Klassresa i Lidingö Runt

Det har aldrig varit lätt för klubbarna att hantera stora snabba båtar som inte riktigt passar in bland de vanliga. Vi har ju sett lite olika varianter på det under åren. Och det blir inte alltid så bra.

I år är det Bertil Söderbergs Hyundai som är i blåsväder. Eller rättare sagt arrangören som valde att starta Hyundai i “start 1” 10:00 tillsammans med ORC International, men i resultatlistan räknas de istället med i “start 5” 10.40. Så klart blir gänget i den klassen förvånade när den vinns av en båt man inte har sett på banan.

Bästa LSS,

Hur kan en båt(Hyundai) vinna en klass den inte startar samtidigt med? Seglingsförhållandena var väldigt olika. Både vad gällande vindar och båtar (störda vindar).

Jag anser inte att det är rättvisande för en klass-seger.

Vänligen kontakta mig för en förklaring.

Mvh
Martin jegnell
CRAMO Sailing Team

Hej Martin!

Bertil Söderberg har tidigare startat ensam och först utan konkurrenter på startlinjen. För att göra det lite roligare för seglarna och åskådarna startade han i år först tillsammans med andra snabba båtar.

Det är alltid svårt att hantera hans båt då den är mycket stor och snabb och kan orsaka allvarliga olyckor. Därför har vi nu räknat samman all snabba båtar med korrekta SRS-mätbrev i grupp 5.

Någon 100-procentig rättvisa är svår att få till då vindförhållandena förändras mellan olika starter som du skriver, men vi har försökt skapa bra kappseglingar för seglare och åskådare.

Kommer någon med bättre förslag lyssnar vi gärna.

Hälsningar
Danne O

Dan Olsson
Tävlingsledare Lidingö Runt

Så, vad säger ni?