Swedish Blokart Open 2014
Efter att ha varit på en provtur på lördagen fick jag mersmak. Och när prognosen lovade mer vind så var det inget snack, så klart ville jag segla mer. Och det fanns en plats ledig till söndagens race, när Swedish Blokart Open, eller klassens första riksmästerskap, skulle avgöras.
Grymt kul racing även om jag hade lite svårt med accelerationen i början av dagen. När karten har fart är det lätt att segla den, men när man är mellan två byar eller kommer fel ur ett slag eller rundning så är det svårt att få gång på den igen.
Men i lite brall så är den superkul att segla. Man gör 40 km/h och ser man inte uppi luffarna så välter man. Vi hade väl 5-6 vurpor, men ingen av det allvarligare slaget.
Vi fick till 4 skarpa race och det gick väl successivt bättre och bättre. Det var svårt att hålla koll på placeringarna, så det kom lite som en överraskning när jag slutade 3:a i tunga klasse efter legender som Dan Lovén och Magnus Holmberg (han seglade också för första gången).
Det är uppenbart att det hjälper att ha seglat mycket. Förutom vinklar och timing så är pre-starten viktig. Dessutom får man ju lära sig hur det vrider kring hus och containers :-)
Blokarten är grymt enkel, och i standardklassen är allt entyp. Billigaste varianten kostar 18.000 och en rostfri typ 10.000 extra. Går att packa i en väska som man tar i bilen eller på flyget. Dessutom kan man sätta på medar på vintern och segla på is.
Jag är grymt sugen på att skaffa en…
http://vimeo.com/110075480
Alexander
Oct 26, 2014 @ 20:23
Det där extraslaget på kryssen i en av de senare kryssarna gjorde ju susen :D
Verkar sjukt kul, nu tycker jag nya regeringen fixar blokart-fil för pendlare i stockholm, så gör de nån nytta iallafall!
Pelle Fälth
Oct 27, 2014 @ 08:20
Verkar riktigt kul men man fattar en sån fördel det är att segla på havet då ytorna är ganska begränsade här. Synd att vi inte har så långa stränder.
Kalle
Oct 27, 2014 @ 08:54
Verkar ju hur kul som helst men kollar man på hemsidan nämns det ju flera olika modeller, segelytor och så vidare… Vad säger egentligen klassreglerna? (om det finns några)
Peter Gustafsson
Oct 27, 2014 @ 09:04
Det finns två klasser; produktion och performance.
I production ändrar man inget, förutom däcktryck och lite småfix. I performance meckar man mycket mer och kan ha kolmast och en “pod” som täcker föraren – men det var bara Torkel Stillefors som seglar performance i Sverige.
Segel och lattor måste vara standard och man använder olika segel i olika vindstyrkor. “Standardsegel” verkar vara 4 kvadrat som funkar upp till 10 meter. 3 kvadrat är för mer brall eller barn.
Klassregler http://www.blokart.com/howto/5bk16.pdf
Stefan Peterson
Oct 27, 2014 @ 09:09
Vad gäller krig hjälm är det obligatoriskt eller någon som föraren/skepparen själv bestämmer.:-)
Peter Gustafsson
Oct 27, 2014 @ 09:14
Eftersom vurpor är vanligt så är både hjälm och säkerhetsbälte obligatoriskt.
Part C – Competitors and Safety Rules
C.1 All competitors must wear an approved helmet.
C.2 All competitors must use safety belts at all times.
C.3 All competitors must wear enclosed shoes.
C.4 No loose items shall be allowed in any kart during racing.
C.5 A competitor shall give all possible help to any person in danger.
Seb
Oct 27, 2014 @ 23:27
När och var är nästa race?
Mr.B
Oct 28, 2014 @ 10:19
Hej Seb,
Vi är ett relativt organiserat gäng som kör kontinuerligt runt Gbg med bra kontakter och Blokart seglare framför allt söder och öster ut i mellansverige Vi jobbar hårt på att försöka samla de kartar som spridits under årens lopp innan vi tog över agenturen för sverige jan. 2014. Vårt nästa större event hoppas vi kunna hålla uppe i Stockholm i samband med Vikingarännet i början av feb. 2015.
http://vikingarannet.com/en/2014/03/02/vikingarannet-8th-february-2015/
Annars pågår det kontinuerliga öppna mästerskap i hela Europa. Närmast företående är Öppna Holländska till helgen 1-2 Nov. 2 veckor efter det följer Baltic Open, därefter Franska osv. Drömmen skulle vara att samla ett gäng svenka entusiaster, hyra en minibus m. släp och ge järnet.
:-)