Curt Gelin spanar in nya Dehler 42
Det kommer ju flera nya fina och roliga båtar i vinter. Min plan var att kolla in dem på Düsseldorfmässan i januari, men när jag hörde att Curt Gelin skulle träffa Karl Dehler på varvet så lät det ju kul att få en titt bakom kulisserna.
Dehler 42 – Prestanda och pris i förfinad förening
Dehler 42 kan bli en av de intressantaste nya prestandabåtarna 2016. Den följer trenden att pressa in mer innehåll för pengarna. Nytt akterskepp, längre vattenlinje, bottenram med kolfiber ökar farten, medan inredningen får samma snits som på Dehler 38 och 46.
I brist på segelbåtar på svenska mässor är besök på de i Tyskland en ersättning och att möta folk från de stora varven är alltid intressant. I Hamburg i höstas kom jag igen i kontakt med Karl Dehler på Hanse/Dehler och efter frågor om nya Dehler 42 och kvalitet, sade han: Kom ner till varvet i Greifswald, så kan jag visa hur vi gör. Som särdeles båtbiten behövde jag inte fundera, utan tog mig till den oväntat rara staden vid Östersjön. Detta blev mina intryck om nya Dehler 42.
BAKGRUND
När Dehler fick framgång med 38:an och 46:an, framstod övriga modeller som passé i stilen´. För att inte tappa till konkurrenter kommer nu Dehler 42. Samtidigt är det ju en fördel om erfarenheterna från föregångaren och andra båtar varvet bygger inkluderas i nyheten.
Så resonerade Dehler och tog tag i Dehler 41 från 2011.
Mitt minne av den är sagolika egenskaper och sanslöst bett på friska bogar. Men också att den saknade sting i stil och finish. Visst var priset bra, men när 38:an och 46:an sålde bra, var det dags för Dehler att ta skrovet från 41:an och be judel/vrolijk & Co att utveckla det till Dehler 42
Studier visade snart att det enkelt gick att vässa ett skrov som designats tidigare (41.an) och då blev det lätt att trycka på startknappen jämfört med att satsa miljoner på en helt ny modell. Alltså sågades formen upp i aktern, blev mer utlagt och fick ökad bredd i vattenlinjen midskepps. En ny T- köl sänker tyngdpunkten och ökar stabiliteten. Även en ny bottenram med kolfiber konstruerades för att som varvet säger ”få båten att tåla extrem kraft i händelse av grundstötning”
KONCEPT
I sin konceptförklaring om 42:an satte Dehler upp sex kriterier – kvalitet, funktion, fart, säkerhet, innovation och högt andrahandsvärde. Så säger många varv om sina nya, men Dehler menar att man går på djupet och lyckas.
Inför 42 – projektet tog Karl Dehler reda på vad som kunde förbättras tekniskt och i produktionen. Men för att få grönt ljus för förslagen, måste ekonomerna på varvet säga sitt, deras jobb är som bekant att balansera den eviga ekvationen kvalitet kontra kostnader.
Vid de enligt Karl bitvis hårda diskussionerna beskrev han fördelarna med att utveckla byggsättet och ge köparna ännu mer båt för pengarna. Han pekade på interiören i Dehler 38 och 46 som plockat poäng, alltså borde samma stil införas på 42:an.
Till slut fick Karl klartecken och resultatet blir förmodligen att 42:an blir Dehlers bäst byggda båt hittills. Det intrycket beror på att skrovet är vakuminjicerat, på vinylester i laminatet, på tjock skumkärna, kolfiber i bottenbalkarna, moduler i inredningen och förenklad, mer förberedd montering.
I sommar kommer Dehler 42 att mannekänga med sina linjer och sin prestanda, precis som lillasystern Dehler 38 på premiären utanför Marseille.
DESIGNER´S COMMENT
Så här säger judel/vrolijk om 42:an. Att designa en ny Dehler i den populära 40-fotsklassen var en stor utmaning för oss när vi ritade 41.an. Vi hade ritat flera framgångsrika modeller för Dehler, men uppgiften då var att förbättra på alla aspekter. Den båten blev en verkligt god kompromiss mellan kappseglares krav på prestanda och semesterseglarnas krav på komfort. Nya Dehler 42 följer den nya designlinjen och balanserar väl både semesterkomfort och fina prestanda. Den nya stilen på rutorna gör båten lätt att känna igen, men den stora styrkan ligger i mångsidigheten. Att kunna uppgradera från en kompromisslös cruiser till en enastående racer, gör Dehler 42 till en perfekt plattform för snabb segling med skaplig rating.
