All is Lost | verkligen
Då och då kommer det filmer med seglingstema. Senast är det Robert Redford som skall kappsejsa och gå i flotten i All is Lost.
Det måste man ju se.
Men efter 10 minuter klarade jag inte av det längre. Man förstår inte hur Robert Redford ens har lyckat ta sig ur hamninloppet. Det står snart klart att det är han som är helt lost.
Hur svårt hade det varit att ta in en seglare i två timmar för att förklara hur ett båt funkar?
Nu sitter man bara och retar sig på allt som är fel.
Genuan förblir oskotad genom hela filmen, oavsett om det blåser eller ej. Den släpps aldrig innan den skotas hem i slagen. Över huvud taget finns ingen bra koppling mellan vind och segelföring. Oftast är seglen nere även i perfekt bris.
Hur kan ett drivankare dra loss en container från en båt i stiltje? Och varför använder man inte motor om man skall lägga till vid en container mitt i havet – i stället för att segla rakt på den och sedan brottas med en båt som vill segla iväg? Jag tror jag blir tokig. Har han solsting? Har han rymt från ett mentalsjukhus?
Om man nu har fått in 30 cm vatten så ser man väl till att få ut det innan man aktivt seglar in mer? Bara en idé. Och när han sedan har vatten till midjan i ruffen, använder han så klart inte en hink utan väljer att pumpa frenetiskt med länspumpen i två dagar.
Elektroniken är så klart utslagen eftersom hålet hamnade strategiskt mitt i navstationen. Prio ett för Redford är att få fart på VHF i stället för satellittelefonen. Jaha? Och när den väl går igång (utan antenn så klart) så pratar Redford in i baksidan av micken.
Nu vet vi med säkerhet att han inte har någon koll.
Så när det är dags för storm måste han så klart upp i masten för att fixa antennen till VHF-en (som ju redan var stendöd). Men jag antar att det blir mer spännande så…
Ingen blir förvånad när han tappar upp det sista vattnet han har i en dieseldunk. Alla kan se att det är fel när han lägger ut det gula påfyllningsröret, men Redford verkar inte bekymra sig (förrän senare i filmen när han skall dricka vattnet).
Och vad gör man 10 minuter innan stormen kommer? Rakar sig… Va fan!
Så klart går det åt helvete. Jag tycker nästan att det är rätt åt honom. Hade han kunnat segla och hittat runt i sin egen båt hade det gått bättre.
Många verkar tycka att filmen var spännande.
Men jag kunde inte se klart den.
Charles Doane på Sail verkar inne på samma spår; “ALL IS LOST: What An Annoying Movie!”
Pretty much everything that happens to Mystery Man, and everything he does, is inexplicable to anyone who knows anything about ocean sailing.
I asked my wife, who doesn’t know much about sailing, if any of this bothered her, and she said she did wonder about Mystery Man’s ability to stay dry and the rapidly drifting liferaft. Otherwise she thought Robert Redford gave a great performance as the Mystery Man.
Frankly, I didn’t see that. All I saw was a man who looked confused, aggravated, and worried for over an hour and a half. I had exactly the same expression on my face the entire time.
The Biggest Mystery, of course, is why didn’t the filmmakers hire someone to advise them on what ocean sailing is really like? Reading through this very detailed precis on the film, I find only references to liferaft and marine electronics consultants. I know you can’t expect Hollywood’s version of reality to be much like real reality, but they could have done much better than this.
If you haven’t seen the film, I say give it a pass. Watch this trailer instead:
jonasw
Jan 17, 2014 @ 17:42
Vilken är bästa filmen om segling? Kanske inte finns så många, men Wind är bra iaf.
BD Fisken
Jan 17, 2014 @ 18:39
He he he… underbar recension. Den skall jag se. Älskar kalkoner.
Ted Lundberg
Jan 17, 2014 @ 20:06
Kon-Tiki var bra. Orginalfilmen menar jag då.
Johan Björling
Jan 17, 2014 @ 20:34
Grymt skrivet Peter :)
Tackar vet jag Skip Novak!
Fredrik
Jan 17, 2014 @ 21:46
Kolla också The Secret Life of Walter Mitty!!
Där kör dom fisketrålare från Grönlands ostkust till Island på en natt… Häftig trålare!!
