Pro4U och Patrik Forsgren i särklass – igen
Ni som har följt ORCi-EM i Polen (eller vilket ORC-mästerskap som helst de senaste åren) har koll på Patrik Forsgren och hans rejält meckade First 36.7. Det kommere inte heller som en överraskning att man spikade tuffa klass C med en mycket stabil serie (1, 1, 3, 1 och 3,5 – man räknade bort en 8).
Jag skulle vilja sticka ut hakan och hävda att det här gänget är i särklass inom svensk storbåtssegling. Ingen tar sin satsning på så stort allvar, tränar så metodiskt eller är så strukturerade när det kommer till segel, prestandaanalys eller optimering. Det snackas ju mycket i den här klassen, och det finns många självutnämnda experter med teorier om “optimering” – men alla vi som har spenderat några timmar i diskussioner med Patrik vet att detta är på riktigt och att det vänds på varje sten.
Och skillnaden syns ju i resultatlistan.
Så klart passar inte approachen alla, och jag förstår att Patrik ibland kämpar med att få ihop en besättning med samma ambitionsnivå. Men inför mästerskapen så brukar det vara ett kompetent gäng ombord. Den här gången var det:
- Patrik Forsgren, skeppare och rorsman
- Anders Mårtensson, trim
- Johan Tuvstedt, trim
- Anders Björk, trim
- Oskar Hellblom, keyboard
- Oskar Sömermaa, mast
- Joakim Hoppe, fördäck
- Peter Thorwid, taktiker
Stort grattis till hela gänget.
All respekt!!!
Patriks kommentarer:
Jag är fantastiskt nöjd att vi lyckades vinna EM och denna tävling har varit vårt teams stora målsättning denna säsong. All vår träning, förberedelser och planering har gett resultat och det känns mycket tillfredsställande. Teamet som seglar ihop nu är ett riktigt bra gäng och vi trivs väldigt bra ihop och vi har alla en lärande attityd där vi hela tiden försöker förbättra oss som seglare och båten och det en framgångsfaktor för oss.
Förhållandena under sista dagen var ganska lika de som vi har i Sverige och vi kunde hitta rätt väg i dem ganska svårt vindskiftena under hela banan och sedan har vi haft en fantastiskt bra en båtfart under hela EM och gjort mindre misstag än våra konkurrenter, säger Peter Thorwid taktiker.
Jag frågade Anders, som är trimmer, vad han tyckte om arrangemangen.
Detta var det tredje mästerskapet jag var med i och första gången på Pro4u. Jag kan således själv jämföra med EM i Estland 2015 där jag körde på IMX 40 Foxy Lady och med VM i Köpenhamn där jag körde på Absolute Blue.
Jag tycker totalt sett det bästa av dessa tre var rent arrangörsmässigt var i Estland där dem hade ett grymt bra arrangemang och upplägg för oss seglare och hela stan var engagerad med parad i början mm. Men som god två kommer EM i Gdansk nu där det var super coolt att ha båtarna precis mitt i city och det var otroligt mycket folk längst kajerna och kollade när vi åkte in och ut trots att vädret i början var förskräckligt med 48 timmar hällregn. Men sista dagen var det kanonväder och verkligen ”Pro4u förhållanden” dvs runt 10 knops vind, svåra vindskiften, platt vatten och frånlandsvind. Sist av de tre kommer VM i Köpenhamn som kändes lite opersonligt med båtarna utspridda och inte liggande tillsammans trots en grymt fin marina (minns att du var där så du vet väl själv). Sedan tycket jag arrangörerna i Köpenhamn inte hade ordnat så mycket saker runt om tävlingarna och det var svårt att få träffa de andra seglarna.
Men nu i Polen var det riktigt bra och nästa som i Estland, vi hade ett trevligt crew party i början där man hade chansen att träffa andra internationella seglare och roligt för oss fick vi två daily first priser den kvällen. Sedan var det enkelt och tillgängligt att på bryggorna gå och snacka med andra båtar och alla låg tätt tillsammans – super bra ordnat med detta i Gdansk!
Så rankingen blir på en skala 1-5
1. EM Pärnu 2015, 5 av 5
2. EM Gdansk 2017, 4 av 5
3. VM Köpenhamn 2016, 2,5 av 5Nästa år blir det VM i Holland för vår del och from nu kommer jag köra på Pro4u så länge jag kan – finns ingen skeppare i Sverige tror jag som är så duktig och professionell som Patrik Forsgren och vill man som jag utvecklas och bli bättre då skall man segla med Patrik.
Det man saknar är väl ett VM-guld.
Dags att göra något åt det 2018!
Magnus W
Aug 2, 2017 @ 15:42
Inspirerande! Det är av duktiga seglare man lär sig!
Anders Österborg
Aug 4, 2017 @ 19:58
Imponerande på alla sätt…. det enda som återstår (se bild) är att hika hårdare dvs som Farr 30 seglare ?
Fabian
Aug 5, 2017 @ 12:26
Fast det få man nog inte. Som jag tolkar reglarna borde man sitter kvar om mantågetgå av…