The greyscale project | hemsegling
Nu är “sommarbåten” på plats i Långedrag.
Det är en Dominant Race Special som jag har fått låna av Dan Ekström. Målet var att hitta en enkel, snabb och kul båt som skulle funka bra för solo och doublehandedsegling. Det fick gärna vara lite “analogt”, då Blur ju är relativt avancerad att hålla ordning på. Förhoppningsvis kan via bidra med lite nya insikter kring däckslayout, segelplan, trim och annat som Dan kan ha nytta av.
Båten byggdes 1996-1999 av Lennart Palén, och är den sist byggda specialen. De stora skillnaderna jämfört med en vanlig race är en djupare köl och en högre mast med fock i stället för genua. Fokus vid bygget var bara låg vikt, så därför finns det inga rutor eller fördäcksluckla.
Dan skall nog snygga till den med lite färg när vi är klara
Den har sedan kompletterats med ett dubbelpeke i kolfiber, code 0 och gennaker. Med en EVO100 pilot så borde det bli en kanonfin solo-racer.
Löa | 7,64 m |
Kvl. | 6,85 m |
Lvl | 7,07 m |
Bmax. | 2,50 m |
Bvl. | 2,00 m |
Djup. | 1,65 m |
Djup skrov | 0,20 m |
Depl. | 1,25m3 |
Barlast (Bulbköl) | 575 kg |
C.G. | 55 % Kvl |
Cp. | 0,6 |
Depl / Lvl | 98,57 |
Storsegel | 22,0 m2 |
Fock (selftacker) | 12,6 m2 |
Spinn masthead | 70,0 m2 |
Spinn | 45,0 m2 |
P | 10,10 |
E | 3,25 |
T | 9,40 |
LP | 2,35 |
I | 9,35 |
J | 2,80 |
SPL | 3,00 |
SL | 11,35 |
SMW | 6,50 |
Det är intressant att kolla vikter. Dominanten väger segelklar 1250 kg med 575 kg i kölen. Resten av paketet:
Dominant Race Special = 670 kg
Platu 25 = 740 kg
T24 = 640 kg.
Melges 24 = 570 kg
Seascape 24 = 740 kg
Nedan beskrivning av båten när Dan köpte den:
Dominant Race special (Gösta Edwardson och Lennart Palén)
Dominant Race special har byggts i 3 stycken exemplar och är en vidareutveckling av den ”vanliga” Dominant Race som främst finns på västkusten. Båten är snabb, (Lys 1,22) och livlig men lättseglad och planar villigt med spinnaker på undanvind. Eftersom ”Original-racen” redan hade en fullt modern skrovform behövde inga ändringar göras i linjeritningen. Alltså kunde man använda de redan befintliga gjutformarna för skrov, däck och basinredning när den nya båten byggdes. Däremot gjordes omfattande ändringar beträffande byggmaterial, köl och roder, samt rigg och segelplan.
Material Skrov och däck är handupplagda med biaxiella mattor, där det mesta av fibrerna är diagonalt orienterade för vridstyvhet. Matrisen som använts är en avanserad ISO-polyester med en brott-töjning på 6,5%. Båten är en sandwich-konstruktion i både skrov och däck med 10 mm Divinycell (H-100) som distansmaterial. Firetmatta utgör distansmaterial i sargar, kojfronrter och luckor. Kraftiga skott och förstyvningar tar upp lasterna från riggspänningen. Kölinfästningen är mycket kraftigt dimensionerad.
Ytbehandling Friborden är lackerade med 2-komponent polyurethanfärg för bättre slitstyrka och lättare renhållning än med gelcoat. Däcket har gelcoat för att lättare kunna repareras lokalt vid småskador. Bottnen är primad med 5 lager lösningsmedelfri epoxy.
Lateralplan Kölen är trapetsformad med bulb och är 35 cm djupare än originalkölen (1,65 m). Kölarean är 2,3% av kryss-stället. Den har en modern vingprofil av höglyftstyp (10% tjock). Bulben har en laminärprofil som skiljer sig markant från originalet. Rodret är också djupare (1,40 m) med en rotkorda på endast 32 cm och en modern höglyftsprofil (12% tjock). Rodret är byggt i glasfiber och epoxy på skumkärna.
Rigg Partialrigg (5/6) med dubbla bakåtsvepta spridare (18°) och fiolstag (Inga backstag). Masten är av lättmetall (Benns H-5) med konad topp. Spridarfästen, spridarnockar, fiolfästen och bombeslag är alla Custom-tillverkade. Stobom och spinnbom är båda gjorda i kolfiber. Den senare har beslag av armerad nylon i nockarna och är mycket lätt. All stående rigg är i RF-wire med valsade kardel (Dyform) för större stålarea. Alla fall är i Dyneema utom toppspinn-fallet som är i polyester för att mer töjning är önskvärt där.
