Vintermeck
Vissa har större meck än vi andra.
Här är Patrik Forsgrens nya köl på First 36.7 Team Pro4u. Läs mer här.
Samma RM (Rätande Moment) och samma deplacement. Vi minskar djupgåendet med ca 5 cm och båten får ett djupgående kring 2,19 m istället för 2,24 m som idag. Vi och den expertis vi använt tror att vår nuvarande köl har haft dåliga egenskaper i låg fart på kryss, stor anfallsvinkel och i skvalp. Det stöds av vår empiri. Med den nya bulben hoppas vi bli av med de svaga registren och även få en liten förbättring i övriga vindstyrkor o vinklar. Vi gör också en liten uppdatering av profilen på fenan. Sammanfattningsvis blir kölen mer ”middle of the road” vilket jag hoppas ska vara bra när Malin ska fungera i många år framöver och i flera olika mätregler.
Själva har vi inte alls så stora meck, men listan är ändå ganska lång:
- Mastreparation
- Ny koppling mellan bom & mast
- Nytt häckstag
- Nytt bobstay
- Ny furlinglina stagsegel
- Nya spinnskot
- Byta några av fallen?
- Loadcell förstag?
- Byta vantskruvar?
- Nödroderfäste
- MOB-knappar kopplas om
- Små gelcoatskador på däck
- Antenn sat-phone
- 100 andra grejer
Vad har ni andra för meck?
Jan 15, 2019 @ 19:00
Fick lite frågor om nödroder.
Målet är att bygga en “kasett” som man enkelt kan sätta på akterspegeln även under ganska svåra förhållanden. I denna kan man sedan skjuta ner den durk vi har byggt för ändamålet.
Pelle Lindell har också tipsat om hur krafterna ser ut:
Jan 15, 2019 @ 20:00
Du skriver nytt häckstag. Vad blir det för material? PBO? Har själv tittat på DSK99 från Gottifredi eller Kevlar som alternativ, några erfarenheter?
Jan 15, 2019 @ 20:09
Ser ut att bli 7 mm Dyneema med hölje i ändarna. Det är Martin på Happy Yachting som klurar på hur man gör det bäst.
Det vi har nu är PBO, men det har ju varit med ett tag…
Jan 17, 2019 @ 11:58
Jag har fått lära att Dyneema töjer sig innan den når sin arbetslast, varför det är viktigt att inte välja för tjock tamp som man annars kan frestas göra. Men en försträckt Dyneema kanske räcker för att hantera töjningen och blir bra mycket billigare än PBO?
Jan 15, 2019 @ 20:45
Var ska man börja…
Bottenfärg byte till vc17
Spackla köl
Spackla roderblad
Vhf antenna och radio
Nytt häckstag (Vet inte än hur det blir exakt dock)
Nytt storsegel…inte så meckigt i för sig
Nya skot
100 andra grejer + 100 andra som jag kommer att komma på. Tyvärr vintern är för lång och man kommer på alldeles för många möjligheter
Jan 16, 2019 @ 15:31
Byte av B&G h1000 till B&G Triton2. https://x-382.blogspot.com/ Inte lika fräckt (läs inte lika dyrt) som h5000-installationen på Blur3, något som beskrivits superbra här på blur.se.
Rodda upp lite grann i övriga elsystemet.
Spackla köl.
Renovering av bomnocken. Varför göra bomnockar i riktiga material (läs rostfritt och med bussningar i brons)och med bra passform, när man kan göra bomnockar helt i aluminium med stora glapp utan glidlager eller bussningar, något som gör att aluminium sliter på aluminum. Något som resulterar i allt större och större glapp och att bomnocken gnisslar så man blir fullständigt tokig i lätt vind.
Jan 17, 2019 @ 10:07
Jag håller på att anpassa min J/105 (Javelin) till OSR Cat3 kraven. Svåraste punkten är nog nödroder men jag är inne på någon liknande lösning som du visar här med en “kassett” som fästs i över- och under-kant av akterspeglen. Sen tänkte jag använda nöd-rorkulten som pinne.
Men, är detta verkligen enklaste sättet att göra ett nödroder? Eller finns andra enklare, godkända, men kanske inte lite bra lösningar?
Jan 17, 2019 @ 10:12
Rangordningen från sämst till bäst (men OK i Cat3)
– “segel i vattnet med tömmar till winsharna”.
– “bit av inredningen som jag kan bygga om till roder”
– “specialbyggd durk som jag kan lasha som nödroder…” (som vi haft från 2015 tills nu)
– “… kompletterat med bra fäste” (som vi kanske får till).
Dvs man får godkänt på de flesta metoder som är lite lagom genomtänkta.
Menar man lite allvar så tyckte jag den ombyggda durken med hål var ett bra alternativ.
Jan 17, 2019 @ 14:22
Vis av erfarenhet (tyvärr) så är det helt avgörande för att få “bit av inredningen som jag kan bygga om till roder” att fungera är att “rodret” kommer ner i vattnet!! Inte ligger kvar på ytan. När man blir roderlös är det ofta dåligt väder = vågor mm. Aktern åker upp och ner kraftigt.