Storleken och fartpotentialen ska ge ett övertag på direkta medtävlare och att kunna segla i fri vind på första kryssen.
Skrov, roder och köl är körda i CFD (flödestester) och efter jämförelser mellan våra VPP och ORCi VPP, samt segelyta, stabilitet och skrovform, bestämde vi den slutliga designen.
Resultatet är moderat bredd, utlagda skrovsidor och U-formade sektioner.
Standardkölen på Dehler 42 har T-form, för mycket bra kryssförmåga. För cruising har vi ritat en grundare L- köl och för racing en ny djupare med kortare, smalare fena med tyngre bulb och plan undersida. Den väger mindre, men med besättningen på kanten är stabiliteten lika bra som på föregångaren.
Karl Dehler visar att på 42 Competition är kölfenan kortare och smalare, men djupare. 2,40 meter och en ny bulb skvallrar om flotta prestanda.
PRESTANDA
För nördar på prestanda säger VPP för Dehler 42 att VMG i 14 knop vind (7 m/sek) ökar till 5,54 knop (förr 5,37 knop). Kryssfarten ökar till 7,23 knop (förr 7,10.) 0,13 knop är en marginell förbättring, men ännu fortare och högre är alltid attraktivt oavsett om man kappseglar eller semestrar.
För seriös kappsegling finns ännu inget GPH för Dehler 42, men föregångaren seglar på 603 sec/M (standard) och 576 sec/M (Competition). Det sista motsvarar SRS 1,42.
Förklaringen till prestandaökningen på Dehler 42 stavas stabilitet. Rätande momentet är på fina 4 940 kilo per meter genom den ökade bredden i akterskeppet. Något lägre RM får Competition, men stabilitetsindex placerar likväl också den i övre skalan av båtars stabilitet i allmänhet, ser den som jämför ORCi mätbrev.
BYGGSÄTT
Den lägre tyngdpunkten beror på att skrovet är vakumgjutet med lättare, men hårdare kärna i skum och de kolfiberförstärkta bottenbalkarna. Vänner av fart vet att vridstyvhet ger fart och gillar att varvet har gjort 42:an för maximal riggansättning.
Dehler har dessutom gått in för högvärdig, tät vinylester i laminatet, som håller ner vikten och gör skrovet tåligare. Vetgiriga gläds också åt bästa gelcoaten och att insidan av skrovet topcoateras för att inte suga vatten och inte tynga båten.
Att Dehler 42 kan bli en kalasblandning som konstruktion framgår av specifikationen och av att båten byggs hos Hanse i Greifswald, där stordrift och serietillverkning hålls högt. Det betyder att 42:an drar fördel av allt teknik och allt kunnande som gjort och gör Hanse och de nya Dehlermodellerna, till framgångar i sina segment.
Utvecklingsavdelningen spanar därtill ständigt efter sätt att kapa tid i produktionen, vilka komponenter man kan ha till flera modeller och om man kan sätta ihop inredningen rationellare. Av serietänkandet följer att inredningslayouten på Dehler 42 är som i Hanse och andra Dehler – pentryt om styrbord och toaletten om babord. Tanken är att montörerna ska slippa stanna upp och fundera på vilken båt de bygger och istället koncentrera sig på att göra sitt jobb bra och fort.
Vitsen med serietillverkning är fördela utvecklingskostnaderna och att göra stora inköp till bra priser. 600 motorer, pallar med vinschar, tusentals avlastare, lastbilar med master, ett roder till flera modeller är gefundenes fressen för rationaliseringsexperter.
Stordrift, serietillverkning och fyra märken gör det möjligt med samma roder till flera modeller. För Dehler finns även djupa smala specialroder.
Ett roder till flera modeller är en kompromiss, men den fungerar, vet jag som testat Dehler 38 och Hanse 385. De har samma roder, men fin kontakt och bra grepp. Och vill man ha max ingår i Dehlerkonceptet optionen prestandaroder med tunn axel i rostfritt, smal profil och med nästan samma djup som kölen. Skillnaden är enligt Karl Dehler neutralare rodertryck och mer fokus för den som styr.