Segelplan Storseglet är väl tilltaget (22 m2) med ordentlig akterrunda och topplatta i full längd. Focken är självslående (12,6 m2) med tre stycken tunna fullängdslattor. Ingen överlappande genua behövs och röstjärnen är därför placerade längst ute vid relingen. Självslående stormfock (7 m2) finns också. Två spinnakrar finns, varav en topphissad (ca: 70 m2) och en vanlig (ca: 45 m2).
Däckslayout Beslagens placering är mycket genomtänkt! Alla trim har dubbelkommando och kan nås från båda sidor. Även fockskotet har dubbelkommando och kan alltid skotas från valfri sida. Alla block från Harken. Alla skotlås från Ronstan (C-cleat), Lewmar fallavlastare (4 stycken) Lewmarwinchar (3 stycken) Skotskenor och travare från Lewmar. Tågvirke i Dyneema och polyestersilke. Pentry Flyttbar modul som kan placeras var som helst, med 2 stycken lättvikts-gasolkök & reservflaska. Båten har mycket stora stuvutrymmen för proviant, sjökläder och övrig utrustning.
Elsystem och navigation Lätt batteri (30ah) Smidig batteriladdare. Landströmsuttag, Uttag för mobilladdare och GPS. Ruffbelysning, Kompassbelysning, Trefärgslanterna. Kompass (Plastimo Contest)
Motor Nissan 2,5 hk i bra skick (Fullt tillräcklig) Custom tillverkat motorfäste i lättmetall. Förvaringsfäste för motorn under akterdäck. Reservdunk i plast (5 lit.)
Förtöjning etc. Blyplätt 8 kg och Brucekopia 5 kg. 45 m ankarlina (Multiplait 10mm). Fina fendrar och paddel.
Båter har hemmahamn i Råå, så steg ett var att få hem den till Långedrag. Jag och Simon hade vigt fredagen till detta då vädret såg bra ut, men med mer vid fredag eftermiddag bestämde vi oss för att dra från Råå redan vid 9-tiden på torsdag kväll.
Så skönt att vara på havet igen.
Prognosen hade lovat SO 5-8 m/s, och efter ett par gippar i sundet, där vi hade bra medström, så kunde vi sträcka från Kullen till Varberg på en lång styrbordsbog. Vi valde en gammal fraktionshissad spinnaker så vi inte riktigt hade koll på båten. Och det var ju inte race…
Ganska kallt på natten så här års, men bättre än befarat.
Efter lite lättare vind utanför Varberg, där vi fick provat gennakern en stund, så stod det stadigt 8 m/s resten av vägen. Bra drag.
Vi hade hoppats på att möte Lady Godiva vid Fladens rev. då de var ute och dublehandedtränade, men vi missade dem med 5 distans.
Vi landade i Långedrag lite innan 13, vilket innebär nästan 7 knop i snitt över 110 distans. Inte illa.
Nu blir det segeltester och lite träning innan Midsummer Solo Challenge. Därefter Bohusracet.
Så här så SRS-mätbrevet ut 2019. I år lägger vi till gennaker och code…
Mikkel
May 24, 2020 @ 18:02
Cool! Nogle videoer af hjemturen?
Peter Gustafsson
May 24, 2020 @ 18:36
Så klart… skall klippa ihop inom kort.
Martin Gustafsson
May 24, 2020 @ 19:39
Härligt!!!
Vad är tanken med det stora bridgedäcket? Finns formarna kvar om tid, lust, ork och ekonomi infinner sej för ett bygge?
Dan
May 24, 2020 @ 22:35
Hej Martin,
Bridgedäcket finns på alla Edwardssons båtar tror jag, osäker på 105:an men det lär Anders veta. Jag vet inte varför det finns där men sittbrunnen på Racen är jäkligt lyckad, tycker jag iallafall.
Vet att formarna var sådär bra .. redan då min båt byggdes men vare sig Gösta eller Lennart nämnde något om de fanns kvar. Racen samt Specialen är underbart trevlig men skall du bygga nytt finns det bättre alternativ.
Martin Gustafsson
May 24, 2020 @ 23:18
Blir inte bara bridgedäcket ett “dubbelsäng?
Bosse F
May 24, 2020 @ 21:00
Konstruktionsår 1978. Det är häftigt!
Bosse F
May 24, 2020 @ 21:28
Om den ”moderna höglyftsprofilen” på rodret avser Naca0012 så togs den fram på 1930-talet om jag minns rätt..
Dan
May 24, 2020 @ 21:50
Allt är relativt ;-), vet att byggaren Lennart Palén har all info och jag tror jag har det i mailen någonstans. Skall kolla.
Dan
May 25, 2020 @ 10:37
Lennarts svar:
“Profilen till specialens roder gjordes av mig och en av vännerna på KTH. I programmet X-Foil. Den är väldigt lik kölens men inte cuspad för att undvika för mycket tryck i rorkulten.
kölprofilen är Sven Olof Ridders från Thursday’s child etc”
Bengt
May 25, 2020 @ 08:58
Kul! Vad kör du med för autopilot?
