Antal DNF i de stora offshore racen
Intressant statistik från Polished Manx (Facebook).
Det har resonerats lite kring varför Rolex Middle Sea Race ligger högt, jämört med till exempel Sydney Hobart? Det beror väl dels på hur fleeten ser ut, och att vädret kanske är mer nyckfullt. På väög till Hobart vet man att det blir hårt,och man startar inte om man inte är beredd på det.
Har vi motsvarande statistik för de 10 senaste årens Gotland Runt?
Det gjordes en bra sammanställning i somras, då 99 av 225 = 44% bröt. Nyttigt också att ta reda på varför båtar brutit. Något fler arrangörer borde göra. Och kommunicera.
I would like us to reflect a bit about our Off shore racing:
1. Why Middle Sea race seems to be the toughest one – most boats retirements?
2. Is Sydney Hobart attended only by “real sailors in their tough machines” – with number of DNFs lowest?
3. Has Fastnet name and RORC requirements made this race one of the safest ?
4. RORC Transatlantic seems to be “very safe” – why is that?
5. Is Round the Ireland such a niche/ boutique race that only serious boats and skippers participate and they DON’T RETIRE ?I would like to thank Sydney to Hobart organisers for excellent data repository – all races have data standardised with DNF well explained.
I have tried to get in touch with all RORC boats which scored DNFs for their explanation – 50% has not yet answer my message, therefore I am only able to properly digest statistically S2H race and …watch this space – results gobsmacked me completely.
Here are updated stats for last 9 years – this time including Sydney to Hobart races – graph is this time colour coded for ease of reading.
Middle Sea 2014 64%
Middle Sea 2017 63%
Carib 600 2018 49%
Sevenstar RBandI 2018 40%
Middle Sea 2018 31%
S2H 2015 30%
SevenStar RBandI 2014 26%
Carib 600 2011 24%
Round Ireland 2016 22%
Middle Sea Race 2015 22%
Middle Sea 2019 21%
Carib 600 2014 21%
Carib 600 2013 18%
Round Ireland 2018 16%
Carib 600 2015 16%
Fastnet 2019 15%
Carib 600 2017 15%
S2H 2011 15%
Middle Sea 2016 14%
Fastnet 2011 14%
Carib 600 2016 13%
RORC Transatlantic 2017 13%
Carib 600 2012 12%
S2H 2014 12%
S2H 2013 9%
Fastnet 2017 8%
S2H 2012 8%
Fastnet 2015 6%
S2H 2016 6%
S2H 2018 6%
Middle Sea 2013 5%
Fastnet 2013 5%
S2H 2017 5%
Round Ireland 2014 3%
RORC Transatlantic 2018 2%
S2H 2019 2%
Round Ireland 2012 0%
I would like us to reflect a bit about our Off shore racing:1. Why Middle Sea race seems to be the toughest one – most…
Publicerat av Yacht Polished Manx Tisdag 31 december 2019
Jan 3, 2020 @ 13:43
Jag gissar att det är vanligare att man bryter pga stiltje snarare än för hårt väder. Åtminstone är det så hemma i Sverige, exempelvis Gotland Runt.
Så är det oftare stiltje på Medelhavet än i Bass Strait?
Jan 3, 2020 @ 14:01
Killgissning?
2014 var ett riktigt lättvindsår. Då bröt <30% av båtarna på Gotland Runt. 2019 bröt 44% i det hårda vädret. Även ett “normalår” bryter ett antal båtar på grund av haveri eller annat då det oftast blåser på nån gång.
Så jag har svårt att se att stiltje skulle leda till fler DNF än mycket vind?
På de Middle Sea Race som ligger högt (2014, 17 & 18), år det definitivt mycket vind som är orsaken.
Jan 5, 2020 @ 17:41
Lite statistik DNF från Gotland Runt:
2019: 44,9%
2018: 20,0%
2017: 11,7%
2016: 1,4%
2015: 2,9%
2014: 19,7%
2013: 5,2%
2012: 4,2%
2011: 7,3%
2010: 3,3%
2009: 28,3%
…orkar inte skriva mer, men har statistik tillbaks till 1987. Och jag kan säkert ha räknat fel nånstans.
Jan 5, 2020 @ 17:56
Lysande. Minns någon när det blåste riktigt ordentlig senast (före 2018+2019 som bägge var blåsiga)?
2002 var blåsigt?
2009 & 2014 var lättvindsår.
Jan 6, 2020 @ 07:53
1993 tror jag det var som det blåste ordentligt. Såg första båten med mastbrott redan i höjd med Huvudskär.
Jan 7, 2020 @ 14:59
2009 stiltjen, 2014 som sagt vi hade 72 h på Foxy Lady=stiltje, 2019 blåste hårt hela tiden
Jan 6, 2020 @ 12:10
1990 var blåsigt
1991 Stiltje andra halvan: Många bröt pga tidsbrist (och matbrist)
1993 som sagt riktigt busväder första dygnet, grov sjö