Nyheter i SRS 2017
Såhär ser de preliminära revideringarna för SRS 2017 ut:
– Förslag på ny prismodell där förnyelse av mätbrev utan ändring blir mycket billigare.
– Tillåtet med två ändringar per mätbrev och år (ändring vid förnyelse räknas ej).
– Begreppet ”undanvindssegel” ersätts av ”flygande segel”, dvs segel som hissas ovan/framför förstaget.
– Hisshöjd för flygande segel införs.
– Effekten av Aspect Ratio på flygande segel revideras.
– Effekten av så kallade Code-segel (Halvbredd under 75%) revideras.
– Effekten av spinnakerbomslängd revideras.
– Effekten av djupgående revideras.
– Effekten av kölvikt revideras.
– Effekten av vattenballast revideras.
– Effekten av svängköl revideras.
– Effekten av trapets revideras.
– SRS 1,0 base line revideras från ca 4,5 knop till ca 5,5 knop. Detta ändrar även sjömilstiderna vid jaktstart så dessa revideras också.
Nov 22, 2016 @ 08:17
Det vore rätt bra om man kunde ange om effekten är ökande eller minskande och inte bara revideras.
Betydelsen av köldjup har ändrats för andra året det kan betyda att det nu är tillbaka som det var eller att köldjup nu har ännu mindre påverkan ?
Jovisst regeln är inte öppen men det görs ju anpassningar mot den av alla aktiva seglare som tex har att man nu infört hisshöjd på flygandesegel.
Många har ju investerat i båten vilket är olika tungt beroende på hur mycket man kan lägga på sin segling samt fler hål i masten.
När man nu gör dessa årliga förändringar borde båtars tabellvärden och tidigare mätbrev korrigeras efter vad som nu sägs kan inte se att det gjorts tidigare år ?
Nov 22, 2016 @ 11:40
Vad menar du skulle vara positivt för breddseglaren om han/hon fick informationen att “effekten av köldjup har ökat (eller minskat)”?
Det går ju inte enkelt att avgöra vad som är gynnsamt/inte i dagens SRS, så en ytterligare finjustering borde inte påverka någon. På samma sätt så förutsätter jag att alla andra justeringar också är ett förfinat sätt att räkna, och att de skillnader som inte går att se idag, blir ännu svårare att se :-)
Nov 22, 2016 @ 12:50
Om man vet var gränsen går för höjning av mättetalet så blir det skillnad speciellt om man lyckas lägga sig så nära gränsen som möjligt på alla olika delar, vilket är anledningen till optimering ?
Man har även angivit att man inte skall behöva specialsegel för att segla SRS ? bla för att hålla ned kostnaderna att breddsegla ?
Den som har tex investerat i ny spinnacker 2016 med långa lik eftersom höjden var fri tidigare är ju loser nu ?
Eller 2018 då man tydligen valt att först då låta det påverka mätetalet.
Då ger samma kvadratmeter undanvindsegel lägre mätetal jmf om den hissas lägre, det blir även kostsamt pengamässigt då man nu bör byta till samma kvm med lägre höjd vilket motverkar ambitionen att hålla ned kostnaderna för breddsegling ?
Samt man kanske även gjort nya hål i sin mast för ny fallbox vilket ger en mjukare masttopp, har man gott om pengar byter eller förstärker man röret.
Genom att ange om ändringen ökar eller minskar så har man ju inte klarlagt med hur mycket och därför inte offentliggjort exakt vad som gäller ?
Vill man vara hemlig så bör man ju inte ange ngt alls vilka ändringar som görs ?
Nov 23, 2016 @ 15:00
Och om mitt köldjup nu är 2.20, hur skall jag hantera informationen att en “fördjupning” till 2.25 kostar 0.0001 eller 0.0002? Exakt hur menar du att detta skulle vara relevant information för dig och mig som superseriösa seglare, eller för Nisse Nilsson i sin Comfortina?
Inte ens i regler med full insyn kan designers avgöra om det är smartare att ha en köl som är 2.20 eller 2.22, för ingen kan bedöma om regeln, VPP, datorsimulering eller dragprov i ränna verkligen överensstämmer med den verkliga effekten.
