M32 Cup 2013
Båtarna på bilderna är endast exempel på hur det skulle kunna se ut. Eventuella likheter med verkligheten är oavsiktliga. Illustrationer: Peter Mild.
Det har ju ryktats om en cup i M32. Och nu är det officiellt.
Dessutom kommer jag att ha en officiell roll i detta, då jag blir projektledare och ansvarig för själva cupen. En perfekt roll att kombinera med arbetet med blur.se.
Målet är att skapa en riktigt proffsig Nordisk seglingstour.
Först skall vi locka de bästa seglarna.
Vad sägs om Fredrik Lööf, nybliven olympisk guldmedaljör i Stare. Mattias Rahm, flerfaldig världsmästare, America’s Cup-seglare och vinnare av Match Cup Sweden. Göran Marström, bronsmedaljör i OS och legendarisk flerskrovsseglare. Och så Bengt Falkenberg, flerfaldig totalvinnare av Tjörn Runt, Færderseilasen samt årets havskappseglare 2010.
Inget dåligt gäng?
Dessutom pågår diskussioner med ytterligare ett antal duktiga seglare och team i både Sverige och grannländerna. Många lockas av att mäta sina krafter med de bästa seglarna från olika discipliner.
Fredrik Lööf:
Att köra två skrov – tre gånger vindhastigheten är tufft,
spännande och en ny utmaning som jag verkligen ser fram emot!
Mattias Rahm:
Alla spektakulära vurpor man sett på
YouTube senaste året gör mig fokuserad.
Bengt Falkenberg:
Att satsa på en för mig helt ny typ av segling med M32 är otroligt motiverande. Utformningen av M32 cup var avgörande.
Målet är att vara 6-8 båtar på startlinjen redan till sommaren och vi förhandlar just nu med 4-5 möjliga orter i Sverige och Norge.
Som får segla en riktigt sweet båt.
Att det är flerskrov som gäller kan väl inte ha undgått någon, och M32 kommer att bli en mycket bra båt. Den är tillräckligt stor för att slå rekord, vara spektakulär (alla minns Lööfs vurpa på Tjörn Runt) och fungera med gäster eller media ombord. Men samtidigt tillräckligt liten för att hålla kostnaderna nere och vara lätt att flytta runt. Att den är ett riktigt svenskt high-techbygge gör ju inte saken sämre.
Nu finns det också ett klassförbund som leds av Lotta Harrysson.
Att Ken Read har valt M32 för en serie i Newport visar att vi har tänkt rätt. M32 blir den första kattan i den här storleken som faktiskt samlar entypsfält?
Och välja rätt partners.
Ingenting av det här är möjligt om vi inte skapar rätt ekonomiska förutsättningar.
Berg Propulsion kommer att vara sponsor för själva cupen och ställa upp med två team (Lööf och Rahm). För dem är detta ett sätt att bygga vidare på de erfarenheter man fick som delsponsor av Puma under senaste Volvo Ocean Race. Håkan Svensson som är VD på Berg Propulsion:
Volvo Ocean Race var en perfekt plattform för att träffa våra viktigaste kunder och ha viktiga diskussioner utan tidspress. Stoppen var det som gav mest. Att samla både seglare som vill vinna racet och kunder och partners som vill vinna i affärer på samma ställe var ovärderligt.
Med M32 Cup kan vi göra det i ett mindre format men ändå ge dem en större upplevelse ombord på båten och ökad närhet till seglarna. Detta borde passa offensiva företag i regionen också.
Vi tror att M32 Cup kan vara en bra kommersiell plattform av flera skäl.
Det blir spektakulär segling som gör sig bra i media. Så en bra plattform för att positionera sitt varumärke och visa att man ligger på framkant oavsett om man vill locka nya kunder eller rekrytera de bästa konsulterna. Cupen ger bra möjligheter för kundaktiviteter i samband med de olika eventen. Att köra pro-am i de här båtarna kommer att bli ”the ride of your life”. Garanterat.
