Off to METS
Idag bär det av till METS i Amsterdam. Det är världens största mässa för marinbranschen. På agendan står marinelektronik (skall träffa B&G, Garmin, NKE och Raymarine), batterier, däcksutrustning, säkerhet och massa annat.
Har ni något speciellt som måste spanas in så hojta till.
Nov 17, 2015 @ 10:49
Det jag tror finns där ute men svårt att få inblick här hemma hos vanliga ÅF, där jag får svar att traditionella batterier gäller….
-vad för Start /förbrukningsbatterier ger bibehållen/ökad kapacitet och markant minskad vikt? Vad finns det för alternativ för viktjagande nördar?
Sedan vore det intressant att veta
-Vad händer på svängkölssidan? Några tillverkare som kommer ut ur ladan med std lösningar?
-Något nytt på Top/down rulle för A2or?
MVH Andreas
Nov 17, 2015 @ 14:32
Andreas, kolla lime-power.se. Ut med trista blödande blybatterier, in med modern teknik! :-)
Jag tror stenhårt på att köra LiFePO4 och här finns alltså ett färdigt kitt, t om med installationshjälp!
Nov 17, 2015 @ 16:44
Tack Anders, verkar som en bra sida.
Finns det flera leverantörer?
MVH Andreas
Nov 18, 2015 @ 11:29
Jag hittade ingen annan i Sverige (sökte iofs inte ihjäl mig), det går å andra sidan säkerligen att importera själv och sätta samman ett bra system. För mig är båt-el svart ond magi så jag tar all hjälp och expertis jag kan få i den här frågan :-)
Nov 17, 2015 @ 11:29
Kolfber rör
Nov 17, 2015 @ 12:06
Kolfiber 4 kantsprofiler ca 50x50mm vore trevligt att hitta någonstans.
Mvh/Dan
Nov 17, 2015 @ 13:55
Kan vara svårt att hitta färdiga i så stor dimension. Gör själv är relativt enkelt med kolfiberstrumpa över lämplig profil.
http://www.carbix.se/product.html/kolfiberstrumpa-60mm-407-g/m?category_id=14
Nov 18, 2015 @ 22:01
Exel.fi håller på att bygga upp webbutik, där dyker det sannolikt upp grova kolprofiler så småningom. Dom har tom lovat rör till spinnakerbommar!
Nov 19, 2015 @ 11:12
Vore perfekt!
Det får bli aluminium annars, känns som det är bra nog till en rorkult :-)../Dan
Nov 19, 2015 @ 13:55
Kolfiber är snyggare…
Nov 19, 2015 @ 16:27
Båten i fråga är så förbannat ful redan så det blir lite som att kasta pärlor på svin :-). Man kan polera en gris men det förblir en gris..
Nov 19, 2015 @ 19:06
Jag har en vindsurfingmast liggande, vill du ha en meter?
Nov 19, 2015 @ 19:26
Tack Anders men jag var på Bauhaus idag och köpte en aluminium 4 kantsprofil 50x50mm eloxerad och klar. Den får duga, alla nya segel kommer i december och Mirkan går snart varm. Jag uppgraderar till kolfiber rorkult om jag har båten kvar till hösten 2016 :-)
Nov 17, 2015 @ 12:51
Kolla här.
http://www.easycomposites.co.uk/#!/
Jag har beställt en gång. Klockrent.
/petter
Nov 17, 2015 @ 14:19
Kolla in coola flytvästar, uppblåsbara korvar kring huvudet, sådär bekvämt, jag har en gammal svart italiensk(som tydligen deras tull använde) likt en flugfiskeväst med miljoner med bra fickor/ men tydligen har de konkat för de finns ej på nätet längre……….kan vara en ide och trend.
mvh Pierre
Nov 17, 2015 @ 14:21
Jeg er interesseret i om Vulcan 7 integreret med NX2 via en Garmin GND10 (NMEA converter) vil være et fornuftigt setup til race ?
Eller er kompromisserne for store ?
Er Sailsteer og Laylines anvendeligt i et sådan setup (opdateringshastighed/beregningshastighed)
Evt. sammenligning med et rent B&G setup…….
Nov 17, 2015 @ 14:59
Jag skulle vilja veta om någon kan leverera en trådlös vindhastighet/vindriktning från masttoppen till batterivdriven enhet, eller direkt till app i mobiltelefon, som kan göra TWA och andra beräkningar baserat på GPS fart. Kort sagt ett portablet system för dem som seglar flera olika båtar och för de klasser där vindinstrument bara är tillåtet på träning.
Nov 17, 2015 @ 17:58
3G & 4G i samma antenn / mottagare placerad på ex vis spridaren i mast som kommunicerar med wifi till “båten” dvs behöver bara strömförsörjas. Borde finnas!? Om det också finns wifi åt andra hållet är plus..
