Skip to content

16 Comments

  1. Per
    Mar 30, 2017 @ 00:05

    Delar denna uppfattning fullt ut. Trots att jag själv varit aktiv mätman (Scandicap) upplever jag idag en rejäl tröskel att ta mig över om jag skulle vilja kappsegla min fabriksbyggda båt som inte har nåt SRS-tal. Efter mailkontakt med SSF fick jag länk till ett formulär att fylla i – men ingen som helst vägledning. Vad får jag fylla i respektive vad måste opartisk fylla i? Vad står alla förkortningarna för? Jodå, jag kommer lösa det om jag verkligen bestämmer mig för att kappsegla. Men att skaffa mätbrev för att ha ombord om man skulle bli lockad under sommaren, nej det vet jag inte om det kommer hända. Lite för meckigt. Men fixa FB klass VIII och BE-körkort för eventuella framtida behov, det var faktisk enklare så det är redan klart!

    Håller med Peter – det borde kunna göras enklare..

    Reply

    • JIMMY
      Mar 30, 2017 @ 10:38

      Jag gissar att du fick mätformuläret, alternativt skickades till sidan för ansökan om mätbrev?
      Alla förkortningar, mått, etc som efterfrågas i mätformuläret och vid ansökan om mätbrev beskrivs i “SRS-mätmanual”

      Det är olyckligt att det är svårt att hitta på svensksegling.se, men det du efterfrågar finns här:
      http://www.svensksegling.se/forbatagare/SRS/srsmatbrev/SRSenskrov/matning/

      Reply

  2. z
    Mar 30, 2017 @ 07:09

    Mja. Tre av dem handlar om när båten är sprillans. Kunde gott bytas mot en punkt för “om din båt är fabriksny”. Och försäkring är kanske inte så krångligt? Då är det inte så många punkter kvar. Även om jag håller med om skepticismen mot licens och att en måste regga sig på detas site

    Reply

  3. Tomas N
    Mar 30, 2017 @ 08:49

    Åtminstone borde det räcka att man registrerade alla nödvändiga uppgifter om båten och sig själv på ett enda ställe och att uppgifterna därifrån kunde vidarebefordras till de instanser där de behövs för alla ändamål.

    Detta är ju som att ringa en myndighet och göra sju knappval på telefonen, allt för att passa in i en krånglig organisation, istället för att myndigheten organiserade sig efter kundens behov.

    Reply

    • JIMMY
      Mar 30, 2017 @ 10:51

      Jag håller helt med, och i samma system skall det finnas funktioner för klubbar/arrangörer att skapa kappseglingar som automatiskt hamnar i en kappseglingskalender, samt kappseglingsadministration, resultathantering, ranking, etc. I samma system anmäler sig båtägarna till kappseglingarna med sin registrerade profil/båt, och betalar anmälningsavgift direkt.
      Ett system som alla klubbar/arrangörer och båtägare i hela landet kan nyttja oavsett om det är simpla kvällsrace eller mästerskap.

      Reply

      • Carl Peter Carlsson
        Mar 30, 2017 @ 12:43

        Nej, jag vill inte ha ett central register!
        Vill jag vara med och segla en torsdagsegling i Stenungsund så är det bara att komma och vara med. Vad är det som är så svårt med det? För det behövs inget centralt Stasi-register.
        Vill jag kappsegla på lite högre nivå och försöka vinna Tjörn runt eller GR så är det väl inte så konstigt att det blir svårare, eller hur? Att mäta båten och få ett SRS-tal är inte så svårt. Våra Mätmän ställer upp precis hur mycket som hellst och hjälper oss.

        Reply

        • Peter
          Mar 30, 2017 @ 13:28

          är alltid en fråga hur organisationen ser ut. I Sverige är just SRS-tal central och då registreras du ju central. I andra lander ligger det på klubb- eller regional nivå. Både har sina för och nackdelar. Jag vill dock betona att här pratar jag om just breddsegling på klubb- och regionalnivå. komemr man upp till nationell nivå eller internationell nivå är det en helt annan femma.