Fördomar om att stordrift minskar kvalitet, stämmer inte hos Hanse/Dehler. Tvärtom ser tvivlare på varvsbesök att kvaliteten blir jämn. Kvalitet enligt Dehler är att repeterade moment ger önskad standard. Ovanpå det inspekteras varje båt genom hela produktionen, från plasten till leverans och utomstående kontroll av certifierade organet DNV/GL gör att fördomar kan kastas överbord.
NYTT DÄCK
Däcket på Dehler 42 följer stilen på Dehler 38 och 46 med samma låga modernistiska överbyggnad och ”aggressiv”look enligt varvet. En tredje skrovruta har tillkommit för att markera nyhetsvärdet och ge mer ljus i salongen.
Sittbrunnen är nästan lika stor som på 46:an, men högre sargar, större sittbrunnsbord, större flush takluckor och djupa stuv, är fina nyheter för semesterseglare. Dehler 42 har med andra ord begåvats med både ett uppkäftigt yttre och fina funktioner.
Folk som kan design säger antagligen: Snygg och modern i profilen om Dehler 42. Ett ess i klassen, kanske inredare också tycker.
Dehler 42 har fått ett eget, nytt bord i sittbrunnen, som går att ta bort för kappsegling. Det är föredömligt utformat – stadigt, med räcken och fotstöd.
DÄCKSLAYOUT
Avlastare på däck låser storskotet och låter den som styr köra genuan. Sex vinschar med traditionell placering är en välsignelse för skotgasten, som kan stå framåtvänd och se focken. Korrekt placerade padeyes och avlastare, den låga överbyggnaden, gör att fockskotet eller spinnakern kan skötas på fallvinscharna. För den som vill ha max kraft finns ett winchpaket med eller utan el som option.
Storskotet på Dehler 42 löper på däck, inte i en kanal i däcket. Poängen är att ett nytt skot är enkelt att dra i, inget garn, ingen hårtork och tålamod behövs för att dra i ett nytt.
Som sig bör finns en lång skena till storen och den är nerbyggd så att ingen stukar tårna. Utväxlingen på vagnen och placeringen av snabbskoten ger den som styr direktkontroll när trycket i rodret ökar och minskar, att släppa vagnen i en by och ta hem för höjd på kryss bör bli lätt. För precist trim har därtill häckstaget 48 gångers utväxling och ingår både på standard och Competition.
Den som störs av att fall brukar krypa när vinden tar i, blir nöjd på Dehler 42 C, eftersom avlastarna till fock och storfall är värstingar från Spinlock och den löpande riggen är i Dyneema.
INREDNING
Beträffande funktion har Dehler 42 samma lyckade lösningar som på 38:an och 46:an. Hit hör vad varvet kallar Uni-dörr lösningen, samma badbrygga som på 38.an, inbyggd badstege, skjutbart kartbord, rymlig sittbrunn, plan nergångstrappa och nyheten peke.
Både kapp- och semesterseglare uppskattar sittbrunnen, för i Dusseldorf när 42:an får premiär, kan alla se att framåtsikten är förträfflig, att man sitter och står bra vid rattarna, att plotters sitter i synfältet på sargen och att sittbrunnsbordet är ännu bättre än på 38:an och 46:an. Smått som recesser i bänkarna för fotgrepp är inte nytt, men likväl unikt bra.
”Uni-door” är Dehlers sinnrika lösning för att öka framkomligheten eller avskildheten mellan akterkabinen, duschen, toaletten och salongen.
Att låta pentryt och toaletten byta sida fungerar fint och upphovet till ”unidoor” är inte helt oväntat Karl Dehler. Han och hustrun tog in på ett designhotell i Berlin och som den spanare han är, såg han en udda lösning på rummets toalett. En enda dörr ledde både till duschen och rummet, genom gångjärnen satt i modulens framsida. På så vis kan man i Dehler 42 stänga mot salongen eller ha öppet och öka durkytan och luftigheten.
Lösningen med välvda överskåp och kuddar i Dehler 42 går igen ifrån systermodellerna och de som bor ombord kommer att värdesätta luckorna med gasfjädrar som håller dem i öppet läge. Invändiga kanter gör att inget ramlar ut och djupet rymmer tallrikar i liggande läge. Bestick har en egen låda under bänken bakom pentryt.