Nov 17, 2015 @ 18:47
Segling är kul, motorer jobbigt. Med tanke på teknikutvecklingen på olika områden så borde en elmotorrevolution vara i sin linda. Vore kul med en översiktsspaning på området generera el, lagra el och elmotorer för segelbåtsbruk.
Nov 18, 2015 @ 13:34
Här har ju finska http://oceanvolt.com färdiga lösningar
Nov 18, 2015 @ 13:38
Eller svenska greenstarmarine.
Nov 17, 2015 @ 21:14
KTM har utvecklat en elmotorcykel med 22hk motor och ett vridmoment på 42 nm oavsett varv. Motor och batteripack är naturliga skäl väldigt kompakta och allt är vattentät ner till 1 meters djup. Batteripacket väger ca 25 kg och byts på 55 sekunder. Laddningstiden är 80 min från tomt batteri till 100% och 50 min till 80%. Med måttligt effektuttag kör man ca 1-1,5h. Jag köpte en sådan för ett år sedan och den fungerar klockrent. Man skulle gärna vilja ha en liknande drivkälla i båten. Kommer kanske…
http://youtu.be/Ed3o_DJQA1U
Nov 18, 2015 @ 10:04
Klart intressant! Borde ju gå att konvertera till segelbåtsbruk! Handlar nog mest om att övertyga den råkonservativa segelbåtsmarknaden….
Nov 18, 2015 @ 11:18
Håller tummarna för att Candela lyckas övertyga motorbåtsmarknaden, och att det kan bli en del spin-off till segelbåtsmarknaden. De har ju ett superspännande projekt på gång, där motorlösningen är en del.
https://www.facebook.com/groups/756932174360764/permalink/849104615143519/
Nov 18, 2015 @ 12:39
Det finns ju färdiga system redan idag. t.ex.:
i göteborg:
http://greenstarmarine.se/
i finnland:
http://oceanvolt.com/
Och sen finns det ju utombordare från tyska torqeedo också.
http://www.torqeedo.com/en
Jan 4, 2016 @ 13:22
Greenstar Marine fd OZ Marine har gått i konken, visade väl aldrig svarta siffror! Innovativt företag som var före sin tid i en konservativ bransch.
http://www.allabolag.se/5562556570/Green_Star_Marine_AB‘
Jan 4, 2016 @ 13:49
Oceanvolt vs. Diesel:
http://oceanvolt.com/finn-express-83/
Nov 18, 2015 @ 13:05
Bäst pris/prestanda/design för pengarna just nu på batterisidan är http://www.teslamotors.com/sv_SE/powerwall Kruxet är formfaktorn. Man behöver designa båten runt batteriet :)
Jan 5, 2016 @ 12:25
Mitt tips om vi pratar framdrivning med el:
Låt bilindustrin och dess stora leverantörer pressa upp energitätheten och ner priserna på Li-jon tekniken innan det är vettig affär att knoppa av tekniken för “de flestas” normalbruk i fritidsbåt.
Det kommer hända massor med pris och storlek på både celler och moduler inom 5-10 år.
Fritidsbåtshamnarna behöver följa upp med laddningskapacitet, t ex med att bygga ut med CCS-standarden (EU-standard) för snabbladdning, 50 kW (och i framtiden uppåt).
/Mats
Nov 18, 2015 @ 07:36
Om någon tillverkare har trådlös wifi radar (liknande Furunos) men med bredbandsteknologi liknande B&G, SImrad & Lowrance 3G & 4G i piplinen skulle vara intressant att veta
Högt & fort /// Patrik
Nov 18, 2015 @ 17:37
Fossilenergifri segling. Oceanvolt och Arcona380Z är pionjärer men flere behövs.
Fullstora solpanelsegel?
Prisöverkomliga segla-upp-till-polaren-system kopplade till innovativa multifunktionsdisplayer typ B&G SailSteer. Vem bygger den intuitivaste displayen, som kan monteras vettigt både på ratt-och rorkultsbåtar (tillräckligt flat för att inte kräva håltagning i kajutskottet) ?
Race tracker app som kan räkna fleetens handicap-korrigerade placeringar , t ex enligt SRS, i realtid.
Vad nytt på sensorfronten t ex små lätta radar, framåtseende ekolod?
Ha en bra resa ;)
Nov 18, 2015 @ 23:02
Apropå RaceTracker, förra året körde tex, Silverrodret med TracTrac, i år hade man bytt till TackTracker. Vilken är bäst? Finns det ännu bättre alternativ?
Nov 19, 2015 @ 08:10
Både jag själv och mina vänner som försökte följa”Xusidus” är överens om att tracker systemet i Silverrodret var bättre 2014 jämfört med 2015.
Årets racetracker testa jag både från PC o Mac och i båda fallen så tog det lång tid att starta upp och sedan hängde det upp sig efter någon minut.
Nov 25, 2015 @ 14:47
Är det någon rapport på “G” från METS?
Undrar /// Patrik
Nov 25, 2015 @ 23:06
Kommer.
Nov 26, 2015 @ 09:48
Kanon /// Patrik