Skip to content

22 Comments

  1. Niklas
    Jan 16, 2014 @ 13:30

    Blir så trött på ängsliga halvplagiat…
    Heja varv som törs gå sin egna väg :-)!

    Reply

  2. Robert Gustavsson
    Jan 16, 2014 @ 14:17

    Pelle P har gått ifrån sina rötter totalt och skapat ännu en oceangående segla-mot-horisonten-halva-dagen-och-sedan-tillbaka-till-hamnen-båt som man seglar med på kontinenten (kanske där pengarna finns?). Med ett sådant fast peke och T-köl blir det svårt att lägga till i naturhamn.
    Håller med Niklas. Otroligt tråkig design. Försvinner i mängden.

    /R

    Reply

  3. Robert Gustavsson
    Jan 16, 2014 @ 14:20

    Men…det är ju bara ett roderblad!

    Reply

  4. Tomas Nordh
    Jan 16, 2014 @ 14:45

    Är tankkapaciteten ett resultat av att reglerna hårdnar för tömning av toatanken och att det fortfarande finns alltför få ställen att sugtömma toatanken vid. 300 l holdingtank är ju rejäl kapacitet :) Skrivfel?

    Reply

  5. F424
    Jan 16, 2014 @ 14:47

    Fasta peken är fräckt och modernt men satan så opraktiskt. När det nu finns bra lösningar på lösa/utdragbara varför då ha ett som grymt effektivt försvårar ombordstigning? I fallet Maxi1200 dessutom med pulpiten på onåbart avstånd…”Men man kan ju backa in”. Javisst. Ibland funkar det bra, men väldigt sällan i naturhamn. Och mot en brygga vill man väl kunna välja lä i sittbrunn och inget kluckande under akterspegeln?

    Reply

    • Patrik Andersson
      Jan 16, 2014 @ 18:24

      Det där är rena spekulationer, finns inget så praktiskt som ett fast peke i speciellt naturhamn och inte minst när du har en lodrätt stäv för att nå in till land.

      Reply

      • F424
        Jan 16, 2014 @ 22:04

        Nu menade jag förstås den långa slanka racingtypen som ses på maxin. Inte den breda cruisingvarianten med inbyggd stävstege, teakribbor och CQR-ankare :-) Att sedan vertikala stävar också är en styggelse är en annan historia.

        Reply

        • Anders Averdal
          Jan 17, 2014 @ 08:34

          Nu börjar du bli gammal Niklas.
          Det peket är platt och går att gå på. Det saknas ledstång, men det behöver du inte på många år!!

          Reply

          • F424
            Jan 17, 2014 @ 12:08

            Så talar en äkta fördäckare:-)
            Älskade modern 73år klättrar fortfarande ombord på Faurbyn med ena foten på Bruceankaret och med stadigt, dubbelfattat grepp om pulpiten. Det fixar hon inte på Maxin. Men så är ju Faurbyn också en rätt trist gammal buss designad enkom för gnälliga gubbar.

  6. HenrikA
    Jan 16, 2014 @ 17:06

    Är det jag som är för race-influerad och därför inte förstår att det finns en efterfrågan på ett fastmonterat bord i sittbrunnen, när det finns snygga lösningar där bordet sänks ner i durken? Målgruppen utanför Sverige har nog andra preferenser och det är där försälningsvolymerna ligger och som får tala när man gör en ny design.

    Reply

    • HansH
      Jan 17, 2014 @ 09:29

      +1
      Även på en ren cruiser så är ett fast monterat sittbrunnsbord en styggelse.

      Reply

  7. Tobias
    Jan 16, 2014 @ 17:54

    Istället för att bara kritisera en ny konstruktion, kan man inte vända på diskussionen – Coolt med Pelle P still going strong som fortfarande (om än säkert i samarbete med andra) vid 82års ålder håller igång med design och utveckling av båtar och dessutom faktiskt ordentligt marknadsanpassar sin design. Sen Maxi 77an har det ju hänt en del kan man säga… Dessutom, den är Svensk, och får positiva omdömen internationellt! Alla tyskar är ju inte så racinginspirerade (Bav….) Bord och peken till trots, lite stolta kan vi väl vara…:-)

    Reply

  8. Per
    Jan 16, 2014 @ 19:39

    Tycker den ser helt ok ut, lagom mkt race, väldigt bekväm u hamn
    Kanske öppnar Pandoras box nu men vi kör:
    Till ni som inte gillar den, vad säljer bäst? en xtrem racer eller en cruiser/racer som denna får klassas som?
    Vill man fortf driva ett varv får man sälja båtar som folk köper, inte drömmer om.
    Riktiga racebåtar är väldigt nichat och Maxi måste sälja volym för att överleva.

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Jan 16, 2014 @ 20:12

      Har de senaste Maxi-modellerna sålt volym?

      Jag tycker att den är jättefin, men vad är det som är Maxis “lilla extra”? Är det en sjysst cruiser som vill se ut som en racer? Skall man segla långt på havet (sittbrunnssargerna antyder det) men inredning talar för kortare turer? Allt kan skötas från rorsman (cool) men det talar för att man cruisar på två? Så varför 3 kabiner (ja, det är det som säljer)? Och T-kölen, attraherar den turseglare i norra Europa?

      Antingen är det en bra och välseglande cruiser, eller så är det en kompromiss där man vare sig får seglingsglädje i skärgården eller en tuff cruiser på havet. Jag vet inte…

      Reply

  9. Z
    Jan 16, 2014 @ 20:26

    Kanske för kappseglare som på äldre dar segla kul med maken, och ibland bjuda med två par från vänkretsen. En dagstur till käringön för lite mat på restaurangen och sen ett svep mot Norge där man parkerar båten och låter något tuffa eller segla hem den?

    Reply

  10. Pelle Fälth
    Jan 16, 2014 @ 20:50

    All respekt för PP och hans gärningar, men detta är klart boring (man kan nog skylla på beställaren). Den är inte bara lika Elan utan nästan allt annat som visats den senaste tiden.

    Reply

  11. Per
    Jan 16, 2014 @ 20:51

    +1 Peter
    Maxi har väl sålt sådär sist upplagorna
    Ska dom sälja mer får dom gå in i mainstream och följa dom andra, torts allt dom som säljer något sådär
    Allt hänger på priset, ngn som vet var den kommer hamna på.
    Hade iof valt Elan 400 av dom två alla dagar

    Reply

  12. NR
    Jan 16, 2014 @ 21:25

    Chine heter väl slag på svenska?

    Reply

  13. Z
    Jan 20, 2014 @ 08:14

    Vad hetsade upp dig för femton år sedan?

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Jan 20, 2014 @ 09:40

      I den här storleksklassen?

      Dehler 36SQ, Farr 395, First 40.7, IMX 40, J/125, J/145, Luffe 40 och några till.

      Även 15 år senare är de väl ansedda som ganska roliga segelbåtar som jag mycket väl skulle kunna tänka mig att äga. Maxi 1100 var väl samtida, och det var väl så att man inte hetsade upp sig över den heller…

      Reply

      • Pelle Pedersen
        Jan 20, 2014 @ 09:48

        För 15 år sedan fattade vi inte hur ball J/125:an var/är…

        Reply

  14. Z
    Jan 20, 2014 @ 09:48

    “Jag har haft svårt att bli riktigt upphetsad av Maxi de senaste 15 åren”, var närmast vad jag tänkte på. Svaret var väl ungefär vad jag väntat mig. Sist Maxi hetsade upp var nog med racern.

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.