Anledningen till att regeln är hemlig är att du skall lägga tid på vattnet i stället för att fundera så mycket på saker som ändå inte betyder nåt :-)
Anledningen till att man informerar är ju för att vi skall veta att man jobbar aktivt med de saker som vi seglare påpekar och diskuterat.
Nov 23, 2016 @ 16:27
Om man har ambitionen att kappsegla SRS och söker en lämplig båt kan det ha viss betydelse.
Det verkar vara flera läsare som anser att om man tex söker en First 40.7 så bör man satsa på den med grundakölen då den verkar ha ngt lättare att få till resultaten ?
Om man då utjämnare skillnaden mellan kölarna en gång så kanske det fortfarande är fördel eller inte spelar samma roll vilken köl man väljer ?
Har man minskat diffen en andra gång borde det vartfall inte vara självklart att den grundakölen är första alternativet ?
Det borde även synas i tabellen samt på tidigare mätbrev vilket inte varit självklart tidigare ?
Nov 23, 2016 @ 16:47
a) Jag skulle vilja påstå att förhållanden under ett visst race har mycket mer inverkan än SRS-talet på val av köl. Skall jag segla runt öar i skärgården i juli så kan det ju vara så att skillnaden mellan båtarna är obefintlig, men skall jag segla bansegling eller kryssa runt Gotland så är den grunda kölan tydligt sämre. SRS slätar troligtvis ut skillnaderna – och är alltså inte avgörande ovasett hur SSF väljer att justera.
På samma sätt så avgörs fördelen av en code inte av SRS-talet, utan av vädret. Parollen är väl; “har jag användning av det så lönar det sig – annars inte” :-)
b) finns det några resultat som stödjer din tes att den grunda kölen har “ngt lättare att få till resultaten “? Jag tycker att duktiga besättningar lyckas i bägge varianterna? Ex är Absolute Blue och Aida två av Sveriges bästa team, oavsett regel – och i stort sett alla framgångsrika 40.7 har haft normalköl. Medans andra, extremt väl förberedda team (t.ex Per Peterson som vann Tjörn Runt 2014), har vunnit saker med grund köl.
Så, jag tror inte man skall göra den stora SRS-analysen innan man väljer båt (eller byter köl), utan sunt förnuft kan nog få avgöra vad man har nytta av och inte.
Nov 22, 2016 @ 09:07
På SRS´s fb-sida finns frågor och svar https://www.facebook.com/SRSinfo/?fref=ts
Nov 22, 2016 @ 11:00
Väntar med spänning på vad detta nu kan innebära för RS Elite……
Nov 23, 2016 @ 11:51
Troligtvis kommer det bli en hel del ändringar på de enskilda respittalen så att det tar några år innan de flesta förstår vad ett SRS-tal innebär för sin egen båt. Hur det ser ut med RS-elite kan ju bli spännande.
Nov 22, 2016 @ 22:39
Förstår inte vitsen med en generell sänkning av SRS-talen. Man anger att det för att skilja mot tidiagare LYS men nu blir det ju nästan lika med IRC. Bara en tillfällighet eller är SRS på väg till svenskt IRC? Varför i så fall det?
Nov 23, 2016 @ 15:04
Om jag designade en regel från scratch så skulle jag ju lägga 1.00 mitt i fältet på ett så matematikst bra sätt som möjligt :-)
Nov 23, 2016 @ 23:06
????
Nov 24, 2016 @ 10:38
SRS har inget med IRC att göra.
Nov 23, 2016 @ 14:36
Det är ju samma båt oavsett om du mäter den enligt SRS eller IRC. Vad spelar det för roll för oss seglare om två mätregler kommer fram till samma resultat?
Nov 23, 2016 @ 14:57
Eller NORLYS…
Nov 23, 2016 @ 23:15
LYS och SRS-talen är inkörda på alla håll. IRC-talen är de flesta svenska seglare inte vana med.vad betyder SRS 1.053? Siffror under 1,000 var sällsynta. Hur kommer det påverka arrangörernas insatser? Här tänker jag på jaktstart där tiden för 1,000 rätt ofta var en referens. Jag räknar även med att respittalen kommer inbördes ändras. Här menar jag att det inte bli rakt av att alla båtar sänks med 0,200 utan det blir olika. Ändringen är en stor skillnad och SRS är ju inget nytt respitsystem.
