Klassresa i Lidingö Runt
Det har aldrig varit lätt för klubbarna att hantera stora snabba båtar som inte riktigt passar in bland de vanliga. Vi har ju sett lite olika varianter på det under åren. Och det blir inte alltid så bra.
I år är det Bertil Söderbergs Hyundai som är i blåsväder. Eller rättare sagt arrangören som valde att starta Hyundai i “start 1” 10:00 tillsammans med ORC International, men i resultatlistan räknas de istället med i “start 5” 10.40. Så klart blir gänget i den klassen förvånade när den vinns av en båt man inte har sett på banan.
Bästa LSS,
Hur kan en båt(Hyundai) vinna en klass den inte startar samtidigt med? Seglingsförhållandena var väldigt olika. Både vad gällande vindar och båtar (störda vindar).
Jag anser inte att det är rättvisande för en klass-seger.
Vänligen kontakta mig för en förklaring.
Mvh
Martin jegnell
CRAMO Sailing Team
Hej Martin!
Bertil Söderberg har tidigare startat ensam och först utan konkurrenter på startlinjen. För att göra det lite roligare för seglarna och åskådarna startade han i år först tillsammans med andra snabba båtar.
Det är alltid svårt att hantera hans båt då den är mycket stor och snabb och kan orsaka allvarliga olyckor. Därför har vi nu räknat samman all snabba båtar med korrekta SRS-mätbrev i grupp 5.
Någon 100-procentig rättvisa är svår att få till då vindförhållandena förändras mellan olika starter som du skriver, men vi har försökt skapa bra kappseglingar för seglare och åskådare.
Kommer någon med bättre förslag lyssnar vi gärna.
Hälsningar
Danne ODan Olsson
Tävlingsledare Lidingö Runt
Så, vad säger ni?
May 20, 2013 @ 00:26
Störst går först…lovarts båt + upphinnande. Varför väja för en mindre båt?
Det är “The Hyundai Style”. Vi fick smaka på den ÅFOR 2012…
May 20, 2013 @ 09:44
Begreppet “upphinnande” finns inte i kappseglingsreglerna. Man kan bara vara antingen lovartsbåt eller klar akter om.
May 20, 2013 @ 10:29
Men man får väll inte köra på någon bakifrån???
May 20, 2013 @ 13:53
De kanske borde kika på reglerna, tydligt att man inte får köra på framförvarande båt, regel 11 lovartsbåt håller undan för läbåt gäller först vid överlapp. Innan regel 11 så har de inga rättigheter, finns det ingen plats så ska de bromsa. Viktigt att protestera ifall de tränger sig in.
May 20, 2013 @ 10:42
Hörde någon ropa “mast tvärs” helt nyligen :-)
May 23, 2013 @ 12:56
Vad då då? Jag ser fortfarande folk försöka begära plats vid lovarts märke i starten. “Grosshandlarstart” kallas det, och blev regelvidrigt från 1965 års regler…
May 20, 2013 @ 10:47
Men, vanliga trafikregler gäller väll även fast det är tävling? ;-)
May 20, 2013 @ 12:39
När det är tävling så gäller kappseglingsreglerna och inte “vanliga trafikregler”. Enlgt sjövägsreglerna ska en upphinnande båt hålla undan, enligt kappseglingsreglerna ska en båt som är klar akter om hålla undan bara om den seglar för samma halsar. Så om en styrbordsbåt seglar ikapp en babordsbåt när båda kappseglar så ska babordsbåten som är framför hålla undan.
May 20, 2013 @ 12:50
Även om tävlingen går i utmärkt farled?
May 20, 2013 @ 13:41
Ja, mellan båtar som kappseglar gäller kappseglingsreglerna istället för sjövägsreglerna. Mellan båtar som kappseglar och båtar som inte kappseglar gäller sjövägsreglerna.
May 20, 2013 @ 14:17
Hallå!!! Kolla rubrikern på inlägget; “Klassresa i Lidingö Runt” och om hur en båt startar i en klass men får resultat i en annan. Det handlar inte om kappseglingsregler… Upphinnande… Lovart eller lä – det handlar om en helt adekvat fråga om resultat som verkar vara fel.