Förutom cupen så kommer vi att ha ett M32-center på Hönö där man kan göra aktiviteter på sommaren. Under vintern finns det möjligheter att köra på Garda där det redan efter jul kommer att finnas ett par båtar. Alla team har fått en inbjudan.
Dessutom kan man ju göra massa kul stunt med en M32. Köra ikapp med en färja eller flippa båten på Tjörn Runt. Bra sätt att få mycket PR.
Så här såg det ut när Torvar Mirksy provade på M32:
Och få med oss nästa generation seglare.
Alla inblandade brinner också för återväxten inom svensk segling. Vi tror vi kan skapa en plattform för unga ambitiösa seglare som vill ta steget till America’s Cup eller Volvo Ocean Race. För några kan M32 Cup vara ett bra komplement till en OS-satsning i Nacra 17 och för andra kan det bli ett bra skyltfönster mot internationell segling.
Detta har redan gett effekt och Artemis och KSSS kommer att använda M32 och faciliteterna i Garda för uttagning och träning inför Red Bull Youth America’s Cup. Det finns massor av idéer hur man kan bygga vidare på detta.
Det är så klart ett tufft och ambitiöst projekt. Men det är också det som lockar gänget bakom.
Ni som är nyfikna och vill veta med mailar mig på peter@blur.se.
Team exilia
Dec 11, 2012 @ 06:29
Men det är ju
Entyp Peter :-) Är du medveten om det
Peter Gustafsson
Dec 11, 2012 @ 06:58
I know. Men jag skall ju inte segla själv ;-)
Björn Svala
Dec 11, 2012 @ 07:37
Säger du nu ja. :-)
Johan O
Dec 11, 2012 @ 10:03
Gemensam nämnare för Fredrik, Mattias och Bengt är att alla tre seglat entypsklassen Express tidigare.
Kul att Peter satsar tid och promotar på Entypssegling
Patrick L
Dec 11, 2012 @ 10:55
LOL!
katta
Dec 11, 2012 @ 07:25
Håller tummarna för att detta blir en lyckad satsning! Lycka till alla inblandade!
Stefan
Dec 11, 2012 @ 07:28
Bra jobbat!
Pelle P
Dec 11, 2012 @ 08:00
Härlig mix av seglare!
Bugar mig djupt för Bengt; spännande att du tar dig an denna utmaningen!!
Johan R
Dec 11, 2012 @ 08:12
Otroligt kul, blir det något på Ostkusten?
Peter Gustafsson
Dec 11, 2012 @ 08:16
Så klart skall vi köra i Stockholm!
Jag får återkomma när programmet är klart, men just nu ser det ut som det blir Oslo, Göteborg, Båstad och Stockholm för själva cupen.
Utöver detta kommer vi att dyka upp på massa andra ställen med 1-2-4 båtar och köra race, segla runt någon ö eller göra tokiga stunts. Detta blir dock utanför själva cupen, även om vi så klart skall täcka det hela mediamässigt.
Pär Bäck
Dec 11, 2012 @ 11:07
En eller fler M32 som tar upp kampen med F18 på Panteanius Bohusracet kanske ???
Staffan Calluna S-73
Dec 11, 2012 @ 08:21
Härligt med offensiv satsning i dessa tider. Kan man få gissa på tänkbara platser för Race? Mitt tipsa är Skandinaviens seglarhuvudstad Stockholm, Köpenhamn, Oslo, Malmö samt avslutning i Göteborg? Jag tror och hoppas på succé. En lagkapp mot gänget i USA på neutral mark med direktsändning i alla tänkbara tvkanaler vore sedan mumma!
Richard Göransson
Dec 11, 2012 @ 11:06
Har ni funderat något på om klassen ska vara rent professionell eller finns det tankar om “owner driven”? Om klassen är tänkt att växa är det väl ingen dum idé. Jag ser bara på de klasser jag själv seglar. Farr 30 och Melges 32 som inte skulle ha blivit det dom är utan entusiastiska ägre.