Nov 24, 2016 @ 00:03
Jag tycker det var bra som det var, men jag kan heller inte se något större problem.
Du hävdar att det är “stor skillnad”? På vilket sätt tycker du att det är det i detta exempel från KSSS höstcup?
2016
1 Mc38 Carbonara 1,541 00:29:41 00:45:45
2 Farr 40 Stormtrooper 1,475 00:31:26 00:46:22 1,3%
3 First 40.7 Blueprint 1,342 00:35:09 00:47:10 3,1%
4 Fareast 28r Spencer 1,325 00:35:42 00:47:18 3,4%
5 First 36,7 Mod Team Pro4U 1,298 00:36:40 00:47:36 4,0%
2017
1 Mc38 Carbonara 1,233 00:29:41 00:36:36
2 Farr 40 Stormtrooper 1,180 00:31:26 00:37:05 1,4%
3 First 40.7 Blueprint 1,074 00:35:09 00:37:44 3,1%
4 Fareast 28r Spencer 1,060 00:35:42 00:37:51 3,4%
5 First 36,7 Mod Team Pro4U 1,038 00:36:40 00:38:04 4,0%
Jag tycker det finns en liten vits i att justerade tider påminner mer om verkliga tider (det känns lite fånigt när man hela tiden skall lägga på 30% på alla siffror i huvudet. Nu blir det så att “två pinnar högre SRS” faktiskt ofta är 2% och inte 3% :-)
Nov 24, 2016 @ 09:34
+1 “seglaren”, eftersom all respitsegling innebär räknande så det (för mig i alla fall) ingen roll om det är + eller -. Väldigt få båtar kommer att ha SRS 1,0! Kanske ett ålderstecken när man ogillar förändringar! :)
LYS till SRS
SRS ner 20%
Statoil till CircleK
Vad blir nästa?; Systembolaget till ??????
Nov 24, 2016 @ 09:52
Pelle håller med att det finns en del i det men ngt vill man ju lösa med att genomföra förändringen?
Eller är det bara jag ändrar vad jag vill när jag vill för att jag kan ?
Deal with it ?
Nov 24, 2016 @ 13:21
För inte riktigt ihop dina siffror Peter. Om referensbåten 1,0 går från 4,5kn till 5,5kn blir väl omräkningsfaktorn 4,5/5,5=0,818
Mc38 Carbonara 1,541 -> 1,261
First 36,7 Mod Team Pro4U 1,298 -> 1,062
Eller tänker jag fel?
Nov 24, 2016 @ 16:23
Jag tog bara 0.8 som faktor för att visa att det inte blev så mycket krångligare.
Nov 24, 2016 @ 19:12
Förstår.
Roligast diskussionen 2017 kommer nog vara hur skillnaden mellan en 1,22 och 1,42 båt helt plötsligt bara blir 17/1000. ?
Nov 24, 2016 @ 19:13
17/100=0,17 ska det vara såklart.
Nov 24, 2016 @ 19:43
Du ser… det är roligt redan :-)
För konspirationsteoretikerna: det är kanske så att man gör denna förändring för att dölja något annat (lite som att Trump twittrar för att dölja de verkliga skandalerna). Så det är läge att titta noggrant nu…
Nov 24, 2016 @ 20:18
Jo matten blir nog grejen 2017.
Ang. konspiration har redan varit där.
Om tre år seglar vi IRC hela gänget ;)
Nov 24, 2016 @ 20:51
Nu var du mycket snabbt med resultatlistorna. Där räknar jag inte med konstigheter. Men det finns mycket annat som påverkas när respittalen flyttas och det påverkar.
Nov 24, 2016 @ 21:13
Har du lite konkreta exempel på “stor skillnad” (och för vem) så har vi lättare att följa ditt resonemang?
För mig som seglare är det ingen skillnad. För mig som arrangör så behöver jag ändra på ett par ställen i NOR. Men jag kan ju ha missat nåt…
Nov 25, 2016 @ 21:31
Det har du!