May 20, 2013 @ 14:46
Om man verkligen vill göra något åt resultatet så måste man ansöka om gottgörelse så att man kan få resultatet prövat av en protestkommitté.
May 20, 2013 @ 14:25
Hur blir det på en läns om A seglar plattläns med vinden in för Styrbord, B gippar fram och tillbaka avslutar en gipp precis framför A så att båda nu har Styrbord ?
Sker kontakt mellan båtarna så att A träffar B i aktern är det A som felat då den varit klart akter om ?
Sker kontakt så att A träffar B på B´s babordssida så har B felat som lovartsbåt vilken undlåtit att väja för lä båt ?
Eftersom upphinnande inte finns, rätt eller fel ?
Nog dags för att förnya en regelkurs : )
May 20, 2013 @ 22:49
Reglerna är ofta extremt tydliga. Problemet är att “vi” är så dåligt pålästa (se ovan) samt att de i grunden är formulerade av amerikanska jurister och sedan översatta av extremt duktiga och engagerade svenska regeltolkare. Men även om någon gör en “Dummies” måste vi som seglare läsa in oss. Gör vi det? Vanligaste protestsituationen rör fortfarande KRS 10…
May 21, 2013 @ 10:43
Jag är ingen regelexpert men jag tycker det verkar rätt tydligt i reglerna att det i den hypotetiska situationen “srsseglaren” anger så är det ändå A som har felat?
När A etablerar överlapp i lä, skall den till en början ge B plats att hålla undan (KSR 15). Om den direkt efter att ha etablerat överlapp träffar B:s läsida har den nog inte givit plats till B att kunna hålla undan.
Dessutom får en båt som etablerar överlapp i lä från klart akter om inom två skrovlängder överhuvudtaget inte segla högre än sin tillbörliga kurs (KSR 17). Och om båten med rätt till väg ändrar kurs skall den till en början ge båten som skall hålla undan plats att göra det (KSR 16.1). Tillbörlig kurs kan vara högre för läbåten än för lovartsbåten men det är inte givet att en kursändring (lovning) som leder till kontakt kommer att fria läbåten från ansvaret.
Sedan vad gäller att inte få “köra på någon bakifrån”. Man skall ju överhuvudtaget undvika kontakt om det finns en rimlig möjlighet att göra det (men båt med rätt till väg behöver inte göra något förrän det står klart att båten som skall hålla undan inte kommer att göra det) (KSR 14). Men om båten klart akter om är SB och båten klart för om är BB så skall ju båten framför hålla undan för SB (vanlig KSR 10).
Kommer SB-båten då bakifrån med betydligt högre fart än BB-båten framför så uppstår ju risken för kontakt och då var det ju SB-båten bakom som hade rätt till väg. Med en Farr 30 har det hänt några gånger att man kommer rätt mycket snabbare ikapp en BB-båt framför men kunskapen om denna regel har då verkat generellt hög för antingen gippar folk till SB eller håller undan i hyfsat god tid. Men det har hänt mig någon gång att någon har ropat “du är upphinnande!”.
Nu misstänker jag att i starterna på både GR och LR så är det inte fråga om att vara för olika halsar och då har ju Team Styrbord solklart rätt i att båten klart akter om skall hålla undan för båten klart för om (KSR 12).
Rätta mig gärna om jag har fel, viktigt att inga villfarelser sprids när det gäller regler men samtidigt viktigt att vi vågar diskutera olika fall för att utveckla vår kollektiva och individuella kunskap :-)
May 23, 2013 @ 14:01
Deesutom skall väl även stagvändande och gippande båt hålla undan tills manövern är helt avklarad? Således krävs lite framförhållning om man vill ändra situationen genom att gippa till styrbord.
May 20, 2013 @ 00:34
popcorn anyone?
