Silverrudder Challenge | taktikhjälp
Om 10 dagar är det dags för Silverrudder Challenge. Solo runt Fyn.
Att segla 140 distans solo i september erbjuder ju en del utmaningar i sig själv. Att göra det runt Fyn, där jag faktiskt aldrig kappseglat, är ju en annan.
Det är trångt, strömt och det finns säkert massa bra tips från er läsare som seglar Fyn Runt eller har koll på vattnen.
Starten går inne I Svendborg och troligtvis seglar man moturs, dvs österut. I går stod det nästan 2 knop östgående ström. Vad skall man räkna med för förhållanden? Stämmer korten så att man vågar segla ut till 3 meternskurvan?
Update: här finns en strömtabell för Svendborg:
Här är tips-filmen från arrangören:
Antar att samma strategi gäller ut genom hela sundet?
Norrut innaför Langeland ser det långsmalt ut, men det är faktiskt ganska brett. Vad säger “local knowledge”?
Närmaste vägen över grundflaket är utprickat. Är det denna som gäller?
Masten är 18 meter så jag kan inte gå under Västerbron. Närmaste vägen är då under första möjliga spann i den stora bron. Ganska strömt här med.
Finns det strömprognoser som stämmer?
Här ser det ganska straight/forward ut?
Så nära man vågar?
Också pang på rödbetan. Här kanske man hinner vila lite? Inte så mycket fartyg och fältet har glesat ur?
Sä nära man vågar igen?
Nu börjar det bli klurigt. Lilla bält. Normalt har man motström? Det talas om fiskeredskap?
Här är det kolsvart och motström? Tydligen
Här är två etapper som ser ganska straight forward ut? Gissar att man börjar bli lite trött vid det här laget.
Trångt igen. Skall man hoppas på undanvind, eller är navigationen lite för tajt för att kunna köra fullt? Några idéer om ström/taktik?
Målraka. Säkert massor av ström och helt slutkörd.
Sep 8, 2014 @ 20:23
Satt precis och torrseglade ett varv. Mellan broarna i Lilla Bält är mitt största orosmoment. Mitt i natten, strömt, lätt vind och en massa lurigheter. I övrigt får man väl bara hålla tummarna att sanden inte flyttat på sig alltför mycket…
Sep 8, 2014 @ 20:26
Mark 2 är påå fel sida Romsö om det är västlig vind. Jag tror det ger nordlig ström. Tyckte även att speakern nämnde detta på filmen.
Sep 8, 2014 @ 20:30
Även om det blir längre väg? Går man under låga bron är det självklart. Men för de lite större båtarna så får det vara ganska mycket mindre ström för att det skall vara värt omvägen?
Sep 8, 2014 @ 20:48
Du menar sydgående…?
Sep 8, 2014 @ 20:55
Just det, och det är plattvatten där inne.
Sep 8, 2014 @ 21:15
Tittar man prognoserna så är det inte riktigt så enkelt (i morgon lunch, 4-6 m/s västlig vind).
Sep 9, 2014 @ 09:15
Man får väl ta en titt på detaljerna innan start. Jag har strömkort för Stora och Lilla Bält där dom generella strömmriktningarna är ritade vid olika vindar. Det lär ju inte stämma helt men ändå.
http://banner28swe54.wordpress.com/2014/09/09/silverrudder-forberedelser/
Sep 9, 2014 @ 14:44
Väster om ön är det rev så man måste ända in till Fyn för att gå fri.
Sep 8, 2014 @ 20:51
Gjorde samma övning igår. Min mast är 16,45m + 0,9m VHFantenn så jag kommer nog att satsa på västerbron.
Under förutsättning att det är normalt vattenstånd och måttlig sjö.
På DMI.dk kan man hitta prognostiserat vattenstånd och de har en mätpunkt vid bron ung.
Fyns hoved la jag in rundningen precis som Du. Rundar 1,8m grundet på behörigt avstånd.
Lilla bält: Blir det motström så kommer jag att följa styrbordslandet en bra bit efter andra bron. Inte snedda ut i strömmen som Du har planerat.