Nov 24, 2016 @ 09:01
Håller nog med seglaren.
Vilka problem eller vad vill man uppnå med att ändra ngt som alla seglare använd sedan 1980 ?
Nov 24, 2016 @ 10:17
Detta skulle väl egentligen ha gjorts redan när SRS formaliserades 2011 för att tydligt markera att SRS inte är LYS. Än i dag är det många som kontaktar kansliet och hänvisar till sina LYS-tal och undrar varför deras båtar hat fått ändrat LYS-tal nu då det tidigare i princip var oförändrat över två decennier. Vad man ofta missar är förstås att övriga båtflottan också har blivit justerad då LYS i många fall hade svårt att skilja på båtens prestandapotential och besättningens skicklighet. Vidare är det många som anmäler sig till seglingar (mestadels på klubbnivå) med gamla LYS-tal vilket inte är rättvist mot de medtävlande, en övergripande sänkning av båtflottan bör råda bot på detta. Till sist så är det logiskt att lägga dagens medelsnabba båtar på ungefär 1,0 då detta gör det enklare att i huvudet räkna ut hur man ligger till under kappsegling. Detta låter sig inte göras med alla respitsystem så det är en egenskap som är bra att förvalta.
Släkvklart blir det så att arrangörer måste använda sig av nya sjömilstider vid jaktstart men dessa kommer ju finnas publicerade på SSFs hemsida och i praktiken spelar detta ingen roll, man kommer som förut knappa in önskad målgångstid, banlängd och vindstyrka i excel och ut kommer starttider för de olika SRS-talen.
Nov 24, 2016 @ 11:13
Tack för svar Jimmy.
Om man ser till alla SRS seglingar undrar man om en medelbåt har SRS 1.20 ? kanske på dom större seglingarna ?
Hade annars gissat på någonting mellan 1.10 och 1.15 ? eller så var det så tidigare.
Att det blev 1.20 verkar som det är för att det finns en vija att närma sig IRC ?
Ser man vilka problem som väldigt många arrangörer hade att få till ngt resultat i huvudtaget 2016 så blir man lite rädd för vad som kommer hända 2017 ?
Då man inte lika lätt kan göra en rimlighetsbedömning av resultatet.
Nov 24, 2016 @ 13:06
Man kan såklart debattera om var 1,0 bör ligga men oavsett så handlar det inte om att SRS ska närma sig IRC.
Har man problem att multiplicera en seglad tid med ett tal i storleksordningen 0,5-1,5 och sedan inte kan dra slutsatsen om resultatet är rimligt eller inte så ska man nog inte anmäla sig som resultatansvarig funktionär…
Nov 24, 2016 @ 13:37
Kan nog vara så :-)
Då undrar man varför så många gick bet 2016 ?
Hur som tack för svar.
Nov 24, 2016 @ 14:12
Det går ju tom att räkna lys i excel, blir lite klurigare men inte omöjligt när det är över 24 timmar.
Nov 26, 2016 @ 19:52
Fast de gamla gubbarna som pratat om att deras Ballad har 1,08 i LYS är ju ändå inte med och kappseglar är min erfarenhet, och jag fattar inte därför problemet. Att någon anmäler sig till klubbsegling med gammalt LYS är ju enkelt att avhjälpa genom att ha regler, titta i tabellen alternativt kolla mätbreven. Vi gör så på vår klubb; inga problem öht, inga sura miner.
Nu får man istället problemet att vinnnartider mm från 1980 och fram till 2016 inte kommer att gå att jämföra längre med resultaten på racen.
Kan faktiskt inte se några fördelar alls med att ändra.
Nov 23, 2016 @ 19:35
Hmm, visst kan man ju göra testkörningar i ORCi sailor service för att få reda på t ex hur mycket båtens prestanda ändrar med andra segel, och sedan kolla med SRS om man får fördel eller nackdel i SRS-talet. Om man tror på ORCi VPP det vill säga.
