All is Lost | verkligen

all_is_lost_xlrg
Då och då kommer det filmer med seglingstema. Senast är det Robert Redford som skall kappsejsa och gå i flotten i All is Lost.

Det måste man ju se.

Men efter 10 minuter klarade jag inte av det längre. Man förstår inte hur Robert Redford ens har lyckat ta sig ur hamninloppet. Det står snart klart att det är han som är helt lost.

Hur svårt hade det varit att ta in en seglare i två timmar för att förklara hur ett båt funkar?

Nu sitter man bara och retar sig på allt som är fel.

Genuan förblir oskotad genom hela filmen, oavsett om det blåser eller ej. Den släpps aldrig innan den skotas hem i slagen. Över huvud taget finns ingen bra koppling mellan vind och segelföring. Oftast är seglen nere även i perfekt bris.

Hur kan ett drivankare dra loss en container från en båt i stiltje? Och varför använder man inte motor om man skall lägga till vid en container mitt i havet – i stället för att segla rakt på den och sedan brottas med en båt som vill segla iväg? Jag tror jag blir tokig. Har han solsting? Har han rymt från ett mentalsjukhus?

Om man nu har fått in 30 cm vatten så ser man väl till att få ut det innan man aktivt seglar in mer? Bara en idé. Och när han sedan har vatten till midjan i ruffen, använder han så klart inte en hink utan väljer att pumpa frenetiskt med länspumpen i två dagar.

Elektroniken är så klart utslagen eftersom hålet hamnade strategiskt mitt i navstationen. Prio ett för Redford är att få fart på VHF i stället för satellittelefonen. Jaha? Och när den väl går igång (utan antenn så klart) så pratar Redford in i baksidan av micken.

Nu vet vi med säkerhet att han inte har någon koll.

Så när det är dags för storm måste han så klart upp i masten för att fixa antennen till VHF-en (som ju redan var stendöd). Men jag antar att det blir mer spännande så…

Ingen blir förvånad när han tappar upp det sista vattnet han har i en dieseldunk. Alla kan se att det är fel när han lägger ut det gula påfyllningsröret, men Redford verkar inte bekymra sig (förrän senare i filmen när han skall dricka vattnet).

Och vad gör man 10 minuter innan stormen kommer? Rakar sig… Va fan!

Så klart går det åt helvete. Jag tycker nästan att det är rätt åt honom. Hade han kunnat segla och hittat runt i sin egen båt hade det gått bättre.

Många verkar tycka att filmen var spännande.

Men jag kunde inte se klart den.

Charles Doane på Sail verkar inne på samma spår; “ALL IS LOST: What An Annoying Movie!”

Pretty much everything that happens to Mystery Man, and everything he does, is inexplicable to anyone who knows anything about ocean sailing.

I asked my wife, who doesn’t know much about sailing, if any of this bothered her, and she said she did wonder about Mystery Man’s ability to stay dry and the rapidly drifting liferaft. Otherwise she thought Robert Redford gave a great performance as the Mystery Man.

Frankly, I didn’t see that. All I saw was a man who looked confused, aggravated, and worried for over an hour and a half. I had exactly the same expression on my face the entire time.

The Biggest Mystery, of course, is why didn’t the filmmakers hire someone to advise them on what ocean sailing is really like? Reading through this very detailed precis on the film, I find only references to liferaft and marine electronics consultants. I know you can’t expect Hollywood’s version of reality to be much like real reality, but they could have done much better than this.

If you haven’t seen the film, I say give it a pass. Watch this trailer instead: