Skip to content

39 Comments

  1. Micke
    Sep 8, 2014 @ 20:23

    Satt precis och torrseglade ett varv. Mellan broarna i Lilla Bält är mitt största orosmoment. Mitt i natten, strömt, lätt vind och en massa lurigheter. I övrigt får man väl bara hålla tummarna att sanden inte flyttat på sig alltför mycket…

    Reply

  2. Seb
    Sep 8, 2014 @ 20:26

    Mark 2 är påå fel sida Romsö om det är västlig vind. Jag tror det ger nordlig ström. Tyckte även att speakern nämnde detta på filmen.

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Sep 8, 2014 @ 20:30

      Även om det blir längre väg? Går man under låga bron är det självklart. Men för de lite större båtarna så får det vara ganska mycket mindre ström för att det skall vara värt omvägen?

      Reply

    • Micke
      Sep 8, 2014 @ 20:48

      Du menar sydgående…?

      Reply

      • Seb
        Sep 8, 2014 @ 20:55

        Just det, och det är plattvatten där inne.

        Reply

    • Peter Gustafsson
      Sep 8, 2014 @ 21:15

      Tittar man prognoserna så är det inte riktigt så enkelt (i morgon lunch, 4-6 m/s västlig vind).

      stombealt

      Reply

    • Anders Hansen
      Sep 9, 2014 @ 14:44

      Väster om ön är det rev så man måste ända in till Fyn för att gå fri.

      Reply

  3. Göran/Xusidus/X-382
    Sep 8, 2014 @ 20:51

    Gjorde samma övning igår. Min mast är 16,45m + 0,9m VHFantenn så jag kommer nog att satsa på västerbron.
    Under förutsättning att det är normalt vattenstånd och måttlig sjö.
    På DMI.dk kan man hitta prognostiserat vattenstånd och de har en mätpunkt vid bron ung.
    Fyns hoved la jag in rundningen precis som Du. Rundar 1,8m grundet på behörigt avstånd.
    Lilla bält: Blir det motström så kommer jag att följa styrbordslandet en bra bit efter andra bron. Inte snedda ut i strömmen som Du har planerat.
    Dubbelkollade också att min plotter är överens med mina papperskort. Min erfarenhet är att korten är mycket pålitliga och tre-meterskurvan litar jag på. Det har seglats åtskilliga Fyn runt genom åren och rapporter bl.a. därifrån har nog daterat upp korten.
    Seglar från Helsingborg tisdag kväll och hoppas kunna vara på plats onsdag kväll.
    Vi ses på bryggan i Svendborg

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Sep 8, 2014 @ 21:08

      Jag täbker inte segla på WP i Lilla Bält :-) De är där bara för att få avstånden rätt. Tänker som du; nära Jyllande hela vägen och så ta språnget sent.

      Jämförde kort på vägen ner; C-MAP + NV verlag rasterkort/båtsport (bägge i Expedition) och Navionics (i plottern) och det känns som de stämmer överens helt ok. Vad man inte vill är att alla drar iväg på nån genväg som alla danskar kan…

      Reply

      • Göran/Xusidus/X-382
        Sep 8, 2014 @ 21:15

        Har gått igenom “live trackingen”från förra årets segling och några shortcuts kunde jag inte hitta.

        Reply

  4. Carsten B. Nielsen
    Sep 8, 2014 @ 20:55

    Hav anker parat i tilfælde af modstrøm og lidt vind 0 – 2 m/sek i de snævre farvande,,,,så kan du vinde mange meter på konkurenterne. Jo – der er meget strøm,,,det kan du godt forvente, især i Lillebelt.

    Stol på 4m til 3m kurven, dagens elektroniske kort er ret så præsise.
    Den bedste vejrmelding vedr strøm / vind er i min verden http://ifm.fcoo.dk/

    Good luck !

