Skip to content

75 Comments

  1. Jonny Petersson
    Dec 19, 2017 @ 07:58

    Fin julklapp!
    God Jul

    Reply

  2. Anders
    Dec 19, 2017 @ 08:29

    kul!

    Reply

  3. Per
    Dec 19, 2017 @ 08:31

    Superspännande format! Lycka till!

    Reply

  4. Jan Smedberg
    Dec 19, 2017 @ 08:45

    Intresserad. Kollat schemat å är ledig. Jag å båten Kram har bokat datumet. Seglar F82R

    Reply

  5. Bengt Falkenberg
    Dec 19, 2017 @ 08:54

    Bra jobbat av er att sjösätta detta race!
    Blir riktigt sugen att testa shorthand.

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Dec 19, 2017 @ 10:15

      Det hade varit jättekul att få med dig, Bengt!

      M34-an är väl perfekt om vi får 1-2 m/s hela vägen… eller hade du tänkt dig något lite mer allround?

      Reply

      • Anders
        Dec 19, 2017 @ 12:03

        Får jag låna den Bengt?

        Reply

  6. Per
    Dec 19, 2017 @ 12:03

    Kul att det blir av, Bra jobbat! Försöker komma med Plastpyret 2.

    Reply

  7. Jonas Kjellberg
    Dec 19, 2017 @ 12:33

    Bra jobbat gubbar !
    Detta blir kul, hur många kan vi bli tro ?

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Dec 19, 2017 @ 20:36

      Det är svårt att gissa. Intresset verkar ju stort både lokalt, men även från sådana som kan tänka sig att traila hit. Kanske 30 båtar är en vettig ambition första året?

      Jag har ju stuckit ut hakan och tror att vi kan locka seglare som normalt inte kappseglar, och som kan ta sin Vega, H-båt eller Maxi 95 med gamla segel bara för själva utmaningen. Så jag klurar lite på hur man når dem, och vad som måste till för att få dem att komma?

      Så mitt personliga mål är väl minst 10 båtar som vi inte har sett på en kappszegling de senaste 5 åren :-)

      Reply

  8. Evert Jägerbrand
    Dec 19, 2017 @ 12:46

    Rolig segling

    Reply

  9. Joachim Hasler
    Dec 19, 2017 @ 14:01

    I’m interested :-)

    Reply

  10. Jocke Cordaly
    Dec 19, 2017 @ 18:50

    Första januari ansöks det om semester för både MBBR och för detta. Nice.

    Reply

  11. Tomas Bengtson
    Dec 19, 2017 @ 20:21

    Kanonkul!

    Reply

  12. Vilhelm
    Dec 19, 2017 @ 20:24

    Som Oslofjordsseiler er jeg veldig interessert i dette – men dessverre blir nok Færderseilasen prioritert (denne gang… :) ).

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Dec 19, 2017 @ 20:26

      Så klart. Men till 2019 skall vi undvika kollission :-)

      Reply

      • Vilhelm
        Dec 20, 2017 @ 22:16

        Om det blir en uke senere er jeg redd for kollisjon med norske Raymarine 2star (som jeg synes godt kan flyttes en uke senere, så vi unngår noen som helst kollisjon). Men jeg kommer definitivt til å sette kurs mot Marstrand dersom min medseiler blir syk eller på noen annen måte faller fra, det gjelder også Færder i år :).

        Reply

  13. Asko Malila
    Dec 19, 2017 @ 21:07

    Intresserad!

    Reply

  14. Joakim Victorin
    Dec 19, 2017 @ 21:19

    Låter som ett roligt arrangemang, men för en nybörjare (som jag) är solo lite för utmanande. Bra initiativ!

    Reply

    • Per
      Dec 20, 2017 @ 11:13

      Nyfiken fråga Joakim – vad i detta upplever du som “lite för utmanande”? Att hantera båten solo i hamn/på banan? Navigera solo? Vaken 24+ timmar? Kombinationen av ovanstående? Annat? Jag frågar för att jag är genuint nyfiken då det ju bla är dig och din målgrupp som man vill attrahera här.

      Reply

      • Joakim Victorin
        Dec 20, 2017 @ 17:08

        1) Vaken 24+ (“överläget största utmaningen”)
        2) Solo i hamn
        3) Navigera och hantera båten “samtidigt” solo
        4) …kombinationen

        Jag planerar att vara med på Hermanö Runt samt Tjörn Runt med besättning ca 5-7 personer.
        Någon mer kappsegling ni kan rekommendera?

