Skip to content

39 Comments

  1. Lars Rönnberg
    Dec 1, 2012 @ 16:31

    Vi seglade om båten på kanan, den hade en pytteliten platt Genacker, man ska nog inte dra för stora växlar på resultatet vid Nordic Yachts Open.

    Reply

  2. Lars Sørbo
    Dec 1, 2012 @ 22:41

    Du latterliggjør både designer, bygger og prøveseiler her, samt konkluderer uten å ha prøvd båten selv. Du kan bedre enn dette, Peter.

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Dec 1, 2012 @ 23:24

      Artikeln är tydlig, så jag drar väl samma slutsatser som alla andra som läser den?

      Det som stör mig är att alla inblandade verkar tycka att det är helt OK och tillochmed en “bra feature” att rodret är trögt. Det är att lura eventuella köpare.

      Reply

    • Feffe
      Dec 2, 2012 @ 15:08

      Håller dessvärre med… Låg nivå för att vara Blur. Onyanserat och byggt på antaganden. Man bör vara påläst innan man offentligt beskyller något för att lura sina kunder. Vet du att tillverkaren sagt så ?

      Reply

    • Peter Gustafsson
      Dec 2, 2012 @ 15:29

      Jag struntar egentligen i vem som kommit på att det skulle vara bra med trögt roder. Antingen skall det vara så, och då hade det varit bra att vara tydlig med att det funkar så där. Eller så var något fel och då hade man ju kunde skriva att det skall rättas till.

      Sedan kan jag inte förstå det höga tonläget. Alla inblandade har ett kommersiellt intresse och gör detta för att kränga sina båtar och tidningar. Då får man nog finna sig i att bli ifrågasatt om man introducerar ett helt nytt roderkoncept :-)

      Reply

      • Patrik A
        Dec 2, 2012 @ 15:45

        Så blir det om man monterar fast autopilot (under däck) då spelar det ingen roll om clutchen dvs. standby läge är aktiverat så har du ändå en inbyggd tröghet i systemet, tveksamt om alla kunder/seglare är medvetna om detta.

        Reply

  3. Jocke_R
    Dec 2, 2012 @ 00:14

    Trögt roder är dödslångsamt punkt!

    Reply

  4. Raketen
    Dec 2, 2012 @ 00:48

    Funderade på samma sak när jag läste artikeln.
    Emotsägelsefullt. Men kanske bara dåligt formulerat??

    Hur som helst. Senaste nummret av segling är en höjdare.
    Bästa utgåvan till dags datum. ?

    Reply

    • Martin
      Dec 2, 2012 @ 07:30

      ja segling har blivit bättre, jag har börjat prenumerera igen.

      Reply

  5. Feffe
    Dec 2, 2012 @ 08:32

    Helrätt concept på denna båten och även prisbilden ser ju överkomlig ut. På bilderna i testet ser ju inte seglen superheta ut och de verkar ju inte ha seglat båten så mycket innan, blir spännande att se var detta kan leda när båten är utsorterad och klar. Ska nog beställa en offert.

    Reply

  6. Rikard I
    Dec 2, 2012 @ 09:56

    Peter, dina kommentarer om båtfart, design och besättning är tråkiga och obefogade. För oss som var med på NYO vet att racet förändrades i slutspurten med åskmoln, hagel och stormbyar med efterföljande vindstilla. De flesta i fältet slapp detta.
    Curt G med besättning är nog mest glada att de inte hamnade på land i stormbyarna. Det var väldigt väldigt nära.
    Cometen föreföll snabb i förhållande till sin längd. De hjälptes inte av att bara ha ett code-segel på den långa undanvinden till Nassa. Den är klart snabbare än både scampi, express, men med jaktstart och ett för högt SRS-tal 2012 för cometen seglar ju båttyperna i helt olika förhållanden.
    Och roderverkan går ofta att fixa till. Så återstår ännu en kul båttyp att fightas med 2013. Eller hur?

    Reply

    • Peter
      Dec 2, 2012 @ 10:16

      aj då, nämnde du för högt SRS-tal 2012?… i detta forum? ;-)

      tror nog också att man inte kan dra slutsatser av ett race om man inte har alla fakta på bordet… Blir spännande att se hur den klara sig i framtiden.

      Reply

    • Peter Gustafsson
      Dec 2, 2012 @ 10:40

      Ja, frågar man seglarna så är säkert alla mycket snabbare än vad som återspeglas i resultatlistan :-)

      Topp 10 innehåller alla möjliga båtar med SRS från 1,109 till 1,401, och hela fyra båtar inom +/-5% från er och Comet 31. Låter som rättvisa förhållanden. Att då skylla på vädret känns ju konstigt? Visst drabbades ni på slutet, men det indikerar snarast att resten av fältet var långt före.

