Skip to content

26 Comments

  1. Kåre
    Jan 13, 2015 @ 18:09

    Vem blir först i Sverige?

    Reply

  2. thomas
    Jan 13, 2015 @ 18:16

    Helskön kärra!
    Tycker att hade varit ännu bättre om U-soffan/dinetten bytt plats med pentryt för utsiktens skull….

    Reply

  3. Erik Barkefors
    Jan 13, 2015 @ 19:05

    Ganska lik Pogo 50 som också ritades av Finot-Conq för några år sedan.
    http://www.pogostructures.com/croisiere/pogo-50/

    Reply

  4. Thomas Wiberg
    Jan 14, 2015 @ 04:29

    Hangarfartyg! Denna båt lämnar mig tämligen oberörd. Ser tyvärr inte tjusningen eller häftighetsfaktorn i detta överhuvud taget. Beställaren hade kunna få en mint lika snabb 55-60 fots katamaran med mera svängrum ombord och ändå få pengar över.Då hade han dessutom sluppit att segla omkring med nästan 4 meters djupgående. Den fällkölen ser ju helt sanslös ut! Förmodligen behövs djupgåendet för att få tillräckligt med rätande moment för att balansera det stora segelplanet, trots vattenbarlasten. I mina ögon en ful och osexig båt!

    Reply

    • Peter
      Jan 14, 2015 @ 08:21

      vill man ha ett hangarfartyg fanns USS Ranger till salu (pris 8 öre). ;-)

      Reply

    • Pelle Fälth
      Jan 14, 2015 @ 11:39

      Ja, det känns som denna farkost har ganska kort “bäst före datum”. Men jag tycker det är roligt att folk har klara ideer om vad de vill få ut av sin båt, och genomför dem. Blir säkert ett fantastiskt fint bygge när Kneirem är inkopplade.

      Reply

  5. Peter Gustafsson
    Jan 14, 2015 @ 13:52

    Jag tycker nog att det är hyfsat sexigt med en cruiser som väger hälften så mycket som snobbarnas helsponsrade Swan 60 och att man lär vara långt före dem i deras race från Kiel till St.Petersburg.

    Här är storasystern: https://www.youtube.com/watch?v=kZkZ5zF4miA

    Sedan hade jag ju också valt en Gunboat 55. Men jag är inte alls säker på att det blir pengar över :-)

    Reply

  6. Rob
    Jan 14, 2015 @ 14:29

    Njaa… skulle nog hålla mig till Swan 60 :)

    Reply

  7. Thomas Wiberg
    Jan 14, 2015 @ 15:18

    Ja, jag tycker också att det är häftigt med människor som vet vad dom vill ha och har både pengarna och kunskapen att genomföra sina projekt. Jim Clark med Comanshe är väl det ultimata exemplet på en sådan person. Sedan är ju tekniken i sig intressant som gör det möjligt att bygga så lätt. Men det hjälper tyvärr inte i mina ögon eftersom den inte talar till mina sinnen. Men det är ju jag och alla kan vi inte tycka lika! Jag hade tagit Swan 60:an i stället för med en sådan gör kockens extravikt inte så mycket och man hinner äta upp det han lagar innan man är framme i St. Petersburg. Vill man ha prestanda är Gunboat 55 i mina ögon ett bättre alternativ. Eller varför inte en Swan 60 och en Tornado att leka med när adrenalinabstinensen slår till? Som tur är är vi alla olika! Själv spelar jag inte i denna liga i vilket fall, så det hela blir en rent akademisk fråga. Men om om vore så nej tack! Men det är ju jag!

    Reply

  8. Pelle Fälth
    Jan 14, 2015 @ 16:15

    Reply

    • Thomas Wiberg
      Jan 14, 2015 @ 21:31

      En modern skärgårdskryssare! Nej förresten, det går ju inte, regeln är ju 90 år gammal! Skämt åsido, denna talar till mina sinnen oxå, Perry är en väldigt duktig och mångsidig designer!