        Reply

        • Peter Gustafsson
          Dec 20, 2017 @ 18:04

          Kul kappseglingar bägge två. Sedan är ju Bohusracet ett kanonrace om man vill prova på de utmaningar du listar ovan, och något som de flesta klarar om det inte blir busväder.

          Vad är det för båt?

          Min personliga erfarenhet är att det funkar bra att vara vaken länge om man verkligen behöver det. Ofta kan man sno åt sig en kvart eller två med ett alarm satt.

          Själva hamnmanövern är ofta det jag bävar mest för. Där är Marstrand bra, och på de flesta shorthandedrace så är alla extremt hjälpsamma. Både klubbar och andra seglare. Och ofta blir det tillochmed lugnare när det inte är så förbannat bråttom :-)

          Nav är viktigt, och det blir ofta en balans mellan olika saker; personlig säkerhet, nav, segeltrim, styrning, näringsintag, … men planerar man med bra framförhållning så brukar det lösa sig. Man vet att man måste ha rätt segel, och bra marginaler, innan man kör in på trånga ställen. Och man vet att alla har samma problem så det finns ingen anledning att tänja på gränserna. Att chansa på att vinna 5 minuter kan lätt kosta en halvtimme i trassel…

          Reply

          • Joakim Victorin
            Dec 20, 2017 @ 21:01

            Dufour 40 Performance

            Bohusracet är ett intressant alternativ, ska försöka hitta en kompis som är intresserad.

        • Leif
          Dec 21, 2017 @ 18:30

          Joakim, vet inte om du provat att vara vaken 24 timmar *utomhus* någon gång? Om inte, tänk på att det är stor skillnad att försöka vara vaken 24 timmar stillasittande inomhus kontra vid aktivitet utomhus. I soffan hade jag aldrig klarat av att vara vaken 24 timmar, hur mycket jag än försökte. Om jag gör någon aktivitet utomhus går det relativt smärtfritt (har man väl tagit sig igenom perioden 04:30 – 06:30 går det hyggligt sedan, men de två timmarna går det åt en del snus…). Hemvägen är utomskärs så då går det att sno åt sig lite vila om man skulle behöva.

          Avseende att hantera båten solo i hamn verkar det vara ett generellt orosmoln, oavsett om man är erfaren eller oerfaren. Här kommer vi i inbjudan, och på hemsidan, tydligt uppmana att alla deltagarna hjälper varandra. Vi kommer också försöka fixa funktionärer som finns på bryggorna redo att hjälpa till. Detta är en viktig nöt att knäcka så att alla känner sig trygga med hamnlogistiken. Som Peter skriver är dock Marstrand en mycket skyddad hamn att lägga till i.

          Hoppas du kommer och ger det en chans, skulle det bli övermäktigt finns det gott om hamnar längs med vägen att gå in och bryta i :-)

          Reply

    • Jonny Petersson
      Dec 20, 2017 @ 12:42

      Jag kan bara rekommendera dig att prova, det går ju alltid att bryta om man känner att det blir osäkert för vi är ju nära land hela tiden och du kommer nästan alltid ha båtar omkring dig. Känslan är oslagbar bara att starta och kommer du då i mål och fixat det är känslan euforisk…

      Reply

  15. Midsummer Solo Challenge | save the date | Shorthanded Sailing Norway
    Dec 19, 2017 @ 21:37

    […] Les mer her […]

    Reply

  16. Johan H
    Dec 19, 2017 @ 23:01

    Intressant, kan bli lite segt i motströmmen på natten, man har ju vant sig att ha den med sig i PBR.

    Reply

  17. Per
    Dec 20, 2017 @ 15:00

    Strålande initiativ med en solosegling typ Silverrodret. Något att fundera på är att ha några allternativ att korta banan så att seglingen tar ca 24 timmar. Vet av egenerfarenhet från två silverroder att 24 timmar fungerar bra att hålla sig vaken men om det drar i väg mot 40-45 timmar så blir det värre att hålla sig alert och framföra båten på ett säkert sätt. lite av tjusningen med långa solorace är utmaningen och det gäller att ha en strategi för både näringsintag, vila och vägval. Få klarar att segla på 100% under ett dygn men med rätt strategi går det att undvika de största misstagen. Planerar självklart in ett besök på västkusten! Per Hansson

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Dec 20, 2017 @ 18:10

      Kul att få ner dig och “nya” båten.

