Nya X4 lanserad
X-yachts nya X-serie är på gång. Först ut är X6 som verkar ha ganska många speciella lösningar, men X4 ser mer traditionell ut.
Vad tycker ni? För mycket cruising?
Hull length 12.50 m
LWL 11.31 m
Beam 3.95 m
Standard draft 2.20 m
Standard draft (L-keel) 1.85 m
Deep draft (L-keel) 2.50 m
Ballast (standard) 3,800 kg
Displacement (light) 8,850 kg
Engine diesel 33 kW 45 HP
Fuel tank 200 Ltr
Water tank 340 Ltr
Mainsail (aluminium mast) 54.0 m²
Genoa (106%) 43.0 m²
Spinnaker 150 m²
Spinnaker (asymmetric) 101.14 m²
Simply X: The all new X4
X4 is the second model to be launched by X-Yachts in the brand new range, X. The first model in this range to be designed was the X6 which is set to launch in May 2016. Designed to complement both the existing two ranges, Xperformance (Xp) and Xcruising (Xc), X models will offer both excellent sailing capabilites and a modern spacious interior. The new ‘X’ models will include innovative design features above and below deck, the latest build technologies and the use of exceptionally high quality materials. By introducing this range, X-Yachts continues sharing the passion for “Superb Sailing Pleasure”.
The X4 will be sailing by mid-Summer 2016 and be present at a wide variety of Autumn boat shows.
EXTERIOR
The hull is made using vacuum infused epoxy sandwich lamination technology to ensure maximum strength and safety. The X4 offers sailors a substantial keel weight and sail plan making it a dream to sail into wind and waves.11 fixed hull and deck port lights and 12 open able deck hatches ensures maximum interior ventilation and light.
6 well sized self-tailing winches for halyards, genoa and main sheet.
All X-Yachts normal features including encapsulated lead keel, hydraulic backstay adjuster, discontinuous rod rigging and Spectre halyards are standard.
INTERIOR
Over the past two years, interior designers and carpenters have been striving to reach an ‘expression’ for the X6, normally only seen on larger super yachts. The X4 interior will be incorporating inspriation from the evolution of this design process.New stylish bookshelves, located behind the nav station and recessed into the bulkhead separating the owner’s and sail’s cabin add to excquisite interior detailing.
The surface finish will be O-Tech veneer for the first ten boats whilst the standard is a darker T-Tech veneer.
The owner’s cabin is large and spacious thanks to an increased hull beam.
Pelle Fälth
Nov 27, 2015 @ 19:16
Seglar säkert riktigt fint, inredningen är inte så rolig så sammantaget blir omdömet : Boring
Micke
Nov 27, 2015 @ 20:50
Får inget ha begär. Tycker att x yacht har slutat att göra vackra båtar undrar varför?
Henrik N
Nov 27, 2015 @ 22:02
Kanske är fredagsgroggen, men är det inte en Bavaria Cruiser 41?
Per J
Nov 27, 2015 @ 22:44
En gång i tiden var X-båtar det alla andra (tillverkare av performance cruisers) jämförde sig med (Jag tänker på 332 362 / 382 / 412) . Kvalitet, utförande, prestanda och komfort höll bra balans för de som ville kunna segla aktivt Gotland Runt och/eller cruisa med familjen i fyra veckor.
Xp har gått P-vägen och inte längre ett alternativ till Arcona/Finngulf/.., men ett alternativ till J 111 kanske?
Xc har gått C-vägen och mer konkurrerar med HR, Saare etc. och inte heller det ett alternativ till Arcona/…
Med X4 finns det en X-båt för den som gillade X-yachts positionering för 15 år sedan.
Även om inte X4 skapar “ha-begär” hos Pelle Micke o Henrik så tror jag X4 är resultatet av en helt nödvändig strategi för överlevnad. Jo jag vet att det finns de som tycker att IMX 38 / 40 m fl är OK för cruising. Vi har åsiktsfrihet i vårt land. Men jag tror att även den som tycker det är OK att cruisa i en IMX 40 inser och förstår skillnaden mellan X412 och IMX 40, mellan X-332 och Xp 33 etc etc.