Nov 23, 2016 @ 20:59
Ja, sedan är det ju den lilla detaljen… vad det ger i verkligheten :-)
Att göra bedömningar utifrån att det skiljer enstaka % mellan ORCi och SRS är kanske inte så mycket värt när det skiljer 7-8% mellan enskilda parametrar i VPP, CFD & tanktester. http://www.blur.se/2015/12/19/wide-light-project/
När man ser hur totalt fel som designers som Mark Mills och Jason Ker har, med full insyn i ORC + massor av datorkapacitet, så skall man nog inte tro att man kan trolla särskilt mycket med några testkörningar i ORC vs SRS för att hitta något magiskt kring ködjup eller spinnakerbommens längd… framförallt när man inte gör körningar med väder för de aktuella racen.
Nov 24, 2016 @ 19:52
SRS – ett ämne som alltid intresserar många! Bra att det blir lite förändringar och att de som konstruerar regeln hänger med på det som händer ute i buskarna. Det är klart att krysscode-seglen har enorm fördel i vissa vindregister, liksom stora code-O. Samtidigt så vinner en välseglad Arcona 430 ÅFor i stora SRS-klassen med genua och spinnaker! Pelle, Jimmy och gänget runt SRS lever ju med seglingen och reglerna hela tiden och gör ett fantastiskt jobb för att vi andra ska kunna segla på fair villkor. Ska bli intressant hur förändringarna slår 2017 – samtidigt håller jag med Peter G, träning ger färdighet och att lägga fler timmar i båten istället för att optimera båten är nog väl investerade timmar. Perfekt botten, bra segel ett glatt gäng och sedan träning på det räcker långt i de flesta sammanhang. Cirka 5 månader till sjösättning :-)!
Nov 25, 2016 @ 18:25
Även om både Lasse och Peter har koll på vad som fungerar i SRS, skulle jag rekommendera den som vill lyckas i respitsegling att göra läxan och välja “rätt båt”. Det blir både roligare och mer taggande på så sätt. Så istället för att köpa en båt som är slagen på förhand, satsa på något som fungerar. Sedan kan du ägna tiden till att förkovra dig. Mätregler tar tid att förändra även om viljan kan vara hur god som helst.
Nov 25, 2016 @ 18:34
+1
Nov 25, 2016 @ 19:31
Eller så köper du en båt som trivs i de förhållanden där du kommer att segla. Och som ger en sjysst seglingsupplevelse. Så får mätetalet i SRS, IRC. ORCi, Nor Rating eller DH bli vad det blir.
Så har jag resonerat både med Novan, J/109 och J/111.
Problemet är väl att folk tror att en Mini eller Class 40 passar på Hjälmaren, eller att man ska får ur prestandan ur en “lake racer” under havskappsegling. Men detta handlar mer om att olika båtar är lämpade (och designade) för olika saker. På samma sätt som en Porsche Cayman och Volvo XC90 är bra på olika saker :-)
Rikard kanske kan bjussa på listan över båtar som är “rätt”, men jag är övertygad om att man kan få fjutt på det mesta vi ser i våra vatten.
Nov 25, 2016 @ 18:27
Ser nästa års ändringar som en fokusering på storbåtssegling istället för breddsegling ?
Storbåtseglingen har redan alternativ som ORC,IRC
Möjligt att riskerna övervärderas men vad blev analysen vid genomförandet av ORC NORlys i Norge påverkade det antal seglande båtar minskade eller ökade det ?
Finns det en risk att dom mindre klubbarna som idag tillåter gamlar LYStal lämnar SRS och kör på samma gamla värden som tidigare ?
Om man låter 2017 års ändringar påverka gamla mätbrev samt tabell borde många få nya mätetal samt 20% ändringen, kommer man att ha tid/resurser att räkna om alla ?
Nov 26, 2016 @ 09:14
Jag funderar kring detta med att flytta 1,0 – och ställer mig frågan; varför? Vad vinner man på detta, fördelar? Jag har jättesvårt att se några alls.
Nackdelen blir i alla fall att man inte kommer kunna jämföra omräknade tider före/efter 2017 eftersom båtarna över en natt blev 20% snabbare matematiskt.
Nov 26, 2016 @ 17:03
“Min” lista på båtar som över tiden ser ut att hävda sig väl i SRS ( och givetvis är välseglade) när det är segla runt öar race:
Express
Cirrus
Aprodite 291
Nova
J-105
Dominant 95 ( gärna lite lättvindsoptimerad)
Hansson 31 ( kryssraket!)
