Skip to content

13 Comments

  1. Ulf Zschüttig
    Oct 23, 2017 @ 13:06

    Händer en del i Sverige också se Spirit of Garm IV
    https://www.facebook.com/SpiritOfGarmIV/?ref=nf
    http://www.searchmagazine.se/news/view/9209
    http://www.searchmagazine.se/News/view/9631

    Eller renoveringen av Ester http://www.ester1901.se/

    De kunde få fart på båtarna för i tiden

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Oct 23, 2017 @ 13:13

      Är det en faktor 2 i fartskillnad?

      Reply

      • Ulf Zschüttig
        Oct 23, 2017 @ 16:52

        Det var det nog också på den tiden om man jämför beståndet på den tiden

        Reply

  2. Rasmus
    Oct 24, 2017 @ 07:57

    Blir farligt med dial ups and downs med foils och outriggers…

    Reply

  3. andreas
    Oct 24, 2017 @ 12:07

    Hej mitt i ett säljmöte så varför inte ställa en liten konstruktionsfråga till er:-)
    Med köl centalt placerad och i min värld relativt små roder(yta)
    likaså när jag ser på en VO65 eller modern snabb skapelse, varför uppstår så sällan broachar på dessa båtar?

    Är det konstruktionen som är mer “rätt” eller är det enbart en kompetensfråga?

    Vi får borachar ibland , men då har vi större roderyta samt större kölyta i förhållande till båtlängd…

    MVH Andreas

    Reply

    • Carl Peter Carlsson
      Oct 24, 2017 @ 17:19

      Det finns flera saker en rorsman kan göra för att motverka en broach. Rutin och erfarenhet betyder mycket när det gäller att känna brochen redan innan den kommer. Att båtar som VO65 och liknande sällan broachar beror sannolikt på att besättningen tränar länge tillsammans före tävlingen. Konstruktionen spelar också roll, t.ex är rundbottnade båtar känsligare för yttre påverkan och käver mer uppmärksamhet från rorsman, än breda platta båtar.

      Reply

    • Lars M
      Oct 24, 2017 @ 18:01

      VO65 har dubbla roder. Det gör att rodret inte lyfter ur vattnet vid lutning, styrningen behålls även vi kraftig lutning och det blir lättare att undvika broachar.

      Reply

    • JIMMY
      Oct 29, 2017 @ 09:14

      Det är primärt tre saker som samspelar när en vanlig cruiser/racers med singelroder broachar. Vid krängning så blir undervattenskroppen asymmetrisk och denna asymmetri skapar lovgirighet och ju mer det lutar desto mer måste man kompensera med rodret för att hålla båten på kurs, moderna offshorebåtar har rakare skrovlinjer som inte skapar lika mycket lovgirighet. Vid krängning kommer också segelplanet, som driver båten, att hamna i lä om skrovet, som bromsar, och detta leder till ytterligare lovgirighet som måste kompenseras med ännu mer roderutslag. I princip alla moderna båtar har en mer eller mindre brett akterskepp, detta lyfter upp roderbasen ur vattnet vid krängning. När roderbasen närmar sig vattenytan så minskar rodrets effektivitet pga att skrovets assymmetri skapar en snedanströmning, som går från lovart till lä och därmed minskar rodrets anfallsvinkel, över basen och en bit ned på rodret. Detta gör att man måste kompensera med än mer roderutslag, som vid det här laget redan brukar vara rätt kraftigt. Vid ytterligare krängning kommer tillslut roderbasen att skära vattenytan, och då försvinner den endskiveeffekt som botten annars skapar åt rodret och då tappar rodret ytterligare kraft/effekt vilket alltså kräver än mer roderutslag. Vid överdrivet roderutslag så stallar (uttalas “stål”) vilket innebär att strömningen separerar vid rodrets framkant och inte längre kan följa rodrets lovartssida. En vak (skreva i vattnet) fyllt med vakuum bildas av det separerade vattenflödet och när denna når vattenytan så suger den blixtsnabbt ned luft över resten av roderbladet som då “ventilerar” och tappar det sista av styrförmågan och broachen är ett faktum. Med dubbla roder får man inte lika asymmetrisk strömming över rodret vilket gör rodret effektivare och rodret tillåts inte att ventilera så lätt då rodret aldrig lyfts upp ur vattnet vilket gör att om anfallsvinkeln blir för hög så att vattnet separerar i framkant så tillåts inte vaken att fyllas med luft och det ger inte alls ett lika abrupt tapp av styrförmåga och därmed längre tid att reagera med skot och pumpning av rodret för att återfå kontrollen och kunna häva broachen.

      Reply

    • Peter Gustafsson
      Oct 29, 2017 @ 09:40

      Även ren fart är väl en faktor. Allt annat lika så har man ett helt annat grepp när man gör 16 knop än när man gör 10, vilket gör att man mycket enklare kan ta sig ur situationen när man riskerar att broacha. Å andra sidan tenderar man väl att använda denna säkerhetsmarginal till att segla ännu fortare och närmare gränsen :-)

      Reply

  4. JIMMY
    Oct 29, 2017 @ 10:51

    Japp, farten har stor betydelse. Lyftet, i detta fall kraften i rodret/styrförmågan, ökar i kvadrat med farten.

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Oct 29, 2017 @ 11:12

      Så de facto dubbelt så mycket “styrförmåga” i 14 knop jämfört med 10.

      Reply

  5. Andreas i HP
    Oct 29, 2017 @ 16:16

    Det förklarar varför det är enklare att segla i 13-19 knop i båten även om det kommer en by än när man ligger i 8 knop o byn kommer..blir oftast en krängning innan den släpper o sticker i väg medans ligger man i planing när byn kommer ler man bara?

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.