Maarten Voogd och Far East Boats
Det är alltid spännande att sitta ner med båtdesigners, så när Maarten Voogd (kanske mest känd som ena halvan av Simonis-Voogd) var i stan i går passade jag på att sitta ner en stund.
Jag träffade ju Maarten första gången när jag hade honom som gäst i min paneldiskussion på Scandinavian Sailboat Show i Gustavsberg för drygt ett år sedan. Då var engagemanget med Far East Boats ganska nytt och hans ståndpunkter när det gällde design och längre trender kändes uppfriskande i en traditionell bransch.
Vi börjar så klart med att prata om Far East 31R. En kolfiberracer på 1800 kg är så klart alltid spännande. Båt nummer ett blev klar under våren 2013 och landade i Holland under tidig höst. Där har man seglat ganska mycket för att få ordning på segeldesign och få upp farten. Så klart slår man det mesta annat som flyter, men det är svårt att veta hur man ligger till mot VPP eller handikapp. I ORCi har man fått GPH 548 vilket skall jämföras med en GP33 eller Xp 44. Så man har nog lite att jobba med.
Toppfarten så långt är 21 knop i ungefär lika mycket vind.
Snygga detaljbilder på Yacht och Öresund Regatta.
Far East 31R gör sig ju bäst som entypsklass och detta borde gå att få till i Kina. Båt #2 seglar just nu i Sanya, På andra ställen på jordklotet finns det många kul alternativ kring 30 fot, så det blir så klart en utmaning att bygga klass.
Maarten designade Max Fun 35 som var en av de roligaste båtarna på tidigt 2000-tal, och detta är väl att ta konceptet ett steg längre. Han seglar fortfarande en av dessa båtar, även om den har fått sig en uppdatering med fat-head och lite annat.
Far East lägger 31R i sin “Racing line” där man också kommer att få en 26R framöver. Även 18 finns i en raceversion.
I “Performance Cruiser” finns Far East 18 (90 båtar byggda), Far East 26 (85 båtar byggda) och i maj så kommer Far East 33. Framöver lär vi få se en modell över 40 fot. Jag fick se en skiss där den hade 2 x 800 liter vattenballast. Sweet.
Man har också en linje med katamaraner som man tror mycket på. Här är kanske inte Skandinavien den primära marknaden då vi har lite svårt att parkera stora cruising-kattor.
Jag tycker att 33:an känns spännande. Rätt storlek och även om 26:an var jättefin så känns det med som Far East 33 blir den första båten som verkligen kan jämföras med de europeiska varvens båtar i samma storlek.
Första båten ur produktionen kommer faktiskt direkt till Sverige och planen är att segla Lidingö Runt, ÅF Inshore och Tjörn Runt. Mats Runström på Nordic Yachts som är importörer har faktiskt tagit ett större ansvar på Far East och jobbar tillsammans med Maarten för att hjälpa varvet att expandera globalt. Det känns lite modernt att designers och återförsäljare är djupt involverade med tillverkarna.
Vi pratade också ganska mycket om för- och nackdelar med att tillverka båtar i Shanghai. Så klart är kommunikation en utmaning, men Maartten tycker att fördelarna överväger. Att de är öppna för nya idéer och verkligen vill vara innovatibva i en traditionell bransch är de viktigaste sakerna. Han tillbringar ungefär en vecka varje månad på plats.
Så, ett spännande projekt på många plan.
Nu väntar vi bara på att 33:an skall landa.
Feb 9, 2014 @ 20:21
Var och tittade i Gustavsberg.
Kul tillställning som jag gärna skulle besöka igen!
Bara segelbåtar och seglins snack!
33 fötter är i mina ögon en “perfekt” storlek.
Inte för stort och krångligt att segla och hantera på
få. Men kan köra ” full besättning” utan att det blir för
trångt. Kikar själv på den storleksklassen och kan konstatera
att det är tunt med racer- cruiser som är hyffsat moderna.
Både nytt och beg.
Spännande!