Arcona 340
Dehler 36
Det finns säkert fler – men de här var top of mind.
Sedan finns det one-off båtar, men då blir listan längre : Piano, Mithril, Sinergia 41, Pacman mfl.
Nov 26, 2016 @ 18:56
Man kan väl säga att många av båtarna i samma generation som Dehler 36 ofta seglar ganska bra och speciellt shorthanded. De har L-köl med skaplig area, stadig 9/10-rigg och hyfsat med segel inklusive genua som gör dem lättare att kryssa med i lättvind med lite sjö. Dehler 29-39 från J/V, Arconabåtarna och X-332/36 är några exempel på båtar som passar vid och utanför svenska ostkusten. Inne i skärgården blir det delvis andra båtar som spetsar.
Gillar man inte båtarna jag nämner så går det lika bra med selleri (alla 45+ vet vad jag menar) ;-)
Nov 26, 2016 @ 21:38
Är “bara” 44 år men vet ändå precis vad du menar :-)..
SRS lär vara bra nog för att få så rättvisa resultat det är möjligt med allsköns båtflora i samma race.
Tror vi seglare istället kan påverka vårt resultat mer genom att välja rätt båtmodell för området vi seglar men också en båtmodell som vi kan plocka mest prestanda ur med aktuell besättning. Vi kallar segling en sport men för att nå definitionen sport bör man också träna några gånger per vecka, annars är det en hobby ;-)..
Om man är ett gäng glada gubbar som seglar när andan faller på kanske man inte skall köpa en bred/kort räser båt med en vattenlinje på 7 meter och ett SRS tal på 1,32…och sedan skylla på SRS talet när man kämpar mot IF:arna över mål linjen :-).
Om man prioriterar att nå bra resultat med måttlig insats så köp en båt enligt Lasse Bergkvists lista .. och har du en taggad besättning och vill få mer exotiska seglingsupplevelser så köp något roligare men svårare.
Svårare än så behöver det inte vara.
Mvh/Dan
Nov 26, 2016 @ 18:40
kan bara önska och hoppas att SRS regeln är/utvecklas till att inte straffa/typforma åt något håll. Det sundaste är om man i varje enskillt fall gör sitt bästa för att ge en båt så rätt mätetal det bara går. Det gagnar sporten mest.
Nov 26, 2016 @ 20:53
Ja jösses så komplicerar dett har blivit. Kanske var det enklare förr, när inte alla hade datorer. Exempelvis inleddes jobbet med att få LYS så rättvist som möjligt, när Lars-Olof Norlin och jag i hans källare slöjdade på några jolleformar. Vid varje uppehåll i slipandet och polerandet tog vi upp och diskuterade nån båttyp. Lasse och jag kappseglade mycket mot varandra – Lasse med Furioso och jag med Rapier 25 och då mötte vi många båtar av olika typer. Så vi kunde diskutera en båts uppförande gentemot andra t ex när vi gjorde rundningen av Franska Stenarna eller andra punkter på olika banor, där många båtar möttes. Oftast kunde vi enas om hur båtarna förhöll sig till varandra. Sen satte Lasse in dom i LYS-systemet och presenterade dom första riktiga tabellerna, som vi inledningsvis använde på Lidingö SS:s kappseglingar. Och så där höll vi på nästan ett halvår. Ibland fick vi fråga andra seglare för att få in deras synpunkter. Inte en dator förrän Lasse körde ihop tabellerna på sitt jobb. Men mycket spackel, plast och glasfiber…
Nov 27, 2016 @ 10:19
:-)
Nov 27, 2016 @ 20:08
+1
Nov 27, 2016 @ 16:02
Låt säsongen 2017 bli ett nytt avstamp för oss alla !
Med “nya” fräscha SRS-tal och våra båtar som nu står på land så har vi alla samma förutsättningar inför nästa år.
Lägg lite extra energi på att få en slät botten när du vårrustar din båt och stoppa inte i hela semesterutrustningen med en gång vid sjösättning. Prova att träna minst en gång innan första kappseglingen.
