Skip to content

27 Comments

  1. Pelle Pedersen
    Jan 14, 2018 @ 16:09

    Ser trevligt ut!!

    Reply

    • Mats
      Jan 14, 2018 @ 16:38

      Pelle, jag tror Peter har ngt att berätta för dig…. :)

      Reply

      • Pelle Pedersen
        Jan 14, 2018 @ 18:08

        ?:)

        Reply

  2. Sillstryparn
    Jan 15, 2018 @ 06:47

    Varför kan man inte ha vertikal stäv?

    Reply

    • Hannu
      Jan 15, 2018 @ 07:15

      Det kan man ha och det har många båtar väl, tror jag läste nånstans att vattnet inte bromsade lika mycket på denna typ av lutning.

      Reply

    • Per
      Jan 15, 2018 @ 07:59

      I teorin är detta ”wave piercing” typ av för o ska få båten att gå rakare genom sjön med mindre pitchning. På båtar av denna typ tror jag dock det är 100% en gimmick o bara ser ballt ut.

      Reply

    • Martin
      Jan 19, 2018 @ 17:48

      Det borde väl bli lite lättare förskepp, mindre fördäcksyta jämfört med vertikal stäv med samma vattenlinjelängd?

      Reply

  3. Jens
    Jan 15, 2018 @ 09:12

    Hur mycket är det i kölen?

    Reply

    • JIMMY
      Jan 15, 2018 @ 10:24

      Har hört uppgift på 1,7ton köl.

      Reply

      • Jens
        Jan 15, 2018 @ 12:06

        Då kommer det bli en sjysst kärra!

        Reply

  4. Sebastian Christenson
    Jan 15, 2018 @ 13:49

    Kan du ta en del bilder och lägga upp? Riktigt snygg!

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Jan 15, 2018 @ 15:30

      Jag åker inte till Shanghai Boat Show i april, men jag är säker på att det kommer liote bilder då.

      Reply

      • Sebastian Christenson
        Jan 15, 2018 @ 15:53

        Va, har du helt tappat intresset :) Oops, läste fel. Introduktion på Düsseldorf innebär ju inte att den finns på plats. Tyckte ändå att jag läste hela texten.

        Reply

      • Peter Gustafsson
        Jan 15, 2018 @ 15:57

        Jag försöker bara hålle nere förväntningarna.

        Reply

  5. Thomas Wiberg
    Jan 15, 2018 @ 16:06

    Mycket väsen för lite ull sa räven…. Blir kryss i alla rutor för moderiktighet. Förvånansvärt trist inredning. Not sweet in my book. Innovationsnivån ser inte ut att ha dominerat specen till konstruktören.

    Reply

  6. Pelle Pedersen
    Jan 15, 2018 @ 16:17

    Skrev “ser trevligt ut” tidigare och det tycker jag stämmer mer och mer!! Inte minst kombon; utseende, rejält djupgående, mycket segel och låg vikt!! Ska bli superspännande och se den i sommar (+ testsegling!!!)!

    Reply

    • Sebastian Christenson
      Jan 17, 2018 @ 14:38

      Det enda är väl kanske det fasta peket som man får balansera på med grill och mat ute i skärgården alla dessa underbara sommarkvällar i Juli. Ser fantastiskt fin ut! Mycket “Jag vill ha”-känsla.

      Reply

      • C Brugge
        Jan 17, 2018 @ 16:06

        Peket ska tydligen gå att fälla upp utmed förstaget när man ligger i hamn.

        Reply

  7. Måns H
    Jan 16, 2018 @ 14:04

    Snyggast på länge! Nästan som en nytolkning av Dehler 33:an! :-)

    Reply

  8. Olle
    Jan 16, 2018 @ 19:15

    Fin båt, men nog borde man ta bort bokstaven R?

    Om 31R skall är måttstock och vi slarvigt uppdaterar viktmåttet med 37/31^3 *1800 så landar vi på 3 ton.
    Segelytan med samma logik; 37/31^2 ger 91 m2.

    Så 3 ton och 90 m2 i krysstället hade motiverat ett R. Detta är bara en fin båt. Kanske sweet, vad vet jag.

    /Olle

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Jan 16, 2018 @ 19:32

      Med ditt sätt att räkna så är det ingen 37-fotare som förjänar ett R?

      Min analys var att 31R (i kol) var en designövning utan egentlig marknad. 23R, 28R & 37R är mycket mer i linje med vad “vanliga” seglare vill ha. Lagom sportigt. På samma sätt som R på en Volvo eller S på en Audi :-)

      För att en Audi skall få heta RS, eller en BMW M, så krävs det lite till…

      Reply

      • Olle
        Jan 16, 2018 @ 20:32

        Vad som är värt ett R är ju upp till var och en. Detta är kanske mer ett Volvo-R än ett Audi-R. Inget fel i det. Gör man samma övning på FE 28 R hamnar men på 80m2 och 3,2 ton.

        Sen är båten fin, det inget snack om det men det finns många på ungefär den specen. Mitt problem är att för en kort stund, när jag läste rubriken, så såg jag framför mig en MC38 till Far-East-pris. Typ som ett Nissan-R. Det hade varit sweet på riktigt :-)

        Reply

      • Peter Gustafsson
        Jan 16, 2018 @ 21:00

        Mmm… Den båten heter väl MC31 och trots att många gillar den så har det inte varit någon storsäljare.

        Kan du inte lista dina 5 favoritbåtar med “ungefär den specen”?

        Reply

  9. boot Düsseldorf 2018 - BLUR
    Jan 22, 2018 @ 09:00

    […] båtar som inte fanns på plats – men som det pratades om – var Fareast 37R och Italia 11.98. Den senare skall vara en uppfdöljare till framgångsrika 9.98, men varvet verkar […]

    Reply

  10. Preben Gustafsson
    Nov 6, 2018 @ 08:29

    Vad händer med den här skutan. Det var länge sedan vi skulle få se den på mässan.
    Har Donald Trump utspel om handelshinder gett kineserna kalla fötter?
    Nån som vet?

    Preben

    Reply

  11. Leif Andersson
    Nov 25, 2018 @ 09:53

    Nordic Yachts säger att den dyker upp på båtmässan i Stockholm Mars nästa år.

    Reply

  12. Tomas Jönsson
    Jan 16, 2020 @ 23:18

    Händer det något….blir det någon båt tro? Någon som vet mer?
    // T

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.