För att få flyt i produktionen monteras delarna till inredningen ihop till stora moduler. Här sänks hela pentryt på plats med precision.
Redan när skrovet plastas monteras alla kabelhärvor medan vanliga stickkontakter gör det enkelt att koppla ihop all el ombord.
Vana semesterseglare noterar också de överfalsade kantlisterna i pentryt, att bänkytan är i tålig Corian, dubbla diskhoar, att kylfacket sluter tätt, att ugnen har gnisttändning, att arbetshöjden är bekväm, den rundade framkanten på bordet, att masten står i bordets framkant. ”Känn dig som hemma” säger Dehler om interiören.
Riggen når 19,55 respektive 20,05 meter ovan vattnet och ger en segelytan om 93 respektive frestande 100,5 kvadrat.
Data
Längd med peke 12,84 m
Skrovlängd 12,42 m
Längd i vattenlinjen 11,50 m
Bredd 3,91 m
Djupgående 2,15/2,40/1,98 m
Deplacement 9,10/8,45/9,35 ton
Kölvikt 2,95/2,50,3,25 ton
Stor + fock 52,0 + 41,0, 55,5 + 45,0 kvm
Masthöjd 19,55/20,25 m
Motor Volvo Penta D 40 39,6 hk
Tankar 315/165 liter
Design judel/vrolijk & co
Byggare Dehler Greifswald
Baspris 1 975 088 kr
Cruisingklar cirka 2 231 188 kr
Raceredo cirka 2 955 075 kr
Mer info Båtverket, Göteborg
RIGG
Tack vare den goda stabiliteten har 42.an mycket segel. Ytan i standardversionen är 93 kvm, i racing hela 100,5 kvadrat. Större förtriangel med Furlex TD, har gett fyra kvadrat till i focken och visar hur ännu en detalj undersökts för att få ut mer av en redan bra båt.
Kolfibermast kontra aluminium ger en viktbesparing om 96 kilo och det betyder mindre pitch – gunghästtendens i sjö. En kolmast är även styvare och behöver inte böjas, stadgan gör det möjligt med planare segel i mer vind och ännu bättre kryssförmåga.
Vanten sitter i kanten vilket ökar stadgan flerfaldigt mot att dem indragna.
För elegans och skydd är röstjärnen infällda. Invändigt ger ett massivt paket med riktade fibrer styrka för hård riggansättning.
KAPPSEGLING
Sedan länge är Dehler synonymt med fina prestanda, men idén är också att bygga de mest prisvärda båtarna i segmentet. De viktiga variablerna fart, kvalitet och pris ska skilja en Dehler från konkurrenterna och inte många kan ta Dehler 42 i prestanda för pengarna.
Karl Dehler lever som han lär och kappseglar sin optimerade Dehler 38 med framgång. Erfarenheterna har han tagit med till nya 42:an.
Beviset är igen Karl Dehler. Han kappseglar sin Dehler 38 Sporthotel, som är en lättad Competition – utan utrustning som tynger. Efter studier av regeln, har Karl fått ner sin båt till 6 519 kilo – ett ton mindre än standardbåten. Men klarar den sportiga hotellbåten att segla 20 sekunder snabbare per sjömil?
– I en regatta i höstas seglade vi mot en standard 38. Vi vann – med 1,30 minuter på beräknad tid efter åtta timmars segling. Min spinnaker är mindre, men jag kryssar fort, kommer till kryssmärket först och behåller ledningen på länsarna genom att bevaka.
KONFIGURATION
Tjusningen med Dehler 42 ligger just i möjligheten att välja utrustning och utförande, eller konfigurera som uttrycket lyder. Konceptet ger en eller två akterhytter, en eller två toaletter, fyra gelcoatfärger, fem dyntyger, tre inredningsmaterial och tre durktyper.
Standardbåten utrustad, ligger under andra prestandabåtar på 40 – 42-fot. Redan då har semesterseglare en välseglande båt, enligt VPP ska Dehler 42 kryssa i 7,23 knop med ett VMG på 5,54 knop. Det betyder att 70 sjömil kryss utmed Gotland eller genom Kattegatt ska klaras på cirka 12 timmar som i sin tur ger chans att segla långt på semestern.