Har du inte varit med förut så ge kappseglingen ett test, vi behöver bli fler inte färre !
Alla har chansen i år !!
Nov 27, 2016 @ 20:05
Det är rätt inställning!
Nov 28, 2016 @ 23:32
Svårt att se det som ett skäl att några klubbar tillåter en del båtar att segla med gamla LYS tal som orsak till ändring ?
Norge genomförde en justering av NOR Rating med 30 % jmf med LYS när man beslöt om ORC VPP anpassad formel.
Vad blev analysen av den ändringen, har deltagandet ökat eller minskat ?
Hur reagerade dom mindre klubbarna ute i landet ?
Nov 29, 2016 @ 00:18
en del intressanta frågor som jag också undrar över. Vad är vitsen men ändringen.
När NORLYS vart NOR Rating så fick ju båtägare även tillgång till VPP till sina båtar. Kan vara intressant hur seglingen i Norge har utvecklad sig sen dess.
Nov 29, 2016 @ 08:56
Ursäkta språket. Men hur ¤#¤%¤# svårt ska det vara?
Hade den stora hemska elaka TK beslutat sig för att skala alla handikapp-tal med roten ur två, pi eller tom en faktor 42 hade jag möjligen haft någon förståelse för att folk inte hänger med i svängarna.
Nu gör man en skalning på så sätt att medelbåten i den typiska kappseglingsflottan hamnar på 1.0. Punkt. Irrationellt? Svårt att ta till sig? Läge att klämma i med ett par konspirationsteorier. Herregud…
Fast å andra sidan. Baserat på vad du klämt ur dig på denna blogg genom åren känns det som att du aldrig kommer att hitta något positivt i vare sig SRS eller förändring som fenomen.
Nov 29, 2016 @ 09:48
Hur svårt kan det vara?
För en del verkar det mer en svårt ?
SRS 1,20 är inte ett medelvärde på båtflottan.
Let´s spell it out för dom som tydligen ser så tydligt.
SRS har i sin tidigare version LYS alltid varit en breddregel dvs ngt för alla eller åtminstone för så många som möjligt!
Som av en händelse råkar det vara samma värde som:
http://www.blur.se/2016/08/17/ksss-hostcup-blir-srs-big-boat/
Rahm gick av en händelse till KSSS=SSF !
För mycket konspiration ?
När LYS startades hanterades det utanför SSF regi, jmf artikel:
http://www.blur.se/2016/11/16/lys-personliga-noteringar-fran-ett-osakert-minne/
Citat i stycket “Tjörn Runt”:
Motståndet minskade dock och när jag lyckats övertala den orädde tävlingsledaren, Leif Lundgren, var beslutet klart – LYS skulle införas till Tjörn Runt 1978. Detta var dock inte okontroversiellt, fredagskvällen innan TR startade ringde SSFs dåvarande generalsekreterare, Per Ulander, och förbjöd Leif att använda LYS. Leifs lakoniska svar var ”det struntar vi i!”.
Primärt inte fokus på vad som är mest utvecklande för breddsegling.
Nu blir det genom ändringen mer fokus på storbåtssegling.
Hur svårt kan det vara ?
Nov 29, 2016 @ 11:02
Som sagt. Jag har inte svårt att byta registreringsnummer på bilen. Eller telefonnummer. Eller portkod. Eller SRS-tal.
Jag har seglat med 1.14, 1.31, 1.28, 1.41, 1.37, 1.19 och ett antal andra LYS/SRS-tal och jag kommer att klara av att segla med 1.18 också :-)
Du kan ju kritisera TK för varje litet beslut, eller se en konspiration i varje liten regeländring, eller så kan du se vad de har åstadkommit under de senaste åren och ge dem förtroendet att fortsätta utveckla SRS i en riktning som de facto varit gynnsam för svensk segling.
Nov 29, 2016 @ 11:12
Vill man ändra ngt i syfte att det är för allas bästa borde det vara möjligt att presentera några bra motiveringar till ändringarna ?
Vilka är dom ?
Var finns det ngn analys för NOR Rating ändringen ?