Låter självklart men det krävs stor kraft att få ner “skiten”!
I vårt fall blev lösningen med bojar/fendrar/tampar/segelsäckar den bästa.
Jan 17, 2019 @ 16:14
Tack för bra återkoppling! Då finns en del flexibilitet och det återstår att avgöra hur bra lösning jag vill/kan fixa nu.
Jan 18, 2019 @ 23:01
Oj Oj mecklistan är flera sidor :-)
Jan 19, 2019 @ 10:14
Å ena sidan hinner man knappt med sina vinterprojekt…å andra sidan skulle man väl bara hitta på fler om vintern var ännu längre. Stackars båtägare i varmare vatten, hur klarar de sig egentligen :-)
Hmm… de kanske tillämpar “Manana maintenance”-principen och njuter hela tiden, skamligt.
Jan 20, 2019 @ 20:49
Vintermek.
På min tid seglade vi Gotland Runt med radiopejl och död räkning, före -85.
Byggde Wasa 360 för att segla entonnarpokalen men under vintern gjordes regeln om så vi kajkade runt i klass 3 på GR. Sålde båten ca -85 till Roger A Göteborg, som sen seglade Mum 36 Aero och numera A35.
Jag ska börja med att gå på kurs o lära mig Seapilot, och sedan ska jag försöka hitta lite nyare försegel, de som var med vid köpet är från förra århundradet. (Förlik 12,50, om nån har byte på gång, något liggande.) Ev. Måla botten också!
Köpte i veckan en Diva 35 mest för ”bryggsegling” men man vet aldrig. Fick med ett nytt storsegel så jag tänkte provmäta vilket försegel som fungerar bäst i första hand shorthanded, tar gärna mot era synpunkter Ni som håller på med detta.
LilleBror Rylander
Jan 27, 2019 @ 09:20
Nya vinschar. Men vilka?
Funderar på Seldén S40 eller Karver (Pontos) compact. Karver höjde priset med 3-4 tusen när de tog över. Har de gjort någon ytterligare utveckling?
Någon som har erfarenhet av någon av dessa?
S serien från Seldén känns lockande med möjlighet att ha vinschhandtaget sitta i vid manövrar. Iaf när jag seglar själv.
/ Berga
Jan 31, 2019 @ 09:03
Jag kikade på Karver compact på Dusseldorfmässan och den är just kompakt/liten för sin utväxling. Vad som är annorlunda mot de flesta andra är att första växeln är snabbare/tyngre (1:1 utväxling dvs ett varv på handtaget vrider vinschen ett varv) än den är på andra fabrikat i motsvarande storlek (oftast ca 1:2 på första växeln). Det kan givetvis vara både bra och dåligt beroende på tillämpning. Jag hade nog gärna haft en Karver Compact som fallvinsch men kankse inte till genuaskot.
Feb 4, 2019 @ 20:27
Tack Pelle, varför skulle du inte vilja ha den till genuaskot?
Feb 4, 2019 @ 23:01
Jag tror 1:A växeln blir för tung för att använda på genuan och att en konventionell vinsch funkar bättre till det. Om jag skulle köpa nya genuavinschar idag had jag nog köpt Andersen.
Feb 5, 2019 @ 09:11
Andersenwinscharna är suveräna, bra grepp och noll slitage på linorna.
Jan 31, 2019 @ 10:47
Det beror lite på vad man skall ha dem till.
Seldéns har väl visat sig vara fantastiska storskotswinshar, men Karver/Pontos är grymma för gennakerskot eller när man skall hissa saker i 2:1-fall.
http://www.blur.se/2016/05/17/overdrive-gybing/
https://www.youtube.com/watch?v=wfU1BetWIqo
Jan 30, 2019 @ 21:32
VINTERMECK 2019
Offshore och solo anpassning av Falken
• Ergonomisk placering av vinschar med hög tillgänglighet vid solosegling, med möjlighet till korsskotning
• Nya vinschar på rufftak med möjlighet till korsskotning av genua(=Total flexibilitet i val av vinsch)
• Ny skotskena stor
• Navigator fast monterad mita i sittbrunnen (=inga lösa läsplattor)
• Utökat P-mått med samma segelyta på storen
• Genua med mer överlapp
• Dubbla spinnakerbomar för effektiva gippar vid solosegling
• Installation av inombordare
• Pulpitar & Mantåg
• Renslipning av 19 års bottenfärg.
SRS 2019
2018 var SRS talet 1,103
Faktorer som förändring mättalet 2019
-Båten väger förmodligen 10 % mer än vad som var angivet 2018
-Inombordare med folding propeller +160 kg
– Verifierat mätbrev
-Mantåg = mindre rätande moment med full besättning
+ Utökad segelyta 2m2 genua.
Blir det nya mättalet 2019 högre eller lägre än 1.079?