Skip to content

8 Comments

  1. malcolm sjodahl
    May 28, 2020 @ 10:21

    Låter som ett intresent förslag med en 300NM segling på föreslaget sätt.
    Kan hänga med. Skall kolla med min besättning vi har ju Gotland runt datumen inbokade sen tidigare. Segla vackert . / Malcolm Sjödahl Finnflyer 34 Malva

    Reply

    • Micke
      May 28, 2020 @ 11:09

      Är det verkligen tillåtet att segla över på Finska/ Åländska sidan? Jag har förstått det som att gränsen mot Sverige är stängd ?

      Reply

  2. Jonss
    May 29, 2020 @ 14:49

    Hej Micke, vi har inte för avsikt att korsa några landsgränser – utan enbart hålla oss på svenskt vatten.

    Reply

    • Micke
      May 30, 2020 @ 10:33

      Bogskär och Flötjan ligger väl inte på Svenskt vatten ? Då har det hänt något stort som jag missat.

      Reply

  3. Harald
    May 29, 2020 @ 18:32

    När har ni ockuperat Bogskär?

    Reply

  4. Peter Gustafsson
    Jun 2, 2020 @ 22:34

    ‎Öppet Hav 2020

    Hej alla som återkopplat.

    I nuläget är det 28 båtar som anmält intresse att delta och vi har fått många bra synpunkter som vi justerat upplägget utifrån.

    Så här kommer en prelimiär startlista baserat på intresseanmälningarna.

    Ni som indikerat intresse – toppen om ni kan sända info om SRS tal, mobilnummer och mailadress till att börja med.

    De som redan sänt det har jag noterat så då behöver ni inte sända samma info igen. Om jag missat någon – säg gärna till – så lägger jag till er givetvis.

    Ett par saker som vi kommer kalibrera för utifrån feedback från er samt samtal med Ryking och deras planerade kappseglingsträning.

    Vi startar på lördag den 27e juni. Vissa har långt att gå från och till Saltis – så vi kör start och mål på Kanholmsfjärden. Det var många som hade preferens för det.

    Några vill köra lite kortare – så vi föreslår att man väljer om man vill köra 250 nm (ca) eller 300 nm (ca). Om ni som önskat kortare bana vill, går det givetvis att ha en bana på 200 och en på 300 nm om det är att föredra.

    Ursprungligt banförslag var på 300 nm – men vissa som kör DH och några av de båtar som inte är så långa eller snabba önskar en kortare bana.

    Om jag får mailadresser till er som har anmält intresse – så kan jag maila ut uppdaterad info.

    Vi har även fått löften från lite bra leverantörer på priser så vi kan få någon form av prisbord att dela ut i olika kategorier. När en sådan prisutdelning kan ske får vi återkomma till – men i nuläget ser vi inte att vi kommer kunna ses IRL men kanske till slutet av sommaren eller hösten.

    Mer info kommer löpande. Jag är nu tillbaka i Stockholm och har bra tillgång löpande till mail och dator så då går det lite lättare att samordna. Frågor/tankar/förslag – sänd ett mail på jg@nordika.se eller slå en signal – 070 750 94 94. Mvh Jonas

    Reply

  5. Peter Gustafsson
    Jun 2, 2020 @ 22:36

    Défi Baltique – vi kör!

    Stort tack för alla synpunkter på det förra inlägget om ett shorthanded-evenemang som ett alternativ när Gotland Runt nu tvingats att ställa in. Force majeure har fått en konkret innebörd!

    Att arrangera evenemang borde vara enkelt men det är ett minfält att navigera i. Det finns många krafter som vill annorlunda men jag vill vara tydlig med att detta är ett initiativ för att främja och utveckla shorhanded-segling i Sverige. Det är ett one-off-event och ursprunget är ett window of opportunity som uppstått när andra evenemang av olika anledningar tvingats ställa in. Jag har en god inblick i anledningarna och även med min egen erfarenhet från internationella evenenmang som ställts in, så är det ett faktum att det är näst intill omöjligt att organisera något officiellt. Personligen anser jag att mänsligheten i vissa avseenden silar mygg och sväljer elefanter!