Dubbelkollade också att min plotter är överens med mina papperskort. Min erfarenhet är att korten är mycket pålitliga och tre-meterskurvan litar jag på. Det har seglats åtskilliga Fyn runt genom åren och rapporter bl.a. därifrån har nog daterat upp korten.
Seglar från Helsingborg tisdag kväll och hoppas kunna vara på plats onsdag kväll.
Vi ses på bryggan i Svendborg
Sep 8, 2014 @ 21:08
Jag täbker inte segla på WP i Lilla Bält :-) De är där bara för att få avstånden rätt. Tänker som du; nära Jyllande hela vägen och så ta språnget sent.
Jämförde kort på vägen ner; C-MAP + NV verlag rasterkort/båtsport (bägge i Expedition) och Navionics (i plottern) och det känns som de stämmer överens helt ok. Vad man inte vill är att alla drar iväg på nån genväg som alla danskar kan…
Sep 8, 2014 @ 21:15
Har gått igenom “live trackingen”från förra årets segling och några shortcuts kunde jag inte hitta.
Sep 8, 2014 @ 20:55
Hav anker parat i tilfælde af modstrøm og lidt vind 0 – 2 m/sek i de snævre farvande,,,,så kan du vinde mange meter på konkurenterne. Jo – der er meget strøm,,,det kan du godt forvente, især i Lillebelt.
Stol på 4m til 3m kurven, dagens elektroniske kort er ret så præsise.
Den bedste vejrmelding vedr strøm / vind er i min verden http://ifm.fcoo.dk/
Good luck !
/cbn
Sep 9, 2014 @ 08:44
Vad skiljer fcoo.dk och dmi.dk? Har provat båda men tycker prognoserna verkar lika? Grafiken är bättre hos dmi.dk tycker jag
Sep 9, 2014 @ 10:45
Min erfarenhet är också att man kan lite på korten och segla mycket tight – viktigt att man både i Svendborg Sund och Lilla Bält ligga tight i inner spår i kurvorna i motström att och motsatt i medström. Här brukar man göra stora klipp då många tar för långa kliv ut i motströmmen.
Var dock lite försiktig och gå lite ut från Sprogø när du går under Storabält bron. Har själv studsat på bottnen där. Mycket ström som kan bygga upp sand bankar.
Annars är ett tips att spana in Google Earth eller Apple Maps – speciellt Lilla bält. Här kan du tydligare se var alla fiske redskap står.
Sep 9, 2014 @ 11:18
Bra idé. Men jag kan inte hitta fiskeredskapen på Earth?
Sep 9, 2014 @ 13:09
Man ser en aning bättre i Apple Maps. Redskapen står på det låga området på södra kusten av Jylland mellan broarna. Tror inte det är ett så stort problem – menar de står innanför 3 m kurvan. Skickat bild på mail.
Sep 9, 2014 @ 22:29
Flaket vid Sprogö är lurigt. kör safe där.
Annars funkar djupkurvorna fint.
Jag vet inte hur landvinden vs gradientvinden är i september men i maj/juni är det jobbigt.
Sep 9, 2014 @ 15:29
https://www.youtube.com/watch?v=OQD4twZ2yI4
Enligt detta klippet står dom ca 100 m ut.
Sep 9, 2014 @ 15:58
Efter lite mätande och räknande så sticker de ut ca 130 meter från land, dvs ungefär till 3-meterskurvan. Borde inte vara i vägen om man inte är extremt offensiv.
Sep 9, 2014 @ 19:53
Sværest er strømmen under broerne i Lillebælt. Den drives framst af vinden, under vinterstorme har her mæts 9 knobs strøm. Ved svag vind og modstrøm så tæt på land som du tør, men i den siden hvor der er pålandsvind
Har kapseglat her siden 1956 ;-)
Sep 11, 2014 @ 00:03
Nu finns det en chans att banan går medurs;
Sep 11, 2014 @ 06:35
Kommer du då till sundet mellan Langeland och Fyn framåt natten så håll mot Langeland så du inte fastnar i bleke i mitten om det blir landvind från Fyn.
