Skip to content

24 Comments

  1. SilverSurfer
    Dec 23, 2017 @ 09:15

    I det nyeste nummer af Seahorse er der offentliggjort linietegninger af den nye 11.80. Smukke meget rene linier med kun antydningen af chine og et næsten halvcirkelformet spant, som ikke er så trapez-formet som mange andre moderne både.
    Er der nogen, som kan kommentere på linietegningen ?

    Er der nogen som har set tilsvarende tegninger af 10.10 og 10.80 ?

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Dec 23, 2017 @ 10:22

      Jag jämförde profilen uppifrån med 10.80 (röd) och de ser identiska ut.

      Känner jag fransmännen rätt så är de ganska försiktiga när det gäller att ändra i ett vinnande koncept :-)

      Reply

    • Måns H
      Dec 23, 2017 @ 11:27

      Ser ju rätt konservativt ut, snudd på traditionellt. Runda konvexa former, mycket flare. Något hög prismatisk coefficient och rätt stort deplacement. Känns som det var ett tag sedan man såg överhäng i fören och negativ akter I en ny design!

      Reply

  2. Bengt
    Dec 23, 2017 @ 13:38

    Är den inte lite tung?

    Reply

    • Pelle Pedersen
      Dec 24, 2017 @ 11:14

      Håller med, varför är det alltid så med regler (oavsett vilken) att “farthämmande” faktorer betalar sig???
      Lite generellt skrivet kanske men ändå!…

      Reply

      • Pelle Lindell
        Dec 24, 2017 @ 17:20

        Om man skall vara krass är det ett kommersiellt val. Det gäller att hålla den stora mängden ägare av konventionella C/R’s nöjda och glada.

        Reply

      • Pelle Lindell
        Dec 24, 2017 @ 17:25

        Och om man är mindre krass är det snarare så att respitsystem i allmänhet inte tar hänsyn till att sportigare båtar är svårare att segla och inte heller “taktiska” faktorer i bankappsegling.

        Reply

        • Seglaren
          Dec 24, 2017 @ 23:16

          Det gäller dock inte alla respitsystem.

          Reply

  3. HasseB
    Dec 23, 2017 @ 19:19

    Vad är värdet är på den prismatiska kofficienten?

    Reply

    • Thomas Wiberg
      Dec 24, 2017 @ 15:22

      0,596. Fransoserna vänder på begreppet och räknar den volym vatten som är kvar i den prismatiska boxen när båten sänkts ner, så dom uppger 0,404 på ritningen! Fransk ingengörskonst kan vara frustrerande men också upplyftande befriande ibland. Att kalla denna båt en racer funkar inte i min begreppsvärld. Nästan 3 ton tyngre än en motsvarande stor enronnare från slutet av IOR-epoken. Den blir säkert snäll att segla och kommer förmodligen att fungera hyfsat i ORCi. Jag blir också trött av flirtandet med marknaden med denna slaglinje från för till akter som med de spantsektionerna inte tillför något till varken fart eller rätande moment. Gör det naturligtvis enklare när båtens fribord skall dekoreras och gör det ju också det lättare om pluggen byggs traditionellt. I mina ögon en osexig skapelse. Fast jag kanske bara är en grinig gubbe?!

      Reply

  4. Lasse Bergkvist Grand Soleil 42 Race Northside
    Dec 24, 2017 @ 14:03

    En båt som är 75 cm kortare än Grand Soleil 42:an och väger 750 kilo mer… det kommer att bli mycket kraft i alla grejor ombord på den. Rätt vikt borde väl vara 4,7 ton istället.

    Reply

  5. HansB
    Dec 25, 2017 @ 09:12

    Står det inte CB på ritningen? Block koefficienten

    Reply

    • Pelle Lindell
      Dec 25, 2017 @ 11:58

      Japp det är blockkoefficenten på ritningen. Jag mätte mittspantscoefficenten på ritningen till 0.731 vilket ger Cp 0.552

      Reply

      • Kåre Ljung
        Dec 25, 2017 @ 13:23

        Borde inte Cp bli lite högre eftersom BWL och Tc inte ligger på samma ställe?