      Banjusteringar kommer att vara ett hett diskussionsämne, men min erfarenhet är att det sällan blir bra. Klassiska race brukar ha en fast bana, och så får man ta konsekvenserna av det… ibland blir det långt, men då blir också glädjen över att ha genomfört större… eller viljan att komma tillbaka året efter för att fullfölja :-)

      Banan är ju lite kortare, och mer rätt starttider så borde chansen att komma i mål innan lördag kväll vara stor även för de minsta båtarna (>3.5 knop i snitt). Men med svensk sommar så vet man inte…

      Reply

  18. Håkan
    Dec 20, 2017 @ 22:22

    Är flerskrov välkomna?
    Egen klass eller tillsammans med alla andra?

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Dec 20, 2017 @ 23:23

      Så klart. Gissningen är att det blir egen klass/start.

      I något läge så behöver man säkert klura ut om det finns en begränsning för vilka som bör vara med. Är det t.ex. lämpligt att släppa iväg en A-cat på den här banan? ;-) Men för de vanliga flerskroven som funkar bra på havet så borde det inte vara några issues…

      Reply

  19. Anders Svensson
    Dec 20, 2017 @ 22:22

    Låter som en riktigt trevlig segling, spännande bana med både skärgård och hav,
    Vad jag inte förstår hur man kan tycka att det är ett alternativ att använda vattenlinje som ett alternativ till andra mätregler. För mej vitsen med kappsegling att få ett mått på vad jag som seglare har presterat, inte hur bra båt jag har köpt i förhållande till båtlängd. Att ordna fram ett mätetal som stämmer något så när på utländska gästbåtar kan inte vara något större problem. Kan någon förklara vitsen med LOA indelning framför SRS när man i förväg vet att det kan skilja mer än 20% i båtfart på båtar med samma längd. Det hela påminner om en löptävling där en del är dopade. MVH Anders Svensson Falken-

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Dec 20, 2017 @ 23:20

      Detta har stötts och blötts, och det finns många varianter att göra det på.

      Vi har kommit fram till att det inte är en kappsegling i första hand, utan en personlig utmaning där det för de allra flesta inte alls är intressant hur man placerar sig jämfört med tupptrimmade båtar. Därför vill vi prova att göra på det sätt som har funkat för flera race av samma typ (t.ex. Silverrudder). Detta är värt att utvärdera efter ett eller ett par år, men just nu ligger detta upplägg fast.

      Det finns många andra SRS-race, och jag är säker på att vi kommer att få se fler renodlade solo-kappseglingar med vanliga regler.

      Reply

    • Göran/Xusidus/X-382
      Dec 21, 2017 @ 18:26

      Anders; De flesta seglare har bra koll på vilka båtar man ska ha bakom/framför sig. När man seglar +24 timmar så visar resultatlistan väldigt tydligt vad man presterat utan att man använder handikapp-tal.
      Om det är viktigt att glänsa topp-tre i en prislista så är det givetvis inte rättvist att dela upp enl. LOA. och då ska man välja ett SRS-race med mättals-tjaffs före, under och efter :)

      Reply

  20. Thomas Ottosson
    Dec 21, 2017 @ 13:38

    Jag har aldrig varit särskilt sugen på Bohusracet, trots att alla jag känner som har testat påstår att det är fantastiskt. Men det här känns faktiskt riktigt lockande.

    Det största hindret för min del är att min båt inte har några instrument förutom windex, kompass och en handhållen GPS. Logg och vindinstrument klarar jag mig utan, men det känns som att någon form av styrhjälp är absolut nödvändigt. Jag skulle förstås kunna köpa en autopilot, men det har jag inte lust med. Bortsett från den här seglingen har jag inget behov av en sådan.

    I en närliggande tråd diskuteras ju vilka instrument som är mest lämpliga för shorthanded-race när ”budgeten är väl tilltagen”. Jag är mer nyfiken på vad som gäller för den som inte vill lägga mer pengar än nödvändigt.

    Finns det autopiloter att hyra? Eller går det att få till en någorlunda fungerande självstyrning på något annat sätt?