May 20, 2013 @ 06:58
Känns som en ickefråga i sammanhanget ? Inga förutsättningar är ju desamma i övrigt, 100 fot vs 20 fot vs trimaran vs olika starttider vs olika vindar etc etc. Kan fortfarande aldrig bli “rättvist” och det kommer givetvis alltid vara någon som känner sig förfördelad. Att en båt seglar efter andra förutsättningar än vad den verkligen gjorde gör ju egentligen bara diskussionen än mer förvirrad men egentligen är väl inte den faktorn mer felvisande än någon av de andra ? Att däremot en båt får unika “fördelar” kan ju inte vara rätt ? ( om det nu var en fördel, kan ju teoretiskt varit tvärtom )
Om Hyundai missade en SB / BB på GR 2012 har ju inte med denna diskussionen att göra, den missen har vi nog alla gjort ?
May 20, 2013 @ 10:48
Klart att det inte har.. ;-)
May 20, 2013 @ 07:44
Båtarna har olika förutsättningar, ibland gagnas stora båtar och i bland små båtar. Men att låta en båt starta 40 minuter innan resten av fältet känns inte rätt. Jag tror att många såg hockeyn i går och även där har lagen olika förutsättningar, men hur roligt hade det varit om man släppte in ett lag före det andra för att börja spela matchen?
Jag blir lite förvånas att Hyundai ses som en säkerhetsrisk och det är anledning till att hon skulle starta i en annan klass. Om Hyundai skulle vara en säkerhets skulle hon inte starta överhuvudtaget. Jag anser inte att Hyundai skulle utgöra mer risk en någon annan båt då det är rutinerade och duktiga seglare ombord.
May 20, 2013 @ 08:30
Kom med något bättre själv, då!-kommentaren är så himla tråkig. Det är ju inte som om de bjuder in till en diskussion om lösningar precis med ett sådant uttalande, snarare får man intrycket av att de helst vill slippa kritik helt eftersom de tycker att de kommit på den bsta lösningen. Att kräva bättre förslag än det liggande som vilkor för att lyssna på kritik brukar försvaras med att man vill vara konstruktiv, men i praktiken medför det att folk håller inne med vad som mycket väl kan vara relevant och viktig kritik för att slippa bli avfärdade, vilket knappast är konstruktivt för processen.
May 20, 2013 @ 10:40
Den blå Hyundai-båten kanske kan segla med de andra färjorna?
May 20, 2013 @ 09:01
Sakfrågan om klassresan är väl ganska enkel – i den publicerade startlistan står det ORCi på Hyundai med start 10:00. Det kan väl inte bli SRS men start 10:40? LSS bör innan start berätta tydligare vem som seglar och kan inte här ta klass-segern från Cramo.
Vill man ha andra båtar att tävla mot, är det kanske rimligt att skaffa en båt där det finns konkurrenter i samma storlek. Risken med att tävla mot andra, under samma förhållanden, är ju att någon annan är är bättre och därför vinner. Fatta vilken läskig grej.
May 20, 2013 @ 10:34
Som sagt, står man i startlistan som ORCi måste det vara det som gäller. Eller är det nya att man efter seglingens målgång fritt får välja klass?
Men bortsett från det, hela vitsen med att dela upp tex SRS i mindre grupper är ju att man försöker hålla ihop jämnsnabba båtar så gott det går för att ge likvärdiga förhållanden. Att då låta en båt starta 40 min innan dom andra är idiotiskt. I synnerhet när det gäller den största och snabbaste av alla. Man kan ju argumentera för att ha omvänd lysstart för att det är mer rättvist, finns för och nackdelar. Men att göra tvärtom som nu kan aldrig vara rätt.
LSS, gör om, gör rätt!
May 20, 2013 @ 14:20
Enkel regel – man får resultat i den klass man startar. Snitt snapp slut!
May 20, 2013 @ 14:34
SRS klassen var delad på ÅFOR förra året, med mer än 1 timme mellan starterna. många tyckte det var mindre lyckat.
Jag håller med. Det är bra om de som ska tävla mot varandra startar ungefär samtidigt.
Argumentet att det är bra för åskådarna om 100 fotaren startar först haltar lite.
Om man ska tänka spänning och åskådarmässigt mässigt, så bör 100 fotare starta allra sist i tävlingen.
