Skip to content

20 Comments

  1. Peter Gustafsson
    Jan 15, 2019 @ 19:00

    Fick lite frågor om nödroder.

    Målet är att bygga en “kasett” som man enkelt kan sätta på akterspegeln även under ganska svåra förhållanden. I denna kan man sedan skjuta ner den durk vi har byggt för ändamålet.

    Pelle Lindell har också tipsat om hur krafterna ser ut:

    Reply

  2. Jacob
    Jan 15, 2019 @ 20:00

    Du skriver nytt häckstag. Vad blir det för material? PBO? Har själv tittat på DSK99 från Gottifredi eller Kevlar som alternativ, några erfarenheter?

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Jan 15, 2019 @ 20:09

      Ser ut att bli 7 mm Dyneema med hölje i ändarna. Det är Martin på Happy Yachting som klurar på hur man gör det bäst.

      Det vi har nu är PBO, men det har ju varit med ett tag…

      Reply

      • Jacob Lundqvist
        Jan 17, 2019 @ 11:58

        Jag har fått lära att Dyneema töjer sig innan den når sin arbetslast, varför det är viktigt att inte välja för tjock tamp som man annars kan frestas göra. Men en försträckt Dyneema kanske räcker för att hantera töjningen och blir bra mycket billigare än PBO?

        Reply

  3. Federico Garofalo
    Jan 15, 2019 @ 20:45

    Var ska man börja…
    Bottenfärg byte till vc17
    Spackla köl
    Spackla roderblad
    Vhf antenna och radio
    Nytt häckstag (Vet inte än hur det blir exakt dock)
    Nytt storsegel…inte så meckigt i för sig
    Nya skot
    100 andra grejer + 100 andra som jag kommer att komma på. Tyvärr vintern är för lång och man kommer på alldeles för många möjligheter

    Reply

  4. Patrik Ström
    Jan 16, 2019 @ 15:31

    Byte av B&G h1000 till B&G Triton2. https://x-382.blogspot.com/ Inte lika fräckt (läs inte lika dyrt) som h5000-installationen på Blur3, något som beskrivits superbra här på blur.se.

    Rodda upp lite grann i övriga elsystemet.

    Spackla köl.

    Renovering av bomnocken. Varför göra bomnockar i riktiga material (läs rostfritt och med bussningar i brons)och med bra passform, när man kan göra bomnockar helt i aluminium med stora glapp utan glidlager eller bussningar, något som gör att aluminium sliter på aluminum. Något som resulterar i allt större och större glapp och att bomnocken gnisslar så man blir fullständigt tokig i lätt vind.

    Reply

  5. Janne Magnusson
    Jan 17, 2019 @ 10:07

    Jag håller på att anpassa min J/105 (Javelin) till OSR Cat3 kraven. Svåraste punkten är nog nödroder men jag är inne på någon liknande lösning som du visar här med en “kassett” som fästs i över- och under-kant av akterspeglen. Sen tänkte jag använda nöd-rorkulten som pinne.

    Men, är detta verkligen enklaste sättet att göra ett nödroder? Eller finns andra enklare, godkända, men kanske inte lite bra lösningar?

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Jan 17, 2019 @ 10:12

      Rangordningen från sämst till bäst (men OK i Cat3)
      – “segel i vattnet med tömmar till winsharna”.
      – “bit av inredningen som jag kan bygga om till roder”
      – “specialbyggd durk som jag kan lasha som nödroder…” (som vi haft från 2015 tills nu)
      – “… kompletterat med bra fäste” (som vi kanske får till).

      Dvs man får godkänt på de flesta metoder som är lite lagom genomtänkta.

      Menar man lite allvar så tyckte jag den ombyggda durken med hål var ett bra alternativ.

      Reply

      • Pelle Pedersen
        Jan 17, 2019 @ 14:22

        Vis av erfarenhet (tyvärr) så är det helt avgörande för att få “bit av inredningen som jag kan bygga om till roder” att fungera är att “rodret” kommer ner i vattnet!! Inte ligger kvar på ytan. När man blir roderlös är det ofta dåligt väder = vågor mm. Aktern åker upp och ner kraftigt.
        Låter självklart men det krävs stor kraft att få ner “skiten”!
        I vårt fall blev lösningen med bojar/fendrar/tampar/segelsäckar den bästa.

        Reply

        • Janne Magnusson
          Jan 17, 2019 @ 16:14

          Tack för bra återkoppling! Då finns en del flexibilitet och det återstår att avgöra hur bra lösning jag vill/kan fixa nu.

