Ny Salona 33?
LOA (hull) 9,99 m
LWL 9,04 m
B. max. (deck) 3,35 m
Draft 1,50/1,75/2,00/2,15
DSPL empty 4950 kg
Ballast 1100-1480 kg
I 13,03 m
J 3,84 m
P 12,50 m
E 4,83 m
Mainsail full batten 32,00 m2
Genoa furling 37,50 m2
Sails area total 69,50 m2
Special price Düsseldorf 79.900 € ex vat,ex works
Feb 6, 2013 @ 16:52
öhh… hur/var sitter rodret om kulten är där?
Feb 6, 2013 @ 17:48
Som på XP 33…..
Feb 7, 2013 @ 14:23
Eller som på den danske konstruktion Opus 34 fra 1973………
Feb 6, 2013 @ 20:12
Det måste vara nåt länkage arr till rodret eller?
Feb 6, 2013 @ 21:06
Sjukt snygg båt.
Svårt att låta bli att tänka på XP 33 när man ser den.
Genua båt känns som en “blekskenare” för ostkust ÅF Race typ.
Men vatför länka roder? Här på blur.se finns många “konstruktörer” och varför är man rädd att sätta hjärtstocken och roder i rumpan?
Feb 6, 2013 @ 22:22
Röstjärnen sitter nästan ute i skrovsidan…..
Feb 6, 2013 @ 23:20
Vilken båt tittar du på nu Lars? Express? :-) Har inte sett någon nyare Salona med röstjärnen ute i skrovsidan, men det kanske finns nå´n specialare. Dyrare att bygga som Salona gör men det ger uppenbara fördelar. Båten som är rätt tung får med standardkonfiguration segelmässigt en “bredare prestanda-range” och inte minst att röstjärn intill genuaskenan underlättar framkomligheten på däck avsevärt.
Likheten med Becker 27:ans ventiler slog mig också, men annars så ser Salona 33 riktigt fin ut. Säkert en hit till det priset. SRS med 2,0 kölen o enbart sym-spinn skulle jag tippa c:a 1,27.
Stefan K
http://www.dehlerdoris.blogspot.com
Feb 6, 2013 @ 23:24
Är du helt blind?
Feb 7, 2013 @ 01:22
Det är mantågsstöttan som gör att det ser ut som vant sitter i skrovsidan. Det är en Genua båt, därav långa skotskenan.
Feb 7, 2013 @ 08:22
Ni har rätt, mantågsstöttan lurade mig, börjar bli svagsynt…..; )
Feb 6, 2013 @ 21:34
Snygg design – frågan är vad salig Harry Becker tänker däruppe om att man snott Beceker 27ans överbyggnad rakt av!?
Feb 7, 2013 @ 08:55
Tänkte också på Becker 27 när jag såg bilderna första gången…
Feb 7, 2013 @ 09:05
För mycket jäst i degen för mig och rätt puckad sittbrunnslayout – iofs kanske nice med dansbana :-)
Feb 7, 2013 @ 13:50
Hur skulle det vara istället? För att inte vara puckat.
Feb 7, 2013 @ 15:14
Bänkarna ser korta ut helt i onödan och rorsmans sittplats ser inte heller optimerad ut såvitt det nu går att bedöma utifrån denna bilden. Med all den space som finns till hands borde man kunna göra en riktigt bekväm och bra plats att styra från. Såklart är layouten gjord för två rattar vilket ser ut att ge en halvmesyr med rorkult.
Feb 7, 2013 @ 20:31
Som part i målet tycker jag man kan snegla på F31.7.
Feb 7, 2013 @ 09:48
Typ 1 ton övervikt och för lite bly där nere.
Feb 7, 2013 @ 09:51
“Säker källa” anger att detta är en kortad 35:a men med enklare inredning och vanten utflyttade till relingen för att spara cost. Det kommer att bli en ren fockbåt. I övrigt samma båt som 35:an. Intropris i Düseldorf låg under 80000€.
Motivet att bygga den är skatteregler i främst Italien. En 33:a blir tydligen billigare än en 34:a där p.g.a. någon lokal bestämmelse…
Kolla på http://salonanordic.se/salona-yachts/salona-33r/
Att få samma prestanda och utrymme som i 35:an men till två tredjedelar av priset kan bli en hit?
Feb 7, 2013 @ 09:53
Får rätta mig sjäv direkt. På bilden är vanten på däck men enligt det jag hört ska de sitta i listen på färdig båt. Vi får väl se…
Feb 7, 2013 @ 09:56
5 ton båt o 1100kg köl, är inte likt XP33 alls! (antar att de grunda kölalternativen är de som väger mer o därmed ökar deplacementet på dessa varianter)
Känns som vi sett den förut? 2007 typ…
22% kölvikt var det lägsta jag sett hittils (på en kölbåt)
Feb 7, 2013 @ 15:41
Enig – slet ikke som Xp33. Men måske kan den alligevel vinde kapsejladser under ORC. Jeg har indtryk af at en båd også kan blive for stabil – til ORC. De andre Salonaer har jo klaret sig meget godt.
Feb 7, 2013 @ 11:02
Man får vad man betalar för – som alltid.
Feb 9, 2013 @ 21:04
precis, om du lägger till 1 miljon kronor så kan du segla 0,3 knop snabbare med en XP 33:a.
Feb 9, 2013 @ 21:36
+1
Glöm inte att skriva av 1 miljon på X33 på 5 år.
Se bara vad en X35:a kostar idag.
Feb 7, 2013 @ 11:20
Inspelet om kapad S35 stärks av samma bredd och identisk rigg!
Feb 8, 2013 @ 15:58
Får rätta till vikten den kommer att väga 4,5 och kommer att kunnas väljas mellan
en standard rigg / köl och en racing version med högre rigg & Jason Ker köl.
Första båten kommer att seglas i Italien under WM och sedan komma hem till GBG.