    Reply

  21. Tomas
    Dec 21, 2017 @ 18:14

    Det låter spännande!

    Om någon behöver crew, finns jag.

    Jag har en sportig yacht dock den ligger i UK.

    Reply

    • Jocke Cordaly
      Dec 21, 2017 @ 19:08

      Tomas, det är ett solorace på kommenterat på angående crew..

      Reply

  22. Urban Edvardsson
    Dec 22, 2017 @ 15:46

    Så här inför julhelg är nu dessa datum markerade. Tänk om man kunde vila sig i form för att hålla sig pigg hela sträckan. ?

    Reply

    • Pelle Pedersen
      Dec 23, 2017 @ 18:31

      Då hade vi varit några som var på G!!

      Reply

  23. Anders Ryberg
    Dec 22, 2017 @ 22:31

    Detta skulle vara kul att prova på, perfekt med start och mål i Marstrand. Bra med något som kunde ursäkta allt båtmeck :) Gillar ambitionen att få ut de med Vega/H-båt/Maxi 95, efter några år med seglingsuppehåll och efter att ha gått från att vara en liten kugge i en stor besättning till att sköta allt ombord så räknar jag mig som helt grön och även för mig är detta på gränsen till för stor utmaning. Boathandling är förstås en stor issue, för den som haft sin båt längre blir det väl boathandling i kombination med tävlingsmomentet. Nog viktigt att ha någon från den målgruppen i advisory board?

    Några spontana funderingar:

    – Förenkla alla detaljer så långt som möjligt från anmälan till målgång. Ingen tjock NoR, få banbegränsningar (helst inga) borde minska utmaningen med nav+boathandling? Undvik komplicerat startområde med begränsninsgszoner, är man grön har man fullt upp ändå.

    – Håll anmälningsavgiften nere. Möjlighet till sen anmälan/avanmälan när man vet vädersituationen. Ingen begränsing på deltagarantal, hellre sänka ambitionsnivån så att alla kan vara med. Som återväxten ser ut känns det dumt att tacka nej till deltagare. Skapa många sätt att vinna priser som inte bygger på resultat… bästa selfien, snyggaste vurpan osv.

    – Så safe start som möjligt, hellre 0 incidenter än 100% rättvist om tävlingsmomentet inte är i fokus. Att t-bona/bli t-bonad första kvarten tror jag inte värvar någon till sporten.

    – Vaken 24h+ verkar lätt bli en lite macho faktor, men jag tror att den kan avskräcka. Tror man ändå skall fundera ett varv till på delmål med möjlighet att segla 8h/16h/24h osv. Ger möjlighet att runda av utan att det känns som ett större nederlag. Du har dock bättre koll här :)

    – Försök locka tjejer/damer.

    – Tror generellt att man får vikta nybörjargruppens önskemål relativt högt om man är intresserad av att få med de. Det kan säkert uppfattas som att en del av punkterna dödar racet till viss del, men jag tror man måste ha med sig hur stor skillnaden mellan en van solokappseglare och killen/tjejen i Vegan faktiskt kan vara.

    Socialt:

    – Med risk för att det är jag som är osocial så tycker jag att regattamiddagarna ofta inte blir superkul. Exempelvis har åldersgrupperna -20 och 60+ inte alltid jättemycket gemensamt trots att man utövar samma sport. Det blir inte alltid magiskt när man sätter alla i ett rum, serverar mat och sedan inget mer. Jag tror att det finns mycket att utveckla här och att det är en viktig faktor inte minst för att locka nya till sporten.

    – Arra ett dockparty med någon kul twist à la Spi Ouest 2012 (besättningar bjöd på maträtter från sina hemländer), ett uppstyrt knytkalas med tema tror jag kan bli lyckat.

    Har funderat mycket på det sociala kring kappsegling, det fanns många underhållande historier om seglingspartyn/practical jokes/spex från den gamla goda tiden men det kändes inte som att det tillkom så många under tiden jag var aktiv. Det är nog många arrangörer som har försökt analysera varför den sociala biten har minskat (besättningar som dyker upp lagom till start och åker hem direkt efteråt) och det är väl som vanligt flera faktorer. Tror man skall lägga mycket av energin här, får man upp fun factorn kommer nog mycket annat automatiskt :)

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Dec 23, 2017 @ 20:05

      Bra input Anders, och kul att du kan tänka dig att segla på havet igen efter att du lovat dig själv att aldrig göpra det mer :-)

      Vi är helt inne på linjen att göra dset så enkelt som det går. Och jag är säker på att alla klarar av att segla 24 timmar om det krävs. Vi vill att det skall vara en utmaning, och då är ju längden en viktig faktor (precis som i Vasaloppet eller Göteborgsvarvet som de flesta klarar med lite ansträngning? Att hga en variant där man springer 5 km runt Slottskogen lockar inte alls lika många…).

