M32 Cup 2013


Båtarna på bilderna är endast exempel på hur det skulle kunna se ut. Eventuella likheter med verkligheten är oavsiktliga. Illustrationer: Peter Mild.

Det har ju ryktats om en cup i M32. Och nu är det officiellt.

Dessutom kommer jag att ha en officiell roll i detta, då jag blir projektledare och ansvarig för själva cupen. En perfekt roll att kombinera med arbetet med blur.se.

Målet är att skapa en riktigt proffsig Nordisk seglingstour.

Först skall vi locka de bästa seglarna.

Vad sägs om Fredrik Lööf, nybliven olympisk guldmedaljör i Stare. Mattias Rahm, flerfaldig världsmästare, America’s Cup-seglare och vinnare av Match Cup Sweden. Göran Marström, bronsmedaljör i OS och legendarisk flerskrovsseglare. Och så Bengt Falkenberg, flerfaldig totalvinnare av Tjörn Runt, Færderseilasen samt årets havskappseglare 2010.

Inget dåligt gäng?

Dessutom pågår diskussioner med ytterligare ett antal duktiga seglare och team i både Sverige och grannländerna. Många lockas av att mäta sina krafter med de bästa seglarna från olika discipliner.

Fredrik Lööf:

Att köra två skrov – tre gånger vindhastigheten är tufft,
spännande och en ny utmaning som jag verkligen ser fram emot!

Mattias Rahm:

Alla spektakulära vurpor man sett på
YouTube senaste året gör mig fokuserad.

Bengt Falkenberg:

Att satsa på en för mig helt ny typ av segling med M32 är otroligt motiverande. Utformningen av M32 cup var avgörande.

Målet är att vara 6-8 båtar på startlinjen redan till sommaren och vi förhandlar just nu med 4-5 möjliga orter i Sverige och Norge.

Som får segla en riktigt sweet båt.

Att det är flerskrov som gäller kan väl inte ha undgått någon, och M32 kommer att bli en mycket bra båt. Den är tillräckligt stor för att slå rekord, vara spektakulär (alla minns Lööfs vurpa på Tjörn Runt) och fungera med gäster eller media ombord. Men samtidigt tillräckligt liten för att hålla kostnaderna nere och vara lätt att flytta runt. Att den är ett riktigt svenskt high-techbygge gör ju inte saken sämre.

Nu finns det också ett klassförbund som leds av Lotta Harrysson.

Att Ken Read har valt M32 för en serie i Newport visar att vi har tänkt rätt. M32 blir den första kattan i den här storleken som faktiskt samlar entypsfält?

Och välja rätt partners.

Ingenting av det här är möjligt om vi inte skapar rätt ekonomiska förutsättningar.

Berg Propulsion kommer att vara sponsor för själva cupen och ställa upp med två team (Lööf och Rahm). För dem är detta ett sätt att bygga vidare på de erfarenheter man fick som delsponsor av Puma under senaste Volvo Ocean Race. Håkan Svensson som är VD på Berg Propulsion:

Volvo Ocean Race var en perfekt plattform för att träffa våra viktigaste kunder och ha viktiga diskussioner utan tidspress. Stoppen var det som gav mest. Att samla både seglare som vill vinna racet och kunder och partners som vill vinna i affärer på samma ställe var ovärderligt.

Med M32 Cup kan vi göra det i ett mindre format men ändå ge dem en större upplevelse ombord på båten och ökad närhet till seglarna. Detta borde passa offensiva företag i regionen också.


Vi tror att M32 Cup kan vara en bra kommersiell plattform av flera skäl.

Det blir spektakulär segling som gör sig bra i media. Så en bra plattform för att positionera sitt varumärke och visa att man ligger på framkant oavsett om man vill locka nya kunder eller rekrytera de bästa konsulterna. Cupen ger bra möjligheter för kundaktiviteter i samband med de olika eventen. Att köra pro-am i de här båtarna kommer att bli ”the ride of your life”. Garanterat.

Förutom cupen så kommer vi att ha ett M32-center på Hönö där man kan göra aktiviteter på sommaren. Under vintern finns det möjligheter att köra på Garda där det redan efter jul kommer att finnas ett par båtar. Alla team har fått en inbjudan.

Dessutom kan man ju göra massa kul stunt med en M32. Köra ikapp med en färja eller flippa båten på Tjörn Runt. Bra sätt att få mycket PR.

Så här såg det ut när Torvar Mirksy provade på M32:

Och få med oss nästa generation seglare.

Alla inblandade brinner också för återväxten inom svensk segling. Vi tror vi kan skapa en plattform för unga ambitiösa seglare som vill ta steget till America’s Cup eller Volvo Ocean Race. För några kan M32 Cup vara ett bra komplement till en OS-satsning i Nacra 17 och för andra kan det bli ett bra skyltfönster mot internationell segling.

Detta har redan gett effekt och Artemis och KSSS kommer att använda M32 och faciliteterna i Garda för uttagning och träning inför Red Bull Youth America’s Cup. Det finns massor av idéer hur man kan bygga vidare på detta.

Det är så klart ett tufft och ambitiöst projekt. Men det är också det som lockar gänget bakom.

Ni som är nyfikna och vill veta med mailar mig på peter@blur.se.