May 20, 2013 @ 15:06
Vilka åskådare?
May 20, 2013 @ 16:56
En måste det ha varit, för vi blev taggade i ett foto på facebook.. ;-)
May 21, 2013 @ 19:33
Tja, det stod 1-5 pskådare på de 5 platser som jag besökte i lördags. En liten skillnad mot Tjörn runt är det ju…
May 20, 2013 @ 15:27
Jag tycker att Martin Jegnell ska kräva att det meddelande han skickade till LSS ska behandlas som en ansökan om gottgörelse. Då får en protestkommitté behandla ärendet och besluta i vilken klass Hyundai verkligen seglade, och protestkommitténs beslut kan sedan överklagas om man vill det.
May 20, 2013 @ 14:58
Det blir fler och fler argument för att inte segla Lidingö runt framöver.
Uselt party efter seglingen och nu gör man skillnad på båtar och båtar.
Om man nu redan bestämt att båten skall starta i en annan start men ingå resultatmässigt i en annan klass borde man kommunicera detta till övriga deltagare.
Så himla svårt kan det inte vara vara att skriva det i startlistan som en notering.
Trött på arrangörer som inte anstränger sig eller lyssnar på sin publik.
Kanske skall starta en egen tävling, Lidingö runt+, och köra det helgen innan?
May 20, 2013 @ 20:14
Den spikade startlistan: http://www.lidingorunt.se/images/stories/startlista_final.pdf
Det finns ju ingen som helst tvekan att Hyundai startade och deltog i klassen “ORC International”.
Jämför hur startgrupp 6 lika tydligt redovisar att den bestod av båda klasserna “Farr 30” och “Shorthanded”.
Det hade lika självklart stått att startgrupp 1 bestod av fler än en klass om så varit planerat innan start.
Om Hyundai har mätbrev i OrcI så skall de ju räknas in i den klassens resultat.
Om Hyundai saknar OrcI-brev och då försöker tränga sig in i SRS resultatet och startgrupp 5, så är det ju solklar tjuvstart med 40 minuter.
Allt annat hade så klart redovisats i den fastställda startlistan, precis som de övriga mixade startgrupperna.
May 20, 2013 @ 21:38
Jag tänkte också att det måste bli så. Antingen ORCi, om dom har mätbrev. Eller tiderna OCS i SRS0, jag menar 40 sekunder är ju en ganska grov tjuvstart, 40 MINUTER?!
Sen kom jag på att de ju inte räknas som kappseglande innan förberedelsignal, väl? Så det ska vara DNC i klass 5 kanske? De kom helt enkelt inte till start då de valde att segla runt ön före dom som faktiskt kappseglade.
May 21, 2013 @ 09:11
Går inte tjuvstarta 40 min innan sin start. Man kommer ju bara räknas som inte startande…… Se i KSR “när börjar man kappsegla” Svårt att tjuvstarta innan man börjat kappsegla…
May 20, 2013 @ 21:05
Man startar i en klass och får resultat i samma klass som man startat i enkelt.
May 21, 2013 @ 09:53
Man får ju inte glömma båtarna i ORCI som nu fick en 100 fotare att bråka med på startlinjen som sedan tydligen tävlade i en annan klass. Då är det ju bättre som dom gjorde förra året där Hyundai fick egen start och egen klass. Sen kanske det inte är så kul att tävla mot sig själv, men som sagts tidigare så kanske man ska tänka på det när man köper båt.
May 21, 2013 @ 10:53
Vad var problemet, var det inte dublescoring i ORCi? Ett flertal båtar från den starten är ju med i SRS totalen?
May 21, 2013 @ 11:01
Frågan är om man kan starta i en klass, men tävla i en annan. Om så, hur skall detta meddelas. Principiellt viktigt då ingen gillar överraskningar.
Situationen påminner lite om Göteborg Offshore Race 2007, då det från början var två vettiga klasser. Sedan ville de stora båtarna helst räknas samman med de små. Eftersom man seglat olika banor så räknade tävlingsledningen helt sonika bort delar av banan i efterhand. Ingen var särskilt nöjd med det upplägget :-)
http://www.blur.se/2007/08/11/goteborg-offshore-race-2007/
May 21, 2013 @ 12:06
Sist jag kollade hade Hyundai inte ett giltigt ORCi brev.