      Det sociala är viktigt, men min erferenhet är att man har mer gemensamt här. Och på de flesta shorthandedrace – speciellt solo. Samma oro innan & samma sköna känsla efteråt. Man är dessutom beroende av varandra på havet, vilket stärker banden ytterligare.

      Reply

  24. Tor Hove
    Dec 23, 2017 @ 07:12

    Flott initiativ. Dette vil jeg være med på
    Tor Hove “Elanor”

    Reply

  25. Björn wärnberg
    Jan 5, 2018 @ 17:39

    Kanske en väldigt sen kommentar men jag blev verkligen intresserad. Jag har bokat in datumen och kommer med Novan.

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Jan 5, 2018 @ 20:10

      Kul!

      Reply

    • Asko Malila
      Jan 5, 2018 @ 20:54

      Björn, då skall ”fienden” ställa upp med Contrasten!

      Reply

      • Björn wärnberg
        Jan 5, 2018 @ 22:20

        Hahaha härligt! Ska bli kul. Pulsen ökade direkt.

        Reply

  26. Fabian Tillig
    Jan 10, 2018 @ 08:24

    Hur blir det med reglerna? Dvs. tar man steget och gå vägen som R2AK, dvs. all framdrivning utom motor är tillåten? Skulle nog vara lite annorlunda det.

    /Fabian

    Reply

    • Niclas Holmberg
      Jan 10, 2018 @ 17:44

      @Fabian, att göra som R2AK blir väl i hårdaste laget ;)

      Overarching rules for the R2AK:
      ● Every team must have a vessel without a motor. No motors onboard, at all, even if they’re not hooked up, disabled, etc. This includes motors and engines of any fuel type — and that includes fossil fuel powered generators. Human and wind power only for propulsion. Solar, wind and human are ok for charging things —and no, not for charging a battery that powers propulsion of any kind. Bilge pumps are ok, unless it’s really big and pointed aft (see Rule 8)
      ………
      Rule 8: If we decide it’s necessary to consult a lawyer to figure out if you are disqualified or not, you are automatically disqualified.
      Play by the rules and live up to the spirit of the race. If you get cute and push the boundaries we’ll bring down the hammer.

      //niclas

      Reply

      • Fabian Tillig
        Jan 10, 2018 @ 18:40

        Det var nog mer tänkt angående framdrivning. Visst ska man få behålla sin motor i båten. Själv letar jag efter det speciella med racet. Nån anledning varför jag skulle göra det. Bara för att segla 120 distans och kommer sistär inte så lockande…

        Reply

        • Jonny Petersson
          Jan 10, 2018 @ 19:06

          Det speciella med detta racet och alla andra solorace är gemenskapen som infinner sig båtägare emellan, före-under-efter racet. Vi tävlar med varandra inte emot. Det är anledningen till att jag går igång på SH-race

          Min bestämda känsla i tävlingar med full besättning är ”vi och dom”

          Reply

        • Peter Gustafsson
          Jan 10, 2018 @ 19:08

          Seglar du ofta den här typen av seglingar?

          Jag tycker nog att det både är speciellt och en utmaning, trots att jag seglat flera Silverrudder och andra solorace. Och jag vet inte om det blir festligare bara för att vi påbjuder årtullar ;-)

          Reply

          • Carl Fjällman
            Jan 10, 2018 @ 20:26

            Dags att börja träna om du ska ro 111:an med kolfiberåror ;)

          • Fabian Tillig
            Jan 10, 2018 @ 21:32

            Nej det gör jag inte, men jag var ju med på de andra solorace här på kusten. Tyckte de är skitkul. Och jag kom ju sist eller nästsist på sista Skallen-Skagen. Så det här handler inte om att vinna men om att få npn tävlingskänsla, för mig iaf.