Som jämförelse kan belysas Jeanneau. För tio år sedan var Sun Fast och Sun Odyssey komfortmässigt lika. SO lite kortare mast o järnköl. SF högre rigg, blybulb på järnfena (likt Arcona) och rätt däcksutrustning. En båt för de som ville kunna segla aktivt Gotland Runt och/eller cruisa med familjen i fyra veckor. Eller jorden runt med bra grejor. Idag är SO lite av IKEA medan SF3600 är konkurrent till J-111 och verkligen inget för familjeseglaren. Jeanneau har tappat dem som vill ha seglingsglädje i kombination med komfort. Nuvarande 379 har samma segelyta som gamla SO 36i Performance men väger 1000 kg mer. Hur funkar det? Jo jag vet, lite ifrån ämnet men ändå…
D35 Aurora
Nov 27, 2015 @ 22:51
Trend och/eller köparkrav, fredagsgrogg eller inte, men stora skrovfönster är det inte många som får till snyggt. Blir lätt kanonportar av det hela?
/Mats
Thomas Wiberg
Nov 28, 2015 @ 04:15
Tröttsamt med alla dessa moderna cruiser/racers som nästan inte går att skilja åt. Den “moderna” inredningen är ju skittråkig i sin slätstrukenhet. Jag brukar försöka att inte ventilera synpunkter på andras alster i båtbranschen eftersom mina fötter ju är planterade i samma mylla, men denna var osedvanligt slätstruken, så jag kan inte låta bli. För den som inte är bekant med X-yachts vattenlinjeränder kunde denna båt lika gärna vara en Hanse. Usch vad trist.
Per J
Nov 28, 2015 @ 06:28
Med allra största sannolikhet skiljer den sig från Hanse inom områdena “utförande” och än mer “kvalitet” så om inte Tomas W ser skillnad “på ritbordet” så lär det framgå väldigt tydligt efter några års användning och i synnerhet om de båda råkat hitta en grynna…
Visst är det så att designtrender går åt ett visst håll, men om nu marknaden efterfrågar ljus(are) interiör och möjlighet att se ut, ja då kan jag förstå att man väljer ljusa träslag och skrovfönster.
Men ja har förstått att de som hörs o syns i BLURs läsekrets “ska tycka” att det som är det dominerande inte är bra. Kanske är man Maaserati-åkare som tycker Mercedes, Audi och BMW är ointressanta för dom kan lika gärna vara en Opel, Mazda eller Toyota – om man inte sett emblemet… :-)
Thomas Wiberg
Nov 28, 2015 @ 09:15
Jodå, jag ser skillnad och har inte kommenterat nåt annat. Jag har inte heller kommenterat inredningens färgsättning eller skrovfönsters vara eller inte vara. Att Du kan läsa ut byggkvalitet eller grundstötningstålighet från några animerade databilder på utsida och insida är en förmåga som jag bara kan gratulera. Lite roligt att Du tycker att jag tillhör någon luddig kategori av negativa tyckare trots att jag i mn kommentar faktiskt uttryckte att jag normalt undanhåller mig att kommentera just design. Jag brukar just undanhålla mig från att göra just detta eftersom vi alla är olika och det som är fräckt eller bra för den ena inte nödvändigtvis behöver vara det för den andra. Jag har inga åsikter om att Du uppenbarligen tycker annorlunda och jag är helt övertygad om att X-yachts kommer att göra en riktigt bra båt av detta. Och nej, jag kör inte Maserati och seglar inte heller nåt exklusivt. Men jag förbehåller mig rätten att ha en åsikt om vad jag tycker om de produkter som sätts på marknaden i båtbranschen. Du har gett ett ansikte till varför jag brukar avhålla mig att kommentera presentationer av nya båtar. Trampade jag möjligen på någon öm X-yachts tå? Kan det vara Jante som spökar?
srsseglaren
Nov 28, 2015 @ 10:21
Mycket bra inlägg, möjligen blivit ännu bättre utan sista två raderna ?
