Skip to content

37 Comments

  1. Patrick L
    Nov 23, 2012 @ 06:51

    Och i virtuella VG har jag inte kunnat logga in på ett par dagar. Nu på morgonen kom jag in och seglar då förstås 15 grader mot vinden i 1 knop, har tappat 5000 placeringar. Kul grej.

    Reply

    • Anders Nilsson
      Nov 23, 2012 @ 10:29

      Man bli blockad när man har för många fransmän efter sig. :-D

      Reply

    • Erik Barkefors
      Nov 23, 2012 @ 14:48

      Använd waypointbojar så minskar risken för sådana missöden. Jag hade också problem med inloggning första dagarna men sen har det gått bra. Kan vara segt runt 8:00 och 20:00 när alla 350-tusen ska in och kolla nya vindarna.
      Har inte märkt av ilskna fransoser – snarare tvärtom att det alltid har varit några som gratulerat när det gått bra! Men det är klart, jag har ju bara kört ett 25-tal race i VR.

      Reply

  2. Svea-Jonas
    Nov 23, 2012 @ 09:56

    Ingen utkik och sedan skiter de i alla regler. Sänk deras båtar och ta deras pengar!

    Reply

  3. srsseglaren
    Nov 23, 2012 @ 09:59

    Försöker emellanåt att spela in lite segling från Eurosport, ytterst sällan som programtiden hålls aldrig ngn info om ny sändningstid, inte helt lätt ?
    Är det det att det är Franskt ?

    Reply

  4. Daniel
    Nov 23, 2012 @ 10:00

    Och även i stora internationella tävlingar är det tydligt att kappseglingskommittén är för fega vad gäller att dela ut riktiga straff till folk som uppenbarligen fuskar, vilket skita i regler faktiskt är!

    Reply

    • Carl Peter Carlsson
      Nov 23, 2012 @ 23:11

      Det är inte kappseglingskommitten som delar ut straff, det får bara Juryn göra. Juryn skall enligt ISAF reglemente vara oberoende och endast agera utifrån reglerna. Oberoende innebär att de inte får ta instruktioner från KK. Man får väl förutsätta att en så stor tävling dessutom har en Internationell Jury bestående av erfarna domare

      Reply

  5. Erik Barkefors
    Nov 23, 2012 @ 14:37

    Kanske blir trefiksepareringszoner ett problem för kappseglare i framtiden. Safran är tydligen kallad till domstol för ett brott mot reglerna i trafikseparering under Round Ireland an England och nu ett gäng som naggat zonen under Vendée.

    Hur blir det med kryss under Bornholm Runt (från Simrishamn) eller Gotland Runt och Watski 2 Star Baltic samt “alla” seglingar i Öresund?

    Reply

    • Daniel
      Nov 23, 2012 @ 17:23

      För ÅF är det bara zonen sydost hoburgen som kommer i spel, men det är väl knappast någon som tar sig ut till den då jag misstänker att alla som rundar använder sig av kusttrafikzonen innanför, annars blir det en jäkla omväg …

      Reply

    • Svea-Jonas
      Nov 24, 2012 @ 10:35

      “Naggat zonen” var verkligen ett understatement. Skulle rekommendera alla som ger sig ut på haven att läsa på vad som gäller i TSS. Det finns en anledning till att de ligger där de ligger.

      Reply

    • Pelle Lindell
      Nov 24, 2012 @ 10:47

      De gånger jag seglat i Öresund (W2SKattegatt) har separationen i norra Öresund varit banbegränsing och skall man följa lagen kan det näppeligen vara på något annat sätt. Vad jag har hört är speciellt danska kustbevakningen rätt nitiska på att jaga fritidsbåtar som går fel i separationerna.

      Reply

  6. Ulf Brändström
    Nov 24, 2012 @ 14:13

    Man ska nog passa sig för att gena snett igenom även om det är lockande (det kan bli dyrt). själv har jag råkat fila lite på kanterna utan straff men man hoppar verkligen till när planet kommer farande precis över masttoppen…

    Reply

    • Svea-Jonas
      Nov 25, 2012 @ 10:41

      Ulf, du skiter i reglerna basicly. Jag skiter i dig, basicly. Svarar i radion när du mastat av? Riskerar min hälsa genom att gå ner med räddningsbåt för att assistera? Du slaggar väjningsskyldig, jag vaken men skyldig att hålla kurs och fart?

      Reply

      • Erik Barkefors
        Nov 25, 2012 @ 11:00

        Har bara träffat Ulf ett par gånger men har en annan bild av honom. Om han gör fel ute på banan så är det nog bättre du lämnar in protest mot honom då istället för att komma med ospecificerade anklagelser på det här viset.

        Reply

        • Svea-Jonas
          Nov 25, 2012 @ 11:04

          ospecifierade anklagelser?

