Skip to content

17 Comments

  1. Andreas
    Dec 17, 2015 @ 11:06

    Ett som jag uppfattar hyllningsreportage till Dehler. (Auto Motor und sport testar BMW?)
    Vad gäller tex,
    ” En kolmast är även styvare och behöver inte böjas, stadgan gör det möjligt med planare segel i mer vind och ännu bättre kryssförmåga”

    Reflektion, Trimmar man ett storsegel på kolmast annorlunda och är då segeldesignen annorlunda som gör att man slipper plana ut storen i hårdare vindar/buka till den i lättare vindar?
    Mm låter logiskt :-/ Upplevde mycket känsla i reportaget men saknade lite av faktan.
    Vinylester, laminerade skot mm ser ju förtroendeingivande ut.
    Kul att se båten. Ser ju fin ut. Är det blyköl eller järn?

    Nu tillbaka till jobbet

    Reply

  2. Bo Bäversjö
    Dec 17, 2015 @ 13:12

    Kölarna är både bly och järn:
    L-köl: 1,95m bly/järn
    T-köl: 2,15m järn (std)
    L-köl: 2,20m järn
    T-köl: 2,40m bly/järn (competition)
    Competition kölen har urfrästa fickor i fenan för att hålla ner vikten.

    23 Jan är det världspremiär på Dusseldorf mässan!

    Reply

    • Andreas
      Dec 17, 2015 @ 20:01

      Tack. Låter lovande. Tror båten e kanon, men gillar 38an mer. Får intryck av att den är mer alround. Speciellt i svenska förhållanden med mycket lättvind,

      Reply

  3. Viktor
    Dec 17, 2015 @ 15:01

    Sluta gnäll nu. Det är väl intressant att läsa om en jättefin båt? Drömma är gratis.

    Reply

  4. Stefan Kolmodin
    Dec 17, 2015 @ 18:16

    Känns som mycket båt för pengarna.

    Reply

  5. Anders Nilsson
    Dec 17, 2015 @ 19:21

    Utmaning med Dehler 41 var ju den stora våta ytan på en relativt tung båt. Dehler 42(racing versionen) väger lika mycket och jag får inte ihop vad de gjort som skulle göra 42an snabbare om de inte har ökat volymen genom att göra undervattenskroppen rundare. Jag tycker inte det räcker med att vinkla ut skrovet.
    Kolla på 41ans akterspegel här:
    http://sundetregatta.blogspot.se/2011/07/dehler-41-en-snabbtitt.html

    Reply

    • Bo Bäversjö
      Dec 18, 2015 @ 13:24

      Anders: Det där med vikter är ett tungt kapitel….OCRi vikt, båtdatablad-vikt, SRS vikt samt att båt A, B och C är olika utrustade. Kan inte tillräckligt om detta, bara hör när detta diskuteras i olika former att detta är svårt.

      Lättare är att nämna det som skiljer nya Dehler 42 mot gamla modellen, vilket är:
      1 Competition kölen är 495 kg lättare (info taget från båtdatabladen)
      2 Det finns lättviktsinredning till akter och förkabin (tyg inredning, samt kojbottnar i sandwich)
      3 Kölramen är förstärkt med kolfiber, främst gjort för att ytterligare förstärka styvheten i båten, men det gör också balksystemet något lättare.
      Återstår att se var vikterna hamnar när båtarna mäts och vägs. Problematiken med till vilket rating system man väger in till, samt hur just den modellen är utrustad kvarstår.

      Reply

      • Anders Nilsson
        Dec 18, 2015 @ 17:47

        Jag kollade ORC-breven för Dehler 41 Miles4Justice och Midnight Rambler och det är tomma båtar när de mäts och gjorde jämförelsen med Dehler 42 som går 2.4m och den ska komma att väga 8,45ton. Samma vikt så det som kommer att skilja är segelyta och skrovform. Det är positivt att de gör något åt den. Återkommer när jag sett Dehler 42 men jag gillar Dehler 38ans botten betydligt mer än Dehler 41.

        Reply

        • Bo Bäversjö
          Dec 18, 2015 @ 20:33

          Går det att jämföra båtdatabladet med ORCi vikten? Vad jag förstår så ingår inte samma utrustning för dessa bägge metoder?
          Båtdatabladet tar med allt som står i std specifikationen, ORCi plockar bort segel, block, tamp, winchhandtag osv. Verkar inte samma förutsättningar?

