Skip to content

23 Comments

  1. Mikkel
    May 24, 2020 @ 18:02

    Cool! Nogle videoer af hjemturen?

    Reply

  2. Martin Gustafsson
    May 24, 2020 @ 19:39

    Härligt!!!
    Vad är tanken med det stora bridgedäcket? Finns formarna kvar om tid, lust, ork och ekonomi infinner sej för ett bygge?

    Reply

    • Dan
      May 24, 2020 @ 22:35

      Hej Martin,

      Bridgedäcket finns på alla Edwardssons båtar tror jag, osäker på 105:an men det lär Anders veta. Jag vet inte varför det finns där men sittbrunnen på Racen är jäkligt lyckad, tycker jag iallafall.

      Vet att formarna var sådär bra .. redan då min båt byggdes men vare sig Gösta eller Lennart nämnde något om de fanns kvar. Racen samt Specialen är underbart trevlig men skall du bygga nytt finns det bättre alternativ.

      Reply

      • Martin Gustafsson
        May 24, 2020 @ 23:18

        Blir inte bara bridgedäcket ett “dubbelsäng?

        Reply

  3. Bosse F
    May 24, 2020 @ 21:00

    Konstruktionsår 1978. Det är häftigt!

    Reply

  4. Bosse F
    May 24, 2020 @ 21:28

    Om den ”moderna höglyftsprofilen” på rodret avser Naca0012 så togs den fram på 1930-talet om jag minns rätt..

    Reply

    • Dan
      May 24, 2020 @ 21:50

      Allt är relativt ;-), vet att byggaren Lennart Palén har all info och jag tror jag har det i mailen någonstans. Skall kolla.

      Reply

    • Dan
      May 25, 2020 @ 10:37

      Lennarts svar:

      “Profilen till specialens roder gjordes av mig och en av vännerna på KTH. I programmet X-Foil. Den är väldigt lik kölens men inte cuspad för att undvika för mycket tryck i rorkulten.
      kölprofilen är Sven Olof Ridders från Thursday’s child etc”

      Reply

  5. Bengt
    May 25, 2020 @ 08:58

    Kul! Vad kör du med för autopilot?

    Reply

  6. Mackan
    May 25, 2020 @ 13:07

    Mycket spännande att följa!!

    ST vinschar är kanske något att föra upp på önskelistan?

    Vore kul att höra lite mer vad ni tycker om autopiloten. Kusrstabiltet, handhavande mm. Även effektförbrukning, kommer det lilla batteriet att räcka för en längre kappsegling? (Enligt specen ser den ut att kunna slicka i sig en del effekt, beror ju såklart på hur mycket man använder den, balans i båten etc..)

    Mackan

    Reply

    • Peter Gustafsson
      May 25, 2020 @ 13:10

      Rapport kommer.

      Sitter ju en solpanel, och på vägen upp hade vi fullt batteri när vi kom hem trots 3-4 timmar under autopilot. Men skall lista ut vad som drar vad i systemet.

      Reply

    • Dan
      May 25, 2020 @ 23:30

      Hej Mackan,

      ST focken skotas utan vinsch för hand. De vinschar som sitter på båten är lätta och fullt tillräckliga för Specialen i standard skick.

      LiFe batteriet På 60Ah motsvarar ett rejält blysyra batteri på ca 250 Ah. Om jag förstår det rätt. Båten är inte tung på rodret på undanvind, rätt trimmad. Batteriet skall lätt klara en längre kappsegling utan problem. Så var tanken iallafall :-).

      Reply

      • Mackan
        May 26, 2020 @ 07:53

        Tack för info Dan!

        60Ah litium batteri låter bra, det är vad jag själv uppgraderat med inför denna säsnong. hoppas det räcker, semetsreseglar en del också, men har närmare 100w solceller. (Det stod 30Ah i texten ovan, därav frågan). Jag har en enklare autopilot ST1000 till min SH (ofta solo) anpassade Express. tyvärr ofta tung på rodret, svårt att trim bort, så piloten är för klen/långsam och drar en del ström. Mycket intresserad av att uppgradera till en ev100.

        Mackan

        Reply

        • Dan
          May 26, 2020 @ 13:40

          Hej Mackan,

          Hade också en ST1000 på min Express och den fick kämpa betydligt mer än vad den hade fått på Specialen, av olika anledningar. På min vanliga Race har jag en ST2000 (Peter fick alltså lyxprylarna med Specialen ;-) ) och den klarar sitt jobb helt ok.

          60 Ah LiFe är väl tilltaget på Specialen. Finns de som klarar sig med 20 Ah i liknande båtar på Silverrudder. Den T24 som vinner eller placerar sig i topp har endast 20 Ah om jag inte rört till det. Isåfall får Thomas Wiberg korrigera mig.

          EV100:an skruvade jag på Specialen och tryckte på “auto”, därefter klarade den kluriga undanvindar med mig gippandes på fördäck. Tydligen fungerade den även så bra att Peter och Simon var nöjda vid hemseglingen. Tror det är ganska viktigt att ha en pilot med separat gyro, de små inbyggda reder inte ut “slingriga undanvindar”, de blir just slingriga vilket inte uppskattas alls :-)..

          Reply

          • Mackan
            May 26, 2020 @ 22:42

            Låter fantastiskt, tack ska du ha!
            Får se om nästa års budget håller för en ny pilot.

  7. Christofer Olsson Kedborn
    May 25, 2020 @ 16:47

    Kul med sommarbåt!

    Reply

  8. Pelle Pedersen
    May 27, 2020 @ 09:40

    The greyscale project har nu dragit igång på riktigt!! 2 produktiva dagar är gjorda!
    Det som slår mig först är hur “modern” den känns trots att den ritades på 70-talet!
    Självklart hjälper uppgraderingen (högre mast, bara fock, djupare köl mm) till.
    Den uppgraderingen är närmare 30 år gammal…
    Självslående fock (enda förseglet) gör all form av bidevind helt annorlunda än J111:an ! :)
    Samtidigt blir allt annat mer komplicerat då det finns code, assy OCH symmetriskt att bläddra mellan… + inga vindinstrument!!

    Reply

    • Jonny Petersson
      May 27, 2020 @ 09:54

      Om du håller dig nära mig så kan du få kika på mina instrument;-)

      Reply

      • Pelle Pedersen
        May 27, 2020 @ 11:49

        Är dom kalibrerade!! :)

        Reply

    • Dan
      May 27, 2020 @ 13:23

      Hej Pelle,

      Kul att höra, tycker själv båten är ett fint avstämt paket.

      Har fått fina rapporter av er och är impad över hur snabba ni är på att hitta svagheter och förbättringspotential. Tydligt att ni varit med förr. Hörde att du gillade den röda spinnaren från 1989 :-)

      Jag berättade för Peter att jag har en låda med lite allt möjligt, bland annat trådlösa tacktick vindinstrument men ni valde att köra den analoga vägen. Vilket jag 100% tror ni gjorde rätt i. Ni fick dock med ett analogt korrekt kalibrerat AWA instrument som sitter i masttoppen :-). Behövs inte ens ett batteri ..

      Reply

  9. Jonny Petersson
    May 27, 2020 @ 12:14

    Nä.. jag vet diffen men inte du;-)

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.