          Reply

        • Pelle Lindell
          Nov 25, 2012 @ 11:10

          Jag får ju intrycket att det Svea-Jonas menarinte är KSR i första hand utan IRPCAS (sjövägsreglera) krav på ständig utkik vilket givetvis är svårt för ensamkappseglare. Jag får dessutom intrycket att Jonas jobbar på sjön och i så fall har han min fulla sympati. Det kan inte vara kul att försöka undvika att segla ner “sömngångarna”, speciellt i trånga vatten och i separationer där handelssjöfarten måste “följa med i trafiken” och mycket lite utrymme för manöver.

          Reply

  7. Patrick L
    Nov 25, 2012 @ 17:47

    Reply

  8. Ulf brändström
    Nov 25, 2012 @ 18:42

    Svea-Jonas
    Javisst är det märkligt att Robin-knox Johnsson blev adlad av Queen Elizabeth efter att ha brutit mot IRPCAS i hela 312 dygn, speciellt när UK är en sådan sjöfarar nation -:)

    Reply

    • Erik Barkefors
      Nov 25, 2012 @ 18:47

      … för att inte tala om Chichester och MacArthur. Och de stackars fransoserna blir inte adlade utan bara nationalhjältar.
      Fast jag förstår yrkessjöfarten som kanske känner på samma vis som ambulanspersonalen gör när de skrapar ihop resterna av motorcyklister.

      Reply

    • Pelle Lindell
      Nov 25, 2012 @ 20:45

      Både Chichester, Knox-Johnston och viss mån McArthur kommer från en annan tid………Tar inte kappseglarna och arrangörerna problemet på allvar så befarar jag att ensam(havskapp)seglingens dagar är räknade och jag vill fortsätts följa den fantastiska racing det är. Man kan inte hålla på att köra på andra bara för att man råkar kappsegla.

      Reply

      • Svea-Jonas
        Nov 26, 2012 @ 09:25

        Glöm inte att reglerna finns där av en anledning. Att inte försöka följa dom kan aldrig vara gott sjömanskap.

        Reply

    • Svea-Jonas
      Nov 26, 2012 @ 09:49

      Ja Ulf det är märkligt. Men UK är ingen sjöfararnation längre. Tror inte heller TSS fans på den tiden

      Reply

      • L-B Gustafsson
        Nov 26, 2012 @ 13:09

        TSS / regel 10 var en nyhet i COLREG 72

        Reply

  9. L-B Gustafsson
    Nov 25, 2012 @ 21:52

    Intressant tråd som bygger på att ett antal skeppare inte kan alt. skiter i COLREG regel 10. Tittade i NoR och ser där att racet seglas efter COLREG med med några regler i KKR som tillägg. M a o så kan juryn straffa för brott mot COLREG, annars polisiärt ärrende.
    Punkt 2 som diskuteras är COLREG regel 5 vilket dom skiter i. I videon efter kollisionen med fiskefartyget säger skepparen att han var under däck dvs. han får minst 50% av skuldbördan. Var det andra fartyget maskindrivet fartyg eller fartyg sysselsatt med fiske (COLREG regel 18) vet jag inte men skuldbördan kan stiga till 90% i sistnämda fallet.
    Jag är imponerad av den fysiska prestationen att driva en sådan båt under så långt tid men respekt nej.
    Har vi medlidande med den som går på natten i svarta kläder mitt på motorvägen och blir påkörd?

    Reply

  10. Svea-Jonas
    Nov 26, 2012 @ 09:52

    Skulle vara intressant att höra från dom som vet om hur man klarar att vara vaken under långa perioder när det behövs. Äter man någon speciell kost för att klara det?

    Reply

  11. Patrick L
    Nov 26, 2012 @ 10:03

    Det motsatta förhållandet finns ju också. Jag har vid åtminstone två tillfällen på öppet hav känt mig nödgad att starta motor för att ta mig ur ett fartygs kurslinje. Båda gångerna har det varit i dagsljus tidigt på morgonen. Tveksamt om det har funnits utkik på bryggan eller om utkiken helt enkelt skiter i att det ligger en seglare i nära nog stiltje i vägen. Båda gångerna har jag ropat på VHF utan svar.

    Reply

    • srsseglaren
      Nov 26, 2012 @ 10:41

      Undrar om inte det är betydligt vanligare ?
      Om man läser långseglar berättelser så har det både blivit kontakter samt sänkta båtar av den anledningen ?
      Var det inte en snabbgående passagerarcatamaran i Tyskland som 30 knop i dimma, genade utanför farled och råkade masta av en liten segelbåt ?
      Skepparn på segelbåten fick visst nervösa problem och slutade helt att segla, kunde ha slutat betydligt värre ?

      Reply

    • Svea-Jonas
      Nov 26, 2012 @ 16:03

      Som vanligt leder diskussionen hit. “Det var ingen på bryggan” osv. Bevisa det. Är man i VTS-område och har AIS brukar VTS:en hålla koll på vad som sker. Händer även att fritidsbåtar med MMSI inte heller svarar.