May 21, 2013 @ 13:46
Har arrangören då öppnat för att båtar som skall starta i startgrupp 5 nästa år, fritt kan välja om de hellre vill slinka med i första startgrupp, om t ex prognosen säger avtagande vindar? Och detta UTAN att det är nödvändigt att kommunicera det bytet, så att tävlingsledning och/eller berörda deltagare behöver vetskap om detta i förväg.
För jag kan ju inte tänka mig att regler och avgörande förutsättningar endast är nödvändigt för en part att ha vetskap om inför ett race.
May 21, 2013 @ 14:08
Jag slås lite av anmälningsavgiften.
400kr ordinarie och 1 200kr som efteranmälan.
Är det inte bra hutlöst för en segling om egentligen inte arrangerar något mer än en start runt en ö?
1 200 för efteranmälan. WTF!
May 21, 2013 @ 22:52
Jag blir lite förbryllad av alla negativa kommentarer kring Lidingö Runt som arrangemang; vad är det för konstigt med att arrangören vill “uppmuntra” anmälan i tid, genom att ha ett högt pris för efteranmälan…? Jag har varit med o arrangerat många regattor, och det är oerhört frustrerande att inte veta i tid hur många båtar som kommer, det påverkar en mängd saker som arrangören måste ta med i beräkningen, och ju tidigare man vet detta, desto bättre regatta kan man arrangera. Att arrangören satt 1200 för efteranmälan tycker jag är helt ok, det är ju trots allt en hel jävla massa folk som ställer upp med sin fritid för att vi som seglar ska få göra det, och om man inte kan anmäla sig i tid, så tycker jag att man mkt väl ska betala extra för det.
May 22, 2013 @ 01:27
Att det är många personer som ställer upp på sin fritid är väl inte ett argument för prissättning.
Som deltagare skiter jag i hur många som jobbar på arrangemanget. Jag är intresserad av den upplevda kvaliteten. Det finns inget som säger att 100 personer gör ett bättre jobb än 75.
Vad får jag för pengarna när jag seglar Lidingö runt?
Och hur man man motivera 1 200 i efteranmälningsavgift?
1 200 motiverar inte folk att anmäla sig och betala tidigt, det avskräcker folk att anmäla sig och som följd stannar hemma istället.
May 22, 2013 @ 08:44
Det motiverade i alla fall mig… dessutom gällde ju ordinarie anmälan 400 kr t.o.m den 12/5, d.v.s mindre än en vecka före start? Svårt det här med anmälningsavgifter, det verkar vara tji att få folk att anmäla sig till regattor i tid oavsett om man kallar det “early bird” och “rabatt” eller “sen anmälan” och “förhöjd startavgift”. Jag förstår att en arrangör till ett så stort race som Lidingö Runt måste försöka säkra upp att inte bli sittande för sent med att hantera startlistor, SRS-tal, stävdekaler etc.
För övrigt tyckte jag att det var kul att segla Lidingö Runt i år, även om det gick dåligt för oss så var det ett spännande race. På det allmänna planet har LSS också förbättrat kommunikationen jämfört med tidigare år och det är ju bra att man genom en enkät som ligger i mailen direkt efter målgång söker input för att förbättra sig ytterligare. Överst på min förbättringslista ligger resultatrapporteringen som borde kunna publiceras löpande under dagen allt eftersom båtarna börjar komma in.
May 22, 2013 @ 08:58
Är det bara för mig som den där enkäten inte funkar..?
May 22, 2013 @ 10:08
+1
May 22, 2013 @ 10:28
Jag anmälde två båtar den 8 maj 10 dagar före tävlingen. Det kostade då 1200 kr per båt. Själva beloppet är egentligen inget problem i sig, utan det är vad man får för det. Och för 1200 hade jag förväntat mig en resultatlista samma dag…om än preliminär.
May 22, 2013 @ 10:58
Sorry, fel av mig! Efteranmälan gällde från 1/5 om jag förstår det rätt.
