Skip to content

34 Comments

  1. Patrik A
    Dec 9, 2012 @ 12:08

    Bra sammanfattning Peter, bra också att du förtydligar att man inte kan gå så högt som många tycks tro. Min Code1 som ligger precis över 65% halvbredd sytt för brantast 55grader AWA ser det skenbara till att det går inte att segla brantare än 90grader TWA men då båten är åt det vekare hållet räcker det gott med den Supercote90 som seglet är gjort i. Man får också jobba mycket med Tweekers.

    Reply

  2. Anders Nilsson
    Dec 9, 2012 @ 12:14

    Fin sammanfattning Peter.
    Jag körde en del testbrev i ORCi i fjol för att kolla hur det funkar. Upptäckte då att 65%-75% kostade lite som du skriver med genua. Med fock var det ett dyrare segel i ORCi vilket “make sense”. Har man genua i garderoben så känns det som seglet har fördelar i ett mycket smalt register. Kör man med genua så är det nog frågan om inte en 75% känns mer rätt.
    Jag testade Leif Englunds IRC gennaker 75% men jag blev ganska besviken på det seglet. För det första bar inte båten det i tighta vinklar när vi körde i 12knops vind och som du sa så fladdrade akterliket bara.
    På Grynet, Dehler 34SV, som för det mesta kör DH2012 och SRS så blir det inget segel jag kommer att satsa på eftersom det kostar en spinnaker. På Windriven, Dehler 34SV, så är Pär sugen på en gennaker eftersom de oftast kör fock efter IRC. Den måste vara +75% för regelns skull. Det kostar väl en spinnaker i IRC också? Någon som vet?

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Dec 9, 2012 @ 12:17

      Japp. Den mäter och räknas som en spinnaker i IRC.

      Min personliga uppfattning är att man i IRC straffar “vettiga” code-segel för att hålla nere kostnaderna för fleeten. Så det är ett strategiskt beslut mer än ett tekniskt. I de flesta andra regler så har man nu slutat hålla emot. På gott och ont.

      På en genuabåt så är vitsen inte alls lika stor. På J/109 saknade vi inget segel mellan genua och A5 och de systerbåtar som hade code 1 fick aldrig riktigt utväxling på den. Men det beror som sagt på båttyp och var/hur man seglar.

      Reply

      • Anders Nilsson
        Dec 9, 2012 @ 12:43

        OK – tack ska du ha.

        Reply

      • Jonas
        Dec 9, 2012 @ 19:35

        Visst mäter en code zero eller code one automatiskt in under gennaker i SRS men inte om man seglar spinnaker? Du skriver att på en genua båt som J/109 finns inget behov av code segel. Gäller detta även för en genuabåt som använder spinnaker? Anta till exempel att du hade haft kvar Novan – hade du då sett ett behov av code segel? Vidare vad hade det kostat i SRS?

        Reply

        • Jonas
          Dec 9, 2012 @ 19:39

          PS. Jag har ingen avsikt att starta ytterligare en SRS diskussion..

          Reply

        • Anders Nilsson
          Dec 9, 2012 @ 20:18

          Kollar du på Norths hemsida så anser de att deras S3(Symmetrisk spinnare) funkar lika bra som en A3 vad gäller registert. Behövs det inte tillsammans med A3 och genua så borde det vara ett snävt segel också fär S3+genua.
          Det var här jag kollade på det:
          http://www.na.northsails.com/tabid/23017/Default.aspx

          Reply

          • Peter Gustafsson
            Dec 9, 2012 @ 20:32

            Håller med. Att “en gennaker går högre än en spinnaker” är mest en myt. Kommer nog från tiden då cruisinggennakers var plana färgglada saker…

        • Peter
          Dec 9, 2012 @ 21:27

          @Jonas, Code-segel finns regelmässig inte med i SRS utan här är halsning avgörande. Framför eller vid förstagetsinfästning, dvs. förtriangelbasen, blir det en gennaker (via segelmåtten och segelmaterial identifieras naturligtvis seglet som Code och bedöms därefter). Seglet halsat bakom förstaget då blir ju seglet en genua. Sen tror jag inte att någon halsar code-segel på bom men i detta fall skulle det bli en spinnaker.

          Reply

      • Peter Gustafsson
        Dec 9, 2012 @ 19:52

        Svårt att säga. Bra att ta en dialog med segelmakaren.

        Men en bra plan spinnaker + genua täcker man hela registret. Rent generellt skall det mycket till för att motivera en code när man har genua… men här resonerar ju folk olika.

        Jag funderade på att pimpa Novan med en masthead code för att bli snabbare i det lätta registret. Men med fock och relativt liten spinnaker var det bättre att hålla det enkelt och veta att man hade det tufft när det var lätt.

