Skip to content

13 Comments

  1. Sebastian
    Nov 4, 2013 @ 18:03

    Minns alla häftiga bilder på skotvinklar som publicerades här i oktober 2011. Men detta tar ju priset.

    Reply

    • Stefan Aaröe
      Nov 5, 2013 @ 15:29

      +1

      Reply

    • S 73 Calluna
      Nov 5, 2013 @ 21:06

      Väldigt tight skotvinkel på focken. Beror detta på lättvind och plattvatten? Själv är jag inte van vid denna vinkel alls. Hur kör man på t ex Farr 30 eller j111:an?

      Reply

      • Sebastian
        Nov 5, 2013 @ 23:30

        Eftersom inget proffs svarar delar jag med mig av erfarenheter på j105 och farr30.
        I smult vatten och mellanvind kan fart och höjd bihelhållas med snabba båtar i kryssvinklar under 9 grader. Det blir som sagt ett smalt fönster att styra i. I lätt vind och gammal sjö måste vinkeln vara större annars bromsar den smala spalten. Optimalt är att ändra vinkeln under acceleration till toppfart. När en båt kränger för mycket gäller annat, likaså när det går vågor. I riktigt lätt vind får båten aldrig den fart som krävs för dessa riktigt smala skotvinklar. Kommer fart kommer höjd.

        Reply

        • Martin
          Nov 6, 2013 @ 11:22

          På Farr 30 Matrisen kör vi lite längre ut än vad praxis säger.
          Nedan är våra startpunkter omräknat till grader. Sen justerar vi efter rådande sjöförhållanden mm.
          Light – 8.2 degrees
          Medium – 8.8 degrees
          Heavy – 11 degrees

          Mvh
          Martin Strandberg

          Reply

    • Peter Gustafsson
      Nov 5, 2013 @ 23:46

      På J/111 eller J/88 så är skotvinkeln typiskt 6.5-8 grader. Max inne ca 6.

      J/109 stoppade på ca 7, och Albin Nova på ca 9 grader.

      Ju mer lättdriven en båt är, ju mer kan man få in focken, så 5 grader är nog inte helt off på en modern Ker. Sedan tog vi i lite extra på båten ovan bara för att experimentera, det hade nog varit snabbare att öppna upp lite mer. Typ 2-3 cm :-)

      Reply

  2. Andreas
    Nov 4, 2013 @ 20:19

    ja det hade varit kul att veta hur högt o fort vmg den seglar.
    Tappade den roderfästet på slören?

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Nov 4, 2013 @ 23:55

      Skulle säga att polaren på kryss påminner om Farr 40, vilket bekräftas av de race man har kört. Gissningen är snäppet bättre höjd i 8-10kn

      Wind Velocity 6 kt 8 kt 10 kt 12 kt 14 kt 16 kt 20 kt
      Beat Angles 43.9° 42.3° 39.3° 37.6° 36.6° 36.4° 36.6°
      Beat VMG 4.16 5.02 5.50 5.79 5.94 6.00 6.05

      Och ja, som alla båtar tappar den fästet om man pressar den tillräckligt. Grymt styv dock!

      Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.