            Det var kanske inte helt rätt formulerat innan. Visst är det speciellt, men igen: Varför köra det racet och inte Silverrudder? Det är frågan jag försöker få svar på för mig själv.

            Tänkte ju bara göra ett till försök att få in någon speciell tvist i seglingen. Tycker ju att man skall inte bara köra en Silverrudder här på västkusten, fast hittar på lite nya saker istället. Men jag börjar inse att jag är rätt ensam med de tankarna.

            Jag tror gärna att silverrudder är kul. Och den här seglingen kommer blir kul den med. Men hur kul är det att få till nått nytt och speciellt?

            Sen få du kanske försöker besvara lite frågor för dig: Hade du kört silverrudder med en båt som är troligtvis en av de långsamaste i klassen? Skulle du köra racet med min båt? Du är ju tävlingsmäniska du med, även om du säger att du är efter utmaningen.

            Jag har ju insett att ni alla vill köra på scratch och med LOA indelning, men jag försöker hittar nån väg att göra racet kul för alla med en chans att placera sig. Men men, ni arrar så ni bestämmer. :)

          • Peter Gustafsson
            Jan 10, 2018 @ 21:48

            Svaret är ja.

            Vi seglade Göteborg Offshore Race med Novan, den i särklass långsammaste båten utan särskilt stor chans att uträtta något. På Watski 2star (300 distans doublehanded) ljög vi om att vi hade större segel än vad vi hade för att få ett tillräckligt högt mätetal för att få vara med.

            I bägge dessa fall, och även i Silverrudder, så var det för att pusha oss själva och se vad vi kunde uträtta mot andrta likadana båtar. Jag hade kört med Novan, J/109, J/111 eller vilken båt som helst trots radikalt olika förutsättningar att komma först i mål.

            det jag inte förstår, är hur 100% av de som seglat Silverrudder är happy med konceptet, men du som inte har gjort det “måste ha något mer”?

            Jag vet att det finns de som vill köra ett normalt SRS-race, men nu har jag mailboxen full med både folk från Europa och sådana som aldrig kappseglat förut som tycker att det här är mitt i prick. Så då känns det rimligt att priova att hålla det så enkelt som det bara går.

            När du har seglat 120 distans solo på 100% av din förmåga så tar vi ett snack igen om det var “speciellt” eller inte :-)

          • Fabian Tillig
            Jan 10, 2018 @ 22:00

            GOR och Watski 2 star är nog på handikapp. Och att få upp sin mätetal några hundradelar är lite annorlunda än att segla med en Albin 79 mot en J88.

            Tror vi har lite vinklar att ser på detta. Varje år fundera jag på att segla Silverrudder så jag tycker konceptet är kul. Men, Silverrudder finns ju redan.

            Som sagt, visst blir det speciellt, det har jag inte sagt nått emot. Tror det kommer inte lösas här, kanske pga språkproblem. Vi få nog tar det över en öl efter nån segling.

            Men igen: Jag håller helt med att det är kul att segla långt och solo. Och visst blir det speciellt. Men racet blir inte prio 1. Har jag tid kommer jag segla det. Samtidigt skulle jag vara mer sugen att segla Silverrudder…

            Hur som. Tänkte att en liten twist med paddling eller nått annat skulle vara kul. Men vi/ni kan köra Silverrudder “Marstrand edition” ;).
            Ses.

          • Fabian Tillig
            Jan 10, 2018 @ 22:02

            “I bägge dessa fall, och även i Silverrudder, så var det för att pusha oss själva och se vad vi kunde uträtta mot andrta likadana båtar.”

            Detta är faktiskt en stor poäng. Lockar vi fler småbåtar? Blir det några fler kvartstonnare är det en helt annat grej. Men jag lovar att det inte blir det.

          • Peter Gustafsson
            Jan 10, 2018 @ 23:24

            Det hade ju varit roligare att jaga rätt på ett par kompisar, för att själv få lite roligare segling, än att 5 månader i förväg lova att det inte kommer någon…

            Eller så avvaktar du bara och bestämmer dig för att segla när du ser att det finns rätt motstånd :-)

          • Fabian Tillig
            Jan 11, 2018 @ 07:03

            Eller så försöker man vara med och utveckla racet. Men det lyckas jag inte med ;). Ni verkar vara väldigt bestämmt hur det ska ser ut från första början. Och det är fine, men då få man nog acceptera att de som inte blir hört har sina synpunkter.