        Dvs hellre förstärka sin styrka i sina idealförhållanden än att försöka täcka svaga områden.

        Jag vågar inte gissa på vad det hade gjort på SRS-talet… en masthed kanske 0.01.

        Vi hade en gammal “drifter” i mylar som vi körde upp i extrem lättvind. Var uppe 2 gånger på 5 år. Bägge gångerna fick vi DNF för att det var för lite vind. Denna åkte i land till sist.

        Reply

        • Anders Nilsson
          Dec 9, 2012 @ 20:42

          Ett segel som jag funderat på som blir “gratis” i ORCi istället för en 65%, när man har genua, är en genua med ett riktigt högt skothorn och bra djup för öppnare bogar. Varför krångla till det med peke, rulle och svårt med förliksspänning. Får se om man kan övertyga Åke på Gransegel. Det finns nog någon hake i mitt resonemang. :-)
          Vi får ju ha 3 genuor och 2 fockar med ombord och vi har i dagsläget bara en genua och 2 fockar. 2 genuor till att lattja med. Kanske en plan för hårdvind och en för halvvind.

          Reply

          • Peter
            Dec 9, 2012 @ 21:12

            låter intressant, du återkommr väl när du testat/vet mer?

          • Erik Barkefors
            Dec 9, 2012 @ 21:23

            Vi hade en sådan på en OE36 på 80-talet. Skotades i spinnakerblocken och fungerade bättre än genua från ca 60-65° TWA och nedåt tills spinnaren kunde bära.

          • Anders Nilsson
            Dec 9, 2012 @ 21:31

            Kul att höra. 80-talet måste ha varit optimalt årtionde. ;-)

            Jag tycker det här känns märkligt om det här är snabbast set up på TWA60-85grader:
            http://sundetregatta.blogspot.se/2010/10/curt-gelin-testar-35-fotare-dehler-35.html

          • JIMMY
            Dec 9, 2012 @ 21:51

            Jag hade också en sån “reacher” på min Mamba. Överlägsen Genuan, utom på dikt bidevind. Förutom den djupare formen och bättre tvistprofil så gav det högre skothornet ca 3kvm större yta med samma FP.

          • Anders Nilsson
            Dec 9, 2012 @ 21:58

            Jag tycker det borde vara ett intressant segel om man har genua i ORCi. Den kostar ju inga sekunder på halvvind som en Code gör.
            I SRS är det kanske inte grejen eftersom varje försegel kostar?

          • Lars
            Dec 9, 2012 @ 22:10

            Jib Top?

          • Anders Nilsson
            Dec 9, 2012 @ 22:13

            Samma princip men en Jib Top ersätter nog inte en 65% code.

          • Anders Nilsson
            Dec 9, 2012 @ 23:02

            @Jimmy
            Tänkte på det du sa om den större ytan. Då kostar den nog i ORCi ändå. Får köra en testkörning på det.

          • Peter
            Dec 10, 2012 @ 08:43

            @Anders N. antal försegel + undanvindssegel kostar väl inte så mycket. sen tillkommer att det visserligen finns en trösel som troligtvis ligger på 5 st försegel+undanvindssegel men sen kan man fylla på med en del. Provmätbrev ger svar på frågan.

          • Pelle P
            Dec 10, 2012 @ 09:32

            @Lars, jib top uppfattar jag som en fock med högt skothorn som “nästan” kan kryssa = ett reachingsegel när det blåser lite mer.
            Hade man obegränsat i både plånboken och mätregeln skulle det kunna sett ut så här på Blur; TWA är konstant 90° säger vi och vi börjar med TWS 0-8kn = C0. TWS 8-12 och till slut 12-20 jib top. På ett ungefär!!!

          • Pelle P
            Dec 10, 2012 @ 09:33

            8-12 ska förståss vara med reacher!!

          • Sture Smith
            Dec 10, 2012 @ 14:03

            Mkt intr diskussion. Seglade VO 60 en hel del för några år sedan med hela registret av Assy Spi enligt North.
            Men så fort det blåste lite mer åkte Reachern upp det vilket fanns ombord R1, R2, och R3. Alltså en Genua för öppna bogar med högt skothorn. Vilket visade sig vara ett mkt effektivt segel på VO 60ian.
            När jag några år senare beställde ett helt nytt ställ till min nuvrande båt tog jag fasta på detta och beställde en högt skuren Genua 2 (rullbart) som komplement till G3 fock och G1 H. North förstod inte riktigt vad jag skulle 2an till.
            Det har visat sig att det är ett mkt användbart segel, skärgårdskappseglingar i lite vind, där bidevindsbogen öppnar upp med gämna mellanrum typ Bohusracet, nu senaste kryss/sträckbog (Hakefjorden) på TR.
            Beställde även båten med yttre skotskena vilket jag använder väldigt mkt. bla för G2 när det öppnar upp. I lite vind och sjö blir båten lätttstyrd, går fort balanserat.
            Mättalsmässigt är ju reachern ett billigt segel.