        Reply

        • Pelle Lindell
          Dec 25, 2017 @ 14:44

          Det är möjligt…det blir ju alltid lite ungefär när man försöker mäta på en 2-D ritning

          Reply

          • Kåre
            Dec 26, 2017 @ 19:34

            Ja det blir lite av en gissningslek när man inte har alla uppgifter. Min gissning baserat på ritningen är att Cp ligger runt 0,59 och deplacementet ligger på ca (7,25+volym roder+ köl)*1,025 = 7,7 ton. Men det är bara en gissning.

          • Kåre
            Dec 26, 2017 @ 22:37

            Såg att det står DWL, (Design Waterline), på ritningen vilket inte är en exakt definition men brukar betyda deplacement i normal seglingskonfiguration så så tomvikten bör nog skrivas ner ca 1 ton eller kanske lite mer än så.

    • Thomas Wiberg
      Dec 25, 2017 @ 14:37

      My mistake! Får byta mina glasögon! Som sagt gubbe!

      Reply

  6. HansB
    Dec 25, 2017 @ 09:37

    Håller med, tung och trist båt, dock snyggt presenterad. En gammal surgubbe till:)

    Reply

  7. Peter Gustafsson
    Dec 25, 2017 @ 10:13

    Som sagt, vkten låter lite i överkant. 10.80 väger ju runt 4.800 vilket inte är lätt, men inte heller tyngre än SunFast eller liknande båtar.

    Sedan är det väl horses for courses. Dvs en GS42R är ritad för att segla kryss läns, och kommer aldrig att snitta 15 knop över Keltiska sjön. Den här är framförallt ritad för offshore-race i engelska kanalen, vilket ställer lite andra krav. Frågan öär vilken man helst hade gjort Fastnet på?

    Andra båtar i samma size som vågar lite mer:
    Molino-Nivelt JND 39 (vann Fastnet) 5 739 kg, IRC = 1.118
    Nivelt-Muratet NMD43, 6.500 kg, IRC = 1,175.

    11.80 skall landa på IRC 1.093-1.103, dvs som en J/111 :-)

    Reply

  8. Lasse Bergkvist Grand Soleil 42 Race Northside
    Dec 25, 2017 @ 19:49

    Vissa ombord på GS 42R är mycket sugna på att segla Fastnet 2019 – du kanske ska med och då får vi hoppas på mycket kryss! ?

    Reply

  9. Andreas i HP
    Dec 26, 2017 @ 18:42

    Hej
    MAT1180 o denna båt är båda optimerade för IRC ?
    Ändå skiljer dessa båtar 3 Toni deplacement.
    Är Mat mer för kryss/läns banor?

    Förklara gärna skillnader etc?⛵️?
    Mvh Andreas

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Dec 26, 2017 @ 19:16

      MAT 11.80 är framförallt en inshore-båt med fokus på kryss/läns och blir kanske lite jobbig offshore.

      Sedan finns det ett “ingenmansland” runt 40-45′ där man inte riktigt kan avgöra om det funkar med lätta/sportigiga båtar i IRC och ORCi. Under det, så vet man att det är lite tyngre racer/cruisers som levererar, och över det så kan man gå all-out i en TP52 eller liknande.

      Både Mark Mills (MAT 11.80) och Jason Ker (Ker 40+) hävdar att det går, men resultaten kommer inte. Det är fortfarande deras äldre, mer moderata, designer som funkar bäst. T.ex. Landmark 43 eller Ker 39.

      Jag tror kanske en bra allroundbåt ligger någonstans mellan MAT 11.80 och JPK 11.80 :-)

      Reply

      • Andreas i HP
        Dec 26, 2017 @ 21:29

        Ok
        Den ser ju sportigare ut än en first 40 men har ungefär samma längd/ vikt förhållande så håller tummarna för att det är felaktiga siffror

        Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.