SUMMERING
Mycket gott kan sägas om nya Dehler 42 redan nu. Att välja nivå ökar användbarheten, att bygga en båt med vinnarpotential som kan förvandlas till semesterseglare, är lika ovanligt som attraktivt. Därtill säger en rak prisjämförelse att 42:an hamnar under konkurrenter. Rekordrabatter på utrustning, ger tidvis än mer för pengarna. Om första Dehler 42 C i Sverige tar pallplatser på kappseglingar 2016 blir spännande att se, men oavsett har löftet om leenden infriats, för en snygg och snabb är aldrig fel.
Andreas
Dec 17, 2015 @ 11:06
Ett som jag uppfattar hyllningsreportage till Dehler. (Auto Motor und sport testar BMW?)
Vad gäller tex,
” En kolmast är även styvare och behöver inte böjas, stadgan gör det möjligt med planare segel i mer vind och ännu bättre kryssförmåga”
Reflektion, Trimmar man ett storsegel på kolmast annorlunda och är då segeldesignen annorlunda som gör att man slipper plana ut storen i hårdare vindar/buka till den i lättare vindar?
Mm låter logiskt :-/ Upplevde mycket känsla i reportaget men saknade lite av faktan.
Vinylester, laminerade skot mm ser ju förtroendeingivande ut.
Kul att se båten. Ser ju fin ut. Är det blyköl eller järn?
Nu tillbaka till jobbet
Bo Bäversjö
Dec 17, 2015 @ 13:12
Kölarna är både bly och järn:
L-köl: 1,95m bly/järn
T-köl: 2,15m järn (std)
L-köl: 2,20m järn
T-köl: 2,40m bly/järn (competition)
Competition kölen har urfrästa fickor i fenan för att hålla ner vikten.
23 Jan är det världspremiär på Dusseldorf mässan!
Andreas
Dec 17, 2015 @ 20:01
Tack. Låter lovande. Tror båten e kanon, men gillar 38an mer. Får intryck av att den är mer alround. Speciellt i svenska förhållanden med mycket lättvind,
Viktor
Dec 17, 2015 @ 15:01
Sluta gnäll nu. Det är väl intressant att läsa om en jättefin båt? Drömma är gratis.
Stefan Kolmodin
Dec 17, 2015 @ 18:16
Känns som mycket båt för pengarna.
Anders Nilsson
Dec 17, 2015 @ 19:21
Utmaning med Dehler 41 var ju den stora våta ytan på en relativt tung båt. Dehler 42(racing versionen) väger lika mycket och jag får inte ihop vad de gjort som skulle göra 42an snabbare om de inte har ökat volymen genom att göra undervattenskroppen rundare. Jag tycker inte det räcker med att vinkla ut skrovet.
Kolla på 41ans akterspegel här:
http://sundetregatta.blogspot.se/2011/07/dehler-41-en-snabbtitt.html
Bo Bäversjö
Dec 18, 2015 @ 13:24
Anders: Det där med vikter är ett tungt kapitel….OCRi vikt, båtdatablad-vikt, SRS vikt samt att båt A, B och C är olika utrustade. Kan inte tillräckligt om detta, bara hör när detta diskuteras i olika former att detta är svårt.
Lättare är att nämna det som skiljer nya Dehler 42 mot gamla modellen, vilket är:
1 Competition kölen är 495 kg lättare (info taget från båtdatabladen)
2 Det finns lättviktsinredning till akter och förkabin (tyg inredning, samt kojbottnar i sandwich)
3 Kölramen är förstärkt med kolfiber, främst gjort för att ytterligare förstärka styvheten i båten, men det gör också balksystemet något lättare.
Återstår att se var vikterna hamnar när båtarna mäts och vägs. Problematiken med till vilket rating system man väger in till, samt hur just den modellen är utrustad kvarstår.
Anders Nilsson
Dec 18, 2015 @ 17:47
Jag kollade ORC-breven för Dehler 41 Miles4Justice och Midnight Rambler och det är tomma båtar när de mäts och gjorde jämförelsen med Dehler 42 som går 2.4m och den ska komma att väga 8,45ton. Samma vikt så det som kommer att skilja är segelyta och skrovform. Det är positivt att de gör något åt den. Återkommer när jag sett Dehler 42 men jag gillar Dehler 38ans botten betydligt mer än Dehler 41.
Bo Bäversjö
Dec 18, 2015 @ 20:33
Går det att jämföra båtdatabladet med ORCi vikten? Vad jag förstår så ingår inte samma utrustning för dessa bägge metoder?