            Sture Smith
            Dehler 39SQ
            “Sjögkans”

          • Anders Nilsson
            Dec 11, 2012 @ 23:04

            Reacher2013 studien börjar likna något. Åke har skissat upp hur en modern reacher kan se ut. Nya former och dukar ger ju nya möjligheten att sy ett riktigt läckert segel.
            Här ser ni vad jag snackade om:
            http://sundetregatta.blogspot.se/2012/12/nya-halvvindsvapnet-ake-pa-gransegel.html

            Den här tråden verkar för övrigt vara den enda utan “tråd med lägenhetsbråk”. Så tycker uppförande coden bör vara.

        • SilverSurfer
          Dec 10, 2012 @ 19:49

          Holder med om at en Reacher er et dejligt sejl som kan gøre en stor forskel i de rette omstændigheder. Anvendte det selv under IOR sidst i 70’erne og starten af 80’erne – gerne i forbindelse med et stagsejl.
          Men er der ikke lidt forvirring om størrelsen ? – jeg kan ikke se at en Reacher bliver større end en genua med samme LP. Arealet af et trekantet forsejl er vel forligslængden gange LP – ligegyldigt hvor højt op man sætter skødebarmen ?
          Eller kommer de 3 kvm som Jimmy nævner fra større kappe/roach ???

          Reply

          • SilverSurfer
            Dec 11, 2012 @ 13:19

            Arealet af et trekantet forsejl er vel forligslængden gange LP – DIVIDERET MED 2 – ligegyldigt hvor højt op man sætter skødebarmen ?

            Glad for at jeg selv så det. Men forvirringen består vel ?

          • JIMMY
            Dec 12, 2012 @ 00:24

            Undrade när frågan skulle komma… ;)

            Extra kvm kom från:
            Större kjol, tack vare högre skothorn och mer form.
            Större halvbredder, tack vare mer form och mindre utskuret akterlik.

            När jag beställde detta segel, år 2007 (LYS) så angav man inga halvbreddsmått på förseglen (bara FL och FP) och alltså påverkades inte respittalet av den extra segelytan.

  3. srsseglaren
    Dec 9, 2012 @ 19:19

    Hur är det ?
    På ILL Moro ser det ut som Code 0 hissas innanför förstaget ?
    Om man mäter in ett sånt segel i SRS räknas det som en Genua då ?
    Vilket mtrl är den gjord av ?

    Om en Code designas med dubbla skot “Quad code” vad blir underliksmåttet ?
    Det första nedre skotet ? om så borde det bli lättare att uppnå 65% bredmått på en Code 0 eller ?

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Dec 9, 2012 @ 19:27

      Ille Moros segel hade räknats som en genua i SRS. I ORCi, som var regeln i fråga, så är jag osäker på vad den kostar. Jag tror tricket var att få ner mätetalet så att man blev största båt i lilla klassen. Det är inte alltid det lönar sig att vara smart :-)

      Gällande quad-seglet så är det inte tillåtet i de flesta regler, framför allt för att det driver kostnad. Så man vet egentligen inte hur det skall/bör mätas. IRC-kongressen hade uppe det (se nedan).

      8.1.10 Quadrilateral Headsails

      Currently, IRC Rules do not permit a headsail or spinnaker to be sheeted from more than one point on the sail. This effectively bans quadrilateral headsails.

      Wind tunnel tests and practical experience of quad headsails suggests that for their size and area they are aerodynamically very efficient and can cover a wide range of sailing angles and wind speeds. Quad headsails thus have the potential to replace the existing ‘code 0’ headsails used by a large number of boats. Permitting them would thus be consistent with IRC Rule 2.3.

      We need however to be wary of not encouraging an ‘arms race’ which would be in conflict with IRC Rule 2.4. This could be simply achieved by, initially at least, calculating the area of a quad such that rated area is larger than actual area. Adopting this would legalise the sails allowing more experience and knowledge to be gained, while at the same time not making them a ‘must have’ for every boat. This approach would thus be consistent with IRC policy on new developments.

      We would also have to address how they would be measured. Currently ERS only addresses quadrilateral mainsails. We would thus need to develop our own definitions etc.

      A search through ERS reveals some 12 references to clew/clew point/sheet, etc. In the IRC Rule there are 10 rules involving headsails and sheeting of sails, plus related definitions. All of these would need careful review to ensure clarity and also that potential loopholes were closed.

      Implementing this would thus be very far from simple!

