The greyscale project | hemsegling

Nu är “sommarbåten” på plats i Långedrag.

Det är en Dominant Race Special som jag har fått låna av Dan Ekström. Målet var att hitta en enkel, snabb och kul båt som skulle funka bra för solo och doublehandedsegling. Det fick gärna vara lite “analogt”, då Blur ju är relativt avancerad att hålla ordning på. Förhoppningsvis kan via bidra med lite nya insikter kring däckslayout, segelplan, trim och annat som Dan kan ha nytta av.

Båten byggdes 1996-1999 av Lennart Palén, och är den sist byggda specialen. De stora skillnaderna jämfört med en vanlig race är en djupare köl och en högre mast med fock i stället för genua. Fokus vid bygget var bara låg vikt, så därför finns det inga rutor eller fördäcksluckla.

Dan skall nog snygga till den med lite färg när vi är klara

Den har sedan kompletterats med ett dubbelpeke i kolfiber, code 0 och gennaker. Med en EVO100 pilot så borde det bli en kanonfin solo-racer.

Löa   7,64 m
Kvl.    6,85 m
Lvl7,07 m
Bmax.     2,50 m
Bvl.2,00 m
Djup.     1,65 m
Djup skrov0,20 m
Depl.      1,25m3
Barlast (Bulbköl)    575 kg
C.G.55 % Kvl
Cp.           0,6
Depl / Lvl98,57
Storsegel 22,0 m2
Fock (selftacker) 12,6 m2
Spinn masthead70,0 m2
Spinn45,0 m2
P  10,10
E3,25
T9,40
LP2,35
I9,35
J      2,80
SPL3,00
SL11,35
SMW6,50

Det är intressant att kolla vikter. Dominanten väger segelklar 1250 kg med 575 kg i kölen. Resten av paketet:

Dominant Race Special = 670 kg
Platu 25 = 740 kg
T24 = 640 kg. 
Melges 24 = 570 kg 
Seascape 24 = 740 kg

Nedan beskrivning av båten när Dan köpte den:


Dominant Race special (Gösta Edwardson och Lennart Palén) 

Dominant Race special har byggts i 3 stycken exemplar och är en vidareutveckling av den ”vanliga” Dominant Race som främst finns på västkusten. Båten är snabb, (Lys 1,22) och livlig men lättseglad och planar villigt med spinnaker på undanvind. Eftersom ”Original-racen” redan hade en fullt modern skrovform behövde inga ändringar göras i linjeritningen. Alltså kunde man använda de redan befintliga gjutformarna för skrov, däck och basinredning när den nya båten byggdes. Däremot gjordes omfattande ändringar beträffande byggmaterial, köl och roder, samt rigg och segelplan.

Material Skrov och däck är handupplagda med biaxiella mattor, där det mesta av fibrerna är diagonalt orienterade för vridstyvhet. Matrisen som använts är en avanserad ISO-polyester med en brott-töjning på 6,5%. Båten är en sandwich-konstruktion i både skrov och däck med 10 mm Divinycell (H-100) som distansmaterial. Firetmatta utgör distansmaterial i sargar, kojfronrter och luckor. Kraftiga skott och förstyvningar tar upp lasterna från riggspänningen. Kölinfästningen är mycket kraftigt dimensionerad.

Ytbehandling Friborden är lackerade med 2-komponent polyurethanfärg för bättre slitstyrka och lättare renhållning än med gelcoat. Däcket har gelcoat för att lättare kunna repareras lokalt vid småskador. Bottnen är primad med 5 lager lösningsmedelfri epoxy.

Lateralplan Kölen är trapetsformad med bulb och är 35 cm djupare än originalkölen (1,65 m). Kölarean är 2,3% av kryss-stället. Den har en modern vingprofil av höglyftstyp (10% tjock). Bulben har en laminärprofil som skiljer sig markant från originalet. Rodret är också djupare (1,40 m) med en rotkorda på endast 32 cm och en modern höglyftsprofil (12% tjock). Rodret är byggt i glasfiber och epoxy på skumkärna.

Rigg Partialrigg (5/6) med dubbla bakåtsvepta spridare (18°) och fiolstag (Inga backstag). Masten är av lättmetall (Benns H-5) med konad topp. Spridarfästen, spridarnockar, fiolfästen och bombeslag är alla Custom-tillverkade. Stobom och spinnbom är båda gjorda i kolfiber. Den senare har beslag av armerad nylon i nockarna och är mycket lätt. All stående rigg är i RF-wire med valsade kardel (Dyform) för större stålarea. Alla fall är i Dyneema utom toppspinn-fallet som är i polyester för att mer töjning är önskvärt där.

Segelplan Storseglet är väl tilltaget (22 m2) med ordentlig akterrunda och topplatta i full längd. Focken är självslående (12,6 m2) med tre stycken tunna fullängdslattor. Ingen överlappande genua behövs och röstjärnen är därför placerade längst ute vid relingen. Självslående stormfock (7 m2) finns också. Två spinnakrar finns, varav en topphissad (ca: 70 m2) och en vanlig (ca: 45 m2).

Däckslayout Beslagens placering är mycket genomtänkt! Alla trim har dubbelkommando och kan nås från båda sidor. Även fockskotet har dubbelkommando och kan alltid skotas från valfri sida. Alla block från Harken. Alla skotlås från Ronstan (C-cleat), Lewmar fallavlastare (4 stycken) Lewmarwinchar (3 stycken) Skotskenor och travare från Lewmar. Tågvirke i Dyneema och polyestersilke. Pentry Flyttbar modul som kan placeras var som helst, med 2 stycken lättvikts-gasolkök & reservflaska. Båten har mycket stora stuvutrymmen för proviant, sjökläder och övrig utrustning.

Elsystem och navigation Lätt batteri (30ah) Smidig batteriladdare. Landströmsuttag, Uttag för mobilladdare och GPS. Ruffbelysning, Kompassbelysning, Trefärgslanterna. Kompass (Plastimo Contest)

Motor Nissan 2,5 hk i bra skick (Fullt tillräcklig) Custom tillverkat motorfäste i lättmetall. Förvaringsfäste för motorn under akterdäck. Reservdunk i plast (5 lit.)

Förtöjning etc. Blyplätt 8 kg och Brucekopia 5 kg. 45 m ankarlina (Multiplait 10mm). Fina fendrar och paddel.

Båter har hemmahamn i Råå, så steg ett var att få hem den till Långedrag. Jag och Simon hade vigt fredagen till detta då vädret såg bra ut, men med mer vid fredag eftermiddag bestämde vi oss för att dra från Råå redan vid 9-tiden på torsdag kväll.

Så skönt att vara på havet igen.

Prognosen hade lovat SO 5-8 m/s, och efter ett par gippar i sundet, där vi hade bra medström, så kunde vi sträcka från Kullen till Varberg på en lång styrbordsbog. Vi valde en gammal fraktionshissad spinnaker så vi inte riktigt hade koll på båten. Och det var ju inte race…

Ganska kallt på natten så här års, men bättre än befarat.

Efter lite lättare vind utanför Varberg, där vi fick provat gennakern en stund, så stod det stadigt 8 m/s resten av vägen. Bra drag.

Vi hade hoppats på att möte Lady Godiva vid Fladens rev. då de var ute och dublehandedtränade, men vi missade dem med 5 distans.

Vi landade i Långedrag lite innan 13, vilket innebär nästan 7 knop i snitt över 110 distans. Inte illa.

Nu blir det segeltester och lite träning innan Midsummer Solo Challenge. Därefter Bohusracet.

Så här så SRS-mätbrevet ut 2019. I år lägger vi till gennaker och code…