Close
Skip to content

7 Comments

  1. Anders
    Jan 3, 2020 @ 13:43

    Jag gissar att det är vanligare att man bryter pga stiltje snarare än för hårt väder. Åtminstone är det så hemma i Sverige, exempelvis Gotland Runt.

    Så är det oftare stiltje på Medelhavet än i Bass Strait?

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Jan 3, 2020 @ 14:01

      Killgissning?

      2014 var ett riktigt lättvindsår. Då bröt <30% av båtarna på Gotland Runt. 2019 bröt 44% i det hårda vädret. Även ett “normalår” bryter ett antal båtar på grund av haveri eller annat då det oftast blåser på nån gång.

      Så jag har svårt att se att stiltje skulle leda till fler DNF än mycket vind?

      På de Middle Sea Race som ligger högt (2014, 17 & 18), år det definitivt mycket vind som är orsaken.

      Reply

  2. Niklas/Tangosailing.nu
    Jan 5, 2020 @ 17:41

    Lite statistik DNF från Gotland Runt:
    2019: 44,9%
    2018: 20,0%
    2017: 11,7%
    2016: 1,4%
    2015: 2,9%
    2014: 19,7%
    2013: 5,2%
    2012: 4,2%
    2011: 7,3%
    2010: 3,3%
    2009: 28,3%
    …orkar inte skriva mer, men har statistik tillbaks till 1987. Och jag kan säkert ha räknat fel nånstans.

    Reply

    • Peter Gustafsson
      Jan 5, 2020 @ 17:56

      Lysande. Minns någon när det blåste riktigt ordentlig senast (före 2018+2019 som bägge var blåsiga)?

      2002 var blåsigt?

      2009 & 2014 var lättvindsår.

      Reply

      • L-B Gustafsson
        Jan 6, 2020 @ 07:53

        1993 tror jag det var som det blåste ordentligt. Såg första båten med mastbrott redan i höjd med Huvudskär.

        Reply

    • Classe
      Jan 7, 2020 @ 14:59

      2009 stiltjen, 2014 som sagt vi hade 72 h på Foxy Lady=stiltje, 2019 blåste hårt hela tiden

      Reply

  3. Sillstryparn
    Jan 6, 2020 @ 12:10

    1990 var blåsigt
    1991 Stiltje andra halvan: Många bröt pga tidsbrist (och matbrist)
    1993 som sagt riktigt busväder första dygnet, grov sjö

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.