Alla har sin approache till båtlivet svårt att säga att den enes ingång är mer rätt än den andres ungefär som vilken färg på bilen är bäst ?
Om man seglat länge så uppskattar man kanske att båtar som man såg som nya fortfarande seglas väl och får bra resultat :-)
Tex kommer ihåg när en uppdaterad version av Scampi presenterades i tidningen segling, helkul att den vinner Gullviverallyt´s 40års jubileum med 95 deltagande båtar 2015, eller Dominant 105 som seglade på LYS 1,18 fortfarande är framgångsfull Göteborgs Open Sea Race med SRS 1,253 trots alla nya konstruktioner, Diva 39 Silverfågel vinner Seapilot2star 2015:-)
Hur kul som helst.
Om man är yngre så har man naturligt andra referenser som ingång till seglingen därför kul när nya båtar tycker det är intressant nog att satsa och kan nå resultat.
Som sagt vilken färg på bilen är bäst ?
Om ingen skriver vad ska vi då läsa och diskutera?
Per J
Nov 28, 2015 @ 10:53
Nej jag har aldrig ägt en X-båt. Läser inte ut kvalitet ur animeringar men tar, rätt eller fel, för givet att denna båt kommer hålla normal “X-yachts nivå”. Nej ingen öm tå alltså. Jag har inga som helst intressen vare sig ekonomiska eller känslomässiga till X-yachts. Men har som så många andra i alla tider betraktat X som förebilden för performance cruisers. Något dom kommit att få dela med Arcona. Linjett var med där ett tag men har väl tappat lite på performance-sidan och lutar nu över mot cruising något.
Självklart råder åsiktsfrihet.
Jag tror “kärnan” i min reflexion kommer ur att båtar i kategori performance cruisers som har chans att bli lyckade, och då tänker jag marknadsmässigt lyckade, som när de presenteras på Blur väldig ofta dissas för att dom inte är tillräckligt “sweeta”. Inte tillräckligt annorlunda? Denna X4 tror jag kan bli en av de mer lyckade X-båtarna. Den är ett alt till Arcona 430, Grand Soleil, etc. Det har inte vare sig Xp eller Xc varit. Inte i mina ögon i alla fall.
Dan
Nov 28, 2015 @ 12:49
Så trevligt att alla fortfarande får tänka och tycka olika. X-yachts har givetvis lyssnat på marknaden och tagit fram en båt som de tror säljer tillräckligt bra för att inbringa klirr i kassan. Modern design och en ljus trevlig inredning.
Personligen tycker jag den är skittråkig, att lägga så mycket pengar på något intetsägande är i mina ögon vansinne. Men jag tycker också att en motorcykel skall vara svart, en snabb bil röd och att fotboll borde läggas ner.
Så skönt att vi alla tycker olika och synd att så många har så tråkig båtsmak att X-yachts tvingas ta fram en så tråkig båtmodell för att få fylla på kassan ;-)
Pelle Fälth
Nov 28, 2015 @ 22:03
+1 Thomas
Per J
Nov 28, 2015 @ 15:12
Ja visst är det trist att det inte finns fler varv som drivs på nästintill ickekommersiella grunder med ägare som pytsar in de slantar som saknas i slutet av varje verksamhetsår… så att varven kan utveckla sweeta båtar som kanske bara några få vill ha..
Peter Gustafsson
Nov 28, 2015 @ 15:40
Nja, det behöver ju inte vara svart eller vitt.
Jag tycker det finns framgångsrika varv som flyttar fram gränserna. FarEast, Gunboat (trots chapter 11), J/boats, JPK, Pogo, Seascape och ett antal andra som har örnkoll på sina marknader – eller tar risker för att förändra.
