

Related Posts
Bolt 37 tested in Istanbul
I always wanted to visit Istanbul, the mythic city between Europe and Asia, but never had the chance. So when I got the opportunity to sail the first two Jason Ker designed Bolt 37s, I naturally took it. Bolt 37 is in many ways the little sister of the successful Ker 40, but at a […]
Lördagskväll på Bosporen
Lördagen spenderades ombord på Bolt 37 #1 och #2 här i Istanbul. Sweeta båtar – En eagisk stad – och en fantastisk kväll. Fler bilder på Facebook. Full rapport kommer inom kort.
13 Comments
Leave a Reply Cancel reply
This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.
Nov 4, 2013 @ 18:03
Minns alla häftiga bilder på skotvinklar som publicerades här i oktober 2011. Men detta tar ju priset.
Nov 5, 2013 @ 15:29
+1
Nov 5, 2013 @ 21:06
Väldigt tight skotvinkel på focken. Beror detta på lättvind och plattvatten? Själv är jag inte van vid denna vinkel alls. Hur kör man på t ex Farr 30 eller j111:an?
Nov 5, 2013 @ 23:30
Eftersom inget proffs svarar delar jag med mig av erfarenheter på j105 och farr30.
I smult vatten och mellanvind kan fart och höjd bihelhållas med snabba båtar i kryssvinklar under 9 grader. Det blir som sagt ett smalt fönster att styra i. I lätt vind och gammal sjö måste vinkeln vara större annars bromsar den smala spalten. Optimalt är att ändra vinkeln under acceleration till toppfart. När en båt kränger för mycket gäller annat, likaså när det går vågor. I riktigt lätt vind får båten aldrig den fart som krävs för dessa riktigt smala skotvinklar. Kommer fart kommer höjd.
Nov 6, 2013 @ 11:22
På Farr 30 Matrisen kör vi lite längre ut än vad praxis säger.
Nedan är våra startpunkter omräknat till grader. Sen justerar vi efter rådande sjöförhållanden mm.
Light – 8.2 degrees
Medium – 8.8 degrees
Heavy – 11 degrees
Mvh
Martin Strandberg
Nov 5, 2013 @ 23:46
På J/111 eller J/88 så är skotvinkeln typiskt 6.5-8 grader. Max inne ca 6.
J/109 stoppade på ca 7, och Albin Nova på ca 9 grader.
Ju mer lättdriven en båt är, ju mer kan man få in focken, så 5 grader är nog inte helt off på en modern Ker. Sedan tog vi i lite extra på båten ovan bara för att experimentera, det hade nog varit snabbare att öppna upp lite mer. Typ 2-3 cm :-)
Nov 4, 2013 @ 20:19
ja det hade varit kul att veta hur högt o fort vmg den seglar.
Tappade den roderfästet på slören?
Nov 4, 2013 @ 23:55
Skulle säga att polaren på kryss påminner om Farr 40, vilket bekräftas av de race man har kört. Gissningen är snäppet bättre höjd i 8-10kn
Wind Velocity 6 kt 8 kt 10 kt 12 kt 14 kt 16 kt 20 kt
Beat Angles 43.9° 42.3° 39.3° 37.6° 36.6° 36.4° 36.6°
Beat VMG 4.16 5.02 5.50 5.79 5.94 6.00 6.05
Och ja, som alla båtar tappar den fästet om man pressar den tillräckligt. Grymt styv dock!
Nov 5, 2013 @ 15:13
Provar igen.
Peter, har irriterat mig på att det inte går att få helskärm på dina youtube klipp utan att man måste klicka sig vidare till tuben för att kunna njuta av helskärms läge. Om du kan fixa det så tror jag att flera skulle bli glada! Tack för en fantastisk sida i övrigt.
http://webapps.stackexchange.com/questions/42264/embedded-youtube-videos-are-missing-fullscreen-functionality
Nov 5, 2013 @ 15:15
Sorry skulle vara den här länken,
http://wordpress.org/support/topic/full-screen-of-youtube-embeds-not-working
Nov 5, 2013 @ 15:30
Skumt. Jag har “fullscreen”-knappen i Chrome men ej i Safari. Settings är rätt både på YouTube och i min videoplugin…
Jag skall uppdatera hela siten inom kort, så ser vi om det ändras.
Nov 5, 2013 @ 18:26
Funkar fint för mig, bara dubbelklicka i “bilden”
Nov 5, 2013 @ 20:36
Samma här.
Använder Safari dubbelklickar i bilden.
Bilden täcker hela skärmen : )