Skip to content

26 Comments

  1. freddy
    Feb 6, 2013 @ 16:52

    öhh… hur/var sitter rodret om kulten är där?

    Reply

  2. Lars
    Feb 6, 2013 @ 17:48

    Som på XP 33…..

    Reply

    • SilverSurfer
      Feb 7, 2013 @ 14:23

      Eller som på den danske konstruktion Opus 34 fra 1973………

      Reply

  3. Jocke_R
    Feb 6, 2013 @ 20:12

    Det måste vara nåt länkage arr till rodret eller?

    Reply

  4. Karla
    Feb 6, 2013 @ 21:06

    Sjukt snygg båt.
    Svårt att låta bli att tänka på XP 33 när man ser den.
    Genua båt känns som en “blekskenare” för ostkust ÅF Race typ.
    Men vatför länka roder? Här på blur.se finns många “konstruktörer” och varför är man rädd att sätta hjärtstocken och roder i rumpan?

    Reply

    • Lars
      Feb 6, 2013 @ 22:22

      Röstjärnen sitter nästan ute i skrovsidan…..

      Reply

      • Team Dehlerdoris
        Feb 6, 2013 @ 23:20

        Vilken båt tittar du på nu Lars? Express? :-) Har inte sett någon nyare Salona med röstjärnen ute i skrovsidan, men det kanske finns nå´n specialare. Dyrare att bygga som Salona gör men det ger uppenbara fördelar. Båten som är rätt tung får med standardkonfiguration segelmässigt en “bredare prestanda-range” och inte minst att röstjärn intill genuaskenan underlättar framkomligheten på däck avsevärt.
        Likheten med Becker 27:ans ventiler slog mig också, men annars så ser Salona 33 riktigt fin ut. Säkert en hit till det priset. SRS med 2,0 kölen o enbart sym-spinn skulle jag tippa c:a 1,27.
        Stefan K
        http://www.dehlerdoris.blogspot.com

        Reply

      • Karla
        Feb 6, 2013 @ 23:24

        Är du helt blind?

        Reply

        • Os
          Feb 7, 2013 @ 01:22

          Det är mantågsstöttan som gör att det ser ut som vant sitter i skrovsidan. Det är en Genua båt, därav långa skotskenan.

          Reply

        • Lars
          Feb 7, 2013 @ 08:22

          Ni har rätt, mantågsstöttan lurade mig, börjar bli svagsynt…..; )

          Reply

  5. Per J
    Feb 6, 2013 @ 21:34

    Snygg design – frågan är vad salig Harry Becker tänker däruppe om att man snott Beceker 27ans överbyggnad rakt av!?

    Reply

  6. Niklas/Tangosailing
    Feb 7, 2013 @ 08:55

    Tänkte också på Becker 27 när jag såg bilderna första gången…

    Reply

  7. Stefan Kolmodin
    Feb 7, 2013 @ 09:05

    För mycket jäst i degen för mig och rätt puckad sittbrunnslayout – iofs kanske nice med dansbana :-)

    Reply

    • Oscar
      Feb 7, 2013 @ 13:50

      Hur skulle det vara istället? För att inte vara puckat.

      Reply

      • Stefan Kolmodin
        Feb 7, 2013 @ 15:14

        Bänkarna ser korta ut helt i onödan och rorsmans sittplats ser inte heller optimerad ut såvitt det nu går att bedöma utifrån denna bilden. Med all den space som finns till hands borde man kunna göra en riktigt bekväm och bra plats att styra från. Såklart är layouten gjord för två rattar vilket ser ut att ge en halvmesyr med rorkult.

        Reply

      • Dagseglare
        Feb 7, 2013 @ 20:31

        Som part i målet tycker jag man kan snegla på F31.7.

        Reply

  8. Anders Eriksson
    Feb 7, 2013 @ 09:48

    Typ 1 ton övervikt och för lite bly där nere.

    Reply

  9. Ulf Palm
    Feb 7, 2013 @ 09:51

    “Säker källa” anger att detta är en kortad 35:a men med enklare inredning och vanten utflyttade till relingen för att spara cost. Det kommer att bli en ren fockbåt. I övrigt samma båt som 35:an. Intropris i Düseldorf låg under 80000€.

    Motivet att bygga den är skatteregler i främst Italien. En 33:a blir tydligen billigare än en 34:a där p.g.a. någon lokal bestämmelse…

    Kolla på http://salonanordic.se/salona-yachts/salona-33r/

    Att få samma prestanda och utrymme som i 35:an men till två tredjedelar av priset kan bli en hit?

    Reply

    • Ulf Palm
      Feb 7, 2013 @ 09:53

      Får rätta mig sjäv direkt. På bilden är vanten på däck men enligt det jag hört ska de sitta i listen på färdig båt. Vi får väl se…

      Reply

  10. Andreas i HP
    Feb 7, 2013 @ 09:56

    5 ton båt o 1100kg köl, är inte likt XP33 alls! (antar att de grunda kölalternativen är de som väger mer o därmed ökar deplacementet på dessa varianter)
    Känns som vi sett den förut? 2007 typ…
    22% kölvikt var det lägsta jag sett hittils (på en kölbåt)

    Reply

    • SilverSurfer
      Feb 7, 2013 @ 15:41

      Enig – slet ikke som Xp33. Men måske kan den alligevel vinde kapsejladser under ORC. Jeg har indtryk af at en båd også kan blive for stabil – til ORC. De andre Salonaer har jo klaret sig meget godt.

      Reply

  11. Stefan Kolmodin
    Feb 7, 2013 @ 11:02

    Man får vad man betalar för – som alltid.

    Reply

    • Pär Johansson
      Feb 9, 2013 @ 21:04

      precis, om du lägger till 1 miljon kronor så kan du segla 0,3 knop snabbare med en XP 33:a.

      Reply

      • johan O
        Feb 9, 2013 @ 21:36

        +1

        Glöm inte att skriva av 1 miljon på X33 på 5 år.
        Se bara vad en X35:a kostar idag.

        Reply

  12. Per J
    Feb 7, 2013 @ 11:20

    Inspelet om kapad S35 stärks av samma bredd och identisk rigg!

    Reply

  13. Michael Berg
    Feb 8, 2013 @ 15:58

    Får rätta till vikten den kommer att väga 4,5 och kommer att kunnas väljas mellan
    en standard rigg / köl och en racing version med högre rigg & Jason Ker köl.
    Första båten kommer att seglas i Italien under WM och sedan komma hem till GBG.

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.