      Reply

      • Patrick L
        Nov 26, 2012 @ 16:46

        Nja, jag ställde väl mer en fråga med anledning av ditt egna ganska tvärsäkra uttalande “ingen utkik och skiter i reglerna. Sänk deras båtar och ta deras pengar”.

        Jag kan förstås inte bevisa om ett handelsfartyg har någon på bryggan eller ej, men jag kan veta om det verkar som att ett fartyg väjer när man seglar i nära stiltje. Eftersom jag har AIS ser jag ju dessutom svart på vitt om fartyget är i kursändring eller ej. Känner du dig verkligen 100%-igt säker på att handelsfartyg aldrig bryter mot reglerna?

        Reply

        • Gustaf Dyrssen
          Nov 26, 2012 @ 17:13

          Bara genom att läsa rapporter från olika fartygs incidenter (som vi har blivit indragna i genom olika “general average”) så vet man att fartyg ofta bryter mot reglerna. Det kanske inte berättigar oss vanliga seglare att också göra det men lite ömsesidig respekt för varandras svårigheter under en uppsjö av reglar kanske man kan önska….

          Reply

        • Peter
          Nov 26, 2012 @ 17:13

          det gör inte fartygen alltid, dvs. inte alla fartyg följer reglerna heller men det är väl ingen anlednuing att skiter i de.

          Reply

      • Raketen
        Nov 26, 2012 @ 17:12

        Hej!
        Du har naturligtvis rätt. Men, ute på atlanten, långt från farleder tycker jag ensamseglarnas rutiner verka fungera.

        Dock så ska alla inblandade parter undvika kollision till varje pris. Även om det kan vara omöjligt för ett stort fartyg i vissa lägen. Men, en liten kursändring, eller vad som helst. Kan minska konsekvenserna och utgången av olyckan avsevärt.

        Denna olycka berodde iaf inte på proffsig och uppmärksam besättning.
        http://www.dailymail.co.uk/news/article-2051706/UK-ferry-crash-killed-skipper-caused-crew-chat-Halle-Berry-Catwoman.html

        Reply

  12. Ulf Brändström
    Nov 26, 2012 @ 16:16

    Vad är Svea-Jonas riktiga namn?
    Du har en poäng men varför den otrevliga tonen?

    Reply

    • Svea-Jonas
      Nov 26, 2012 @ 19:03

      Ber om ursäkt Ulf.

      Reply

  13. srsseglaren
    Nov 26, 2012 @ 19:18

    Det skulle kunna gå att ta ett regelbeslut av typen:
    Att vid ensamsegling skall båten drejabi min 6 timmar vartannat dygn.
    I kombination med krav på AIS och radarvarnare vid ensamsegling så kanske det frigör ansvaret vid en ev.kollisionsansvaret ifrån den som seglar ?

    Frågan är om det blir helt utan olyckor pga av en sådan typ av regel ?

    Men kanske kontakt med stålbojen samt fiskebåten i VG hade kunnat undvikts ?

    Reply

  14. Ulf Brändström
    Nov 26, 2012 @ 21:17

    Alarm på Ais är bra att ha. (jag hade Vespar marin på Minin) Synd bara att det är så många franska fisketrålare som inte har eller slår på sin AIS. Själv blev jag påkörd av en sådan rätt kraftigt förra året i Biscaya. (Jag var vaken ) Gennerellt tycker jag att handelsfartygen är helt kanon och är ett sant nöje att växla några ord med. De tycker förvisso oftast att det är lite väl onödigt att ge sig ut i en 6.5 meter lång båt. Ett problem de mycket ofta påpekar är att vi inte syns på radarn på grund av att vi har så låga master vilket gör att vi är “bort gainade”
    Vi var totalt 4 stycken som blev rammade förra året. Alla klarade sig. Mini739 blev rammad av en 230meter lång oljetanker . Han hördes skrika som en stucken Turkisk gris (Han är Turk) på vhfen före det small. Han studsade efter hela sidan. Det var faktiskt rätt komiskt att höra hans svordomar på VHFen efteråt. lite linus på linjen faktiskt,

    Reply

  15. srsseglaren
    Nov 27, 2012 @ 06:07

    Problemet vid sjögång är att det blir brus på radarskärmen, vilket löses med att man justerar bort den infon tills skärmen klarnar då åker mindre radarekon med, men det finns aktiva radarvarnare som tex. Sea-Me:
    http://www.busse-yachtshop.de/da_aktiver-radarreflektor.html

    Att drejabi brukar seglare göra frivilligt om vädret blir för hårt.
    Kanske inte så orimligt att man gör det för att säkerställa ngn form av minsta sömn då det är ngt alla behöver ?
    Om alla som seglar måste göra det, bör det fortfarande kunna bli intressant segling ?

    Har för mig att Pia LÓbry gjorde det i Irländska sjön under kvalificeringen till Mini-transat ? Några övriga mini´s valde att söka hamn på den Engelska västkusten ?
    Svårt att inte imponeras av Pia :-)

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.