    /cbn

    Reply

    • Anders B
      Sep 9, 2014 @ 08:44

      Vad skiljer fcoo.dk och dmi.dk? Har provat båda men tycker prognoserna verkar lika? Grafiken är bättre hos dmi.dk tycker jag

      Reply

  5. Mattias Bodlund
    Sep 9, 2014 @ 10:45

    Min erfarenhet är också att man kan lite på korten och segla mycket tight – viktigt att man både i Svendborg Sund och Lilla Bält ligga tight i inner spår i kurvorna i motström att och motsatt i medström. Här brukar man göra stora klipp då många tar för långa kliv ut i motströmmen.
    Var dock lite försiktig och gå lite ut från Sprogø när du går under Storabält bron. Har själv studsat på bottnen där. Mycket ström som kan bygga upp sand bankar.
    Annars är ett tips att spana in Google Earth eller Apple Maps – speciellt Lilla bält. Här kan du tydligare se var alla fiske redskap står.

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Sep 9, 2014 @ 11:18

      Bra idé. Men jag kan inte hitta fiskeredskapen på Earth?

      Reply

      • Mattias Bodlund
        Sep 9, 2014 @ 13:09

        Man ser en aning bättre i Apple Maps. Redskapen står på det låga området på södra kusten av Jylland mellan broarna. Tror inte det är ett så stort problem – menar de står innanför 3 m kurvan. Skickat bild på mail.

        Reply

    • Anders Nilsson
      Sep 9, 2014 @ 22:29

      Flaket vid Sprogö är lurigt. kör safe där.
      Annars funkar djupkurvorna fint.

      Jag vet inte hur landvinden vs gradientvinden är i september men i maj/juni är det jobbigt.

      Reply

  6. Micke
    Sep 9, 2014 @ 15:29

    https://www.youtube.com/watch?v=OQD4twZ2yI4
    Enligt detta klippet står dom ca 100 m ut.

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Sep 9, 2014 @ 15:58

      Efter lite mätande och räknande så sticker de ut ca 130 meter från land, dvs ungefär till 3-meterskurvan. Borde inte vara i vägen om man inte är extremt offensiv.

      Reply

  7. Lars Oudrup
    Sep 9, 2014 @ 19:53

    Sværest er strømmen under broerne i Lillebælt. Den drives framst af vinden, under vinterstorme har her mæts 9 knobs strøm. Ved svag vind og modstrøm så tæt på land som du tør, men i den siden hvor der er pålandsvind
    Har kapseglat her siden 1956 ;-)

    Reply

  8. Peter Gustafsson
    Sep 11, 2014 @ 00:03

    Nu finns det en chans att banan går medurs;

    De første spæde prognoser for vejret under Silverrudder Challenge tikker ind nu. Det ligner at vi er på vej ind i en stabil østenvindsstrømning og det ser ud som om den holder så langt øjet rækker.

    I forhold til de nye sejladsbestemmelser for Silverrudder Challenge vil det – hvis prognosen holder – betyde at sejladsen i år går mod vest ud af Svendborgsund med Fyn om styrbord. Da sejladsen blev grundlagt lå sejlretning fast – altid Fyn om bagbord. Ideen var at få sejlerne igennem Svendborgsunds mest kringlede del i dagslys og men fuld power på de mentale batterier. De mange deltagere har imidlertid betydet en krydsstart skal undgås netop for at undgå kryds i det smalle løb ud af sundet med Fyn om bagbord.

    Reply

  9. Anders Nilsson
    Sep 11, 2014 @ 06:35

    Kommer du då till sundet mellan Langeland och Fyn framåt natten så håll mot Langeland så du inte fastnar i bleke i mitten om det blir landvind från Fyn.

    Reply

    • Pelle Pedersen
      Sep 11, 2014 @ 10:27

      Håller med Anders; om det är ostligt så undvik Fyn och var närmare Langeland!

      Reply

  10. Jocke
    Sep 11, 2014 @ 11:27

    Jag läste först legoland…….

    Reply

    • Anders Nilsson
      Sep 11, 2014 @ 17:59

      Och gå igenom så sent det går.

      Reply

      • Pelle Pedersen
        Sep 12, 2014 @ 08:08

        Då vinner man ju inte…:)

        Reply

  11. Peter Gustafsson
    Sep 12, 2014 @ 08:26

    Nu har prognosen gått från O 8-9 m/s som mest (vridande till SO), till O 5-6 m/s (vridande till NO). Fortfarande långt kvar, men jag gillar den senare varianten bättre…

    Det är lustigt hur man långsamt blir flyttar fokus; från “kommer jag att klara det här över huvud taget” till “var finns de största utmaningarna” till “hur lägger jag upp detta i förhållande till konkurrenterna”.