Pelle P
Dec 11, 2012 @ 17:16
Ut med Farren och in med M32:a?:)
Patrick L
Dec 12, 2012 @ 07:26
Appappappapp PelleP!
Pelle P
Dec 12, 2012 @ 08:07
:) tänkte inte på det… men du såg ?-tecknet?
Stefan Ejnarsson
Dec 11, 2012 @ 13:22
Jättekul projekt. Ska bli roligt och intressant att följa.
Vad kostar en M32?
Adrian
Dec 11, 2012 @ 14:22
1,2 plus töj? Gissar jag dålå
srsseglaren
Dec 11, 2012 @ 14:31
Hittade en gammal prisuppgift från kv. 1 2011 på 1.5 plus segel :
http://www.svensksegling.se/Kappsegling/Nyheter/2011/1akvart/M32tarform/
Staffan Calluna S-73
Dec 11, 2012 @ 17:59
139000 EUR plus moms och segel är vad jag hört. Segel behövs iof endast två så det håller troligen kostnaden nere något. För att få möjlighet att tävla mot de absolut bästa samt känslan att vara snabbast runt t ex Lidingö eller Tjörn så är det nog inte en oöverstiglig summa.
Patrick L
Dec 12, 2012 @ 07:27
En trailer behöver man väl också om det skall vara någon vits. Finns det någon färdig modell?
Staffan Calluna S-73
Dec 12, 2012 @ 07:47
Var med och demonterade efter Lidingö runt. Gubbarna på Marström hade då en trailer med lock där allt fick plats med millimeterpassning. Gick snabbt att få i allting men krävde speciell ordning. Kunde sedan enkelt kopplas till dragkroken och sedan bar det av ner mot Västervik. Vet ej vad den kostar och om den går att beställa färdig specialbyggd för en M32:a. Någon på Marström som har bättre info?
Kåre
Dec 12, 2012 @ 08:00
Det finns en trailer utvecklad för enskilt för M32:an så att det ska gå snabbt att lasta, tillräckligt lätt för att kunna dras bakom vanlig bil med B-körkort och kompakt nog för att kunna lastas in i en Container. Första generationens m32 trailer var byggd på en standard båttrailer och blev för tung för B-körkort med all kringutrustning och packning man vill ha med sig. Nya trailern har ett special chassi som är betydligt lättare samt har en större packbox.
Pelle P
Dec 12, 2012 @ 08:16
Intresant idé!!! Lättare kärra/kolfiber/ lägre förbrukning:)
Gustaf Dyrssen
Dec 13, 2012 @ 10:30
Kåre, om man flippar en M32 klarar besättningen av att räta kattan utan extern hjälp ??
Kåre
Dec 13, 2012 @ 11:35
Man får nog räkna med att ta hjälp av en motorbåt.
Om man har med sig ett sjöankare som mothåll för “nedre” skrovet och en lina till motorbåten från det “övre” skrovet så behövs det inte mer än ca en 75hk utombordare för att räta båten. Med lite träning och med hjälp av sjöankare och lite vind så borde det vara möjligt att segla upp båten.
Övre delen av masten är vattentät, detta förhindrar att båten hamnar upp och ner.
Staffan Calluna S-73
Dec 13, 2012 @ 17:37
Du verkar prata ur egen erfarenhet…
Kåre
Dec 13, 2012 @ 18:02
Man måste ju testa för att veta :)
Gustaf Dyrssen
Dec 14, 2012 @ 10:23
Japp alltid bra att testa grejor. Kan ni inte prova att testa en M32 med jib mot en utan. För att se skillnader i manöverbarhet, slag, fart etc ???
Kåre
Dec 14, 2012 @ 10:52
Vi har redan provat det på M20 och resultatet var att båten är snabbare utan fock. Det finns vissa vindvinklar och vindhastigheter där focken är snabbare pga av att man har mer segelyta men i de flesta situationer bromsar focken även om man tar ned den.