          Reply

          • Anders Nilsson
            Dec 19, 2015 @ 08:23

            Nä, det har du rätt i särskilt som båten inte är inmätt än.
            ORCi vikten på Dehler 41 är det enda vi vet.
            SportHotel, Karl Dehlers Dehler 38 vägde 6519kg (ORCi vikt) och om kollar på båtdatabladet så väger den 6750kg. Då skiljer det 231kg och en del i den skillnaden är kolfibermasten och kolfiber bommen. och då är skillnaden nere i 150kg. Det är ju en fantastisk träffsäkerhet i ett båtdatablad.
            Min poäng låg inom 150kg marginalen.

        • Bo Bäversjö
          Dec 19, 2015 @ 09:36

          Precis! Det är ju så Karls båt är lättare än vad std specen säger. ORCi säger: detta, detta och detta skall inte vara med.
          Och då skall man veta att på Karls båt finns det extra saker utöver specen på en D38 Comp. Autopilot, Värmare, full instrumentering med vind, logg, Plotter, VHF. Spinnaker utrustning, bottenbehandling osv.
          Vet inte hur mycket diffen blir, min poäng blir att man ganska snabbt lämnar det teoretiska läget baserat på båtdatabladet.
          Jag och Rikard gjorde en ganska rejäl genomgång på vår D29 vi kappseglade i två år. När vi vägde båten i SRS var båten ganska långt ifrån båtdatabladet kan jag säga. Men efter en djupdykning så fanns det svar på det mesta. Inte allt (det är här som tillverkaren kan bli bättre tycker jag).

          Reply

          • Anders Nilsson
            Dec 19, 2015 @ 10:35

            Jag tycker det är kul att Dehler hittat oss kappseglare igen som målgrupp. De gick fel ett tag när de modifierade Dehler 34SV och gjorde Dehler35SQ. Det var en mycket märklig manöver och jag undrar vem man riktar sig till.
            Kanske inte så konstig facelift som Beneteau gjorde med First 35 med sin ratt som man ska springa över med vid varje slag och gipp.

  6. Per J
    Dec 17, 2015 @ 21:59

    Har Curre missat “käpphästen”? Jag kan inte läsa om toan sitter längs eller tvärs?

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Dec 17, 2015 @ 22:45

      Det var mitt enda villkor för att ta in artikeln; inget tjafs om toan :-)

      Reply

  7. Per J
    Dec 18, 2015 @ 06:08

    +1

    Reply

  8. Sture Smith
    Dec 30, 2015 @ 14:33

    En proffsig analys av en intressant båt.
    Efter två Gotland Runt med 41an (Racing) kan jag konstatera att det är en båt med två sidor. Extremt bra i frisk vind på kryss och skärande undanvindar pga av dess stabilitet (rätande moment). Lika bra i dessa förhållande, lika stor är båtens förbättrings potential i lätt vind, då framför allt på bidevind med fock. Undanvind i lätt kan för en skicklig inkörd besättning med rätt garderob vara OK.
    Varför blir det så med de bredhäckade båtarna? En del av svaren kan man nog hitta i Lasse Larssons mkt intressanta artikelserie i “Search Magazine” Alltså man designar en båt med skrovform för högre medelfart än vad de facto båten seglas i under normal förhållande (Nordisk Sommar).
    Några exemplar av både 44/45an samt 41an har blivit för tunga för att kunna konkurrera på riktigt. Därav kanske intresset från Kalle Dehler att få ned vikten så mkt det nu går på sin “Sporthotel” då jag tror att bredhäcksdesignen gör båten mkt viktkänslig, den suger sig liksom fast i vattnet i lättvind.
    Om de design tilltag som Karl Dehler tagit till skulle förbättra båtens “svaga” sidor återstår kanske att se. Och om det visar sig vara rätt kan det vara bingo, det blir alltså en mkt potent båt med stort register till vettigt pris. De strukturella förändringar tycker jag låter helt rätt, och då redan på en båt som är underbart stöddig.
    Detta blir intressant att följa.

    Reply

  9. Bo Bäversjö
    Oct 24, 2018 @ 17:51

    Lite intressant. Kollade lite vikter på Dehler 42. Tyska “Intermezzo” lyckades med att väga in sin Dehler 42c båt till 6 815 kg! Inget extra på den båten…

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.