      The IRC Technical Committee has therefore concluded that to attempt to achieve this for inclusion in IRC Rules for 2013 would be inadvisable. The IRC Technical Committee however supports in principle the inclusion of quadrilateral headsails within IRC and therefore intends to bring properly considered proposals to the IRC Congress in 2013 for potential inclusion in IRC Rules for 2014.

      Congress took note of the above statement from the Technical Committee. In discussion, it was questioned whether permitting these sails would send the wrong message to less serious racers. The potential cost to owners was also highlighted.

      Reply

  4. Mathias
    Dec 9, 2012 @ 23:45

    Mycket bra skriven sammanfattning.

    Jag skulle gärna se en liten beskrivning av skillnaden mellan A0 (i det vänstra diagrammet V-series assymetrics) och de övriga C-series i det högra diagrammet.

    Dessutom har ju North en modell på G-series som heter G0 (finns dock inte med på den svenska hemsidan utan bara om man kikar på deras utländska sidor. Det skulle även vara intressant att jämföra den med de andra.

    Reply

    • Pelle P
      Dec 10, 2012 @ 08:33

      Som du ser Mathias så kommer du inte lika högt med A0 som med “C-serien”, en annan skillnad är att “A-serien” görs i nylon alt polyester (med några få undantag). Som Peter G nämner i texten görs flertalet “codar” i någon form av laminat.
      Varför inte G0? Detta ska du nog fråga segelmakaren (på North)! En gissning är att G0 och C0/1 i stort sätt blir samma segel; kaka på kaka.

      Reply

  5. SilverSurfer
    Dec 10, 2012 @ 19:40

    Demystified DH ?
    DH skelner ikke mellem asymmetriske spilere og Code-sejl så vidt jeg kan se. Ethvert asymetrisk sejl måles med de samme regler, og formuleringen som du nævner gælder for alle asymmetriske spilere. Det betyder i realiteten at en DH ulovliggør alle asymmetriske spilere, som har en halvbredde over 75%. Denne fejl påpegede jeg overfor DS i marts, men jeg ser at det stadig ikke er rettet på websejler.dk

    Formuleringen blev indført til sæsonen 2012.

    DH beskatter så vidt jeg kan se en båd udfra om den har en asymmetrisk spiler eller ej, ikke om den er en CodeX. Så hvis man har asymmetrisk spiler i DH er man næsten også nødt til at have en CodeX.

    Den formulering som findes lige nu bliver nok i fremtiden måden at skelne mellem en CodeX og en almindelig asymmetrisk spiler/gennakker på. Men lige nu ligner det mest noget rod, hvor man nok kunne have skaffet sig en hel del venner i løbet af sæsonen ved at protestere deres gennakere med halvbredde over 75%.

    Skärpning – er det ikke det man siger ?

    Disclaimer:
    Måske ved du noget jeg ikke ved om udviklingen af DH til 2013. I så fald er det mærkværdigt at websejler.dk ikke er opdateret med den viden…..

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Dec 10, 2012 @ 22:34

      Tack för feedback. Jag klippte bara in svaret från mätmannen. Men som du säger verkar det klurigt att komma med stora gennakers (vår har en halbvbredd som är 102% av underliket). Någon som är insatt? Uppenbarligen seglar ju Melges 24, Landmark 43 och ett antal andra båtar DH?

      Symmetrisk og asymmetrisk spiler
      Definitionen af symmetrisk spiler og asymmetrisk spiler adskilles for med tiden at kunne få styr på brugen af ’Code-sejl’, når det bliver muligt at registrere dimensionerne på hvert sejl.

      SMGA er den største halvbredde (ERS G.7.5) målt på nogen asymmetrisk spiler (se fig. 19 B). SMGA skal være mindre end 0,75 * SFA og mindst 0,65 * SFA.

      http://dh.websejler.dk/da/arealAfSymmetriskOgAsymmetriskSpilerSaSasOgSaa

      Reply

      • SilverSurfer
        Dec 10, 2012 @ 23:07

        Det var det jeg mente. Det hænger ikke sammen og der kunne formodentlig have været protesteret mod næsten alle Gennakker-både i 2012 på det grundlag.

        Ganske irriterende at der ikke er noget fast grundlag at basere en satsning på. Der er tale om anselige investeringer og den slags administration er sjusk/slarv og ikke betryggende.

        Også uacceptabelt at målereglen har en formulering, som ikke anvendes ved beregningen af måletallet, hvor det går ganske udmærket at have en asymmetrisk spiler/gennaker, som har en halvbredde som er større end 75% af underligslængden.

        2012 er jo gået, og måske vil det blive som du skrev i 2013.

        I så fald er det foruroligende at den slags information ikke offentliggøres på kontrolleret vis, men slippes uofficielt.

        Skärpning……

        Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.