      Rent generellt, och detta handlar inte om denna test, så kan jag inte förstå hur man kan göra tester utan ordentlig segelgarderob, kalibrerade instrument och ren botten för att sedan komma med massa ursäkter kring varför båten inte seglade som i broschyren. Vill man framhålla prestandan så blir ju effekten precis den motsatta.

      Skulle Audi komma till en biltest med med vinterdäck i juli, trasig hastighetsmätere och ha tankat fel soppa? Och hoppas på att motorjornalisten ändå skriver något snällt?

      Reply

      • Rikard I
        Dec 2, 2012 @ 12:41

        Puh, vad har Audi med en Comet 31 att göra? Och hur kan du bedöma hur snabb båten är när du inte ens var där? Vi seglade åtminstone tidvis i deras närhet och kunde jämföra med diverse andra kända båtar.

        Att lyckas slänga skit på både båt, designer och besättning utgående från en segling ger väl ingen här något mervärde. och en del tar illa vid sig. Och förhållandena påverkar resultatet, det tror jag att vi kan vara överens om. Det brukar dock jämna ut sig i längden.

        Vädret är inget någon av oss skyller på – vi vet mycket väl varför resultatet inte blev bättre än det blev. Och alla orsaker går att ta bort. Men det tar inte bort den goa känsla som vi hade efter att ha genomfört racet trots alla vedermödor. Shorthanded rules!

        Och du vet likväl att SRS, ORC, DH, IRC alla är bara är skapade modeller av båtars fart. Det är ingen sanning utan en modell av verkligheten. Enkla modeller förenklar verkligheten mer än komplexa. Och inte ens ORC som har en av de mer komplexa, påstår att den är något annat än en approximation.

        Erfarenheter från tävlingar gör att approximation kan förbättras; Det förstår jag att TK arbetar på outtröttligen. Så jag har tillförsikt att världen ändrar sig till det bättre och att sanningar av idag blir korrigerade till kommande säsonger på ett eller annat sätt :-)

        Reply

        • Peter
          Dec 2, 2012 @ 13:41

          +1

          Reply

        • Anders Averdal
          Dec 4, 2012 @ 09:47

          Slänger skit???
          Jag tycker snarare att Peter gör ett komiskt inlägg om hur en journalist kan få ett fel på en båt att förefalla vara något bra.

          Reply

      • Peter Gustafsson
        Dec 2, 2012 @ 13:14

        Jag slänger inte skit på någon.

        Men det får vara någon jävla måtta på bortförklaringarna.

        Alla kan segla kass eller ha usla segel. Alla har någon gång varit i fel hörn. De flesta behöver minst en säsong för att få fart på grejerna. Det är fine. Och alla vet att det är så.

        Att då skylla på massa externa faktorer ger ingen cred. I alla fall inte här.

        Skall du och Comet-seglarna vänta på att “världen ändrar sig till det bättre” så att ni plötsligt börjar vinna race så får ni nog vänta ett bra tag :-)

        Tillverkare har i alla tider hyrt in proffs och segelmakare som ser till att visa vad båten går för. Funkar för X-yachts, Salona och massa andra där ingen ifrågasätter båtarnas potential. Tillochmed HR tar med Jesper Bank och spikar första racet i sin nya cruiser. Att skicka ut en ovan besättning med halv segelgarderob sänder fel signaler. Se på HP 1030 som behövde över 3 år för att bevisa att båten kunde seglas fort. Det hade man sluppit om man tog testseglingarna och de första racen på allvar.

        Reply

  7. Oscar
    Dec 2, 2012 @ 10:31

    Ja men läs vad det står.
    I första stycket:
    “Intrycket är att en Comet 31 Sport balanserar fint på rodret, har kraftigt gensvar och är suveränt kontrollerbar”.
    I andra stycket så verkar det vara tvärtom, man har gjort roderlagren tröga för att båten är svår att kontrollera.
    I tredje stycket konstaterar man att ett stort storsegel kräver ett stort roder.

    Båten är obalanserad helt enkelt

    Hela texten är ju motsägelsefull, om man nu ska vara petig.

    Reply

  8. JIMMY
    Dec 2, 2012 @ 12:21

    På NYO var det en klart plattare läns än vad jag hade räknat med och med vår “snipiga” gamla gennaker på Pac-Man så hade vi inget vidare tryck. Dock är Pac-Man snabb på undanvind och skapar mer skenbar vind än de flesta andra båtar som var med denna dag varför vi ändå gick hyfsat jämfört med övriga flottan. Vi såg många gennakerbåtar som försökte hålla sig på rhumbline med “kvävda” gennakers som resultat, inte direkt snabbt…
    Värst var det för Cometen, de hade tjänat på att inte mäta in den där plana Coden som dessutom var sydd till en A31.

