Grand Soleil 39 | Ciao Bella
Senast i raden av båtspaningar tillsammans med Search Magazine var Grand Soleil 39. En bekantskap som var lite kylslagen i början men blev varmare efter hand…
När vi åker över Svinesundsbron in i Norge visar termometern minus två. Det är i mitten av oktober och de flesta har tagit upp båten eller i alla fall gett upp tankarna på segling för året.
Men i Moss strålar solen och Oslofjorden glittrar inbjudande. Längst ute på piren ligger en Grand Soleil 39 med frost på däck. Den nya modellen, som ersätter varvets gamla storsäljare från 1983, sticker ut bland de andra båtarna.
Dels är det så klart det lilla kolfiberpeket som sträcker sig in över bryggan, men hela designen är mycket lyckad. På samma sätt som man tittar lite extra när det står en ny Alfa Romeo på parkeringen, på samma sätt drar den här italienskan blickarna till sig.
Vi lämnar det frostiga däcket för en betydligt varmare och mer ombonad salong.
En espresso och snabb rundtur innan det är dags att byta om. Jag väljer “owners cabin” i fören som är helt fantastisk med massor av utrymme. Man kan välja en andra toalett här framme, men skippar man den så finns det hur mycket plats som helst. Varvet har prioriterat förpik, salong och pentry, så de dubbla akterhytterna har blivit relativt små. Men är man en familj eller ett par med gäster så är ju prioriteringen helt rätt.
Stilen är snygg och funktionell. Det känns modernt utan att man funderar så mycket på det och det märks att italienarna har bra känsla för design både externt och internt. Dessutom ganska många snygga lösningar. Det vi funderade mest på var navigationsplatsens layout där man sitter på en liten pall vänd mot skrovsidan, vilket kan vara klurigt när det lutar. Själv hade jag nog satt mig i soffan vänd akterut vilket också funkar bra.
Efter en stund har vi fått på oss alla kläder och solen har smält frosten på däck. Vi hissar stor och fock och sträcker ut mot Oslofjorden där det står 3-4 m/s. Eftersom det är en ganska stor båt så kanske den hade velat ha lite mer bris för att komma till sin rätt, men när vi kryssar norrut mot Gullholmen så skjuter den ändå fart och har bra bett på kryssen. Man bör komplettera med inhal till focken för att få till ett ännu bättre trim, men känslan är att det här är en riktigt bra kryssbåt.
Testbåten var en så kallad sportversion med högre racingmast i aluminium och T-köl på 2.40. Vill man så kan man också få en kolfibermast från Hall Spars och skott i komposit. I alla versionerna så finns ett balksystem i kolfiber som tar hand om lasterna från rigg och köl. Gillar man aktiv segling i våra vatten så skall man välja de lite högre masterna.
Dubbla rattar brukar ge en viss tröghet i styrningen. Så också här, men inte så att det stör. Och dubbla rattar gör sittbrunnen lättjobbad, framför shorthanded när rorsman måste ta sig fram för att trimma eller hantera fall. Man står alldeles utmärkt bakom ratten med bra översikt över segel, båt och vågor. Sitta funkar också, även om jag hade önskat mig ett lite bredare däck för att kunna sitta bekvämt i både lovart och lä. Även storskotstrimmaren får det trångt, men det är så klart en balansgång hur långt ut man sätter rattarna.
När vi ändå är inne på däckslayouten så gillar jag den rena looken. Alla linor inklusive fockskot går under däck och det mesta är snyggt integrerat. Till och med avrinning från däck sker genom en slang till aktern för att slippa svarta ränder på skrovsidan. Enda missen, förutom inhal till folken, är att tackline till gennakern går rakt över förluckan som alltså inte kan öppnas med gennakern uppe. Även denna skulle så klart ha gått under däck.
Efter kryssen är det dags för länsgennakern på 140 kvadrat. Sättningen är enkel på tre, och det korta pekat funkar utmärkt. Dessutom är det jättesnyggt och bidrar till båtens profil. Vinden avtar sakta så det är svårt att avgöra hur båten beter sig med lite tryck, men det borde inte vara några problem att hålla bra fart på undanvindarna.
Till sist får vi en fantastisk bog in mot Moss med code 0. Nu är det varmt i solen och vi forsar fram i den lätta vinden. Jag hade gärna vänt om och seglat vidare ett par dagar eller en vecka.
Det finns ju många båtar i det här segmentet, men närmaste konkurrenten måste ju vara nya Xp-38 från X-yachts. Efter att ha seglat bägge båtarna så känns Xp som ett lite sportigare paket med mer fokus på racing medan GS 39 är ett mer balanserat paket med lite mer volym invändigt. Och precis som när man väljer mellan en Audi och en Alfa Romeo så väljer man nog mer med hjärtat än med hjärnan. Bägge båtarna vill fightas i det lite dyrare segmentet; testbåten med med racingmast i aluminium börjar på ca 2.2 Mkr. En variant med kolmast och det lilla extra lär med segel och elektronik landa på minst 3.3 Mkr innan man startar sitt första race.
I hamn så sitter jag och funderar på varför jag gillar den här båten. Den är ju inte så sportig, eller speciell på något annat sätt heller, men man har hittat en riktigt bra balans mellan boende och segling. Och med en italiensk touch som gör att folk vänder sig om på bryggan. Och det skall man inte underskatta.
Designer: Claudio Maletto
Båtvarv: Cantiere
Längd: 11,82 m
Vattenlinje: 10,40 m
Bredd: 3,70 m
Djupgående: 2,40 m
Kölvikt standard: 2 600 kg
Lätt deplacement: ca 7 000 kg
Segelgarderob standard:
Storsegel: 45 m2
Genoa: 37 m2
Assy Spinnaker: 113-134 m2
Motor: Volvo Penta
Bränsletank: 185 l
Vattentank: 320 l
Dec 8, 2012 @ 15:13
Bra recension som vanligt. Klurig placering av plotter. Funkar det under segling på ett vettigt sätt?
Dec 8, 2012 @ 15:57
Två rattar gör det bekvämt att komma fram, men försvårar plotterplacering. Skall man verifiera var man är när man skall in och ut ur hamnar kan man sätta den på sidan, men använder man den löpande vid skärgårdssegling så blir det bökigt.
Jag hade nog försökt placera den framför en av rattarna. Något snyggt montage i kol kanske :-)
Dec 8, 2012 @ 16:17
Borde finnas läge för plotters med två skärmar där den ena går ner på sparläge när man trycker på nummer två. Behöver inte vara 12″ utan det räcker med 5-6″ och jag föredrar stående format.