Odd Lindqvist om ÅF Offshore Race
I min värld så är Odd Lindqvist “Mr Gotland Runt”. Jag brukar skoja med honom och säga att han seglat drygt 100 race, men tydligen är det bara 43 gånger! Dessutom har han stått på pallen 29 eller 30 gånger och totalvunnit tre, så jag tycker att han förtjänar den titeln.
Vill man ha skarpa tips på hur man seglar banan, så har Odd hjälpt mig med det här (scrolla ner). På den sidan finns också en del annat matnyttigt med koppling till ÅF Offshore Race.
Förutom att segla så har Odd, tillsammans med sin pappa Lars-Håkan, utvecklat MOB Rescue Line. Något som borde finnas i varje båt.
Kommer du ihåg ditt första Gotland Runt?
1972 seglade jag mitt första GR. Jag var 17 år och vi var några ungdomar från KK Baggen som fick vara med på Swan 36:an Tucano.
Då var 36:an fortfarande den ballaste båten som fanns men stackars Tucano small på grund i 6-7 knop på väg till Sandhamn. Väl i Sandhamn bara häpnade jag över hela atmosfären och jag var så fruktansvärt pirrig inför seglingen. Nu var drömmen verklighet efter att som 12-åring börjat titta på många starter, målgångar och resultatlistor. Jag hade längtat till havet och dess oförutsägbarhet. Vad händer där bortom jordens krökning? Nu var jag där!
Vår grundstötning var väl symptomatisk för vårt slutresultat och Håkan Södergren vann totalt med sin Murena.
Och jag var fast i det ända som jag sedan dess samlar på – Gotland Runt, och jag ska bekänna att jag faktiskt hoppat över ett år (1979).
Vi låg fruktansvärt ensamma i fältet så tävlingsmässigt var det som svartvit tv. Men naturupplevelserna vann. Jag minns fortfarande överraskningen när jag med trötta ögon vänder mig om och ser en ”upplyst spinnaker” – Månen.
Om jag skulle försöka uttrycka vad det är som gör att jag uppskattar GR så mycket, så är det lika delar naturupplevelser, kamratskap och tävlingsmoment. De bästa minnena kommer självklart från total- eller klassegrar med sin ibland olidliga spänning som i högsta grad handlar om kamratskapet. Det är många år där det bara skilt minuter mellan båtarna.
Att jag haft turen/förmånen att få segla med en många duktiga seglare som lärt mig massor är verkligen speciellt för mig.
Och när jag ska svara på frågan om mitt värsta minne så blir det nog när vi var stekta tidigt i racet och den småländska fabrikören som ägde båten seriöst pratade om hur han skulle utföra sitt självmord. Men även den sagan fick ett lyckligt slut.
Vad är det som lockar?
Utmaningen har alltid varit enorm med GR men har nu ökat iom att starten är inne i Stockholm. En lång påfrestande segling genom skärgården kan innebära stora tidsskillnader när väl havsracet börjar.
Väl ute på havet är det några långa sträckor där vägvalet blir avgörande och det gäller att göra rätt analys av väderläget, var konkurrenterna är osv. Till förberedelserna hör därför väderprognoserna, kunskap om konkurrenterna och den egna båtens prestanda i alla vindförhållanden. Och på vattnet gäller det att ständigt hålla ett ständigt öga på dessa faktorer.
Hur tar ni besluten ombord?
Ett konkret förslag för er besättning är att redan nu, tre månader innan, börja prata om ambitionsnivån, dvs vilket resultat och vilken känsla vi vill uppnå. Delar alla samma värderingar kring detta?Med detta som bas kan ni börja ”programmera” er besättning. Tänk att ni är som en dator som ska kunna ta rationella binära beslut. Som helt krasst säger att så här mycket chansar vi inte när det gäller vägval, segelval, båtens och besättningens säkerhet mm. Därmed blir ni som besättning mycket mer homogena i besluten vilket ger bättre team-känsla och roligare segling.
Den största utmaningen är att komma in i gängorna. Att tänka i tid på mat, ta på rätt kläder och framförallt att sova när det är din tur eller chansen ges. Havskappsegling är ett värdelöst tidsfördriv om man är trött och slö, kall och hungrig. Besättningen som bäst bemästrar detta lägger in dom rätta växlarna i tid och drar ifrån.
De 3 bästa tipsen för den som ska segla första gången?
1) Förberedelser, 2) Förberedelser, 3) Förberedelser.
I detta ligger allt från hur man klär sig till vad matförrådet och medicinlådan innehåller. Sjösjukan ligger för många och lurar som en Murphy och den måste motas genom att alltid vara rätt klädd mm mm.
Naturligtvis måste man känna till så mycket som möjligt om den båt man ska försöka bli ett med under några dagar. Vilka segel har vi? Vad är utmaningen för att få fart på henne? Vilka är de andra ombord och vilka positiva och negativa egenskaper har de?
För att inte bli en passiv passagerare och tycka att havet är långtråkigt är det viktigt att äga ansvarsområden ombord. Veta hur banan går, och tex vara ögat för vad som sker ombord för trivsel eller andra framgångsfaktorer. Eller vara ögat beträffande konkurrenter, moln, vind och vågor.
Men det är viktigt att påminna om att inte låta detta göra dig nervös utan att gå ut och garva och se det som en kul lek. Spela seglingsspelet!
Vad seglar ni i år?
I år ska jag segla en GS 42R med bl.a. Pär Lindforss, Jonas Claesson och Lars Bergkvist.
Det är en utmanande båt som kräver ”mycket passning” och det blir svårt att på kort tid (maj-juni) lära sig att segla den. Men jag ser verkligen fram emot det.
Om KSSS skulle göra racet ännu bättre, vad skulle man då göra?
Det är glädjande att KSSS lyssnat på seglarna och tagit bort de två deltävlingarna och i år gör en startprocedur som är värdig seglarna. Dessutom varit lyhörda beträffande bansträckningen.
Jag är tacksam för den guide till seglarna som KSSS tagit fram för att förbereda sig inför säkerhetsbesiktningen. Men en sån potentiellt farlig segling som ÅFOR borde ha ännu mer säkerhetsfokus. Tex rådgivande workshops under icke seglingssäsong eller i nära anslutning till seglingen. Vi seglare riskerar att ha vårt fokus på hur vindarna ska blåsa och hur vi ska komma först. Inte att hela besättningen är med ombord när vi skär mållinjen och därmed får fira den eventuella triumfen.
Sedan tycker jag det är viktigt att man får ihop ordentliga startgrupper. Seglarna är kompetenta, och man kan gott köra fler båtar i varje start. Det har blivit bättre och bättre.
Apr 7, 2016 @ 20:25
Jag tycker mig känna igen den där lilla smala båten som figurerar på bilderna… :)