J/109 Blur² till salu igen…
Seglingssverige är ju ganska litet, och när Bengt Falkenberg sålde sin fina First 40 Teknova så fick han gamla J/109 Blur i inbyte. Så nu är den till salu igen – ganska mycket billigare än förra gången. Dessutom har det tillkommit värmare, plotter och en del annat.
Mäter helt ok i SRS = 1,291 och ett färskt testmätbrev i ORCi indikerar GPH 619. Så klart finns det bra trimguider och annat som behövs för att gå fort.
En kul sak var Bengt Falkenbergs uttalande: “jag tvekade aldrig att ta en Blur-båt i inbyte”. Känns som ett bra betyg på hur vi underhåller båtarna.
Oct 7, 2014 @ 11:37
Alltså, det kan vara den slappaste annons jag läst för en båt som kostar över miljonen… Hänvisa till en 4 år gammal bloggpost. =)
Oct 7, 2014 @ 20:30
Hört av folk som seglat med den att den är ganska sönderseglad. Stämmer det?
Skall vara sliten, är det fel?
Hörde att förra ägaren kört på grund. Nån som kan kommentera?
Oct 8, 2014 @ 00:47
Är man intresserad så skall man nog titta på båten. Den är ju inte ny.
Vad jag vet så brukar inte de som köper båtar av mig eller Bengt bli besvikna.
Oct 9, 2014 @ 17:04
Varje gång jag hör den typen av rykten om en båt har det nästan alltid vart någon som är bitter över att ha fått sparken av säljaren, oftast för att man har betett sig illa.
Visst är det konstig.
Oct 9, 2014 @ 17:30
Eller så vill man skrämma bort andra spekulanter från en båt man gillar :-)
Oct 9, 2014 @ 20:34
Så kan det ju också vara.
Oct 8, 2014 @ 09:04
Nu är det väl inte Bengt som har seglat båten utan grabbarna som kört under namnet Almaviva. Har inte hört att de skulle gått på grund eller liknande. Å andra sidan har jag inte heller hört något om att de skulle uppgraderat den de senaste 4 åren. Typ segel, rigg m,m.
Men som sagt, om man intresserad ska man nog titta på den, och besiktiga innan köp.
Oct 8, 2014 @ 11:05
Mats!
Det stämmer inte.
Jag har gått igenom båten grundligt och hon är i mycket gott skick.
Ingen som tittar på henne kommer vara besviken på skicket, det lovar jag.
Bilderna ovan är helt representativa för skicket på båten.
Annars så hade jag aldrig använt dem.
Vill du veta mer så kontakta mig på info@albatrosssegel.se.
Bengt Falkenberg
Oct 8, 2014 @ 12:06
Bra svarat Bengt!
Oct 9, 2014 @ 11:00
Helt klart en favoritbåt i storleksklassen. Skicket får väl reflekteras i priset. Hade den gått på grund så skulle jag vara försiktig annars är det väl inget konstigt med lite lätt slitage. Seglen kan man ju uppgradera senare när man lärt sig båten. Den lär väl kännas fräsch även om 10 år jämfört med det mesta som seglar längs kusten även utan byte av segel och annat.
Oct 12, 2014 @ 00:26
Hej
Jag var med när vi hade grundkänning och den var av mindre slaget
Har gått på grund hårdare med andra båtar
Lennart
Oct 13, 2014 @ 10:06
Några kommentarer kring hur 3Di-stället mår? Efter vad jag läst om 3Di verkar det ju vara “the shit”, vore kul att höra något om det :-)
Oct 13, 2014 @ 10:12
Jag tittade på dem i torsdags och håller på att skriva ett inlägg om “5 år med 3Di”. Det finns antagligen ingen amatörbåt på jordklotet som har kört 3Di i en “långtidstest” på detta sätt.
Själva materialet uppvisar i stort sett inget slitage. Själva likbanden litegrann. Men det finns inget som talar för att seglen inte skulle hålla ihop fysiskt i 5 år till. De har varit inne på genomgång på North, men det var bara småsaker.
Jag skall titta på shapen från lite bilder jag har, men måtten verkar vara desamma som när seglet mättes in senast vilket var 2013.
Oct 13, 2014 @ 10:53
Det är framför allt materialets styrka mot vikning som är imponerade när man tittar på dessa segel.
Bengt
Oct 14, 2014 @ 14:43
“materialts styrka mot vikning”, är det jämställt med styrka mot fladder?
Oct 14, 2014 @ 15:00
Man kan säga att själva materialet står emot upprepat slitage väldigt väl. Efter 5 års ganska tuff hantering så kan man inte se att materialet påverkats av veck, slitage, rullning eller annan “mekanisk åverkan”. Dvs det är inga segel man måste hantera varsamt :-)
Däremot har så klart formen ändrats med tiden, framförallt de första åren. Här håller jag på att titta och mäta på foton.
Oct 15, 2014 @ 14:15
Båten är fortfarande kvar.
Känns lite för dyr när man tittar på övriga utbudet som finns.
Man får en topputrustad First 40.7 nerpruttat för 670 tusen.
Är inte en mer rimlig prisnivå för denna båt 850 tusen?
Hur ser båtmarknaden ut?
Oct 15, 2014 @ 17:06
Annonsen har legat upp 11 dagar.
Hur många båtar på blocket försvinner efter 11 dagar?
Oct 15, 2014 @ 17:22
Nu är det ju ingen 40.7.Eller Omega 36.
Tittar man på det internationella utbudet, som normalt är lägre än Svenska båtar, så tycker jag Bengt har hamnat på en OK nivå.
2006 J/109, Chicago, USA, 1 258 088 SEK
2007 J/109, Lymington, United Kingdom, 1 330 230 SEK
2007 J/109, Hamble, United Kingdom, 1 133 587 SEK
Ryktet säger att det har varit en del spekulanter vilket också tyder på att man är ganska rätt ute.
Oct 15, 2014 @ 17:28
Man brukar ju få vad men betalar för, dom billigaste i Europa ligger runt miljonen(ca 50k hemma ganska outrustade för Sverige). Sist jag såg Blur 2 var skicket fint. Jämföra 109:a vs 40.7 är lite äpplen & päron (gamla päron), då har jag ändå haft en 40.7 men den börjar bli omodern, kvaliten är tyvärr inte x-yachts/J-boats/Dehler och det speglar sig i priset. Tycker nog den är ganska bra prissatt, går säker att göra någon bra deal på segel också :).
Oct 16, 2014 @ 09:25
Ha varit och tittat på båten vid ett par tillfällen och gått igenom den ganska grundligt då jag har haft ett visst intresse av den. Vad jag kan se är båten i ett väldigt fint skick och har blivit väl omhändertagen av ägarna I Stockholm. Om man tittar på skicket och med den utrustningslista (segel mm) som finns med, är priset rimligt. Nu blev det ingen affär pga andra anledningar men den som köper båt är bara att gratulera.