Fredrik
Jan 17, 2014 @ 21:47
Var väl t.o.m västkusten (Utanför Nuuk)
Peter Amundin
Jan 17, 2014 @ 22:02
Jag hade i alla fall stor behållning av att läsa denna recension – riktigt kul!
Andreas
Jan 17, 2014 @ 22:28
finns väl en film typ…Open Water 2
Sägs vara en höjdare, man passade på att bada och ingen fällde ner badstegen så de simmar o drunknar en efter en har jag hört…
Skall försöka se båda i helgen….
Andreas
Jan 17, 2014 @ 22:31
Morning light er vel mer en reality/dokumentar enn en film, men er verdt aa se
http://www.imdb.com/title/tt1198405/
srsseglaren
Jan 17, 2014 @ 22:38
Minns en sådan händelse(Open Water 2) som skall ha inträffat i verkligheten under -80 talet, med en ung besättning, båten hittades tom, vädret skall ha varit bra sol och varmt ?
Även filmen “All is Lost” för tankarna till författaren av boken “mina fem skeppsbrott” ?
Per
Jan 18, 2014 @ 23:42
Läste att det är en skröna.
Finns en bok som heter “råttan i pizzan” där vandringsägner tas upp,
I den finns detta ex med och tydligen finns det inget reggat om en sådan händelse.
Enl skrönan ska båten ha hittats med handdukar och kläder i aktern osv
mr G
Jan 17, 2014 @ 23:13
…men tänk då så många filmsessioner ni bevistat och njutit av utan att veta att andra suttit och våndats av allehanda brister! Fångas av historien och glöm allt annat…
PS. Sedan kan jag hålla med om att flertalet producenter/regissörer borde ta in fler expertkonsulter!
mr G
Jan 17, 2014 @ 23:49
PS. Kolla en av bilderna på Far East 26 ang. verklighet… ;-)
http://www.boat24.com/uk/Sail+Boats/Far+East+Boats/Far+East+Boats+Far+East+26/detail/105965/
Erik Barkefors
Jan 18, 2014 @ 08:04
Inhal till fockskotet har jag hört talas om men lovartsskotning var nytt för mig. Kanske därför de lyckas få så bra fart på båten på kryss ;-)
Bosse
Jan 18, 2014 @ 08:38
Bra exempel på hur man drejar bi. Skepparn sover i förpiken.
F424
Jan 18, 2014 @ 00:03
Lysande recension! Skall inte se filmen men noterar av trailern att förpiken tydligen är da shit när man skall till att slagga på havet :-)
Bosse
Jan 18, 2014 @ 09:10
För snart 10 år sedan seglade vi i Stockholms skärgård. På Dalarö kom ett tyskt filmbolag och ville hyra båten till en långfilm som skulle spelas in i Stockholms skärgård, svensk miljö med tyska skådespelare.
Huvudrollinnehavarens båt stämde enligt manuset på vår båt, lång, skonarriggad, klassisk segelbåt. Vi låg tre veckor på Dalarö och båten var ofta med i filmen.
Vid ett tillfälle skulle det filmas under segling. Massor av grejer och folk lastades på. Allt från kamerakillar,ljudkillar, regissör till sminktjejer, var nog 7-8 st. Sekvensen skulle vara en konversation mellan båtens ägare och hans fästmö. Vi seglade ut på Jungfrufjärden med fullt ställ och låg på en styrbordsbog när alla ägarens repliker filmades i ett antal tagningar, han stod vid ratten och styrde. När det var klart så flyttades grejerna runt och man filmade fästmön iförd bikini när hon solade på däck. Jag låg i sittbrunnen hoptryckt för att inte synas, ingen annan kunde segla. Allt gick bra.
Efter ett halvår fick vi en CD från bolaget, bänkade oss framför tv och den första inledande sekvensen i filmen var just denna tagning.
Det roliga var att man hade klippt ihop deras samtal , när han pratade var det styrbord och när hon svarade var det babord. Aldrig gjort så snabba slag, blåste runt 8 meter bidevind så det var bra tryck.
Filmen sågs av 9 miljoner tyska äldre, medelålders kvinnor som enligt bolaget var målgruppen.
Lite kul är att filmbolaget heter Bavaria
greg
Jan 18, 2014 @ 11:10
en fundering kring redfords ‘SOS’… känns självklart att det var inget svar… kinesar på lastfartyg förstår ‘mayday’, men ‘SOS’ menar inte mycket på VHF.