När det gäller att hitta en bra balans mellan större marknad och sjyssta seglingsegenskaper så gör väl både Arcona, Dehler, X-yachts ett bra jobb i segmentet 35-45 fot. Rent generellt är det ett klurigt segment, då det är enklare att få betalt för kvalitet om man är i segmentet från 45 fot och upp.
När det gäller inredningen så kan man tycka att den är tråkig. Men man säljer inga båtar på grund av en cool inredning, men däremot kan man skrämma bort kunder. Så det enklaste är att följa trenderna, så kan ägana själva pynta med kuddar och blommor :-)
Det kan vara kul att titta på diskussionen kring Dehler 38 för två år sedan. När båten sedan kom, så kan man konstatera att den blev ganska bra, även seglingsmässigt.
Anders Nilsson
Nov 28, 2015 @ 19:19
Tänker du på Karl Dehlers specialbygge?
Den är 1020kg lättare än en standard och har en riktig köl.
Peter Gustafsson
Nov 28, 2015 @ 20:05
Det verkar ju finnas fler som ser ungefär likadana ut, så tydligen kan man få fason på en Dehler också :-)
Anders Nilsson
Nov 28, 2015 @ 20:34
Det är samma med dem. Inte standard Dehlern.
Peter Gustafsson
Nov 28, 2015 @ 21:46
Med olka kölar, master och material så finns det väl inga “standardbåtar” längre :-)
Anders Nilsson
Nov 29, 2015 @ 07:13
Det är sant. Det gäller att veta vilken båt man kommer att få så man inte laddar den med ett ton extra..
Peter Gustafsson
Nov 29, 2015 @ 09:10
Jag antar att man vet vad man vill ha när man beställer :-)
Tittar man på de olika kölvarianterna så diffar det typiskt +/-2% mellan båtar av samma konfig. Och de som velat ha en båt för racing verkar ha kunnat hamna under broschyrvikt. Jag tycker det känns som man har ganska ok styrsel på vikterna.
Har det diffat mycket mellan olika Dehlers tidigare?
Och ser det annorlunda ut jämfört med X?
Anders Nilsson
Nov 29, 2015 @ 10:55
Dehler 38 med 7.1 ton i broschyrvikt är ju inte samma båt som Karl Dehler seglar runt i på 6519kg. De andra Dehler 38 som är inmätta väger upp till 7545kg vilket väl stämmer med en normalt utrustad broschyrbåt.
Min Dehler 34SV och Leif Englunds skiljde 20kg om jag räknade om för kolmasten som skiljde dem åt. De hade identisk utrustning i övrigt. Om 20kg är bra mellan två Perfomance Cruiser 35 fotare vet jag inte?
X-yachts stora frågetecken historiskt har varit deras ballastvärde som åtminstone jag uppfattade som kölvikt. Det var det inte utan det var allt möjligt och det var de inte tydliga med ens om man frågade.
Anders Nilsson
Nov 29, 2015 @ 11:23
Förresten så finns det en Dehler 34SV/35 Ree byggd på 5.037kg med sportköl (20cm djupare och 150kg lättare T-köl), foaminredning (Foam med fanér istället för plywood), lättare durk och alurigg. Den ska jämföras med vår 5691kg vikt.
Det finns sen en Finsk Offpiste som väger 6.188 kg vilket jag tror är en Hansebyggd D35 utan att veta.
Så samma båt i princip går att bygga från 5037-6188kg.
SimonisVoogd menar att 5400kg är target från design point of view.