May 22, 2013 @ 08:16
Vet du hur mycket extra jobb det kan bli om båta anmäler sig sent.
Just därför den höga avgiften. Vet man att man ska segla , anmäl i tid. Det underlättar för alla.
May 21, 2013 @ 16:15
En annan märklig grej var gaten vid Bosön dels för att det var rätt otydligt var den fanns och dels för att många båtar seglade utanför gaten utan att få DSQ. Om man har en gate med tanke på avkortning av banan är det rimligt att det finns funktionärer som bockar av de som passerar. Vi såg omkring 10 båtar som gick utanför men bara en båt med DSQ i resultatlistan, som själv ringt och meddelat att man missat gaten.
May 21, 2013 @ 17:05
nja, ansvaret kan man väl inte ta helt från seglarna. det är ju fortfarande de medtävlande som kan lägga in en protest.
May 21, 2013 @ 17:19
Vi får väl vänta på slutliga (kommer senare under tisdagen enligt lidingorunt.se) resultatlistan innan vi ser hur många som missat gaten?
May 21, 2013 @ 17:44
Majoriteten av alla åkte ju utanför gaten. I alla fall när vi passerade där. Sen kan man ju tycka att den är lite lurigt placerad eftersom den trycker alla båtar ner mot Norrängsgrundet som ändå alltid har en påhälsning varje år. Men det kanske är det som är poängen..?
May 21, 2013 @ 18:40
Ja, den var lurig. Vi kubbades med en annan båt och uppmärksammade inte att gaten var mycket mindre än det verkade i banbeskrivningen. När båten framför oss gippade ner mot gaten såg vi den också.
May 21, 2013 @ 19:52
Var det någon som körde genom gaten?
May 21, 2013 @ 22:05
Yes
May 21, 2013 @ 22:36
självklart, banan gick ju där
May 21, 2013 @ 19:57
Varför använder man inte VHF?
Man ska inte bara klaga på LSS, bra var att de sköt iväg starterna på sekunden enligt startlistorna. I alla fall de fram till SRS 0 ;-)
May 21, 2013 @ 21:47
LSS tävlingsledare Danne O efterfrågar tips på hur det bättre ska hanteras.
Jag har för mig att det finns “guidelines” eller om inte, de facto erfarenheter, som styr hur stor skillnad i handicap det maximalt bör vara mellan största o minsta båt i en klass. Utan att ha gjort några djupare analyser så blir mitt förslag:
Båt som är dubbelt så stor som den näst största har ingen att tävla emot men kan ges möjlighet att för publikens skull få segla utom tävlan.
Enda sättet för LSS att komma ur detta med hedern i behåll, är att LSS ger den rättmätiga segraren den förstaplats som han är berättigad. Ska Söderberg komma ur med hedern i behåll så ska han frivilligt dra sig ur resultatlistan.
Finns det något annat sätt? Jag ser inte det!
May 21, 2013 @ 22:42
Finns säkert saker att tycka till om ang. Lidingö runt – i likhet med de flesta andra regattorna – och det kan säkert vara av värde att debattera dem även här, men alla anmälda har väl fått en feddbackförfrågan från tävlingsledningen via mail? Svara där och framför åsikterna till dem det berör. Är väl liksom rättaste vägen, eller..?
May 22, 2013 @ 07:54
Nya konstigheter….
Arken Zoo och Datacom har resultat i ORCi men i SRS står de som DSQ? Varför?
Amalia har enligt sin blogg utgått, men står i resultatlistan.
Stort grattis till Johan Delin och Xp33 som verkar ha spikat hela skiten! Wow!
http://lidingorunt.se/images/stories/resultat_lr_2013_srs_total.pdf
http://lidingorunt.se/images/stories/resultat_lr_2013_orc_int.pdf
May 22, 2013 @ 08:43
DataCom vet jag: Var dubbelt anmälda men har inte Code och stagsegel i SRS-brevet. Varför inte göra det lätt för sig och ta med de segel man använder? Jag var lite orolig då vi länge stod överst i SRS resultaten då det var meddelat at vi skulle strykas i den klassen.