    Vi har tagit era synpunkter på fullaste allvar och funnit följande väg framåt som möjlig utan att äventyra säkerhet eller sportens eller vårt eget anseende. Helt klart är att när det är svårt att göra något officiellt, så behövs en Kamekaze-pilot som kan ta smällen… Så hellre dö än tveka samt never take no for an answer… Vi vill att saker ska hända så vi navigerar med försiktighet.

    Låt oss presentera konceptet:

    Short-Handed TRÄNING för kappsegling.

    Start 27/6 på eftermiddagen.

    Start på Kanholmsfjärden, mål vid Farfarsgund. Kan komma att uppdateras.

    Single-Handed och Double-Handed

    Norm VMC och 48 timmars banor. Istället för att sätta en bana med fast längd, så introducerar vi konceptet att vi sätter en tid på vattnet, i detta fall 48 timmar, och inför ett antal banor som förväntas ge en seglad tid på 48 timmar för alla deltagare. Resultatet beräknas med Normaliserad VMC, vilket är seglad sträcka / (seglad tid X SRS-tal).

    100% Fossilfritt. Detta evenemang är 100% fossilfritt med förnybar energi och det finns krav på att elproduktion ombord är till 100% förnybar. Vi anser att det finns möjligheter att göra det rent praktiskt för alla deltagare. Se anmälan för lista på alternativ.

    Triangelbana med hörn i norr, syd och väst. Alla banor kommer att vara approximativt liksidiga.

    Säkerhetsutrustning: Alla krav på säkerhetsutrustning kommer att vara rekommendationer. Medans förtroende är bra och kontroll är bättre, så är det ändå kompetens som i slutändan ger säkerhet. Vi introducerar därför ett seminarium kring säkerhet på vattnet och från det får deltagarna dra egna slutsatser och garantera sig själva säkerhet.

    Covid-19. Allt deltagande sker på eget ansvar och deltagare i riskgrupper ska noga tänka igenom sitt beslut att deltaga. Vi inför en egenkontroll med ett formulär att besvara inför start med ett antal frågor som samtliga skall besvaras med nej för att kunna starta.

    Points of no return. Vi inför samtigt konceptet med “Points of no return”, vilket innebär punkter, en eller flera, där samma frågor från föregående formulär skall besvaras med nei igen för att fortsätta. Dessa “Points of no return” innebär att det blir närmare Gotland än Stockholm, vilket gör att man gör ett medvetat val att fortsätta. Det kommer inte finnas krav på inrapportering av dessa formulär under racet. På samma punkt skall även skeppare och besättning göra bedömningen om båt och besättning kan fortsätta säkert under rådande väderprognos.

    Seminarier. Som komplement till seminariet om säkerhet kör vi ytterligare två seminarier. Ett om väderstrategi och ett om tips och tricks för shorthanded-segling. Detta är ett evenenmang för att utveckla shorthanded-segling och detta är en del av träningen. I höst vid lämplig tidpunkt så kör vi en debriefing av strategi, vägval och genomförande!

    Krav på AIS och VHF. AIS för trackingen och VHF för att kunna snacka mellan båtarna.

    Tracking på SailRaceToday

    Kostnad: 700 kronor. Swishas till 1232708121 eller sätts in på BG 528-6083. Ange “Defi Baltique” samt båtnamn! Allt betalas tillbaka om arrangemanget av någon anledning inte blir av. Vi kör inofficiellt och utan sanktion, så arrangemanget körs genom Ryking Ocean Racing (bifirma till Free In Motion Mobility AB).
    Anmälan sker på Google forms: https://forms.gle/nM77tgUcdw5L1CTNA

    Det har varit ett enormt stort och positivt gensvar på föregående inlägg. Nu blir det spännande att se om ni gillar detta och anmäler er. Vi kör ett krav på minst 20 anmälda för att köra. Om det mot förmodan inte blir av så betalas alla anmälningsavgifter tillbaka.

    Reply

  6. Peter Gustafsson
    Jun 17, 2020 @ 08:51

    Prel startlistor:

    Défi Baltique
    Facebookgrupp

    Öppet Hav 2020
    Facebookgrupp

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.