      Reply

      • srsseglaren
        Jan 14, 2015 @ 22:52

        SK 95 Britt-Marie mäter kanske inte in i SK-regeln eg. ? tror hon moderniserades efter ritningar av B&R ?
        http://brittmarie.se/#!/?p=1639

        Reply

        • Thomas Wiberg
          Jan 15, 2015 @ 00:46

          Jag vet inte om Britt-Marie egentligen mäter in som 95:a eller skärgårdskryssare längre. Vad jag minns om debatten som förekom när hon byggdes om handlade det nog mest om hur lämpligt det var att modifiera en gammal klenod så radikalt, det vill säga huruvida åtgärderna fördärvade båtens kulturella värde eller inte. Det tycker jag är (och var) en absolut relevant frågeställning. Vill också tillägga att vad gäller den kulturhistoriska aspekten så tycker jag att SSkF, dess medlemmar och de båtbyggare som arbetar med och runt dessa klenoder gör ett jättebra jobb av ovärderligt värde för svensk båtkultur och historia. Hatten av för dem alla! Sedan har jag vissa synpunkter kring vad som gäller vid nykonstruktion och nybygge. Men det är en helt annan historia

          Reply

  9. Stefan Kolmodin
    Jan 15, 2015 @ 08:57

    Ingen av de stora 95orna som seglar idag mäter in som skärgårdskryssare numera då man höjt förtriangeln och i vissa fall flyttat bak rodret. Delat lateralplan är inte tillåtet.
    Dock kommer det snart sjösättas en totalrenoverad 95a som följer regeln -> Marga (Britt-Maries systerbåt).
    Britt-Marie är rejält uppriggad och har 3m djup fenköl med bulb – går inte fortare än La Morena ändå…

    Reply

    • Anton
      Jan 15, 2015 @ 10:09

      LaMorena mäter fortfarande in som 95a, jag har seglat några år med henne och vi har vart väldigt nöjda när vi spöat de andra på line honours när vi är den enda som fortfarande är en riktig 95a!

      Reply

      • Stefan Kolmodin
        Jan 15, 2015 @ 11:27

        Förstagshöjden? Är den inom regeln så är hon väl den enda som mäter in. Har inte koll men det har Nisse.
        Fantastisk båt och intressant/kul att man matchar Britt-Marie som är så ombyggd för att bli snabbare :-)

        Reply

        • Anton
          Jan 16, 2015 @ 17:45

          Vet inte säkert, men ja Nisse har sagt att vi är enda stora original :) Ja riktigt härlig båt! ja vi brukar turas om att vinna ;)

          Reply

          • Stefan Kolmodin
            Jan 17, 2015 @ 12:38

            Ala-Ala, Irmelin och snart Marga mäter också in :-)

  10. Thomas Wiberg
    Jan 15, 2015 @ 10:31

    Stefan, jag hajade till när jag läste Ditt inlägg ovan! Jag måste säga att jag blev helt konfys när jag läste att Du skrev att det är förbjudet med frihängande roder och delat lateralplan. Eftersom jag hade en kund i Tyskland som ville ha en 55:a konstruerad 2013 hade jag tidigt på våren laddat hem regeln från SSkF:s hemsida. I den stod det tydligt att 55 – 150:or fick utföras med frihängande roder. Kollade naturligtvis nu på morgonen återigen den utgåva som ligger ute på nätet, och se där var texten ändrad trots att utgåvan har samma datum och beteckning! Alltså är det numera förbjudet med frihängande roder…. 2014…. Häpnadsväckande, alldeles speciellt så eftersom man tydligen har varit inne och ändrat i en antagen och publicerad regel utan att avisera ny utgåva och åtminstone ge den nytt datum!!! Se de två skrivningarna nedan:

    3.3.1.6 Roder (Ny text)
    Rodret skall med hela sin förkant ned till minst 0,85 % av största djupgåendet följa stäven, och fristående roder är sålunda förbjudet.
    Endast en rörlig del är tillåten.

    3.3.1.6 Roder (Gammal text)
    Rodret skall med hela sin förkant ned till minst 0,85 % av största djupgåendet följa stäven, och fristående roder är
    sålunda förbjudet. I klasserna 55-150 m2 är fristående roder tillåtet. Detta skall i förekommande fall dimensioneras
    enligt beräkningar av erkänt klassificeringssällskap, eller motsvarande beräkningar.