May 22, 2013 @ 12:24
Jepp, vi meddelade tävlingsledningen att vi enbart seglade ORCi både skriftligt (rorsmansförklaringen) och via telefon i samband med målgång. Dock tog det tydligen lite tid att korrigera detta …
Bing, DataCom
May 22, 2013 @ 12:34
Mycket action i ett och samma race :-)
Ryktet säger att Hyundai tappade en ur besättningen strax före målgång, som de inte plockade upp… Det kom en motorbåt och plockade upp besättningsmannen utan att Hyundai ens verkade upptäcka det som hänt?!?
May 22, 2013 @ 12:52
Jobbigt att ha två fotbollslag att hålla reda på där framme :)
May 22, 2013 @ 13:30
Det är tufft här uppe i storstan …
;-)
May 22, 2013 @ 13:50
Fler som ansåg att badsäsongen runt Lidingö drog igång i lördags:
http://www.youtube.com/watch?v=HiqPCuQSylA
Beröm till filmandet och musiksättandet!
May 22, 2013 @ 22:20
tack Kim, tyckte själv att Hans Zimmer’s musik satt som en smäck för att illustrera dramatiken i vårt Lidingö Runt…. minst lika mycket drama som Da Vinci-koden… ! :-)
May 22, 2013 @ 19:18
I så fall borde frågan vara avgjord. Enligt KSR 47:2 borde Hyundai utgå/diskas eller fatta jag fel?
May 22, 2013 @ 21:27
Håller med Skoglund
Hyundai har inte startat och seglar efter sjövägsreglerna och skall betraktas som en farkost.
Jag förutsätter att Hyundai avser att kappsegla, men en båt som inte kappsegla men avser att kappsegla får bara straffas i regel 24.1
-En båt som inte kappseglar får inte störa en båt som kappseglar om det finns en rimlig möjlighet att undvika det.
Så LSS
Har Hyundai startat rätt eller är hon en farkost?
May 22, 2013 @ 22:29
Som vanligt gnälls det när en större båt vinner.
En så pass stor båt som Hyundai kommer ALLTID att segla i andra vindförhållanden än klasskamraterna.
Tycker Lidingö Runt är en plojsegling, så det kan väl kvitta.
May 23, 2013 @ 14:50
En kommentar till Fredrik Södergrens post ovan om regeltolkning (finns tydligen en begränsning i bloggens kommentarsfält när det gäller antalet nestade kommentarer, så den här hamnar långt ifrån den post den refererar till…)
Mycket riktigt så ska en båt under stagvändning hålla undan tills stagvändningen är klar, vilket definieras av att båten är på den nya dikt bidevind-kursen (KSR 13).
När det gäller gipp (i fleet race, det är lite annorlunda i match race) så har båten bytt halsar så fort storbommen kommit över på den nya sidan, dvs passerat båtens mittlinje.
I inget av fallen (stagvänding, gipp) krävs att seglen fyllt på den nya bogen.
Hope this helps.
May 23, 2013 @ 15:01
En fråga Tommy; vid stagvändning är nya dikt bidevind-kursen som gäller, inte fyllda segel? Så vare sig du är stagvändande båt eller båt brevid så kan man inte ha seglen som referens när en stagvändning är klar, endast båtens kurs. Är det rätt uppfattat?
May 23, 2013 @ 15:08
Korrekt. Och det kan ju bli “intressanta” diskussioner i mixade fält där dikt bidevindkurserna kan skilja sig en hel del…. :-)
May 23, 2013 @ 15:37
Riktigt. Och mycket bättre formulerat än vad jag lyckades med.
May 28, 2013 @ 22:43
Gick genom gaten men var sugen på att protestera på konkurrent som inte gjorde det. Protest skulle lämnas in på regattaexpeditionen enligt seglingsföreskrifterna. Var den var framgick dock inte. Funktionärerna som samlade in rorsmansförklaringen viste inte heller. Något telefonnummer att kontakta LSS på lyckades vi inte hitta, endast en e-post adress. Så vi lämnade inte in…