          Reply

      • Henrik Johnsson
        Mar 30, 2017 @ 19:18

        Tyskland har ett sådant system, ogillas ofta av både arrangörer och deltagare. Själv har jag haft svårt med det men systemet har utvecklats och blivit bättre. Se länk nedan.

        http://manage2sail.com/en-US

        Reply

  4. Peter
    Mar 30, 2017 @ 11:19

    det framgår inte på vilket sett de olika stegen behöver göras. Att blir medlem I en klubb som tillhör nationella förbundet går ju att göra även från centralt håll rent tekniskt. Köp segelnummer har ju sina för och nackdelar. Jag har aldrig förstått varför man I Sverige vill ha ett system där det kan finnas10 båtar med segelnummer 1 vid startlinjen. Kan vara svårt för arrangören. Det blir lost med egna startnummer men borde inte behövas. Skaffa försäkring är väl inte heller så konstigt att det krävs av båtägaren.
    skaffa mätbrev kommer alltid vara en tröskel för de som bara vill prova på.

    Reply

  5. jol
    Mar 30, 2017 @ 12:58

    Många klankar på entyps klasser och i synnerhet Express klassen men enklare blir det inte.
    Den årliga rutinen:

    1. Försäkra båten (även om du skiter i båten krävs ansvarsförskring vid tävling)
    2. Anmäl båten till klassförbundet, t.ex Expresseglarna och få årlig tävlingslicens.
    3. Kontrollmät båten på egen hand och signera själv mätbrevet.

    Därefter är båten redo för SM och andra entyps regattor och klubbtävlingar.
    På SM görs kontrollmätning innan start och stickprover under regatta.

    Reply

    • Peter
      Mar 30, 2017 @ 13:23

      det ligger något i … :-)

      Reply

    • Fabian
      Mar 30, 2017 @ 14:49

      På vilket sätt är det jobbigare att få ett SRS brev då?
      – Försäkra båten.
      – Mäta och ansök om SRS brev.

      För en express alltså (eller annan “känd” båt).

      //Fabian

      Reply

      • JIMMY
        Mar 30, 2017 @ 16:47

        Fast har man en standard Express enl klassregeln så behövs inget mätbrev för att segla SRS. Då seglar man på båtens tabellvärde. Gäller många båttyper.

        Reply

        • JIMMY
          Mar 30, 2017 @ 16:52

          En tjänst som en importör eller båtbyggare kan göra sina kunder är att bestämma en grundstandard och sedan ansöka om att få in denna i SRS-tabellen så att kunderna inte behöver ansöka om något mätbrev, förutsatt att de håller sig till den av importör/byggare satta grundstandarden (typiskt riggtyp, segelarea och költyp).

          Reply

  6. Henrik
    Apr 14, 2017 @ 12:59

    Att sänka “tröskeln” för ett SRS-mätbrev.
    Var i kontakt med SSF och undrade om de planerat något tillfälle på Västkusten för att genomföra en “mätdag” för att få fler att skaffa mätbrev och underlätta för kappseglarna. Svaret var “- SSF anordnar ingen mätning !”.
    Konstigt, i Stockholm anordnas mätdagar just för att underlätta, bra jobb av Stockholmsdistriktet!!
    (http://www.svensksegling.se/Distrikt/stockholmsseglarforbund/Nyheter/NyheterStockholm/srsmattillfalle2maj/)
    Tydligt är då att det är SSF distrikt Västkusten som inte vill ordna detta. Har varit i kontakt men en mätman (från SSF list) som vill hjälpa mig, jag får fixa kran själv, åka till Göteborg (15mil, tot 60mil, hämta och lämna) för att hyra SSF våg, så visst går det att lösa MEN “tröskeln” blir för hög!
    Är det någon som vet om någon klubb, etc har tänkt att ordna ett sådant tillfälle på Västkusten, gärna norra delen?

    Reply

  7. Peter Gustafsson
    Apr 18, 2017 @ 18:56

    Hur man kommer med i ett Laser-mästerskap :-)

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.