Sep 11, 2014 @ 10:27
Håller med Anders; om det är ostligt så undvik Fyn och var närmare Langeland!
Sep 11, 2014 @ 11:27
Jag läste först legoland…….
Sep 11, 2014 @ 17:59
Och gå igenom så sent det går.
Sep 12, 2014 @ 08:08
Då vinner man ju inte…:)
Sep 12, 2014 @ 08:26
Nu har prognosen gått från O 8-9 m/s som mest (vridande till SO), till O 5-6 m/s (vridande till NO). Fortfarande långt kvar, men jag gillar den senare varianten bättre…
Det är lustigt hur man långsamt blir flyttar fokus; från “kommer jag att klara det här över huvud taget” till “var finns de största utmaningarna” till “hur lägger jag upp detta i förhållande till konkurrenterna”.
Mitt antagande är ju att IMX-40 Mandalay är överlägsna. Förra året var de TRE timmar före nästa båt. Om man nu inte kan köra 100% hela vägen; skall jag jobba hårt för att hänga med på mina svaga bogar (kryss i mellanvind och sträckbogar utan spinn), eller skall man satsa allt på de bogar där jag har edge (undanvindar och kryss i lite lättare väder)?
Sep 12, 2014 @ 08:47
Segla som du brukar men lägg ett extra öga på strömmen (den i vattnet…)!
Sep 12, 2014 @ 09:22
“Dansa som en fjäril, stick som ett bi”!
Sep 12, 2014 @ 09:30
Och vilket av dessa två lägen innabär att man kan sova en stund? Det ena är jobbigt, det andra är ännu jobbigare :-)
Sep 12, 2014 @ 09:51
Det är väl ingen j-la semester!!!
Jag tror (tror jag…!) på att minimera förlusterna = kämpa emot (dansa) när de stora rinner iväg och låt båten göra jobbet (stick som ett bi) när ni kan excellera!
Sep 12, 2014 @ 23:25
“Sova en stund” och samtidigt vara in compliance med Regulations for Preventing Collisions at Sea låter inte särskilt görligt.
Sep 13, 2014 @ 07:10
Jag har provat att sova i 5- eller 8-minuterssjok med utkik där emellan. På öppet vatten hinner man göra 4-5 sådana innan situationer uppstår. I kombination med AIS så känns detta säkert.
På 8 minuter kommer ett fartyg 3 distans och jag kanske 1, så det funkar i bra siktförhållanden.
Sep 13, 2014 @ 08:25
Det var just det där med “at all times” som jag tänkte på.Men du verkar ha koll på läget och ditt sovupplägg verkar vettigt.Det var absolut inte mitt syfte att kritisera.Du är en cool snubbe och jag önskar dig all lycka till.
Sep 13, 2014 @ 08:35
Jag vet. Det är alltid nyttigt att behöva motivera sina beslut.
Det jag tar fasta på är “appropriate in the prevailing circumstances and conditions”, dvs jag måste göra en bedömning när det låter sig göras och inte.
Sep 12, 2014 @ 11:00
Som sagt sova kan du göra sen. Men häng på kryssen och plattar rejält, möjligen dåsa något när det öppnar upp. Så var det där med ström, grund, vrid och konkurrenter. Så även om styrman Karlsson styr så finns att göra. Lycka till.
Sep 12, 2014 @ 21:05
Här har vi en profil på William Friis Møller, IMX-40 Mandalay., som troligtvis är snabbaste (eller näst snabbaste) båt i min klass.
http://www.baadnyt.dk/component/com_categoryblock/Itemid,629/id,4597/view,article/
Sep 15, 2014 @ 07:36
Nytt väder. Lättare och med en tydlig vridning mot norr under natten. Vore ju kul med ett par rejäla undanvindsben!
http://www.baadnyt.dk/component/com_categoryblock/Itemid,713/id,4598/view,article/
Sep 15, 2014 @ 09:24
Ack så lätt…. suck….