    Mitt antagande är ju att IMX-40 Mandalay är överlägsna. Förra året var de TRE timmar före nästa båt. Om man nu inte kan köra 100% hela vägen; skall jag jobba hårt för att hänga med på mina svaga bogar (kryss i mellanvind och sträckbogar utan spinn), eller skall man satsa allt på de bogar där jag har edge (undanvindar och kryss i lite lättare väder)?

    Reply

    • Erik Barkefors
      Sep 12, 2014 @ 08:47

      Segla som du brukar men lägg ett extra öga på strömmen (den i vattnet…)!

      Reply

    • Pelle Pedersen
      Sep 12, 2014 @ 09:22

      “Dansa som en fjäril, stick som ett bi”!

      Reply

      • Peter Gustafsson
        Sep 12, 2014 @ 09:30

        Och vilket av dessa två lägen innabär att man kan sova en stund? Det ena är jobbigt, det andra är ännu jobbigare :-)

        Reply

        • Pelle Pedersen
          Sep 12, 2014 @ 09:51

          Det är väl ingen j-la semester!!!
          Jag tror (tror jag…!) på att minimera förlusterna = kämpa emot (dansa) när de stora rinner iväg och låt båten göra jobbet (stick som ett bi) när ni kan excellera!

          Reply

        • Gert F
          Sep 12, 2014 @ 23:25

          “Sova en stund” och samtidigt vara in compliance med Regulations for Preventing Collisions at Sea låter inte särskilt görligt.

          Reply

          • Peter Gustafsson
            Sep 13, 2014 @ 07:10

            Jag har provat att sova i 5- eller 8-minuterssjok med utkik där emellan. På öppet vatten hinner man göra 4-5 sådana innan situationer uppstår. I kombination med AIS så känns detta säkert.

            På 8 minuter kommer ett fartyg 3 distans och jag kanske 1, så det funkar i bra siktförhållanden.

            Look-out
            Every vessel shall at all times maintain a proper look-out by sight and hearing as well as by all available means appropriate in the prevailing circumstances and conditions so as to make a full appraisal of the situation and of the risk of collision.

        • Gert F
          Sep 13, 2014 @ 08:25

          Det var just det där med “at all times” som jag tänkte på.Men du verkar ha koll på läget och ditt sovupplägg verkar vettigt.Det var absolut inte mitt syfte att kritisera.Du är en cool snubbe och jag önskar dig all lycka till.

          Reply

          • Peter Gustafsson
            Sep 13, 2014 @ 08:35

            Jag vet. Det är alltid nyttigt att behöva motivera sina beslut.

            Det jag tar fasta på är “appropriate in the prevailing circumstances and conditions”, dvs jag måste göra en bedömning när det låter sig göras och inte.

  12. Stefan Peterson
    Sep 12, 2014 @ 11:00

    Som sagt sova kan du göra sen. Men häng på kryssen och plattar rejält, möjligen dåsa något när det öppnar upp. Så var det där med ström, grund, vrid och konkurrenter. Så även om styrman Karlsson styr så finns att göra. Lycka till.

    Reply

  13. Peter Gustafsson
    Sep 12, 2014 @ 21:05

    Här har vi en profil på William Friis Møller, IMX-40 Mandalay., som troligtvis är snabbaste (eller näst snabbaste) båt i min klass.

    http://www.baadnyt.dk/component/com_categoryblock/Itemid,629/id,4597/view,article/

    Reply

  14. Peter Gustafsson
    Sep 15, 2014 @ 07:36

    Nytt väder. Lättare och med en tydlig vridning mot norr under natten. Vore ju kul med ett par rejäla undanvindsben!

    http://www.baadnyt.dk/component/com_categoryblock/Itemid,713/id,4598/view,article/

    Reply

  15. Mikael Vesala
    Sep 15, 2014 @ 09:24

    Ack så lätt…. suck….

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.