Med fock blir båten tyngre, dyrare och långsammare.
Titta på a-catta och c-katta där det är fritt att använda fock, där har ingen båt med fock kunnat prestera några resultat därav seglas inga båtar i dessa klasser med fock.
Gustaf Dyrssen
Dec 14, 2012 @ 11:24
Så varför har AC båtarna fock ???
Förlåt alla dessa frågor. Även om jag är en mycket road F18 seglare så har jag inte hunnit intresserat mig och förstå alla dessa design och utvecklings frågor.
Pelle P
Dec 14, 2012 @ 11:34
Svaret Gustaf D är att (nu låter jag som riktig expert va?!) det ser ballare ut på bild/TV med fock. Helt enkelt mer TV-mässigt!!! + att det ger större manöverbarhet i trånga situationer men det vet du ju redan!!
Så på en M32:a för cupen tycker jag borde ha fock!
Men samma 32:a på Tjörn R eller Lidingö R ska vara utan fock!!
Kåre
Dec 14, 2012 @ 12:12
AC72-regeln är anpassad för att de ska ha fock.
Gustaf Dyrssen
Dec 14, 2012 @ 12:19
Reflektioner:
Kommer i håg en segling när BOR tog ner sin fock (mot Alinghi) och jag tror fick mer fart på kryssen så jag anar att det ligger något i det. Frågan kommer väl ner till i hur brett register det lönar sig att vara utan fock. Jag tror (men vad vet jag) att i AC är det alldeles för mycket prestige och pengar involverade för att dom skall göra något som dels går långsammare och dels trycker ner fören……. vad den flippen kostade i pengar och tappad utvecklings tid är mer än vad Oracle trodde var möjligt.
Du har nog helt rätt när det gäller manöver barhet och jag tror att det skulle gagna M32 klassen enormt att kunna gå in i tightare situationer och då få bättre starter tex. Men jag tror också att man får bättre vinklar på undan vinden med en fock (som på Volvo båtarna). På en F18 är det helt klart positiv skillnad trots dom negativa sidorna när apperent slår och man just får lite extra tryck på fören ibland.
Det är dock stor skillnad på en low tec F18 och en high tec M32 i vikt och styvhet etc så jag vill absolut inte påstå att jag har svaren, därav frågorna och argumenten.
srsseglaren
Dec 14, 2012 @ 12:24
Kanske Pelle P är på ngt ?
Hur var det i F40 klassen ? kanske fanns det med i regeln även där ?
Har för mig att Randy Smith var först med en liten fock ?
Om farten går ned och vid starten kanske den kan ge en fördel genom att öka manöverbarheten ?
Seglar det ngn cup med M20 ?
Gustaf Dyrssen
Dec 14, 2012 @ 12:29
Vad menar du med AC regeln är anpassad ?? finns det Fock tvång med min yta eller ??
Kåre
Dec 14, 2012 @ 13:38
En minimum toatalvikt som är anpassad för att ha fock.
En minimumvikt på vingseglet som är anpassad för att bära fock. Restriktioner på vingseglets yta.
Per J
Apr 14, 2013 @ 22:23
Vem kommer köra båt 4 då Bengt F klivit av?
Peter Gustafsson
Apr 14, 2013 @ 22:26
Det är inte officiellt ännu… men det blir ett bra gäng som definitivt kan vara med i topp. Stay tuned!
CS
Apr 15, 2013 @ 10:24
Humm jag skulle gissa att det är Swedish Youth Challenge…
Petter
Apr 15, 2013 @ 18:27
Är det bara 3-4 team eller är det fler som kan få haka på med hyrda båtar? Förstår att Bengt F hoppar av, han har ju ingen chans att mäta sig mot seglare som har legat och tränat i ett halvår. Han är ju dessutom ingen HighPerformance seglare heller. Köra optimerade strykjärn (upphottade lastbilar) runt öar är väl en sak, en annan att köra dessa extrema fartvidunder (Ferrari).
