skissar och kollar av intresset för större, en LIFE 10.0

      Lite “måldata”:
      Längd 10 (9,99) meters
      Bredd +/- 3,5
      Djup 1: ca 3,0 (köl som LIFE 7.5)
      Djup 2: under 1,0 (kölen uppe)
      Vikt under 3 ton
      Dubbla roder
      Komfort ombord (nivå Xp33)
      Pris under 100 000 € ex moms
      Enkel, snygg & funktionell – som LIFE 7.5 på och under däck

      Reply

  7. JV
    Nov 8, 2012 @ 15:16

    Vad är tanken med att fälla upp kölen i stället för att hissa upp den som många andra båtar gör ?

    Reply

    • Peter K
      Nov 8, 2012 @ 15:56

      Så här ser jag på skillnaden:

      1. När man hissar upp kölen förändrar man helt båten under däck, ett stort blad mitt i båten.
      2. Man måste dessutom kapsla in kölbladet för att inte få “sjö dofter” under däck av även den minsta beväxligheten på bladet. Många struntar i detta och får lukt problem under däck med kölen uppe.
      3. När man går med ett blad på 2 meter som LIFE 7.5 har eller runt 3 meter som vi skissar på på LIFE 10.0 så blir det ett mycket högt blad som sticker ut ut båten på däck.
      4. Det är enklare att hantera fälla upp/ned med en inbyggd hydraulik, behövs inga taljor, bultar eller speciella ställningar som skall stuvas. Bara några enkla vred och en inbyggd hydraul pump.

      Dvs en fällköl stör inget när kölen är uppe, det enda man ser när båten är i vattnet är att den sätter sig lite på häcken eftersom tyngdpunkten flyttas akter över och det är enklare att hantera upp/ned. Tyvärr är fällköl en klart dyrare lösning (vilket gör att de flesta avstår)…men i mina ögon är det en bättre lösning och värt de extra pengarna.

      Ett extra plus som man får är att övertrycks ventilen på hyrdauliken går om man går på grund, vilket minskar skadorna på båt och köl…dock har jag inte testat detta :)

      För större båtar jobbar man med lyftkölar med hydraulik i kasset system men de är komplicerade och begänsar djupet endast marginellt.

      Reply

  8. Dan
    Nov 8, 2012 @ 15:47

    Med 3 meters djupgående är fällkölen nog mer gåpågrundvänlig :-)..
    /Dan

    Reply

    • Peter K
      Nov 8, 2012 @ 15:58

      …och kan enklare lyftas under motorgång, in och ut ur hamn.

      Reply

      • JV
        Nov 8, 2012 @ 16:05

        ok, skulle det funka att fälla upp kölen för att komma in i en naturhamn/utnyttja platser med mindre vatten ?

        Reply

        • Peter K
          Nov 8, 2012 @ 16:22

          Absolut !!! Det är poängen, dock så bör kölen vara nere under segling (av naturliga skäl).

          Reply

  9. Andreas
    Nov 8, 2012 @ 18:29

    Grym båt!

    Kan man få den utan trädäck?

    Reply

    • Peter K
      Nov 8, 2012 @ 18:39

      Kommer som standard utan teak på däck…men teak i sittbrunn.
      Teaken kan dock bytas mot Esthec om man så vill.

      Reply

  10. JonasW
    Nov 8, 2012 @ 18:55

    Låter lite som en korsning mellan B&R 38:a och X99:a. Vattenballast också kanske för att få bättre RM för shorthanded?
    Lillasyster verkar ju vara en fantastiskt fin skapelse. Clean och minimalistisk, helt i min smak. Less is more! Kommer följa utvecklingen av storasyster med stort intresse.

    Reply

  11. Viktor
    Nov 8, 2012 @ 19:48

    Fantastisk båt jag vill ha en men behöver vinna på triss först, jag hoppas att det kan bli den nya Xpressen. Men vad kostar kalaset?

    Reply

    • Peter K
      Nov 9, 2012 @ 10:42

      Från 499 000.-
      Med teak i sittbrunn & AL/Dyform rigg.

      Ja, Expressen har några år på nacken.
      Kanske dax att uppdatera det segmentet?

      Reply

  12. Mattias
    Nov 9, 2012 @ 10:31

    Tror jag såg en i Siljan (!) i veckan, låg nåt som såg misstänkt likt ut iaf (åkte förbi i bil, så jag hann inte kolla så noga). Kan det stämma?

    Reply

    • Peter K
      Nov 9, 2012 @ 10:36

      Helt rätt observerat, LIFE 7.5 SWE 2 har Siljan som “hemma hamn”.

      Reply

  13. Nobbe
    Nov 9, 2012 @ 10:49

    Peter K Snygg jobbat 7.5 !

    Jag uppfattade nog inte riktigt vart tar kölen vägen vid uppfällt läget? På däck eller fälls det in i skrovet?

    “När man går med ett blad på 2 meter som LIFE 7.5 har eller runt 3 meter som vi skissar på på LIFE 10.0 så blir det ett mycket högt blad som sticker ut ut båten på däck.”

    Reply

    • srsseglaren
      Nov 9, 2012 @ 10:57

      Reply

    • Peter K
      Nov 9, 2012 @ 11:17

      Reply

      • srsseglaren
        Nov 9, 2012 @ 12:43

        Har ni testat att segla med kölen uppe på undanvind ?
        Borde göra ganska stor skillnad ?