Robert Gustavsson
Jan 18, 2014 @ 12:55
Med Robert Redford i huvudrollen antar jag att målgruppen även med denna film är kvinnor i äldre medelåldern. Färre seglingsnördar i den målgruppen varför det inte gör så mycket att filmen har massor av seglingsbloopers. Bara filmen är spännande kommer landkrabborna att se den. Och det är väl det filmbolaget räknar med. Det finns fler personer som inte kan segla än det finns personer som bara ser alla fel och då går filmen med vinst.
Om jag klampar i klaveret: Apple kör med samma strategi och det verkar fungera ganska bra ;-)
mr G
Jan 19, 2014 @ 01:02
Suck!
Team Dehlerdoris
Jan 19, 2014 @ 01:36
Undrar hur mycket liknande tokfel det var i t.ex. Filmen Apollo 13?
Onedinlinjen är bästa seglingfilmen hittills. Captain Bains o James Onedin helt oslagbara i fighten med moderna “Steamships”.
Stefan K
Feffe
Jan 19, 2014 @ 09:09
Det finns bara ett original, Loveboat !
Robert B
Jan 19, 2014 @ 13:56
Jo, Redfords karaktär har kanske inte så mycket där ute att göra.
Filmtips? Såg nyligen två dokumentärer som var intressanta, “Deep Water” om britten Donald Crowhursts insats i Golden Globe-“racet” -68/-69.
Passade även på att se “Wild Eyes” om 16-åringen Abby Sunderlands försök att bli yngsta kvinna runt jorden, inte fem fyrar men ändå sevärd.
Bägge finns på amerikanska Netflix så antingen flyger man över dit och ser dem eller så ordnar man fram det amerikanska utbudet på annat lämpligt sätt.
Petter
Jan 22, 2014 @ 08:14
Som sagt, bra skrivet :)
Wrap Up 2014 - BLUR
Dec 28, 2014 @ 18:40
[…] Årets sämsta film är utan konkurrens All is Lost. Se den inte. […]
Johan
Mar 27, 2015 @ 18:28
Intressant med synpunkterna, tänker se filmen – inte för att lära mig segla, det har jag gjort länge, och jag lär mig fortfarande – men för att se hur de tänker sig dessa händelser som trots allt faktiskt inträffar. Erfarna seglare har seglat in i containers och sjunkit på nolltid, Det finns många bra seglare som har förlorat masten och slagit runt helt, (en del försvann helt) och att man gör jättefel hör väl tyvärr till saken då man kanske inte är tillräckligt utbildad eller erfaren, etc. – eller är helt överväldigad av situationen. Det finns enstaka tokiga ensamseglare med mycket tvivelaktiga kunskaper medan flertalet är fantastiska i sina kunskaper. Klart att man skulle ju använda en radio med längre räckvidd än en trasig VHF – och Mayday är ju regeln men det förekommer nog att folk gör ordentligt fel på de där sakerna också, och får inte kontakt. VHF lär ju inte räcka särskilt långt även om allt fungerar och man kommer ihåg att prata rätt bredvid miken. Man bör förstås ha någon form av satellitkommunikation på öppet hav, men det är nytt; det var inte länge sedan som man huvudsakligen fick investera i HF-radio och en ordentlig utbildning för att nå långt. Vi hade en drivande avmastad landsman söder om Afrika som tydligen bara hade en VHF för inte så länge sedan. Att tankern inte ser Mr. Redford är ju upprörande men inte helt otroligt. Sånt har också hänt. Och ensamseglaren har nog inget speciellt minspel, även om några möjligen passar på då de är ensamma och övar nya grimaser, teater och opera då ingen hör dem, eller berättar roliga historier för sig själva. Att sova i förpiken verkar vara ovanligt då båten går i hög sjö (det skulle väl vara lika bekvämt som att sova i en berg-och-dalbana), men annars varför inte?
Peter Gustafsson
Mar 27, 2015 @ 19:30
Så klart skall du se filmen. I alla fall om du vill veta med hur man i Hollywood tolkar saker som kan hända till sjöss. Meddela gärna vad du tyckte.
Men mitt tips är att ta pengarna och gå till ett antikvariat. Då får man säkert en hel månads spännande berättelser från riktiga seglare som är med om riktiga äventyr.
Är det den tiden på året? - BLUR
Nov 9, 2017 @ 15:20
[…] som Lost (en riktigt usel film) – fast i […]