    Direkt när vi rundade upp gick vi om Cometen i lovart som länge och väl seglade med fladdrande stor som de då höll på att reva, inte heller så snabbt…

    Helt klart är att man kan segla Cometen betydligt fortare än vad den gjordes på denna för besättningen första provsegling och drar man parallellen med bilvärden så kan det ju te sig lite konstigt att man inte är mer förberedda.

    Reply

    • Peter
      Dec 2, 2012 @ 13:44

      “…de hade tjänat på att inte mäta in den där plana Coden som dessutom var sydd till en A31” ???

      Reply

      • JIMMY
        Dec 2, 2012 @ 15:13

        Var det så otydligt? De hade ju ingen nytta av Coden eftersom det var för platt på undanvinden för att detta plana segel skulle fungera. De hade alltså kunnat segla på ett lägre respittal “utan undanvindssegel”, det är en liten “feature” i SRS ;)

        Reply

        • Pelle P
          Dec 2, 2012 @ 16:27

          Inte det minsta otydligt Jimmy!

          Reply

        • Peter
          Dec 2, 2012 @ 17:12

          nu vart det tydligare..

          Reply

    • Peter Gustafsson
      Dec 2, 2012 @ 17:19

      Läns. Alltid lika oväntat :-)

      Reply

      • Peter
        Dec 2, 2012 @ 17:45

        just det, men det är också en fråga hur Coden värderas i SRS. Jimmy gav indirekt svaret.

        Reply

      • JIMMY
        Dec 2, 2012 @ 20:08

        Ha ha, stor humor! :)

        Reply

  9. srsseglaren
    Dec 2, 2012 @ 12:30

    Vänta lite nu, har ni glömt att sätta på filtret : )
    Det är möjligt att rodret är trögt och i så fall inte OK men bör kanske bekräftas ?
    (I början sköttes det seglingstekniska av John Albrechtsson vilket gav en glasklar uppfattning om vad som var vad)
    Alltid lika kul att läsa vad artikelförfattaren hittat på denna gång, men det finns en anledning till att vissa tillverkare väljer vem som testar deras båtar : )

    Rutinerade återförsäljare brukar prioritera upp resultaten och därför göra läxan med rätt segel och passande bemanning, men här verkar man ha ansett att all reklam är bra reklam ?
    Eller bättre att vara synlig än att inte visa sig alls ?
    Kanske bevisar därför denna segling egentligen ingenting, kan bara hoppas att vi får se lite bättre resultat i framtiden ?

    Varför kan man på nätet inte se vilka artiklar som finns med i senaste numret av Segling ?

    Reply

  10. Peter Gustafsson
    Dec 2, 2012 @ 13:08

    You never get a second chance to make a first impression!

    Reply

  11. srsseglaren
    Dec 2, 2012 @ 13:12

    Läs igenom inläggen ovan samt vid “varje” artikel i Båtnytt och berätta när resultatet inte blivit som ovan ?
    Gäller förmodligen sedan Ohlson 22 ?

    Reply

    • Dan Turesson
      Dec 2, 2012 @ 16:33

      “Tar god höjd och skjuter fin fart på kryssen. I svallet efter finlandsbåten kunde vi konstatera att sjöegenskaperna var goda”
      Så skrev man på -70 talet så det var inte bättre förr.

      Reply

      • Göran
        Dec 3, 2012 @ 20:11

        Var väl samma journalist !?

        Reply

  12. david andersosn
    Dec 3, 2012 @ 22:18

    Jag var med på racet. Efter regattamiddagen så låg Comet 31 förtöjd med aktern inåt utanför restaurangen. Jag och mina vänner reflekterade över att det var första gången vi såg båten live, det som var mest speciellt var att båten såg förjävlig ut på däck. Allt var bara lämnat som om de hade gått i mål just, inget var packat eller undanstuvat, storseglet hängde typ halvvägs nere på masten. Förstår inte riktigt vad man tänker med när man ska introducera en ny båt, vill man inte att allt ska se bra ut då?
    Jag förstår och håller helt med Peter .