        Antar att hydralpumpen är manuell ?
        Hur mycket el skulle en elektriskpump behöva, behövs det två batterier ?

        Guy-Christer Lönngren testade att köra på sten i fullfart med Guyline 95, båten full med journalister.
        Stod fast ganska bra, gick ned och pumpade upp kölen varpå resan fortsatte : )

        Gillar antydan till bulb som borde öka stabliteten bra ?

        Reply

        • Peter K
          Nov 10, 2012 @ 13:52

          Kölen är inte konstruerad för att läggas akter över under segling…har inte heller sett behovet…hon är så stabil på undanvind redan nu och bärig i fören.

          Vi kan titta på elpump men ser inte behovet…

          Ja, att komma av ett grund är en barnlek och bara ett par pumptag borta.

          Ja, vi var tvungna att lägga en förtjockning i botten av bladet för att få volym tillräckligt den volym av bly vi villa ha ned där. Annars hade vi haft 1/2 bladet fyllt av bly och en allt för hög tyngdpunkt.

          Reply

          • JonasW
            Nov 11, 2012 @ 00:23

            Vattenballast?

  14. Oscar
    Nov 9, 2012 @ 12:52

    Mycket intressant med life 10.0
    Vad är det tänken med riggen? Utan akterstack som life 7,5?

    Reply

    • Oscar
      Nov 9, 2012 @ 12:53

      Stag

      Reply

    • Peter Kerrberg
      Nov 9, 2012 @ 17:54

      Ja, vi har startat designen utan akterstag som LIFE 7.5 och t.ex nya Pogo 50.

      Reply

      • Dan Ekström
        Nov 9, 2012 @ 19:33

        Peter,

        Kollade lite på de bilder som visar 7.5:an på kryss. Designen ser ut att må bra av att seglas plant utan mer än endast marginell kränging när det blåser på. Har ni någon gång haft gott om fläsk på kanten för att få ut maximal potential av båten?

        /Dan

        Reply

        • Peter K
          Nov 10, 2012 @ 20:08

          Tyvärr har vi inte någon gång haft mycket kg på kanten på någon av racen. Dessutom har vi haft ca 5 cm för långt förstag.
          OCH inte optimala vantspridare, för mycket vinkel och för långa.

          Detta år fixat i produktion och på “ONE” (SWE 1) inför 2013.
          Får se vad det ger :)

          Reply

          • Bosse
            Nov 10, 2012 @ 21:37

            Förstagsspänningen, är det enbart genom riggspänningen?

          • Peter Kerrberg
            Nov 10, 2012 @ 23:44

            Ja, även om storskot och kick gör sitt.

          • JonasW
            Nov 11, 2012 @ 00:39

            Några planer på DSS (http://www.dynamicstabilitysystems.com/) eller vattenballast i avsaknad av lovartsfläsk?

          • Bosse
            Nov 11, 2012 @ 08:41

            Jag kör med fathead och fock. Inget akterstag men backstag 2 meter bakom röstjärnen. Har haft svårt med att ta höjd på kryssen, vet dock att det varit en jäkla skillnad när min 90 kilo tunge son varit med och sträckt hem.

            Jag funderar på att göra en anordning så att jag kan sträcka förstaget med hydraulik alt skot under däck.

            Min erfarenhet är att det inte alls räcker eller fungerar genom att ta hem på storen eller kick. Tar man hem så hårt så funkar inte storen. Kicka är helt förödande.

          • Peter K
            Nov 11, 2012 @ 11:47

            Vi får se nu med bättre vinklar på vantspridarna samt rätt längd på förstaget, vad det ger. I och med att vi har rod plus styv kolmast samt ett otroligt styvt skrov så har vi nästan inget töj.

            Klart att mer vikt på kanten gör skillnad. Ju lättare båt desto mer skillnad (den % mässigan skillnaden på rätande momentet blir större), det är samma oavsett vilken rigg konfiguration man har.

            Ingen vattenbarlast eller DSS även om det skulle ge ett + i fart. Målet med LIFE 7.5 är entyp och det finns en charm i att reducera komplexiteten, “Less is more”.

  15. JV
    Nov 9, 2012 @ 12:59

    Kan man rulla i den från trailern på en ramp ungefär som en c55 ?
    Eller måsta det vara en kran för sjösättning ?

    Reply

    • Johan SWE2
      Nov 9, 2012 @ 13:11

      Jag la i min från ramp utan problem. Bilens bakhjul var inte ens i vattnet. Tar upp båten i helgen och räknar inte med att det ska vara några problem, förutom att isen kan hinna lägga sig i den delen av hamnen i natt :-)

      Reply

      • JV
        Nov 9, 2012 @ 13:33

        Och släpets hjul var i vattnet ? Klarar släpet det ? Är det bromsat ?

        Reply

        • Johan SWE2
          Nov 9, 2012 @ 14:03

          Det ska var dränkbart men jag men man ska nog vara noga med hjulservicen. Speciellt om man kör ner i saltvatten.

          Reply

  16. Jakob
    Nov 10, 2012 @ 23:50

    Kan den beställas utan teakdäck?

    Reply

    • Peter K
      Nov 11, 2012 @ 11:53

      Teak är standard i sittbrunn (kan bytas mot Esthec), sandwich konstruktionen är dimensionerad för att detta bär lite.
      Teak på däck är ett tillval.

      Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.