            Sen är det väl inte så att mina kompisar nödvändigtvis seglar samma sort båt som jag. Men det var inte poängen, faktiskt. Tydligen kan jag inte föra fram min poäng rätt.

          • Peter Gustafsson
            Jan 11, 2018 @ 08:02

            Jag tror alla förstår att man inte kan göra ett race där alla får precis det man vill?

            Bara i den lilla grupp som var på mötet så fanns det ju radikalt olika idéer från en lite seriösare dagskappsegling nära land med fokus på manövrar till ett längre äventyrsrace a la Silverrudder.

            Det var också tydligt att de flesta föredrog det senare alternativet, och ville köra det så simpelt som det bara gick. Framförallt de som inte var “vanliga kappseglare” förordade detta vilket var lite viktigt då alla vi andra fyller vår kalender ändå.

            Detta i kombination med att konceptet har visat sig funka otroligt bra på andra ställen, och att många anser att det ett bra komplement till både Silverrudder och andra OneStar-race, gjorde väl det enkelt för den grupp som tog konceptet vidare (där jag inte alls är drivande).

            Sedan finns det ju ingenting som hindrar att man vidareutvecklar (och ändrar på) Solo mellan broarna, Skagen-Skallen eller skapar ett helt nytt race. Jag kommer att hjälpa till med kommunikation och försöka segla det om jag har tid & möjlighet.

            Precis som i kappsegling (eller entreprenörskap) så skall man ha högt i tak och debattera vilken kant det är som gäller, och där är all input välkommen (helst fakta men även bra resonemang). Sedan måste man bestämma sig för att det är 80/20 fördel för vänstern, committa sig ordentligt och se om det är rätt eller inte.

            Man kan komma efter racet med “vad var det jag sa”, men skall man efter 5 minuter övertyga resten av gänget om att högern nog ändå var bättre så krävs det riktigt bra argument :-)

          • Fabian Tillig
            Jan 11, 2018 @ 12:13

            “Man kan komma efter racet med “vad var det jag sa””.

            Det tycker jag nog inte man ska;).
            Det blir säkert skitkul att segla solo runt midsommer med förhoppningsvis många andra (och jag tror att det kan blir ett hyfstat grupp). Jag hade bara tänkt man kan få in lite nya ideer och inte bara tar ett koncept som funkar. Kankse blanda ihop lite koncept etc. Och jag kom ju inte efter 5 minuter men har sagt precis det under mötet. Man kan göra en kappsegling eller nått helt annat. Men gör en kappsegling på scratch, med vinnare etc. Känns konstigt.

            Hatten av för alla som körde en Silverrudder och som kan driver sin båt på 100% över så lång tid. Men kolla jag resultatet från 2017 så tycker jag inte att det är särskilt överraskande att en FarEast 30R vinner sin klass, däremot är det imoponerande att en X332 ligger bara 30 s efter….

            Nu har jag väl sagt det tillräckligt ofta och nöja mig. Själv hoppas jag kunna segla och hoppas att det är många andra 70 tals småbåtar som gör det.

  27. Johan H
    Jan 10, 2018 @ 19:49

    När publiceras anmälan?

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Jan 10, 2018 @ 19:56

      Det är en del saker som skall falla på plats först, framförallt kring själva arrangemangen. Skall vi hoppas på februari nån gång…

      Reply

      • Johan H
        Jan 10, 2018 @ 19:58

        Lagom till Båtmässan – spännande !

        Reply

  28. Peter Gustafsson
    Jan 19, 2018 @ 14:01

    Reply

  29. Jonny Petersson
    Jan 19, 2018 @ 15:16

    Snyggt!

    Reply

  30. Johan Mälsjö
    Feb 15, 2018 @ 22:07

    Detta är utmaningen jag letat efter på hemmaplan! Var anmäler man sig?

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Feb 16, 2018 @ 06:19

      Anmälan är inte uppe ännu. Praktikaliteter diskuteras med berörd klubb… stay tuned.

      Reply

  31. Peter Gustafsson
    Mar 4, 2018 @ 22:28

    Statusuppdatering: den “formella” inbjudan är på remiss och borde komma vilken dag som helst. Med den även anmälan, en web och en bangenomgång för de som inte brukar segla kors och tvärs i Bohuslän.

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.