    Reply

    • Per Engdahl
      Dec 11, 2012 @ 18:58

      Dagen före middagen låg vi förtöjda utan för restaurangen i god ordning. Har bilder som ser helt ok ut: https://dl.dropbox.com/u/106653093/DSC_0257.JPG
      Efter racet och middagen låg vi förtöjda i samma kondition utanför en annan båt längre ut på bryggan. Jag tror nog att du misstar dig på båt eller av någon anledning överdriver kraftigt. Vi hade besök ombord av vinnarbesättningen av regatta, som berömde båten, och jag hade ingen skam över dålig ordning.
      Mvh
      /Per

      Reply

  13. Peter Gustafsson
    Dec 3, 2012 @ 23:00

    Låt oss inte göra detta till största grejen i Seglarsverige :-)

    Det är inte lätt att vare sig sälja eller recensera båtar. Och ibland blir det inte som man har tänkt sig…

    Är det någon annan som har provseglat Comet 31 och kan ge ett utlåtande?

    Reply

  14. Per Engdahl
    Dec 11, 2012 @ 18:22

    Hej, Några kommentarer från importör.

    Angående roder: Båten levererades på högkant utan roder.
    I samband med sjösättning så monterade vi rodret och borde smörjt roderaxeln.
    Detta blev inte gjort och det fanns viss friktion i lagren. Inget fel på balans eller något sådant.
    Ingen stor grej, och fixat till nästa sjösättning.

    Angående regatta förberedelser. Jag har tidigare haft andra demobåtar med full segelgarderob och god besättning som med förberedelser och timmar i båten gjort rättvisa för båten.
    Tex A31:an Letto di pletto. Det tog ändå två år att sälja den båten, och den såldes då till Norge.
    Att tro att ett bra resultat = god försäljning är att tro att det är lätt, men det är i princip bara dyr marknadsföring.
    Det finns fler exempel på detta, jag nämner ingen.

    Comet 31:an är standard utrustad med Dacronsegel, och vi mätte in ett Code segel.
    Ingen gennaker eller spinnaker var med, vilket naturligtvis saknades på den långa länsen.

    Jag hade ej planerat några regatta aktiviteter med båten, den var just anländ, aldrig seglad men Curre tyckte det kunde vara kul och frågade om vi kunde segla, så varför inte.

    All inbjudan till shorthand segling handlar om att alla skall kunna vara med och ha trevligt. Att bli ifrågasatt hur man kan ställa upp utan att ha tränat och köpt regattasegel känns därför lite konstigt.

    Mitt personliga mål var att vara före alla Elan 310 och First 30:or i mål, vilket vi var. Flera bröt precis akter om oss i de omtalade åskbyarna.

    Att båten seglar än bättre med fler timmar i båten och påkostad segelgarderob är nog givet. Men man kan väl få deltaga ändå.

    Mvh
    /Per

    Reply

    • Andreas i HP
      Dec 11, 2012 @ 19:28

      Hej
      +1
      Jag är trött på denna expertkultur som sågar alla andra som försöker komma ut o ha kul!
      Jag har mött dessa eller liknande kommentarer i samband med min båt där vissa gjort sig roliga på min och eller båtens förmåga mm!!! (vilket man kan reflektera över bara det)

      många +1 till er som ändå körde o jag hoppas ni hade kul!
      samt inte desto mindre viktigt, att ni sänder signaler till andra att ut o segla o ha kul! SRS är inte blodigt allvar för alla

      Jag är av tron att ju fler som tävlar desto roligare.
      Båten ser ju fin ut!
      Vad blev toppfarten?

      Reply

  15. Peter
    Dec 11, 2012 @ 19:53

    +1
    håller med

    Reply

  16. Anders
    Dec 11, 2012 @ 21:48

    +1
    Instämmer med Peter och Andreas, jag blir lite trött på till tänderna trimmade familjekärror med alla ess som går att köpa för pengar. Sedan hissas båtarna till himlen i diverse skrytsamma annonser, men ingen vanlig dödlig kan prestera i närheten av det man skryter om att båtarna är kapabla till.
    Respekt för dig Per som låter en otränad besättning segla en rå båt och bara ha kul! Trägen vinner!

    Reply

  17. Peter Gustafsson
    Dec 11, 2012 @ 22:22

    All respekt till dig Per, men det som ifrågasattes här var hur äventyret beskrevs i artikeln.

    Rodret behövde smörjas. Skriv det då. Båten hade inga vettiga segel och kunde inte seglas till sin potential. Skriv det då.

    Alla vet att vi inte dissar vanliga seglare som är med för att det är kul. Tvärtom så gör vi allt vi kan för att få mer av den varan. Men när proffs skall promota en båt som de har intressen i, då får man nog finna sig i att folk tittar lite närmare?

    Media funkar åt bägge hållen. Ni har ju byggt upp en förväntan. Men då måste ni leverera också. När både du och Curre slår på stora trumman för att Comet 31 Sport är nominerad som “Året Performancebåt 2012”, så tror jag att många förväntade sig just det.

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.