Nov 29, 2016 @ 14:04
jag tror nog en och annan har Inga problem med att vänja sig till de nya respittalen. Anstånden I respittal kommer ändras, mao. det som är en pinna I dag kommer inte vara en pinne imorgon. Här kan man göra en lätt räkneövning. Om man vill få 1h beräknad tid så måste en båt med 1,30 seglar 21 sekunder snabbare än båten med 1,29. För en båt med 0,80 blir det 57 sekunder snabbare än en med 0,79. manga har vant sig att uppskatta skillnaden men det skiljer mellan höga och låga respittal. Båtarna blir ju varken snabbare eller långsammare bara pga. respittalen ändrar sig.
För de som seglar lite oftare kommer det inte heller vara något store problem och de som seglar mer sällan kommer troligtvis behöver lite längre tid att vänja sig.
NORLYS vart NOR-Rating och de kappseglar även idag.
MEN hur påverkar detta just kappseglandet på klubbnivå? Jimmy är ju tydligt att man vill få bort något som knappt någon ser som ett problem och det kommer påverka delatagandet i vikarna. Ska det inte vara enkelt för bredden? Varför ska vi ha ändring om det inte påverkar? Hur kommer det vara om några år när det finns igen gamla respittal? De flesta båtar rör sig inte så mycket over tiden kanske några tusendelar upp eller ner (om det inte görs förändringar på båt eller utrustning). “Risken” att någon kommer med ett gammalt respittal till klubben på en klubbtävling är väl överhängande.
Nov 29, 2016 @ 15:21
+1
Att ändra är inte problemet utan vad som händer efter ändringen ?
Kommer klubbar tex fortsätta med tidigare LYS/SRS ?
Får vi färre seglare vid ändringen ?
Nov 30, 2016 @ 11:09
Jag kan inte se hur risken för att någon kommer med ett gammalt LYS tal skulle öka pga en generell sänkning av SRS. Det är väl snarare så att det blir lite tydligare för alla om en båt har ett orimligt högt SRS-tal. Då kan seglaren få hjälp med att få rätt SRS innan de startat, istället för som traditionen blivit att hänga ut dem som fuskare på bloggar efter att de gått i mål.
Nov 30, 2016 @ 14:20
Ett syfte med den generella sänkning är att förhindrar att någon kommer med gammalt LYS- /SRS-tal. TK säger samtidigt att det förekommer huvudsakligen på mindre klubbseglingar. Man kan ju undra vad det beror på… Om orsaken inte är borta efter den generella sänkningen kan det ju tänkas att “felaktigt” användandet av ogiltiga SRS-tal på klubbnivå återkommer.
Nov 29, 2016 @ 15:51
Risken att ngn kommer med gammalt respittal till klubben eller frågan om klubbar kommer att fortsätta med tidigare LYS/SRS förstår jag inte. Har man SRS-mätbrev ska ju det förnyas varje år. Har man inget mätbrev ska väl tävlingskommitén alltid hämta SRS-tal från senast gällande SRS-tabell. Förstår inte det problemet. Jag är själv lite osäker på om 1.0 verkligen representeras av båtar med nuvarande SRS på 1,20. Verkar högt tycker jag. Jag förstår dock inte vad det skulle vara för oöverstigliga problem med att få nya SRS-tal. Vad spelar det för roll vad en specifik båt har för tal. Det viktigaste är ju att det är i ett rättvist förhållande till andra båtar.
Nov 29, 2016 @ 17:50
På blur.se kommer det att finnas en enkel konverterare LYS->SRS så att alla svartseglare enkelt kan få fram ett eget SRS baserat på deras 10 år gamla LYS :-)
Nov 29, 2016 @ 20:16
Kanon, jag har det nog någonstans. Det låter förmånligt :-)
Nov 30, 2016 @ 15:36
Det är ju bra för de som tycker det är okej att fortsätta med gamla LYS-tal på klubbkappseglingarna; enkelt att räkna om och fortsätta göra fel.
Vad har man då löst med ändringen..?
Nov 29, 2016 @ 21:54
………. men SRS har ju inte fullt 10 år ännu.. ;-)
Nov 30, 2016 @ 21:05
När kommer srs listan för 2017 ??
Nov 30, 2016 @ 21:28
Svaret finns på SRS Facebooksida