Peter Gustafsson
May 25, 2020 @ 09:15
Det är en Raymarine EV-100. Verkar funka fint även på slingrig läns…
Mackan
May 25, 2020 @ 13:07
Mycket spännande att följa!!
ST vinschar är kanske något att föra upp på önskelistan?
Vore kul att höra lite mer vad ni tycker om autopiloten. Kusrstabiltet, handhavande mm. Även effektförbrukning, kommer det lilla batteriet att räcka för en längre kappsegling? (Enligt specen ser den ut att kunna slicka i sig en del effekt, beror ju såklart på hur mycket man använder den, balans i båten etc..)
Mackan
Peter Gustafsson
May 25, 2020 @ 13:10
Rapport kommer.
Sitter ju en solpanel, och på vägen upp hade vi fullt batteri när vi kom hem trots 3-4 timmar under autopilot. Men skall lista ut vad som drar vad i systemet.
Dan
May 25, 2020 @ 23:30
Hej Mackan,
ST focken skotas utan vinsch för hand. De vinschar som sitter på båten är lätta och fullt tillräckliga för Specialen i standard skick.
LiFe batteriet På 60Ah motsvarar ett rejält blysyra batteri på ca 250 Ah. Om jag förstår det rätt. Båten är inte tung på rodret på undanvind, rätt trimmad. Batteriet skall lätt klara en längre kappsegling utan problem. Så var tanken iallafall :-).
Mackan
May 26, 2020 @ 07:53
Tack för info Dan!
60Ah litium batteri låter bra, det är vad jag själv uppgraderat med inför denna säsnong. hoppas det räcker, semetsreseglar en del också, men har närmare 100w solceller. (Det stod 30Ah i texten ovan, därav frågan). Jag har en enklare autopilot ST1000 till min SH (ofta solo) anpassade Express. tyvärr ofta tung på rodret, svårt att trim bort, så piloten är för klen/långsam och drar en del ström. Mycket intresserad av att uppgradera till en ev100.
Mackan
Dan
May 26, 2020 @ 13:40
Hej Mackan,
Hade också en ST1000 på min Express och den fick kämpa betydligt mer än vad den hade fått på Specialen, av olika anledningar. På min vanliga Race har jag en ST2000 (Peter fick alltså lyxprylarna med Specialen ;-) ) och den klarar sitt jobb helt ok.
60 Ah LiFe är väl tilltaget på Specialen. Finns de som klarar sig med 20 Ah i liknande båtar på Silverrudder. Den T24 som vinner eller placerar sig i topp har endast 20 Ah om jag inte rört till det. Isåfall får Thomas Wiberg korrigera mig.
EV100:an skruvade jag på Specialen och tryckte på “auto”, därefter klarade den kluriga undanvindar med mig gippandes på fördäck. Tydligen fungerade den även så bra att Peter och Simon var nöjda vid hemseglingen. Tror det är ganska viktigt att ha en pilot med separat gyro, de små inbyggda reder inte ut “slingriga undanvindar”, de blir just slingriga vilket inte uppskattas alls :-)..
Mackan
May 26, 2020 @ 22:42
Låter fantastiskt, tack ska du ha!
Får se om nästa års budget håller för en ny pilot.
Christofer Olsson Kedborn
May 25, 2020 @ 16:47
Kul med sommarbåt!
Pelle Pedersen
May 27, 2020 @ 09:40
The greyscale project har nu dragit igång på riktigt!! 2 produktiva dagar är gjorda!
Det som slår mig först är hur “modern” den känns trots att den ritades på 70-talet!
Självklart hjälper uppgraderingen (högre mast, bara fock, djupare köl mm) till.
Den uppgraderingen är närmare 30 år gammal…
Självslående fock (enda förseglet) gör all form av bidevind helt annorlunda än J111:an ! :)
Samtidigt blir allt annat mer komplicerat då det finns code, assy OCH symmetriskt att bläddra mellan… + inga vindinstrument!!
Jonny Petersson
May 27, 2020 @ 09:54
Om du håller dig nära mig så kan du få kika på mina instrument;-)
Pelle Pedersen
May 27, 2020 @ 11:49
Är dom kalibrerade!! :)
Dan
May 27, 2020 @ 13:23
Hej Pelle,
Kul att höra, tycker själv båten är ett fint avstämt paket.
Har fått fina rapporter av er och är impad över hur snabba ni är på att hitta svagheter och förbättringspotential. Tydligt att ni varit med förr. Hörde att du gillade den röda spinnaren från 1989 :-)
Jag berättade för Peter att jag har en låda med lite allt möjligt, bland annat trådlösa tacktick vindinstrument men ni valde att köra den analoga vägen. Vilket jag 100% tror ni gjorde rätt i. Ni fick dock med ett analogt korrekt kalibrerat AWA instrument som sitter i masttoppen :-). Behövs inte ens ett batteri ..
Jonny Petersson
May 27, 2020 @ 12:14
Nä.. jag vet diffen men inte du;-)