Bo Bäversjö
Nov 29, 2015 @ 11:49
Håller med dig Peter, vad är en standard Dehler 38? Med 2 olika riggar, 4 kölar, 2 roder samt en prislista som är tre sidor tätskriven text så blir båtarna olika. Visst finns det båtar som har lika utrustning, men de flesta är olika. Och det är så, tror jag, varven måste göra för att vara attraktiva generellt. Och det är väl så bilbranschen gjort också, en modell med varianter. Inte lätt att få till entypsklasser med en verklighet som denna, utan det ställer krav på SRS osv att ta hänsyn till marknadens krav på individualisering som varven tillfredsställer.
seglaren
Nov 29, 2015 @ 16:05
det finns väl oftast en standardversion med flertal optioner…
Dan
Nov 28, 2015 @ 18:39
Ja precis! Ekonomen är teknikerns död ;-)
Klart som tusan att denna båt tilltalar de potentiella kunderna. X-yachts vet ju vad de sysslar med. De som vill ha åt det mer sportiga hållet väljer väl XP-38:an, som dessutom ser bra ut, subjektivt sätt :-).
Anders B
Nov 28, 2015 @ 22:24
Är inte detta en båt för chartermarknaden?
Per J
Nov 29, 2015 @ 08:44
Man kunde önska – men båtar av denna kvalitet – och pris – är sällsynta, eller till och med obefintliga, på chartermarknaden och anledningen är kostnadsnivån
Jan-olof Nilsson
Nov 29, 2015 @ 12:24
Ja, X-412, PrimeX får vara kvar ett tag till. Hittar fortfarande inget jag hellre vill ha ännu (eller är värt att lägga några miljoner emellan). Är väl gammaldags men tycker faktiskt inte båtdesignen går framåt.
Men det är väl tur att vi inte tycker likadant för då såldes ju inga nya båtar.
Jonas Dyberg
Nov 29, 2015 @ 13:45
Tydligen bara jag som tycker X4:an verkar kanonfin men tror ändå att Xc42 ligger högre upp på min drömlista inför framtiden. Öppen akterspegel är för läskigt för mig och man missar stuv-/sittutrymme! CAD-bilder kan ge ett för sterilt intryck så jag ser fram emot att se båten i verkligheten och kanke då med ”darker T-Tech veneer” i inredningen. Synd bara att de envisas med att ha liggande ådring i träet.
Per J
Nov 29, 2015 @ 17:08
Jag får också ha-begär även om den är i största laget för mina drömmar. Om den öppna aktern har jag tidigare tyckt som du men har fått anledning att omvärdera: 1) Den är inte öppen när du seglar för då har du ju hissat upp badplattformen (Bavaria 46 har klassens bästa men det är kanske det enda den är bra på) och 2) Många båtar har i stället bra stuv under durken, utrymmen som du ofta inte kommer åt för de ligger så djupt. Har sett det i några olika båtar: Salona 38, Sun Odyssey 509, Bavaria 46 m fl. Summerat i dessa har man helt OK stuv och bortsett f Salona så är det inte någon hiskelig öppenkänsla..
Jonas Dyberg
Nov 29, 2015 @ 19:38
Med mental träning kan jag kanske med tiden acceptera en öppen akter. Speciellt som jag i mina drömmar inför framtiden ligger med aktern in mot bryggan på varmare breddgrader eller för ankar. Emellertid tror jag inte på att ha den där badplattformen på denna typ av båtar med öppen akter. Hela sittbunnen är ju redan en stor akterplattform. Behöver den verkligen förlängas eller är det akterlig sjö man avser stänga ute? Den är ju för smal att sitta på ändå. Jag tar nog hellre ett kraftigt nät under nedersta wiren istället för “baklucka”. Jag hoppas att plattformen blir tillval som på Xp båtarna men blir litet fundersam att det kanske är standard, eftersom aktern är “infräst” en bit där stegen ligger på bilden och det blir ju “lagom snyggt” om man kör utan baklucka. Nåväl, får vänta på ett riktigt bra erbjudande från X-säljaren innan jag börjar fundera mer på detaljerna kring detta…
Anders Nilsson
Nov 29, 2015 @ 16:11
Konkurrerar väl i första hand med märken och båttyper som SLY43 och Solaris 44 etc.eller har jag fel?