T28 – ny trimmis från Stefan Törnblom
Flerskrovsseglarna på Facebook verkar ha fått vårkänslor 😃
Känns ju som ett väldigt lagom paket!? Jag har ju fantiserat lite om att ta en Seacart 30 till Silverrudder för att slå det där banrekordet en gång för alla (med vetenskapen om att det är en ganska dålig solobåt). Kanske den här är bättre…
T28 – NY SNABB TRIMARAN FRÅN STEFAN TÖRNBLOM!
Mannen bakom Gepard, T35, SeaOn96, T29 & KISS T30.
· Lätt kvalitetsbygge med fokus på prestanda men med enkel, funktionell inredning för cruising.
· Byggs helt i kolfiber och epoxy av ledande och innovativa Vaxholm Komposit www.vaxholmkomposit.se i en förserie om fem båtar.
· En smidigt demonterbar trimaran kan byggas mycket lättare, starkare och billigare än en fällbar – sidoskroven hanteras enkelt av två man.
· Längd (ex. peke) 8.60m – Bredd 6.60m – SRS/seglingsklar vikt 1100kg – Storsegel 33m2 – Fock 22m2 – Gennaker 68 m2.
· Estimerat pris 1.5 MSEK ink. moms – kontakta Stefan Törnblom på Vaxholm Komposit
Designerns kommentarer till T28:
T28 – MIN DRÖMBÅT MED FOKUS PÅ SEGLINGSUPPLEVELSEN.
Båten är konstruerad för ett för Stockholm typiskt användande – kappsegling shorthanded i skärgården samtidigt som att den skall fungera bra för semestersegling.
För att hålla nere kostnaderna, relativt min senaste design T29, har jag valt ett lite mindre och lättare format med mindre rigg, segel och kolfiber. Jag har även valt att ha genomgående kolfiberbalkar med waterstag vilket eliminerar behovet av struktur för att ta upp kompressionslaster i mittskrovet. En smidigt demonterbar trimaran kan byggas mycket lättare, starkare och billigare än en fällbar. För trailertransport och vinterförvaring hanteras sidoskroven enkelt av två man.
Segelplanet är, jämfört med T29, utformat med masten placerad längre bak för en stor förtriangel och med ett lite bredare storsegel och lägre mast. T28 är lätt nog för att segla bra med självslående fock men för kappsegling ser jag en överlappande, revbar maxfock. Tanken är då att båten kan seglas utan code 0 men med en masttoppshissad lite smalare gennaker som kan seglas relativt högt i vind.
Jag har valt att designa T28an med fällbara centerbord i sidoskroven som manövreras från sittbrunnen. Förutom bättre utrymme i ruffen möjliggör detta en effektivare design – bättre rätande moment då de verkar flera meter i lä om masten, optimalt placerade i längsled och kan göras djupare. Alternativt kan man välja sticksvärd vilket blir enklare, billigare och lättare och även möjliggör att man vinklar dem för mer lyftkraft samtidigt som man tappar den i skärgården viktiga säkerhetsaspekten vid grundstötning. En lätt båt som denna ska kappseglas med mittskrovet skimmande i vattenytan varpå ett centralt placerat centerbord blir ytskärande med ökat vågbildningsmotstånd och reducerad aspect ratio vilket ger högre inducerat motstånd.
Motivet till ett centralt roder istället för dubbla roder på sidoskroven är främst att ett roder och roderbox är enklare och billigare än två. Jag har heller aldrig upplevt problem med styrförmågan vid lyft av mittskrovet på någon av mina båtar. Bilder på höga lyft av mittskrovet är oftast för att fotografen ska få bra bilder. Båten är ju som mest effektiv när mittskrovet precis lyfter ur vattnet.
Sidoskroven är designade med mycket volym i ändskeppen för stor diagonal stabilitet och har gott om reservdeplacement vid max rätande moment när mittskrovet lyfter ur vattnet. T28an skall kunna seglas på ett skrov utan dramatik.
Båten ska byggas helt i kolfiber och epoxy så även rigg, balkar och peke.
Estimerat pris för plastfärdig båt är 1.5 MSEK inklusive moms, roder, centerbord, alla strukturella infästningar, balkar och rigg. Tillkommer gör stående och löpande rigg, segel, däcksbeslag och lös inredning som pentrymodul, dynor mm.
Båten byggs av Vaxholm Komposit – för att sprida kostnaden för formar och verktyg behövs fem beställda båtar för byggstart – en båt är beställd. Med dessa fem båtar på vattnet förväntas fler beställningar då efterfrågan på prestandaorienterade men ändå bobara trimaraner finns samtidigt som utbudet är mycket begränsat på marknaden.
/Stefan Törnblom
Christofer Olsson Kedborn
Jan 10, 2021 @ 11:58
Ser riktigt sweet ut! Hade vart roligt se den byggas och vad den kommer prestera!
Stefan
Jan 10, 2021 @ 21:26
Den kommer bli en grym shorthand-plattform med dubbelfunktion som snabbt med bekvämt seglande weekend cruiser :-)
Gustav Morin
Jan 19, 2021 @ 13:25
Nu gäller det att fem entusiaster köper – så att vi får se denna spännande båt ta form!