Båtdatabladet tar med allt som står i std specifikationen, ORCi plockar bort segel, block, tamp, winchhandtag osv. Verkar inte samma förutsättningar?
Anders Nilsson
Dec 19, 2015 @ 08:23
Nä, det har du rätt i särskilt som båten inte är inmätt än.
ORCi vikten på Dehler 41 är det enda vi vet.
SportHotel, Karl Dehlers Dehler 38 vägde 6519kg (ORCi vikt) och om kollar på båtdatabladet så väger den 6750kg. Då skiljer det 231kg och en del i den skillnaden är kolfibermasten och kolfiber bommen. och då är skillnaden nere i 150kg. Det är ju en fantastisk träffsäkerhet i ett båtdatablad.
Min poäng låg inom 150kg marginalen.
Bo Bäversjö
Dec 19, 2015 @ 09:36
Precis! Det är ju så Karls båt är lättare än vad std specen säger. ORCi säger: detta, detta och detta skall inte vara med.
Och då skall man veta att på Karls båt finns det extra saker utöver specen på en D38 Comp. Autopilot, Värmare, full instrumentering med vind, logg, Plotter, VHF. Spinnaker utrustning, bottenbehandling osv.
Vet inte hur mycket diffen blir, min poäng blir att man ganska snabbt lämnar det teoretiska läget baserat på båtdatabladet.
Jag och Rikard gjorde en ganska rejäl genomgång på vår D29 vi kappseglade i två år. När vi vägde båten i SRS var båten ganska långt ifrån båtdatabladet kan jag säga. Men efter en djupdykning så fanns det svar på det mesta. Inte allt (det är här som tillverkaren kan bli bättre tycker jag).
Anders Nilsson
Dec 19, 2015 @ 10:35
Jag tycker det är kul att Dehler hittat oss kappseglare igen som målgrupp. De gick fel ett tag när de modifierade Dehler 34SV och gjorde Dehler35SQ. Det var en mycket märklig manöver och jag undrar vem man riktar sig till.
Kanske inte så konstig facelift som Beneteau gjorde med First 35 med sin ratt som man ska springa över med vid varje slag och gipp.
Per J
Dec 17, 2015 @ 21:59
Har Curre missat “käpphästen”? Jag kan inte läsa om toan sitter längs eller tvärs?
Peter Gustafsson
Dec 17, 2015 @ 22:45
Det var mitt enda villkor för att ta in artikeln; inget tjafs om toan :-)
Per J
Dec 18, 2015 @ 06:08
+1
Sture Smith
Dec 30, 2015 @ 14:33
En proffsig analys av en intressant båt.
Efter två Gotland Runt med 41an (Racing) kan jag konstatera att det är en båt med två sidor. Extremt bra i frisk vind på kryss och skärande undanvindar pga av dess stabilitet (rätande moment). Lika bra i dessa förhållande, lika stor är båtens förbättrings potential i lätt vind, då framför allt på bidevind med fock. Undanvind i lätt kan för en skicklig inkörd besättning med rätt garderob vara OK.
Varför blir det så med de bredhäckade båtarna? En del av svaren kan man nog hitta i Lasse Larssons mkt intressanta artikelserie i “Search Magazine” Alltså man designar en båt med skrovform för högre medelfart än vad de facto båten seglas i under normal förhållande (Nordisk Sommar).
Några exemplar av både 44/45an samt 41an har blivit för tunga för att kunna konkurrera på riktigt. Därav kanske intresset från Kalle Dehler att få ned vikten så mkt det nu går på sin “Sporthotel” då jag tror att bredhäcksdesignen gör båten mkt viktkänslig, den suger sig liksom fast i vattnet i lättvind.
Om de design tilltag som Karl Dehler tagit till skulle förbättra båtens “svaga” sidor återstår kanske att se. Och om det visar sig vara rätt kan det vara bingo, det blir alltså en mkt potent båt med stort register till vettigt pris. De strukturella förändringar tycker jag låter helt rätt, och då redan på en båt som är underbart stöddig.
Detta blir intressant att följa.
Bo Bäversjö
Oct 24, 2018 @ 17:51
Lite intressant. Kollade lite vikter på Dehler 42. Tyska “Intermezzo” lyckades med att väga in sin Dehler 42c båt till 6 815 kg! Inget extra på den båten…