          Reply

  6. Stefan
    Jan 18, 2019 @ 23:01

    Oj Oj mecklistan är flera sidor :-)

    Reply

  7. D35 Aurora
    Jan 19, 2019 @ 10:14

    Å ena sidan hinner man knappt med sina vinterprojekt…å andra sidan skulle man väl bara hitta på fler om vintern var ännu längre. Stackars båtägare i varmare vatten, hur klarar de sig egentligen :-)
    Hmm… de kanske tillämpar “Manana maintenance”-principen och njuter hela tiden, skamligt.

    Reply

  8. LilleBror Rylander
    Jan 20, 2019 @ 20:49

    Vintermek.
    På min tid seglade vi Gotland Runt med radiopejl och död räkning, före -85.
    Byggde Wasa 360 för att segla entonnarpokalen men under vintern gjordes regeln om så vi kajkade runt i klass 3 på GR. Sålde båten ca -85 till Roger A Göteborg, som sen seglade Mum 36 Aero och numera A35.
    Jag ska börja med att gå på kurs o lära mig Seapilot, och sedan ska jag försöka hitta lite nyare försegel, de som var med vid köpet är från förra århundradet. (Förlik 12,50, om nån har byte på gång, något liggande.) Ev. Måla botten också!
    Köpte i veckan en Diva 35 mest för ”bryggsegling” men man vet aldrig. Fick med ett nytt storsegel så jag tänkte provmäta vilket försegel som fungerar bäst i första hand shorthanded, tar gärna mot era synpunkter Ni som håller på med detta.
    LilleBror Rylander

    Reply

  9. Berga
    Jan 27, 2019 @ 09:20

    Nya vinschar. Men vilka?
    Funderar på Seldén S40 eller Karver (Pontos) compact. Karver höjde priset med 3-4 tusen när de tog över. Har de gjort någon ytterligare utveckling?
    Någon som har erfarenhet av någon av dessa?
    S serien från Seldén känns lockande med möjlighet att ha vinschhandtaget sitta i vid manövrar. Iaf när jag seglar själv.
    / Berga

    Reply

    • Pelle Lindell
      Jan 31, 2019 @ 09:03

      Jag kikade på Karver compact på Dusseldorfmässan och den är just kompakt/liten för sin utväxling. Vad som är annorlunda mot de flesta andra är att första växeln är snabbare/tyngre (1:1 utväxling dvs ett varv på handtaget vrider vinschen ett varv) än den är på andra fabrikat i motsvarande storlek (oftast ca 1:2 på första växeln). Det kan givetvis vara både bra och dåligt beroende på tillämpning. Jag hade nog gärna haft en Karver Compact som fallvinsch men kankse inte till genuaskot.

      Reply

      • Berga
        Feb 4, 2019 @ 20:27

        Tack Pelle, varför skulle du inte vilja ha den till genuaskot?

        Reply

        • Pelle Lindell
          Feb 4, 2019 @ 23:01

          Jag tror 1:A växeln blir för tung för att använda på genuan och att en konventionell vinsch funkar bättre till det. Om jag skulle köpa nya genuavinschar idag had jag nog köpt Andersen.

          Reply

          • Patrik Andersson
            Feb 5, 2019 @ 09:11

            Andersenwinscharna är suveräna, bra grepp och noll slitage på linorna.

    • Peter Gustafsson
      Jan 31, 2019 @ 10:47

      Det beror lite på vad man skall ha dem till.

      Seldéns har väl visat sig vara fantastiska storskotswinshar, men Karver/Pontos är grymma för gennakerskot eller när man skall hissa saker i 2:1-fall.

      http://www.blur.se/2016/05/17/overdrive-gybing/

      https://www.youtube.com/watch?v=wfU1BetWIqo

      Reply

  10. Anders Svensson Falken
    Jan 30, 2019 @ 21:32

    VINTERMECK 2019
    Offshore och solo anpassning av Falken
    • Ergonomisk placering av vinschar med hög tillgänglighet vid solosegling, med möjlighet till korsskotning
    • Nya vinschar på rufftak med möjlighet till korsskotning av genua(=Total flexibilitet i val av vinsch)
    • Ny skotskena stor
    • Navigator fast monterad mita i sittbrunnen (=inga lösa läsplattor)
    • Utökat P-mått med samma segelyta på storen
    • Genua med mer överlapp
    • Dubbla spinnakerbomar för effektiva gippar vid solosegling
    • Installation av inombordare
    • Pulpitar & Mantåg
    • Renslipning av 19 års bottenfärg.

    SRS 2019
    2018 var SRS talet 1,103
    Faktorer som förändring mättalet 2019
    -Båten väger förmodligen 10 % mer än vad som var angivet 2018
    -Inombordare med folding propeller +160 kg
    – Verifierat mätbrev
    -Mantåg = mindre rätande moment med full besättning
    + Utökad segelyta 2m2 genua.
    Blir det nya mättalet 2019 högre eller lägre än 1.079?

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.