Close
Skip to content

10 Comments

  1. boa
    Jan 5, 2014 @ 09:11

    Hi.

    Sorry to say, but this is complete bull***t… All we can see is the guy is able to make a good start couple of times (probably he can more, but shi is what it is in the “movie”). But then let’s look at the name – “how to start”. So, how to start the keel boat perfect at every time you start?.. Nothing about it.
    So, just cuple of pictures of one good usual start is usual wind conditions (the other is merely possible to see…).

    regards.

    Reply

  2. KP
    Jan 5, 2014 @ 18:06

    H-båt er såå moro å seiZzzzzzzzzzz…. var sikkert gøy på 60-tallet! Men for all del, entype er entype og ikke minst veldig lærerikt..

    Reply

  3. Morten
    Jan 5, 2014 @ 18:41

    Han kommer jo alt for sent til linjen – sammen med resten av båtene.

    Reply

  4. Jonas
    Jan 5, 2014 @ 20:31

    Jag fattar inte heller vad det är som är så fantastiskt med de där sekvenserna? Vad jag ser i bilderna:
    I lästarten är alla, som påpekats, sena även om det är svårt att veta hur mycket utan tidsstämpel i bilderna. Det ser ut som om Edman kan accelerera i lä om hela fältet och sen höjda bort båten närmast i lovart.
    Jag påstår inte att jag ens är i närheten av lika duktig och erfaren som Edmans, men det ser på de här bilderna mer ut som om hela fältet bommar rätt grovt och Edmans får chansen att reparera en dålig prestart ganska enkelt. Han får också rätt bra hjälp av DEN 559(?) som ser ut att hålla upp fältet rätt bra och sen faller väldigt sent.
    I den andra sekvensen är de ju ensamma vid lovartsflaggen ser det ut som…

    Reply

  5. Anders B
    Jan 5, 2014 @ 23:03

    En bra start innebär väl att man är bland dom första över linjen i fritt läge? Och på rätt kant. Vilket innebär att man – trots massa konkurenter – manövrerar båten så att man hamnar precis där det är störst fördel! Visar bilderna nåt annat? I första sekvensen var det fördel med lästart, i den andra fördel med lovartstart.

    Reply

    • Mats
      Jan 5, 2014 @ 23:50

      +1

      Reply

    • Anders Nilsson
      Jan 5, 2014 @ 23:51

      Håller med.
      En bra start mäts på hur man placerade sig i mål.
      I start ögonblicket vet man ju inte om det är bra.
      Henriks slutresultat visade ju på att han inte var fel på det. :-)

      Reply

    • Jonas
      Jan 6, 2014 @ 00:44

      Nja, det visar att man startade bättre än de andra, inte att man gör en bra start. I ett större fält med andra båtar som startar bra skulle det inte funka att komma från andra led och runda fältet i lä.
      Och jag håller inte med om att en starts kvalitet mäts på slutresultatet. Jag kan starta bra men ändå segla ner mig, tro mig! ;-) Däremot är det svårt att nå bra resultat i stora fält med hög kvalitet om man inte startar bra…. Som jag har förstått är NM i H-båt ett rätt tufft fält. Hur kommer det sig att alla är lite sena, om de nu är det? Är det omstart med svart flagg som gör alla försiktiga, motström eller något annat?

      Jag hade hoppats på att kunna lära mig något av klippet, men jag vet inte vad jag ska ta med mig av det?

      Reply

      • Anders B
        Jan 6, 2014 @ 21:46

        Du kan lära dig följande: 1. Vara på rätt ställe, 2. Full fart så att du accar ifrån konkurenterna, 3. Aldrig få stopp i båten, 4. Utnyttja luckor, 5. Våga starta “out of the box” när chansen dyker upp, 6. Timing är guld, 7. Om du vill utnyttja en lä- eller lovartsfördel, maximalt, så ska du vara längst ut och slå framför fältet innan vinden vrider tillbaka. Det vet vi ju alla att det är så man ska starta och säkert har vi alla lyckats göra några enstaka såna starter i våra kappseglingskarriärer. Henrik lyckas nästan alltid!

        Reply

  6. johnny
    Jan 6, 2014 @ 18:19

    Men en bra start i fri vind är ju bra.
    Och Edmans gör detta båda gångerna. Men sen är det ju mycket annat som ska stämma.
    Men Edmans är bra på det dom gör och han får gärna komma och lära mig mer.

    Bra start är en väldigt bra början…

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.