    Endast en rörlig del är tillåten.

    Reply

  11. Thomas Wiberg
    Jan 15, 2015 @ 11:18

    Ursäkta, 2015 skall det självklart vara!

    Reply

  12. Stefan Kolmodin
    Jan 15, 2015 @ 11:21

    Har inte hängt med de senaste åren så jag har aldrig sett någon annan regeltexten du kallar “ny” sorry.
    Har det varit tillåtet några år så har man nu gått tillbaka till den ursprungliga texten.
    Jag tycker det är bra att man bevarar ursprungliga regeln – det finns ingen anledning att flytta rodret på en bra konstruerad båt med balanserat segelplan.

    Reply

  13. Thomas Wiberg
    Jan 15, 2015 @ 12:10

    Stefan, jag tycker att det är helt okej att hålla på regler för att bevara de gamla båtarna. Det har jag inga synpunkter på. Däremot tycker jag att det är en helt annan sak vad gäller nybyggen. Jag tycker också att det är katastrofalt dåligt att ändra en konstruktionsregel utan att avisera att en ändring görs, speciellt när det gäller så drastiska saker som om en båt får ha delat lateralplan eller inte. Kan tyvärr inte hålla med Dig om att det skulle kvitta om rodret sitter på kölens bakkant eller flera meter längre bak. Skillnaden i styrrespons blir drastisk. Naturligtvis är välbalanserade båtar mindre känsliga. Jag har dock fått berättat för mig om “slingrighet” vid slör i vågor med skärgårdskryssare med rodret på kölen. Är det inte lite så att vi pratar om krockande intressen när dessa diskussioner kommer fram? Med det menar jag dels intresset att bevara “Skärgårdskryssarkulturen” kontra att ge möjlighet för modernare skapelser så att det kunde byggas flera. Det borde gå att lösa. Det har man lyckats med vad gäller exempelvis R-regeln. Där lyckas till och med gamla och nya båtar samlas på samma banor under trevliga former. Träkigt om skärgådskryssarregeln dör sotdöden i onödan!

    Reply

  14. Stefan Kolmodin
    Jan 15, 2015 @ 12:57

    Thomas,
    Den diskussionen är lika gammal som SSKF/S30an :-)
    Vilka större skärgårdskryssare har du pinnat? Min erfarenhet är att båttypen och dess styrning funkar bra och har gjort så sedan 1925 – vilket väl också La Morena m.fl. bevisar än idag.
    De konstruktioner som har problem med styrrespons har för mycket deplacement bakom hjärtstocken, för lodrät hjärtstock, feldesignat roder eller obalanserat segelplan – vilket går att justera inom regeln istället för att ändra densamma.
    Dessa långa och lätta båtar kommer alltid vara slingriga på undanvind i vågor då de oftast befinner sig i två vågor samtidigt – har inget med styrrespons eller roderplacering att göra.
    Irrelevant att dra slutsatser för SK-regeln utifrån erfarenheter från R-regelns långsamma och klent byggda (i förhållande till deplacement och barlast) konstruktioner.
    F.ö. finns det väl inga som helst indikationer att SK-regeln är döende och det har aldrig varit problem med att kappsegla nya mot gamla båtar – just tack vare att regeln har bevarats genom åren.

    Nu har jag läst på och den enda 95an med frihängande roder är Britt-Marie och så finns det någon några Södergren-55or som byggts om. De kända 95or som mäter in idag är La Morena, Ala-Ala och Irmelin samt snart även Marga.

    Kanske nog om skärgårdskryssare i denna tråden ;-)

    Reply

  15. Thomas Wiberg
    Jan 15, 2015 @ 14:06

    Sorry:-) Fortfarande ett glödhett ämne! Ber om ursäkt om jag irriterat Dig, Stefan! Nu flöjlar jag i ämnet!

    Reply

  16. Stefan Kolmodin
    Jan 15, 2015 @ 14:13

    Lugnt, jag är inte irriterad :-)

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.