Jag var inne på M32 Cup’s hemsida; http://www.m32cup.com/
Är det den officiella hemsidan?
Anders Averdal
Apr 16, 2013 @ 20:15
Petter: Du verkar väl insatt i varför Bengt inte seglar M32.
Berätta gärna mer!
Peter Gustafsson
Apr 16, 2013 @ 20:50
Som Bengts fördäckare kan du ju kolla med honom :-)
I en proffscirkus är det inte alls konstigt att både sponsorer och team byts. Så här års är det ju lite “silly season”. Så det behöver inte betyda något speciellt, och jag tror inte spekulationer här hjälper…
Anders Averdal
Apr 17, 2013 @ 18:27
Var mest intresserad av om Petter visste nåt jag inte vet.
Peter Gustafsson
Apr 15, 2013 @ 18:36
4 team är helt klara, och M32 Cup har två båtar som byggs just nu. Här förhandlar jag med ett antal team, där olika hyresvarianter är möjliga.
Sedan så vet vi att de utländska teamen är sugna. Italienarna kommer troligtvis till Oslo, och vi tror även att den tyska båten kommer att vara med på ett par race.
Berg 1: Lööf
Berg 2: Rahm
Marström
Speak@: Youth Team TBA
TBA
TBA
+ utländska team
Petter
Apr 15, 2013 @ 18:40
Hur är det med hemsidan, är det den som gäller? http://www.m32cup.com/
Peter Gustafsson
Apr 15, 2013 @ 19:16
Det är den som kommer att gälla…
det är lite mycket nu med att ragga team, skaffa sponsorer, prata med klubbar, träffa städer, beställa bojar, ragga startfartyg, få till en grafisk profil, bygga web, sätta upp ett filmteam, mäta ytor, designa race village, boka band, hitta en DJ, bygga bar, strajpa båtar, hitta hjälmar, …
Så det är på g.
Olle
Apr 15, 2013 @ 19:33
Ja det är tufft att vara arrangör, många säger ju “Hur svårt kan det vara”! Att få till en schysst site med promotion film, snygga bilder och framförallt pressmateriel är inte lätt! Inte ens om det bara är 3-4 deltagare.
Vilka klubbar arrangerar seglingarna, hittar inget hos SSF?
Peter Gustafsson
Apr 15, 2013 @ 19:39
Vi har en dialog med både klubbar och arrangörskommittén på SSF. Gissningen är att det blir KNS, XSS, MSS och Nacka Strand.
Olle
Apr 15, 2013 @ 20:05
OK 2014 alltså, då förstår jag varför hemsidan inte är uppe!
Peter Gustafsson
Apr 15, 2013 @ 20:20
Juni 2013. Oceaner av tid.
Stefan Peterson
Apr 16, 2013 @ 07:26
Häng i Peter att träffa städer måste vara ett h-e.
Peter Gustafsson
Apr 16, 2013 @ 08:06
Inte alls faktiskt. Alla är mycket positiva till den här typen av segling och att vi kan segla mitt i stan. Jag har redan fått påringningar från ställen där vi inte seglar i år – men som vill ha dit arrangemanget 2014. Dags för en bidding-process :-)
Olle
Apr 15, 2013 @ 23:44
+1 Lycka till!
Olle
Apr 16, 2013 @ 19:12
Hur mycket vatten behövs (och då menar jag inte liter)?
Peter Gustafsson
Apr 16, 2013 @ 19:15
Extreme 40 och Extreme Sailing series säger att de behöver
800 x 200 meter, och jag antar att vi kan klara oss på mindre än det…
Sedan är det så klart en balansgång mellan att göra sporstligt rättvisa race och köra kortbana inne i hamnar. Man jag tror vi kan hitta en bra mix.
Wrap Up 2015 - BLUR
Dec 28, 2015 @ 17:41
[…] vad var det jag sa. När jag var med och drog igång M32 Cup för tre år sedan hade vi så klart en idé om hur det skulle bli när det var klart, och att det skulle ta tre år […]