Skip to content

26 Comments

  1. Anders
    May 18, 2013 @ 19:40

    Vilken härlig bild på oss (J-105 Novus Consulting)

    Reply

    • Stefan Aaröe
      May 18, 2013 @ 20:37

      Grym!

      Reply

  2. Per Sahlberg
    May 18, 2013 @ 20:46

    Utan att veta omständigheterna….tycks helkorkat att inte se till att hålla avstånd från färjan..

    Reply

    • Stefan Ljungstedt
      May 18, 2013 @ 21:07

      Man hade som jag uppfattade koll men ändå med lite liten marginal. Sen så började färjan gira babord och aktern svängde ut mot segelbåten och då räckte inte utrymmet till. Dåligt tryck i vinden var det också. Tur att dom inte var på mitten av färjan för nu kom dom fritt precis efter smällen.
      Stefan

      Reply

    • Gert Fasting
      May 18, 2013 @ 21:17

      Om de inte hade allvarliga manöverproblem (vilket inte verkar vara fallet) så är det mycket puckat att gå på så små marginaler.Så jävla viktigt kan inte några placeringar vara.

      Reply

    • Tommi
      May 18, 2013 @ 22:25

      Några minuter innan krocken testade en annan båt en kryssbog ungefär lika nära samma Rigafärja. Detta innan start. Ivrigt pinande resulterade i en marginal på några båtlängder. Såg ju lite tveksamt ut. Varför inte bara slå när man inte ens rejsar?

      Reply

  3. Team Styrbord
    May 18, 2013 @ 21:23

    Ibland hamnar ettor och nollor på fel plats.
    Nu finns grejorna på plats http://www.styrbord.com

    Reply

  4. Theodor
    May 19, 2013 @ 08:15

    Reply

  5. Peter Gustafsson
    May 19, 2013 @ 09:14

    Reply

  6. Tommi
    May 19, 2013 @ 09:17

    Och här kommer det ännu fler kvalitetsbilder:
    http://rotonen.se/2013/05/lidingo-runt-2013/

    Reply

    • Allan W
      May 21, 2013 @ 09:31

      Tack för fin bild!

      Reply

  7. Stefan Aaröe
    May 19, 2013 @ 18:43

    Kul med så mycket fina bilder! Snyggt jobb.

    Ingen som sköt lite video?

    Reply

  8. BD fisken
    May 19, 2013 @ 21:03

    Vi tackar alla LSS:are för ett bra arrangemang och skickar ett extra stort tack till Göran o Gertrud vars Express vi fick komma ned och låna. Skall försöka sköta oss ännu bättre nästa gång. Båten är värd en bättre placering än i mitten ;-) Mvh / Pitegänget

    Reply

  9. Erik Barkefors
    May 19, 2013 @ 21:38

    Är det någon som vet mer om båttypen Onyx som kom tvåa i Shorthandedklassen?
    Känner bara till dagseglar/kappseglingsbåten Onyx…
    http://www.onyx-yachting.ch

    Reply

  10. srsseglaren
    May 19, 2013 @ 22:08

    Safir konstruktören Göte Berg´s senaste 39 fots konstruktion, så vitt är känt inte ngn kopia av 5,5 som Safiren är.
    Vacker båt, prototypen var visst ngt smalare 2,55 ? troligen självbyggda ?
    http://www.maringuiden.se/u/The_Skipper/;action=minbat&content_only=true&id=11750

    Reply

    • Erik Barkefors
      May 20, 2013 @ 05:53

      Nu ringer det en liten klocka av igenkännande. Bildvinkeln lurade mig att det var en 30-33 fots båt. Tack för tipset!

      Reply

  11. Hans Broman
    May 19, 2013 @ 22:33

    Nemo:s rapport från Lidingö Runt http://nemosailingteam.wordpress.com/2013/05/19/seger-pa-lidingo-runt/

    Vi har även lite film som kommer så fort vi hinner

    Reply

    • Team Styrbord
      May 20, 2013 @ 00:30

      Den blå 100 fotaren försöker alltid köra över någon…vi klarade oss med nöd och näppe vid starten på ÅFOR 2012….trots att han var både upphinnande och lovarts båt.

      Reply

  12. Kristoffer Sandelin
    May 20, 2013 @ 12:31

    Yrkes sjöfart och seglingstävlingar. Tror att både seglare och tävlingsarrangörer skall passa oss. Förra året hade vi två fall som gick till sjörätten här i Åbo. Det är tråkigt om myndigheterna får orsak att ingripa tex med förbud mot kappseglingsevenemang nära stora farleder.

    Reply

  13. Team Styrbord
    May 20, 2013 @ 14:00

    Om man har betalande gäster ombord, blir man då yrkestrafik???

    Reply

    • Peter
      May 20, 2013 @ 20:10

      Om man har betalande gäster då har man inte råd

      Reply

  14. Patrik Björklund
    May 20, 2013 @ 19:14

    Förra året ringde jag Sthlm hamn samt lotsarna i Stockholm, för att meddela att vi kommer att arrangera en kappsegling (Lidingö Runt 2012) på detta svarade ansvariga att de inte brydde sig. Då frågade jag Om olyckan är framme och Ni kör över en kappsejsad båt. Kommer ni då att säga samma sak till media?
    Då svarade han: Vilket datum sa du?
    Jag tror på sammarbete, men det måste komma från båda parter, även kappseglande båtar;-)

    FD Tävlingsledare Lidingö Runt

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.